Transalpclub Forum

Algemeen => Over mijn (nieuwe) motor, mijzelf en/of waarom ik lid ben geworden => Topic gestart door: Oldtimer op 15 januari 2016, 12:37

Titel: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: Oldtimer op 15 januari 2016, 12:37
Hier wordt je niet vrolijk van.
Maar kenners en insiders  weten  :P :P :P :P :P :P
Hier rijd straks weer iemand mee fluitend rond.


(http://myalbum.com/photo/60jKCsDAsHRM/720.jpg)
(http://myalbum.com/photo/BdHxQfBPaPAu/720.jpg)

(http://myalbum.com/photo/NJ8g2oQkA6V3/720.jpg)

De olievervuiling is afkomstig van een lekke klepdeksel pakking.
Ziet er erger uit dan het is uiteraard.
Mocht er iemand een setje wielen hebben liggen hoor ik dat graag.
Deze zijn zo ongeveer poeder geworden
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: The Headless Horseman op 15 januari 2016, 17:32
Nieuw project?
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: Oldtimer op 15 januari 2016, 17:48
Citaat
Nieuw project?

uhhhh, nee, een projectje erbij,
Of ik nog niet genoeg transalpmeuk heb. :-X
2 om te rijden, eentje op de brug en eentje buiten in de kou.

Transalpbarbaar  ;D

Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: eerde jan op 15 januari 2016, 21:12
Word het niet eens tijd voor een groter hok marien? ;D
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: jaspersFZR op 22 januari 2016, 08:39
Hee Marien,

Jij vondt de staat van mijn wielen nog best ok, terwijl ik er een nieuw setje voor heb gehaald. Wat mij betreft kun jij mijn 'originele' setje wel overnemen voor weinig.

al is dat natuurlijk zonder de dubbele voorremschijf van een pd10 dus ik weet niet of je er vrolijk van wordt.

Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: wil alp op 22 januari 2016, 18:11
Je verveelt je niet denk ik, bouw je alles gewoon op of doe je ook nog diverse aanpassingen?
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: Oldtimer op 22 januari 2016, 22:23
Citaat
Word het niet eens tijd voor een groter hok marien?

Hok is groot genoeg als de alpjes maar snel weg kunnen als ze klaar zijn.
En de berg transalpmeuk wordt ook wel erg klein momenteel.


Citaat
bouw je alles gewoon op of doe je ook nog diverse aanpassingen?

Ik probeer zoveel mogelijk origineel te werken.
Het doel is om deze alpjes te bewaren voor de sloop en weer een nieuw leven te geven.
Op deze manier heb ik er al 4 van de ondergang gered.
De alp op de brug is dus nummer 5 en die buiten staat krijgt rugnummer 6.

Och, hobby heh  8)
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: eerde jan op 23 januari 2016, 00:18
Top marien, ga zo door. ;)
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: Oldtimer op 20 februari 2016, 20:02
Nadat de 1e dame in rood geheel in de etalage staat wordt het wel tijd om na een rustperiode van 2 dagen maar eens een aanvang te maken met de 2e "ladyinred"
Het zal ongetwijfeld meer moeite gaan kosten om dit exemplaar weer rijklaar te krijgen maar het begin is er.
Vandaag een aanvang gemaakt om het skelet maar eens vrij te maken.
Op de brug dus voor de komende weken.

(http://myalbum.com/photo/K3yVqJueUz4A/360.jpg)

Mocht je het verhaal willen volgen ?  Er komen steeds nieuwe foto's bij via deze link.

http://myalbum.com/album/omiKwep3uAix

Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: Robin66 op 21 februari 2016, 09:15
Goed idee zeg zo' n foto serie!!! Leuk om te volgen!
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: Mirko op 21 februari 2016, 14:09
Mooi die fotos. Wel een hoop werk deze Alp Marien.
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: Erwin van Ellen op 21 februari 2016, 14:55
Succes Rien[emoji1]
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: Oldtimer op 23 februari 2016, 18:58
Voorvork onder handen genomen.
Was benieuwd hoe het eruit kwam door eerst de lak eraf te halen , dan schuren en daarna polijsten met Belgom.
Werkt prima dus.
Meteen even wat blanke lak erover en de zonnebril voor de dag halen. 8) 8)

(http://myalbum.com/photo/RSBIeuH0Lp44/360.jpg)
(http://myalbum.com/photo/8wAwfTCdJhug/360.jpg)


zo, en nu de rest nog  8)
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: luwe op 23 februari 2016, 20:26
ziet er netjes uit heb je hem eerst gestraald met soda  8) 
Titel: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: Erwin van Ellen op 23 februari 2016, 20:50
Zeer netjes, wat een verschil[emoji1417] ik heb die van mij toen met commandant 4 gedaan
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: Oldtimer op 24 februari 2016, 15:42
Citaat
gestraald met soda

Nee, gewoon schuurpapier korrel 400 en daarna met Belgom gepolijst.
Wel met roterende borstel gepolijst. gaat gewoon stuk beter.
Daarna ontvet met thinner en blanke lak op gespoten.
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: Cas op 24 februari 2016, 17:31
Heb je die sodablaster al gebruikt Marien en hoe bevalt hij?
Ik hoor er niks over en zie dat als negatief ;D
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: luwe op 24 februari 2016, 18:56
mooi werk ziet er gelikt uit  ;) 8)
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: Oldtimer op 24 februari 2016, 23:19
Citaat
Ik hoor er niks over en zie dat als negatief

Das dan jou probleem. ;D ;D


Ik heb er wel plezier van hoor, en hij wordt ook regelmatig gebruikt.

Vooral bij ontroesten een ideaal gereedschap.
Ben begonnen met het gewei en dat zit alweer strak in de lak,.
Foto's volgen nog wel.

Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: Cas op 24 februari 2016, 23:21
Das dan jou probleem. ;D ;D


Ik heb er wel plezier van hoor, en hij wordt ook regelmatig gebruikt.

Vooral bij ontroesten een ideaal gereedschap.
Ben begonnen met het gewei en dat zit alweer strak in de lak,.
Foto's volgen nog wel.
Dus toch positief.............dan ga ik hem ook aanschaffen :)) :))
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: Oldtimer op 24 februari 2016, 23:24
Citaat
dan ga ik hem ook aanschaffen

Dacht dat je hem al had en de Aldi soda al in de droogtrommel hebt gehad. :-X :-X
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: Cas op 24 februari 2016, 23:27
Dacht dat je hem al had en de Aldi soda al in de droogtrommel hebt gehad. :-X :-X
Ik zat te wachten op een review van jou maar die kwam maar niet, dus ik dacht die blaster ligt al lang in de hoek.
Die soda die je moet hebben is baking soda en die is net zo duur als de soda die je voor de soda blaster koopt.
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: Oldtimer op 25 februari 2016, 15:15
Citaat
Ik zat te wachten op een review van jou

Tja.....druk druk druk en vooral erg druk heh
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: Cas op 25 februari 2016, 15:33
Ik maak die review wel voor jou Marien :angel:
Blaster is al onderweg ;D
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: Oldtimer op 26 april 2016, 09:53
De vorderingen even bijgewerkt.
Wordt alweer een klein beetje een nette motor.
Het achterwiel is behandeld met alu velgenlak.
Het frame is eerst in de hammerite primer gezet en daarna behandeld met hammerite lak.

(http://myalbum.com/photo/LYdG9BsdAWjE/360.jpg)

Wil je het volgen, dan kan dat hier:

http://myalbum.com/album/omiKwep3uAix
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: PimW op 26 april 2016, 10:38
Hoe maak jij die frames roestvrij Marien?
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: Jeroen op 26 april 2016, 11:52
Braun Oral B  8)
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: Oldtimer op 26 april 2016, 13:32
Citaat
Braun Oral B  8)
Kan de grootste maat niet vinden. Mag ik die van jou lenen  >:D



Citaat
Hoe maak jij die frames roestvrij Marien?

Ik gebruik 2 types staalborstel op een boormachine en een schraapstaal. ( stukje nostalgie )
De harde borstel voor de licht roestige plekken en de zachte borstel voor overall. Met het schraapstaal de losse delen en de hardnekkige roest eerst afkrabben. Erg hardnekkige plekken even met de hand nabewerken.
De vlakke stukken doe ik nog even na met de schuurmachine. De ronde buizen met schuurlinnen.
Dan ontvetten met thinner en de grondlak van Hammerite erop.

Stralen kan natuurlijk ook, maar dan ben je zo snel klaar  8)
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: PimW op 26 april 2016, 14:56
Ervaring met roestoplossers zoals Fertan?
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: Oldtimer op 26 april 2016, 16:54
Heb ooit van Gert een fles spul gekregen uit Hongarije.Weet niet hoe het heet maar is verschrikkelijk goed tegen roest.
Mag alleen niet meer gebruikt worden.
Je smeert dat over de roest en het slaat wit uit.
Daarna gewoon verf erover.

Je mag het wel een keer proberen  ;)


Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: gert op 26 april 2016, 17:29
Zit volgende week weer in mijn tweede vaderland dus als ik een Fles RO  (zo ken ik het)mee moet nemen dan hoor ik het wel.
daar gewoon te koop in de verfhandel en soms ook in de supermarkt.
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: Oldtimer op 26 april 2016, 17:35
Toppie Gert.

Kost geen drol daar heb ik begrepen.
Misschien kunnen we Pimmie dan ook blij maken.
Heeft ook een hekel aan roest begrijp ik  :-*
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: gert op 26 april 2016, 17:40
Ik neem een fles mee.

heb even op een Hongaarse site gekeken hoe het spul heet RO 55 (hieronder de vrije vertaling van de werking Google translate.)

RO-55 roestoplosser roestomvormer en heeft een eigenschap van fosforzuur op basis van samenstelling die kationische oppervlakteactieve stoffen. Metalen oppervlakken ontvetten, schalen, het schoonmaken, fosfateren en passief op. Staal en gietijzer oppervlakken verwijdert effectief roest. het behandelde oppervlak maakt het geschikt voor verschillende beschermende lagen, zoals harsen, verven coaten van Application: Effectief product voor staal en gietijzer oppervlakken, verwijderen van roest.
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: PimW op 26 april 2016, 17:43
Als het de roest wegmaakt en niet door het staal heen vreet wil ik het wel een keertje proberen hoor :)

Ik heb de balans opgemaakt en ik geloof niet dat stralen en coaten er financieel in zit momenteel dus het word staalborstel en knikkerbus ;D
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: gert op 26 april 2016, 17:47
Wees niet bang je hebt niet spontaan gaten in je frame of tank. Ik neem een flesje mee Pim. komt goed.
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: Mirko op 26 april 2016, 20:31
Hier een tip voor goedkoop ontroesten:

Meeste ontroestingsbaden bevatten fosforzuur. Nadeel is dat je thuis niet zon groot bad fosforzuur hebt.
Je kan het erop smeren, maar het loopt er direct weer af.

Daar heb ik ooit het volgende op gevonden:
Je mengt de fosforzuur (ca. 10%) met behanglijm. Dan heb je een smeerbare ontroester.
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: xrvtuur op 26 april 2016, 21:21
Ervaring met roestoplossers zoals Fertan?

ik ben met een RD04 frame bezig waar nogal roest op zit, ben ook met een staalborstel bezig geweest en daarna een roestoplosser,
Rust buster, dat spul werkt als een speer, en het is heel dun dus loopt overal makkelijk tussen.
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: arne op 26 april 2016, 23:05
@Gert Ik heb ook wel interesse in een flesje. ;)
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: xrvtuur op 26 april 2016, 23:25
ik heb dit spul gekocht,  http://www.ranexrustbuster.nl/
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: Rob de Bob op 26 april 2016, 23:52
Daar heb ik ooit het volgende op gevonden:
Je mengt de fosforzuur (ca. 10%) met behanglijm. Dan heb je een smeerbare ontroester.

Nice, neem aan dat je wel voorzichtig moet zijn met fosforzuur?
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: Robin66 op 27 april 2016, 08:49
Bij de automaterialenhandel heb ik een pot rustyco (http://www.rustyco.nl/) gekocht. Een soort grote pot snot (gel) die ik met een tandenborstel op moeilijke roestplekjes (lasnaat uitlaat etc) smeer... Het werkt echt beter dan ik verwachtte. Omdat het een chemische reactie is die bij warmte beter verloopt doe ik het in een warme douche.

Ja het is geen toveren, het duurt wel even, maar beter resultaat dan verwacht!!!
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: Waffie op 27 april 2016, 09:08
wat te denken van gewoon stralen met een grit dat niet te grof is.

roest dat echt ingevreten zit zul je altijd zien dus dat moet je accepteren tenzij je er alles uit wilt slijpen
hamerite heeft ook niet mijn voorkeur

er kan nooit iets anders over heen gezet worden(nat lak ) of je moet alles weer kaal maken

zojuist een frame laten stralen en nat spuiten

echt netjes
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: Brombeer op 27 april 2016, 09:57
wat te denken van gewoon stralen met een grit dat niet te grof is.

roest dat echt ingevreten zit zul je altijd zien dus dat moet je accepteren tenzij je er alles uit wilt slijpen
hamerite heeft ook niet mijn voorkeur

er kan nooit iets anders over heen gezet worden(nat lak ) of je moet alles weer kaal maken

zojuist een frame laten stralen en nat spuiten

echt netjes

+1


Maar ik ben zelf ook erg vertrouwd met het hebben van onvoldoende middelen, waardoor je tevredenheid moet vinden in een compromis.

Iemand bekend met Rustol van Owatrol? Komt uit de scheepvaart, te verkrijgen bij de botenwinkel. Het is een olieproduct dat uithardt en daarna overschilderbaar is. Het spul is waterdun en volgt zelfs de roestbanen in het metaal. Werkt op basis van afsluiting van het oppervlak waardoor het diffusiedicht word en de factoren die het roestproces op gang houden, worden gescheiden. Simpel aan te brengen met een kwast of spuit. Maar, het blijft een lapmiddel.

In 2006 was mijn bike 10 jaar oud en toen heb ik enkel de plekken ontroest met staalborstel en behandeld met zinkspray. In 2014 bleek het frame echt zwaar aangetast. Oke, het is een zomer/winterbeest!

Ik heb het frame laten stralen en schoperen (https://nl.wikipedia.org/wiki/Schoperen), ofwel metaliseren. Kostte me inderdaad 225 euro. Ik heb het uit kostenoverweging daarna zelf gespoten, maar dat was achteraf zo duur dat ik het beter had kunnen laten coaten. Ook gekeken naar de tijd en moeite die het spuiten me gekost heeft.


Maar, mijn frame roest voorlopig niet meer  :)
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: OM Frank op 27 april 2016, 11:18
+1


Maar ik ben zelf ook erg vertrouwd met het hebben van onvoldoende middelen, waardoor je tevredenheid moet vinden in een compromis.

Iemand bekend met Rustol van Owatrol? Komt uit de scheepvaart, te verkrijgen bij de botenwinkel. Het is een olieproduct dat uithardt en daarna overschilderbaar is. Het spul is waterdun en volgt zelfs de roestbanen in het metaal. Werkt op basis van afsluiting van het oppervlak waardoor het diffusiedicht word en de factoren die het roestproces op gang houden, worden gescheiden. Simpel aan te brengen met een kwast of spuit. Maar, het blijft een lapmiddel.

In 2006 was mijn bike 10 jaar oud en toen heb ik enkel de plekken ontroest met staalborstel en behandeld met zinkspray. In 2014 bleek het frame echt zwaar aangetast. Oke, het is een zomer/winterbeest!

Ik heb het frame laten stralen en schoperen (https://nl.wikipedia.org/wiki/Schoperen), ofwel metaliseren. Kostte me inderdaad 225 euro. Ik heb het uit kostenoverweging daarna zelf gespoten, maar dat was achteraf zo duur dat ik het beter had kunnen laten coaten. Ook gekeken naar de tijd en moeite die het spuiten me gekost heeft.


Maar, mijn frame roest voorlopig niet meer  :)
Ik gebruik owatrol op mijn stalen bootje. Als je zorgt dat de (twee componeten ) lak welke je er overheen zet niet beschadigd is het prima spul. Doet gewoon wat het zegt te doen.

Groeten Frank
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: PimW op 27 april 2016, 12:02
Stralen en coaten zit hier op ~200 euro en eigenlijk zou ik er dan ook een verzink laagje onder willen hebben.
Gewoon borstelen ben ik inderdaad bang dat het over een paar jaar onder de lak doorvreet.

Bij rustbuster verkopen ze een aantal verschillende ontroesters. Van vloeibaar tot gel maar allemaal redelijk betaalbaar, dat zou voor nu een optie kunnen zijn maar ik hoef nog niet te besluiten gelukkig :)
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: Mirko op 27 april 2016, 12:04
Nice, neem aan dat je wel voorzichtig moet zijn met fosforzuur?

Ja wel oppassen, vooral als je met hoge concentratie begint. Voor het ontroesten is tussen 10% -20% voldoende.
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: Mirko op 27 april 2016, 12:08
Stralen en coaten zit hier op ~200 euro en eigenlijk zou ik er dan ook een verzink laagje onder willen hebben.
Gewoon borstelen ben ik inderdaad bang dat het over een paar jaar onder de lak doorvreet.

Bij rustbuster verkopen ze een aantal verschillende ontroesters. Van vloeibaar tot gel maar allemaal redelijk betaalbaar, dat zou voor nu een optie kunnen zijn maar ik hoef nog niet te besluiten gelukkig :)

Mijn frame is gestraald, daarna KTL en tot slot poedercoat. Roest nooit meer. Ik zit in deze industrie dus voor mij makkelijk om te laten doen.

KTL is de grondlaag waar elke auto ook van is voorzien. Minimaal zo goed als een zinklaag Pim.
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: Sandra op 27 april 2016, 12:14
Ervaring met roestoplossers zoals Fertan?
Herbert gebruikt al vanaf 1987 Fertan op de oldtimers en zweert erbij.
Opbrengen, z'n werk laten doen na poosje afnemen met water en eenmaal droog verder behandelen met primer/lak oid
We hebben pas een auto verkocht waarbij er al roestplekjes onder aan de deur waren onstaan, behandeld met Fertan. Het plekje wordt dan zwart maar het roestproces is gestopt en heeft nog wel een jaar stand gehouden zonder dat het roesten verder ging.
Je moet het niet op je handen krijgen want dan moet het er af slijten.... kleren kun je wegdoen als je hebt geknoeid.
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: Mirko op 27 april 2016, 12:21
Fertan is inderdaad een goed middel. Bestaat uit fosforzuur, wat oplosmiddelen en een zink component.

Oplosmiddelen lossen vet en olie op, fosforzuur lost het ijzeroxide (roest) op en de zink component geeft bescherming tegen verder roesten.
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: gert op 27 april 2016, 19:29
Citaat
@Gert Ik heb ook wel interesse in een flesje.

Dan neem ik er twee mee. Als ik terug ben kijken we wel even hoe we ze op plaats van bestemming krijgen.
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: Oldtimer op 29 april 2016, 12:45
Intussen het blokje maar eens op de pijnbank gelegd.
Jeetje wat een zooi.

Zuiger ziet er niet uit.
Gelukkig heeft het drijfwerk minder schade.

(http://myalbum.com/photo/RJdMHbpe7smV/360.jpg)

overige foto's staan hier :
http://myalbum.com/album/omiKwep3uAix
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: Mirko op 29 april 2016, 15:28
Mooie fotos Marien. Niet in al te beste staat van onderhoud zo te zien. Maar daar ga jij vast wel weer een mooi fietsje van maken.
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: Arjen op 29 april 2016, 16:50
Wow wat een prut tussen die zuigerveren  :o
Heeft dat ding op de bodem van een rivier gelegen ofzo?
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: Oldtimer op 29 april 2016, 20:13
Citaat
Maar daar ga jij vast wel weer een mooi fietsje van maken.
En jij weet wel welke cilindertjes hier op gaan komen toch  :-*

Citaat
Heeft dat ding op de bodem van een rivier gelegen ofzo?

Nog net niet. Maar op de foto's in het album kun je zien dat de uitlaat opzij een gat heeft.
Daar is water ingelopen omdat deze motor op z'n zijkant heeft gelegen in de stromende regen.
Toen ik hem startte, moest ik ook meteen droge kleren aan, zoveel water spoot eruit.
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: Oldtimer op 07 mei 2016, 11:40
Intussen heeft ook deze rode dame weer een gezicht gekregen.

(http://myalbum.com/photo/cQcCGZgtsl5s/360.jpg)

Het motorblokje gaat het helaas niet meer redden.
De zuigers waren vastgelopen en ook de krukaslagers zijn aan gort.
1 cm opwaartse speling leek me wat teveel.
Maar geen probleem. We gaan gewoon door en binnenkort maakt ook deze Alp weer zijn rentree.
De voortgang is te volgen via dit album

http://myalbum.com/album/omiKwep3uAix
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: Oldtimer op 11 mei 2016, 16:02
Blokje gescoord en maar even de ingewanden bekeken.
met 46K op de klok geen verkeerde keuze.
Nokkenas kettingspanners op 4,5 mm en mooi schoon van binnen.


Fotootjes toegevoegd aan het album.

(http://myalbum.com/photo/26yZ3YXVyplr/720.jpg)
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: eerde jan op 18 mei 2016, 21:25
Marien, wat maak je er weer wat moois van.
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: swilting op 22 mei 2016, 12:00
Marien, je zou een lintje moeten krijgen van Honda.
 ;) ;)
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: wimj op 22 mei 2016, 15:26
Ongelooflijk wat jij met zo'n wrak doet, respect! Ik ben nieuwsgierig wat zo'n operatie al met al gekost heeft wanneer ie weer als nieuw op de weg staat. Hou je dat bij? Nogmaals respect, Wim
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: Oldtimer op 12 juni 2016, 11:55
De status van deze week.
Er komt binnenkort weer leven in dit Alpje.

(http://myalbum.com/photo/FKOLHc2arfrE/360.jpg)

(http://myalbum.com/photo/DqjvnIUbkWhg/360.jpg)

De carburateur gemonteerd nadat die eerst volledig door de ultrasoon is gehaald.


(http://myalbum.com/photo/kGFz0FwxM1jl/360.jpg)

Ketting en tandwieltjes vervangen, en ook meteen een nieuwe koppelingskabel.

Schijven voor zijn besteld en verwacht ik volgende week.
Ben nog wel zoekende naar een mooi setje zijkappen voor deze pd10 in rood.

Tja, en wat kost zo'n revisie.
Als hij klaar is zal ik de werkelijke kosten die ik bijhoud eens plaatsen.
Daarbij worden geen uren geteld, maar alleen de materialen die gebruikt zijn.
Op dit moment kost de aanschaf en de nieuwe/gebruikte onderdelen zo rond de 1300 euro.
Daar moeten dan nog banden en schijven voor bij worden geteld.

Het is ook de bedoeling dat ik hier weer zelf mee ga rijden.
Eigenlijk rij je dan op een zgan motor waar alles aan is gerestaureerd of vervangen.

De voortgang is te volgen hier : http://myalbum.com/album/omiKwep3uAix




Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: The Headless Horseman op 12 juni 2016, 17:15
Goh, ziet er weer mooi uit  8)
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: luwe op 12 juni 2016, 19:40
hier word ik vrolijk van
hoe het was naar hoe het word  8) :)
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: Oldtimer op 14 juni 2016, 22:50
Vandaag nog even wat gerommeld.
In elk geval zit het meeste er al weer op.
Uitlaatje even een beurt gegeven en ook meteen de waterhuishouding geplaatst.

(http://myalbum.com/photo/xWbC2bXV66zM/360.jpg)

Ook maar even de remmen vernieuwd voor en een nieuw bandje erop.
Morgen even de boel van de vloeistoffen voorzien en dan moet het sleuteltje maar eens om.

(http://myalbum.com/photo/BMg9mOqrhssj/360.jpg)
(http://myalbum.com/photo/nZhl5jpdpqFw/360.jpg)

Met een beetje mazzel kan hij mee naar het NTT  ( heeee dat rijmt ook nog  ;D ;D
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: Brombeer op 14 juni 2016, 22:55

Supernetjes hoor  8)

Bak werk he, zo'n motortje opknappen  ???


Succes met sleuteltje omdraaien en veel rijplezier ermee gewenst, Oldie  :)
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: Oldtimer op 14 juni 2016, 22:56
Citaat
Bak werk he, zo'n motortje opknappen
Daar weet jij alles van.
Voor mij wordt het bijna routine  8)
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: EelkoL op 14 juni 2016, 23:31
Mooi hoor, respect voor al het werk!!
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: honda2x op 14 juni 2016, 23:39
kijk hier geniet ik van  :))
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: Oldtimer op 15 juni 2016, 20:05
(http://myalbum.com/photo/E1u215URSPY5/360.jpg)

Vandaag ook achter de nieuwe sloffen eronder,koelvloeistof gevuld, alle overige noodzakelijke aansluitingen erop en dan de sleutel omgedraaid.

Nou ja........................  Het zal je niet verbazen, starten en lopen.
Pff  zitten toch alle draadjes weer op de juiste plek.

Morgen maar eens aan het kuipwerk werken en een proefritje maken.
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: honda2x op 15 juni 2016, 20:24
mag ik aan jouw vragen of je misschien  een middenbok rechter remhendel en een rechter spiegel hebt die overgenomen kan worden  ;D ?

uit de berg transalpmeuk ?
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: Zeegie op 15 juni 2016, 20:28
(http://myalbum.com/photo/E1u215URSPY5/360.jpg)

Nou ja........................  Het zal je niet verbazen, starten en lopen.
Pff  zitten toch alle draadjes weer op de juiste plek.


👌 Goed bezig. Dat ga ik ook nog een keer roepen!
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: Cas op 15 juni 2016, 20:53
Het onmogelijke is dus toch mogelijk, supermens!
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: Oldtimer op 16 juni 2016, 09:55
Citaat
rechter remhendel en een rechter spiegel
Remhendel mss, maar dan moet je even de juiste maten geven. Er zit verschil in bouwjaar.
Spiegels moet ik zelf naar op zoek en midden bok heb ik niet meer.
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: Oldtimer op 16 juni 2016, 19:13
Zo, klusje geklaard.

Zelfde motor, zelfde plek een paar maandjes later. 8)

(http://myalbum.com/photo/60jKCsDAsHRM/360.jpg)

(http://myalbum.com/photo/02ssDaE4ac8T/360.jpg)
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: Zeegie op 16 juni 2016, 19:27
Prachtig gedaan! Wat een verschil!
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: Cas op 16 juni 2016, 19:58
Topper Marien ;D
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: Sandra op 16 juni 2016, 21:55
Mooi hoor Marien! Goed gedaan jochie... :))
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: arne op 16 juni 2016, 21:56
Goed gedaan weer hoor!
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: The Headless Horseman op 16 juni 2016, 22:47
Zelfde motor, zelfde plek

Zoek de 10 verschillen  ;D

Goe gedoan weer hoor! Trots op zijn  8)
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: Brombeer op 16 juni 2016, 22:56
Hé die Ouwe die is nie gek!  :)



Ik vind inmiddels wel de topique-titel nergens meer op slaan  ;D
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: Oldtimer op 17 juni 2016, 14:16
vandaag de eerste proefrit gemaakt. De eerste 5 km zitten er op
Loopt als een zonnetje. Geen lekkages, loszittende delen en rammeltjes.
Kortom een genot om mee te rijden.

En zoals beloofd het kostenplaatje.
Voorlopig dus maar zelf mee gaan rijden want verkoop zou jammer zijn.
Wie weet wat het volgende projectje zal worden.

Misschien koop ik wel een bmw  >:D
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: Janno op 17 juni 2016, 14:23
Geweldig om te zien dat je zo iets moois ervan kan maken.
Compliment!
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: voorstad op 17 juni 2016, 16:09
Mooie kleurstelling Rien!  :angel:

Zie in je kostenoverzicht de spiegels wel staan, op de foto (nog) niet. Bijna af dus....  :))
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: Raymond op 17 juni 2016, 16:10
Echt mooi gedaan zeg. Super netjes.
Daar staat weer een exemplaar die heel wat kilometers kan maken.
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: Oldtimer op 17 juni 2016, 17:07
Citaat
Bijna af dus....
Er blijft altijd wat over om te prutsen Eelco. ;)

Spiegeltjes vandaag erop en ook de kofferbeugels moeten nog.
Wil ook een verhoogd schermpje.
Ook de garmin mount moet nog worden aangesloten.

Maar al met al hij is weer aangemeld, verzekerd en afgetankt.
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: eerde jan op 17 juni 2016, 23:19
Marien, prachtig gedaan.
De kosten vallen nog mee toch als je er toch zelf op gaat rijden.

En die bandjes zijn geweldig, ik heb ze er ook onder.
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: V-Twin op 18 juni 2016, 08:29
Handige bliksem! Mooi resultaat Marien, KLASSE  8)
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: Oldtimer op 18 juni 2016, 13:45
De laatste hand aan de accessoires vandaag
De Garmin mount gemonteerd en netjes aangesloten achter het contact. De kofferbeugels er maar opgezet ( helpen in elk geval de kappen heel te houden ) de spiegels gemonteerd en een opzetruitje geplaatst..
Komende week wat rondtoeren en ritje narijden.


(http://myalbum.com/photo/yyCRWbQwaeKG/360.jpg)

oh ja. De 25 jaar TCN sticker ontbrak nog.
De sticker op het voorspatbord zit er om een witte plek te verbergen. Lossen we ook nog wel op. ;D

(http://myalbum.com/photo/SvHsQ3vOnE6u/360.jpg) 

Ook opgelost dus.

De hele collage van foto's staat nog even hier. Misschien handig als je wilt weten hoe iets moet zitten
http://myalbum.com/album/omiKwep3uAix
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: Nick82 op 19 juni 2016, 02:34
Ziet er goed uit hoor marien!  Merk je nog veel verschil met zo'n opzet-ruitje.? Ik ben ook aan het kijken om mijn scherm te verhogen....
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: Oldtimer op 19 juni 2016, 10:15
Hoi Nick,
Verschil maakt het altijd, maar zoals hier op het forum al meerdere keren voorbij gekomen is dat voor iedereen persoonlijk.
De een zit graag met de kop in de wind en een ander wil met 140 met open vizier een sigaretje roken op de motor.

Je moet voor jezelf experimenteren met wat voor jou prettig is.
Een opzetruitje is relatief goedkoop en is en eerste stap naar een verhoogde of verlaagde ruit.
De stand is variabel, dus je kunt wat uitproberen.

Je kunt bij MDI in Ravenstein bijvoorbeeld eerst een ruit proberen, voordat je hem aanschaft. Ze zijn daar erg behulpzaam bij.

Suc6
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: Nick82 op 19 juni 2016, 11:10
Dankje marien,

Ik krijg bij een vaartje van 50 al traanogen, en dat is donders irritant. Ik heb een ruitje besteld dus ben benieuwd!
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: David op 19 juni 2016, 15:50

Mooi werk!

Wat is dat voor achterband?
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: Oldtimer op 19 juni 2016, 17:03
Bandjes zijn van Dunlop  type TS.
Kleven als een gek. ook bij nat weer.
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: Mirko op 20 juni 2016, 19:52
Ziet er weer strak uit Marien
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: swilting op 21 juni 2016, 17:52
Mooi gedaan, neem je die dit weekend mee?
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: Ron76 op 21 juni 2016, 19:21
Ziet er zeker netjes uit. Hoop dat hij binnen mag slapen zou zonde zijn als die buiten moet moet staan. Heb een Aantal jaar geleden mijn fiets ook opgeknapt  😀.helaas door het buiten slapen moet ik eigenlijk weer opnieuw beginnen.voorlopig maar gewoon crossen met dat ding.veel plezier met je nieuwe aanwinst.
Titel: Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
Bericht door: Oldtimer op 21 juni 2016, 20:54
Citaat
neem je die dit weekend mee?

Hoi Stephan,

Was eigenlijk wel de bedoeling, maar vandaag 400 km getoerd ( NTT route nagereden en was dus in Breehees ) en er moeten wat dingetjes worden veranderd.
De achtervering/schokbreker is niet wat ik wil en deint veel te veel na met passagier erop.
Soms raakt in de bocht de middenbok even de grond en dat geeft natuurlijk uitstapjes.
Ook voor wil ik weer progressieve veren monteren.
Alles nog even nalopen, zoals balhoofdlager natrekken en bouten en moeren controleren.
Omdat ik deze week gewoon geen tijd meer heb, wordt het dus de trouwe blauwe die meegaat.

Tot vrijdag.

@ Ronald,
Uiteraard is de werkplaats ook de slaapplaats voor de Alpjes  ;)
Geen zorg, ze krijgen geen koude voeten
M