Transalpclub Forum
Techniek => Techniek Algemeen => Topic gestart door: voorstad op 26 januari 2016, 14:08
-
Vanmorgen bij het wegrijden (XL650V van mijn ega) een wat vreemd schurend geluid bij het optrekken; niet bij het rollen met motor en niet bij stationair lopen. Aangezien ik vermoedde dat het de ketting was, heb ik het voortandwielbeschermkapje (3x woordwaarde) weggehaald. Ik vond dat het tandwiel nogal los zat... maar wat vinden de experts ervan?
-
Lijkt me wel erg los! Zou het tandwiel even demonteren en kijken hoe de vertanding van de as er uitziet. Is dit goed dan ander tandwiel er op. Ook het borgplaatje zal wel erg ingelopen zijn!
-
Veel te los. Lijkt er op dat de borgplaat ook zijn werk niet doet. Hoop voor je dat de as niet is versleten.
-
Oeh! Dat ziet er wel heel losjes uit idd :o
-
Dit is slijtage van het voortandwiel.
Het borgplaatje heeft hier niet veel mee te maken, deze zal inmiddels wel gesleten zijn.
Ook kun je zien dat het borgplaatje zijn werk doet, bij het bewegen schuift het tandwiel niet van de as.
Het is een beetje lastig te zien zo onder een hoek maar het lijkt erop dat je ook aan de vertanding kunt zien dat het voortandwiel is versleten.
Het vervangen van het voortandwiel is het advies en afhankelijk van de staat van de ketting en achtertandwiel kan het verstandig zijn de hele set te vervangen.
Bij het vervangen even goed de as inspecteren of die niet is ingelopen.
Groet Hans
-
Enkele weken terug, en enkele maanden daarvoor, was hier ook een topic betreffende een versleten borgplaatje.
Misschien is het zwabberen van het tandwiel de oorzaak van het vroegtijdig verslijten van het borgplaatje.?
Of misschien wordt het zwabberen veroorzaakt door slijtage van het borgplaatje?
Kun je na demontage eens enkele goede foto's posten ter analyse door de specialisten op het forum?
Dit kan een heel onnozele maar vervelende panne veroorzaken op reis.
Alain
-
Los van het feit dat het nu mogelijk echt goed versleten is en dus vervangen moet worden...
... misschien toch maar even die open deur intrappen: Hoe vast zitten die twee boutjes van het voortandwiel?
-
Goedenavond,
De boutjes van het borgplaatje van het voorste tandwiel moeten vast op 10Nm.
Het zwabberen van het tandwiel heeft niet als direct aanwijsbare oorzaak een versleten borgplaatje.
Het borgplaatje borgt het tandwiel tegen verplaatsen van links naar rechts maar zet het tandwiel niet vast.
Het zwabberen van het voortandwiel is in dit geval te wijten aan vergaande slijtage.
Zelden wordt het borgplaatje bij elke wissel van het voortandwiel vervangen.
Groet Hans Schaap
-
Typisch geval van versleten tandwiel dus:
(http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?action=dlattach;topic=13486.0;attach=24067;image)
Nieuw tandwiel:
-
Dat ziet er een stuk beter uit!
-
tsja, mooi voorbeeld wel en goed weergegeven.
Die tandjes van je oude tandwiel zijn idd wel toe aan vernieuwing.
-
Goed dat het weer eenvoudig en goedkoop is opgelost.
Let er wel op dat je de tandwielen altijd met de tekstzijde naar de buitenkant monteert.
Groet Hans
-
Let er wel op dat je de tandwielen altijd met de tekstzijde naar de buitenkant monteert.
Groet Hans
Ehhhhh, het voortandwiel heeft aan de achterkant een flens en kan er m.i. maar op 1 manier op. Er staat inderdaad geen tekst op de voorkant van het tandwiel. Moet ik mij zorgen maken?
-
Dan staat de tekst op wat bij jou nu de achterkant is, even omdraaien dus. Een tandwiel zonder tekst....hmm misschien niet de beste kwaliteit en een potentieel assen vretertje
-
Mmmm, heb ik 'm er echt verkeerd om op gezet?
Dit is de tekening van het tandwiel
(http://www.mlmparts.com/media/catalog/product/cache/1/image/800x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/5/0/500_7260078.jpg)
Het tandwiel heeft een dunne flens aan de linkerkant en een dikkere flens met kleinere diameter aan de rechterkant. De kant van de dikste flens met de kleinste diameter heb ik aan de achterkant zitten (dat was bij het versleten tandwiel ook), vandaar dat ik 'm er zo opgezet heb. Fout dus? >:( ???
-
bij je oude tandwiel staat de tekst ook aan de kant met de smalle flens.
Bij de nieuwe staat er geen tekst op.
Ik zou even controleren.
-
Geeft toch niet , is immers simpel op te lossen
omdraaien
(dan loopt de ketting ook weer in lijn,)
-
Hier zit een mogelijke verklaring voor de bijzondere slijtage en het zwabberen: doordat het tandwiel meer naar buiten gemonteerd zat stond het tandwiel steeds in een lichte niet-haakse afwijking tov van de as en is abnormale slijtage opgetreden. Ik zou dus ook de as zelf eens goed controleren op abnormale slijtage. Eventueel fotootje van posten.
Ook Freutel moet dit eens controleren, want op zijn fotootje zie ik ook geen tekst aan de buitenkant.
-
Ik kan 'm zeker omdraaien, maar dan blijf ik me afvragen waarom de tekst bij het versleten tandwiel op de ene kant staat, en bij het nieuwe tandwiel op de andere kant (vermoedelijk).
En dan zou 1 van de 2 dus verkeerd moeten zijn..... toch?
-
.... vermoedelijk ....
:-X
Het lijkt, als ik de video en foto bekijk, dat mogelijk andersom gezeten heeft....., of mogelijk was het wel origineel niet het juiste tandwiel, met (bij eerste montage) minimale speling wat in de loop van de tijd verergerd is tot wat je nu merkte.
Gewoon omdraaien en verder niet meer over nadenken. ;)
-
Opgelost: Ik heb het oude tandwiel even opgediept en de achterkant schoongemaakt... blijkt dat er onder de meuk de letters AFAM en een nummer staan. Op de andere kant staat alleen Made In France. Dat zou het dus verklaren.
Zaterdag zal ik 'm omdraaien :-)
-
Ok, omgedraaid ;D
(http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?action=dlattach;topic=13486.0;attach=24189;image)
Dan hoop ik nu dat alles goed is....
-
Kijk, zo hoort het.
Geen wonder dat het oude zo versleten was.
-
Zo Eelco, hier ben ik zelf ook wel een beetje verbaasd van. Ik denk dat het goed het tweede tandwiel zou kunnen zijn, dus die dokus heeft niet zo opgelet.
Als ik naar de foto kijk met het oude en nieuwe tandwiel, kan je duidelijk de "schaafwonden" zien op het oude tandwiel. Ik vraag me af wat dat met de ketting heeft gedaan? Heb je die ook vervangen, of alleen geinspecteerd? Ben nieuwsgierig :)
-
Met de ketting heb ik (nog) niks gedaan. Er zit wel wat slijtage op. Van de zomer krijgt de 650 een beurt, mag Waffie beslissen of de ketting en achtertandwiel vervangen moet worden.