Transalpclub Forum
Techniek => Honda Africa Twin => Topic gestart door: Erzberg op 03 mei 2015, 19:57
-
Ik heb een Hella claxon aangeschaft (dewelke normaal op een prioritair voertuig gebruikt wordt)
Kwestie van wat beter gehoord te worden in het verkeer...
Deze claxon dient via een relais aangestuurd - hij trekt zo'n 7 A
De claxon werkt - als ik hem aansluit op de 2 originele stekkers van mijn RD07 gaat hij zondermeer (maar dit is niet goed voor de schakelaar van mijn claxon natuurlijk...)
Ik wil dus een relais ertussen
Originele kabel claxon --> relais nr 85
Originele kabel claxon --> relais nr 86
Nieuwe kabel rechtstreeks vanaf batterij "plus" --> relais nr 30
Nieuwe kabel rechtstreeks vanaf batterij " min" --> naar Hella claxon
Nieuwe kabel van relais nr 87 --> naar Hella claxon
Op de Hella staan geen "plus" of "min " aanduidingen.
Als dit zo aangesloten wordt, dan klikt de relais wel, maar er komt geen geluid uit de Hella claxon.
--> wat doe ik verkeerd ?
Erzberg
-
ben je zeker dat er een gesloten kring ontstaat tuussen 30 en 87 op het moment dat je op je claxon knopje drukt maw het je dit gemeten
dan weet je namelijk of je relais ook werkelijk functioneert
-
ben je zeker dat er een gesloten kring ontstaat tuussen 30 en 87 op het moment dat je op je claxon knopje drukt maw het je dit gemeten
dan weet je namelijk of je relais ook werkelijk functioneert
Euh... ik heb reeds 3 verschillende relais geprobeerd, en bij geen enkele doet hij het...
Om te meten of er een gesloten kring is ... hoe doe ik dat best ?
Multimeter op 20V DC zetten en zien, bij indrukken van de toeterknop, of er spanning door gaat ?
Erzberg
-
Hallo erzberg.
Je heb geen massa op de relais sturing staan.
aansluiten zoals hieronder.
draad vanuit de knop op je stuur (let op 12V) naar klem 86 klem 85 naar massa. (sturing relais)
Dan voeding vanuit accu maar klem 30 van uit klem 87 naar + claxon.
De min claxon naar massa.
massa kun je op verschillende plaatsen op het frame aansluiten.
tussen de draad van de directe voeding wel een zekering zetten.
Patrick
-
Hij werkt ! Het is opgelost !
Was iets heel simpel eigenlijk ... :P Slecht aangekrimpt contact op klem 30 (en dus geen 12V op het relais...)
Dank voor het meedenken.
Erzberg