Transalpclub Forum

Techniek => Techniek Algemeen => Topic gestart door: Mr Blue op 13 december 2014, 17:53

Titel: Project P(oedercoat)
Bericht door: Mr Blue op 13 december 2014, 17:53
Zo effe een centraal topic maken voor kleine vraagjes die ik komende tijd nog heb. Ben flink gevorderd met het strippen van mijn AT en moet straks het frame voorbereiden zodat ie de oven in kan.

De vraag gaat over de houten plaatjes waarmee ik het balhoofd boven en onder afdek. Moet ik zorgen dat deze in het balhoofd verzinken? (rand wordt meegecoat) Of moet het plaatje er juist OP zodat de rand vrij van verf blijft?
 
Plaatjon  :o



Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: Oldtimer op 13 december 2014, 18:07
Waar nu geen verf zit mag straks ook geen verf komen.
Maar zo te zien heeft het blok het harder nodig dan het frame.

Maar we volgen graag je vorderingen, dus blijf aub foto's plaatsen
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: dropken op 13 december 2014, 18:45
het balhoofdlager draait op de schalen van het lager in het balhoofd en niet op de rand van het balhoofd of frame dus zou ik het erin laten zinken en de rand van het balhoofd mee lakken maar wel zo dat de binnenzijden van het balhoofd lakvrij blijft dus zorg dat het wel precies past, lukt dat niet dan geheel afdekken voor het zeker weten. Daar ik mijn frames vaak zelf poedercoate in het verleden dekte ik ze nooit af maar blaasde met een luchtpistool het frame schoon van poederlak op die plekken en lakte de rand dan wel mee en had de lagerplekken lakvrij. maar leg dat een poedercoater die er niets van weet dat eens uit vanaf afstand dan is afdekken een zekere optie. Mooiste is een kleurlaag en een blanke laklaag eroverheen.
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: Brombeer op 13 december 2014, 18:51
Blue,

Ik heb je foto wat ge-edit  ;)

De 3 rondjes links waren bij mij doorgeroest. Rondje rechts, de alu ophangbracket blok, zijn vaak erg bloemkolig.


Kijk of je tussendoor, na stralen, even het frame mag controleren?

Verder, het is afhankelijk van hoe dik gecoat wordt. En, of je ook laat verzinken (metaliseren).

Maar, stop in iedere getapte draad in het frame een boutje of een stukkie draadeind. Ook de boring voor de achterbrug as, anders past die niet meer. De achterbrug gaat ook moeilijker passen door de poedercoat. Ze hebben vlgs mij zelf doppen voor dingen als balhoofd, maar dat kun je navragen. Ik zou het randje balhoofd mee laten coaten anders krijg je daar toch echt een roestig randje later.

Doe je dat allemaal niet, kun je alle draad opnieuw tappen en pasvlakken schoonmaken.
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: dropken op 13 december 2014, 18:58
vraag of ze een laklaag van tussen de 60 en 80 mu gaan zetten dat is precies genoeg voor een laag, dunner dan 60 mu is te weinig om echt dekkend te zijn en dikker dan 80 dan word het al snel sinaasappel effect en boven 100 - 120 mu is het echt moddervet gelakt en dan zijn het koekebakkers.
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: PimW op 13 december 2014, 19:06
Ik had daar een speciaal schraapstaaltje voor, je word vanzelf handig in het schoonkrabben van passingen.

Na ongeveer tienmiljoenmiljard keer hetzelfde type onderdeel schoon gekrabt te hebben terwijl op tekening staat dat het niet gespoten moet worden word het nog leuk ook. Dat zeg je tegen jezelf dan he ;D

Ik zou de coater even contacten en duidelijke afspraken maken. Gewoon afstemmen wat hij wilt en wat jij wilt, dan zou het toch goed moeten komen :)
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: Mr Blue op 13 december 2014, 22:21
@Brombeer
Het 2e rondje v links op foto heb ik uit moeten boren want inbusbout was dol. Verder heb ik tot nu toe twee bouten gehad waarbij ik een stuk roest (lees: ex-draad) mee naar buiten trok. Gebeurde bij voorste uitlaatverbinding en bij 1v2 van li-voetstepbout. Hoe de ophanging van het blok er aan toe is is nog een verrassing.
Tussendoor het frame effe controleren is er niet bij helaas. Klus gebeurt in Nijkerk en ik zit in Amsterdam.
Schroefdraadgaten in frame opvullen dat was het plan ja. Tip van achterbrugas-boring wist ik nog niet tx.
Enneh.. Metaliseren? Weet niet precies wats dat maar liever matzwart als het aan mij ligt  8) Als het effe mogelijk is neem ik ook de zijdeksels van het blok mee.

Verder weet ik nog weinig van de coat-opties die ik heb. Op motorforum wordt deze coater zwaar aangeprezen http://www.gerritsen-coatings.nl/bromfiets-en-motorframes
Ik begrijp dat hij het frame zandstraalt, in de primer zet en een coatlaag erop gooit. Dan zit ik aan de 250+ euro en kan er optioneel nog een vernislaag overheen. Moet nog maar effe mailen om info. Laagdikte zal ik dan ook navragen.
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: PimW op 14 december 2014, 08:40
Metalliseren houdt in dat je voor het poedercoaten een roestwerende laag op het staal aan brengt. Mocht je de poedercoat beschadigen dan zal het evengoed niet gaan roesten. Denk aan het verzinken van staal.

Ik kan me ook voorstellen dat je daarmee roestvorming kunt voorkomen die als het ware onder de coating doorkruipt. Zal bij staal niet zo snel voorkomen maar dat voorkom je ermee.


Als je tussendoor niet kunt kijken is het misschien de moeite waard deze plekken handmatig schoon te maken/roest verwijderen en eventueel te herstellen? Als ik het zo hoor heb je meer herstelwerk aan je frame te verrichten, lijkt me dat je dat doet voor het coaten.
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: dropken op 14 december 2014, 13:28
als er goed gestraald word dan is alles schoon en dan moet er niet te lang gewacht worden voordat je gaat coaten anders komt er weer vliegroest op het staal en heb je later last van ondercorrosie. roest onder de laklaag en dat geeft op den duur weer problemen en daar hecht de laklaag ook niet echt goed. Als je iets schoon maakt voor je het wegbrengt dan zou ik er voor zolang een laagje zinkprimer op spuiten anders roest het alweer voordat het in Nijkerk is. Gerritsen is inderdaad een goed adres om je frame te laten coaten heb ik ook alleen maar goede berichten over gehoord al heb ik er zelf geen ervaring mee omdat ik het altijd zelf heb gedaan.
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: Brombeer op 14 december 2014, 17:15
Metaliseren,

http://www.ral.be/Pages/Metalliseren-Specialities-2.php (http://www.ral.be/Pages/Metalliseren-Specialities-2.php)

Dan roest het voorlopig nie meer, ook niet na beschadiging..


Ik zag bij mij pas nadat ik het terug had, dat het doorgeroest was. Die lagen roest kunnen erg hard zijn en doen vermoeden dat het in orde is. Dat is jammer want ik heb nu weer moeten lassen en dus weer een zwakke plek ten opzichte van de verzinkte rest.

Maar ja, kleinigheidje heb je altijd..  :-X
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: Mr Blue op 14 december 2014, 23:52
Ok dus metalliseren zou wel de voorkeur hebben mocht dat ook in hun assortiment zitten. Denk dat primer dat deels al oplost maar zal het navragen. Qua voorbereidend werk lijkt het inderdaad verstandig zelf de meest aangetaste delen voor te behandelen en te sealen maar misschien stralen zij dat er vrolijk weer af. Heb nog veel vragen te mailen merk ik al. Wil hem na het coaten ook wel matgelakt hebben :) Maar voorlopig is het blok los. Morgen ff nadere inspectie en wat close up plaatjes posten

Nieuwe vraag voor iemand met blok-kennis. Ik wil de zijkanten van het blok laten mee-coaten met het frame. Ik bedoel uiteraard de deksels die je van het blok los kunt schroeven. Maar de binnenranden van die deksels zit op de pakking. Dit vlak (de rand dus) moet vermoed ik volledig vrij van verf blijven en mag geen enkel relief hebben toch? Lijkt me niet goed voor het hermetisch afsluiten. Hoe krijg ik het voor elkaar dat die binnenrand verfvrij blijft?

Al wat antwoorden van de coater zelf maar inbreng blijft welkom

Metalliseren doen ze niet, De grondlaag is epoxy-primer. Tijd tussen te stralen en primen wordt kort gehouden zei hij.
Vernis na een matzwarte coating doen ze ook niet wat dan gaat het matzwarte weer glimmen.
Dikte van de coatlaag zit rond de 70 mu. Lijkt perfect dus
Roest hoef ik niet voor te bewerken met Zinkprimer of iets want dat wordt er weer afgestraald.
Verder gaf hij aan dat ik het schroefdraad kon opvullen met oude boutjes maar dat dit niet perse hoeft ('Doen wij wel')
En de zijdeksels van het blok? Hoef ik ook niets aan te doen want dat schijnen ze OOK te kunnen zonder de rand mee te nemen 8)
Eventuele tweede coatlaag behoort voor zo'n 50 euro tot de mogelijkheden

Kon het niet laten te vragen of ik erop kon wachten. Antwoord; Je kunt evt een afspraak maken om een half dagje mee te kijken en dan kun je hem 's middags weer meenemen.  :o :o Ik twijfel  ;)




   
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: dropken op 15 december 2014, 17:37
er is ook matte clearcoat in poedervorm dus dat zou mogelijk zijn hem mat te vernissen met poederlak.
ik zou de deksels van het blok of zijkanten zo je wilt op een plaat hout schroeven en dan is de binnenzijde perfect afgessoten en er zitten toch al gaten in voor de boutjes die blijven dan ook deels mooi lakvrij.
en alle boutjes die je zelf erin draait in je frame kunnen zij niet vergeten want dat gaat geheid gebeuren.
Meekijken .... zou ik niet doen want dan zeg je nadien is dat nu alles moet dat zoveel kosten ja dat kost zoveel want het is tijd, stookkosten, elektra en onkosten voor de poeder.
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: PimW op 15 december 2014, 18:23
Er zit op je frame, ter hoogte van je scheenbeen, een type plaatje. Als je die er nu af haalt kun je hem na het coaten weer terugplaatsen.

Als je het boeiend vind ga je toch gewoon een dag daar achter je frame aan lopen. :P
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: Brombeer op 16 december 2014, 23:20
Er zit op je frame, ter hoogte van je scheenbeen, een type plaatje.

Goeie, Pim!


Die klinknageltjes zijn knetterhard, en bol.

Sla met een centerpunt eerst een goeie deuk erin, en boor voorzichtig uit.

Dat typeplaatje is van een blaadje sla gemaakt..
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: Mr Blue op 18 december 2014, 10:07
Even een foto met uiteraard wat vragen.
Zijkanten van het blok worden dus meegecoat. Moet ik nog ergens rekening mee houden als ik de blok-deksels links en rechts van het blok schroef? En ook: Het deksel aan de linkerzijde heeft twee snoeren eraan hangen. Zijn deze een beetje simpel te verwijderen en terug te plaatsen als het deksel eraf en er weer op gaat? En waarmee seal ik de snoeringangen in het blok bij montage?

Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: PimW op 18 december 2014, 12:22
In het linkerdeksel zit een spoel (of eigenlijk 3 als ik mij niet vergis. Die moet je er ook even uithalen (niet moeilijk hoor).

Kabels zitten met een rubbertje door het carterdeksel gevoerd. Ik heb naderhand altijd wat vloeibare pakking als extra ertussen gesmeerd tegen het lekken.

Jij hebt een extra bobbel voorop het deksel, die mis ik op de alp dus wat dar precies mee is kan ik je niet zeggen :)
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: Brombeer op 18 december 2014, 15:48
In het linkerdeksel zit een spoel (of eigenlijk 3 als ik mij niet vergis. Die moet je er ook even uithalen (niet moeilijk hoor).

Kabels zitten met een rubbertje door het carterdeksel gevoerd. Ik heb naderhand altijd wat vloeibare pakking als extra ertussen gesmeerd tegen het lekken.

+1


Jij hebt een extra bobbel voorop het deksel, die mis ik op de alp dus wat dar precies mee is kan ik je niet zeggen :)

Achter die bobbel zitten de pick-ups voor de ontsteking (er komt ook een kabeltje uit daaro). Op de bobbel zelf zit ook een alu kijkdopje met referentieteken. Die heb je nodig om de merktekens op het vliegwiel voor ontsteking en/of BDP zuiger in lijn te zetten (als je bijv. de kleppen wilt stellen).

Midden op het linker motordeksel zit ook zo'n alu dop. Die is nie om te kijken (mag wel) maar om de kruk-as te kunnen draaien.


Bromzz
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: PimW op 18 december 2014, 16:06
Aha, bij de Alp zitten de pick-up spoelen aan de rechterkant. Twee hallsensors (als ik het goed heb) ''lezen'' een zogenaamd vlaggetje dat op de kruktap gemonteerd zit.

Verder zelfde idee, maar zit het kijkdopje recht boven het draai ( ;D ) dopje in het linker carterdeksel.
Als iemand mij kan vertellen waarom dat verschillend is tussen Alp en Twin houd ik mij aanbevolen :)
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: Mr Blue op 19 december 2014, 23:20
Blokdeksels zijn eraf. Zien er behoorlijk gehavend uit als je er met je neus bovenop zit. Ik hoop dat de coater er nog iets moois van weet te maken. Verder mezelf even in de maling laten nemen door de generatordeksel die ik niet los durfde te trekken. Dacht dat ie nog ergens aan vast zat maar kon in WPboek niets vinden. Bleek magnetische dingeseh. Wist ik veel..  :-[

Maarrehm.. Blokdeksels matzwart laten coaten net als frame? Of toch zilver. En wat zouden jullie met het stuur doen? Is nu (nog) goudkleurig  :-X

Oja, welke maat boutjes(2x) gaan er aan de binnenkant/voorkant van de achterste dwarsbuis?
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: Brombeer op 20 december 2014, 02:37
Stuur, laten zoals het is.

Of, stralen en andere kleur coaten. Is van staal, dus roest op den duur (verder). Aftermarket sturen zijn allemaal flink lager, dus dan kom je in het 'stuurverhoger-topic' terecht  ::)

Die motordeksels straalt hij gewoon, dus worden zo mooi als je frame. Echter, alu heeft een andere uitzettings-coefficient dan de kunststof coat, dus die komt er op den (langere) duur van af..

Wat betreft boutjes in de achterste dwarsbuis, graag een pic want ik begrijp je niet!  :)
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: dropken op 20 december 2014, 11:39
sorry dat ik daar nu pas mee kom (gewoon niet aan gedacht) maar heb al eens carterhelften gepoedercoat en dat liet op den duur los het blok werd te heet om de poeder daar te laten zitten, dan moeten ze speciale hoge temperatuurpoeder gebruiken en die zullen ze wel niet op voorrraad hebben. En aluminium moet je laten glasparelen (nooit stralen met grit) en dan zo laten of helemaal glanzend laten polijsten of met een spuitbus met een hittebestendige lak spuiten zoals in een ander topic behandeld is.
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: dropken op 20 december 2014, 11:40
wat wel zou kunnen de carterdelen laten emailleren dat blijft wel zitten ook op uitlaatbochten, uitlaatdempers blijven wel mooi met poedercoating
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: The Headless Horseman op 20 december 2014, 12:48
Mooi die kennis over het stralen/coaten hier  8)

Ik zou die carterdeksels ook gewoon zelf spuiten (na het glasparelen) met hittebestendige lak (spuitbus) in een brons-achtige kleur. Zoiets als wat Brom heeft. Foto is in een ander topic voorbij gekomen. Gooi 'm d'r nog 's op Brom  :)
Dat staat erg mooi bij het zilvergrijs van de rest van het blok. Is m.i. mooier als matzwart!
Het RD03 blok heeft ook ongeveer die kleurencombi  8)

Grtz,
René
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: Brombeer op 20 december 2014, 13:59
René,


Die helften op dat twinblok heeft mijn voorganger gedaan. Ik heb laatst een ander blok gemonteerd tijdens een totale overhaul. Ik heb alleen het grijs metallic gedaan.

Maar ik geloof dat hij dat met 2-K lak liet doen en die is ook te hard. Dat komt er ook weer vanaf later. Het is wel heel krasvast dus beschadigd niet snel.

Die andere foto is van mijn XR-blok toen ik die net klaar had. Ik heb me toen wild gezocht naar die RD-03 kleur, die ook op de latere modellen XR zat. Het is iets mat-geanodiseerds vlgs mij. Geen lak.

Dat heb ik met een spuitbusje gedaan, maar dat is dan weer helemaaaal niet sterk.


Kleinigheidje hou je altijd. Maar inderdaad, het staat wel lekker.
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: The Headless Horseman op 20 december 2014, 15:07
Ja mooi  :)

Oh, zou ook zomaar kunnen dat het origineel geanodiseerd is ja. Ik zal 's een keer kijken bij mijn 03 blok.
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: Mr Blue op 20 december 2014, 18:55
Oeh da's inderdaad wel mooi zo'n bronskleurtje op dat AT blok.

Maar flinke tegenvaller dat coating op aluminium op den duur niet blijft zitten. Was eerder wel aan het twijfelen tussen lakken of coaten maar begreep dat lak meer gevoelig is voor beschadigingen omdat het zachter is/blijft. Zou ik moeten kiezen tussen emailleren of anodiseren dan zou het de laatste worden. Maar daarover weer gelezen dat gegoten aluminium (t/o gefreesde produkten) zich niet goed laat behandelen. 

Als ik het zelf zou doen. Welke merk hittebestendige lak adviseren jullie dan? Of kent er iemand misschien een spuiterij waar ze dit voor een paar tientjes bij een grotere klus meenemen?


Wat betreft boutjes in de achterste dwarsbuis, graag een pic want ik begrijp je niet!  :)
Misschien moet ik ze maar effe hertappen. Heb ze nodig voor kofferrek

Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: Oldtimer op 20 december 2014, 20:18
Ik heb voor het blok al een keer eerder VHT lak gebruikt die keurig blijft zitten en nadat hij warm is geweest ook bestendig is tegen benzine en olie.
Dit is in allerlei kleuren verkrijgbaar en is prima te verwerken. Kun je heel goed zelf hoor.
Er zijn al meer leden die ervaring hebben met deze lak.

Ik kreeg alleen kortgeleden een reactie dat de lak alleen nog maar aan bedrijven wordt geleverd.
Maar het lijkt me dat daar wel een mouw aan te passen is.

http://www.vhtlak.nl/hittebestendig/

foto zegt meer dan woorden.
Intussen zit de lak er al 2 jaar op en houd het prima.

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-EXIRMEGK-D.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-SAWQIPXZ-D.jpg)


Suc6

Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: Mr Blue op 20 december 2014, 21:34
Tsja soms moet je met bewijsmateriaal om je oren geslagen worden  ;) Mooi resultaat trouwens
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: Mr Blue op 23 december 2014, 23:20
Ben er wel zo'n beetje klaar veur. Afspraak om te coaten staat gepland voor 7 januari en dan gaan we naar Nijkerk. Lekker als een malloot

... een dag daar achter je frame aan lopen. :P

 ;D

Oja ik wil een setje konische balhoofdlagers met rolletjes ipv balletjes. Wie weet waar ze de juiste hebben voor de RD07? Of zijn die ook via het forum te bestellen?

Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: dropken op 24 december 2014, 10:15
zou het bij Ad Mies proberen en anders op Ebay in Duitsland worden ze vaak aangeboden
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: Mr Blue op 01 januari 2015, 17:38
Ik heb voor het blok al een keer eerder VHT lak gebruikt die keurig blijft zitten en nadat hij warm is geweest ook bestendig is tegen benzine en olie.
Dit is in allerlei kleuren verkrijgbaar en is prima te verwerken. Kun je heel goed zelf hoor.
Er zijn al meer leden die ervaring hebben met deze lak.

Ik kreeg alleen kortgeleden een reactie dat de lak alleen nog maar aan bedrijven wordt geleverd.
Maar het lijkt me dat daar wel een mouw aan te passen is.

http://www.vhtlak.nl/hittebestendig/

foto zegt meer dan woorden.
Intussen zit de lak er al 2 jaar op en houd het prima.

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-EXIRMEGK-D.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-SAWQIPXZ-D.jpg)


Suc6
Welke VHT-lak en welke kleur daarvan heb jij gebruikt om je blok te lakken? Ik twijfel tussen deze Engine Enamel http://www.vhtlak.nl/hittebestendig/product/motor-verf/vht-nucast-iron-antraciet-sp997/

Of deze Titanium Blue http://www.vhtlak.nl/hittebestendig/product-categorie/metallic-verf/

Nadeel van de 1e is dat er bij voorkeur nog lak overheen moet want is volgens mij vrij mat
Nadeel van de 2e dat het Titanium Blue niet helemaal overeenkomt met de rest vh blok. Om dat probleem te omzeilen zou ik dan goud of zwart metallic moeten kiezen.
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: Oldtimer op 01 januari 2015, 18:56
Ik heb deze gebruikt.

Aluminium universal (zilver) -SP127-

Komt er het dichtste bij maar is iets lichter van kleur
 

Het is maar wat je wilt.
Ik heb deze lak kaal gebruikt voor het hele blok.
De originele lak is niet te vinden qua kleurstelling en het voordeel van helemaal lakken is dan ook geen kleurverschil.
Realiseer je dat je op de meeste plekken kunt volstaan met goed vetvrij maken om de lak goed te laten hechten.
Als je het blok ernaast hebt liggen is dat heel goed te doen en krijg je het getoonde resultaat.
Tussen de lamellen van de cilinders is het meeste werk, maar ook daar is goed ontvetten en eventueel een koperborsteltje voldoende

Ik heb geen glans toplaag gebruikt en afhankelijk wat je mooi vind is het ook niet nodig.
Veel meer glans krijg je daar trouwens ook niet mee.
Zoals je kunt zien op foto 2 valt dat mat wel heel erg mee.

Ik heb in elk geval nog geen moment spijt van deze lak gehad.

Suc6 en we zien het resultaat straks graag hier.





Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: Mr Blue op 02 januari 2015, 15:29
Ah dus jij heb ook niet de Metallic versie. Dan ga ik voor Antraciet denk ik want kleurverschil tussen Titanium Blue en de originele kleur van het blok ga ik hoogstwaarschijnlijk niet trekken. Dank voor de aanvullende info enneh, de foto's blijven komen tot ie weer rijdt. Al is het maar om te vragen hoe hij in godesnaam weer in elkaar moet. 8)
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: Oldtimer op 02 januari 2015, 19:03
Origineel is ook niet metallic toch.
Of toch wel ???

Maar je roept maar. Heb alle foto's nog van sloop tot opbouw
Suc6
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: Brombeer op 02 januari 2015, 20:39
Blue heeft een twin toch?

Die hebben een donkergrijs metallic coating op het blok  ;)
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: Mr Blue op 02 januari 2015, 23:32
  ::)
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: Oldtimer op 03 januari 2015, 08:50
Citaat
Blue heeft een twin toch?

Och, je wordt wat ouder heh  ;)
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: Mr Blue op 06 januari 2015, 12:03
Vraag over de onderste zijgaten in het frame (zie plaatje)
Er zitten van boven naar beneden 5 gaten in een S-vorm. Ik weet dat ik de gaten voor de achterasmoer (gat 1 boven) af moet dichten omdat na coaten anders de diameter mogelijk te klein wordt. Gat 5 (onderste links) is voor middenbok en moet denk ik ook verfvrij blijven. Daar schuift een bus in wat net paste.

En die drie overige gaten er tussenin? Moet ik daar nog iets mee? De onderste rechts hoeft niet dicht lijkt me.

Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: Brombeer op 06 januari 2015, 13:24
Onder rechts is en holle framebuis meen ik.

Die twee kleine erboven hebben schroefdraad om de steps te monteren.
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: Mr Blue op 06 januari 2015, 16:27
De step rechts heeft maar een bout en een staafje die in het andere gat steekt. Links zitten er twee bouten inderdaad. Es kijken hoe we die (uiteraard afwijkende schroefdraadmaat) gaan aanpakken.
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: dropken op 06 januari 2015, 17:32
vraag aan de lakkerij of ze daar een stopje voor hebben, de meeste lakkerijen hebben wel soepele kunstofproppen om schroefdraad en schroefgaten af te doppen. werkt perfect en je hebt er minder werk mee allerlei maten zijn daarin mogelijk.
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: PimW op 06 januari 2015, 17:42
De step rechts heeft maar een bout en een staafje die in het andere gat steekt. Links zitten er twee bouten inderdaad. Es kijken hoe we die (uiteraard afwijkende schroefdraadmaat) gaan aanpakken.

Jeveka heeft die boutjes, anders fabory proberen. Gewoon even de originele bout opmeten, dat is inderdaad fijne draad. Maar bij een hydrauliek boer hebben ze ook wel plastic doppen denk ik.

Als de coater niks heeft.
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: Mr Blue op 06 januari 2015, 21:25
Ik hoop maar dat de coater wel de juiste doppen in huis heeft. Nog één nachtje slapen en ik sta voor zijn deur.
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: dropken op 06 januari 2015, 21:36
de meeste doppen lopen taps toe en dan passen ze in vele gevallen wel.
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: Mr Blue op 07 januari 2015, 11:13
Bij de coater. 1e foto Zooi schuift de oven in. 2e foto Gewei net gestraald. 3e foto Frame in de primer 4e foto Zwart  :P
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: Mr Blue op 07 januari 2015, 17:04
No comment
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: Mr Blue op 07 januari 2015, 17:07
 8)
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: Oldtimer op 07 januari 2015, 17:13
Netjes hoor.
Quanta Costa por favor  8)
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: Mr Blue op 07 januari 2015, 17:16
Ik durf het bijna niet te zeggen want voel me nog enigzins schuldig. Was 160 kwiijt voor frame, gewei, framebeugels voor de steps en steps zelf en de zijstandaard. Op de site stond 250 voor frame en toebehoren maar ik denk dat ie zich indekt voor het geval dat iemand met een halve motor (incl achterbrug, vorkpoten etc) aan komt zetten. Heb er een vette fooi bij gegeven voor appeltaart of iets.
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: Oldtimer op 07 januari 2015, 17:18
Waarom schuldig dan. ? Is daar een speciale reden voor soms ?
Deze man krijgt zo echt tientallen klanten.
De meeste bij de TCN denk ik.
Ben hier alleen al voor het stralen en coaten van een valbeugeltje al 50 euro kwijt.

( trouwens, hier in het oosten koop je al een leuke appeltaart voor 5 euro. Als Dropken hem maakt kost hij zelfs niks.
Bied dus perspectieven  >:D
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: Mr Blue op 07 januari 2015, 17:27
Waarom schuldig dan. ? Is daar een speciale reden voor soms ?

Neuh dat ligt meer aan mezelf en aan de verwachting vooraf dat het veel meer zou kosten.
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: PimW op 07 januari 2015, 17:35
Mooi hoor :)

Zal het proberen te onthouden voor wanneer mijn project eindelijk een keertje klaar is.
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: dropken op 07 januari 2015, 19:30
was toch in Nijkerk bij Gerritsen ? daar gaat de motordealer hier in town n.l.  ook altijd heen.
wel een oude boel daar dus kwa onkosten aan installatie heeft de firma geen onkosten meer.
is meer de onkosten voor stoken van de oven en de manuren maar inderdaad het is een nette prijs.
stralen van een frame is hier in de buurt jaren geleden al 75 gulden dat zal het nu in euro's kosten
coaten zal dan snel op 100 euro komen dus het is een goede deal die je had.
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: Mr Blue op 07 januari 2015, 21:19
Was inderdaad bij Gerritsen. Geinig om een dagje daar rond te hangen trouwens. Leuke dingen gezien en 's middags effe broodje gescoord in het durp. Moet nu alleen effe met de dremel aan de gang want krijg mijn steps niet meer om de beugels. Zin an (not)  ;D

Waar bestellen de zandliefhebbers hier hun RVS steps trouwens? Liever geen Touratech want prijzig maar ook geen Hema want die hebben ze niet.
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: Mr Blue op 17 januari 2015, 18:48
Zooo. Konische lagers binnen en alvast de schalen in het balhoofd getikt.
Gister ook de motorblokblokdeksels bij de straler opgehaald. Zien er weer mooi uit maar helaas is er wel een rand meegestraald van dat dekseltje wat er nog op komt  ??? Ik hoop niet dat dat problemen op gaat leveren.
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: PimW op 17 januari 2015, 19:01
Hoeft opzich niet, zit daar normaal een pakking tussen? Het oppervlak moet vlak zijn, dat is het belangrijkste.

Wat ik wel even zou doen is die dop uit het deksel draaien. Is die ook meegestraald? Dan o-ring controleren en de schroefdraad spoelen. Je wilt niet dat er stoffigheid/straal grit in je carter komt.

Sowieso de boel heel goed spoelen en schoonblazen!
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: Mr Blue op 17 januari 2015, 19:47
Dekseltje heeft een rubber pakkinkje dat klopt. De rubberen ring van de dop heb ik thuis gehouden. Enneh, spoelen ben ik inderdaad wel even mee bezig. Ben zo eigenwijs geweest om ze niet op een plank te schroeven om de binnenkant stofvrij te houden.  :-X
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: Brombeer op 17 januari 2015, 19:57
Je zou kunnen investeren in een 10L compressortje en een luchtpistooltje. Zijn niet zo duur die kleintjes.

Gooi wat benzine in een teiltje, alles bestrijken met een kwastje. Lucht pistool erop. Hup snel schoon en droog.
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: PimW op 17 januari 2015, 20:04
Heb je een vaatwasser? ;D
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: Mr Blue op 19 januari 2015, 11:34
Een vaatwasser heb ik helaas niet. En om weer vijf tientjes of zo te gaan investeren in een compressor die ik nauwelijks gebruik vind ik ook weer zo. Maar de afwas doen kan ik als de beste :P

Edit; Done :)


Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: PimW op 19 januari 2015, 11:45
Sopje kan ook, gewoon goed drogen naderhand en sowieso niet te lang open en bloot laten liggen.
Maar een teiltje (was)benzine werkt beter.
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: Brombeer op 19 januari 2015, 21:09
Sopje kan ook, gewoon goed drogen naderhand en sowieso niet te lang open en bloot laten liggen.
Maar een teiltje (was)benzine werkt beter.

Weetzz. Maar benzine is per liter echt STUKKEN goedkoper..


Al het (warm) water wat je verbrast, hangt ook een prijskaartje aan  ;). Geloof me, zo'n compressortje wordt je beste vriend op den duur!  :)
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: PimW op 19 januari 2015, 21:30
Sowieso. Aan het sleutelen: vuiligheid? BWAAAAP, weg.

Als je veel aan je eigen spul werkt doen dat soort kleine dingetjes je goed.
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: Mr Blue op 21 januari 2015, 11:27
En zoals gewoonlijk bij shit waar ik niet goed thuis in ben kom momenteel ik iets tegen waar ik me even geen raad mee weet.
Het gaat om de koppelingsdeksel waar twee naaldlagers in zitten met een rubberen ring ter afsluiting.
Die rubberen ring is naar zijn moeder gestraald dus wil ik deze 'even' vernieuwen.. Ik krijg het kreng echter niet in één stuk eruit.
Mogelijk vastgesmolten of iets maar ik wil dit dus wel schoon hebben voor ik verder kan.

Iemand heldere ideeen hoe dit gat met rubberresten goed schoon te krijgen zodat er netjes een nieuwe afdichting in kan?
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: PimW op 21 januari 2015, 12:06
Dat is de rechter deksel? Dus dit is de keerring waar het ontkoppel-armpje naar binnen gaat? Als dat gat niet afgedekt was met stralen zul je waarschijnlijk die lagertjes ook moeten vervangen. Als daar grit in gekomen is gaan ze heel snel stuk.

Normaal gesproken wip ik dit soort keerringen er met een schroevendraaier uit. Voorzichtig proberen bij de onderkant te komen en zo rondom omhoog te wrikken. Hij zal wel een beetje vast zitten vanwege het cyclisch warm en koud worden, maar je zou hem eruit moeten kunnen  frummelen.

Welk bouwjaar is je motor? Ik heb even geken voor de Twin uit '98, die heeft twee naaldlagertjes van 12x16x10 (HK1210 =~4eur bij de lagerboer tegen 10 bij cmsnl.com)
Voor keeringen moet je bij Vota bv zijn, lagers kun je in westpoort of zaandam terecht bij opdenvelde.
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: Brombeer op 21 januari 2015, 21:20
Beetje moeilijk te zien. Is i.d.d. van de koppelingshevel.

Een keerring bestaat uit een stalen rond karkasje (ja hoe noem je dat), waar het werkzame deel rubber omheen gevulkaniseerd zit. Waarschijnlijk is alleen dat deel blijven zitten, en het rubber eraf gestraald.

Als dat zo is, zou je daaronder de kooi van het naaldlagertje moeten kunnen zien.

Zoals Pim zegt, schroevendraaiertje er onder en dan wip je dat metalen restant keerring er zo uit. Zo n lagertje heb ik nog nooit vervangen. Kan zijn dat je daar een speciaal trekkertje voor nodig hebt (heb je dealert wel)..
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: Paul op 21 januari 2015, 23:43
heb dat ding afgelopen jaar bij mij ook vervangen kon em er zo uit wippen met een schroevendraaier
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: Mr Blue op 22 januari 2015, 01:11
Die hint dat het rubber om een keerringetje zat had ik echt effe nodig. Dacht wel iets van een ring te zien maar voor je het weet is het een randje wat je sloopt. Affijn hijs eruit en de bovenste lager ook. De onderste moet ik ff laten doen inderdaad want kom ik onmogelijk bij.
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: The Headless Horseman op 22 januari 2015, 08:22
Is dat onderste lager ook gaar dan? Er zal wellicht wel wat grit in terecht gekomen zijn, maar echt vol in de 'wind' heeft dat niet gezeten natuurlijk. Is goed uitspoelen niet voldoende?

Grtz,
René
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: Mr Blue op 23 januari 2015, 02:37
@The Headless Horseman
Zit grit in. Koppelingsstaafje wat door deksel en de twee lagers heen steekt liep echt niet lekker en gleed soms langs de naaldjes. Ook nadat de bovenste lager eruit was.

Lesson learned; Effe de tijd nemen om je blokdeksels op een plank te schroeven. Spaart je lagers en scheelt je doekoe.
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: Mr Blue op 13 februari 2015, 10:14
Hoe pak ik het het beste aan als ik een stuk van mijn uitlaat opnieuw (zwart) wil lakken? Eerst de staalborstel eroverheen neem ik aan. Dan nog schuurpapier (Welke korrel?), ontvetten en klaar?
En wat zal ik met dat roestige verbindingsring doen? Denk zelf aan meelakken en als ie eens los moet doorslijpen en vervangen

Wil dit klusje klaren met de 800 graden lak van Motip
http://www.motip.com/nl/producten/motip/automotive/universele-lakken/hittebestendige-lak/

Edit; Plaatje erbij gefrunnikt. Voor het Voor-/Na-effect zeg maar.

Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: Oldtimer op 13 februari 2015, 19:14
Citaat
Denk zelf aan meelakken en als ie eens los moet doorslijpen en vervangen

Waarom doorslijpen.
Dit gedeelte moet toch gewoon los kunnen.
Als het goed is zit er een grafietpakking tussen.
Beetje draaien, wurmen wrikken en voila. ;)
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: Mr Blue op 14 februari 2015, 00:36
Ik bedoel die ring die dmv de bout erdoor de boel vastklemt.
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: Oldtimer op 14 februari 2015, 12:57
Gewoon doorslijpen en een Volkswagen klem kopen. Kost een stuk minder dan de originele
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: PimW op 14 februari 2015, 14:51
Of gewoon een ''uitlaatklem'' van rvs van de juiste diameter ;D
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: Brombeer op 15 februari 2015, 01:07
Soms heb ik gewoon geen puf om te reageren, maar à-la, tis zo gedaan.

Maar zoals Pim zegt, iedere dealer of webwinkel kan je zo'n ding vlot leveren,


http://www.assumburg.nl/webshop/uitlaatonderdelen/uitlaat-onderdelen-universeel/uitlaatklemmen/detail/170/uitlaatklem-staal-zwart-en-verchroomd.html (http://www.assumburg.nl/webshop/uitlaatonderdelen/uitlaat-onderdelen-universeel/uitlaatklemmen/detail/170/uitlaatklem-staal-zwart-en-verchroomd.html)

Even de diameter opmeten  ;)
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: Oldtimer op 15 februari 2015, 19:49
Citaat
Soms heb ik gewoon geen puf om te reageren

Aha Harm, daar komt die naam brombeer vandaan  ;D ;D
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: Brombeer op 15 februari 2015, 20:06
 :angel:
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: Mr Blue op 01 maart 2015, 23:26
Zoo. Tijdje stil geweest maar we kunnen weer verder. Vandaag mijn carterdeksels gespoten met VHT-lak. Zien er weer netjes uit maar kan (laatste foto) wel zien dat de straler wat fanatiek is begonnen. Gelukkig ziet niet alles er zo gehavend uit. Leerpuntje voor volgense keer; Als je je shit wilt laten glasparelen, ga dan NIET accoord met zandstralen als ze niet willen of kunnen parelen.

Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: dropken op 02 maart 2015, 16:29
ALUMINIUM ALTIJD GLASPARELEN  nooit ZANDstralen met dat spul daar zie je nu het droefenis resultaat van of als het dunne plaat is dan golft de oceaan je tegemoet dan is alle spanning eruit. Dat had de straler ook moeten weten mag je eigenlijk verwachten. kunnen ze niet glasparelen dan naar een ander gaan die dat wel kan.
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: Mr Blue op 02 maart 2015, 18:27
Pff. Moet ik uitkijken naar een nieuwe denk je? :-\
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: Brombeer op 02 maart 2015, 20:29
Mja ik weet niet wat dropken precies bedoelt. Het is i.i.g. niet fraai meer.

Ik heb misschieeeeen nog een dynamodeksel voor je liggen..


[moet ik even gaan kijken]
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: Oldtimer op 02 maart 2015, 20:35
Wat een gedoe met parelen enzovoort.
Maak gewoon de deksel goed schoon en neem fijn schuurpapier, waarmee je de restanten van de laklaag eraf schuurt.
Is dat nog niet genoeg, neem je een zeepsponsje, waarmee je de boel nog eens extra onderhanden neemt.
Als laatste neem je waterproof 600 en doe daar de finishing touch.

Dan inderdaad die VHT lak er overheen in 3 lagen.

Resultaat is 100 keer mooier dan wat je nu hebt.
 
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: dropken op 02 maart 2015, 21:43
Wat ik bedoel kwam misschien verkeerd over maar als je dunne plaat aluminium straalt dan haal je de spanning uit de plaat en gaat de plaat eruitzien als een golfplaat vol butsen en bulten.
Het gevolg van stralen op een carterdeksel hebben we op de foto kunnen zien lijkt wel alsof het ernstig verroest is geweest, je kunt het dan beter op de manier van oldtimer doen, is nog goedkoper ook.
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: Oldtimer op 02 maart 2015, 21:56
Ik heb nog een ernstig aangetaste deksel liggen waar witte bloemkool op zit.
Wanneer ik hem onderhanden heb gehad zie je het verschil niet meer met een nieuwe.
Heb momenteel weinig tijd, maar ik zal er de foto's wel van plaatsen als ik er aan toe kom dezer dagen.

Gemak dient de mensch, maar stralen van een aluminium deksel is ietwat overkill.........toch
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: roland65 op 02 maart 2015, 22:01
Daar heeftie nu niet zoveel meer aan....
Maar mijn vader zegt altijd: Wie hard loopt ziet het niet en wie zaggies loopt denkt er niet aan....
Schrale troost....
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: Mr Blue op 02 maart 2015, 23:24
Maak gewoon de deksel goed schoon en neem fijn schuurpapier, waarmee je de restanten van de laklaag eraf schuurt. *knip*


Resultaat is 100 keer mooier dan wat je nu hebt.

Euh, nieuwe lak zit er alweer op hoor. Vier lagen ofzo en ik haal het niét nog een keer eraf.

Maar mooi of niet, het gaat maar om een klein deel van de koppelingsdeksel. Deksel aan li-kant ziet er gewoon netjes uit. Zolang het nie gevaarlijk wordt en jullie het me niet sterk afraden schroef ik hem gewoon weer op het blok.
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: Brombeer op 02 maart 2015, 23:36
Op zich heb je wel gelijk, Mr Blue.

Beide goed zichtbare delen zijn gelijkmatig. Het deel van de koppelingsdeksel dat zo gepit is, heeft w.s. veel bloemkool gezeten. Maar dat valt goeddeels achter de uitlaatbochten en de keienvanger. Als het blok ingebouwd is, valt het allemaal niet eens zo op!

Lekker bezig, keep it coming!  :)
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: Mr Blue op 08 maart 2015, 18:02
Blok hangt weer. Kabelboom krioelt weer. Accubak klaar voor gebruik.  ;D  Blij met kleurkeuze vd deksels btw.

Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: The Headless Horseman op 08 maart 2015, 18:24
Word weer een mooi fietsje  8)
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: Mirko op 08 maart 2015, 20:12
Wel een rare plek voor je koplamp :) :)
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: Mr Blue op 08 maart 2015, 23:17
Wel een rare plek voor je koplamp :) :)
Da's de reserveset.  :angel:
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: GK op 09 maart 2015, 07:06
mooie kleurcombinatie, zwart en antraciet doet het altijd goed :-)
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: Mr Blue op 11 maart 2015, 13:02
Nou volgens mij kan ik over een paar maanden overnieuw beginnen. Bij het weer netjes vastschroeven (met momentsleutel uiteraard) zie ik de lak zo van de scherpe hoeken loskomen. Ga ik volgende x toch anders aanpakken maar hoe weet ik nog niet. Klote@¥©•zooi !!!
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: Mirko op 11 maart 2015, 16:21
is dat je poederlak of je natlak?
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: Mr Blue op 11 maart 2015, 16:43
Da's de hittebestendige VHT lak die nog geen HT had gezien  :-\
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: Mr Blue op 10 mei 2015, 18:55
Laatste loodjes. Nu drie weken aan het wachten op een koppakking waardoor alles stil staat maar dinsdag woensdag  >:( komt het kreng binnen. Nieuwe inlaatrubbers die ik heb zijn ook een stuk soepeler dus carb zal er hopelijk makkelijk in gaan. Hoop dinsdagavond woensdag  >:( een stukkie te tuffen maar moet het nog meemaken.
Titel: Re: Project P(oedercoat)
Bericht door: Brombeer op 10 mei 2015, 19:17
Sjiek dink weer hoor!  8)