Transalpclub Forum

Algemeen => Over mijn (nieuwe) motor, mijzelf en/of waarom ik lid ben geworden => Topic gestart door: James Bond op 23 oktober 2015, 16:55

Titel: Voorstellen AT en TA rijder
Bericht door: James Bond op 23 oktober 2015, 16:55
Hallo,

Ik zal me even voorstellen. Mijn naam is Steven, ben achter in de veertig en woonachtig in Borne. Ik werk als technisch ontwerper bij een groot wegenbouwbedrijf. Ik heb sinds 2013 een AT van 1997 in mijn bezit en sinds dit voorjaar een projectfiets, een TA600 uit 1987. Ik volg deze site dus al sinds 2013. Helaas rij ik weinig motorkilometers per jaar circa 4000km denk ik.

In een note-dop: eerst op Honda brommers gereden (C-310, SS-50 daarmee 4x naar de Cote d'Azur gekacheld). Na mijn 20ste ben ik begonnen op een Suzuki DR400, een Guzzi V1000SP (import, te log, te onbetrouwbaar), een Honda 650 Dominator (10jr gehad), BMW K100  uit 1985 (10jr gehad,  saai maar verder prima) en nu sinds 2 jaar mijn vroegere droomfiets: een AT uit 1997 !!

Dit voorjaar heb ik een projectfiets erbij gekocht voor ca 500 piek: een TA uit 1987 met een tik in het blok. Ik dacht, ooooh ff kleppen stellen, maar daar was de tik veel te hard voor..
Vervolgens een ander blok gekocht (uit 1996) en die erin gehangen, pro-link helemaal opgeknapt, div. spuitwerk, nwe voorband, trommelremschoenen, inlaatrubbers, vorkolie, voorvorkhoezen, voorband etc. etc.  Reden: ik miste het sleutelen. Al die tijd uiteraard gebruikmakend van de handige info op deze site en van de tips van Hans (?) in Elburg.
Afgezien van de zweetdruppels bij het verwijderen van de achtervork en het inhangen van het nwe blok, gaat het sleutelen mij prima af.  ;D.
Het nieuwe blok start en rijdt prima.

Uiteindelijk gaat mijn vrouw op deze fiets tuffen (zij heeft 18 jaar niet gereden), en ik natuurlijk een beetje off-road oefenen in Twente. hahaha.

Ik zal proberen enkele foto's te plaatsen van het opknappen van de TA.


Zo kocht ik de fiets, let op het zadel.....

Titel: Re: Voorstellen AT en TA rijder
Bericht door: James Bond op 23 oktober 2015, 17:01
Het verwijderen van de achtervork was een hele klus. Uiteindelijk een schaarkrik onder het blok om de druk op de as te ontlasten en heeeeeel hard slaan en de bout ging eruit

Zo heeft de motor een week lang gelegen:
Titel: Re: Voorstellen AT en TA rijder
Bericht door: James Bond op 23 oktober 2015, 17:03
Vloeistoffen aftappen
Titel: Re: Voorstellen AT en TA rijder
Bericht door: James Bond op 23 oktober 2015, 17:05
Blok ophalen in het westen des lands. Samen met zadel, voorvorkhoezen en wat klein spul. Het blok heeft 1 week achterin de wagen gelegen. Ik kon hem niet alleen eruit tillen en had ff geen hulp. Met de zon erop een oliegeur in de auto...  ;D
Titel: Re: Voorstellen AT en TA rijder
Bericht door: James Bond op 23 oktober 2015, 17:05
Foto's
Titel: Re: Voorstellen AT en TA rijder
Bericht door: James Bond op 23 oktober 2015, 17:07
Voor het verwijderen van het oude blok, goed alle kabels en leidingen gemarkeerd. ('do not forget to tag them for identification purpuses...' of zoiets zong Frankie goes to Hollywood..)
Titel: Re: Voorstellen AT en TA rijder
Bericht door: James Bond op 23 oktober 2015, 17:10
Mijn doel was om weinig tijd te laten tussen het verwijderen van het oude blok, en het erin zetten van het nieuwe blok. Immers, dan weet je nog hoe het zat. Ook was er aan het frame weinig roest te vinden, ik vermoed dat deze fiets weinig in de winter gereden heeft. Wel kraakte de prolink. Daarover straks meer.

Foto's....
Titel: Re: Voorstellen AT en TA rijder
Bericht door: James Bond op 23 oktober 2015, 17:14
ah, ik weet nu ook hoe ik meer foto's tegelijk kan invoegen.  :D

vrijdagavond 20u: oude blok eruit !. Pfff, ik was het al een beetje zat. Mijn zoon zei, aaah, we kunnen het nieuwe blok er ook alvast wel ff naast zetten. En ook alvast wel ff proberen het nwe blok erin te hangen...

Om 23u zat-ie erin. Pfff, het zweet stond op onze rug. Op een gegeven moment zat het blok muurvast scheef in het frame. dankzij een ouderwetse autoschaarkrik kregen wij het blok weer los ;D ;D en na een aantal keren zat het blok op de goede plek...
Titel: Re: Voorstellen AT en TA rijder
Bericht door: James Bond op 23 oktober 2015, 17:19
Het plaatwerk verdiende ook aandacht.
En ja, Hammerite is prima spul.

Titel: Re: Voorstellen AT en TA rijder
Bericht door: James Bond op 23 oktober 2015, 17:23
Past een blok uit 1997 1 op 1 in een frame uit 1987 ?.
Ja hoor. Alle stekkers pasten bij mij 1 op 1.
Maar let op details:
Het ketting voortandwiel is anders.
De opnemer aangever uit het oude blok moet je overzetten in het nieuwe blok (dank Hans voor deze tip), dan kan je de ontsteking etc laten zitten.

Titel: Re: Voorstellen AT en TA rijder
Bericht door: Rob de Bob op 23 oktober 2015, 19:09
Haha dat is nog eens een introductie, doe je goed!

Van harte welkom en dank voor je uitgebreide verslag. Aardig projectje zo. Houd ons op de hoogte!
Titel: Re: Voorstellen AT en TA rijder
Bericht door: James Bond op 23 oktober 2015, 22:05
Ik zal spoedig uitgebreid vertellen over de prolink.

Ook nog met de voorvork bezig geweest. Netjes gemaakt met BMW-Felgensilber. Was nog over van de BMW K-100.
Tevens gave zwarte voorvorkhoezen aangebracht.

Hierbij foto's voorvork oud en voorvork nieuw.

Titel: Re: Voorstellen AT en TA rijder
Bericht door: Robin66 op 24 oktober 2015, 07:35
Veel succes, maar dat lukt aardig zo te zien!!!

Wat gezellig dat je naast meelezen ook gaat posten!!! Ik ben benieuwd wanneer je ta de weg op kan...

Sleutel ze,
Robin
Titel: Re: Voorstellen AT en TA rijder
Bericht door: jan1966 op 24 oktober 2015, 09:49
Leuk verslag.

Een hele klus, maar zo te zien wordt de TA weer als nieuw.

Succes verder.


Gr. Jan
Titel: Re: Voorstellen AT en TA rijder
Bericht door: Erwin van Ellen op 24 oktober 2015, 13:17

Ik zal spoedig uitgebreid vertellen over de prolink.

Ook nog met de voorvork bezig geweest. Netjes gemaakt met BMW-Felgensilber. Was nog over van de BMW K-100.
Tevens gave zwarte voorvorkhoezen aangebracht.

Hierbij foto's voorvork oud en voorvork nieuw.
Prachtig! Met wat voor spul heeft u die voorvork zo mooi gespoten?
Titel: Re: Voorstellen AT en TA rijder
Bericht door: James Bond op 24 oktober 2015, 14:39
De voorvork heb ik met staalwol schoongemaakt. Vervolgens ontvet met thinner en dan mototip ? spuitbus met BMW-Felgensilber erop.
Eigenlijk had daar ook nog blanke lak op gemoeten, maar 'mooi en goed' is ook prima.

By the way: ik had de motor gekocht met het doel om Pinksteren 2016 gereed te hebben.
Maaaaaar, het sleutelen ging zo voorspoedig (erg leuk werk) dat de TA nu al rijdt. Zie mijn 'avatar'  fotootje, zo heet dat geloof ik.

Wordt vervolgd.
Titel: Re: Voorstellen AT en TA rijder
Bericht door: robbing op 24 oktober 2015, 16:30
Ziet er goed uit Steven. Gr. Robbin.
Titel: Re: Voorstellen AT en TA rijder
Bericht door: AnthonyTA op 24 oktober 2015, 19:23
Zag ik je misschien gisterenmiddag rijden in Borne?
In de bocht burenweg/scholtensoven, ik ook op de transalp :)
Titel: Re: Voorstellen AT en TA rijder
Bericht door: James Bond op 26 oktober 2015, 21:32
Klopt, ik reed daar met mijn zoon achterop. En wie rijdt ons daar tegemoet op een verlaten bedrijventerrein ?. Juist, een transalp !.  :)Een nieuwer type dacht ik. En met donkere kleuren.
Wij wonen daar vlakbij.
Titel: Re: Voorstellen AT en TA rijder
Bericht door: AnthonyTA op 27 oktober 2015, 13:16
Wat een toeval!  ;D

Ik woon er zelf ook dichtbij :) Ik reed op hetzelfde type Transalp als jullie, die is alleen een keer zwart / zilver gespoten (zie ook mijn voorstel topic) en ziet er daardoor wat jonger uit (vind ik).

Titel: Re: Voorstellen AT en TA rijder
Bericht door: James Bond op 28 oktober 2015, 19:26
Ik heb de choke er op die locatie net af !

Bij mijn TA vind ik het lakwerk nog te goed om het over te spuiten o.i.d.

Als ik het gas dichtdraai heb ik nog wel wat geplof in de uitlaat. Of er zit ergens een verborgen gat, of iets anders. Bij het schilderen van de uitlaat durfde ik de uitlaat niet verder uit elkaar te halen. Bang dat er bij demontage stukken afbraken.  ;D ;Dg.  Ik heb de carburateurs uit 1987 met nieuwe inlaatrubbers gewoon 1:1 op het blok uit 1996 gemonteerd... Wel nieuw luchtfilter uiteraard.

En ja, de carburateurs uit 1996 liggen in de garage.



Titel: Re: Voorstellen AT en TA rijder
Bericht door: luwe op 28 oktober 2015, 20:36
007 welkom hier en vulle wille
de buurman uit Goor alp 700 ;)
Titel: Re: Voorstellen AT en TA rijder
Bericht door: James Bond op 18 december 2015, 14:30
Ik kom nog ff terug op de Pro-Link. Hans adviseerde om vooral dit ook te demonteren, schoonmaken, invetten en weer te monteren.

Gelukkig gingen de bouten en moeren los, na inweken met kruipolie.
Daarna heb ik voorzichtig de bussen iets eruit gedrukt, gelukkig zag ik geen wir war van naaldlagers maar een koperen bus. Dus de bussen eruit gehaald. Deze bussen heb ik op aanraden van Hans met waterproof schuurpapier, maar dan met WD-40 ipv water, weer netjes geschuurd. De bussen waren ietsje aangevreten. Vervolgens heb ik het koper gepoetst, voorzover mogelijk. Vet erin en weer de bus erin geschoven. De keerringen heb ik niet vernieuwd. (ik ga geen 23.976km per jaar rijden met dit ding, eerder max 2-3.000km..)
In deze foto zie je oude situatie... (volgens mij zat er toen 1 molecuul vet in, uit 1987 nog....)
Titel: Re: Voorstellen AT en TA rijder
Bericht door: James Bond op 18 december 2015, 14:33
Toen ik het zadel en blok kocht, kreeg ik ook een pro- link deel mee. Maar die is volgens mij van een latere versie, kijk maar op de volgende foto. Mijn 'vork' is breder.
Aldus kon ik die niet gebruiken en heb de oorspronkelijke pro-link opgeknapt zoals hierboven staat.
Wie het wel kan gebruiken, geef maar een seintje

Titel: Re: Voorstellen AT en TA rijder
Bericht door: James Bond op 18 december 2015, 14:35
Hier een foto zoals het er nu onder zit. Hammerite erop en het is weer goed genoeg.

Ik heb geen momentsleutel, maar ik lees de aanhaalmomenten in het sleutelboek als volgt: er staat x Nm bij de moer van het achterwiel. Daarvan ga ik ervan uit dat dat goed vast moet zitten. Aldus zijn bij mij alle andere aanhaalmomenten 'vast is vast'.
Titel: Re: Voorstellen AT en TA rijder
Bericht door: James Bond op 18 december 2015, 14:52
En hier nog een foto van mijn AT, ergens tussen Esch-sur-Sure en Vianden.
De TA heb ik gekocht voor mijn vrouw.... en natuurlijk voor mijzelf om aan te sleutelen en mee rond te rijden. ;D
Wat zijn de verschillen ?.
De TA is een echte scheurfiets, super handelbaar vanwege het lage gewicht. Ik denk wat minder bij 120km/u, nog geen ervaring mee. De trommelachterrem (nieuwe schoen), is matig.

Ook wil ik met de TA nog een nieuwe Heidenau Scout K60 achterband kopen. De voorband heb ik al vernieuwd incl binnenband. En misschien meerijden met de Challenge in de Ardennen, of anders een keer op de aanhanger richting de Alpen om te rijden op onverharde wegen en passen. Dan wel een valbeugelset kopen, of anders op termijn alle kuipdelen eraf halen. Staat ook wel gaaf vind ik.

To-do-list TA :
- nieuwe achterband incl. binnenband;
- voorremklauw revisie;
- nwe olie + oliefilter;
- valbeugelset monteren (heeft iemand nog iets liggen ?);
- veel geplof in uitlaat, ik wil proberen naar een sleuteldag te komen om te checken of hier iets aan te doen is;
- wens iets lager zadel (zwart) voor mij wederhelft.(heeft iemand nog iets liggen ?);

Ook leuk, wat kost dit nu tot heden :
blok1996 50dkm+zadel+voorvorkhoezen: 400
nw voorband+binnenband Heidenau: 140
nwe remschoen trommelrem: 15
nwe handvaten: 8
nwe voorvorkolie: 15
nwe luchtfilter: 29
nwe knipperlichtautomaat: 12
divers spul: 50.












Titel: Re: Voorstellen AT en TA rijder
Bericht door: James Bond op 18 december 2015, 15:02
Thans bezig met een pre-Transalp xl50 uit 1977 voor mijn zoon.
Wit gespoten en divers klein spul opgeknapt en hersteld. Moet nog naar de keuring als bromfiets (49cc), maar er zit een goede Duitse Betriebserlaubnis bij. Gaat lukken lees op het www.

Titel: Re: Voorstellen AT en TA rijder
Bericht door: chaly-dude op 19 december 2015, 10:48
Thans bezig met een pre-Transalp xl50 uit 1977 voor mijn zoon.
Wit gespoten en divers klein spul opgeknapt en hersteld. Moet nog naar de keuring als bromfiets (49cc), maar er zit een goede Duitse Betriebserlaubnis bij. Gaat lukken lees op het www.

Kijk aan! Strakke keuze! Kijk ook eens op www.4takt.net
In de FAQ staat iedere vraag omtrent 't kenteken. Zolang ie van voor '98 is, kan ie 99% van de gevallen op kenteken.
Wat ook leuk is. Als je zoon z'n motorrijbewijs heeft, kun je 'm zelfs om laten keuren tot motor! Wel even investeren in de remmen voordat je een 250cc blok koopt.
Titel: Re: Voorstellen AT en TA rijder
Bericht door: EelkoL op 19 december 2015, 14:45
Leuk topic, ik zie het nu pas. De prolink staat ook nog op mijn lijstje....
Titel: Re: Voorstellen AT en TA rijder
Bericht door: James Bond op 20 april 2016, 20:55
Zojuist de TA weer uit de schuur gehaald na de winterstop. De motor sloeg vlot aan. Wie weet aaraan geplof in de uitlaat kan liggen ?.  Dit is ook te horen als de motor stationair draait. Betekent dit een lekke uitlaat ? Of uitlaat beter vastdraaien aan de cylinderkop ?. Of kan het liggen aan het feit dat er carburateurs gemonteerd zijn uit 1987 met een blok van 1996 ?. By the way: de inlaatrubbers heb ik vernieuwd.

Ik zag zondag nog enkele ta en at rijden bij Maastricht op de a2. Die kwamen van de apl challenge gezien de hoeveelheid modder !. Zelf reed ik op de at en kwam uit Luxemburg waar ik een lang weekend aan het motorrijden was.
Titel: Re: Voorstellen AT en TA rijder
Bericht door: James Bond op 10 mei 2016, 08:43
Mud-flap gemonteerd. Dank voor de tip elders op dit forum... :D
Titel: Re: Voorstellen AT en TA rijder
Bericht door: James Bond op 10 mei 2016, 08:46
En gisteren ook de achterband vervangen door Heidenau K60 scout. Met nwe binnenband. Laten doen in Alphen a/d Rijn. In de foto is het wiel nog niet netjes gemonteerd, maar snel erin gezet om te voorkomen dat de motor omvalt....
 
Titel: Re: Voorstellen AT en TA rijder
Bericht door: James Bond op 10 mei 2016, 08:50
Weekend Luxemburg met de AT. De ketting is versleten, meer naar achteren kan het achterwiel niet.
Zadelpijn viel mee, ik heb dit keer geen spijkerbroek aangehad onder mijn motorbroek..
Titel: Vastgelast voortandwiel, what's next ?
Bericht door: James Bond op 02 juni 2017, 15:26
Vorig jaar heb ik een nieuwe tandwiel (let op, geen tandwielen) en ketting laten monteren in Elburg. Wat bleek daar ?. Voortandwiel keurig rondom vastgelast op de uitgaande as !. Niet gepuntlast, maar volledig. Het middelpunt van de uitgaande as is ook lastig zichtbaar, dwz de as lijkt wel onrond, zie de foto's.

Mijn fout, dat had ik 3 jaar daarvoor moeten checken bij aankoop ....  Sindsdien had ik vrij weinig gereden en nog rij ik maar ca 5dkm per jaar. Dus er is nog tijd.

Anyway: het tandwiel ziet er nog redelijk fris uit dus nieuwe ketting gemonteerd, dichtgeschroeft en weer lekker rijden. Ik denk met mijn (vrij rustige) rijstijl dat ik nog wel ca 4 jaar vooruit kan voordat het tandwiel een cirkelzaag is geworden en vervangen MOET worden.
De motor heeft nu ca 50dkm gereden en ziet er nog uitstekend uit (geen pekel oid).

Maar, wat te doen over langere termijn: ?
Optie 0: vervangen tandwiel met het blok gemonteerd in de motor. Hoe ? Tegelijk lassen losslijpen en de uitgaande as koelen met tuinslang aan de achterzijde. Vervolgens zo goed als mogelijk proberen het nieuwe tandwiel weer vast te bakken (met koeling) aan de uitgaande as. Kan ik niet zelf (wel koelen...) maar Hans in Elburg stelde dit voor als een optie. Wordt dit niks dan....andere opties >.

Optie 1: blok splitsen, nieuwe uitgaande as en nieuw pakkingenset en gaan met de banaan (ca  700euri);

Optie 2: niets doen, maar een CRF1000 kopen (politiek lastig thuis, tenzij de loterij etc etc..);

Optie 3: ander blok erin, hoewel een net xrv750 blok tot heden niet te vinden is. Blokwissel kan ik zelf.(raming ca 900 euri);

Optie 99: een hele andere optie. Nu komt het, er staan veel blokken van een Transalp 650 te koop. Deze motoren zijn immers in grotere aantallen geleverd. Past dat blok erin zonder laswerkzaamheden ?. Het zal wat cc's en pk's schelen, maar ik ben geen scheurkonijn. En een blokwissel kan ik zelf, evenals iets van luchtfilter veranderen, maar lassen kan ik niet zelf.
Weet iemand dit ?.  (lijkt op down-graden, past bij minder uitstoot...).(raming ca 650 euri). Alvast excuses als ik iemand met deze optie kwets omdat het allemaal niet origineel is.  ;)


Titel: Re: Voorstellen AT en TA rijder
Bericht door: Oldtimer op 02 juni 2017, 16:33
Ik zou dit eens aan de hoofdloze paardeman vragen.
Hij heeft het kunstje geflikt met een 650 Twinblok in een alp.
Misschien heeft hij tips voor je.
Titel: Re: Voorstellen AT en TA rijder
Bericht door: LJ op 02 juni 2017, 20:25
Ik heb de uitgaande as in mijn AT van 1996 laatst vervangen en het is redelijk te doen, voorwaarde is dat je wel behoorlijk sleutelvaardig moet zijn en je moet natuurlijk plek hebben. Als je het zelf doet is het ook redelijk te betalen. Ik meen dat ik voor een uitgaande as €140 heb betaald bij rugged roads en een Athena pakkingset van €75.  Verder komt er nog een hoop klein spul bij aan keerringen, olie, oliefilter e.d. a €100,-.

Verder is een blok openhalen altijd een grote verrassing. Verbruikt ie olie? En hoe is de compressie? Als dat normaal is zou ik de rest niet aanraken, maar als het blok al niet helemaal fris is zou je de rest ook aan kunnen pakken, nieuwe kleppen, zetels, overmaatse zuiger, cil opboren. Dit is alleen allemaal specialistisch werk wat je zelf niet kan doen en laten doen is duur, maar zoals ik zei als je compressie goed is en niet teveel olie verbruikt zou je het gewoon zo kunnen laten.

(http://i68.tinypic.com/30kxc8y.jpg)
Titel: Re: Voorstellen AT en TA rijder
Bericht door: GSXRed op 02 juni 2017, 22:17
Zou een TA 600 blokje niet pas te maken zijn?
Titel: Re: Voorstellen AT en TA rijder
Bericht door: James Bond op 04 juni 2017, 09:42
Zou tzt een transalp 700 blok niet passen ?.
Tzt eerst maar optie 0, dan verder zien.
Of ik ga mijn blok tzt aanbieden als afstudeerobject aan studenten van HAN Automotive (vh hts autotechniek).
Titel: Re: Voorstellen AT en TA rijder
Bericht door: James Bond op 04 juni 2017, 09:46
Nog bedankt voor de adviezen !.
Titel: Re: Vastgelast voortandwiel, what's next ?
Bericht door: alain op 04 juni 2017, 14:10
Maar, wat te doen over langere termijn: ?
Optie 0: vervangen tandwiel met het blok gemonteerd in de motor. Hoe ? Tegelijk lassen losslijpen en de uitgaande as koelen met tuinslang aan de achterzijde. Vervolgens zo goed als mogelijk proberen het nieuwe tandwiel weer vast te bakken (met koeling) aan de uitgaande as. Kan ik niet zelf (wel koelen...) maar Hans in Elburg stelde dit voor als een optie. Wordt dit niks dan....andere opties >.

Optie 1: blok splitsen, nieuwe uitgaande as en nieuw pakkingenset en gaan met de banaan (ca  700euri);

Optie 2: niets doen, maar een CRF1000 kopen (politiek lastig thuis, tenzij de loterij etc etc..);

Optie 3: ander blok erin, hoewel een net xrv750 blok tot heden niet te vinden is. Blokwissel kan ik zelf.(raming ca 900 euri);

Optie 99: een hele andere optie. Nu komt het, er staan veel blokken van een Transalp 650 te koop. Deze motoren zijn immers in grotere aantallen geleverd. Past dat blok erin zonder laswerkzaamheden ?. Het zal wat cc's en pk's schelen, maar ik ben geen scheurkonijn. En een blokwissel kan ik zelf, evenals iets van luchtfilter veranderen, maar lassen kan ik niet zelf.
Weet iemand dit ?.  (lijkt op down-graden, past bij minder uitstoot...).(raming ca 650 euri). Alvast excuses als ik iemand met deze optie kwets omdat het allemaal niet origineel is.  ;)

Optie 69:
Als de motor en de lagers van de uitgaande as nog goed zijn:
Voorzichtig het tandwiel wegslijpen, en de splines met dremel en vijl(tje) en geduld weer bijwerken.

Titel: Re: Voorstellen AT en TA rijder
Bericht door: PimW op 04 juni 2017, 14:33
Volgens mij moet je voor jezelf bekijken wat je met de motor wilt doen. Je rijdt er niet veel kms mee dus dit is echt een probleem voor in de toekomst en zal dus ook niet vaak terugkomen.

Op het moment dat je een vreemd blok monteerd is de waarde van je Twin wel flink lager, wie wil er nou een underpowered Twin???

Daarnaast is elk wisselblok een gok.

Als jij inderdaad zo weinig rijdt en je last nog een maal een tandwiel vast dan ben je 8 jaar (?) verder voor je weer wat moet. Het heeft je dan niks extra gekost en je kunt het blok altijd nog opknappen.
Titel: Re: Voorstellen AT en TA rijder
Bericht door: James Bond op 21 juni 2017, 16:47
Sorry dat ik pas nu reageer. Maar mijn idee was idem als Alain en Pimw hierboven melden.
Titel: Re: Voorstellen AT en TA rijder
Bericht door: alain op 24 juni 2017, 18:00
Zie eens dit topic: Timy kan je op ideeën brengen

http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=15528
Titel: Re: Voorstellen AT en TA rijder
Bericht door: James Bond op 10 maart 2018, 17:30
De TA is inmiddels verkocht helaas. Bleek toch maatje te hoog voor mijn vrouw. Wel een andere motor erbij gekocht: 800€. Nwe banden en vloeistoffen erop, andere schokdempers, stuurverhoger en zadeldek. Zie hieronder. Rijdt errug makkelijk. Prima ding !!
Titel: Re: Voorstellen AT en TA rijder
Bericht door: Shenkie op 12 maart 2018, 22:15
Ziet er goed uit mister Bond! Hopelijk heeft je vrouw hier meer plezier van! ;)
Titel: Re: Voorstellen AT en TA rijder
Bericht door: James Bond op 26 maart 2018, 10:09
Dit weekend een gave offroad trip gedaan (motoplus-route ?). Globaal van Hoogeveen - Staphorst - Meppel -Dalfsen. Supergaaf.
Zie de foto's. Op de middelste foto, zakte mijn Africatwin weg tot aan de achter-as..... een geheel nieuwe ervaring.  :)
Mijn type banden: tkc70.

Titel: Re: Voorstellen AT en TA rijder
Bericht door: Frank-M op 28 maart 2018, 12:23
Gaaf hoor! Ik heb deze even gemist. Heb je toevallig de route nog beschikbaar?
Titel: Re: Voorstellen AT en TA rijder
Bericht door: James Bond op 28 maart 2018, 17:16
Die route staat (en meerdere routes) gewoon op internet: Promotor offroad rit deel 2.  En dan inladen in een navi. (kan ik niet, ik heb een te oude urban rider, maar in een garmin zijn deze zeker in te laden).
Hier en daar reden wij op paden, waar je waarschijnlijk enkele jaren geleden wel legaal mocht rijden, maar nu was dat niet altijd heel duidelijk. Lees "zeker niet in mocht rijden....." 
Of dat je een zandpad inreed zonder slagboom ervoor (vaak in bossen) en na ca 3 km eindigde dat zandpad met een gesloten slagboom, dus via het wandelstrookje erlangs....
De transalpclub offroad rit in Drenthe in september/oktober 2017 was veel moeilijker omdat het toen non-stop regende en alles spek- en spekglad was. 
Titel: Re: Voorstellen AT en TA rijder
Bericht door: James Bond op 28 maart 2018, 17:19
Yep: eindelijk mijn zadel opnieuw laten bekleden, en wat veel belangrijker is, compleet opnieuw laten opbouwen met harde schuim !. Afgelopen zaterdag ca 280km gereden en nauwelijks last.
Bekledingsbedrijf zit in Almelo, doet ook autobekleding. (als ik de naam noem is het volgens mij spam?).
Titel: Re: Voorstellen AT en TA rijder
Bericht door: James Bond op 28 maart 2018, 17:21
.....en hier wil ik weer naartoe !...
(zolang het nog legaal is).
Titel: Re: Voorstellen AT en TA rijder
Bericht door: James Bond op 28 maart 2018, 17:23
@ Frank M: ik zie nu pas aan jouw "Avatar" dat jij ook de offroadrit Drenthe van de transalpclub najaar 2017 hebt gereden !!!.

Titel: Re: Voorstellen AT en TA rijder
Bericht door: LJ op 28 maart 2018, 18:26
Is die laatste foto in Staphorst?  8)

Wat kostte het opnieuw bekleden van het zadel? En de zadelpijn is over? ::)
Titel: Re: Voorstellen AT en TA rijder
Bericht door: James Bond op 28 maart 2018, 19:13
Zadel kostte 170euri uche uch. Ik heb 2x proefgezeten. Circa 3 weken was ik het zadel kwijt, hoe mooier het weer hoe langer de wachttijden.... Vanaf ca 1cm bestaand schuim is alles opnieuw opgebouwd. Zaterdag jl ca 280km gereden van 9 tot 17u en zeker minder last dan voorheen. Dus vooralsnog lijkt het goed...
De echte test komt eind deze maand naar Luxemburg, op snelwegen voel je het eerder.....
Zadelpijn is niet erg, maar als je nr Luxemburg rijdt vanaf Twente en je moet bij Nijmegen al verzitten....
Titel: Re: Voorstellen AT en TA rijder
Bericht door: James Bond op 30 maart 2018, 19:43
Herstel: zadel was 160euri.
Vandaag nw luchtfilter gemonteerd, nieuwe olie en -oliefilter.
Eerst de carterpan eraf en toen naar Motor Eibergen gereden om te gluren en de oude olie (2jaar) warm te stoken. Thuis direct aftappen en filter eraf.
Ik kocht de motor met 35dkm, staat nu op bijna 60dkm. Voor het eerst luchtfilter door mij gewisseld.
Titel: Re: Voorstellen AT en TA rijder
Bericht door: James Bond op 30 maart 2018, 19:47
Nog een foto
Titel: Re: Voorstellen AT en TA rijder
Bericht door: luwe op 30 maart 2018, 20:45
had Eibergen nog nieuws je hebt gegluurd  ;)   
Titel: Re: Voorstellen AT en TA rijder
Bericht door: James Bond op 30 maart 2018, 22:00
Haha, in Eibergen staan hele fraaie motoren. Ca 6 stuks Crf1000 was er 1 met normale versn.bak. Heel veel kunststof plaatwerk etc op deze fietsen. Hoe is dat over 10jaar ?
Ik dat 12k euri. Dus, blijf nog maar paar jaar doorrijden op deze. Ik vind een TA700 (bijv. die blauwe die nu nog te koop staat in Zeeland...) ook een fraai ding hoor. Een grotere motor hoeft van mij niet per se. Blijft mooi spul !!


Titel: Re: Voorstellen AT en TA rijder
Bericht door: luwe op 31 maart 2018, 01:15
bond
bedankt voor info
mijn 700 is oké maar ga hem verkopen  wil kleiner  :D 
Titel: Re: Voorstellen AT en TA rijder
Bericht door: James Bond op 31 maart 2018, 10:42
Hoi Luwe, in Eibergen staat een 500X. Zit er gaaf uit. Kan je heel plezier en meer gemak van hebben. Wij hebben ook een cb500 uit 2002: echt een gave motorfiets. Gooien en smijten en op zaterdagmiddag ff naar centrum van Enschede: supereasy handelbaar. En doortrekken naar hoge toerentallen. Rijd hard zat. Met de twin heb ik het bij 120kmu ook wel gezien. Wil met die cb500 nog een keer naar Luxemburg Wiltz-Kautenbach.
Titel: Re: Voorstellen AT en TA rijder
Bericht door: luwe op 31 maart 2018, 10:47
bond
ben aan kijken voor de 500x wie weet bedankt  :)
maar nog steeds gek op de 700  8)
Titel: Re: Voorstellen AT en TA rijder
Bericht door: James Bond op 04 april 2018, 17:19
In het buitenland staan wel blokken te koop.
Hieronder bijv. in Polen. Op ebay zoeken op "komplettmotoren". Ik hou ook Franse sites in de gaten. Daar zijn meer africatwins verkocht.
Tja, wat moet je met deze info ?. Als het lassen aan de uitgaande as niets wordt en je gaat/wilt  motorblok niet splitsen.... Of een ta650 blok uit NL eronder. 1 euri per cc.
Titel: Re: Voorstellen AT en TA rijder
Bericht door: Frank-M op 05 april 2018, 08:23
Die route staat (en meerdere routes) gewoon op internet: Promotor offroad rit deel 2.  En dan inladen in een navi. (kan ik niet, ik heb een te oude urban rider, maar in een garmin zijn deze zeker in te laden).
Hier en daar reden wij op paden, waar je waarschijnlijk enkele jaren geleden wel legaal mocht rijden, maar nu was dat niet altijd heel duidelijk. Lees "zeker niet in mocht rijden....." 
Of dat je een zandpad inreed zonder slagboom ervoor (vaak in bossen) en na ca 3 km eindigde dat zandpad met een gesloten slagboom, dus via het wandelstrookje erlangs....
De transalpclub offroad rit in Drenthe in september/oktober 2017 was veel moeilijker omdat het toen non-stop regende en alles spek- en spekglad was.

Had het even gemist maar bedankt voor de tip!
Heb de route gedownload en zal eens kijken of ik die in de telefoon kan krijgen.
Drenthe was inderdaad redelijk afzien gezien het weer toen...