Transalpclub Forum

Techniek => Honda Africa Twin => Topic gestart door: Hotel 317 op 24 november 2013, 12:36

Titel: Welk gereedschap is nodig voor vervangen uitgaande aslager?
Bericht door: Hotel 317 op 24 november 2013, 12:36
Jaja, ik ben er achter waarom mijn Twin af en toe olie lekt: De uitgaande as heeft c.a. 3 mm radiale speling; Revisie of vervangen dus!

Dus de vraag is:

Welk speciale gereedschappen e.d. heeft men nodig voor het vervangen van de uitgaande askeerring?

Lagertrekkers? uitwendig? inwendig? beide?
Gereedschap t.b.v. draadeinden?
speciale vetten voor hermontage?

EDIT: Honda vliegwieltrekker, art nr. 07733-0020001 Bevat vier smaken draad waaronder de juiste voor de Africa Twin.

Wie weet welke onderdelen in het blok in principe voor éénmalig gebruik zijn?  (rekbouten, koperen ringen, etc).


Alvast bedankt voor alle hulp!
Titel: Re: Welk gereedschap is nodig voor vervangen uitgaande aslager?
Bericht door: Waffie op 24 november 2013, 15:43
hallo,

je hebt alleen een vliegwiel; trekker  ( of een bout M 22 x 1,5  = wielbout)nodig om deze te verwijderen zodat het blok gespleten kan worden

afh of je ook de as wenst te vervangen moet je rekenen op ca 450-500 euri materiaal kosten (daar zitten dan ook zuigerveren, pakkingset, nieuwe as en lager bij)

overigens ben ik ook te huur incl gereedschap (maar dat wist je al)
Titel: Re: Welk gereedschap is nodig voor vervangen uitgaande aslager?
Bericht door: Hotel 317 op 24 november 2013, 20:15
De as is in principe prima (dat is het pijnlijke: Het hele blok is verder prima!). Allicht dat de eerste versnelling ook aangepakt moet worden, deze grijpt soms moeilijk aan (maar dat kan ook komen door de speling op de as).

Dus ja, koppakking, voetpakking, alles, allles wat tientallen jaren geleden in een mooie, schone, goedverlichte werkplaats in elkaar is gezet door mensen die de klus wel konden dromen, moet opnieuw worden gedaan op een koude vochtige garagevloer met simpel handgereedschap door iemand die er een beetje klaar mee is (niet dat de Twin mij vaak de garage in drijft, maar de auto staat op dit moment ook nog op assteunen).

Hoe lang moet deze M22X1.5 bout ongeveer zijn?  Centimeter of drie? vijf? minimale hardheid?
Titel: Re: Welk gereedschap is nodig voor vervangen uitgaande aslager?
Bericht door: Waffie op 24 november 2013, 21:21
dat klaar zijn begrijp ik best  en heb ik destijds gewoon opgelost door de motor te verkopen

maar volgens mij heb jij gewoon een personal coach nodig .
zodat jij weer helder prioriteiten kunt stellen wat eerst te doen

waarom staat je auto op as steunen ?
 heb je deze nodig?

hoe belangrijk vindt je de motorfiets ?

je zult zelf die keuze moeten maken

overigens is de eerste versnelling een vast gegeven op de secundaire as dus als daar een probleem meer is moet je hiermee toch rekening houden bij je herstelling





Titel: Re: Welk gereedschap is nodig voor vervangen uitgaande aslager?
Bericht door: PimW op 24 november 2013, 22:11
Volgens mij heb ik nog wel zo een drukbout, immers ik heb het vliegwiel er ook eens afgehad.

Tenminste, volgens mij wel.

Kan wel even kijken komend weekend als je wilt?
Titel: Re: Welk gereedschap is nodig voor vervangen uitgaande aslager?
Bericht door: Hotel 317 op 25 november 2013, 20:37
De auto staat op steuntjes i.v.m. plaatwerkreparaties (APK en shit). Dat is op zich bijna klaar. (3/4 zijn vergevorderd en wachten op een laagje verf, 1 balk moet nog gerepareerd worden.

De Twin is m'n schatje (en in Amsterdam ook financieel erg lekker) . Wegdoen, of inruilen op een apparaat waarvan je de historie niet kent is in principe uit den boze. Een extra blok aanschaffen is nog te overwegen (en financieel aantrekkelijker), maar heeft niet de voorkeur.
Titel: Re: Welk gereedschap is nodig voor vervangen uitgaande aslager?
Bericht door: Erik op 28 november 2013, 05:06
Krukas kan je met een beetje geluk gewoon in de linker carterheft laten zitten. Hoeft je vliegwiel er ook niet vanaf.


Wil de klus ook wel doen tegen een geringe vergoeding in een verwarmde werkplaats. Blokje schoon afleveren, krijg je 'm ook weer schoon terug met een nieuw lager ;)
Reken zoals Ad al aangaf wel op misschien onverwachte kosten, weet niet hoeveel km's erop staat maar als je blok van je liefje toch open ligt..

Titel: Re: Welk gereedschap is nodig voor vervangen uitgaande aslager?
Bericht door: Hotel 317 op 01 december 2013, 21:53
I.v.m. de kosten zal de twin moeten wachten tot Januari (contract verlenging?). Tevens heb ik dan weer één of twee weekenden "vrij".
Titel: Re: Welk gereedschap is nodig voor vervangen uitgaande aslager?
Bericht door: Hotel 317 op 05 december 2013, 18:46
Auto weer niet door de APK gekomen. joy.

Dus daarom gaan we verder vragen:

Volgens CMSNL is De 1991 "Gasket kit" voor het onderblok van de RD04 (061B1-MV1-850) is niet langer leverbaar. Vreemder: De gasket kit voor het RD07 onderblok (06112-MY1-000) is wél leverbaar.
...Maar de RD04 en RD07 blokken zijn toch gelijk?!  Waarom toch de verschillende onderdeelnummers?
Titel: Re: Welk gereedschap is nodig voor vervangen uitgaande aslager?
Bericht door: Waffie op 05 december 2013, 22:52
hallo,

het zijn 2 verschillende type dus ook 2 verschillende onderdeel nummers

maar jhou het simpel

onderblok = 2 pakkingen(koppelings en dynamodeksel en enkele keerringen
aftermarket goed te verkrijgen
kijk eens op http://www.athenaparts.com/eng
kan gewoon besteld worden door onze huis clubdealers en sommige hebben het op voorraad
Titel: Re: Welk gereedschap is nodig voor vervangen uitgaande aslager?
Bericht door: Hotel 317 op 11 december 2013, 21:37
Ik ben klaar met aftermarket. Denk je dat ze een simpel ophangrubber wel moeten kunnen maken, staan de barsten er na een half jaar net zo erg in als in het twintig jaar oude originele onderdeel wat je preventief wilde vervangen.

Ook het lager gaan we geen gokjes nemen. Immers: Naast maatvoering heb je immers ook nog de tolerantie.

Eerste bestelling is er uit: c.a. 370 euro, waarvan 17 euro voor het lager. Rest voor pakkingen, afdichtingen en een vliegwieltrekker. Officieel kan ik nu dus niet meer terug  ;). Nu hopen dat er niet al te veel naar voren komt. Weet iemand waar je bijv. Plastigauge kan halen hier in Amsterdam?
Titel: Re: Welk gereedschap is nodig voor vervangen uitgaande aslager?
Bericht door: PimW op 11 december 2013, 22:03
Brammer misschien?
Titel: Re: Welk gereedschap is nodig voor vervangen uitgaande aslager?
Bericht door: Hotel 317 op 13 december 2013, 19:15
Bingo:

Citaat
Hoi Dennis,
 
Wij hebben inderdaad Plastigauge in het programma.
Dit wordt geleverd in zakjes van 5 of 10 stuks per dikte.

Op voorraad in Haarlem, anders 1 dag levertijd.
Titel: Re: Welk gereedschap is nodig voor vervangen uitgaande aslager?
Bericht door: Erik op 16 december 2013, 23:49



overigens is de eerste versnelling een vast gegeven op de secundaire as dus als daar een probleem meer is moet je hiermee toch rekening houden bij je herstelling

Foutje Ad, vaste tandwiel zit op de primaire as, op de secundaire as zitten alleen losse tandwielen.


@ Hotel 317; het is aan te bevelen om ook de seegerringen (circlips) op de uitgaande as te vervangen. En let manier van montage, die dingen hebben een scherpe/gladde en afgeronde kant. Gladde kant hoort te dragen tegen tandwiel/vulring.
Titel: Re: Welk gereedschap is nodig voor vervangen uitgaande aslager?
Bericht door: Hotel 317 op 18 december 2013, 19:04
En we hebben weer een artikel om aan het lijstje toe te voegen: Het contactslot.

Ik kwam dus thuis om te ontdekken dat m'n motorfiets een paar honderd meter verderop in de straat stond. g*dverdomme.
Titel: Re: Welk gereedschap is nodig voor vervangen uitgaande aslager?
Bericht door: Hotel 317 op 24 december 2013, 19:31
Vandaag even bezig geweest met het aanpassen van m'n opslag, zodat we plek hebben om te sleutelen  ;D.

Wat heeft trouwens de voorkeur bij werkzaamheden aan het motorblok?

- Houten ondergrond, blok niet gefixeerd
- (licht)Metalen ondergrond, blok niet gefixeerd
- Blok gefixeerd op een aparte bok, vloeistofdichte pan er onder.
Titel: Re: Welk gereedschap is nodig voor vervangen uitgaande aslager?
Bericht door: PimW op 24 december 2013, 19:50
Hoewel icm olie wat minder, maar een rubber mat werkt ook wel lekker. Zolang het blok niet gedeeld hoeft lijkt me een bokje (gefixeerd) wel prettig, anders staat hij zo op het carter te waggelen.
En het is best een zwaar dingetje.

Ik wil nu een bokje maken voor een Alp blok, maar ik moet even een takel regelen om dat ding te passen. Veel te zwaar man ;D
Titel: Re: Welk gereedschap is nodig voor vervangen uitgaande aslager?
Bericht door: PimW op 24 december 2013, 20:20
Wie weet ;D

Misschien icm een test van een demper?
Titel: Re: Welk gereedschap is nodig voor vervangen uitgaande aslager?
Bericht door: Hotel 317 op 24 december 2013, 21:56
Verplaatsen van het blok zal inderdaad ook al een helse klus worden.

Ik denk dat ik ga met een metalen cladding, en een provosorische motorbok in elkaar flans van hout o,i,d,  Er zal n.m.l. vroeg of laat ook gelast moeten worden, en dan wil ik het hout vanwege onderbuikgevoelens toch afgeschermd hebben.
Titel: Re: Welk gereedschap is nodig voor vervangen uitgaande aslager?
Bericht door: The Headless Horseman op 24 december 2013, 22:28
Ik zag hier op het forum laatst nog wat kale frames voorbij komen. De flex er in en je hebt in no time een mooi bokje om het blok stevig in te zetten.
Alp of Twin frame maakt in dit geval niet uit. De onderste bevestigingspunten zijn voor beide blokken gelijk  :)
Titel: Re: Welk gereedschap is nodig voor vervangen uitgaande aslager?
Bericht door: Erik op 24 december 2013, 23:07
AT blokje (of vergelijkbaar) kan je prima los op de werkbank zetten, paar blokjes hout in de buurt om te ondersteunen en klaar.
Blok moet toch volledig uit elkaar? Dan is een bok vaak alleen maar onhandig. Een los AT blok draai je in één beweging rond op het carter, kan ook handig zijn.

Maak het niet moeilijker dan het is  ;)
Titel: Re: Welk gereedschap is nodig voor vervangen uitgaande aslager?
Bericht door: PimW op 25 december 2013, 00:38
Ja dat klopt, vooral als je in een ruk doorsleutelt.
Evengoed houd ik wel van speciale tooling (maken).

Maar wat ik nu maak is voor een show blok voor op mijn nachtkastje ;D
Titel: Re: Welk gereedschap is nodig voor vervangen uitgaande aslager?
Bericht door: Erik op 25 december 2013, 00:55
Met wekker?  8) ;D
Titel: Re: Welk gereedschap is nodig voor vervangen uitgaande aslager?
Bericht door: PimW op 25 december 2013, 01:05
Er komt een accuutje aan met een timer op het startrelais.

Ben nu aan het rekenen om de uitlaten een deuntje te laten spelen op verschillende toerentallen. Een mechaniekje met nokken en tuimelaars om het gas ritmisch te openen en sluiten is zo gemaakt.

Titel: Re: Welk gereedschap is nodig voor vervangen uitgaande aslager?
Bericht door: Erik op 25 december 2013, 12:03
 ;D ;D
Titel: Re: Welk gereedschap is nodig voor vervangen uitgaande aslager?
Bericht door: Hotel 317 op 12 mei 2014, 20:58
Nou, we hebben het blok eindelijk uit elkaar. Lager was in niet al te beste staat....

(http://img.photobucket.com/albums/v297/15179/20140512_184734_zps8190723c.jpg)

Er uit getikt, da's allemaal wel klaar.

Maar nu het volgende...

(http://img.photobucket.com/albums/v297/15179/20140512_201600_zps2e6d5915.jpg)

Yup: De oliepomp heeft zijn laatste meters wel gemaakt denk ik zo. Nieuwe bestellen dus, maar nee!

RD04 (http://images.cmsnl.com/img/partslists/honda-xrv750-africa-twin-1991-germany-oil-pumpoil-filter_bigecv1l41e__1200_b184.gif) oliepomp
RD07 (http://images.cmsnl.com/img/partslists/honda-xrv750-africa-twin-1994-netherlands-oil-pumpoil-filter_bigecy1p41e__1200_1677.gif) oliepomp

De RD04 oliepomp is niet meer te krijgen dus! Wie oh wie weet of de RD07 pomp past (of passend te maken is) voor de RD04?
Titel: Re: Welk gereedschap is nodig voor vervangen uitgaande aslager?
Bericht door: Bill op 12 mei 2014, 22:18
Probeer het hier eens.http://www.hamart.at/shopG/index.php?cat=c53_Motor-und-Antriebsteile-Motor-und-Antriebsteile.html&cPath=2_31_53&page=2
 (http://www.hamart.at/shopG/index.php?cat=c53_Motor-und-Antriebsteile-Motor-und-Antriebsteile.html&cPath=2_31_53&page=2) Veel wisselende spullen voor weinig geld. Ik bestel er geregeld. Vragen om product en je krijgt bericht als ze het hebben. Succes
Titel: Re: Welk gereedschap is nodig voor vervangen uitgaande aslager?
Bericht door: jeroen emke op 12 mei 2014, 22:46
als google op dit nr. 15100MY1000 dan zie dat het in verschillend motorblokken zit
NTV 650 Xl 650v  VT750

XRV650 NTV650 XL650V comparision.xls - XRV.org.uk
http://zsf-motorrad.de/product/130287%7C0
Titel: Re: Welk gereedschap is nodig voor vervangen uitgaande aslager?
Bericht door: Hotel 317 op 12 mei 2014, 23:27
Ik heb even lopen kijken, en denk dat het allemaal wel los loopt:

- De artikelnummers van beide carterhelften zijn hetzelfde
- De bouten om de boel vast te zetten zijn hetzelfde

Terugplaatsen van de pomp en aangrenzende onderdelen toont dat de schakelwals eng dicht bij de pomp in de buurt komt. maar ook die artikelnummers zijn hetzelfde

(http://img.photobucket.com/albums/v297/15179/20140512_215704_zpsad52beb1.jpg)
(http://img.photobucket.com/albums/v297/15179/20140512_231019_zps9ace51bc.jpg)

Bij de RD07 pomp is een stukje van het "buisje" , mee verwerkt in de pomp zelf, en is het aangrenzende buisje ook korter.  Het meegegoten deel van de buis lijkt echter lager te liggen (het montagepunt zit duidelijk hoger dan het gegoten buisje).

Ik denk dat het feit dat het geen 1:1 vervanging is, omdat je ook het aangrenzende oliebuisje moet bestellen, reden was voor Honda om het nummer niet door te verwijzen.

....Pfiew  ;D
Titel: Re: Welk gereedschap is nodig voor vervangen uitgaande aslager?
Bericht door: Miquel op 28 mei 2014, 12:45
Hoeveel km heeft de AT gelopen?????
Titel: Re: Welk gereedschap is nodig voor vervangen uitgaande aslager?
Bericht door: Hotel 317 op 29 mei 2014, 13:57
Ik heb hem gekocht bij 75 500 kilometer, hij staat nu op de ton (100500 km).
Statistisch gezien is het erg weinig voor een revisie. Wel weet ik dat het te strak spannen van de ketting, de levensduur van dit lager kan verkorten. Dat is waarschijnlijk dus ook meermalen gebeurd.
Wie weet welk bedrijf mij zou kunnen helpen met het meten c.q. vervangen van de glijlagers in het blok?  Versnellingsbak/krukas/drijfstand/cilinderkop wil ik niet terugplaatsen als enkele spelingen al "op het randje" zijn (vijfde versnelling bijv.).

Ik weet niet of Ad Mies de gereedschappen heeft om dit na te meten, of dat er mensen zijn met goede ervaringen met een bedrijf in Noord-Holland.