Transalpclub Forum
Techniek => Honda Transalp => Topic gestart door: jeroenh op 22 mei 2014, 15:41
-
Op zoek naar een andere (reserve) spanningsregelaar voor mijn Transalp zag ik de volgende advertentie op eBay:
http://www.ebay.de/itm/KR-Regler-Lichtmaschine-HONDA-XL-600-V-Transalp-87-91-NEU-Voltage-regulator-/171317728524?pt=DE_Motorradteile&hash=item27e355150c
Heeft iemand ervaring met deze units? Prijs lijkt me wel ok.
-
Altijd nog beter dan een tweedehandsje kopen van 35euro die dus defect is bij een niet nader te noemen lid in het westen des lands.
Voor 100 euro koop je een nieuwe bij andere aanbieders.
Lijkt me inderdaad een goeie deal, en geen verzendkosten naar Nederland.
-
Altijd nog beter dan een tweedehandsje kopen van 35euro die dus defect is bij een niet nader te noemen lid in het westen des lands.
Voor 100 euro koop je een nieuwe bij andere aanbieders.
Lijkt me inderdaad een goeie deal, en geen verzendkosten naar Nederland.
Je bedoelt een niet nader te noemen lid uit het westen des lands in de buurt van Rotterdam?
Heb ook ervaringen met aankopen bij die persoon, eens maar nooit weer.
Die spanningsregelaar gekocht via 'make an offer' op eBay, voor 54 euro incl. verzending (nieuw, garantie, en gegarandeerde verzending & verzekering via eBay).
-
Zoals een ander topic al verraad, is mijn spanningsregelaar ook overleden en eigenlijk ook wel benieuwd of dit een goede oplossing is.
-
Je bedoelt een niet nader te noemen lid uit het westen des lands in de buurt van Rotterdam?
Heb ook ervaringen met aankopen bij die persoon, eens maar nooit weer.
Die spanningsregelaar gekocht via 'make an offer' op eBay, voor 54 euro incl. verzending (nieuw, garantie, en gegarandeerde verzending & verzekering via eBay).
Ik vind het wel een beetje vreemd dat er hier gesuggereerd wordt dat er een tcn lid "foute zaakjes" zou doen. Een tweede hands spanningsregelaar kopen voor weinig is natuurlijk ook een gok die de koper neemt. Wat ik me dan afvraag is deze verkoper aangesproken op zijn gedrag en kan iemand lid blijven van de TCN als hij andere leden besodemieterd?
-
natuurlijk ook een gok die de koper neemt
Helemaal terecht, maar als een goede wordt aangeboden door een clublid en je krijgt een kapotte mee, is het heel normaal ( tenminste voor mij dan ) dat je terug kunt naar je mede clublid die dan het probleem oplost.
Als dit een op zichzelf staand geval zou zijn Arthur, zou het mijn aandacht niet hebben.
Heb intussen van meerdere leden verhalen met dezelfde strekking gehad.
Ik garandeer je dan ook dat ik er WEL iets aan doe.
Willens en wetens rotzooi verkopen aan een medeclublid heeft voor mij niks meer met de clubgedachte te maken.
Diegene die al eens gena*%$#d zijn door dit lid weten wat ik bedoel.
-
hmmm das niet best dan, schop onder zijn hol en schorsen. >:D
-
En blokkeren op het forum, en leden waarschuwen voor deze persoon (met naam en toenaam)
-
Graag "on topic"... cdi via Ebay...
geen vuilspuierij... terecht of misschien niet .....
klachten bij bestuur
C:-)
-
Graag "on topic"... cdi via Ebay...
geen vuilspuierij... terecht of misschien niet .....
klachten bij bestuur
C:-)
Nee, is niet de bedoeling van dit topic. Maar wel opvallend dat ik dus niet de enige klant van die verkoper was die zich nogal bekocht voelde. Ik zal hierover eventueel meer info geven in een pm.
-
Ik vraag me af of deze op mijn motor gaat passen. Het is een Amerikaan uit 1989 maar lijkt een andere kabelaansluiting te hebben.
Ik heb namelijk aan beide zijdes 2 groene, 2 rode en 1 zwarte draad. En natuurlijk aan de linkerkant de 3 gele.
Gaat dit dan toch passen? Kan ik hem aanpassen door nieuwe connectors eraan te zetten? Ik heb even geen idee.
Wie gaat me helpen? De prijs staat me wel aan dus wil hem graag gaan bestellen.
;D ;D
-
Sorry, ik ga me diep diep diep schamen. Net nog eens goed gekeken. Maar die draden lopen van rechts, achter de regelaar door om links ingeplugd te worden....
Lekker slim.
Laat ik het maar eens proberen! Ga hem nu meteen bestellen!
-
Ben zeer benieuwd naar het resultaat heb zelf ook een Amerikaan van hetzelfde bouwjaar dus altijd leuk om te weten hoe een en ander opgelost kan worden. Zeker als dat ook betaalbaar kan.
misschien de nieuwe SR in de rijwind zien te plaatsen voor meer koeling weet niet of dit al vaker gedaan is ?????
-
Sorry, ik ga me diep diep diep schamen. Net nog eens goed gekeken. Maar die draden lopen van rechts, achter de regelaar door om links ingeplugd te worden....
Lekker slim.
Laat ik het maar eens proberen! Ga hem nu meteen bestellen!
Tip: Je mag bij eBay drie keer een 'make an offer' bieding doen.
Mijn biedingen van 45 en 50 euro werden niet geaccepteerd, de laatste van 54 euro wel. Probeer dus eerst 2 biedingen te doen tussen de 50 en 53 euro, misschien heb je 'm dan nog goedkoper! :D
-
Je kunt de koeling van een SR verbeteren door hem op een groter stuk aluminium te plaatsen met wat siliconen pasta ertussen. Hoe groter het oppervlak en dikker de plaat hoe beter de koeling.
Je zou ook koelribben uit een oude versterker kunnen gebruiken.
Rijwind is uiteraard ook goed, maar bij stilstand heb je er niet zoveel aan.
Normaal gesproken( geen kortsluiting of overspanning ) is het koeloppervlak van de SR gewoon voldoende.
-
Ik heb een oude SR genomen en die leeg gepullikt, waarna ik hem omgekeerd tegen de bestaande heb geschroefd.
Moet zeggen dat het geheel veeeeel koeler blijft en beter beschermd tegen weer en water.
Misschien een idee voor hergebruik van oude SR's
-
Tip: Je mag bij eBay drie keer een 'make an offer' bieding doen.
Mijn biedingen van 45 en 50 euro werden niet geaccepteerd, de laatste van 54 euro wel. Probeer dus eerst 2 biedingen te doen tussen de 50 en 53 euro, misschien heb je 'm dan nog goedkoper! :D
Dat wist ik niet. Heb hem nu al besteld. Maar bedankt voor je tip!
Ik heb een oude SR genomen en die leeg gepullikt, waarna ik hem omgekeerd tegen de bestaande heb geschroefd.
Moet zeggen dat het geheel veeeeel koeler blijft en beter beschermd tegen weer en water.
Misschien een idee voor hergebruik van oude SR's
Bikkel, kun je dit verduidelijken met een foto? Ben wel benieuwd hoe je dit precies hebt gedaan. Mijn oude SR is kapot dus ik kan hem makkelijk hergebruiken.
-
Bikkel, kun je dit verduidelijken met een foto? Ben wel benieuwd hoe je dit precies hebt gedaan. Mijn oude SR is kapot dus ik kan hem makkelijk hergebruiken.
Ik zal er van de week een foto van maken en hier plaatsen.
Maar het is heel simpel, de SR is een open en hol koel profiel (tenminste bij mij) en in die holte zitten de onderdelen met een 2componenten hars volgegoten, pulluk dat eruit en je hebt een mooi leeg koelbakje, omdraaien en op elkaar schroeven, en je hebt een dubbele koeling, en je beschermd tevens de werkende SR tegen de weers invloeden
-
Hoi Bikkel,
Bedankt voor je uitleg nogmaals. Kan me er nog weinig bij voorstellen, denk dat dat komt omdat ik de spanningsregelaar nog niet echt goed bestudeert heb.
Dus het ligt hopelijk niet aan jouw uitleg. Ik wacht rustig een foto(, of meerdere foto's >:D) af. Duurt toch nog even voordat ik mn spullen binnen heb!
Thanks
StijnStijn
-
Vandaag nog even de spanningsregelaar die nu op mijn Transalp zit doorgemeten.
Gaf meer dan 17 volt aan bij 2000 toeren. Die is dus niet helemaal fris meer.
De 'Poolse' spanningsregelaar kan ik straks meteen monteren, is nu op weg naar NL.
-
Gaf meer dan 17 volt aan bij 2000 toeren. Die is dus niet helemaal fris meer.
Daar is de accuboer heel erg blij mee >:D
-
Daar is de accuboer heel erg blij mee >:D
Dat klopt. Een nieuwe accu is ook al binnen, gekocht n.a.v. een ander draadje op het forum bij Motorcorner in Venlo (scherpe prijs). Heb nog geprobeerd die oude accu te redden door 'm een aantal dagen aan mijn electronische lader te hangen (met een programma laadcyclus incl. ontladen, opladen enz.). Had geen effect, twee keer starten en de accu deed opnieuw niets behalve borrelen......
-
Hoi Bikkel,
Bedankt voor je uitleg nogmaals. Kan me er nog weinig bij voorstellen, denk dat dat komt omdat ik de spanningsregelaar nog niet echt goed bestudeert heb.
Dus het ligt hopelijk niet aan jouw uitleg. Ik wacht rustig een foto(, of meerdere foto's >:D) af. Duurt toch nog even voordat ik mn spullen binnen heb!
Thanks
StijnStijn
hierbij de beloofde foto's moet het helaas in twee reacties doen, daar je er maar 4 mag plaatsen
ik heb de oude SR dus gesloopt, zoals je ziet, en een nieuwe er tegen aan geschroefd
-
Hoi Bikkel,
Bedankt voor je uitleg nogmaals. Kan me er nog weinig bij voorstellen, denk dat dat komt omdat ik de spanningsregelaar nog niet echt goed bestudeert heb.
Dus het ligt hopelijk niet aan jouw uitleg. Ik wacht rustig een foto(, of meerdere foto's >:D) af. Duurt toch nog even voordat ik mn spullen binnen heb!
Thanks
StijnStijn
en hier deel twee
-
Vandaag de 'Poolse' spanningsregelaar gemonteerd.
Was voor mijn '88 er Transalp niet bepaald 'plug & play'.
De twee gaten waar de spanningsregelaar op de bouten van het frame moeten worden vastgezet zaten in een soort 'schacht' , moest eerst een stukje van die verhoging uitboren/ wegfrezen om genoeg ruimte te hebben om de unit met de twee moertjes vast te zetten aan het frame.
Toen bleek dat 1 van de stekkers, die met de 3 gele draden, ook nog een kopie was van die aan de draadboom zat.
Heb de 'mannetjes' -stekker van de oude spanningsregelaar afgeknipt en vastgesoldeerd aan de nieuwe unit.
(drie gele draden wel genummerd om verwisselen te voorkomen, had dat eigenlijk iets uitgemaakt, als ik die zou hebben verwisseld?) ::)
Accu laadt wel weer zoals het moet, gelukkig!
-
had dat eigenlijk iets uitgemaakt, als ik die zou hebben verwisseld?) ::)
Nee.
Is wisselspanning.
In een ander topic het verslag van het slachten van de SR.
-
Ook ik heb vandaag de spanningsregelaar gemonteerd en kwam met het probleem van een verkeerde stekker. Maar heb er wel wat van kunnen maken. Ook het probleem met het vastzetten kwam ik tegen. Maar hij zat zo muurvast met het passen dat ik hem mooi heb laten zitten.
Ik heb nu een spanning van 13,99 of 14 volt. Zowel bij stationair als bij 5000 toeren. Is dit oke?
-
Perfect.
Houden zo. ;)
-
Ja hoor! Stijn heeft weer problemen! Nu in Italië.
Accu leeg, aanduwen en hij loopt weer, accu laadt niet bij.
Heb de accu met acculader opgeladen en heb nu deze waardes:
Accu, niet ingebouwd, gemeten op de polen: 13,05 volt
Stationair (1500 toeren) 12,60 volt
5000 toeren 12,80 volt
Bij starten zakt hij heel even terug naar 10,90 volt
Alles gemeten met verlichting aan, het kan niet anders, het is een Amerikaan.
Betekent dit nou WEEEEER een kapotte spanningsregelaar?
Accu was trouwens aan het droogkoken, niveau zat net iets boven de minimumstreep, heb hem aangevuld en toen opgeladen.
Ik heb tijdens mijn rit door Lausanne gereden, het was 32 graden en heb alleen maar stapvoets gereden. Kan dit de oorzaak zijn geweest van een te hete spanningsregelaar? Welke knuppel heeft trouwens bedacht om een spanningsregelaar vlak boven de uitlaat te monteren??
-
Ik heb vorige zomer een paar uur lang stavoets rondgekropen bij 40+ graden. Alleenik ging aan de kook.
Dus dat lijkt me niet de oorzaak :)
Heb je de accu na je vorige problemen vervangen of is dit nog je oude?
-
Ik heb zowel de accu als spanningsregelaar vervangen. Zit nu in Luxemburg. M'n lieve moeder was zo vriendelijk mijn oude accu mee te nemen. Deze ligt momenteel aan de lader.
-
Spanningsregelaar lijkt me onwaarschijnlijk. Alleen de laadwaarde is aan de lage kant.
Moet rond de 14 volt zijn bij 5000 rpm.
Accu is meest verdacht. Maar als het al een nieuwe is zou dit geen reden kunnen zijn.
Ik vermoed ergens een kortsluiting in je circuit, en het meest waarschijnlijk is dat aan de hand terwijl je motor loopt.
Probeer eens een aantal zekeringen eruit te halen en dan weer de laadspanning meten. Verlichting bijvoorbeeld en andere aansluitingen die niet nodig zijn om de motor te laten lopen.
Ik vermoed dat de laadspanning dan wel hoger komt.
Droogkoken is een continue proces, dus wanneer de laadspanning NIET boven de 15 volt komt KAN hij niet droogkoken of er moet een permanente hoge stroom vloeien naar massa. In dat geval wordt de accu dus overbelast.
Bij een goede accu zal dan ook de spanning niet te ver instorten.
Dit kan alleen niet al te lang duren, want uiteindelijk begeeft de accu het en blaas je ook weer je SR op.
Heb je trouwens je aan SR gevoeld of hij ( te ) heet werd. ??
-
Thanks Oldtimer voor je verhelderende antwoord. De spanningsregelaar wordt inderdaad wel erg warm of het te heet is durf ik niet te zeggen.
Als ik de zekering van de koplamp eruit haal kan ik niet eens starten (soort beveiliging van de Amerikaanse versie).
-
Even de stekers van de lamp zelf eraf. ;)
Warm moet de SR wel worden, maar heet is toch wat anders.
Waar het om gaat is dingen uitsluiten. Desnoods haal je de lamp eruit.
Loop ook alle kabels even na en zoek naar gesmolten omhulsels e.d.
Stekers die gecorrodeerd zijn enzovoort.
Als de garage het moet zoeken wordt het erg duur.
-
Zojuist alle lampjes eruit gehaald. Enkele hadden wat corrosie, opgeschuurd en teruggezet.
Stekkertjes onder het zadel allemaal losgemaakt, opgeschuurd en teruggedaan.
Nu zit ik op 5000 toeren bij de 13,49 volt. Duidelijk een corrosie probleem dus.
Is dit voldoende?
Zo niet, wat te doen? Nog een keer alles los en schoonmaken?
Kan het nog een massaprobleem zijn?
-
Meteen massa gecheckt. Is prima. Toch opgeschuurd en voltage vergeleken met andere plekken die als massa kunnen dienen.
Alle lampjes eruit gehaald en eruit gelaten. Ik kom nu niet hoger dan 12,39 volt
Ook alle zekeringen geprobeerd, 1 voor 1. Allemaal een minimaal verschil van 0,01 tot 0,10 volt
Wat nu te doen? 4de accu kopen. :-(
-
Nu zit ik op 5000 toeren bij de 13,49 volt
Ik kom nu niet hoger dan 12,39 volt
Deze 2 snap ik dus niet.
De ene keer meet je dus de juiste spanning en daarna meteen een lagere.
andere plekken die als massa kunnen dienen
Die zijn er echt maar een paar.
1 is uiteraard de - van de accu
2 is de massa aansluiting bij de startmotor op het blok
3 de massa aansluiting onder het zadel op het frame.
Alles wat jij verder massa noemt kan dus een slecht contact hebben met de echte massa.
Hierdoor krijg je ook dergelijke meetfouten.
Ik weet niet waar je in Brabant woont maar anders wip je maar eens langs.
Meten we samen even.
Maar vanaf Italië lijkt me nu ff te ver ;) ;)
-
Ik ben vandaag weer terug gekomen in het
koude euhh warme kikkerlandje.
Heb wel enigszins haast bij een oplossing, want ik ga zaterdag eind van de dag weer weg op mn tweewieler.
Oldtimer, ik stuur je even een PB!