Transalpclub Forum

Techniek => Honda Varadero => Topic gestart door: Roland op 24 juni 2014, 21:06

Titel: Hoe krijg ik mijn zadel los zónder slot?
Bericht door: Roland op 24 juni 2014, 21:06
Hallo beste mensen,
Ik hoop dat iemand mij kan helpen met het volgende probleem:

Afgelopen weekend nieuwe "slip-on's" gemonteerd. Na lang zoeken uiteindelijk gekozen voor Scorpions.

Mooi klusje om die te monteren want de halve achterkant moest eraf om bij de twee schroeven te komen achter de dempers. Zelfs de top- én zijkofferrekjes moesten eraf wat redelijk goed ging. Alleen terug vast monteren van de zijkofferrekjes was een ander verhaal, sjongejonge!

Wat er ook af moest was het kabeltje wat aan het zadelslot zit.............
In mijn enthousiasme om ff nog een stukje te gaan rijden ben ik dus vergeten om dat kabeltje weer vast te maken >:(. En nu kan  mijn zadel niet meer losgemaakt worden met de sleutel.

Ik hoop dat iemand hier een (simpel) trucje voor weet maar ik ben er bang voor.
Zelf denk ik dat ik het beste ff het achterwiel eruit kan halen om vervolgens van onderuit een gat in het spatbord te maken om bij het kabeltje te komen of bij het palletje wat het zadel vasthoud. Weet iemand of ik inderdaad meteen in de ruimte onder het zadel kom als ik daar een gat maak, of zit daar een soort van dubbele bodem waar de draadboom o.i.d tussendoor loopt?
Zou iemand voor mij bij zijn eigen motor eens op kunnen meten waar ik dan dat gat zou moeten maken om de grootste kans van slagen te hebben?

Ik sta uiteraard open voor alle andere suggesties!

Gr,
Roland

PS: Ik rijd trouwens een SD02 uit 2005.
Titel: Re: Hoe krijg ik mijn zadel los zónder slot?
Bericht door: EDxrv op 24 juni 2014, 22:21
de kabel proberen onder zadel weg te peuteren met stuk ijzerdraad?
spatbord los halen?
tank loshalen zodat je erbij kan?
Titel: Re: Hoe krijg ik mijn zadel los zónder slot?
Bericht door: Oldtimer op 25 juni 2014, 10:31
Je kunt proberen om het zadel aan de voorkant uit de klem  te lichten door het naar achteren te trekken.
Moet wel met een beetje kracht gebeuren.


Titel: Re: Hoe krijg ik mijn zadel los zónder slot?
Bericht door: TransAlpGhost op 25 juni 2014, 19:11
ik heb eens even onder mijn zadel gekeken of je met een dun iets het kunt "lock picken" maar dat zie ik zo snel niet gebeuren...

ik rijd geen varadero maar kun je het onderkuip/je wielkast deel niet uit je zijkuip prutsen en zo de staalkabel benaderen? succes iig

Titel: Re: Hoe krijg ik mijn zadel los zónder slot?
Bericht door: Oldtimer op 25 juni 2014, 19:43
Even wat pictures gemaakt zodat je kunt zien hoe het zit.

De nokjes waarmee het zadel op z'n plek zit halverwege en bij de tank

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-D6ZCTQ7I-D.jpg)

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-BLGWHCXV-D.jpg)

Misschien kun je met een stukje ijzerdraad het buitenkabeltje wel te pakken krijgen.(  Rechts )
Er zit wat ruimte tussen kuipdeel en buddy.

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-4J8PWWJE-D.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-BOY6XIOO-D.jpg)

Titel: Re: Hoe krijg ik mijn zadel los zónder slot?
Bericht door: Roland op 25 juni 2014, 22:46
Dank voor de reacties!

@Oldtimer:
Ik was vanavond meteen begonnen met je eerste suggestie om de voorkant van het zadel los te prutsen van dat nokje wat op de tank vastzit.
Eerst met een spanband het zadel op de punt naar beneden getrokken en met een klein beetje wrikken kon ik de V-groef in het zadel, van de nok loskrijgen. Ik merkte dat ik links (aan de goede kant gelukkig) meer speling had dan rechts. Achteraf snap ik dat nu wel want de linker "haak" welke onder het schaaldeel zit (zie je goed op je 2e foto) heeft kennelijk nooit netjes in de daarvoor bedoelde stalen vierkante "oog" gezeten. Het zadel heeft altijd wat losjes gezeten, maar ik wist niet beter of dat hoorde zo. Leermomentje dus!

Maar goed.............ik dus op zoek naar dat kabeltje. Stuk hout onder de zijkant van het zadel en de vloer geklemd om zoveel mogelijk ruimte te maken maar het was niet te vinden in 1e instantie. Heb zelfs nog mijn stiefdochter uit bed gehaald om te kijken of zij met haar kleine dunne armpje wel ver genoeg kon komen. Neen dus.
Uiteindelijk heb ik het kabeltje gevonden, inderdaad tussen het kuipdeel en de "binnenbak" onder het zadel. Vrouwtje erbij geroepen want ik kon er natuurlijk net niet bij met mijn vingers....kabeltje naar buiten gehengeld......stuk hout eronderuit om de spanning eraf te halen.......aan het kabeltje trekken.....et voila!!! Nog nooit zo blij geweest om mijn accu weer te zien  :D

Kabeltje weer netjes vastgemaakt en een paar keer met de sleutel gedraaid om zéker te zijn dat het werkte. Het palletje bewoog mooi mee dus het werkte weer. Nu dan maar eens met beleid mijn zadel weer erop geschoven om ervoor te zorgen dat beide haken links én rechts in de vierkante "ogen" zouden vallen. En dat lukte. Het zadel zit nu veel steviger dan voorheen!

Ik dacht dat moet ik nog eens proberen, eens kijken of er een handigheidje is om het zadel voortaan elke keer op de juiste manier op zijn plek te schuiven. En wat denk je? Ik voel wel spanning/tegendruk op de sleutel........maar het zadel komt niet los?? >:D

Had ik al gevraagd of iemand weet hoe je zonder een slot het zadel los kunt krijgen?
Titel: Re: Hoe krijg ik mijn zadel los zónder slot?
Bericht door: Oldtimer op 25 juni 2014, 23:13
Zadel een keer opnieuw goed vast drukken en tegelijkertijd sleutel draaien.
Nokje zit blijkbaar nog niet goed of je hebt vergeten de buitenkabel goed te borgen.

Verder het zadel wat heen en weer bewegen en vooral het slot nog even goed met wd 40 inspuiten.
Hij staat blijkbaar ook nog te strak.
Titel: Re: Hoe krijg ik mijn zadel los zónder slot?
Bericht door: Roland op 30 juni 2014, 23:21
Opgelost!

Het was inderdaad een borgings-probleem.
Naast de buitenkabel bij de rode pijl zit een rubberen dopje. Dit is er kennelijk bij de eerste poging uitgevallen want die voelde ik toevallig ergens los liggen onder de zwarte stalen  plaat waar het sluitmechanisme aan vastgeschroefd zit.

Toen ik de tweede keer het zadel had losgewinkeld (door een geisoleerde koperdraad om de buitenkabel te leggen en vervolgens eraan trekken om spanning op het kabeltje te krijgen.....tegelijkertijd de sleutel omdraaien en KLIK)
zag ik dat het grijze "borgonderdeel" helemaal in/achter de zwarte stalen plaat was geschoten. Het gevonden rubberen dopje is kennelijk bedoeld om de borging op zijn plaats te houden.

Alles vervolgens nog maar even goed gesmeerd en het werkt weer als vanouds.

Bedankt voor de tips Oldtimer!!

(http://i.imgur.com/qVR3tak.gif)