Transalpclub Forum
Techniek => Honda Africa Twin => Topic gestart door: Lauda op 08 september 2015, 00:25
-
beste leden
heb pas voor mijn twin een setje hyperpro veren voor op de kop kunnen tikken.
echter heb ik niet de bijhorende olie nu dacht ik die bestel ik wel even bij hyperpro
alleen hebben die 8 verschillende namelijk
SAE 2,5
SAE 5
SAE 5 Low Friction (+€ 14,00)
SAE 7,5
SAE 10
SAE 15
SAE 20
SAE 40
nou weet ik dat ik ook een email naar hyperpro had kunnen sturen met de vraag welk ik nodig heb maar nu ben ik benieuwd wat eigenlijk het verschil is en uiteraard welke ik nodig heb
ben benieuwt
-
SAE staat voor viscositeit, hoger nummer = dikkere olie.
Ik denk dat je 7.5-15 moet hebben (ik heb 10), maar bel even naar hyperpro en je weet wat ze voorschrijven. Hoeveelheid olie is misschien nog wel belangrijker!
De zogenaamde luchtkamer bepaal je door de vorkpoten helemaal in te drukken (zonder veren) en dan meet je het niveau vanaf de bovenste rand van de binnenpoot. (steek twee tyraps door elkaar in de vorm van een T en knip een stukje uit op de gewenste hoogte).
Ik ga er even vanuit dat je de verdere procedure wel kent :)
-
je hebt 2 liter nodig met dikte 7,5
ik schrijf bewust dikte 7,5 omdat de maatvoering in sae onnauwkeurig is
echter weinig fabrikanten gebruiken ISO VG waardes terwijl honda dit wel aangeeft
een belangrijk punt is dat de index zo hoog mogelijk moet zijn omdat daarmee de stabiliteit word aangegeven maw het dempings karakter het zelfde blijft onder de verschillende temperaturen
vaak voelt de vering anders naarmate de olie warmer (zeg maar heter) wordt
-
Hyperpro pro is uiterst behulpzaam aan de telefoon. Gewoon even bellen
-
beste leden
heb een email naar hyperpro gestuurd en hier netjes antwoord op gehad en de olie is besteld
voor zo ver bedankt voor de uitleg.
Echter zit ik er aan te denken om gelijk me keer ringen en dergelijke maar gelijk te vervangen, nu lees ik in mijn shop manual dat er nog veel meer onderdelen in zitten nu is mijn vraag is het wijs of noodzakelijk deze allemaal te vervangen ?
Zo ja bestaan er completen setjes hier voor ik kan alleen de keer ringen vinden ???
nu is er nog een probleem wat mij al is eerder opviel ik heb een twin uit 2003 en boven op mijn voor poten zit een dop maar geen ontluchting mogelijkheid lijkt mij zo dat dit problemen gaat geven met monteren als ik de shop manual goed begrijp.
Zijn deze ook ergens te koop of word dit een gat er in boren draad tappen en meet nippels van cv ketel gasblok verpakken en er in schroeven ?
ben benieuwt naar jullie reactie.
-
Ik zou, behalve de verse olie, geen dingen in die vork vervangen als ze niet versleten zijn :)
Die ventielen bovenop de verkopen zijn niet persé nodig. In de eerste bouwjaren zaten die er op, maar ergens in 1998 of '99 wegbezuinigd door Honda :-\. Ze horen er dus niet op bij jouw fiets :)
Ze zijn/waren bedoeld om, behalve dmv het variëren met de hoogte van de luchtkamer, nóg een mogelijkheid te hebben om wat méér druk in de poten te brengen. Ik meen dat het tot max 0,4bar mag ofzo.
Ik heb ze ook op mijn voorvork, maar doe er eerlijk gezegd niks mee. Hooguit de vork eens ontluchten ;D
Grtz,
René
-
daarnaast is de voorvork door de rubbers erg goed beschermd dat prevntief vervangen van keerringen en stofkappen zelden aan de orde is,
what is.t broke you do not fiks is hier een duidelijk moto
enkel de olie vervangen door de poot goed uit laten lekken en vullen met de juiste fork oil in de juiste hoeveelheid is voldoende
-
Hyperpro gemonteerd. Hoor twee verschillende verhalen op forum 1 wat niet stuk is niet vervangen en 2 als je het toch los hebt liggen doe het gelijk goed.
At van 1996 keerringen en stofkappen ok. Had de onderdelen liggen dus losgemaakt en vervangen. Was niet nodig geweest
Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk
-
20 jaar oud dus keertje vervangen kan geen kwaad, ben je wellicht problemen onderweg voor.