Transalpclub Forum
Techniek => Honda Transalp => Topic gestart door: jeroenh op 27 mei 2014, 19:46
-
Kom er via de zoekfunctie niet uit, staan verschillende adviezen op het forum over een lekkende achterste klepdekselpakking van een XL600V.
Is een nieuwe pakking er tussen te krijgen zonder dat het blok uit het frame moet?
Zit bij mijn motor nu vloeibare pakking tussen, maar om het goed te hebben wil ik eigenlijk die pakking vervangen, mits dit een beetje te doen is. Deksel gaat niet over de kop heen, voor zover ik kan zien, of is er een trucje voor?
-
Bij mijn africa twin is deze te vervangen zonder uitbouw van het blok. Bij een transalp moet dat ook kunnen.
-
ondanks dat mijn voorganger zo stellig is dat het zou moeten lukken moet ik hem helaas teleur stellen.
het achterste kleppendeksel is niet te verwijderen zonder het motorblok te verwijderen.
je kunt wel het deksel voldoende omhoog halen
je kunt dan de pakking vet vrij maken en er een laagje siliconen kit op leggen zodat de afdichting weer wat herstelt
vervanging is dan wel beter maar weegt vaak nog niet op tegen de tijd die je er mee bezig bent
-
Oeps, sorry :-[
Nadat ik mijn eigen geposte foto terug zie dan zit er ook wel erg weinig ruimte tussen het kleppendeksel en het frame.
-
De mijne begint ook wat te lekken na 24 jaren, als ik dit zo lees laat ik het maar zo.
Haha misschien toch maar eens tijd voor een iets jongere alp ;)
-
het optillen en opnieuw aanbrengen van een siliconen pakking werkt ruim voldoende
lekken laat zo'n smerigheid achter
-
ok thanx Ad,
dat maar eens proberen dan.
moet dan de silliconen pakking aan beide zijden of aleen de bovenzijde?
-
beiden zijden goed ontvetten en 1 zijde licht in smeren meestal de metaal zijde
-
? Metaalzijde
Wat bedoel je daarmee?
Zijde van de cilinderkop of klepdekselzijde.
Stomme vraag misschien,
Maar Heb alleen ervaring met cb blokjes, een alp blok nog nooit geen problemen mee gehad vandaar.
En moet dan gehele pakking dus rondom voorzien worden van vloeibare pakking?
Volgens mij kun je rondom op sommige punten er heel slecht bij komen.
Peter
-
Ik heb het wel voor elkaar gekregen je moet daarvoor wel wat meer demonteren, carburateurs enzo, maar het is zeker wel te doen.
-
je kunt het deksel een beetje lichten en je smeert het goedje op de alu rand van de cylinderkop (dus metaal zijde)
moeilijk eh ja maar ik heb ook niet gezegd dat het eevoudig zou zijn en ja de gehele rand
wil je makkelijk dat doe je er niets aan ..af en toe wat meer wassen en wat olie bijvullen al lijkt het lekken heel wat
-
Volgens het haynes service & repair manual moet het wel kunnen met het blok in het frame.
-
Alleen bij de 650.
-
Ok
voor de duidelijkheid kan de pakking er wel tussen uit.? En deksel laten zitten/omhoog en dan nieuwe dr tussen...?.? Beetje onduidelijk nog steeds op deze manier.
bvd en mvg
-
Ik heb het nooit geprobeerd Dennis, maar als ik zie hoe ver je het kleppendeksel opgetild krijgt lijkt het me nog best lastig om de pakking er tussenuit te wurmen en de nieuwe er weer netjes in :-\
Ik zou voor makkelijk en proper werken het blok er 'effe' uithalen denk ik!
Je moet sowieso al best veel losmaken, die paar extra waterslangen en kabeltjes is dan ook het werk niet meer.
Tevens een mooie gelegenheid om alles weer goed schoon te maken, boutjes, assen ed weer netjes in te vetten enzo 8)
Grtz,
René
-
Ook ik heb inmiddels alweer een aantal jaren terug de achterste klepdekselpakking vervangen van mijn TA 600 uit '87. Het lukt niet om het deksel te verwijderen maar je kunt het wel omhoog halen. Dit komt omdat er dit buisje in de weg zit. De pakking moet dan wel over een buisje heen. Maar met wat gevoel lukt dat prima, zelfs zonder de carburateurs te verwijderen. Gewoon doen en geen haast hebben. Je moet wel dunne vingers hebben. Succes.
-
de originel pakking zit in het kleppendeksel gekleed met curil T
na het verwijderen van de pakking blijven er esten achter waardoor een nieuwe pakking niet mooi aan sluit
en schoonmaken is zeer lastig omdat alle resten dan direct in je cylinder kop vallen,
maar toch hoop ik dat het je lukt
-
de originel pakking zit in het kleppendeksel gekleed met curil T
na het verwijderen van de pakking blijven er esten achter waardoor een nieuwe pakking niet mooi aan sluit
en schoonmaken is zeer lastig omdat alle resten dan direct in je cylinder kop vallen,
maar toch hoop ik dat het je lukt
Ad sommige mensen zijn horende DOOF, ze willen het gewoon niet horen, laat ze toch als ze zo eigenwijs zijn, zou ik zeggen pruts lekker verder
-
Onlangs heb ik de pakkingen van de klepdeksels vervangen (TA 1987). Als je alles eromheen weghaalt, dan kan de achterste klepdeksel probleemloos eraf. Zie bijgaande foto als bewijs.
-
;) jij bent goed bezig,
Maar ik wil je zeker niet afvallen maar je hebt bijna alles verwijderd dus danig dat je op 6 bouten na het motorblok er ook naast had kunnen zetten
Op zich niet mis mee want ik zie dat je de waterpijpjes hebt verwijderd, de carburateurs, de bobines, de uitlaat etc
En als je dit alles gedaan hebt enkel en alleen om de kleppen deksel pakking te vernieuwen.
Tja...
zeg maar zeer groot onderhoud want het stelt je wel in staat om alles in 1 x groots aan te pakken.
Laat ieder voor zich zelf bepalen of men al die moeite voor een lekkende pakking wilt ervaren.
Leervol is het wel maar voor de gemiddelde sleutelaar een zeer flinke klus
-
En als je dit alles gedaan hebt enkel en alleen om de kleppen deksel pakking te vernieuwen. Tja...
hoi Ad, eigenlijk ging het andersom.
De klus begon met:
- kleppen stellen
- distributieketting controleren
- carbs loshalen en schoonmaken
En toen ik zover was dacht ik: laat ik dan ook maar de klepdekselpakkingen preventief vervangen.
De achterste was een beetje zweterig, vandaar.