Transalpclub Forum

Techniek => Honda Africa Twin => Topic gestart door: reteip20 op 12 augustus 2013, 11:09

Titel: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
Bericht door: reteip20 op 12 augustus 2013, 11:09
Beste forumleden !

Bij deze stel ik me ook even direct voor, ik ben Pieter uit Utrecht en
rij sinds kort met veel plezier rond op een prachtige Africa Twin RD07A uit 1998.
Ik heb een prachtige weekje rondgereden in de Franse Alpen met de Twin.

Gisteren 1100 km terug gereden van Zuid Frankrijk naar Nederland.
Echter bij het checken van mijn oliepeil schrok ik, bij vertrek was de peilstok tot 3/4 gevuld.
Bij aankomst is het peil onder het minimale niveau !
Ik heb echter lekker doorgereden en de laatste 500 kilometer tussen de 100 en 130 gereden.
Maximale snelheid lag niet boven de 140 kilometer per uur.

Bij het checken van mijn blokje viel op de het serienummer op de cilinder begint met RD04E- ..........
Weet iemand of dit het juiste bloknummer is van een RD07A of zit een er ander en dus ouder blokje onder van een RD04 ?
Behalve slijtage, wat kan een andere verklaring zijn van het olieverbruik ? ( De Twin rijdt perfect, ziet er haast nieuw uit en heeft ruim 41.000 kilometer op de teller. )







 
Titel: Re: Hoge olieverbruik RD07A , wat is het juiste bloknummer ?
Bericht door: xrvtuur op 12 augustus 2013, 12:01
Welkom hier Pieter, bloknummers beginnen allemaal met RD04.  Je hebt de motor sinds kort, is de olie vernieuwd bij aankoop of zit het er misschien al jaren in? Heb je op de juiste manier gepeild voor je vertrek, het is best moeilijk om je motor precies vlak en horizontaal goed te houden bij olie peilen. Het zou kunnen dat je peil door je rit door Frankrijk al lager was bij vertrek naar huis dan je hebt gemeten.  Verder is het mogelijk dat je kilometerstand 141000km is, een tonnetje meer dus. er zijn meer mooie perfect lopende twins met die kilometerstand, maar beetje olie gaan ze dan wel verbruiken. Ik zou nog eens goed peilen, steeds op dezelfde plek en op dezelfde manier, en het goed in de gaten houden. En check even of je olie nog een beetje vers is.
Titel: Re: Hoge olieverbruik RD07A , wat is het juiste bloknummer ?
Bericht door: reteip20 op 12 augustus 2013, 12:29
Bedankt Xrvtuur ,

Oliepijlen, doe ik altijd precies op de zelfde manier, olie ververst bij aanschaf (10W40 halfsyn), voor de terugreis bijgevuld en terugkomst voor gecheckt en veel te laag.

Ik heb nu helaas ook een vermoeden dat de kilometerstand een tonnetje hoger is, heb de motor trouwens gekocht bij Arjan Brouwer in Putten.
Volgens de Brouwer was het echt 39.000 kilometer, waarschijnlijk niet dus !



Titel: Re: Hoge olieverbruik RD07A , wat is het juiste bloknummer ?
Bericht door: Waffie op 12 augustus 2013, 13:08
op zich vindt ik het niet vreemd
immers olieverbruik ligt bij een V blok altijd hoger dan bij een lijn motor
zeker als er wat meer doorgereden wordt

het verschil tussen de min en max streep is daarbij slechts 400 ml

als ik dan moet inschaten spreken we over een verbruik van ca 1 ltr op 5000-6000 km
dit beschouw ik zeker niet als buiten sporig

een duidelijk signaal dat je regelmatiger moet checken

Titel: Re: Hoge olieverbruik RD07A , wat is het juiste bloknummer ?
Bericht door: Hotel 317 op 12 augustus 2013, 13:50
Het kan óók zo zijn dat je olie lekt.

Zo had ik ook een tamelijk serieus olieverbruik, totdat ik de kleppendekselpakkingen had vervangen. Sinds kort is het verbruik weer omhooggeschoten en wat blijkt bij inspectie:  Lekkage bij het oliefilter!

Zelf is dat één van de dingen die ik gewoon incalculeer bij de eerste X kleppen stellen bij een motor van 10> jaar oud  ;)
Titel: Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 of 140.000 ?
Bericht door: reteip20 op 12 augustus 2013, 14:15
Update:

Hotel 317, Waffie, xrvtuur bedankt voor jullie reactie.
Heb de naam topic even aangepast aangezien de vraag van het blokje is uitgesloten.

Olie is bijgevuld , er ging 800 ml in om het peil weer tot 3/4 te vullen.
Het peil was dus onder het minimale niveau gezakt.

De afstand was 1100 km, waarbij 550 kilometer B-wegen in Frankrijk , snelheid ongeveer 80 a 90 kilometer per uur.
De overige 550 km snelweg, snelheid tussen de 100 en 130 kilometer.
De afstand is in een dag afgelegd, het blokje is dus continue op temperatuur gebleven.

@ Hotel 317 ,

Kon geen lekkage ontdekken, zal voor de zekerheid het blok helemaal reinigen en even een flink stuk rijden om het uit te sluiten.

@ Waffie

Zat er dus naast, het niveau was dus onder het peil gezakt.
Het verbruik is dus 800 ml op 1100 km , wat uitkomt op 1375 km voor 1 liter olie.

Nog twee mogelijkheden over:
- ergens flinke olie lekkage, niet te ontdekken het blokje is vrij schoon, mogelijke plekken zijn dus bij het oliefilter, ontluchting, kleppendekselpakkingen?
- een tonnetje meer gedraaid dan op de aankoopbon ?




Titel: Re: Hoge olieverbruik RD07A , wat is het juiste bloknummer ?
Bericht door: Hotel 317 op 12 augustus 2013, 15:41
Ik denk dat we dat allemaal wel hebben meegemaakt. Mijn record is 1.5 liter bijvullen totdat ik weer op de peilstok kon meten  :-[.  Vloeistoffen lijken soms wel een optie te zijn op Honda's: Zo heb ik bij een Honda Helix (scooter) eens 100 milliliter afgetapt, van de 800 die er in hoorde te zitten, en uit een (rijdende!) Honda Shadow, vijf eetlepels koelvloeistof (van de 1.7 liter).

Misschien is het slim om Arjan Brouwer op de hoogte te brengen van het olieverbruik, het kán namelijk nog steeds twee kanten op:

1. De motor heeft in de eerste vijf jaar 30 000 kilometer gereden, en daarna dermate weinig, dat de zuigerveren/olieschraapveren wat vast zitten.
2. De motor heeft toch 140 000 gelopen, wat neerkomt op een niet onrealistische 9000 kilometer per jaar, en het eerste setje zuigerveren is gewoon wat verleten.

Je kunt ze vragen of ze - mocht het olieverbruik met een paar duizend kilometer niet minder worden - jou tegemoet willen komen met een aandeel in een top-end revisie. Dat kan "nee" zijn, een paar tientjes cash, maar misschien hebben ze nog wel een pakkingsset inclusief klepsteelhoedjes en kleppendekselpakkingen liggen   ;). Kun je vervolgens met Waffie kortsluiten of zijn garage beschikbaar is van de winter.
Titel: Re: Hoge olieverbruik RD07A , wat is het juiste bloknummer ?
Bericht door: ron overkleeft op 12 augustus 2013, 21:26
1 liter op 1300 km dan kan je rustig stellen dat er echt wat met het blok mis is, heb zelf 2 twins gehad en ze
verbruikten geen druppel ( bij 85.000 km op de teller)
Je hebt toch garantie? gewoon terug gaan en je centen terug vragen of hij moet het oplossen voor je.

Heb eens een stukje in een motorblad gelezen over een aankoop keuring bij een motor van Arjan Brouwer
en bleek dat de motor veel meer had gelopen dan wat er op de teller stond.
Titel: Re: Hoge olieverbruik RD07A , wat is het juiste bloknummer ?
Bericht door: reteip20 op 12 augustus 2013, 21:50
@ Ron overkleeft

Vandaag bij een grondige inspectie viel het me op dat bij het constant rijden tussen de 4600 / 4700 RPM de motor kleine plofjes geeft.
Nick Brouwer is even op vakantie, donderdag terug, ik zal laten weten hoe het afloopt.

Heb geen garantie, maar wel een aankoopbon waarbij een kilometerstand van 39.000 km staat vermeld.
De plofjes bij 4600 RPM in combinatie met het extreme olieverbruik zijn volgens mij duidelijke signalen dat de kilometerstand (39.000 kilometer) onjuist is.
Het lijkt mij dat een bekende motorzaak als Brouwer zijn verantwoordig zal nemen en mij het aankoopbedrag zal teruggeven.
Bij de Twin zat een verhaal van iemand die last had van zijn rug en er amper op reed de laatste jaren.
De motor zag er zeer goed voor zijn leeftijd, een erkende dealer en verhaal van iemand de last had van zijn rug gaf mij vertrouwen om tot aanschaf over te gaan.

Heeft iemand nog tips hoe ik dit het beste kan oplossen behalve afwachten tot donderdag en horen wat de reactie van Arjan Brouwer is?



 
Titel: Re: Hoge olieverbruik RD07A , wat is het juiste bloknummer ?
Bericht door: ron overkleeft op 12 augustus 2013, 22:31
Jammer dat je geen garantie hebt toch lijkt het me als je verteld dat hij 1 liter olie op 1300 km zuipt,ze dit
niet zo weg kunnen wuiven met smoesjes als "valt nog wel mee " enzo,  bij 39.000 km verbruikt een AT gewoon
helemaal niks. Arjan Brouwer is ook nog Club dealer van De TCN club dus als je hem verteld dat je hier op
het forum zit en dat de Jongens op het Forum zeggen dat het niet klopt dan zal die misschien wel eieren voor z,n geld kiezen anders gaat tie onderuit voor de hele TCN club.
Bij schade aan je kleppen of zuigerveren moet je hele blok eruit en lopen de kosten snel naar de 1000 euro
een blok op internet kost vlug 600 euro, als je er al eentje kan vinden ,maar ook dan kost het veel tijd om
hem erin te hangen.
Ikzelf zou proberen m,n geld terug te krijgen,(je vind heus wel weer een nieuw liefde!)

 laat je niet afschepen met verhalen als we gooien er wel even Forte in want het blok heeft lang stil gestaan.
1 liter olie op 1300km betekend volgens mij gewoon motor schade of hoge slijtage.

Hou ons op de hoogte.

VEEL SUCCES!!!

Titel: Re: Hoge olieverbruik RD07A , wat is het juiste bloknummer ?
Bericht door: ron overkleeft op 12 augustus 2013, 22:42
Het kan ook best zijn dat de KM stand wel goed is en Arjan Brouwer de motor ter goedentrouw heeft ingeruild
maar gewoon niet weet dat er motorschade inzit, dat merk je pas na een tijdje rijden zoals jij nu.

Trouwens welkom bij de Club Pieter ;)
Titel: Re: Hoge olieverbruik RD07A , wat is het juiste bloknummer ?
Bericht door: reteip20 op 12 augustus 2013, 23:37
Het kan ook best zijn dat de KM stand wel goed is en Arjan Brouwer de motor ter goedentrouw heeft ingeruild
maar gewoon niet weet dat er motorschade inzit, dat merk je pas na een tijdje rijden zoals jij nu.

Trouwens welkom bij de Club Pieter ;)
Thanks Ron :)
 
Ik ga er ook vanuit dat het in goedentrouw is gegaan, mocht dit het geval zijn is de dealer toch mijn aanspreekpunt en is degene die de Twin heeft ingeruild niet eerlijk geweest. Dit moet volgens mij wel op te lossen te zijn met Brouwer, hoop er uit te komen.

Donderdag een update.
Titel: Re: Hoge olieverbruik RD07A , wat is het juiste bloknummer ?
Bericht door: Waffie op 13 augustus 2013, 11:21
De redenatie dat hogere km standen verantwoordelijk zijn voor zaken als olie verbruik is onjuist
in de meeste gevallen zijn vervuiling en lekkages hoofd oorzaak no 1
wat juist meer voorkomt bij motoren  met wat oudere motoren die minder hebben gelopen
Dus in  dit geval is vooralsnog niet vast te stellen wat de oorzaak is.
en nogmaals..  een hoger olieverbuik is hooguit lastig maar hoeft vanuit technische oogpunt geen probleem op te leveren
met de juiste middelen is vervuiling  goed aan te pakken

ik vind het voorbarig om met allerlei twijfels te gaan gooien alsof er een gigantisch probleem zou zijn


rekenvoorbeeld

1 ltr olie kost ca 10-14 euri
de kostprijs is is dan minder als 1.4 ct per km
zet deze kosten is af tegen zaken als brandstof en banden

waar hebben we het dan over.. inderdaad alleen maar lastig :-\
Titel: Re: Hoge olieverbruik RD07A , wat is het juiste bloknummer ?
Bericht door: ron overkleeft op 13 augustus 2013, 15:23
Ja das effe makelijk lullen Waf, maar als je je zuur verdiende centen bij een motorzaak neerlegt voor
een motor verwacht je niet dat je elke 500 km je olie moet gaan staan bijvullen, het is geen BSA uit 1945 ofzo.

Effe ter voorbeeld ;  heb afgelopen jaar in Noorwegen 6000 km gereden, dan had ik dus 12 keer bij moeten vullen
en 4 liter olie erin moeten gooien wat ook nog 45 euro kost. En een 4 liter drum meezeulen de hele vakantie.
En dat noem jij "alleen maar lastig"   Ik noem dat hemel tergend tot dieptriest an toe (en dan druk ik me nog
voorzichtig uit)
Hopelijk is het op te lossen anders moeten ze gewoon die centjes terug geven .
Titel: Re: Hoge olieverbruik RD07A , wat is het juiste bloknummer ?
Bericht door: GJ. op 13 augustus 2013, 22:26
De twin van mij, neemt 4 liter olie op de 1000 km, dat is pas echt balen :'(
Titel: Re: Hoge olieverbruik RD07A , wat is het juiste bloknummer ?
Bericht door: Waffie op 14 augustus 2013, 00:59
dag ron,

De discussie over wat een aanvaardbaar olieverbruik bepaald een ieder voor zich zelf
en het product is zo goed verkrijgbaar dat je nooit meer dan dan 1 fles hoeft mee te sjouwen. tenzij je echt een probleem hebt
in mijn eigen ervaring heb ik ook eens 700 ml verstookt op slechts 600 km en dat ritje ging voor een transalp wel zeer vlotjes
met in tegenstelling tot mijn normale rijstijl ik slechts 1 ltr op 4000 km doe
Ik wil alleen maar zeggen dat  de vaststelling van een mogelijk olie probleem iets genuanceerder ligt.
een juiste vaststelling is gewoon erg belangrijk en dat kost even tijd



Titel: Re: Hoge olieverbruik RD07A , wat is het juiste bloknummer ?
Bericht door: ron overkleeft op 14 augustus 2013, 08:28
dag ron,

De discussie over wat een aanvaardbaar olieverbruik bepaald een ieder voor zich zelf
en het product is zo goed verkrijgbaar dat je nooit meer dan dan 1 fles hoeft mee te sjouwen. tenzij je echt een probleem hebt
in mijn eigen ervaring heb ik ook eens 700 ml verstookt op slechts 600 km en dat ritje ging voor een transalp wel zeer vlotjes
met in tegenstelling tot mijn normale rijstijl ik slechts 1 ltr op 4000 km doe
Ik wil alleen maar zeggen dat  de vaststelling van een mogelijk olie probleem iets genuanceerder ligt.
een juiste vaststelling is gewoon erg belangrijk en dat kost even tijd
Toch zou ik jou postzegeltje wel willen zien als die Kawasaki van jou 1 liter op 1300 km
zou verstoken,denk dat je dezelfde dag alweer bij de dealer stond .
Wat denk jij Ad moet Pieters AT eerst een Flush beurtje hebben om aangekoekte roetdelen los te krijgen?
Titel: Re: Hoge olieverbruik RD07A , wat is het juiste bloknummer ?
Bericht door: Hotel 317 op 14 augustus 2013, 10:15
De twin van mij, neemt 4 liter olie op de 1000 km, dat is pas echt balen :'(

geen mengsmering tanken  ;D.
Titel: Re: Hoge olieverbruik RD07A , wat is het juiste bloknummer ?
Bericht door: reteip20 op 14 augustus 2013, 11:02
Bedankt voor de verschillende reacties.

@ Waffie,

'De discussie over wat een aanvaardbaar olieverbruik bepaald een ieder voor zich zelf'

Zeker weten, heb een hele oude Kawasaki uit 1985, dat motortje is echt gebruikt, zuipt onwijs veel olie en heb er 100% vrede mee aangezien de leeftijd en de kilometerstand van de motor.
Maar voor de AT is 1 liter op 1300 kilometer is veel te veel, naar Zuid Frankrijk is 1100 kilometer, het verschil tussen max en mix 400 cc.
Het zal dus betekenen dat ik 2 keer langs de snelweg bij een pomp me blokje bij moet gaan vullen.
Ik heb juist om dit te voorkomen door gespaard en relatief jonge twin gekocht uit 98 met weinig kilometer om deze ongein te voorkomen.
Helaas schrok ik me rot nu ik het peil bij vulde en heb nu serieuze twijfels over de correctheid kilometerstand of staat van de motor.
Naast de onhandigheid van het olieverbruik heb ik dus veel te veel betaald voor de staat van de motor.

@ Ron,

Heb er al een busje Forte ingegooid en flinke afstanden mee gereden.
Wat het verbruik en rijden betreft, dit is keurig en heel stabiel zit altijd tussen de 19,0 en 19,8 km per liter.
Het schakelen gaat soms niet al te soepel bij hard optrekken, bij het op schakelen wil de motor wel is een versnelling terugschieten,
misschien hoort dit bij een AT erger me er in ieder geval niet aan. En de profjes bij constant 4600 RPM zijn de enigste aanmerkingspunten op deze AT.
Verder ziet de motor er perfect uit en rijdt perfect.

Ik hoop dat er dus ergens een lekkage die ik niet kan ontdekken en die opgelost kan worden heb echter alleen een vermoeden dat het meer is.
Morgen is Brouwer terug , zal het topic updaten.


 

Titel: Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
Bericht door: xrvtuur op 14 augustus 2013, 12:50
Een probleem zal worden dat de kilometerstand die Arjan B heeft opgegeven, de 39000km, ook overeen komt met de tellerstand en dus hij geen onwaarheden heeft verkocht, of er 100000 km meer op staat kan alleen een echte kenner zien aan de staat van allerlei onderdelen.
Titel: Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
Bericht door: Waffie op 14 augustus 2013, 13:30
dag ron
Toch zou ik jou postzegeltje wel willen zien als die Kawasaki van jou 1 liter op 1300 km
zou verstoken,denk dat je dezelfde dag alweer bij de dealer stond .


zeker weten maar  dit is appels met peren te vergelijken.

ik zou zeer zeker een compressie test doen en dan misschien een total engine flush
maar dat lost echte slijtage niet op

mvg ad
Titel: Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
Bericht door: Oldtimer op 14 augustus 2013, 13:34
Ik weet niet wat je voor deze twin betaald hebt, maar boven 3000 euro zit er meestal wel een vorm van garantie op.
Verder zou je bij de RDW eens kunnen kijken hoeveel eigenaren deze motor heeft gehad en of het import is enz...

https://ovi.rdw.nl/Default.aspx

Wanneer hij dealer onderhouden is zou de historie ook kunnen worden opgevraagd bij een ( andere ) dealer.
Titel: Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
Bericht door: Jeroen op 14 augustus 2013, 14:03
Ik zou ff wachten wat morgen eruit komt met Arjan, hij is wel stug maar ook een zakenman, komt wel goed denk ik (pakt roosvicee)
Titel: Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
Bericht door: *thomas* op 14 augustus 2013, 15:05
Ik heb 3 jaar geleden een transalp 600 gehad (laatste generatie). Dat blokje had 39 000km toen ik hem kocht en het verbruikte nagenoeg geen olie, behalve wanneer ik lange tijd sneller dan 130 reed. Intussen staat de teller bij de nieuwe eigenaar op ruim 80 000 km, maar aangezien ze niet zo'n 'doorrijder' is, verbruikt de alp bij haar nagenoeg niets.

Ik vind die 1 liter op 1300km wel aanvaardbaar, ook bij die lage kilometerstand. Ik denk dat de meeste moto- en autoconstructeurs een verbruik van 1 op 1000 opgegeven als 'oke', let op, dat is niet hetzelfde als wat jij goed vindt. Probeer eerst eens lange tijd onder de 110km/u te blijven en bekijk dan wat dat blok doet...
Titel: Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
Bericht door: chaos op 14 augustus 2013, 22:37
Ooit een keertje gehad dat ik niet goed oplette en moest dus onderweg olie kopen. Helaas alleen vol syntheet kunnen krijgen. Als je moet is elke olie voor mij aanvaardbaar. Wat bleek? die vol syntheet brandde ik op alsof het benzine was. Nadien gewoon een oliewissel gedaan met de motul half syntheet en geen problemen meer gehad zoals olieverbruik.
Titel: Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
Bericht door: reteip20 op 17 augustus 2013, 18:20
Beste forumleden, bedankt voor de reacties, even een update.

Samengevat:
AT aangeschaft bij Arjan Brouwer, bouwjaar 1998, 39.000 kilometer, helemaal in nieuwstaat volgens Arjan Brouwer.
Uiteindelijk €3800,- betaald wat in contant geld betaald moest worden.
zaten geen boekjes, bonnen of iets dergelijks bij.

Motor 10 dagen in bezit gehad, 2600 kilometer mee gereden ( waarvan 2200 km retour Frankrijk ).
ongeveer 1100 km snelweg, kruissnelheid op snelweg meestal tussen de 100 en 120 kilometer per uur.
overige 1500 km voornamelijk N-wegen waarbij de kruissnelheid lag tussen de 80 a 90 kilometer per uur is.

De motor gebruikte constant olie, in totaal bijna 2 liter bijgevuld, op de terugreis van 1100 km ging er ruim 800 cc in. ( het verbruik is dus 1 liter olie op 1300 km )
Verder viel op dat de motor begint te ploffen rond de 4700 RPM bij het rijden, in de neutraalstand ploft de motor boven de + 4700 RPM.

Geen blauwe rook, een vette uitlaat of lekkage kunnen ontdekken, alleen was de achterste cilinder een klein beetje smerig onder de inlaat.

Reactie Arjan Brouwer;

'Deze AT hoort niet zoveel olie te verbruiken, zelfs niet bij 139.000 km i.p.v. 39.000.
'breng de motor even langs dan gaan we het nakijken en ik zal contact opnemen met de vorige eigenaar'

Motor vandaag gebracht.
A.B. 'volgens de oude eigenaar gebruikte de motor geen druppel olie'
Kon een leenmotor krijgen om naar huis te rijden, woon namelijk 130 km bij brouwer vandaan en het openbaar vervoer zal 3,5 uur reizen zijn.

De AT staat nu bij Arjan Brouwer, dinsdag wordt de motor onderzocht.
Heb een leenmotor gekregen om naar huis te rijden wat eerst €25,- per dag zal kosten. Toen ik aangaf dat ik een goede prijs voor de AT heb betaald en dat het olieverbruik niet hoort ontstond er wat discussie. Waarbij Brouwer aangaf dat de AT bij de oude eigenaar geen olie verbruikten en dat er bij mijn reisje naar Frankrijk iets lekkage heb veroorzaakt waardoor het mijn eigen schuld is. Uiteindelijk afgesproken dat ik deze leenmotor kosteloos kan gebruiken om alleen naar huis en terug naar A.B. te rijden.

Zelf geen lekkage of blauwe rook kunnen ontdekken enigste is het ploffen bij 4700 RPM of bij hogere toeren in de neutraal stand.
Volgens Brouwer is dit geen probleem en is de motor iets te schraal afgesteld.

Tot nu toe prima geholpen door Arjan Brouwer.
Met het enigste minpuntje dat A.B. beweerde dat het olie verbruik absoluut niet zo was toen hij de motor verkocht en dat tijdens mijn rit is ontstaan.
Wat mij heel erg sterk lijkt, hoop dan ook dat het netjes wordt opgelost.

Woensdag weer een update.

Titel: Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
Bericht door: reteip20 op 17 augustus 2013, 18:28
 
Ik heb 3 jaar geleden een transalp 600 gehad (laatste generatie). Dat blokje had 39 000km toen ik hem kocht en het verbruikte nagenoeg geen olie, behalve wanneer ik lange tijd sneller dan 130 reed. Intussen staat de teller bij de nieuwe eigenaar op ruim 80 000 km, maar aangezien ze niet zo'n 'doorrijder' is, verbruikt de alp bij haar nagenoeg niets.

Ik vind die 1 liter op 1300km wel aanvaardbaar, ook bij die lage kilometerstand. Ik denk dat de meeste moto- en autoconstructeurs een verbruik van 1 op 1000 opgegeven als 'oke', let op, dat is niet hetzelfde als wat jij goed vindt. Probeer eerst eens lange tijd onder de 110km/u te blijven en bekijk dan wat dat blok doet...
*thomas*

Heb €3800,- betaald voor een A.T. die volgens de dealer in nieuwstaat verkeerd.
De dealer wist dat ik de A.T. zal gebruiken voor lange afstanden en dit ik naar Zuid Frankrijk zal gaan met de A.T.
Om nu naar Zuid-Frankrijk te rijden zal ik onderweg 2 keer de olie moeten bij vullen omdat deze anders onder peil zakt.
We verschillen dan duidelijk van mening wat aanvaardbaar verbruik is en wat snelheid betreft rij het liefst rond de 100/110.
Maar in de 2600 km kilometer is zeker de helft niet harder gereden dan 80 km per uur.
Titel: Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
Bericht door: ron overkleeft op 17 augustus 2013, 19:48
Hoe kan A.B nou met zekerheid stellen dat de motor bij hem in de zaak nog geen olie zuiper was?  omdat hij
dat aan de vorige eigenaar gevraagd heeft soms?  Ja die gaat echt niet opbiechten dat tie hem daarom de
deur heeft uitgedaan.
Dat had A.B alleen maar vast kunnen stellen als hij zelf er eerst lange afstanden mee zou hebben gereden
en dat heeft hij natuurlijk niet!
Dat hij je ook nog effe 25 euro voor de leenfiets wil laten betalen doet mij vermoeden wat straks zijn
eind conclusie gaat wezen  "dat er aan,t blok niks te vinden is en de motor gezond zijn deur is uitgegaan
en dat eventuele blokschade tijdens het rijden ontstaan is"  en dat je nog blij mag wezen dat je gratis een leen fiets mocht hebben en dat de onderzoekskosten niet aan je word doorgerekend.

Ik hoop zo voor je dat ik het bij het verkeerde eind heb Pieter en hij zijn verantwoording neemt.
succes dinsdag.

Titel: Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
Bericht door: *thomas* op 17 augustus 2013, 20:11
*thomas*

Heb €3800,- betaald voor een A.T. die volgens de dealer in nieuwstaat verkeerd.
De dealer wist dat ik de A.T. zal gebruiken voor lange afstanden en dit ik naar Zuid Frankrijk zal gaan met de A.T.
Om nu naar Zuid-Frankrijk te rijden zal ik onderweg 2 keer de olie moeten bij vullen omdat deze anders onder peil zakt.
We verschillen dan duidelijk van mening wat aanvaardbaar verbruik is en wat snelheid betreft rij het liefst rond de 100/110.
Maar in de 2600 km kilometer is zeker de helft niet harder gereden dan 80 km per uur.

Wat ik aanvaardbaar vind is inderdaad een persoonlijke mening, maar dat neemt niet weg dat moto-en autoconstructeurs zelf pas van een problematisch verbruik spreken bij een verbruik van meer dan 1L/1000km.
Titel: Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
Bericht door: Waffie op 17 augustus 2013, 20:41
even afstandelijk bekeken..

over de discussie welk olieverbruik aanvaardbaar is heb ik mijn mening al gegeven
het is mijn ervaring dat de keuze van olie ook effect heeft op het verbruik ervan net zoals een vlotte snelweg rit je vertrouwen ernstig kan beschamen in het verbruik ervan
dus die 800 ml na 1100 km doet  voor mij niet vreemd aan.

De XRV is een cult bike wat je terug vindt in de prijs die men bereid is om te betalen maar het blijft een motorfiets van min 13 jaar oud met techniek van minstens nog eens 10 jaar ouder
je kunt van geen enkele dealer verwachten dat hij  van zaken als olieverbruik op de hoogte is.
dat weet alleen de vorige eigenaar misschien
wil je dergelijke zekerheden ..dan is een nieuwere motorfiets een betere aanpak
liefst met garantie...

en dan komen we terug op het probleem, olieverbruik over een afstand van ruim 2600 km
niemand die antwoord kan geven op de vraag
was het aanwezig of is het veroorzaakt

maar wat wil je als klant eigenlijk

je centen terug ?

(is overigens de enige echte oplossing!!!!)
herstelling?
maar tegen welke kosten want  ik verwacht dat je geen garantie hebt en dan komt alles aan op  mogelijke goodwill van AB
een correct uitgevoerde topeind revisie kost  gewoon 1300 euri uitbesteed
ik vrees dat dat hem ook niet gaat worden

ik voel dat het werkelijke zeer meer zit in  het feit dat je geen zin hebt in een motorfiets waarbij je mogelijk dagelijks het oliepeil van moet controleren en dan ook moet bij vullen
ook al rijdt hij als een zonnetje

zomaar een tipje.. zoek een andere motorfiets bij hem uit.. daar moet AB best wel toe bereid zijn

je moet gewoon geluk hebben
Titel: Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
Bericht door: *thomas* op 17 augustus 2013, 20:55
Ik sluit me bij het bovenstaande volledig aan.

Dat de lekkage onderweg is veroorzaakt lijkt me sterk, zeker omdat het een verbruik is dat vrij hoog zou liggen voor een lek.

- uitwendig geen sporen (vermoed ik toch)
- geen blauwe rook, dus inwendig ook geen lek

Maar wat verwacht je dan:

- herstelling (wat zeer duur is zoals reeds werd aangegeven)
- centjes terug
- inruil

Besef ook dat aangezien motorfabrikanten zelf pas van een problematisch verbruik spreken bij eentje hoger dan 1l/1000km je dus weinig kan beginnen tegen de verdeler of tegen Honda. Je kan in feite van een dealer ook niet verwachten dat hij weet dat de fiets olie verbruikt, hij had misschien niet mogen zeggen dat hij geen verbruik had (want dat is een misleiding, hij wist dit immers niet).

Besef wel dat er veel AT's zullen zijn (en nog een berg andere motoren) die olie verbruiken, zoals ik ook al aangaf met mijn in nieuw staat verkerende alp destijds.

Groet
Titel: Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
Bericht door: Cas op 17 augustus 2013, 21:06
Als mijn Varadero 800 ml olie verbruikt op 1100 km dat gaat ie de shredder in, gelukkig gebruikt ie geen olie!
Titel: Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
Bericht door: *thomas* op 17 augustus 2013, 21:13
Als mijn Varadero 800 ml olie verbruikt op 1100 km dat gaat ie de shredder in, gelukkig gebruikt ie geen olie!

Nuttig zo'n reactie  :'(
Titel: Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
Bericht door: ron overkleeft op 17 augustus 2013, 23:49
Maar zoals jij het nu stelt Thomas zou het zelf zo zijn dat als Pieter wel garantie zou hebben jij nog steeds vind
dat hij een verbruik van 1 op 1300 km zou moeten accepteren,omdat fabrikanten 1 op 1000 pas een probleem vinden?
Titel: Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
Bericht door: Waffie op 18 augustus 2013, 00:11

het is onjuist  om olieverbruik aan een slecht presterende motor te koppelen

menig motor verbruikt aanzienlijk meer dan hierboven beschreven en hebben een perfecte compressie , lekken niet  en presteren ruim voldoende

hooguit hinderlijk om  zo nu en dan wat bij te gooien

ook mijn motorfiets gebruikte ca 400 ml  in het woon werk verkeer van ca 200 km per dag(ja daar is hij weer... snel(ler) weg
en op vakantie gemiddeld 1 ltr op 4000 km
V twins hebben wel wat..



Titel: Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
Bericht door: *thomas* op 18 augustus 2013, 11:48
Maar zoals jij het nu stelt Thomas zou het zelf zo zijn dat als Pieter wel garantie zou hebben jij nog steeds vind
dat hij een verbruik van 1 op 1300 km zou moeten accepteren,omdat fabrikanten 1 op 1000 pas een probleem vinden?

De term garantie zoals de meesten hem hier gebruiken heeft nog steeds betrekking op een technisch defect dat bij de aankoop niet bekend was. Een olieverbruik dat volgens de constructeur niet als problematisch kan worden aangedaan is dus geen technisch defect.

Indien zou blijken dat het gaat om een uitwendig lek (keerring, pakking) of een inwendig lek (blauwe rook), dan gaat het zeker wel om een technisch defect. In dat geval moet dit schriftelijk (aangetekend) aan de verkoper worden gemeld en dient deze de motor ook te onderzoeken.

Ik heb echter het gevoel dat het hier om een tevredenheidsgarantie gaat, en dat is uiteraard iets heel anders en voor zover ik weet hier niet van toepassing.

Het enige wat ik probeer te doen is alles een beetje nuanceren en vanuit een ander perspectief bekijken. Ja, olieverbruik is vervelend, maar zoals Waffie al zei (en ik ook), het is niet per se nefast voor het blok, net zoals het niet per se veroorzaakt wordt door een technisch mankement.

Ik denk dat de topicstarter er meer voordeel uit zal halen door de twin zelf te verkopen dan te proberen zijn geld terug te halen bij AB, maar proberen kan altijd.
Titel: Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
Bericht door: PimW op 18 augustus 2013, 12:00
Mag ik opmerken dat inwendige lekkage aka verbranden van olie niet altijd blauwe rook als gevolg heeft?

Misschien niet van grote waarde in deze discussie maar bijt je er niet in vast dat hij MOET roken om te verbruiken.
Titel: Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
Bericht door: *thomas* op 18 augustus 2013, 12:09
Mag ik opmerken dat inwendige lekkage aka verbranden van olie niet altijd blauwe rook als gevolg heeft?

Misschien niet van grote waarde in deze discussie maar bijt je er niet in vast dat hij MOET roken om te verbruiken.

Mee eens, maar blauwe (of zwarte) rook bij verbranding van olie duidt toch op een overmatig verbruik... Toch? Ik ga ervan uit dat indien het verbruik niet buitensporig is, er geen blauwe/zwarte rook zichtbaar is.
Titel: Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
Bericht door: PimW op 18 augustus 2013, 12:15
Ik heb een motor gehad die niet rookte, rook naar olie of lekte. Die verstookte op 1000km 700ml olie.
En dat was ivm het kleine carter (1,2L) wel vrij verontrustend.

Als er rook is duid dat op verbruik, maar als er verbruik is hoeft er geen rook te zijn.
Titel: Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
Bericht door: *thomas* op 18 augustus 2013, 12:20
Ik heb een motor gehad die niet rookte, rook naar olie of lekte. Die verstookte op 1000km 700ml olie.
En dat was ivm het kleine carter (1,2L) wel vrij verontrustend.

Als er rook is duid dat op verbruik, maar als er verbruik is hoeft er geen rook te zijn.

Nu, als er geen externe lekkage is, gaat de olie natuurlijk ergens heen, en dat is naar buiten via de cilinders/uitlaat. Ook jij geeft aan dat er een verbruik was van minder dan 1l/1000km en ondanks het kleine carter, is dat volgens veel constructeurs geen probleem. Vervelend is het wel.
Titel: Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
Bericht door: PimW op 18 augustus 2013, 12:29
Behalve dat je de motor niet meer (fatsoenlijk) kunt gebruiken waar hij voor is.

Want de fabrikant/constructeur geeft ook een oliepeil aan dat gehandhaafd moet worden. Bij de Transalp liggen de min. en max. niet ver van elkaar. Daar zit maximaal 200mL tussen.

Ga ik er even vanuit dat je de motor gaat gebruiken waarvoor hij volgens Honda bestemd is: reizen. Per dag rijd je snel 500+ km's wat inhoud dat je bij de eerste tankstop al moet bijvullen?

Bij desbetreffende motor was het grootste probleem dat de olievul/peildop voorop het motorblok zat dus onderweg (het gaat om een enduro) niet bijgevuld/gepeild kan worden omdat heel de voorkant onder de bagger zit.
Daarbij is de motor zo geconstrueerd en het gebruik dusdanig dat je niets bij je draagt op een paar bandenlepels na (in ieder geval geen liter fles olie).
Dus naast het puur technische aspect zit er nog een kant aan olie verbruik (vind ik in ieder geval).
Titel: Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
Bericht door: *thomas* op 18 augustus 2013, 12:33
Behalve dat je de motor niet meer (fatsoenlijk) kunt gebruiken waar hij voor is.

Want de fabrikant/constructeur geeft ook een oliepeil aan dat gehandhaafd moet worden. Bij de Transalp liggen de min. en max. niet ver van elkaar. Daar zit maximaal 200mL tussen.

Ga ik er even vanuit dat je de motor gaat gebruiken waarvoor hij volgens Honda bestemd is: reizen. Per dag rijd je snel 500+ km's wat inhoud dat je bij de eerste tankstop al moet bijvullen?

Bij desbetreffende motor was het grootste probleem dat de olievul/peildop voorop het motorblok zat dus onderweg (het gaat om een enduro) niet bijgevuld/gepeild kan worden omdat heel de voorkant onder de bagger zit.
Daarbij is de motor zo geconstrueerd en het gebruik dusdanig dat je niets bij je draagt op een paar bandenlepels na (in ieder geval geen liter fles olie).
Dus naast het puur technische aspect zit er nog een kant aan olie verbruik (vind ik in ieder geval).

En ook daar ben ik het volledig mee eens, Pim.

Handig is het niet, op geen enkele motor, maar mij gaat het erom of het al dan niet een technisch mankement is.
Titel: Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
Bericht door: ron overkleeft op 18 augustus 2013, 19:18
Dit doet me toch echt met andere ogen kijken wat betreft een motor kopen.
Eigenlijk zou je eerst een hele dag moeten gaan test rijden en 500 km afleggen om te kijken
of,t blokje olie slurpt.  Vraag is natuurlijk zal een dealer dit toestaan als je zegt dat je hem daarna zal kopen?
Titel: Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
Bericht door: Waffie op 18 augustus 2013, 21:40
als je meer zekerheid wenst zou je inderdaad een weekend mee op pad moeten gaan.
desnoods huur je de motorfiets

kan een kater voorkomen
Titel: Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
Bericht door: Sandra op 18 augustus 2013, 22:40
Geld terug proberen te krijgen en GEEN andere fiets bij A.B. te P. kopen........
Titel: Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
Bericht door: mauppie op 19 augustus 2013, 06:53
Ik blijf dit topic met interesse volgen.
Titel: Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
Bericht door: daandus op 20 augustus 2013, 23:16
onze beiden AT's draaien nu rond de 2500 km op 'n liter bijvullen, MAAR die hebben dan ook 165.000 (RD07A) en 185.000 (RD07) km op de klok!
Bij beide fietsen zie je geen blauwe rook, en ze draaien als 'n speer. De RD07 heeft altijd meer geploft dan de RD07A.
(met bagage aan het einde van onze reis klokten we 170kmph (GPS) met bagage op vlakke autobahn  8))

1 liter op de 1300 slaat nergens op, dan is er iets mis. (ter info, de RD07 van Mirjam draaide 1 liter bijvullen op de 22.000 tot ongeveer 150.000 km op de teller)

AB kan leuk zeggen dat de vorige klant 'm verteld dat hij nooit olie hoefde bij te vullen, maar die kerel heeft die motor aan AB verkocht toch? Wat zou jij antwoorden als je dan een tijdje later een belletje krijgt van AB?

Ik heb ooit een sterke stijging gehad in olieverbruik wat bleek te komen door 'n oliefilter wat niet strak genoeg zit; en omdat de carterbak daar toch altijd smerig is van het kettingvet keek ik er overheen.... dus misschien is dat het nakijken waard.

Discussies over de kosten van olie bijvullen begrijp ik echt niet. Als mensen woon-werk blijven rijden op een PanEuropean of een K100RS met 500.000 op de klok is dat 'n zinvolle discussie. Niet voor mensen die denken een motor met 39.000 op de klok te hebben gekocht.
Naast het feit dat het een gedoe is om het zo vaak te moeten checken/bijvullen, is het risico op verdere schade ook groter omdat je 't misschien een keer vergeet.


Wat ik wel bijzonder vind, is dat ik amper AT's te koop zie staan met meer dan 'n ton... terwijl ik toch flink wat mensen ken die daar ver, ver boven zitten! (waaronder ikzelf!)
Hier lezen we ook veel over prachtige ritten naar Oost Europa enzo, de alpen.
Een AT met 40kkm van 20 jaar oud komt op 2.000 km per jaar...  een leuke RD07A uit 1996 met 50.000 ook slechts op 3000 km per jaar.
2 mogelijkheden:
- we zijn allemaal zo gek van die dingen dat we ze enkel poetsen en amper rijden, of we rijden ze helemaal op en verschroten ze dan.
- er eindigen veel AT's met 'n tonnetje te weinig op Marktplaats... en bij AB.
Titel: Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
Bericht door: Waffie op 21 augustus 2013, 17:30
ik denk wel dat we allemaal op 1 lijn zitten dat een olieverbruik zoals omschreven niet echt wenselijk is.

maar er zijn genoeg voorbeelden waarbij een dergelijk verbruik zeker niet als abnormaal gezien wordt

Er zijn ook theorieen dat een onjuiste inloopperiode oorzaak is van een hoger olieverbruik
misschien heeft het oliemerk ook wel zijn invloeden
misschien was er al iets technisch mis
hoe dan ook... gewoon een beetje pech

(ik wens de koper gewoon veel sterkte met het vinden naar een passende oplossing)
Titel: Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
Bericht door: reteip20 op 26 augustus 2013, 21:07
Het lijkt helemaal opgelost !!

Mijn Africa Twin teruggekregen van Arjan Brouwer, in eerste instantie flinke twijfel omdat de nieuwe olie veel te hoog was gevuld en ik met een slangetje er olie uit moest zuigen. ( ja , ik peil op de goede manier)

Peil keurig op het maximale niveau gezet en 1100 km gereden, precies dezelfde rit naar Zuid-Frankrijk.
Het oliepeil is ongeveer 100 cc gezakt wat het verbruik met 8 a 9 verminderd naar 1 liter olie op 11.000 kilometer.
Heb deze keer wel wat rustiger gereden en er zat een nieuwe ketting onder.
De combinatie zorgde voor een brandstof verbruik rond de 21 kilometer op 1 liter !

Wat heeft A.J. aan de motor gedaan ?
Het klinkt ongeloofwaardig maar er is een goedje door de blokolie gegooid en daar heeft de motor op 1500 RPM een kwartiertje op gelopen.
Dit om de koolaanslag te verwijderen en vastzittende delen weer soepel te maken.
In eerste instantie klonk het voor mij te mooi om waar te zien maar het verschil is echt heel groot.
Ben het merk en de productnaam even  vergeten , zal het even navragen om het hier te posten.

Nu hopen dat het effect blijvend is!
Gelukkig is het dus allemaal netjes opgelost.
Iedereen bedankt voor de vele reacties.

Pieter


Titel: Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
Bericht door: Waffie op 26 augustus 2013, 21:38
ik heb wel een idee
misschien forté ;)

Titel: Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
Bericht door: reteip20 op 26 augustus 2013, 22:33
He Waffie,

Dacht eerst ook dat het Forte was maar het is een ander merk.
Weet nog wel dat ik erg moest lachen toen ik op de fles Space Technology las.
Het merk en de productnaam ben ik echter vergeten
Titel: Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
Bericht door: Arjen op 26 augustus 2013, 22:48
X1R misschien? http://x1r.com/
Titel: Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
Bericht door: Oldtimer op 27 augustus 2013, 12:00
Citaat
ik heb wel een idee

We weten nog steeds niet welk wondermiddel jij hebt Ad.
Blijft dat een geheim of komen we nu eindelijk meer te weten ?????

Ik vraag me ook af welke van de X1R produkten dit zou moeten zijn en met welk doel ze gebruikt worden.
Boosters of treatments of stabilizers ?????  Als je het weet mag iemand me het uitleggen.
Titel: Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
Bericht door: ron overkleeft op 27 augustus 2013, 16:19
Denk dat A.B het motorblok geflusht heeft , ik heb dat zelf ook eens gedaan, heb dat goetje bij motorport
gekocht. Je gooit dat bij je oude olie laat 20 min de motor op de stoep  lopen ( niet rijden)en daarna tap
je de olie af en gooi je er nieuwe in,het schijnt alle vast gekoekte kooldelen los te weken.
Ik heb dat gedaan onder het moto baat het niet dan schaad het niet,je moet er maar in geloven natuurlijk .
Maar rij met de Varadero in rustige toermodes wel 1 op 21,5 en soms wel 1 op 22 !!!  dussss
Weet ook niet meer hoe dat goedje heette maar dacht gewoon" engine flush" Merk ?

En  gefeliciteerd met de goede afloop Pieter.

( hoe kom jij aan zoveel vrije tijd om steeds naar zuid frankrijk te rijden?)

Titel: Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
Bericht door: Cas op 27 augustus 2013, 16:34
1 op 22 Ron?????
Dan ga je wel heeeeeeeeeeeeeeeel rustig!
Titel: Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
Bericht door: ron overkleeft op 27 augustus 2013, 20:42
Ja en nee Cas.het is meer het nieuwe rijden, probeer altijd 90 te rijden omdat je dan op,z zuinigst rijd
(is natuurkundig bepaald) en dat is altijd nog altijd 10 km te hard, als je daar een sport van maakt kan
dat nog zelf spannend worden op zijn tijd ,overal langs en door altijd 90 .ook vaak binnen bebouwde kom.
En dan voor stoplicht uitlaten rollen, zo min mogelijk remmen dus, is ook een sport op zich.
(Heb net 100.000 km op de teller maar nog steeds de eerste voorschijven (in goede staat)
Op de snelweg niet boven 110 .   En dan altijd toertjes laag houden kom eigenlijk nooit boven 4500 toeren.
Rij altijd met verbruikers meter in de display (ook een sport opzich).
Voor een hoop klinkt dit saai allemaal maar ik heb me wilde haren gehad en heb vroeger echt hull wat uitgehaald.
Maar deze manier rijd gewoon veel relaxter.
Op deze wijze afgelopen jaar naar Noorwegen geweest en 6000 km gereden en 1 op 21,5 gehaald.
Rij zondags smorgens (8.00uur)  ???  wel eens met een ouwelullen groepje mee, als ik dan midden in rij
Heb je voordeel van de zuiging en rij dan vaak 1op 22 .
Moet wel zeggen dat de motor pas echt zuinig werd na powercommander en andere uitlaten(Dynabank)
Titel: Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
Bericht door: xrvtuur op 27 augustus 2013, 20:54
met 47 je wilde haren al kwijt Ron???  ik ben ook 47 maar haal gelukkig nog steeds 1op 14,5 ;D
Titel: Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
Bericht door: Cas op 27 augustus 2013, 21:01
Ja en nee Cas.het is meer het nieuwe rijden, probeer altijd 90 te rijden omdat je dan op,z zuinigst rijd
(is natuurkundig bepaald) en dat is altijd nog altijd 10 km te hard, als je daar een sport van maakt kan
dat nog zelf spannend worden op zijn tijd ,overal langs en door altijd 90 .ook vaak binnen bebouwde kom.
En dan voor stoplicht uitlaten rollen, zo min mogelijk remmen dus, is ook een sport op zich.
(Heb net 100.000 km op de teller maar nog steeds de eerste voorschijven (in goede staat)
Op de snelweg niet boven 110 .   En dan altijd toertjes laag houden kom eigenlijk nooit boven 4500 toeren.
Rij altijd met verbruikers meter in de display (ook een sport opzich).
Voor een hoop klinkt dit saai allemaal maar ik heb me wilde haren gehad en heb vroeger echt hull wat uitgehaald.
Maar deze manier rijd gewoon veel relaxter.
Op deze wijze afgelopen jaar naar Noorwegen geweest en 6000 km gereden en 1 op 21,5 gehaald.
Rij zondags smorgens (8.00uur)  ???  wel eens met een ouwelullen groepje mee, als ik dan midden in rij
Heb je voordeel van de zuiging en rij dan vaak 1op 22 .
Moet wel zeggen dat de motor pas echt zuinig werd na powercommander en andere uitlaten(Dynabank)
Ja, en (vooral bij het afslaan) goed anticiperen zodat je zo weinig mogelijk hoeft te stoppen en de rechterhand zo weinig mogelijk bewegen.
Titel: Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
Bericht door: Cas op 27 augustus 2013, 21:19
met 47 je wilde haren al kwijt Ron???  ik ben ook 47 maar haal gelukkig nog steeds 1op 14,5 ;D
Bij mij komen er nog 10 jaartjes bij en ik mag het gas nog graag opendraaien, maar ik heb dan ook heel wat jaartjes in te halen. Over het algemeen ben ik wel een rustige rijder.
Titel: Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
Bericht door: Peter M op 27 augustus 2013, 22:20
1:22 op een Dero is heel netjes.
Als ik rustig aan doe met de TA700 (met passagier) 1:25


Titel: Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
Bericht door: reteip20 op 27 augustus 2013, 22:21
@ Ron,

Bedankt, ben de komende zes weken aan het werk in Frankrijk.
Soms wel een dagje vrij en ga dan vaak met de AT in de Alpen rijden.
Dat is echt prachtig met al die mooie bochtjes.
Zal een brandstof verbruik topic openen ben wel benieuwd wat een beetje gemiddeld is en wat
de mogelijkheden zijn om de AT zuiniger te maken.

Titel: Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
Bericht door: xrvtuur op 27 augustus 2013, 22:37
1:22 op een Dero is heel netjes.
Als ik rustig aan doe met de TA700 (met passagier) 1:25

(http://img.photobucket.com/albums/v256/xrvtuur/anziana-in-moto-300x158_zps3dc7114f.jpg)
Titel: Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
Bericht door: Cas op 27 augustus 2013, 22:50
http://www.youtube.com/watch?v=KFRF5n9YWSU (http://www.youtube.com/watch?v=KFRF5n9YWSU)
Titel: Re: Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
Bericht door: xrvtuur op 27 augustus 2013, 22:55
hahaha lekkerrijden.nl