Transalpclub Forum

Algemeen => Algemene discussie => Topic gestart door: M. op 12 maart 2015, 14:07

Titel: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: M. op 12 maart 2015, 14:07
Ik ga binnenkort een weekje touren in de Alpen (geen offroad) en wil enige vorm van bandenreparatiespul meenemen. Aangezien ik niet ga leuren met bandenlichters e.d. neem ik geen losse binnenband, plakspul en minicompressor mee. Is er bijv. een spuitbus met dichtingsmiddel die er voor zorgt dat ik in elk geval tot de volgende stad kan rijden? Alternatieven/
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: Cas op 12 maart 2015, 14:27
Verkrijgbaar bij veel benzinestations. Echter de bandenboer ziet je niet graag komen voor reparatie of vervanging van de band als dit spul erin zit maar je komt wel thuis. Op lange tochten heb ik het altijd bij.
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: frankie op 12 maart 2015, 14:33
ik heb ook begrepen dat dit inderdaad een thuiskomertje is.
MAAR.....dat het spul het rubber aan de binnenkant zou aanvreten.
En dus je band niet meer betrouwbaar is en je er een nieuwe op moet zetten.

Maar ik denk dat hier wel specialisten zijn die dat haarfijn kunnen uitleggen of het klopt  ;)
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: len_tour op 12 maart 2015, 18:15
Met dat spul kan je de biba iig weggooien en je loopt een aardige kans dat het niet werkt (heb ik gehad). Er is ook van dat groene slijmspul (slime heet het en je hebt wel een compressor/pomp nodig) dat schijnt wel te werken maar heb ik geen ervaring mee. Ik sleep liever plakspul mee dan die troep.
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: Waffie op 12 maart 2015, 21:48
het gaat niet werken

en waarom niet

simpel .. je hebt een binnenband !!!!!!!
iedere penetratie in een binnenband is eigenlijk een scheur ..en die gaat op termijn  verder scheuren als je er niets aan doet

daarom moet je juist ieder gat in een binnenband rond maken vooraf aan het plakken ervan
een lege binnenband gaat opkrullen en zeker als er nog een spijker of iets anders in zit   vernield dit de binnenband totaal
bijv door een afgescheurd ventiel

over de spuitbussen met slime of ander latex achtige substanties

ja het is troep maar als je niets anders hebt moet je iets om thuis te komen
echter in een tube type combinatie komt het spul zowel in de binnenband als tussen de binnenband en de buiten band
en uiteindelijk verlies je alsnog  bandendruk

ander punt

sommige buitenbanden krijg je er gewoonweg heel moeilijk af waardoor  onderweg herstellen lastig kan worden.
de oplossing .. niet lek rijden
of goed gereedschap meenemen

de juiste bandenlichters en een stuk tuinslang maken het verschil

de meeste lekke banden krijg je in de laatste 20 % van de levensduur van een band


en heb je een spijker.. ja dan heb je gewoon weg pech
oh ja.. door rijden op een lekke band geeft zoveel wrijving dat de motorband  grootte kans afgeschreven kan worden.


Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: Brombeer op 12 maart 2015, 23:00
Met dat spul kan je de biba iig weggooien en je loopt een aardige kans dat het niet werkt (heb ik gehad). Er is ook van dat groene slijmspul (slime heet het en je hebt wel een compressor/pomp nodig) dat schijnt wel te werken maar heb ik geen ervaring mee. Ik sleep liever plakspul mee dan die troep.

Kijk, advies van ervaren lekrijders  :)

[die desondanks altijd maar zeer beperkt stilstaan  ;D ]


Neem een voor- en achter binnenband mee. Overal in Europa zitten bandenzaken die allemaal banden wisselen, maar niet alle banden op voorraad hebben. In NL kost een band wisselen, als je hem er zelf uit sleutelt, 10-15 euro! Zelfs op die manier, zul je niet heel lang staan. Omarm ook wat avontuur..


Brom
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: Cas op 13 maart 2015, 00:26
In 1985, dus alweer 30 geleden, had ik in Luxemburg een lekke band met mijn Goldwing met duopassagier. Mijn maat had toen een bus Finilek bij (dat bestond toen nog) en ik ben zonder problemen terug naar huis gereden. Uiteraard gaat er dan een nieuwe band op maar als er een spijker of een schroef in je band zit en je doet een noodreparatie met een plug dan gooi je er natuurlijk ook een nieuwe band op. De koordlagen kunnen beschadigd zijn en dat is aan de buitenkant niet te zien, onverantwoord om zo met een motor verder te rijden en in Duitsland zelfs verboden, en niet zonder reden. Zowel een spuitbus als een plug zijn thuiskomertjes.
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: Waffie op 13 maart 2015, 01:21
ik ga cas even corrigeren

je mag een band herstellen mits de beschadiging een een vooraf bepaald gebied zit en binnen een vooraf  bepaalde doorsnede van schade bevindt
En belangrijk.. op een voorgeschreven wijze met voorgeschreven materialen wordt herstelt.

en afhankelijk van de speedindex zijn 1 of meerder penetratie herstellingen toegestaan (TUV Aproval) ook in Duitsland
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: len_tour op 13 maart 2015, 01:33
Neem een voor- en achter binnenband mee. Overal in Europa zitten bandenzaken die allemaal banden wisselen, maar niet alle banden op voorraad hebben.
Idd dat was ik vergeten, zondag en maandag zijn probleemdagen!!!! Heb al eens een mooie poos van mijn vakantie verkloot doordat ik geen goeie biba kon vinden (en maar 3 dagen blijven zoeken). De honda dealer in Maastricht keek mij verwonderd aan en zei: "Wie heeft er nog binnenbanden tegenwoordig?" en de ANWB keek meewarig naar mijn doormidden gescheurde biba en zei: "Ja, en nu?" Een medereiziger kreeg op zaterdagavond een kapotte buitenband, pas dinsdag konden we verder..... Kortom ervan uitgaan dat overal goede motorzaken zijn die 24/7 je kunnen helpen en voor noodgevallen een spuitbusje meeslepen maar een kilo (bandenlepels ed) meer en het scheelt frustratie.

En um scheit aan TUV en regels band plakken/wissellen een uurtje (max) bandenzaak zoeken, dicht ivm lunch of maandag ed kan dus 2 dagen kosten. Tel uit je winst. Maar ja hoe vaak rij je lek? De eerste keer zal een les zijn voor de volgende trip
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: Jan4AN op 13 maart 2015, 07:59


de juiste bandenlichters en een stuk tuinslang maken het verschil



Tuinslang?
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: Waffie op 13 maart 2015, 08:15
(open gesneden)tuinslang werkt perfect als velg rand beschermer ;D

als je voldoende plakkers bij hebt  kun je iedere scheur wel repareren als nood

ja plakkers heb ik altijd bij want die nemen geen ruimte in.
 en om te troosten  sinds 29 jaar motorrijden heb ik 2 keer een lekke band gehad en beiden  dichtbij  huis zodat ik gewoon thuis ben gekomen

oh ja.. ook een gebroken ketting en zonder brandstof

en dat was zoals brombeer al zei geen pech maar avontuur wat je altijd bij blijft

Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: Bikkel op 14 maart 2015, 02:10
ik ga cas even corrigeren

je mag een band herstellen mits de beschadiging een een vooraf bepaald gebied zit en binnen een vooraf  bepaalde doorsnede van schade bevindt
En belangrijk.. op een voorgeschreven wijze met voorgeschreven materialen wordt herstelt.

en afhankelijk van de speedindex zijn 1 of meerder penetratie herstellingen toegestaan (TUV Aproval) ook in Duitsland

Mag hier alleen als het in het loopvlak zit, anders wordt hij niet gerepareerd en dus afgekeurd
(heeft de ervaring geleerd)
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: daandus op 18 maart 2015, 15:48
setje bandenlepels, fietspompje en wat plakkers ies kleiner dan zo'n spuitbus, en je kunt alles plakken wat je lief is.
Natuurlijk, het is een klusje om die band eraf te wurmen - maar lopend naar een tankstation om benzine te halen is dat ook.

Mijn binnenbanden van een lange reis hebben heel veel plakkers erop - er is er nog nooit eentje af gekomen.

Dus ja, het is een klusje om de boel te plakken - maar dan ben je wel klaar! Al die tijdelijke fixen resulteren in een bezoekje aan de motorzaak en nemen dus later ook weer tijd in beslag.
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: Mr_D op 17 februari 2016, 13:58
Even een vraagje, als je de band plakt, krijg je hem dan met een fietspompje weer op voldoende druk? ik heb een klein fietspompje voor de racefiets die tot 7-8 bar zou moeten kunnen maar dan heb je het wel over een racefiets binnenband.
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: Cas op 17 februari 2016, 14:08
Even een vraagje, als je de band plakt, krijg je hem dan met een fietspompje weer op voldoende druk? ik heb een klein fietspompje voor de racefiets die tot 7-8 bar zou moeten kunnen maar dan heb je het wel over een racefiets binnenband.
Jawel dat kan als je de juiste verloopnippel hebt en je moet een extra overnachting doen want je bent een dag later op de plaats van bestemming.
Je kunt beter co2 patronen gebruiken.
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: PimW op 17 februari 2016, 14:23
Ik heb voor nood ook een handpompje, maar voor een mountainbike. Inderdaad voor het grotere volume. Gebruik hem ook voor de fietsen trouwens.
Gaat wel, het beste als je de tijd hebt en het zonnetje schijnt maar er toch een koel briesje staat :) .

Echter heb ik besloten volgende reis met een klein electrisch compressortje te doen, iets met zelfredzaamheid als er een keer geen compressor in de buurt is ;D
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: Cas op 17 februari 2016, 14:32
electrisch compressortje
Pompt tot 16 bar en dat ding maakt een teringherrie ;D
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: Cas op 17 februari 2016, 14:42
Het compressortje heb ik nooit bij, deze wel!
Alleen als je dan bij Ad komt voor een nieuwe band kun je het beste de oordoppen gewoon in je oren laten zitten :angel:
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: Waffie op 17 februari 2016, 16:13
 >:D >:D >:D >:D >:D >:D

Ik reken een toeslag (schoonmaakkosten en afvoerkosten chemisch afval) als ik die troep tegenkom bij demontage
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: Mr_D op 17 februari 2016, 16:45
Bedankt voor de reacties!
Hoe ver kom je ongeveer met 1 gaspatroon?
En zo een elektrisch compressortje, werkt dat op 12V, of heeft dat een accu o.i.d.?
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: Cas op 17 februari 2016, 17:27
Bedankt voor de reacties!
Hoe ver kom je ongeveer met 1 gaspatroon?
En zo een elektrisch compressortje, werkt dat op 12V, of heeft dat een accu o.i.d.?
Het compressortje kost 3 keer niks dus daar kun je je nooit een bult aan vallen, ik heb de goedkoopste voor je opgezocht.
http://www.hmk.nl/auto-accessoires/mini-compressor-12-volt/?herkomst=koopkeus

Ik weet niet hoeveel co2 patronen je nodig heb voor een motorband, ik heb ze altijd bij als ik met de fiets weg ga maar voor een motorband heb je er natuurlijk meer nodig of grotere, ff googelen.

Ik hou het bij mijn spuitbus, hoop alleen dat ik hem nooit nodig heb. Mijn Dero is flink verlaagd dus de middenbok kan ik niet gebruiken en de jif is dus feitelijk te lang. Als nu ook de achterband nog plat is kan ik de motor dus niet wegzetten dus moet ik een plek opzoeken waar ik hem tegenaan kan zetten en dan moet ook het ventiel nog bovenin staan :o

Maar goed, schuim erin, naar huis rijden, achterwiel eruit en achterin de auto gooien, naar Waffie rijden, achterwiel wegzetten en zeggen dat je over 2 weken het wiel weer komt ophalen, snel maken dat je wegkomt en de komende dagen niet de telefoon opnemen ;D ;D

Om de banden op te pompen gebruik ik een hogedrukpomp, om bij te pompen geen probleem maar als de banden helemaal leeg zijn :o ??? :-[
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: scrambler op 17 februari 2016, 19:00
Ik neem ook een mini-compressor (10v) mee :altijd handig,neemt (bijna) geen plaats in, kostte slechts  15 euro en doet zijn werk.
Gaat tot 10 bar / 27 liter per minuut. Al is het maar om een band met een klein lek op peil te houden of voor een rit even de bandendruk te inspecteren. TA is ook  toe aan nieuwe banden  (Heidenau KS60scout), dus maar van de gelegenheid profiteren om ze zelf op te leggen onder het toeziend oog van een ervaren maat.... . Al doen de leert men  zeggen ze.
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: Brombeer op 17 februari 2016, 20:37
Even een vraagje, als je de band plakt, krijg je hem dan met een fietspompje weer op voldoende druk? ik heb een klein fietspompje voor de racefiets die tot 7-8 bar zou moeten kunnen maar dan heb je het wel over een racefiets binnenband.

Het antwoord zit in je vraag! In een motorband hoeft maar 2 bar om veilig een pompstation te bereiken. Of een boerderij. Daar staan ook altijd compressoren  :angel:


Je kunt beter co2 patronen gebruiken.

Hoger dan een barretje kom je daar niet mee. Is eigenlijk voor fietsen bedoeld. Je moet bijpompen.


Echter heb ik besloten volgende reis met een klein electrisch compressortje te doen, iets met zelfredzaamheid als er een keer geen compressor in de buurt is ;D

Heb ik ook op langere reizen mee gehad. Dan heb je toch een hoop zooi bij je en dan maakt dat dingetje ook niks meer uit. Luilekkerland met je lekke band  :)


Het compressortje heb ik nooit bij, deze wel!
Alleen als je dan bij Ad komt voor een nieuwe band kun je het beste de oordoppen gewoon in je oren laten zitten :angel:

Ik reken een toeslag (..) als ik die troep tegenkom bij demontage

En terecht!  :)


Ik weet niet hoeveel co2 patronen je nodig heb voor een motorband, ik heb ze altijd bij als ik met de fiets weg ga maar voor een motorband heb je er natuurlijk meer nodig of grotere, ff googelen.

Een hele tas, inderdaad..


Om de banden op te pompen gebruik ik een hogedrukpomp, om bij te pompen geen probleem maar als de banden helemaal leeg zijn :o ??? :-[

..dan pomp je gewoon wat langer door  :)


Sjonge da's alweer HEUL lang gelee dat Brommie lek reed  ;D
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: The Headless Horseman op 17 februari 2016, 21:53
Ik hád een mini racefiets pompje van een goed merk (Action ding van 2,95 was écht prut  >:(), maar daarmee viel het best tegen om een lege achterband weer een beetje op druk te krijgen  :( 400x pompen bracht 'm op 1,3 bar en dan sta je idd in een plas zweet  ;)

Heb nu déze op het oog. Schijnt prima te gaan heb ik me door een ervaringsdeskundige laten vertellen. Geeft ook voldoende druk voor de benodigde 'plop'  :)
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: V-Twin op 17 februari 2016, 22:22
Voor een achterband heb je 4 tot 5 CO2 patronen nodig afhankelijk van het volume van de patronen die je gebruikt.

@ Headless
Wat is het merk en waar te koop??
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: Cas op 17 februari 2016, 22:25

En terecht!  :)
Tuurlijk, maar in de 275.000 motorkilometers die ik tot nog toe heb gereden heb ik nog maar 1x lek gereden, met de Goldwing, vriendin achterop, in Luxemburg op de linkse van de 3 rijstroken. Koppeling ingeknepen en rechterarm uitgestoken en iedereen hield meteen in zodat ik netjes naar de vluchtstrook kon slingeren. Gelukkig had mijn maat een bus finilek bij en konden we snel weer doorrijden (foto);D Met de Dero een keer een schroef in de achterband gehad maar die was niet lek. Hoe dan ook, die spuitbus hoort bij mijn standaarduitrusting, eerst thuiskomen en dan zorgen maken, een paar lekkere broodjes martino meenemen en Ad lacht ook weer.
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: The Headless Horseman op 17 februari 2016, 22:39
Is deze Bram: https://www.lezynestore.nl/lezynefietspomp/lezynevloerpompen/lezynevoetpomphv/lezyne-micro-floor-drive-hvg.html

De Lezyne Micro Floor Drive HVG. Ook in een verzie zónder drukmeter te krijgen, is ook weer wat goedkoper.
In die webshop te koop  :)
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: Cas op 17 februari 2016, 22:48
Hier nog een pomp
http://www.futurumshop.nl/topeak-joe-blow-sport-ii-fietspomp.phtml
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: daandus op 17 februari 2016, 22:51
Wij hadden op reis altijd een 12V pomp bij ons in de bagage, omdat het gewoon handig en snel is.
In m'n nood-kitje (bij de AT onder 't zadel, bij de KTM op het voorspartbord) heb ik een fietspompje.

Ja, daarmee krijg je een band prima op druk - al is 't best ff pompen.

Die 12V dingen kosten inderdaad niets - en blijven het verrassend lang doen.
Ik neem die 12V pomp vaak mee in m'n rugtas - omdat een paar keer bijpompen vaak sneller is en je op bestemming brengt.

Hier laatst een bandje geplakt: Cross band, met spikes erin en in de kou.... dikke pret dus.

(https://scontent-sea1-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xlt1/t31.0-8/10679819_1033292413375903_8287192059808168154_o.jpg)
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: Brombeer op 17 februari 2016, 23:34
Ik heb deezz. Formaatje Cubaanse sigaar, de Lezyne Alloy Drive CFH.

(http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?action=dlattach;topic=12278.0;attach=24226;image)


Slang zit opgeborgen in handvat. Die draai je op het ventiel, en de pomp daarna op de slang.

Je kan ook i.p.v. de pomp, eerst een CO2 patroon op de slang draaien - pssssssttttt  :)


Slim ding!
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: ChristianG op 18 februari 2016, 07:31
Het compressortje kost 3 keer niks dus daar kun je je nooit een bult aan vallen, ik heb de goedkoopste voor je opgezocht.
http://www.hmk.nl/auto-accessoires/mini-compressor-12-volt/?herkomst=koopkeus

Ik weet niet hoeveel co2 patronen je nodig heb voor een motorband, ik heb ze altijd bij als ik met de fiets weg ga maar voor een motorband heb je er natuurlijk meer nodig of grotere, ff googelen.

Ik hou het bij mijn spuitbus, hoop alleen dat ik hem nooit nodig heb. Mijn Dero is flink verlaagd dus de middenbok kan ik niet gebruiken en de jif is dus feitelijk te lang. Als nu ook de achterband nog plat is kan ik de motor dus niet wegzetten dus moet ik een plek opzoeken waar ik hem tegenaan kan zetten en dan moet ook het ventiel nog bovenin staan :o

Maar goed, schuim erin, naar huis rijden, achterwiel eruit en achterin de auto gooien, naar Waffie rijden, achterwiel wegzetten en zeggen dat je over 2 weken het wiel weer komt ophalen, snel maken dat je wegkomt en de komende dagen niet de telefoon opnemen ;D ;D

Om de banden op te pompen gebruik ik een hogedrukpomp, om bij te pompen geen probleem maar als de banden helemaal leeg zijn :o ??? :-[

Heb dat compressortje besteld, bedankt voor de link :)
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: Mr_D op 18 februari 2016, 09:52
Ik heb deezz. Formaatje Cubaanse sigaar, de Lezyne Alloy Drive CFH.

(http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?action=dlattach;topic=12278.0;attach=24226;image)


Slang zit opgeborgen in handvat. Die draai je op het ventiel, en de pomp daarna op de slang.

Je kan ook i.p.v. de pomp, eerst een CO2 patroon op de slang draaien - pssssssttttt  :)


Slim ding!

Ik heb bijna exact zo'n zelfde maar dan voor de racefiets. Ik stop hem wel ergens onder mijn zadel.

Dat compressortje ga ik ook bestellen. Voor dat geld kan je geen miskoop doen inderdaad. Bedankt voor de tips!
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: PimW op 18 februari 2016, 10:55
Op mijn volgende project bouw ik lekker een reservoirtje in het frame en een ieniemienie compressortje aangedreven door de motor.

Leiding naar de wielen en knoppen op het stuur hoppa bandenspanningsregeling vanaf je luie stoel ;D
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: chaly-dude op 19 februari 2016, 13:02
Ik heb een lekke band gehad in Engeland. Daarna reisverzekering ingeschakeld. Die pikten mijn motor op en brachten 'm naar 2 garages. Alleen het probleem was dat ze voor binnenbanden geen oplossing hadden. Dus de volgende keer dat ik op reis ga, neem ik twee extra binnenbanden mee.
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: Cas op 19 februari 2016, 13:47
Ik heb een lekke band gehad in Engeland. Daarna reisverzekering ingeschakeld. Die pikten mijn motor op en brachten 'm naar 2 garages. Alleen het probleem was dat ze voor binnenbanden geen oplossing hadden. Dus de volgende keer dat ik op reis ga, neem ik twee extra binnenbanden mee.
Hadden ze je binnenband niet gewoon kunnen repareren? :o 2 motorzaken en niet de juiste maat binnenband? >:(
Ik denk dat ik dit setje maar eens ga aanschaffen en dat naast mijn spuitbus ga meenemen, maar dat is alleen voor tubes.
https://www.mpartz.nl/motorband-reparatieset-motor-basic-p-26978?language=nl&gclid=CJWC_cztg8sCFZEy0wod04gI1A
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: len_tour op 19 februari 2016, 15:03
Hadden ze je binnenband niet gewoon kunnen repareren? :o 2 motorzaken en niet de juiste maat binnenband? >:(
Ik denk dat ik dit setje maar eens ga aanschaffen en dat naast mijn spuitbus ga meenemen, maar dat is alleen voor tubes.
https://www.mpartz.nl/motorband-reparatieset-motor-basic-p-26978?language=nl&gclid=CJWC_cztg8sCFZEy0wod04gI1A

Zoals ik al eerder zei dat ik op een gegeven moment pas bij de 4e zaak  een goede biba kon vinden. Tot die tijd reed ik op een te kleine biba dus ja de juiste band vinden is wel lastig!
 
En uh dat mooie setje is alleen voor tubeless, niet voor tubes, dat weet je he? En dikke kans dat je de band niet vol krijgt met die 2 patroontjes. Gaat ook niet lukken met je busje pur-schuim trouwens
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: daandus op 19 februari 2016, 15:39
Zo'n proppensetje is fantastisch voor de auto en trailer - maar ik vertrouwl niet op die gascylindertjes voor dit gebruik.

Om de prop te zetten, moet er druk in de band zitten - als je een leuke spijker hebt die nog mooi in de band zit gaat dat allemaal wel, maar als de band plat staat zul je hem op moeten pompen voordat je die prop erin knalt. Dan zijn je gascylindertjes dus al mooi leeg...
Na het inzetten van de prop moet je 'm weer bijpompen.....

Dus:
- Zo'n proppensetje met een tube bandenplaksel (soms komen ze zonder lijm, en dan is 't echt een drama om ze erin te krijgen - met lijm werkt prima, lekker kliederen)
- Een 12V luchtpompje

Dan is het echt sneller dan je reservewiel monteren als je het gat/spijker/schroefje snel vindt.
Als niet, dan haal ik het wiel eraf, pak een emmer met warm water, veel afwasmiddel of shampoo erin, en smeren maar. Tot nu toe werkt dit altijd!
Een keer heb ik een tweede prop naast een oude prop moeten steken omdat hij toch nog iets lekte, maar ik heb het zeker al 6 keer effectief gebruikt. Scheelt een hoop gedoe!
Mijn auto heeft een thuiskomertje en AWD - en ik repareer liever de echte band dan dat ik m'n trailer met motoren door de bush sleur met 'n thuiskomertje. (wij rijden nogal veel onverhard...)

Maar inderdaad, dit is alleen voor tubeless banden!
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: Cas op 19 februari 2016, 16:45
Zoals ik al eerder zei dat ik op een gegeven moment pas bij de 4e zaak  een goede biba kon vinden. Tot die tijd reed ik op een te kleine biba dus ja de juiste band vinden is wel lastig!
 
En uh dat mooie setje is alleen voor tubeless, niet voor tubes, dat weet je he? En dikke kans dat je de band niet vol krijgt met die 2 patroontjes. Gaat ook niet lukken met je busje pur-schuim trouwens
Uiteraard alleen tubeless banden. Met een bus schuim krijg je wel voldoende druk om het volgende benzinestation te bereiken om daar de band op spanning te zetten.
Al met al, beter een lekke band met tubeless dan met biba's, wiel eruit, band eraf, lek opsporen, repareren, band erop, wiel erin en dan met het minipompje de band oppompen bij 30 graden :o
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: Cas op 20 februari 2016, 09:55
Als je naar dit filmpje kijkt dan zou lekrijden van een tubelesband nu toch echt tot het verleden moeten behoren!
Maar zoals met alles, ieder voordeel zal ook wel een nadeel hebben.
Het spul is voor zover ik kan zien ook nog nergens verkrijgbaar.
https://www.youtube.com/watch?v=GScWPb8qcng
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: xrvtuur op 20 februari 2016, 11:05
das mooi spul, moet wel goed verdeeld zitten over de binnenkant anders krijg je onbalans
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: varaderohuibje op 20 februari 2016, 11:31
Cas vroeg er al naar in PB

Maar had vorig jaar deze ergens op een dijkje rechtstandig in mijn achterband zitten met de brede kant
naar buiten en dus zichtbaar. Ben er niet eens aan begonnen met mijn veter-setje...
net wat Daan zegt ..voor dat ie dicht en opgeblazen is.. dus maar ANWB gebeld en die had vier pogingen nodig
en er gingen dus uiteindelijk 3 veters in.. maar ja wel met compressortje erbij.

(https://lh3.googleusercontent.com/-Pusv-Ee-9aM/VV0Ic-7j19I/AAAAAAAACEQ/z3Tk-tLAlw4/s640-Ic42/pen%252520in%252520band.JPG)

Heb idd zo'n veter-setje bij me, op toertocht eens een Alp geholpen met schuim.. was voor mij aanleiding
om geen nieuwe te kopen :)
Alp heeft over een aftsand van 100km 3x moet stopeen om bij lucht bij te laden en uiteindelijk is de Alp de
laatste 40 km op ambulance thuis gekomen
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: Cas op 20 februari 2016, 14:13
Ik ben inmiddels wel overtuigd van het nut van het compressortje, alleen waar laat je zo'n ding?
Je sloopt al het overbodige eraf en dan past ie prima in het kontje van de Varadero, uiteraard wel in een hoesje of iets dergelijks ;D
Ik heb mijn achterband helemaal leeg laten en het duurde 10 min om de band op 3 bar te krijgen (gemeten met een goede meter) dus tijdens het pompen wel de motor laten draaien anders heb je eerst een lege band en een volle accu en daarna een volle band en een lege accu :o
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: The Headless Horseman op 20 februari 2016, 15:18
@Brombeer: die Lezyne Alloy Drive, pomp je daar een beetje makkelijk/snel de band op acceptabele spanning, of is het ook écht inspanning?  :-\

Mijn ervaring met zo'n minipompje is voor mij de aanleiding om effe vérder te kijken en toen kwam ik bij die mini vloerpomp van Lezyne uit. Ietsje groter kwa formaat, maar verder is een vloerpomp tóch wel wat handiger natuurlijk  :)
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: Brombeer op 20 februari 2016, 21:02

Horse,


Ik heb hem pas 1x gebruikt. Ik pomp zo lang als nodig. Ik ben niet zo moeilijk  :)

Ik heb nu toevallig deze. Ik heb ook wel een voetpomp meegesleept. En ook zo'n compressortje. Dat werkt echt super lui.

Mijn keuzes zijn altijd multi-functie, klein/light, to-the-point en boven alles, budgettair. Omdat ik het enerzijds offroad gebruik en dan heel weinig bagagecapaciteit heb. Maar ik wil ook geen dubbele set omdat ik toevallig met de AT op vakantie ga en er meer mee kan. Ik heb gewoon één repa-set. Die gaat mee.

Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: The Headless Horseman op 20 februari 2016, 22:19
Thanx Harm, duidelijk  :). Het heeft idd altijd met keuzes te maken ja!
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: xrvtuur op 20 februari 2016, 23:28
he Cas ik heb op die plek een compressor voor mijn toeter, ik vraag me af of je daar ook een band mee kan op pompen
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: Cas op 20 februari 2016, 23:45
he Cas ik heb op die plek een compressor voor mijn toeter, ik vraag me af of je daar ook een band mee kan op pompen
Of je er een band mee op kunt pompen weet ik niet, maar als je die toeter naar achteren richt ga je in ieder geval sneller dan een AT ;D
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: xrvtuur op 21 februari 2016, 00:05
de toeter zelf zit gewoon op de originele plek van voren, maar die compressor zit dus achterin, maar bij de start even 135 dB los laten schilt misschien wel een paar meter ;)
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: Waffie op 21 februari 2016, 01:41
heren , even resumeren

ik zit al ruim 28 jaar in het zadel van mijn stalen ros en  in al die jaren heb ik 4 x een lekke band gehad (2 x tube en 2 x tubeless)
En  in alle gevallen ben ik ermee thuis kunnen komen om daarna  de band te  kunnen herstellen.
zeker een tubeless loopt overigens zelden gelijk leeg.
compressors mee sjouwen voor een life time event heeft eigenlijk geen zin als je het gat niet dicht krijgt en hoeveel veters,pluggen etc ga je dan bij hebben

laat staan hoe lastig het is om je motorfiets met een lekke achterband op een midden bok te wippen.
het blijven keuzes  ik heb een noodsetje met 3 co patronen , dit is in de praktijk genoeg om je uit een benarde situatie te krijgen en daar gaat het in de hoofdzaak toch om wat het blijft een noodherstelling zolang je niet weet waardoor   de band lek is
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: Cas op 21 februari 2016, 10:44
Natuurlijk Ad, de kans dat je lek rijdt is bijzonder klein en dan is het nog 9 op 10 een spijker of een schroef, dus een klein gaatje.

Maar de kans bestaat ook dat je er zo'n stomp voorwerp in krijgt als Huib en daar sta je dan met je co2 patronen, dat ga je dus niet redden.

Ik heb de behuizing van de pomp verwijderd en wat ik overhoud gaat gemakkelijk in het kontje van de dero en blijft daar gewoon zitten, ik heb er geen last van en hoef niets mee te slepen.

Het is gewoon een relaxed gevoel dat je weet dat je het bij je hebt en je hoopt het nooit nodig te hebben.

Overigens, het repareren van een band met beschadigde koordlagen en daarmee door blijven rijden, daar heeft iedereen zijn eigen idee over, bij mij gaat er een nieuwe band op.
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: len_tour op 21 februari 2016, 13:30
compressors mee sjouwen voor een life time event heeft eigenlijk geen zin als je het gat niet dicht krijgt en hoeveel veters,pluggen etc ga je dan bij hebben

het blijven keuzes  ik heb een noodsetje met 3 co patronen , dit is in de praktijk genoeg om je uit een benarde situatie te krijgen en daar gaat het in de hoofdzaak toch om wat het blijft een noodherstelling zolang je niet weet waardoor   de band lek is

Best, das jouw keus, gebaseerd op jouw ervaring. De topicstarter wil naar de Alpen en bovenop de Col de l'Iseran wordt het een lekke band een ander verhaal! Ik geloof in de wet van Murphy.
Mijn eerste lekke band was onderweg naar Italië. Ik had 3 dagen om in Bardonecchia te komen voor de Stella Alpina. Sta je bij een benzinepomp met je spuitbusje. Dat werkte dus niet, maar gelukkig heeft ieder pompstation wel lucht, toch? NEEEE, het apparaat was buiten gebruik.
Ok, gelukkig had ik zo'n voetpomp bij me. Pompen, rijden, band wordt steeds zachter, stoppen bij een pomp, en wat denk je? Ook hier geen werkende bandenpomp  >:( Dus weer mijn pompje pakken, zweten en door... Ik heb een dag gedaan over 300km en de volgende dag kon ik de band laten wisselen.
Inmiddels gaan bandenlepels, compressor (voor acculoze TTR een normale pomp) en plaksetje mee, alsmede een goeie steek/ringsleutel voor het achterwiel, extra koppeling en remhandle, vloeibare pakking, locktite, tie-wraps, een kroonsteentje, 2 soorten tape en evt 2 Biba's. Overkill? Ja, maar ik sta niet huilie huilie met de ANWB te bellen omdat ik de berg niet meer af kan omdat mijn CO patroontjes leeg zijn en de band blijft leeglopen.
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: V-Twin op 21 februari 2016, 14:43
.......ik sta niet huilie huilie met de ANWB te bellen omdat ik de berg niet meer af kan omdat mijn CO patroontjes leeg zijn en de band blijft leeglopen.


En zo is het maar net. In de 19 jaar dat ik AT rijd heb ik in de 180.000 km zelf 3x een lekke band gehad. 1x voor en 2 x achter.
Wel minimaal 10 x een motorrijder onderweg kunnen helpen met een lekke band waarvan 4 tijdens een TCN clubrit.

M.a.w. het is net als met zoveel dingen in het leven, je mist het pas op het moment dat je het nodig hebt. Statistisch zal het best 1 op de tig kilometer zijn maar het kan ook zometeen, vanavond of morgen zijn.
Als je het een beetje slim organiseert dan hoeft het niet veel plek in te nemen. BiBa;s onder het zadel en gereedschap in toolbar aan de voorzijde van het motorblok of waar dan ook. Zit mij niet in de weg en ik heb een schurfthekel aan wachten op hulp, ik regel dat zoveel mogelijk zelf wel.
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: Cas op 21 februari 2016, 14:56
En zo is het maar net. In de 19 jaar dat ik AT rijd heb ik in de 180.000 km zelf 3x een lekke band gehad. 1x voor en 2 x achter.
Wel minimaal 10 x een motorrijder onderweg kunnen helpen met een lekke band waarvan 4 tijdens een TCN clubrit.
Het is meestal de achterband die lek gaat valt mij op, komt waarschijnlijk omdat de voorband het voorwerp opgooit waarna de achterband het oppikt.
Vorig jaar een motorrijdster geholpen met een lekke achterband bij Willemstad, was zo'n mooie meid dat ik ze niet kon laten staan. weer op weg geholpen met mijn bus schuim. Heb zo'n dikke kus gekregen dat ik er nu nog goed op slaap :P Ik hoop dat ze er mee thuis is gekomen want ik lees hier alleen maar negatieve ervaringen over schuim, vandaar dat ik overga op pluggen.

je mist het pas op het moment dat je het nodig hebt.

 ;D
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: Zeegie op 21 februari 2016, 14:59
Altijd angst voor lekke band op verre reizen... Daarom neem ik plakspulletjes, bandenijzers en pomp mee. Nooit nodig gehad.... Ritje door Rotterdam zonder spulletjes wwwhhhhaaa lek....
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: Cas op 21 februari 2016, 15:08
Altijd angst voor lekke band op verre reizen... Daarom neem ik plakspulletjes, bandenijzers en pomp mee. Nooit nodig gehad.... Ritje door Rotterdam zonder spulletjes wwwhhhhaaa lek....

Statistisch zal het best 1 op de tig kilometer zijn maar het kan ook zometeen, vanavond of morgen zijn.
>:(
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: Cas op 21 februari 2016, 16:20
https://www.youtube.com/watch?v=9dSrHKXyHJ8
https://www.youtube.com/watch?v=M5_nK8V-nU0

Zo'n plug zetten is eigenlijk een fluitje van een cent maar je moet wel een stuk gereedschap bij hebben om het voorwerp eruit te halen en een mesje om de eindjes af te snijden.
Eigenlijk is het handpompje hier in het voordeel want dan heeft de boel een paar uurtjes de tijd om uit te vulcaniseren terwijl je met een compressortje na 15 min weer weg bent ;D
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: ChristianG op 21 februari 2016, 16:35
Ik vind mooi. 8)

(http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?action=dlattach;topic=12278.0;attach=24322;image)

(http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?action=dlattach;topic=12278.0;attach=24320;image)
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: Cas op 21 februari 2016, 16:37
Ik vind mooi. 8)
Ik krijg er honger van ;D
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: Brombeer op 21 februari 2016, 17:05

Ach, voor de meesten is lekrijden en jezelf weer op weg helpen, een theoretisch verhaal. Dat blijkt ook wel uit sommige posts hier. Maar, dat is op zich niet erg. Je kunt wel spullen meenemen, maar het ook echt succesvol overwinnen van een tegenslag is een kwestie van jezelf niet verloren of hulpeloos voelen, maar er daar en dan aan beginnen. En dat is pas het begin van je leerweg. Ik heb werkelijk talloze banden van mezelf en medereizigers geplakt. Tot vervelens toe  ???

Maar niet alleen banden laten je stil staan. Kijk es naar de brandstofpomp van een AT. Een microswitch die lastig doet. De cdi van Alp die staat i.p.v. ligt.. Het is vooral, ken je motor. Ik heb wel es langs de kant van de weg mijn achterwiellagers vervangen. Sta je serieus maar 3 kwartier stil  :)

Maar, het doet zóveel voor je gevoel van zelfredzaamheid.
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: Cas op 21 februari 2016, 17:48
Ach, voor de meesten is lekrijden en jezelf weer op weg helpen, een theoretisch verhaal. Dat blijkt ook wel uit sommige posts hier. Maar, dat is op zich niet erg. Je kunt wel spullen meenemen, maar het ook echt succesvol overwinnen van een tegenslag is een kwestie van jezelf niet verloren of hulpeloos voelen, maar er daar en dan aan beginnen. En dat is pas het begin van je leerweg. Ik heb werkelijk talloze banden van mezelf en medereizigers geplakt. Tot vervelens toe  ???

Maar niet alleen banden laten je stil staan. Kijk es naar de brandstofpomp van een AT. Een microswitch die lastig doet. De cdi van Alp die staat i.p.v. ligt.. Het is vooral, ken je motor. Ik heb wel es langs de kant van de weg mijn achterwiellagers vervangen. Sta je serieus maar 3 kwartier stil  :)

Maar, het doet zóveel voor je gevoel van zelfredzaamheid.

Ja Brombeer, sommige mensen zijn in staat om de grootste problemen op te lossen met de meest simpele hulpmiddelen maar daarvoor is veel kennis van zaken nodig. Helaas behoor ik niet tot die groep mensen en het enige dat ik kan doen is zorgen dat mijn motor altijd tiptop in orde is om vervelende ellende zoveel mogelijk te voorkomen.
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: ron overkleeft op 21 februari 2016, 18:36
Zag woensdag dat er een schroef in m,n achterband zat ,heb deze eruit getrokken en toen de was de
band zo leeg, toch is het me met moeite gelukt om de veter in het gat te drukken, heb flink met het
handboortje te keer gegaan om het gat op maat te krijgen, na een uur de band met de fietspomp op 
druk gebracht. Nu 200 km verder band nog  oke.
Het is dus mogelijk een band te plakken die geheel leeg is en op het asfalt staat(heb geen middenbok) 

Dit gaat me ergens onderweg ook wel lukken denk , en onder m,n zadel heb ik een klein hand pompje
met zo,n slangetje, daar krijg je er echt wel genoeg lucht mee in.    (en ik zelf te kort) :))
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: ron overkleeft op 21 februari 2016, 19:18
Heb het gelijk geprobeerd, heb m,n band leeg laten lopen en heb met het handpompje 10 minuten
gepompt en 0,9 bar in de band weten te krijgen.  (en 2 vermoeide armen)

Het pompje is maar 23 cm lang en het lijkt of alleen bij het laatste stukje van de slag er een beetje
lucht in de band wil, elke slag kost veel kracht en de tegendruk is groot .

Denk dat het bijna niet te doen is de band met deze pomp volledig op spanning te krijgen.
De vraag is dan: is het mogelijk met 0,9 bar bijvoorbeeld 20 km te rijden zonder de band te slopen?


Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: Cas op 21 februari 2016, 19:26
http://www.hmk.nl/auto-accessoires/mini-compressor-12-volt/?herkomst=koopkeus ;D
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: V-Twin op 21 februari 2016, 21:15
@Cas
Persoonlijk zou ik voor een platte vierkante gaan die je ook bij auto's met een plakset ipv reserve band geleverd krijgt.
Die dingen koop je voor onder de €20 en zijn net ff wat handzamer in te pakken.

@Ron
Is jouw pompje van kunststof? Als dat zo is zit daar het probleem. Met het pompje van Headless (alu) zal je dat probleem niet hebben. Nu is die van Headless wel een beetje design (wel erg mooi) en zijn er ook goedkope kleine handpompjes te koop met een alu buis. Moet je een beetje zoeken in de mountain bike scene.
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: The Headless Horseman op 21 februari 2016, 21:59
Ik hád idd ooit een kunststof pompje (Action) maar dat was volkomen prut  >:( Géén lucht in de band te krijgen.
Daarna een goede alu mini pomp gekocht, géén Lezyne dacht ik, maar wel een goed merk, maar daarmee ging het ook erg moeizaam, zoals Ron ook beschrijft  :-\

Ik denk dat de winst van die Lezyne mini floor drive er in zit dat het volume ietsje groter is dan de mini pompjes, maar vooral dat het een vloerpomp is, je oefent de kracht dus meer vanuit je lichaam ipv alleen je armen.
Heb 'm besteld, dus binnenkort maar eens zélf de test doen  :)
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: V-Twin op 21 februari 2016, 22:07
Heb 'm besteld, dus binnenkort maar eens zélf de test doen  :)

@René, hoor graag van je hoe die bevalt. Zal ik je band komen lekprikken kan jij plakken en oppompen  8)
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: varaderohuibje op 21 februari 2016, 22:28
Zal ik je band komen lekprikken kan jij plakken en oppompen  8)

Klinkt als een leuk TCN evenement  >:D
waar kan ik me aanmelden  ;D
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: Brombeer op 21 februari 2016, 22:32
@René, hoor graag van je hoe die bevalt. Zal ik je band komen lekprikken kan jij plakken en oppompen  8)

 :)


Ik hád idd ooit een kunststof pompje (Action) maar dat was volkomen prut  >:( Géén lucht in de band te krijgen.
Daarna een goede alu mini pomp gekocht, géén Lezyne dacht ik, maar wel een goed merk, maar daarmee ging het ook erg moeizaam, zoals Ron ook beschrijft  :-\

Ik denk dat de winst van die Lezyne mini floor drive er in zit dat het volume ietsje groter is dan de mini pompjes, maar vooral dat het een vloerpomp is, je oefent de kracht dus meer vanuit je lichaam ipv alleen je armen.
Heb 'm besteld, dus binnenkort maar eens zélf de test doen  :)

Precies dat Horse! Het slagvolume van zo'n Cubaanse sigaar is klein. Dat kleine volume moet gecomprimeerd worden om over de drempel te kunnen van de spanning reeds aanwezig in de band. Dus het bruikbaar (gecompimeerd) volume wordt steeds kleiner naarmate de spanning in de band stijgt.

Op 1 bar met een max snelheid van 40/50 haal je wel een pomp. Niet speciaal een benzinepomp, maar ook een fatsoenlijke fietspomp doet het ook al. Bij het eerstvolgende woonhuis op je pad  ;)


Ja Brombeer, sommige mensen zijn in staat om de grootste problemen op te lossen met de meest simpele hulpmiddelen maar daarvoor is veel kennis van zaken nodig. Helaas behoor ik niet tot die groep mensen en het enige dat ik kan doen is zorgen dat mijn motor altijd tiptop in orde is om vervelende ellende zoveel mogelijk te voorkomen.

Je moet ALTIJD proberen vervelende ellende zoveel mogelijk te voorkomen, door bijvoorbeeld je motor in conditie te houden. Het is ook geen vingerwijzing, maar ik heb het idee dat jij die gedachte van bandenpanne wat griezelig vind en je vervolgens verlaat op dingen die een 'easy way-out' lijken, zonder dat je dat uit praktijk weet. En waarvan meer ervarenen laten weten dat je je er beter niet op kan verlaten (neem slime). Neem goed advies ter harte. Wees onvervaard, en trek de stoute schoenen aan!

Laat V-twin je band lek prikken in je achtertuin, en plak hem dan. Elke skill, kent een eerste stap  :)


edit: wacht, dit kan binnenkort ook op een TCN-evenement  ;D



Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: xrvtuur op 21 februari 2016, 22:43
jeetje wat een lekrijders hier, ik heb in 300000km  1x lek gereden met mijn dominator destijds, was 300 meter van een motorzaak, dus dat was ook geen probleem. Ik heb nu wel een vetersetje met 6 co patronen onder mijn zadel liggen. maar als mijn achterband versleten is ga ik er thuis eens een gat in prikken en kijken of ik met die spullen weer weg kan komen.
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: Waffie op 21 februari 2016, 23:29
Ik voel me helemaal thuis in de gedachte en praktijk van brom

De mooiste ervaringen en verhalen komen voort uit overwinningen op je zelf

gereedschap vindt je overal en locals weten meestal wel waar abraham de mosterd moet halen,
neem dan nog  de moderne communicatie middelen erbij  en voilá..
en om jullie op te vrolijken

mijn lijstje van pech

gebroken ketting.....
verlichting valt uit en altijd s'nachts
koppelingskabel die breekt
hydrauliek slangetje dat barst
zonder brandstof
wiellager kapot
spanningsregelaar kapot
motorkoeling valt weg= overhitte motor
lekke band
kapotte bobinnes

en ik weet zeker dat andere ook wel hun eigen lijstje
je kunt niet op alles voorbereid zijn hooguit zo goed mogelijk en voor al dat andere heb ik een gold card ;D


Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: ron overkleeft op 21 februari 2016, 23:38
@Cas
Persoonlijk zou ik voor een platte vierkante gaan die je ook bij auto's met een plakset ipv reserve band geleverd krijgt.
Die dingen koop je voor onder de €20 en zijn net ff wat handzamer in te pakken.

@Ron
Is jouw pompje van kunststof? Als dat zo is zit daar het probleem. Met het pompje van Headless (alu) zal je dat probleem niet hebben. Nu is die van Headless wel een beetje design (wel erg mooi) en zijn er ook goedkope kleine handpompjes te koop met een alu buis. Moet je een beetje zoeken in de mountain bike scene.
M,n pompje is van Lezyne en van aluminium dacht dat tie iets van 30 euro kosten bij de zwerfkei.
Denk dat het probleem bij het slagvolume legt ,het lijkt dat er maar een klein beetje van de inhoud van elke
slag in de band komt,en dat het teveel kracht kost om die 500 slagen te maken die nodig zijn om een beetje
te vullen.Had nu iets van 200 slagen en dan heb je maar 0,9 bar en geen kracht meer over.
Ben benieuwd naar de bevindingen van Rene over dat voetpompje.
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: Brombeer op 21 februari 2016, 23:56
Toch wel een leuk topique, hoor!

Met de AT heb ik 7 achter en 2 vóór lek gehad in pakweg 240.000km. De meeste ervan in hokkie-landjes. Allemaal geplakt. Max. op 1 achterband, 5 plakkers  :)

Op verschillende offroad motoren, werkelijk tientallen. Maar dat hoort daarbij. Net als vallen. Op wegmotoren is vallen een no-go, bij offroaden a-fact-of-life.

Er gaan feitelijk twee verhaallijnen hier, de gespaakwielden en Varadero's (tubeless). Een spaakwiel (GS daargelaten) heeft altijd een binnenband. Een binnenband loopt leeg na penetratie. De enige 'cleane' oplossing is de binnenband uitnemen en plakken, zoals een fietsbandje. Of de binnenband vervangen. Met deze oplossing kun je even later weer doorrijden, als was het niet gebeurd. Er is ook geen nadere vervolgactie nodig.

Varadero's daarentegen, hebben gegoten wielen en behoeven daardoor geen binnenband. Net als een moderne auto. Maar ook zij blijven niet gevrijwaard van ongewilde penetratie. Meestal fungeert het binnengedrongen object als prop en dicht zelf het lek af. De band loopt dan maar langzaam leeg. Met af en toe bijpompen, kan men lange tijd onderweg blijven en veilig een bandenbedrijf bereiken die het euvel verhelpt of de band zelfs vervangt.

Maar, als het prikkend object niet in de band blijft zitten, loopt die even hard leeg als ging het om een binnenband. En daar gaat het hier om: ik sta nu echt stil! En wat dan..? Binnen een bepaalde marge, volstaat als reparatie een prop die het gat afdicht. Daar zijn setjes voor op de markt. Maar, tegenwoordig wordt naast een prop in het gat, óók een plakker aan de binnenkant van de band over het gat geplakt. Dezelfde plakker als die op een binnenband gaat.

Lang verhaal kort, alleen een proppentrekker en een pomp mee betekent enkel een noodreparatie. Om naar een bandenbedrijf te komen. Kost als vervolgactie ook weer tijd, moeite, geld en weer meer oponthoud nadat je al hebt stilgestaan. Wil je als tubelessrijder net zo clean als een spaakrijder je reparatie daar en dan doen, zul je de band af moeten nemen en naast de prop ook de band van binnen uit moeten plakken.

Is meer gedoe, maar je haalt de bandenman uit de vergelijking en daarmee beperk je je ongemak tot het 'daar en dan'. Daarnaast, je boost je gevoel van zelfredzaamheid en wijs je een lange vinger naar de gewone man  ;D


Dus ja Tuur, goed plan! Superleuk toch, leren...  :)

Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: Cas op 22 februari 2016, 01:10
Varadero's daarentegen, hebben gegoten wielen en behoeven daardoor geen binnenband. Net als een moderne auto. Maar ook zij blijven niet gevrijwaard van ongewilde penetratie. Meestal fungeert het binnengedrongen object als prop en dicht zelf het lek af. De band loopt dan maar langzaam leeg. Met af en toe bijpompen, kan men lange tijd onderweg blijven en veilig een bandenbedrijf bereiken die het euvel verhelpt of de band zelfs vervangt.
Een gerepareerde tubelesband moet worden vervangen, vrijwel altijd is er sprake van een diagonale doorboring waarbij dus meerdere koordlagen geraakt worden en dus ook beschadigd/doorgesneden kunnen zijn.
Dat is van buitenaf vrijwel niet te beoordelen.
Mede gelet op het feit dat motorbanden anders belast worden dan bijvoorbeeld autobanden (motorbanden kennen meer zijdelingse belasting en moeten vermogenswisselingen sneller verwerken) zit daar dus een zeker risico aan vast op alsnog een verder doorgaande koordlaagbreuk, met alle gevolgen van dien.
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: Waffie op 22 februari 2016, 01:50
beste

De pleister en stem  die we voor een buitenband gebruiken is van zwaardere kwaliteit waarbij we zelfs de keus hebben om een model te nemen met koordlagen.
De herstelling is hiermee sterker dan de eigenlijke band.
en zoals Cas beweerd dat iedere tubeless band meestal is afgeschreven is omdat het om een schuine penetratie gaat zit wel een beetje waarheid in maard at weet je pas na inspectie.
Het is wel een feit dat iedere band die reeds een veter heeft gehad beslist is afgeschreven omdat het gat  vaak al groter is dan 8 mm
( handje vol rvs parkers in div afmetingen misschien nog wel de betere nood afdichting)
 al deze wijsheid geeft mij de indruk om eens een workshopie te doen over ... banden reparatie want ik hoor veel zaken waarvan ik denk dat jullie die maar aan de specialisten over moeten laten.
het is niet dom om iets niet te weten maar wel erg dom om het niet te vragen

beste oplossing.. niet lek rijden en als het dan toch gebeurt.. neem een drankje uit je gekoelde topkoffer, aanschouw het probleem, bedenk een oplossing , breng deze ten uitvoer en vertel later het verhaal  aan het thuisfront
geweldig toch ;D
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: ron overkleeft op 22 februari 2016, 10:48
En toch voel ik de drang om met die prop erin de band  helemaal op te rijden!
"NIET OMDAT HET MOET MAAR OMDAT HET KAN" ( tenminste dat gaan we proberen.)

En ja dat is gevaarlijk en dom en stom niet verantwoordt enz enz >:D  Maar ik doe het lekker toch :P

(Wat is het toch fijn om eigenwijs te zijn) ;D
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: PimW op 22 februari 2016, 12:18
Ik heb zon cubaanse sigaar van lezyne, doet zn ding maar inderdaad het gaat niet rap. Meer voor het barretje om in ieder geval te blijven bewegen/opzoek te gaan naar een echte pomp prima.

Maar in Kazachstan kreeg ik toch zweethandjes met alleen dat dingetje bij me.

Toen ik zag hoevaak die gasten daar lekrijden en dan bij mij kwamen voor plakspullen, ze tape kwamen lenen om lattenbodems aan het dak van de bus te plakken en een buitentemperatuur van 50 graden ga je toch nadenken.

De locals daar kondeen het ook nooit eens worden over afstanden, staat van de weg etc. Serieus daar had ik echt geen klote aan.

Zelfredzaamheid :)




Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: Cas op 22 februari 2016, 13:39
En toch voel ik de drang om met die prop erin de band  helemaal op te rijden!
"NIET OMDAT HET MOET MAAR OMDAT HET KAN" ( tenminste dat gaan we proberen.)

En ja dat is gevaarlijk en dom en stom niet verantwoordt enz enz >:D  Maar ik doe het lekker toch :P

(Wat is het toch fijn om eigenwijs te zijn) ;D
Een prop in je band is een stuk vulcaniserend kauwgom dat je band luchtdicht maakt zodat je ermee thuis kunt komen, is niet bedoeld om er mee door te blijven rijden.

Ik heb verschillende forums die een discussie hadden over dit onderwerp doorgespit en de meesten staan aan jouw kant Ron!
Op deze forums lopen de gemoederen tussen voor en tegenstanders vaak zo hoog op dat ze ontaarden in stevige scheldpartijen :o

Als je tussen de regels doorleest kun je er dan wel wat informatie uithalen en het zijn vooral professionele bandenmensen die waarschuwen voor de mogelijke gevaren en veel dealers repareren geen motorbanden met een prop ivm aansprakelijkheid.

Het gebeurd maar zelden dat het fout gaat maar er zijn dodelijke ongevallen bekend waarbij zeer waarschijnlijk de gerepareerde band de oorzaak was. Al deze ongevallen waren op hoge snelheid waarbij de prop uit de band schoot.

Een motorfiets heeft maar 2 banden, 2 kleine stukjes rubber die contact hebben met het wegdek, waarom zou je daar onnodig
risico mee nemen?

Ik ben ook eigenwijs, veel eigenwijzer dan jij :angel: maar bij mij gaat er gewoon een nieuwe band op.

Maar ik wens jou heel veel veilige motorkilometers met prop (in de band) en niet te snel rijden op de snelweg ;D
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: robgoesdakar op 22 februari 2016, 14:29
Citaat
Lang verhaal kort, alleen een proppentrekker en een pomp mee betekent enkel een noodreparatie. Om naar een bandenbedrijf te komen. Kost als vervolgactie ook weer tijd, moeite, geld en weer meer oponthoud nadat je al hebt stilgestaan. Wil je als tubelessrijder net zo clean als een spaakrijder je reparatie daar en dan doen, zul je de band af moeten nemen en naast de prop ook de band van binnen uit moeten plakken.
Of je neemt toch een binnenband mee..... Als je dan onverhoopt lek mocht rijden, haal je gewoon je ventiel eruit (wordt toch vervangen bij een nieuwe band plaatsen) en plaats je de binnenband.

Er wordt ook gesproken over de slijtage van de koordlagen bij een penetratie. Maar dit wordt altijd in combinatie met tubeless banden besproken !!!! Noem mij misschien gek, maar datzelfde probleem heb je OOK met binnenband banden en toch vervangt 'men' over het algemeen alleen de binnenband en rijdt rustig nog honderden kilometers rond op deze, mogelijk, defecte buitenband. Wat Ad al aan geeft, pas bij een echte inspectie kun je bepalen of koorden gebroken zijn. Ik betwijfel ten zeerste dat koorden vaak stuk gaan bij een 'eenvoudige' penetratie van schroef of spijker.

Het koordje als reparatie werkt op zichzelf prima, en je kunt er best mee doorrijden, als je jezelf er maar bewust van bent, en geen 240 over de snelweg wilt gaan.... Dus zodra je met een koordje in je band rijdt, gewoon voorzichtiger zijn en je bandenspanning zeer regelmatig (lees bij elke stop) controleren !! Daar kun je dan gewoon nog even mee doorrijden tot de vervangende band beschikbaar is.... (hij is binnen Ron ;) )

-- een paar maanden geleden iemand gehad die het stukje kauwgum van zijn 2e hands aangeschafte sport-tourer aftrok... en toen liep zijn band leeg !!!!!!!!!!!  --  Dus misschien deze toevoegen aan het lijstje 'wat te controleren bij aanschaf 2e hands motor !'.
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: xrvtuur op 22 februari 2016, 15:04
ik ga mee met Cas, gewoon omdat ik niet hele dagen aan die prop zou willen denken en me in moet moet houden als ik eens gas wil geven, leuk om thuis/bandenboer  te komen maar dan een nieuwe band erop.
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: Brombeer op 22 februari 2016, 20:36
Ik ga mee met Rob  ;D

Het zijn allemaal radiaal-constructies van ingevulcaniseerd koord en staal. Die zijn zo ubersterk, met name op het loopvlak. En dan zou je met een biba wel door kunnen rijden met die ongerepareerde beschadiging aan de band, maar op een tubeless velg zou dat ineens gevaarlijk zijn. Echnie.

Bovendien, die beschadigingen worden tegenwoordig, naast een prop, aan de binnenkant afgedekt met met een plakker. Om een voor de hand liggende reden.

Ik denk dat voor de tubelessrijder de oplossing van Rob de beste is. Prop er een binnenband in, ga naar de bandenspecialist en die beslist of de band veilig te repareren is.

Of, als je met die binnenband erin feitelijk een spaakrijder word, rij er lekker mee door  :))
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: The Headless Horseman op 22 februari 2016, 21:58
@René, hoor graag van je hoe die bevalt. Zal ik je band komen lekprikken kan jij plakken en oppompen  8)

Pompje (de Lezyne micro Floor drive HV dus  :) ) vandaag binnen gekregen  8)
Jouw 'hulp' maar niet afgewacht Bram  ;), gelijk maar even de test uitgevoerd  :)

Voorbandje had ik met 150x pompen op druk, achterbandje met 300x. Beide op ruim 2 bar en dat vind ik wel prima.
Toegegeven, als oude god zoals ik  ;) word je er nog steeds wel moe van, maar het kost niet overdreven veel tijd, moeite of kracht.
Vraag me alleen af hoe dat moet in mul zand of drek met zo'n vloerpomp  ;D

Ik heb de uitvoering met drukmeter in de slang genomen, maar daar zit wel een behoorlijke afwijking in  :-\ Het ding gaf ong 3 bar aan, de ongecallibreerde meter van mijn compressor vulpistool zoals gezegd ruim 2 bar. Niet erg, als je de afwijking maar ongeveer weet. Zo'n ingebouwde drukmeter scheelt iig weer aanschaf en mee nemen van een losse. Bovendien is 't zo'n simpele mechanische, dus ook nooit last van lege batterijen op het moment dat je 'm een x nodig hebt  :)

Het pompje past bovendien nét in mijn tool-bag (Kriega US-5 tasje) dus ik ben er wel blij mee geloof ik  8)
Hoop 'm uitsluitend en alleen voor mijn medereizigers nodig te hebben  ;D

Grtz,
René


Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: len_tour op 22 februari 2016, 22:21


Pompje (de Lezyne micro Floor drive HV dus  :) ) vandaag binnen gekregen  8)

Ik heb de uitvoering met drukmeter in de slang genomen, maar daar zit wel een behoorlijke afwijking in  :-\ Het ding gaf ong 3 bar aan, de ongecallibreerde meter van mijn compressor vulpistool zoals gezegd ruim 2 bar. Niet erg, als je de afwijking maar ongeveer weet. Zo'n ingebouwde drukmeter scheelt iig weer aanschaf en mee nemen van een losse. Bovendien is 't zo'n simpele mechanische, dus ook nooit last van lege batterijen op het moment dat je 'm een x nodig hebt  :)

Regelmatig ff tegen je band schoppen en meten en je weet na een tijdje wanneer de spanning echt te laag is. Die meterjes zijn vaak knudde idd. Heb twee pompjes en een compressortje allemaal een bar afwijking.
In zand of modder ga je op zoek naar takken of een steen ;)

Veel lekvrije km's toegewenst

Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: V-Twin op 22 februari 2016, 22:42
Jouw 'hulp' maar niet afgewacht Bram  ;), gelijk maar even de test uitgevoerd  :)

Je hebt wel ballen René. Eerst je eigenbanden (voor en achter) lekprikken, dan plakken en daarna je helemaal de schompes pompen! Mooi man en bedankt voor de tip, heb zo een beetje een referentie voor m'n eigen pompje. Mocht je de Alp ook nog willen testen, geen probleme suur me ff een SMS ben regelmatig in de buurt.  8)
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: Brombeer op 22 februari 2016, 23:10
Vraag me alleen af hoe dat moet in mul zand of drek met zo'n vloerpomp  ;D

In zand of modder ga je op zoek naar takken of een steen

Handschoen er onder. Of lap. Werkt ook als je jiffy weg zakt.


Het ding gaf ong 3 bar aan, de ongecallibreerde meter van mijn compressor vulpistool zoals gezegd ruim 2 bar.

Regelmatig ff tegen je band schoppen en meten en je weet na een tijdje wanneer de spanning echt te laag is.

Ik ga op de velg staan, dan kun je ZIEN wat er gebeurt. Bij mijn AT op 2.4 geeft de wang maar een pietsie mee. Is hij wat flexie, dan bijpompen. Bij mijn off-roaders op 0.8 mag het dan juist lekker rollen, maar niet bijna plat  ;)
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: jaspersFZR op 23 februari 2016, 08:37
Ach het topic gaat toch ook een beetje over leuke verhalen over bandenplakken onderweg  8) dus ik doe er maar een verhaaltje bovenop! Het nut van bandenplakken enzo ben ik het helemaal eens met de geleerden hier  8)

Vorig jaar was ik in Thailand op vakantie, op iedere plek waar ik kom zoek ik altijd het liefst een motor of scooterverhuur. Voor een schamele 3 euro per dag had ik een 125cc hondaatje op de kop getikt, konden we lekker cruisen! Op naar een nationaal park ergens midden in de rimboe....

Je raad het al, halverwege ergens komen we al wat apen tegen op de weg, glibbert er zo'n felgroene slang over maar we tuffen vrolijk door.
(http://i196.photobucket.com/albums/aa223/Jaspers_bws/IMG_1182_zps2flvqx1w.jpg) (http://s196.photobucket.com/user/Jaspers_bws/media/IMG_1182_zps2flvqx1w.jpg.html)
Totdat ineens de achterkant begint weg te driften... eerst denk je, ach beetje slappe band... dan realiseer je je ineens dat een band niet zomaar slap wordt...
(http://i196.photobucket.com/albums/aa223/Jaspers_bws/IMG_1186_zpsnnff0r5a.jpg) (http://s196.photobucket.com/user/Jaspers_bws/media/IMG_1186_zpsnnff0r5a.jpg.html)

Wat nu? staan we daar op een weg midden in de jungle, in ons vakantiekloffie zonder gereedschap, zonder telefoonbereik... Achja, Avontuur  8)

Gek genoeg staan we er nog geen 10 minuten als er een  grote kale amerikaan op een grote chopper langs komt (heel bizar, dat verwacht je daar niet). Hij stopte meteen en bleek graag te willen helpen. Maarja ook hij had geen gereedschap of niks, dus ik priscilla daar achtergelaten in de jungle (op het hart gedrukt dat ze toch echt op de weg in de buurt van de scooter moest blijven), en ik bij die vent achterop mee, die als een achterlijke mongool over die weggetjes denderde opzoek naar een reparatieshopje. Na een halfuur vonden we een dorpje, en toevallig zat daar iets waar een hoop scooteronderdelen buiten lagen!
(http://i196.photobucket.com/albums/aa223/Jaspers_bws/IMG_1189_zpsi9cctetk.jpg) (http://s196.photobucket.com/user/Jaspers_bws/media/IMG_1189_zpsi9cctetk.jpg.html)
Met handen en voeten uitgelegt wat het probleem was, en hij tovert zo een mooie toyota pickup uit zijn schuurtje. Weer een halfuur dollemans rit verder een angstige priscilla met scooter gevonden..
(http://i196.photobucket.com/albums/aa223/Jaspers_bws/IMG_1191_zpssjgyyyjf.jpg) (http://s196.photobucket.com/user/Jaspers_bws/media/IMG_1191_zpssjgyyyjf.jpg.html)
 scootertje ingeladen, ik in de bak erbij om dat ding vast te houden.
(http://i196.photobucket.com/albums/aa223/Jaspers_bws/IMG_1199_zpsdyfumufq.jpg) (http://s196.photobucket.com/user/Jaspers_bws/media/IMG_1199_zpsdyfumufq.jpg.html)
En in no time was in dat dorpje de boel weer gerepareerd. Bleek een nagel in te zitten, en door het slap worden van de band was het ventiel afgescheurd.
(http://i196.photobucket.com/albums/aa223/Jaspers_bws/IMG_1205_zpsivzh1zgt.jpg) (http://s196.photobucket.com/user/Jaspers_bws/media/IMG_1205_zpsivzh1zgt.jpg.html)
(http://i196.photobucket.com/albums/aa223/Jaspers_bws/IMG_1206_zpsd7rnssy2.jpg) (http://s196.photobucket.com/user/Jaspers_bws/media/IMG_1206_zpsd7rnssy2.jpg.html)
Die beste man rekende echt een belachelijke hoge prijs van omgerekend 20 euro (wat daar echt heel veel is, maar wij waren megablij!) Hij blij, wij blij. en weer een groot avontuur verder konden wij weer door tuffen!!!

(http://i196.photobucket.com/albums/aa223/Jaspers_bws/IMG_1151_zpsthcuyz8f.jpg) (http://s196.photobucket.com/user/Jaspers_bws/media/IMG_1151_zpsthcuyz8f.jpg.html)

En wat ik met dit hele verhaal wil vertellen, het is niet fijn om een lekke band te krijgen, het kan zelfs knap gevaarlijk zijn. Maar ongetwijfeld levert het een mooi avontuur op, waar je achteraf een mooi verhaal over kan vertellen!
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: Freutel op 23 februari 2016, 10:24
Goed topic hoor.
Voor mezelf vraag ik me af of ik met de volgende set een lekke band thuis of onderweg mezelf weer op weg kan krijgen:
3 bandenlepels van zeg 30 cm, ik geloof 6 euro 't stuk en een paar stukjes tuinslang, opengesneden.
een 12 volts compressortje van 10 a 15 euro.
een lik bandenvet of groene zeep, praktisch voor nop.
een paar passende sleutels om de wielen te demonteren. Heb ik in de garage.
een paar plakkers, schuurpapiertje en wat solutieplak
Dan zijn we er toch?

Zijn er nog voorwaarden voor de plakkers en solutie? Kan ik een oudere biba pakken en wat fietssolutie? Of zijn er betere dingen in de handel die er voor zorgen dat de plakkers ook blijven zitten?

ik check de locale bandenspecialist voor wat plakkers en solutie, al weer een en ander gevonden/gelezen op 't forum!  8)
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: Cas op 23 februari 2016, 13:54
Ja, leuk en vooral leerzaam, nu hoeft echt niemand nog een probleem te hebben met een lekke band onderweg.

Iedereen meteen aan de slag met pompjes en minicompressors, banden leeg laten lopen en kijken hoeveel moeite het kost om deze weer op te pompen ;D

Ik ga binnenkort een gat prikken in mijn, inmiddels versleten, achterband en ga er een prop in zetten, ff thuis oefenen.

Zie ik dat er onderweg een spijker in mijn band zit dan laat ik die lekker zitten en kan ik onderweg af en toe een beetje bijpompen, daarom kies ik voor het minicompressortje.

Wat ik echter niet lees hier in het topic is dat zo'n plug wel eerst een poosje moet uitharden en dat je er eigenlijk niet meteen mee moet gaan rijden. Dan doen we natuurlijk wel!

Ik zal toch blij zijn als ik thuis ben met zo'n plug in de band en dan meteen het wiel eruit en naar Waffie voor een nieuwe band.
Ik ben het dan weer eens met Arthur, ik wil zo'n ding niet in mijn band hebben. Maar ieder zijn eigen ding.

Zelfredzaamheid is leuk voor avonturiers als Pim, begeleiders van avonturentochten en geluksvogels die lange tochten maken door onbewoond gebied. Voor toerrijders zoals ik die alleen op het verharde rijden betekend zelfredzaamheid het telefoonnummer van de ANWB in de telefoon zetten, ik ga met Huib mee.

https://www.dunlop.eu/dunlop_nlnl/mc/tyres/tyre_care.jsp
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: Waffie op 23 februari 2016, 14:29
 de plug hoeft niet te drogen

ondanks dat je wat lijm gebruikt is dit in dit geval vooral bedoelt als glijmiddel want door de vervuiling zalerzeker geen vulcanisatie tussen band en of plug gaan plaatsvinden.

mvg ad
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: Cas op 23 februari 2016, 14:34
de plug hoeft niet te drogen

ondanks dat je wat lijm gebruikt is dit in dit geval vooral bedoelt als glijmiddel want door de vervuiling zalerzeker geen vulcanisatie tussen band en of plug gaan plaatsvinden.

mvg ad

Ok, weer goed om te weten.
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: daandus op 23 februari 2016, 15:29
de plug hoeft niet te drogen

ondanks dat je wat lijm gebruikt is dit in dit geval vooral bedoelt als glijmiddel want door de vervuiling zalerzeker geen vulcanisatie tussen band en of plug gaan plaatsvinden.

mvg ad


Mee eens, het is voornamelijk glijmiddel..... echter, omdat je het gaatje in de band 'uitvijlt' voordat je de plug erin prakt is het prachtig schoon rubber! Of dat vulkaniseert met de plug weet ik niet, maar het kan vast geen kwaad als dat schone ruwe rubber een beetje soppig wordt :-D

Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: zenfox op 23 februari 2016, 19:25
Zeker een zeer interessant topic, ik ben een stuk wijzer geworden ;D

Heeft iemand toevallig nog wat zinnigs te zeggen over bandenlepels?
Welke ik bv absolute wel/niet moet kopen..

Zelf zat ik er aan te denken om dit compressortje te kopen;
https://www.conrad.nl/nl/airman-compressor-tour-compressor-12-v-6-bar-842333.html
Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=CZbNU7gCofQ
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: Cas op 23 februari 2016, 20:59
Ik heb een stukje van het filmpje gezien, wat een lul is dat en een zelfredzaamheid van 0 zelfs in zijn eigen garage ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: Brombeer op 23 februari 2016, 21:56
Goed topic hoor.

(..opsomming..)

Zijn er nog voorwaarden voor de plakkers en solutie? Kan ik een oudere biba pakken en wat fietssolutie? Of zijn er betere dingen in de handel die er voor zorgen dat de plakkers ook blijven zitten?

Jazekers. Als je dan toch wat gaat halen, haal dan meteen 'de bom' in huis.

- plakkers en solutie van Rema TipTop. Bij de betere automaterialen zaak. Waffie kan jullie er ook aan helpen.
- geen schuurpapier maar schuurlinnen. Dat werkt ook als het nat is.

(http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?action=dlattach;topic=12278.0;attach=24358;image)


Heeft iemand toevallig nog wat zinnigs te zeggen over bandenlepels?

Brommerbanden repareren geen probleem, die van de AT is me nog niet gelukt. Ik krijg de band er niet af.

Ik heb platte lepels, die bergen makkelijk op. Maarrr, de AT en Alp hebben achter (en Vara's vanwege tubeless, vóór en achter) een randje in de velg die de hiel van de band tegen de velgrand aangedrukt houdt. Het zorgt ervoor dat de band, ook al is hij zacht of leeg, op de velg blijft zitten. Dat betekent ook dat zo'n band er lastig af wil. Je moet hem over dat randje heen naar binnen drukken. Met een rechte lepel gaat dat moeilijker.

Er zlijn ook lepels met een boggel eraan. Daarmee kun je makkelijker de wang van de band dieper indrukken zodat hij los komt van de velgrand. Andersom, als je de band oppompt, dan hoor je die luide 'plop'. Dat is de hiel van de band die over dat randje word gedrukt en tegen de velgrand aanknalt. De band er af drukken, lukt alleen met 2 of meer lepels tegelijk, overigens.

(http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?action=dlattach;topic=12278.0;attach=24352;image)

(http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?action=dlattach;topic=12278.0;attach=24354;image)


Wat ook HEUL handig is voor binnenbanden, een ventieltrekker. Dit is een kabeltje met een handvatje en een nepventieltje. Dat prik je door het ventielgat en draai dat in het ventiel. Je kunt zo doodeenvoudig het ventiel door het ventielgat naar buiten trekken, in plaats van eindeloos op gevoel zitten wurmen  :)

(http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?action=dlattach;topic=12278.0;attach=24356;image)
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: len_tour op 23 februari 2016, 22:19
Oh ja regelmatig push ups doen kan ook schelen bij bandentrammeland
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: Freutel op 23 februari 2016, 22:37
Kijk eens aan. Top reactie brombeer. Perfect hoeft het niet te zijn, wel doeltreffend.
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: Waffie op 23 februari 2016, 22:39
en push ups zijn nergens voor nodig,

ik doe het met 1 vinger in mijn neus

de truk is echt de juiste tools en oh ja mogelijk bandenzeep en talkpoeder gebruiken

we zullen er op de eerste inspectiedag wel eens aandacht aan gaan geven

Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: The Headless Horseman op 23 februari 2016, 22:55
Tooltje wat ik nog mis in dit topic is een ventielsleuteltje. Best wel handig om je ventieltrekker te kunnen gebruiken  ;)
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: Cas op 24 februari 2016, 00:54
http://www.mzsgereedschap.nl/silverline-ventielsleutel-96-mm.html?gclid=CI_8hYyLj8sCFRVmGwodQ3AIhA
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: robgoesdakar op 24 februari 2016, 09:33
Uhmm de reiziger wil zo min mogelijk meenemen, dus voor je ventielsleutel pak je een ventieldopje.... oke, wel een speciale...

(http://www.automotiveshop.nl/297-thickbox_default/lampa-ventieldop-chroom.jpg)
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: ChristianG op 24 februari 2016, 10:05
Als men dan een keer jaloers is, dan kunnen ze de banden leeg laten lopen met je eigen ventieldop? >:D
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: Cas op 24 februari 2016, 10:52
Als men dan een keer jaloers is, dan kunnen ze de banden leeg laten lopen met je eigen ventieldop? >:D
Ja dat kan, maar ze kunnen ook je binnenventiel meenemen, je banden leksteken, je benzineleiding of remleidingen doorsnijden of je bougiekabels doorsnijden.
Bij mijn Goldwing hadden ze vroeger eens een prop papier in een bougiekap gestopt maar dat had Cassie heel snel door want als de motor plots op 3 pitten loopt ga ik eerst de bougies controleren.
Ik had vroeger ook zo'n stofkapje met ventielsleuteltje erop, is inderdaad handig.
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: daandus op 24 februari 2016, 16:21
Kijk, mooie tips in dit topic!

Here my two cents.

Rema Tip-Top: ik heb zo'n setje van Ad en vul dat steeds aan - werkt als een speer inderdaad!
Ik gebruik nooit het schuurlinnen - enkel het metalen raspje.
(op ebay kun je dit soort spul ook kopen voor 'n grijpstuiver - raspjes enzo - vanuit China)
Ik heb stapels Rema plakkers liggen - maar ook wel 'goedkope zooi' en het werkt eigenlijk ook gewoon goed - komt niet los en houdt de lucht erin - wat wil je nog meer? Maar ik gebruik liever die Rema plakkers, voor 't idee.
- Gooi in je bandenplaksetje wat oude ventieltjes en doppies en ringen voor als je d'r eentje ooit laat vallen in een zanderige berm of een grasveld...

Ventiel-tooltje om 'm door de velg te trekken: sinds een half jaar duw ik het ventiel door de velg, en frommel dan de binnenband een beetje tussen de spaken. Dan de band er overheen laten zakken aan die kant en monteren maar. Dan zit je nooit meer te rommelen met 't ventiel (kijk ook op youtube naar instructies van NoMar). Werkt als een speer - en mijn ventiel-tooltje gebruik ik nooit meer.

Ventiel-gereedschapje om hem eruitte draaien: ik heb die ventieldopjes zoals gepost -werkt prima. De wereld rond gereden met die dingen erop en nog nooit heeft iemand de ventielen los gedraaid.

Bandenlepels: Ik had altijd enkel 25cm lange, en dat ging prima. Nu heb ik die (rete dure) fancy Motionpro lepels (zowel van motion pro als KTM) en die zijn echt heerlijk! Het geld absoluut waard, en 't weegt niets. Langere lepels is echt niet nodig, 't is enkel techniek.
(https://images.rockymountainatvmc.com/images/prod/275/k/ktm_14_1477570001.jpg)

Ik lees 'ik krijg de band er niet af':
- is dat om de 'bead te breken', dus de band los van de velg te duwen? Dat kan inderdaad een drama zijn - ik rijd er soms gewoon overheen met de auto als ik alleen ben (alleen het rubber, niet de velg). Als samen, dan een motor met de zijstandaard erop.
- De band van de velg halen met lepels: de truuk is om de band in het center van de velg te krijgen 180 graden vanaf waar je begint te lepelen. Desnoods lekker insoppen zodat de band glijdt. Druk zetten met de lepels en 'm dan verder naar 't midden masseren zeg maar.
- Bij monteren, NoMar (jaja, ik heb zo'n bandenapparaat :-D) adviseert om het centre van de velg in te vetten zodat de band gemakkelijk naar 't midden glijdt - werkt eigenlijk wel goed!

Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: greenbike op 24 februari 2016, 17:33
Hier met greenbike

Ik heb gehoord dat  als je een goede verzekering heb de ADAC in Duitsland de motor naar een garage brengt waar deze goed gerepareerd wordt
Ik heb ook klachten gehoord betreffende deze spuitbus
Of je gaat met een oude motor met bijwagen deze hebben een extra reservewiel
 
Toch een goede reis gewenst
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: Cas op 24 februari 2016, 18:06
Hier met greenbike

Ik heb gehoord dat  als je een goede verzekering heb de ADAC in Duitsland de motor naar een garage brengt waar deze goed gerepareerd wordt
Ik heb ook klachten gehoord betreffende deze spuitbus
Of je gaat met een oude motor met bijwagen deze hebben een extra reservewiel
 
Toch een goede reis gewenst
Als het een snelle reparatie is en je kunt weer snel doorrijden, prima.
Maar ik laat de motor daar niet staan, die wil ik zo snel mogelijk thuis hebben en dan los ik het zelf wel op.
Wat het schuim betreft ben ik vroeger toch van Luxemburg terug naar huis gereden maar de ervaringen hier op het forum zijn inderdaad niet best. Ik gooi die bus schuim wel in de auto want wij controleren wel op tijd de bandenspanning van de wielen maar vergeten altijd het reservewiel ;D
Verder scheelt het ook weer een scheldpartij als Waffie na het verwijderen van een schuimband is veranderd in de marshmallow man :o
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: luwe op 24 februari 2016, 18:54
word maar weer tijd voor een cursus banden plakken
als die er komt ben ik van de partij  8)
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: Waffie op 24 februari 2016, 22:25
Dat randje heeft een naam... de HUB vaak aan beide zijde maar minimaal aan 1 zijde en het houdt de band op de velg bij het doorrijden bij een lekke band.

Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: Brombeer op 25 februari 2016, 01:35
..bandentrammeland

 :)


Tooltje wat ik nog mis in dit topic is een ventielsleuteltje. Best wel handig om je ventieltrekker te kunnen gebruiken ;)

Horse slaapt nooit  :)


Tooltje wat ik nog mis in dit topic is een ventielsleuteltje

(..mooi plaatje..)

Uhmm de reiziger wil zo min mogelijk meenemen, dus voor je ventielsleutel pak je een ventieldopje.... oke, wel een speciale...

(http://..pic van zo'n ding..)

Ja. En raad 'ns van wie de ventieldopjes wel vaker zijn meegenomen..  ???

Dus nee, beter zo'n profi draaiertje van Headless in de repa-rol. Daarnaast vind ik die dopjes dan weer een beetje klooispul naast mijn Hazet lichters en Rema-plakspul. Ik gebruik bijvoorbeeld ook geen Dreft als glijmiddel maar gewoon een potje bandenzeep, netjes gevraagd en gekregen van de lokale bandenspecialist.


Ik gebruik nooit het schuurlinnen - enkel het metalen raspje.

Je kunt vanalles gebruiken. Ook een scherpe steen. In Africa doen ze het veel met een stukje afbraamschijf. Vlijmscherp, verslijt nooit. Het ging mij meer om het feit dat schuurpapier nat, niet meer werkt. Schuurlinnen, dat van de loodgieter [nat] werkt altijd. Daarnaast, schuurlinnen heeft buiten bandentrammeland, meer nevenfuncties dan het raspje.


Ventiel-tooltje om 'm door de velg te trekken: sinds een half jaar duw ik het ventiel door de velg, en frommel dan de binnenband een beetje tussen de spaken.

Vandaar dat ik het tooltje gebruik. Om niet meer te hoeven frommelen. Als het koud is, krijg je functieverlies in je vingers en frommel je een stuk minder makkelijk. Daarnaast, als dan koud is, is het rubber van de band stug en hard en verminderd de frommelcpaciteit van de band met ongeveer 90%.

Geloof me, dat tooltje wil je bij je hebben. En de ventielschroevendraaier van Horse, of course  :P

Bandenlepels: Nu heb ik die (rete dure) fancy Motionpro lepels (zowel van motion pro als KTM) en die zijn echt heerlijk! Het geld absoluut waard, en 't weegt niets.

(http://..hot pic..)

Daan, heb je die lichtersleutels ook in maten voor de voor- en achterassen van onze clubmotoren? Met name die #24 sleutel voor de achterasmoer vind ik zo'n waste of weight en nergens anders voor te gebruiken!

Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: xrvtuur op 25 februari 2016, 05:36
dit iets voor je brom,

http://www.motionpro.com/product/08-0540
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: len_tour op 25 februari 2016, 12:44
Dreft als glijmiddel maar gewoon een potje bandenzeep, netjes gevraagd en gekregen van de lokale bandenspecialist.
Onderweg heb ik een tube montage-gel (relatief duur, motozoom). Voor thuis een serieuze pot (automaterialen zaak).
(http://lh3.googleusercontent.com/cfuGY58v2K4E1w53bnkTvw13EJLO0-ftIAPL0KBidPiatCxPr1UJD8xtEKh_96KT9OUI4AXmiSbbvGdz6Ya_s-VwK-IvHIoRYdS5Ls_VG3A_-DbmOgovzWeSNUNfplssWU0QisF14ccTnD5xfS0tXuZskGtY12zuqIIsk4eq_RSJOl8Uyt1IGKB83wXxDQPMqtxuoG4vsKoateOxqp2VLt1tWmNEZZxx65Z1db_9j3PpQGhrAvCfTGZY55T6ibp5QY--P1HbPMZ1azyc6sspIKOhGmE5b47Wm__NQtU3grczQsiS5aqxjhbZk25IOTeuwvL7YK8jVeFfWcq4OXXD3Q8X3W4AcAMt-bg8aH4N-nb9Dr2M9o9SvnOo_HDY_BlcS5weoUwO0s5V3whWZsfNwlnGaXcOsnRHmNR6evhs6WtbWXKp0TnoRHD3df2_UmC0emF2U0EWqMtLMKmBylU2znoXanc5PeOYI7dLscILBYii-YCWReHXHRWZ39dRKYE8gAIRg3FMGDZe7r_XxxS79in91_pk-QiNjyzoLqM-4hFtAwy1ru9BQBXhl2QXiJOhHCyM=w237-h432-no)



Citaat
frommelcapaciteit
:)

Citaat
Geloof me, dat tooltje wil je bij je hebben. En de ventielschroevendraaier van Horse, of course  :P
Ok, ik heb zo'n doppie maar het ventieltrekkertje moet er ook maar komen. Ook al is mijn frommelcapaciteit goed, zorgt het gepruts regelmatig voor een agressieve uitbarsting van frustratie die in de buurt komt van de Hulk op oorlogspad. (Ik wisselde nog al eens wegbanden voor nopjes en weer terug, gelukkig heb ik nu een noppenfiets naast de Ransalp)

En uh zit er niet een vertielverwijdergleufthingy op die ventieltrekker? Lees maar es:
http://www.jvlmxparts.nl/a-23043371/accessoires/drc-ventieltrekker/ (http://www.jvlmxparts.nl/a-23043371/accessoires/drc-ventieltrekker/)

Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: daandus op 25 februari 2016, 17:52

Daan, heb je die lichtersleutels ook in maten voor de voor- en achterassen van onze clubmotoren? Met name die #24 sleutel voor de achterasmoer vind ik zo'n waste of weight en nergens anders voor te gebruiken!

Volgens mij heb je ze in verschillende maten - wij hebben d'r ook eentje voor de DRZ400 - 24mm geloof ik.
Ze zijn echt geweldig! (en beresterk)

Laatst een spike-crossachterbandjebandje geplakt op 'n bevroren ondergrond - geloof me, dan krijgt je bandenlepel flink wat te voorduren....
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: The Headless Horseman op 02 maart 2016, 21:20
En uh zit er niet een vertielverwijdergleufthingy op die ventieltrekker? Lees maar es:
http://www.jvlmxparts.nl/a-23043371/accessoires/drc-ventieltrekker/ (http://www.jvlmxparts.nl/a-23043371/accessoires/drc-ventieltrekker/)

Klopt Lennert  :)

Heb deze uit jouw link ook besteld, want een trekkertje had ik nog niet  :)
En hij heeft idd ook de functie van ventieluitdraaier  8)
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: Brombeer op 02 maart 2016, 21:29
Ik zal es kieken. Kon m ff niet zo gauw vinden.

Kan best dat dat gleufie erin zit maar het me nooit opgevallen is.


Brommies  :)
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: robgoesdakar op 03 maart 2016, 10:26
Yep, zit er gewoon in...
(Bij de mijne althans)
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: Brombeer op 03 maart 2016, 23:53

Nee klopt. Ik herinnerde me, bij dat 24MX-ding van mij is dat ook. Zie dat fotootje dat ik eerder postte. Maar ik had al geen zin meer om te reageren. Al die ideeen en meningen soms.

Messing breekt zo fucking snel af, ik ga voor hufterproof dingen. Het gaat erom dat IK wegkom.


Een ventielschroevendraaier dus  :)
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: The Headless Horseman op 04 maart 2016, 17:17
Met je eensch Brom! Die heb ik er voor de zekerheid dus maar gelijk bijbesteld. 2 zelfs  :) 1 voor in de toolbag achterop en 1 voor thuis in de garage  8)
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: Brombeer op 04 maart 2016, 18:40

Mooie dingetjes, Horse! 

Ik heb nog zo'n ouwe met een echt handvat. Die kleintjes gebruikt de bandenspecialist ook. Kun je ze ook niet echt te vast meer mee zetten :)
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: scrambler op 04 maart 2016, 21:23
Niet onderweg maar net  thuis voor de eerste keer de banden van mijn TA  gewisseld. Wel een uurtje of twee over gedaan maar het viel beter mee dan ik dacht. Hulp gehad van dit forum en You Tube.  Lekke band repareren onderweg moet zeker
lukken. Aanrader voor iedereen om dit eens te proberen.
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: Mr_D op 07 maart 2016, 11:16
38cm gebogen bandenwipper voor niet te veel geld volgens mij:
http://www.tenkateshop.com/bandenlichter-booster-380mm-gebogen-180-7080-808?&gclid=CKqpv6OerssCFdS7Gwod7yQJ3Q

Is me niet geheel duidelijk of hij een gladde steel heeft of dat hier 2 ribbels overheen lopen.

Oja en ik heb het kleinste compressortje tot nu toe gevonden maar mag wat kosten  :o
http://www.tenkateshop.com/dynaplug-mini-pro-inflator-pomp-dmpi-1331


edit:
Deze is niet duur, plat en 37cm lang, maar dan weer niet gebogen:
https://www.gereedschapland.nl/product/1453/bandenlichter,-370-mm-motorfiets?gclid=CKX6zoierssCFckV0wodLgAJ_Q
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: Hans Schaap op 07 maart 2016, 13:02
Tijdens de inspectiedagen zal er een workshop banden repareren worden verzorgd.


Dus nog een reden om bij een van de inspectiedagen langs te komen.


Groet Hans
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: scrambler op 07 maart 2016, 13:45
Ik vind de bandenlichters van TMV heel goed  : 35 mm , door de dubbele lip ook goed grip en geen kans om de binnenband lek te nijpen.
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: zenfox op 07 maart 2016, 17:56
Oja en ik heb het kleinste compressortje tot nu toe gevonden maar mag wat kosten  :o
http://www.tenkateshop.com/dynaplug-mini-pro-inflator-pomp-dmpi-1331

Zo hé, de prijs is er ook naar. Dan toch liever een wat groter pompje voor een fractie v/d prijs.

Mijn oog viel zelf op deze bandenlichters; http://www.tenkateshop.com/bandenlichter-as-sleutel-booster-180-7084-808
Kosten geen drol en je hebt gelijk een setje sleutels bij je  ;D
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: Brombeer op 07 maart 2016, 21:06
Laatst een spike-crossachterbandjebandje geplakt op 'n bevroren ondergrond - geloof me, dan krijgt je bandenlepel flink wat te voorduren....

Dat wil ik wel geloven!   ;D

Gister van de KXF de achterband gedaan. Is maar 110 breed en crossbandjes passen nogal strak om de velg. Was een graad of 4 in de garage en het binnenbandje was een Michelin 6mm. Frommel ze, Brom  :'(
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: The Headless Horseman op 07 maart 2016, 21:15
Wél lekker warm gekregen dan Brom  ;D

@zenfox: leuk die bandenlichters met de 6-kantgaten er in, maar voor een asmoer heb je maat 24 nodig natuurlijk  :-\
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: luwe op 07 maart 2016, 23:44
is er op alle locaties een workshop banden repareren ook in Elburg
begreep alleen in alpen aan de rijn   
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: Brombeer op 07 maart 2016, 23:47
Wél lekker warm gekregen dan Brom  ;D

Haha ja nou zacht uitgedrukt. Toen ik 'm wilde oppompen zag ik de bandenklem liggen  ???
Titel: Re: Bandenreparatie onderweg.
Bericht door: Waffie op 08 maart 2016, 01:26
is er op alle locaties een workshop banden repareren ook in Elburg
begreep alleen in alpen aan de rein

de planning voor de workshops hangt samen met de actualiteit en die is vooralsnog banden herstelling in  alphen a/d rijn