Transalpclub Forum

Techniek => Honda Transalp => Topic gestart door: loeriebas op 14 juli 2014, 19:29

Titel: Accu spontaan leeg na dag eerder nog gereden te hebben
Bericht door: loeriebas op 14 juli 2014, 19:29
Mijn Transalp XL600V heb ik nu een half jaar in bezit en rijdt er dagelijks mee voor woon werk, echter heb ik nu het volgende probleem,soms is de accu totaal leeg zelfs als ik de dag ervoor er nog mee gereden heb. Als de motor loopt wordt de accu geladen met 14v en laadt goed.Soms is het probleem een week weg terwijl k m dagelijks gebruik en dan plots is de accu weer spontaan leeg.
Er zit een nieuwe accu in die laatst nog is doorgemeten bij de dealer.
Weet iemand wat er mischien aan de hand kan zijn, alvast bedankt voor de reakties.!
Titel: Re: Accu spontaan leeg na dag eerder nog gereden te hebben
Bericht door: Arjen op 14 juli 2014, 20:28
Ofwel de accu wordt niet altijd geladen (slecht contact), ofwel je hebt ergens een lekstroom.

Na een dagje rijden motor wegzetten, accuspanning nameten met multimeter. Is hij ok? Volgende ochtend nog eens meten. Is hij niet ok? Waarschijnlijk probleem met laden.

Meten is weten! :)
Titel: Re: Accu spontaan leeg na dag eerder nog gereden te hebben
Bericht door: dropken op 14 juli 2014, 21:30
als voorlopige oplossing bij een lekstroom gewoon de minkabel van de accu loskoppelen dan verliest hij geen stroom tijdens stilstand.
Titel: Re: Accu spontaan leeg na dag eerder nog gereden te hebben
Bericht door: Oldtimer op 15 juli 2014, 10:01
Dit kan het begin van het einde van de spanningsregelaar zijn.

Maar in elk geval:
1  Accuklemmen controleren op vast en aanslag
2  Niveau accuzuur check
3  Stekers nalopen op corrosie.
4  Massa aansluiting onder zadel en op het blok ( bij startmotor)

verder:
Hoe heb je gecontroleerd dat de accu heeft geladen.
14 volt zegt te weinig.
Is er laadstroom.
Realiseer je dat een accu hersteld wanneer hij niet wordt belast.
Als je zonder verlichting e.d. rijdt kan hij het lang volhouden.

Plotseling leeg zegt ook weinig.
Hang er desnoods eens een spanningsmeter op tijdens het rijden als dat lukt.

Het vermoeden van slechte contacten is nr 1.
Het overlijden van de SR is nr 2
Het verlies van stroom via een gebruiker ( klokje, handvatverwarming e.d. )  is nr 3Een breuk in de stator ( dynamo ) wikkeling of de steker  is nr 4

Normaliter loopt een volle accu niet in een keer helemaal leeg.
Controleer eventueel met de meter hoe hoog de spanning is als je hem wegzet.
Doe dit opnieuw na bijvoorbeeld 10 uur of zo.

andere optie:
Als je een ampère meter hebt, hang die dan tussen de + pool en de kabel  ( kabel losmaken dus ) als de motor uit staat.
Hiermee kun je vaststellen of er eventueel stroom ontsnapt.


Suc6 met speuren. ;)
We horen graag wat het "was "