Transalpclub Forum
Techniek => Honda Transalp => Topic gestart door: Ceetje op 04 maart 2015, 15:46
-
Beste forummers,
Wie van jullie weet hoe ik aan een grote injectie spuit kan komen ? Ik wil mijn remvloeistof gaan verversen en heb begrepen dat ik dat het beste van onderaf naar boven ( lucht wil immers omhoog ) kan doen.
Groetsel, Ceetje
-
Apotheek
-
of kennissen in de medische hoek....
Groet, Jan
-
Inderdaad gewoon bij de apotheek vragen, met een beetje geluk tref je net zo'n assistente als ik had.
" jij wil zeker de remvloeistof van je motor vervangen, mijn man gebruikt altijd deze"
:angel:
-
Bedankt voor de snelle reactie s. ;D Ik ga het eerst bij de apotheek vragen. Als dat niet lukt, vraag ik het Jan F of die misschien een adresje weet :angel:
Groetsels
-
Welkoop, of een andere winkel met agrarische asortiment.
Worden wel gebruikt in de veehouderij voor diverse doeleinden. en ze zijn er wel in groot formaat te krijgen.
Kost bijna niks, zal euro werk zijn.
-
Ik moet zelf ook nog remvloeistof vervangen (eerste keer)
Welke inhoud moet z'n spuit dan hebben?
Maw hoeveel remvloeistof gaat er in het remsysteem met 1 of 2 schijven?
Lijkt me handig dat je in 1 keer van beneden af je systeem vol kunt maken.
Kan het ook van beneden af als je twee schijven voor hebt?
Komt er via de bovenkant wel veel uit als je de 2de leiding voldrukt.
Aanname dan eerst alle oude remvloeistof er eerst volledig uit te knijpen.
Via de bovenkant kan natuurlijk ook en dan drukt nieuw de oude eruit.
Iemand tips of trucks, naast de how to?
-
Ja hoor, gewoon bij de apotheek. En er waren mij anderen inderdaad al voorgeweest. :))
-
Ik heb 2 van die spuiten van 60 ml, is groot genoeg. De Varadero is met zijn DCBS een drama om te ontluchten en ik begin op alle ontluchtingsnippels de remvloeistof omhoog te duwen totdat ie net in het reservoir komt. Oppassen dat het reservoir niet overloopt.
Daarna op de oude manier remhendel en voetpedaal ingedrukt houden en ontluchtingsnippel open en dicht totdat er geen luchtbelletjes meer uitkomen.
-
helemaal fout... ::)
je spuit dan ook het aanwezige vuil naar je hoofdremcylinder en het is juist de bedoeling dat het vuil eruit gaat dus je kunt beter zuigen aan de ontluchtings nippel
dom dommer domst
-
Ik doe het al jaren bij verschillende motoren (van onder naar boven de olie er door drukken)
Toch heeft Ad daar wel een punt. Daar ga ik nog eens over nadenken.
-
helemaal fout... ::)
je spuit dan ook het aanwezige vuil naar je hoofdremcylinder en het is juist de bedoeling dat het vuil eruit gaat dus je kunt beter zuigen aan de ontluchtings nippel
dom dommer domst
Wat een onzin.
-
even een onderbouwd het waarom
feit vuil verzameld zich in 99 % achter de remzuiger,
feit is dat het watergehalte achter de remzuiger iets hoger is dan in het reservoir
feit is dat de ontluchtingsnippel zich op het hoogte punt van de remklauw bevindt juist om de lucht achter de remzuiger weg te krijgen
feit is dat het terug duwen van de remzuiger makkelijker gaat met de ontluchtingsnippel open
feit is dat door zuigen via onderdruk je zeker weet dat de schone remvloeistof vanaf boven naar beneden gaat om zo de vervuilde voor zich uit te drukken
feit is dat hedendaagse abs rempompen zeer gevoelig zijn voor vuil en je daardoor alleen maar in 1 richting mag werken namelijk richting remklauw.
Een defecte rempomp je beduidend meer kost als een vacuumpompje (40 euri)
het compensatie gaatje veel kleiner is dat dat van de ontluchtingsnippel
en je veel schoner kunt werken waardoor de kans op lekkage van de agressieve vloeistof vermeden kan worden.
maar misschien zie ik iets over het hoofd waardoor het wordt ONZIN meer betekenis kan hebben
tenslotte kan ik er goed aan verdienen als het stuk gaat/vervuild blijft, nog steeds sponzig aanvoelt, de lak weggevreten is of welk ander onheil dan ook.
-
>:D >:D >:D >:D
Voel je je aangesproken, ouwe rot ;D
Of in je eer en kennis aangetast.
Maak je er niet druk om AD er zijn en blijven altijd mensen die denken het beter te weten en kunnen.
Uit eindelijk zullen ze nog terug denken aan jouw wijze woorden.
-
:) persoonlijk niet echt aangesproken, maar ik zou het wel erg jammer dat onjuist perspectief lijdt tot financiële schade bij derden.
hoe klein of groot dan ook,
De kunst en de wijsheid hebben geen groter vijand dan de onwetende maar onwetendheid is te verhelpen als je daar voor open wilt staan, domheid niet.
-
👍+👍 hoef hier niks meer aan toe te voegen
-
Ik weet van de injectiespuit, maar heb het zelf nog nooit zo gedaan. Ik ben zelf iemand die zich op het moment-suprème bedenkt dat het zondagmiddag is...
Ik moet Waffie het meest gelijk geven, als ik de argumentatie w.b. de te nemen stappen beredeneer.
Ik doe in mijn werk iets met agressieve chemicalien die door een pompje lopen en soms trekt dat ding lucht. Om de boel weer op gang te brengen, heb ik wel die injectiespuit en trek ik de luchtbel er uit (andersom, vloeistof er in) via de ontluchtnippel die na de pomp zit. Dit werkt clean, zonder een druppel te morsen.
Die spuit dus niet om vloeistof in te brengen, maar andersom door de zuigkracht ervan aan het uiteinde van het systeem de vloeistof erdoor te trekken.
Bromz
-
Nou dan, das dan duidelijk van onderaf vacuum zuigen dus ... :o met behulp van een slangetje en een injectiespuit
-
Dat van onder af klinkt mij ook niet goed. Lucht stijgt idd maar vuil zakt... Iets (oude meuk) tegen de zwaartekracht in wegdrukken is vaak minder succesvol dan met de zwaartekracht mee. Dank waffie voor de les!
Ik hoop dat ik de liefde en tijd die ik in mijn brommer steek ook weer terugkrijg dus blijf ik pielen met oude slangetjes potjes en good old handpompwerk. Krijg je spieren van, remt ook harder ;)
-
Nou dan, das dan duidelijk van onderaf vacuum zuigen dus ... :o met behulp van een slangetje en een injectiespuit
Mja.. Het is Waffie die predikt en Brommie die er slechts achteraan redeneerde :angel:
Reken dat zo'n flinke spuit een flinke slok lust. Ik weet niet hoe snel het gaat, maar misschien op die zondagmiddag een maatje erbij regelen. De één speelt met die spuit, terwijl de ander 'STOP' roept en het nivo in het reservoir bijvult.
Anders blíjf je luchtbellen wegwerken.. ;D
Ik hoop dat ik de liefde en tijd die ik in mijn brommer steek ook weer terugkrijg dus blijf ik pielen met oude slangetjes potjes en good old handpompwerk. Krijg je spieren van, remt ook harder ;)
Ja waar haal je op zondagmiddag een spuit :-X
[ik heb 'dat vervelende gaatje' wat groter geboord, gaat een stuk vlotter zo ;) ;) ;)]
-
spoedeisende hulp in het dichtst bij zijnde ziekenhuis, zoiets valt toch ook onder spoedeisende hulp ?
-
spoedeisende hulp in het dichtst bij zijnde ziekenhuis, zoiets valt toch ook onder spoedeisende hulp ?
Um voor de zekerheid eerst melden bij de huisartsenpost (eigen risico e.d)
-
Beetje late reactie, maar hoeveel mL moet die spuit zijn?
Want ik kan i.v.m. m'n opleiding vrij makkelijk aan spuiten van in elk geval 5mL en 10mL komen. ;)
Misschien ook aan 20mL of 25mL, maar daar zou ik specifiek voor moeten kijken.
Ik kan alleen niet te veel regelen, maar als iemand nodig heeft moet hij/zij het maar laten weten en dan kijk ik wel wat ik kan regelen.
Het is dan echter wel zelf komen ophalen :angel:
Hopelijk is de foto van de 5mL en 10mL spuitjes bijgevoegd (post dit met m'n telefoon)
-
Ik zou deze gebruiken.
http://drogisterijxxl.nl/medela-spuit-60-ml-60ml?gclid=COn00vT548QCFazMtAoduwMAXw
-
DinO,
Minimaal 50ml. Waar je rekening mee moet houden, dat je het liefst in 1 keer de vloeistof er doorheen drukt.
Houd dus in: Volume van de remklauw ( ruimte achter de zuiger(s)
Volume van de leiding(en) en het volume van de spuit tot aan de nippel.
Heb je een te kleine spuit, moet je deze een paar keer bijvullen.
Dit is bijna niet te doen zonder dat er lucht bij komt.
Enige optie is de spuit "nat in nat" aan het slangetje weer bevestigen na het bijvullen van de spuit.
Heeft mij aardig wat Dot4 gekost om meteen een grotere spuit te halen.
-
Jamaja je kunt toch tussentijds de ontluchtnippel even dichtdraaien? Spuit leegdrukken en weer doorgaan?
Een grote spuit heeft vooral veel zuigkracht :)
Als eenmaal de remvloeistof de spuit in wordt getrokken is de leiding van het reservoir naar de klauw wel ontlucht. Dan kun je het ook afmaken op de ouwerwetse manier (slangetje-potje-nippeltje-knijpen enz.)
-
Brombeer,
Volgens mij is de bedoeling om de remvloeistof van klauw naar reservoir doorheen te drukken ipv visa versa eruit zuigen.
-
Jewel.
Maar, eerder in dit topique kwam Waffie met een tegenovergesteld argument en in theorie ben ik het met hem eens. In theorie, omdat ik het zelf nog niet eerder zo deed, maar Waffie zijn argument wel kan beredeneren.
Stukkie teruglezen ;)