Transalpclub Forum

Techniek => Techniek Algemeen => Topic gestart door: EelkoL op 03 april 2015, 11:52

Titel: Oeps! Wie helpt...
Bericht door: EelkoL op 03 april 2015, 11:52
Kleppen stellen ging even niet lekker vandaag:

(http://i.imgur.com/ldKpcBl.jpg)

(http://i.imgur.com/f8wP1Cf.jpg)

Wie heeft tips hoe dit nu wel los te krijgen? En wie heeft nog zo'n dop liggen, krukaseinde?
Titel: Re: Oeps! Wie helpt...
Bericht door: PimW op 03 april 2015, 13:10
Ik neem aan dat hij een beetje vast zit, dus voor je wat doet WD40.

Een hele grote torx erin slaan (die bijna past maar dus nét te groot is). Als je geluk hebt heeft die genoeg grip en kun je hem eruit draaien.

Je kunt er ook een sleuf in dremelen en met een schroevendraaier proberen (geef ik weinig kans).
Een scherpe beitel en dan lostikken werk soms ook heel goed.

Als je iets meer tijd hebt kun je het gat volproppen met kneedbaar staal, vervolgens sleutel erin en laten uitharden. Je zou dan weer een mooie 6-kant moeten hebben.
Titel: Re: Oeps! Wie helpt...
Bericht door: len_tour op 03 april 2015, 13:40
Of de brommer op de bok en de zooi op de merkpunten zetten door het achterwiel te draaien (natuurlijk in z'n versnelling)
Titel: Re: Oeps! Wie helpt...
Bericht door: Oldtimer op 03 april 2015, 14:54
Methode die bijna altijd werkt is deze even vast draaien met een tik van de hamer.
Titel: Re: Oeps! Wie helpt...
Bericht door: Mirko op 03 april 2015, 17:22

Je kunt er ook een sleuf in dremelen en met een schroevendraaier proberen (geef ik weinig kans).
Een scherpe beitel en dan lostikken werk soms ook heel goed.

[/quote]

Methode van Pim en eerst rondom flink warm stoken. Moet je daarna wel je kap opnieuw spuiten
Titel: Re: Oeps! Wie helpt...
Bericht door: ErikB op 03 april 2015, 17:40
Eerst een ferme tik met een hamer midden op de plug en daarna met een niet te scherpe beitel linksom met een paar rake klappen van de hamer losdraaien. Werkte bij mij ooit perfect. Daarna heb je wel een nieuwe plug nodig! Succes en niet meer zo strak vastdraaien! :D
Titel: Re: Oeps! Wie helpt...
Bericht door: Sandra op 03 april 2015, 19:16
Hoi, een bekend probleem.
Onlangs van Sandra s alp en de mijne,dus twee keer zijdeksel moeten demonteren,kapotte dop doorboren,bout er doorheen
moer er op vastknallen,luchtsleutel erop en nog niet los. Toen constructie bedacht met onderlegringen daar doorheenboren
pennen erin vastlassen moer en ring  weer vastlassen ,dan luchtsleutel erop en toen kwam die pas los,dat x2.
pfffff.  grrr.
Mocht je het niet meer kunnen volgen,  bel me maar even.
Kan evt wel even foto plaatsen van de oude doppen met vastgelaste prut eraan.
Dit na alle andere opties te hebben geprobeerd,warmstoken,slagschroevendraaier,beitel etc etc.

Gr. Herbert.
Titel: Re: Oeps! Wie helpt...
Bericht door: len_tour op 03 april 2015, 19:51
Gewoon laten zitten!!!!
Titel: Re: Oeps! Wie helpt...
Bericht door: The Headless Horseman op 03 april 2015, 20:37
Ik heb 'm bij mij een x losgekregen door, onder een hoek, met een drevel + hamer te meppen  :). De methode beitel dus!
De drevel ging een flink eind in het alu, maar kwam de dop uiteindelijk wel los.

Daarna idd nieuw doppie er in, en sindsdien ieder keer als 'ie er af is de o-ring met MOs2 vet (oid  :-\) insmeren en weer monteren  8)
Titel: Re: Oeps! Wie helpt...
Bericht door: Gustlock op 03 april 2015, 20:40
Met een linkse tap eruit draaien. Warm stoken en WD40 in laten trekken maakt het makkelijker. Alleen heeft niet iedereen een linkse tap liggen...
Titel: Re: Oeps! Wie helpt...
Bericht door: EelkoL op 03 april 2015, 21:03
Ik neem aan dat hij een beetje vast zit,

Klopt... En ik kan niemand de schuld geven, vorige keer heb ik hem zelf te vast gedraaid...

Dank voor alle nuttige tips. Ik ga eerst maar een nieuwe halen.
Kneedbaar staal lijkt me leuk om te proberen...
Dan stoken en met de beitel. Als dat niet lukt, kiezen tussen laten zitten en het betere laswerk... Dan bel ik je Herbert!
Titel: Re: Oeps! Wie helpt...
Bericht door: Brombeer op 03 april 2015, 22:56
Nee, niet fucken met dat gegoten aluminium.

Niet ferm op meppen, niet warm stoken. Gewoon, voortaan zachtjes vast zetten.


Met een scherpe beitel, voldoende materiaal weghalen tot je een voldoende opstaand randje hebt. Daarna met een stomper gereedschapje (schroevendraaier?) en lichte hamer met oplopende kracht tegen de klok in tikken tot hij los komt.

Moed, beleid, en trouw. Niet meppen, want is een simpel klusje  :)
Titel: Re: Oeps! Wie helpt...
Bericht door: EelkoL op 03 april 2015, 23:35
Klinkt als een goed plan. Ik zou dan op 2 plaatsen materiaal weg halen, recht tegenover elkaar, of is dat onzin? Om en om een klap, 1 omhoog rechts en 1 omlaag links...
Titel: Re: Oeps! Wie helpt...
Bericht door: Brombeer op 03 april 2015, 23:55

Ik snap je, maar je kunt maar op één plek tegelijk tikken, tenzij je met twee bent.


Floor hier op t forum had het ook, met haar bijbrommer. Maar zij kreeg 't ook voor mekaar.

Truuk is uitvinden onder welke hoek je moet tikken. Eén ervan in door mij ge-edit plaatje. Dat is de beitelhoek (opstaand randje). De tweede hoek, hou je slaggereedschap zoveel mogelijk in langs-richting van de kijkdop. Andersom, niet naar motorblok toe richten, maar juist erlangs (vandaar, geschikt opstaand randje maken).

Ga maar spelen met die beitel, en lees dit nog 'ns. Komt goed!  ;)
Titel: Re: Oeps! Wie helpt...
Bericht door: Hans Schaap op 04 april 2015, 00:21
Gewoon een drevel van ongeveer 3 a 4 mm gebruiken en beginnen te tikken haaks op de draairichting zoals Brombeer tekent.


Niet met een beitel die is te scherp en blijft door het materiaal snijden.


De drevel hoopt wat aluminium op voor de punt en daar zet hij zich op af.
Ongeveer net zo als een voorwiel in het mulle zand doet.  :D :D :D

Stelt niets voor en is zeeeer bekend.
Geen kap o.i.d. demonteren, het is secondenwerk.
Oude dop blijft te gebruiken, belangrijk als je even geen andere hebt.
Later kun je m vervangen, als je wilt.

Groet Hans
Titel: Re: Oeps! Wie helpt...
Bericht door: Sandra op 04 april 2015, 08:55
Nou Hans, als ie echt vast zit lukt methode met drevel ook niet, het aluminium stroopt op voor je drevel.
En zoveel werk is het nou ook weer niet om zijdeksel te demonteren.
En zelfs luchtsleutel had zelfs enkele seconden nodig om het dopje er toe te bewegen los te komen.
Of ik heb de pech gehad twee extreem vastzittende exemplaren aan te treffen.
Frustrerende aan de zaak ik had ze er zelf ooit bij eerdere klepstelwerkzaamheden ingedraaid.
Leermomentje dus, niet te vast aandraaien en wat keramisch vet  op schroefdraad.

Herbert.
Titel: Re: Oeps! Wie helpt...
Bericht door: Brombeer op 04 april 2015, 09:57
Herbert heeft gelijk, die dingen kunnen echt knetter vast zitten.

Maar als je het deksel eraf haalt, moet je dat ook weer ergens vastklemmen om te kunnen werken. Dat gegoten is heel bros en persoonlijk vind ik dat wat griezelig. Die truuk van Pim met de torx kan ook al werken.

Er leiden duidelijk meer wegen naar Rome, het is vooral zaak dat je voorzichtig bent en de tijd ervoor neemt.
Titel: Re: Oeps! Wie helpt...
Bericht door: eerde jan op 04 april 2015, 22:28
Die van mij is ook doorgedraaid toen ik hem los wou halen voor het kleppen stellen.
Ik heb hem mooi laten zitten en alleen de bovenste eruit gedraaid en de motor in de vijfde
versnelling gezet en dan aan het wiel draaien. :)
Titel: Re: Oeps! Wie helpt...
Bericht door: daandus op 06 april 2015, 15:36
of lekker de motor op de middnbok - in z'n 5 en de bougie eruit - dan draai je 'm zo naar TDC.
Titel: Re: Oeps! Wie helpt...
Bericht door: robgoesdakar op 06 april 2015, 16:41
mosterd na de maaltijd tip :

Het komt echt vaak voor dat deze bouten muurvast zitten. Ook al heb je m zelf 'voorzichtig maar vast' hebt aangedraaid.
Toen ik merkte dat ik met de imbus de boel niet los krijg (ook niet met de slagschroevendraaier), pakte ik de imbus-dop en zette deze op een lange (30cm) ratel. En tot mijn stomme verbazing was het toen zo gepiept. Koste zelfs nauwelijks kracht.
Tegenwoordig probeer ik niet eens meer met de gewone imbus, maar pak de imusdop op de lange ratel.

Overigens is het ook gewoon heel belangrijk om te zorgen dat je imbus zo diep mogelijk in het gat zit. Vaak zijn dit soort beschadigingen ook het gevolg van maar ff snel de sleutel erop en draaien.
Titel: Re: Oeps! Wie helpt...
Bericht door: Brombeer op 06 april 2015, 17:27
Tegenwoordig probeer ik niet eens meer met de gewone imbus, maar pak de imusdop op de lange ratel.

Dat komt door een groter moment. Dus niet daarmee weer vastzetten   :angel:


Dat vastvreten, ondanks niet te vast draaien, is typisch voor aluminium op aluminium: het is zo zacht dat de draad zich vastvreet.





Titel: Re: Oeps! Wie helpt...
Bericht door: EelkoL op 06 april 2015, 21:37
of lekker de motor op de middnbok - in z'n 5 en de bougie eruit - dan draai je 'm zo naar TDC.
Dan toch 2 bougies denk ik....
Ik twijfel nog, en dat in combinatie met genoeg te doen, neigt naar laten zitten en inderdaad de kleppen stellen via het achterwiel.
Maar ergens deze week levert cmsnl.com de nieuwe, wellicht dat ik dan met drevel en hamer aan de slag ga. Hij staat in ieder geval al dik in de WD40, maar dat zal wel niet langs de rubber ring komen, dus daar verwacht ik niet te veel van....
Titel: Re: Oeps! Wie helpt...
Bericht door: Brombeer op 06 april 2015, 22:46

..in z'n 5 en de bougie eruit - dan draai je 'm zo naar TDC.

..Ik heb hem mooi laten zitten

..dat in combinatie met genoeg te doen, neigt naar laten zitten

versus

..het is secondenwerk.

..want is een simpel klusje  :)


Take your pick  ;)
Titel: Re: Oeps! Wie helpt...
Bericht door: len_tour op 06 april 2015, 22:50
Ik had het al geroepen en tja het seizoen is nu echt los... Gewoon laten zitten en dopje in december er uit frutten.  Ik heb 2x dat gedoe gehad en probeer hem er al niet meer uit te halen. Volgens mij kreeg ik toen de gouden tip ook via Daandus
Titel: Re: Oeps! Wie helpt...
Bericht door: Brombeer op 06 april 2015, 23:04

Ik snap het wel en ik ben niet tegen of zo, maar ik leef niet graag om problemen heen. Dingen uitstellen komt feitelijk neer op je agenda in de toekomst vullen terwijl je nu al niet eens tijd denkt te hebben..

Gewoon gelijk even oplossen. Care-free leven  :)

Titel: Re: Oeps! Wie helpt...
Bericht door: len_tour op 06 april 2015, 23:20
Zal mijn onderschrift ff vertalen

Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan. Is ook soms een geldkwestie  ;)
Titel: Re: Oeps! Wie helpt...
Bericht door: PimW op 06 april 2015, 23:54
Wie weet wat voor klusjes je de komende maanden nog voor je kiezen krijgt (pro-link is ook altijd een leuke). Alles uitstellen is ook gevaarlijk.

Ik zou het nu meteen even doen, je moet toch een hoop sleutelen voor de klepjes te stellen dus als je alles er dan toch bij hebt... Scheelt je relatief gezien nog tijd ook :)
Titel: Re: Oeps! Wie helpt...
Bericht door: Brombeer op 07 april 2015, 00:30
..Is ook soms een geldkwestie  ;)

OK, wat betreft aanschaf van die dop dan, eensch.

Maar hij is linksom dol gedraaid. Rechtsom zit er nog genoeg vat op die passing van die inbus om hem na het beitelverhaal weer voldoende vast te zetten en hem zo her te gebruiken, zoals ook eerder geopperd. Die opstaande rand zit er dan reeds in om hem, in betere tijden, op dezelfde manier los te draaien.

Geschat aanhaalmoment van dat ding, voor in de TCN-wiki: 8 Nm/0,8 kgf.m (te lui nu om wph te raadplegen  :P)
Titel: Re: Oeps! Wie helpt...
Bericht door: len_tour op 07 april 2015, 01:25
Geschat aanhaalmoment van dat ding, voor in de TCN-wiki: 8 Nm/0,8 kgf.m (te lui nu om wph te raadplegen  :P)

Nieuwe dop vorige keer braaf met momentsleutel vastgezet op wph-moment, volgende klepstelsessie grr #$!*&#!! zal dat brabants zand wel zijn waar ik altijd ruzie mee heb ofzoiets en dan denk je f*** it
Titel: Re: Oeps! Wie helpt...
Bericht door: Brombeer op 07 april 2015, 21:27
Nieuwe dop vorige keer braaf met momentsleutel vastgezet op wph-moment, volgende klepstelsessie grr #$!*&#!! zal dat brabants zand wel zijn waar ik altijd ruzie mee heb ofzoiets en dan denk je f*** it

Nee joh dat Brabantse zand zit vaak op een heel andere manier dwars  ;D

Maak niet uit hoe los je die dop vastzet, de kaboutertjes draaien hem steeds stiekem weer iets vaster lijkt het wel! Ik vermoed als het een stalen dop was, je het hele probleem niet meer zou hebben. Stomme constructie ie het gewoon  :)
Titel: Re: Oeps! Wie helpt...
Bericht door: EelkoL op 07 april 2015, 22:55
Goed om te lezen dat ik niet de enige ben. Ik zet ook alles vast met een momentsleutel, maar dat helpt hier dus geen zier....
Titel: Re: Oeps! Wie helpt...
Bericht door: Gustlock op 08 april 2015, 22:14
Belangrijk is om het niet droog te monteren. Schroefdraadvet en ook de O-ring niet vergeten in te smeren!
Titel: Re: Oeps! Wie helpt...
Bericht door: daandus op 08 april 2015, 22:45
ik smeer echt bijna overal vet op - eigenlijk alleen de remschijven en slijtvlak van de remblokken niet.
natuurlijk, ik weet dat de meningen hierover verschillen..... maar lees toch echt veel meer ellende voor het niet smeren van onderdelen dan problemen veroorzaakt hierdoor!

Gewoon een oud medicijnpotje onder 't zadel vol met het goedkoopste lagervet wat je kunt vinden - en smeren maar. Zelfs bij 't plakken van 'n bandje langs de weg smeer ik netjes vet op alles.
Titel: Re: Oeps! Wie helpt...
Bericht door: Brombeer op 08 april 2015, 23:13
Volledig eens met Daan, ik smeer op de gekste plekken nog vet!


De discussie waar Daan op doelt kan ontstaan, omdat aanhaalmoment verandert als de draad gesmeerd is. Bijvoorbeeld, 8Nm wordt na invetten van de draad, feitelijk 12Nm. Of zoiets. Je kunt dan de draad beschadigen.

Maar, ouwe rotten zoals Daan en ik, doen het gemiddeld aanhaalmoment op gevoel, en dan maakt dat vetten niet zoveel meer uit. Ik gebruik de momentsleutel eigenlijk alleen bij bouten en moeren IN het motorblok. Niet zo heel vaak dus..

Momentsleutels kunnen wel helpen bij beginnende sleutelaars, omdat je door die 'klik' het juiste gevoel krijgt van hoeveel kracht nodig is om verschillende typen bouten/dingen vast te zetten.


Bromz
Titel: Re: Oeps! Wie helpt...
Bericht door: len_tour op 09 april 2015, 01:12

Momentsleutels kunnen wel helpen bij beginnende sleutelaars, omdat je door die 'klik' het juiste gevoel krijgt van hoeveel kracht nodig is om verschillende typen bouten/dingen vast te zetten.

Bromz

Eensch! En bij dopjes als waar het nu over gaat zie je al snel wanneer ze te los zitten dus liever te los dan te vast (beginnend grijzende rot ervaring)
Titel: Re: Oeps! Wie helpt...
Bericht door: Gustlock op 09 april 2015, 20:59
Momentsleutels zijn voornamelijk bedoeld om te voorkomen dat dingen te vast worden gedraaid. Niet om ze vast genoeg te draaien :angel: Dat is in ieder geval mijn visie.
Titel: Re: Oeps! Wie helpt...
Bericht door: PimW op 09 april 2015, 21:46
Een wielmoer wil je vast genoeg zetten (boekje zegt 90nm!), een boutje die de nokkenas in zijn passingen houd wil je weer niet te vast zetten (die gaan soms maar op 10-20nm)...

Werkt twee kanten op!

Als je dan suuuuuper goed word in sleutelen ga je de achteras niet meer op 90nm vastzetten want dan krijg je hem met dat geile sleuteltje uit het gereedschas setje van Honda noooooit weer los als je met een lekke band langs de weg staat. Om maar wat te noemen ;D

Titel: Re: Oeps! Wie helpt...
Bericht door: Brombeer op 09 april 2015, 21:51

Alweer mee eensch!  ;D
Titel: Re: Oeps! Wie helpt...
Bericht door: len_tour op 09 april 2015, 22:30
Als je dan suuuuuper goed word in sleutelen ga je de achteras niet meer op 90nm vastzetten want dan krijg je hem met dat geile sleuteltje uit het gereedschas setje van Honda noooooit weer los als je met een lekke band langs de weg staat. Om maar wat te noemen ;D
Of je neemt forse steek/ringsleutels mee
Titel: Re: Oeps! Wie helpt...
Bericht door: PimW op 09 april 2015, 22:40
Nee! ;D
Titel: Re: Oeps! Wie helpt...
Bericht door: Brombeer op 09 april 2015, 23:54
Momentsleutels kunnen wel helpen bij beginnende sleutelaars, omdat je door die 'klik' het juiste gevoel krijgt van hoeveel kracht nodig is om verschillende typen bouten/dingen vast te zetten.

Als je dan suuuuuper goed word in sleutelen ga je de achteras niet meer op 90nm vastzetten want dan krijg je hem met dat geile sleuteltje uit het gereedschas setje van Honda noooooit weer los als je met een lekke band langs de weg staat.

Ik spreek mezelf zelfs een beetje tegen. 90 Nm voor de achterasmoer heeft misschien meer te maken met fabrikant-aansprakelijkheid. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe vast ik hem zet. Ik luister naar mijn gevoel. Net als Pim, wil ik veilig rijden, maar hem ook makkelijk los krijgen. Dus ik smeer, en luister naar mijn gevoel. Maar ik sleutel ook al een poosje.

Aanhaalmoment echter, is altijd goed. En veilig. En beschermd de draad. Want gare draad geeft weer heeel andere problemen. Ik denk dat momentsleutels je goed kunnen leren waar dat gevoel ongeveer ligt. En wanneer het er echt toe doet. Daarna kun je ermee leren spelen.

Ook de monteur bij je dealer sleutelt op gevoel. En bij momenten pakt hij de momentsleutel erbij. Omdat je niet voor elke bout een momentsleutel kunt grijpen.

Kwestie ook, net als rijden, van veel doen!

Titel: Re: Oeps! Wie helpt...
Bericht door: PimW op 10 april 2015, 00:09
Heb een keer een bout uit een draaiende machine horen lopen. Dan hoor je in een paar seconde (zolang als de monteur nodig heeft naar de noodstop te rennen) de euro's voorbij vliegen. ;D

Zo zullen ze bij Honda ook wel denken, dat is een kritisch moertje :)

Titel: Re: Oeps! Wie helpt...
Bericht door: Mirko op 10 april 2015, 08:28
Ik sleutel net als velen van jullie al jaren aan auto's en motoren.

Toch heb ik nog steeds de neiging om bouten en moeren te vast te zetten. Weet niet waarom, maar als ik denk dat zit goed moet ik altijd nog een klein tikje extra geven  :)

Dus bij kritische plekken, gebruik ik meestal wel een momentsleutel 
Titel: Re: Oeps! Wie helpt...
Bericht door: thuntech op 10 april 2015, 16:07
wat voor momentsleutel is handig om te hebben? Welk bereik?
Titel: Re: Oeps! Wie helpt...
Bericht door: Mirko op 10 april 2015, 17:48
Ik heb er 2

1 kleine van 2 tm 25 nm
1 grotere van 25 tm 250 nm


Titel: Re: Oeps! Wie helpt...
Bericht door: Brombeer op 10 april 2015, 20:20
Ik heb een Facom (= een of ander merk) van 0.8 tot 50Nm.

Daar kun je het meeste mee doen. Dingen als de achterasmoer, of de moer op het koppelingshuis, vliegwielmoer, die niet. Die zitten vaster.
Titel: Re: Oeps! Wie helpt...
Bericht door: EelkoL op 10 april 2015, 21:15
Ik heb er 2

1 kleine van 2 tm 25 nm
1 grotere van 25 tm 250 nm
Ik heb exact hetzelfde en gebruik ze zoveel mogelijk. Ook bij de auto, bij zomerbanden+siervelgen vervangen door winterbanden+stalen velgen.
Ik smeer meestal wat moly vet op de bouten, kopervet wil nog wel eens problemen geven heb ik ergens opgevangen, maar ik heb ook wel eens gehoord dat het licht invetten van bouten niet goed is omdat je ze daardoor te makkelijk te vast zet. Ik weet het allemaal niet, maar omdat ik een hekel heb aan de droge tik waarmee een bout of loskomt of afbreekt blijf ik ze invetten.
Titel: Re: Oeps! Wie helpt...
Bericht door: Brombeer op 10 april 2015, 22:40
Aanhaalmomenten worden altijd gegeven voor droge draad. Tenzij anders aangegeven.

De discussie gaat dan eigenlijk specifiek dan over aanhaalmoment bij toepassing van draadborgmiddelen. Het borgmiddel fungeert dan als smeermiddel. Naast dat de bout daardoor te vast word gezet, zorgt het borgmiddel nog eens voor een versterkend effect.

Bij gebruik van borgmiddel, hoort een aangepast aanhaalmoment.


De draad smeren met vet is niet toegestaan. Maar in praktijk echter, voorkomt het veel problemen op de langere termijn.
Titel: Re: Oeps! Wie helpt...
Bericht door: daandus op 11 april 2015, 23:10
tja, ik ben schuldig.

Gebruik de momentsleutel best vaak (ook om mijzelf een beetje scherp te houden..... zet een bougie maar eens op 14Nm.... en schrik hoe losjes dat eigenlijk is!) maar smeer ook eigenlijk overal vet aan (die bougie dus niet ;-)

NOG NOOIT heb ik iets rotgedraaid door het op voorgeschreven moment aan te draaien - regelmatig heb ik zooi afgedraaid omdat het vastgerot zat.

ook 'n leuke: ik heb een keer een carterdrain bij een auto dolgedraaid - sindsdien gebruik ik alleen maar vers uitgegloeide koperen carterringetjes zodat het echt maar losjes vast hoeft!....  8) ik pas wel op!


Eens met Brombeer - brogmiddel is best eng spul. Als je je imbussies van je remschijven lekker vast draait met groene loctite - en je probeert ze dan weer een keer los te halen zonder warm stoken - dan draai je heel snel die imbusjes dol. Ik ben er altijd een beetje bang voor - zeker de groene varianten enzo. Een druppie blauwe 243 kan weinig kwaad...
Titel: Re: Oeps! Wie helpt...
Bericht door: Brombeer op 11 april 2015, 23:53
Klopt Daan, sommige borgmiddelen worden weer zacht bij verwarmen, andere typen vullen de draad permanent op. Ook met gebruik van borgmiddelen dus opgepast, er zijn vele verschillende typen, voor verschillende toepassingsgebieden!

Ik smeer trouwens keramisch vet (die witte rommel) op o.a. bougiedraad. Of op de uitlaat-tap-einden, daar ook..


Guilty as hell..   ;D

Titel: Re: Oeps! Wie helpt...
Bericht door: daandus op 12 april 2015, 14:25
niet alle RD07A's hebben 't .... de mijne had 't niet. (1996-er)
Titel: Re: Oeps! Wie helpt...
Bericht door: EelkoL op 30 september 2015, 22:55
Het is alweer een tijdje geleden, maar de dop zat er nog steeds vast op.

Vanavond met moed beleid en trouw (en een beitel, hamer, schoevedraaier en later een pijpsleutel) de dop er uit weten te tikken, net toen ik het op wou geven....

(http://i.imgur.com/PwjqBYk.jpg)

(http://i.imgur.com/3lbKnaQ.jpg)

De pijpsleutel deed de truc, de schroevendraaier gaf de tik niet fel genoeg door vond ik, met de kunststof grip.
Ik ben er blij mee!

Dank voor alle tips, de nieuwe dop zet ik er met motorolie of vet in... En met minder moment dan aangegeven in het wphb...
Titel: Re: Oeps! Wie helpt...
Bericht door: Brombeer op 01 oktober 2015, 00:04
Dag EelkoL,


Leuk dat je terugkomt en gefeliciteerd met je resultaat. Want, dit is toch wel sleutelen voor gevorderden!

Punt met deze 'bout' is dat hij van alu is, en je hem tot overmaat van ramp in een alu onderdeel vastzet. Alu in alu vreet zich letterlijk vast omdat beide van zeer zacht materiaal zijn en de draden zich gemakkelijk 'verstrengelen'. De draad van een stalen bout in alu vervormd niet. Hooguit vervormd de draad van het alu waar die in gaat. Dus 50% minder kans op te vast zetten.

Je hebt de oude bout er uit, nieuwe moet er in. Smeer hem met een vetje. Draai erin met één vinger tot die zachtjes niet verder wil. Draai weer los. En voel hoeveel meer kracht er nodig is om hem dan weer los te draaien! En speel daarmee. Dus daarna, vingervast plus een heel klein beetje. En daarna, hoeveel meer er nodig was om hem daarna weer los te draaien.

Neem daar in mee, dat als de motor steeds warm en koud word, dat de bout altijd vaster gaat zitten. Je motor doet dus nog een schepje op het aanhaalmoment...

Leer om zelf een momentsleutel te zijn  :)


Bromster  :)