Transalpclub Forum
Techniek => Techniek Algemeen => Topic gestart door: Omit op 22 januari 2014, 20:30
-
Nu heb ik mijn motor nog maar een week. Toen ik hem ophaalde van de dealer zag hij er spik en span uit. Ben twee keer even door motregen (tja Nederland he ::) ) gereden en heb nu vlekjes / aanslag op mijn voorvork zitten. Ik heb de TA vandaag gewassen (eerst afgespoeld met koud water, daarna lauw water met zeep), maar de vlekjes verdwijnen niet. Is dit weg te poetsen. Zo ja, waarmee dan???
-
We zijnnatuurlijk in de wintermaanden en winter strooigoed kan hier ook een rol spelen
en alu kan hier beslist niet tegen
eruit polijsten is de enige oplossing bijv met een product als Belgom Alu
daarna de boel conserveren met een product als scottoiler fs365
succes met het wassen-poetsen conserveren
-
eruit polijsten is de enige oplossing bijv met een product als Belgom Alu
daarna de boel conserveren met een product als scottoiler fs365
succes met het wassen-poetsen conserveren
Belgom Alu - check ;)
I.p.v. scotoiler fs365 heb ik Bel-Ray Motorcycle Protectant Fluid (MPF). Hopelijk ook goed.... ::)
Is dat conserveerspul ook werkzaam tijdens ritten?
Zijn er nog andere producten die je op het onderste deel van de voorvork (ongechroomd) kan smeren, zo dat er geen strepen en druppelvlekken zichtbaar opzitten? Dat doet het nu n.l. wel ???
-
Je zou eens kunnen proberen met een product als Plastik70. Gebruik ik zelf om allerhande electrische onderdelen in te spuiten op de motor. Is een soort lak die isoleert en beschermt tegen corrosie. Volledig kleurloos en ik denk ook weer wel makkelijk te verwijderen. Op de vorkpoten heb ik dit zelf nog niet geprobeerd (mijn voorvork wordt niet gepoetst) maar ik kan me voorstellen dat het goed werkt.
Even een citaatje;
- "Plastik 70 is een transparante beschermingslak. Isoleert, beschermt, verzegelt, dicht-af. Geeft een heldere, kleurloze en elastische laklaag. Plastik 70 is bestand tegen zuren, logen, alcohol, mineraal-olie en atmosferische invloeden. Toepassingen: elektronica, printlak, industrie, service etc. Ozon-vriendelijke uitvoering."
Groeten, Jan.
-
Ik heb de mijne gepolijst en daarna belachelijk goed ontvet en vervolgens met 2k blanke lak gespoten. Works like a charm
-
Bedankt voor jullie tips tot zover... :))
Ik heb ook al iets over poedercoaten gelezen. Lijkt mij ook een goed idee (weinig onderhoud nodig ::) ). Iemand ervaring hiermee?
-
heb ervaring met poedercoating omdat ik er jaren mee werk.
poedercoating dan moet je er op letten een buitenkwaliteit poeder te krijgen en er rekening mee houden dat het toch langzaam gaat afpoederen zoals wij dat noemen vooral als het veel in de zon staat zal het door de jaren heen gaan afpoederen / mat worden. Heb zelf een motorfiets die geheel in de poederlak staat en deze is na ruim 15 jaar matter geworden en ook de kleur is wat valer geworden (legergroen).
Heb een andere motor gehad die ik geheel had gecoat in een metallic poeder maar met een blanke poederlak eroverheen en deze bleef beduidend beter.
Maar zelf zit ik erover te denken de onderpoten van de alp te coaten, het achterwiel is de velg al overgelakt en dat bevalt me prima als de spaken in het voorwiel minder worden doe ik het voorwiel ook nog een keer.
Maar als je de poten mooi schoonmaakt en met een primer en daarna een natlak inspuit blijft het ook lang zitten en heb je minder werk en onkosten.
-
Nou heb ik een raar iets... :-\
Ik heb mijn voorvork behandeld met Belgom alu. Het gekke is de ene voorvork gaat glanzen/glimmen en de andere niet (blijft mat). Hoe kan dat???? Baal een beetje, want nu heb ik twee verschillende "benen" aan het voorwiel :o >:( :'(
Iemand ideeën?
-
Nou heb ik een raar iets... :-\
Ik heb mijn voorvork behandeld met Belgom alu. Het gekke is de ene voorvork gaat glanzen/glimmen en de andere niet (blijft mat). Hoe kan dat???? Baal een beetje, want nu heb ik twee verschillende "benen" aan het voorwiel :o >:( :'(
Iemand ideeën?
Zou het kunnen dat 1 van die 2 poten een keer is vervangen en dat daardoor dit verschil optreedt??
-
Zou het kunnen dat 1 van die 2 poten een keer is vervangen en dat daardoor dit verschil optreedt??
Sandra, daar dacht ik dus ook gelijk aan...
...maar nu????
-
Wanneer de ene vorkpoot onbehandeld is en de andere voorzien is van een laklaag krijg je dit probleem.
Wat je zou kunnen proberen is de "matte "vork op een verborgen plekje even met een stukje fijn schuurpapier te bewerken en dan proberen met belgom.
Het spul werkt namelijk alleen op kaal aluminium.
Gaat hij daar wel glanzen, heb je vandaag weer wat te doen. 8) 8)
Ik bewerk de boel meestal met een koperborstel op de boormachine, dan met fijn schuurpapier nabewerken en dan pas met belgom poetsen.
Als je de boel daarna goed vetvrij maakt kun je er blanke glanslak op spuiten.
-
Wanneer de ene vorkpoot onbehandeld is en de andere voorzien is van een laklaag krijg je dit probleem.
Wat je zou kunnen proberen is de "matte "vork op een verborgen plekje even met een stukje fijn schuurpapier te bewerken en dan proberen met belgom.
Het spul werkt namelijk alleen op kaal aluminium.
Gaat hij daar wel glanzen, heb je vandaag weer wat te doen. 8) 8)
Ik bewerk de boel meestal met een koperborstel op de boormachine, dan met fijn schuurpapier nabewerken en dan pas met belgom poetsen.
Als je de boel daarna goed vetvrij maakt kun je er blanke glanslak op spuiten.
:( ....in ieder geval bedankt voor je reactie.
En dan moet ik zeker ook het voorwiel etc etc eruit halen :-[
-
Ja ;)
Of een klein test plekje aan de achterzijde van de voorpoot in de rijrichting gezien.
Een klont bager er op en je ziet niks meer.
Het is wel een all-road hè en geen Harley 8)
-
Ja ;)
Of een klein test plekje aan de achterzijde van de voorpoot in de rijrichting gezien.
Een klont bager er op en je ziet niks meer.
Het is wel een all-road hè en geen Harley 8)
Da's waar, het is geen Harley....Dat gepoets zal vast nog komen door mijn chopperverleden ;) Maar ik houd wel van "gelijke benen" ::)
-
chrome dont bring you home..Een alpje wel, zelfs met 2 verschillende poten ;)
-
Mocht je besluiten de verpoot los te halen ( werkt een stuk fijner)Of alleen je spatbord .Pas op dat je de bevestigings bouten van je spatbord niet afbreekt .die Willen nog wel eens vast gaan zitten.
-
Mocht je besluiten de verpoot los te halen ( werkt een stuk fijner)Of alleen je spatbord .Pas op dat je de bevestigings bouten van je spatbord niet afbreekt .die Willen nog wel eens vast gaan zitten.
Goede tip ;)
Ben nog in dubio of ik deze klus wel ga doen. Ben niet echt technisch ::). Misschien eerst maar zonder demonteren proberen 8)