Transalpclub Forum
Techniek => Honda Transalp => Topic gestart door: PietFolkertsma op 27 februari 2015, 00:24
-
Omdat ik niet een nieuw topic wil openen, heb ik de titel even aangepast.
Ik heb deze week net een transalp gekocht, 1992. en vandaag zou ik even de prolink smeren/ controleren.
Hellaas is er 1 naaldlager en bus compleet verrot... de naaldlagers vielen er allemaal uit.
Is dit te repareren? met een nieuw naaldlager en bus? of is dat niet mogelijk?
en is een tweedhands driekhoekje een betere optie?
alleen het driehoekje is kapot.
Hallo,
Ik ga mijn transalp een andere kleur geven, en vroeg me af of het voorste stuk platic + koplamp van het nieuwere model ook op een transalp van 1992 past.
Ik vindt het er een stuk moderner uit zien, en als ik toch moet spuiten...
Groeten
-
Ik denk dat dat kan maar:
ik ga ervanuit dat je nu een vlakke ''rechthoekige''koplamp hebt? Je moet dan de koplamp vervangen maar ook het bevestigings frame tussenlamp/kuip en het balhoofd is anders. Zelf niet uitgeprobeerd maar ik vermoed dat je die zult moeten vervangen.
Of de teller units gelijk zijn durf ik niet te zeggen.
Als je dat wilt kan ik wel een paar plaatjes van mijn koplampframe maken, die ligt nu toch naast de motor.
-
En ik heb de noodzakelijke onderdelen daarvoor zoals gewei, koplamp enz.
Bij interesse stuur een pm
-
En ik heb de noodzakelijke onderdelen daarvoor zoals gewei, koplamp enz.
Bij interesse stuur een pm
Hoe groot is die schuur van jou? ;-)
-
Hmm, ja het dasboard kan wel eens moeiijk worden als het anders is.
Koplamp, frame en plastic vervangen is opzich zo klaar.
Want de zijkappen zullen wel gewoon passen toch?
en wat bedoel je met ander balhoofd?
Als er veel moet worden uitgewisseld is de lol er af, en kost het waarschijnlijk nogal wat aan onderdelen.
Is maar een oude transalp, die voornamelijk voor vakantie en woon werk is.
Kon ook op google niks vinden van mensen die het al hadden gedaan.
Iemand een goed adress voor transalp stickers?
-
mijn excuses
je het kan
benodigd
het gewei incl subgewei voor de teller
een andere voorkuip incl koplamp
en ja ik heb het gedaan incl dubbele remschijf
en er weer afgehaald omdat de oude kuip toch net wat stoerder was
-
Oke, viel het wat mee om het te doen?
Alleen de voorkuip? of ook de zijkappen? tussen de tank en lamp zegmaar.
-
zijkappen zijn het zelfde
oja
het binnenscherm ook vervangen voor een exemplaar van 1994 of jonger
maw
het is goed te doen
-
Oke bedankt, ik weet genoeg.
Maar nu we toch bezig zijn, iemand ervaring met de givi valbeugels?
Ze staan op marktplaats voor 87euro, inclusief verzenden.
Zou dit goedkoop, duurkoop zijn?
en michien beter tweedehands? en dan welk merk?
ik wil de sterke beugels.
-
Goede vraag
Ik had ze ook gezien en heb dezelfde vraag
-
Ik heb Givi beugels die goed hun werk doen, heb het vorig jaar uitgeprobeerd toen ik op een zandpad ineens in de gladde zone kwam... ::)
-
Iemand een goed adres voor Transalp stickers?
http://www.autocollants-moto.fr/kit-autocollant-moto/154-kit-autocollant-honda-transalp-600v.html
Voor de stickers.
Voor de rest neem ik wel contact op met je
het binnen scherm ook
Maar binnen scherm is de voorzijde van een Transalp na 1994 langer.
Past dus niet
-
Bedankt!
-
update over de naaldlager.
Heb met moeite de oude lagers eruit gekregen.
Heb op de draaibank een busje gedraait, en vervolgens met een grote hamer met grof geweld de lagerbussen eruit geramd.
En was ook nog in staat om de lager mater af te lezen.
HVS 17,5 x 24,5 x 22 staat erop.
En de keering is 17,5 x 26 x 5 denk ik. maar dat kon ik niet aflezen van de keering.
Iemand een tip voor het terug plaatsen van het nieuwe lager straks?? prolink verwarmen? en dan het lager in de koelkast?
Of zou het verwarmen niet nodig zijn?
-
Ik kan op internet geen complete set vinden, met 2 naaldlagers, 2 keeringen en een nieuwe bus.
Iemand enig idee waar dat te bestellen is?
Gr Piet.
-
Ik heb nog een prolink liggen, maar daar was 1 bus van vastgeroest aan de bout die er doorheen zat.
Ik heb die doorgeslepen.
De naaldlagers zijn nog helemaal goed.
Dus als je de langste bus nog hebt, zou je die kunnen gebruiken.
-
je hebt eigenlijk 2 problemen
de lagers zijn origineel duur maar daar is after market voor (in engeland te bestellen ) echter de stalen bus zul je ook moeten vervangen
andere oplossing
polymeer op maat draaien en erin persen en als lager en de bus rondslijpen zodat ze weer mooi rond is(afdraaien gaat niet want ze is veel te hard.
uitbesteden kan ook maar reken op ca 100 euri herstelkosten
-
Je kan ook een komplete prolink op e-bay kopen (miss zelfs wel op marktplaats)
-
dit betreffende onderdeel is het meest verwaarloosde onderdeel aan de motorfiets
Ik heb al veel clubmotoren van dicht bij gezien en geen enkele eigenaar heeft mij uit zich zelf gevraagd dit kwetsbare onderdeel te controleren of te smeren
en je komt er pas achter als je het moet demonteren
en als ze dan vast geroest is kennen we maar 1 oplossing
de slijptol
Zodoende zou ik persoonlijk ieder gebruikte pro-link grondig nakijken en geen vertrouwen hebben met de gedachte.. het zal wel goed zijn
het onderdeel kost ca bijna 300 euri nieuw en voor die centjes mag je best wat zuinigheid erop verwachten
hou dit in gedachten :(
-
Bedankt voor de reacties.
Orginele kitjes zijn inderdaad harstikke duur, en dat is het eigenlijk niet waard.
Ik kan voor 46euro uit engeland twee lagers thuis laten komen. maar dat is nog zonder keeringen en bus.
keeringen zullen niet heel duur zijn, en bus zou ik zelf kunnen draaien.
Of zou dat speciaal ijzer zijn?
De prolink van Marien is ook een optie, maar ik denk niet dat je die lagers er uit kunt krijgen. temeeste niet als je ze heel wilt houden.
beste optie zal waarschijnlijk tweedehands zijn.
want polymeer lijkt mij ook wat een tijdelijke optie.
beste zal dan waarschijnlijk een goede tweedehands zijn. want nieuwe lagers zijn wel erg duur..
-
Dat zijn geharde bussen met een hele strakke maatvoering en oppervlakte ruwheid. Kun je niet draaien.
Keerringen voor een euro per stuk bij de keerringenboer, bussen voor ~8euro bij de honda dealer (als ik het mij goed herinner).
Je kunt wel brons draaien (als je amco hebt toevallig), dat werkt prima. Kunststof kan ook, Delrin geloof ik. Of je moet in de boeken duiken en eens bellen met de leverancier van iglidur, misschien hebben die wat.
-
Ik heb lagers besteld bij een machine fabriek of zo iets. zal vanavond eens in mijn facturatie kijken of ik kan vinden waar dat ook al weer was. scheelde in ieder geval een hoop euro's
Wordt vervolgt....
-
het vervolg
ik koop de lagers hier
http://shop.marksman-ind.com/91079-ka3-831-replacement-bearing-175x245x22mm-2110-p.asp ongeveer 8 euro per stuk
91079-KA3-831 REPLACEMENT BEARING 17.5x24.5x22mm.
91079-KA3-831 REPLACEMENT BEARING 17.5x24.5x22mm
A Drawn cup type needle roller bearing 17.5x24.5x22mm Dimensions are internal x external x length. No inner race, As used in Honda swing arm linkages. including NX650 Dominator, XRV650 Africa Twin, XR200R, CR500R and many others.
In stock and ready to ship.
-
Deze heb ik gekocht op e-bay voor 46 euro. Helemaal kompleet. Niet het goedkoopste, zoals je in de andere reacties kan lezen, maar wel compleet. Moet het bij mij nog monteren dud daarover kan ik nog niets zeggen.
-
Probleem met die lager uit engeland is de verzendkosten, en ze zijn zonder bus en keeringen.
ik kom op 46euro voor twee lagers inclusief verzenden, en dan moet ik ook nog een bus en keeringen kopen.
ik heb al een paar mailtjes verstuurd naar wat marktplaats advertenties.
is jammer dat die dingen zo verekte duur zijn.
Op ebay vindt ik alleen swingarm bearings, dat zullen de lagers voor de achterbrug zijn. en niet voor de prolink
-
De swingarm lagers kun je ook zonder problemen krijgen bij elke lagerboer :)
-
[quote
is jammer dat die dingen zo verekte duur zijn.
[/quote] ach duur ik heb laatste een naaldlager vervangen bij een XT 600 lager koste 41 € de bus 16 €
-
Ik zal morgen eens even bellen naar de locale motorzaak, zien of die z ekunnen bestellen en hoe duur.
-
Probleem met die lager uit engeland is de verzendkosten, en ze zijn zonder bus en keeringen.
ik kom op 46euro voor twee lagers inclusief verzenden, en dan moet ik ook nog een bus en keeringen kopen.
ik heb al een paar mailtjes verstuurd naar wat marktplaats advertenties.
is jammer dat die dingen zo
Op ebay vindt ik alleen swingarm bearings, dat zullen de lagers voor de achterbrug zijn. en niet voor de prolink
Keeringen zaten erbij, bussen niet. Heb even gekeken, maar zie nu ook alleen nog maar de swingarm lagers.
-
mooiste is natuurlijk lager brons gleufjes erin en een smeernippel erop
de stalen bus aanpassen (rond slijpen en 2 o ringen gebruiken om vuil buiten te houden
zeker als je een draaibank hebt goed te doen
-
Dat is inderdaad zeker een goede optie.
Maar ik zal eerst nog even zoeken voor een lager of gebuikte goed prolink. anders word het brons en een goed gebruikte geharde bus.
want dan kan ik weer de orginele maat keeringen gebruiken.
Mijn geharde bus is te veel ingevreten door de roest, en is niet meer zuiver rond daar door.
Het gaat om de langste bus van het driehoekje, 60mm lange bus. met 10mm gat.
Zou ik die kunnen kopen ''oldtimer''??
-
Het is via de motorzaak nog te bestellen.
lagers 35euro per stuk, de geharde bus 11,20 en de keeringen 6,61.
totaal dus 94 euro. en nog 6 verzendkosten maak 100euro.
Zit nog even te piekeren of ik het ga doen.
Lagerboer had de keeringen en de lagers niet.
dus orgineel honda is wel de korste klap.
-
zal even kijken wat ik heb.
Kom er op terug straks.
-
Niet meer nodig oldtimer, ik heb net motorsloop nummer 3 gebeld. en die hadden er nog eentje liggen!!!
Dus voor 50 euro heb ik weer een goed prolink, althans dat zegt de verkoper.
altijd afwachten nartuurlijk, maar ik hoop dat het allemaal goed is.
-
Jammer, ik had net fotootje gemaakt.
er is maar 1 bus kapot, en de rest is nog prima.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-Q7WCGXRN-D.jpg)
Dus mocht je de bus nog hebben van dat open deel van dat vorkje, hou ik me aanbevolen
-
Och jammer... ik had je niet goed begrepen, en meende dat er een lager kapot was bij uw pro-link.
Als ik dit had geweten had ik die van u ook wel kunnen kopen. want bij mij is die bus nog wel goed.
ik heb de langste bus,lager en keering kapot. de gene boven de smalle lager.
Ik wacht even af hoe die tweedehands uitval, dan weet ik meer.
Waffie heeft ook al intresse in mijn oude prolink ;D
dyslexie... bericht verkeerd gelezen. jammer
-
Opgelost! Heb de tweedehands prolink binnen gekregen.
Doorgesmeerd en grijs gespoten.
Vanavond gemonteerd en het past perfect en alles loopt weer soepel.
Ook mijn verbreede voetsteuntje gemonteerd.
Die had ik vorige week in elkaar geknutseld.
Allemaal gaten geboord in een 4mm plaat en daarna met de flex aan de boven kant van de gaten dkke geflext.
Nog wat bij gevijld, en toen rond een pijl gebogen.
Is goed gelukt vind ik zelf.
Heb er nog niet mee gereden, maar zal vast veel beter zijn
-
Foto
-
Dat heb je leuk gedaan die voetsteuntjes.
-
Dat heb je zeker goed gedaan met die voetsteuntjes
-
Ja is mooi gelukt, en kan het iedereen aanbevelen!
Vandaag nog even een stukje gereden, en ook even wat mountainbike padjes door het bos genomen. Dat ging veel beter met deze brede stepjes.
-
Zijn die steunen eigen fabrikaat?
Kudoos! Mooi werk, zou zeggen dat het aftermarket duur spul is.
-
Ja, eigen fabrikaat. naja het verbreede stukje. andere is het orginele stepje.
Kosten? eigenlijk alleen maar de verf, want het ijzer had ik nog liggen.
Het is best zelf te doen, je hebt nodig: Kolomboormachine, Flex met een goede snij schijf, ijzer vijl (plat en rond) en een las apparaat. (ik heb het met mig gelast, maar tig kan ook.
En nartuurlijk het materiaal, een plaat of stip ijzer van 4mm.
De gaten heb ik geboord met 6mm. en de afmetingen kun je aflezen op de foto.
Het buigen doe ik gewoon met een ronde buis, en de eind sukjes buig ik om een koker 40x40 ( die hebben een mooi rond randje, en dat ik een goede buig radius)
Eigenlijk is het niet zo moeilijk, maar kost wel redelijk veel tijd.
-
Goeie
-
Dat is een verhipt mooie how-to!
Maak je er meer? 8)
-
Mooi gedaan!
Scheelt echt wel veel, zeker als je langere tijd/meerdere dagen staand rijd. Gaat bij mij zeer doen aan mijn voetjes 8)
Dit soort quick-fixes en aanpassingen zouden heel mooi in de how-to sectie kunnen. Korte uitleg erbij met een tekeningetje en klaar is kees.
Jammer dat maar een kleine selectie van gebruikers nog in de how-to kan posten :-X
-
Zou idd mooi zijn om dit soort dingen in een " how to" te zetten. Hoef je niet alle posts door en staat alles mooi gesorteerd.
-
Jullie mogen de foto's wel overnemen. Dan kunnen jullie er een how to van maken.
Ik maak er niet meer, want het neem nogal veel tijd. En dan is het niet intresant om het te verkopen.
Gr Piet