Transalpclub Forum

Algemeen => Over mijn (nieuwe) motor, mijzelf en/of waarom ik lid ben geworden => Topic gestart door: duikie op 31 januari 2016, 14:27

Titel: Nieuw op het forum (nu met Alp)
Bericht door: duikie op 31 januari 2016, 14:27
Hallo allemaal, eerst maar even voorstellen want dat is volgens mij wel zo netjes. Mijn naamis André (forumnaam: Duikie) en ik woon in in Arnhem.
Na diverse motoren gehad te hebben heb ik besloten dat het tijd is voor een oude droom. Een Transalp of een Africa Twin(maar die is wat te duur voor mijn gevoel). Ik ben ooit begonnen met een Honda XL600R, maar toen de Transalp op de markt kwam had ik het idee dat ik er zo één wilde hebben. Echter nooit gebeurt. Wel verschillende andere motoren(Yamaha,Suzuki  :-[ :-[ :-X).
Afgelopen week bedacht dat het nu tijd is voor een TA. Marktplaats een beetje afgestruind om te kijken wat er zoal aangeboden wordt. Ik wil de aanschaf onder de €1000,00 houden aangezien het een "speeltje" is. Voor het dagelijkse werk beweeg ik me in een fijne cabrio voort.
Dit weekend dacht ik al een TA gevonden te hebben, iemand verhuisd naar het buitenland en wil van zijn 97-er af. Helaas op het laatst voordat ik kon gaan kijken, is het afgebroken en ga ik verder zoeken.

Poehee, lang verhaal.

ik hoop hier veel leesplezier te vinden. Is er een algemeen idee, welke bouwjaren het best/ minder goed zijn?

André(Duikie)
Titel: Re: Nieuw (nog alp-loos) op het forum
Bericht door: Timy op 31 januari 2016, 15:04
Welkom André,

Een Africa Twin onder de 1000euro wordt het zeker niet. Een goede Transalp zal al flink zoeken zijn.
Je zal met dit budget op waarschijnlijk op een eerste model XL600v of de opvolger uitkomen ( tot 96).
Toch wil je wel al waarschuwen dat Alpjes onder de 1000euro vaak onderhoud behoeven etc. Dit zal het uiteindelijke budget weer verhogen.

Alle clubmotoren zijn betrouwbaar als ze maar het benodigde onderhoud tijdig hebben ontvangen. De Transalp voor 1996 staat bekend om de CDI perikelen, deze waren namelijk staand geleverd en contacten breken door het doorzakkende zadel. Velen heb dit al opgelost door een ander ophangrubber maar het is wel goed om dit te checken (gebruik hiervoor de zoekfunctie).
De zwarte blokken willen op den duur wel olie gaan gebruiken maar dit is ook weer erg afhankelijk van het onderhoud in het verleden.. De meest betrouwbare Alp is de 650 maar dit valt buiten het budget en is in onderhoud lastiger. Gewoon rustig neuzen (ook op het forum!) en tzt als je iets gevonden hebt eens vragen stellen. Vlak bij jouw wonen genoeg leden die misschien wel met raad en daad kunnen helpen.

En natuurlijk snel lid worden!  ;D


Titel: Re: Nieuw (nog alp-loos) op het forum
Bericht door: duikie op 31 januari 2016, 15:34
Timy, bedankt voor het welkom, voor het gestelde budget weet ik dat ik geen wonderen mag verwachten. ik ben gelukkig niet onhandig ::)en (ver)prutsen met motor of auto hoort bij mijn liefhebberijen. onderhoud aan mijn voertuigen doe ik in principe zelf. Een alp hoeft dus niet bij aankoop perfect te zijn, ik had deze op marktplaats gezien en dat leek me wel wat.

http://www.marktplaats.nl/a/motoren/motoren-honda/m1009900378-super-leuke-transalp.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr
Titel: Re: Nieuw (nog alp-loos) op het forum
Bericht door: Oldtimer op 31 januari 2016, 17:06
Hoi duikie.
Welkom hier en ik hoop dat je nickname niets te maken heeft met je gedrag op een motor  :o

Wanneer je zelf iets wilt opbouwen en je wilt onder de 1000 euro blijven heb ik misschien wel een leuk projectje voor je.
Een PD10 van 1996, waar wel een en ander aan moet gebeuren.

Motorblok is er onderuit momenteel en vooral als je graag sleutelt is er iets moois van te maken.
Als je hier even kijkt, begrijp je wel wat ik bedoel.

http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=13433.0


Uiteraard wil ik je wel met raad en daad bijstaan en je woont ook in de buurt ook nog.

Alpje op marktplaats ziet er trouwens ook leuk uit.




 
Titel: Re: Nieuw (nog alp-loos) op het forum
Bericht door: ChristianG op 31 januari 2016, 17:29
Welkom :)
Titel: Re: Nieuw (nog alp-loos) op het forum
Bericht door: duikie op 31 januari 2016, 20:41
Dankjewel ChristianG.

@Oldtimer, ik denk dat dat project(je) toch wel iets(vééééé) te veel van het goede is voor mijn (on)kennis en (on)kunde. Los van het feit dat ik de ruimte niet heb voor zo'n klus, anders zou ik er misschien nog wel aan beginnen. Dan is het gewoon een hele mooie leerweg. Alpje op markplaats kwam met onderhandelen goed uit(onder de €1000) en ik zou vanmorgen gaan kijken  en handgeld geven en papieren meenemen, plotseling wilde de verkoper 30% vooraf. Toen ik dat teveel vond wilde hij alles ineens verplaatsen naar morgenavond ??? ???. Ik heb toen afgehaakt, voelde niet goed. Ik heb geen dringende noodzaak en wacht rustig tot "mijn" motor zich aanmeld.

Raad en daad is altijd welkom, op dit moment ben ik veel aan het lezen over de verschillen tussen de modellen, tot deze week dacht ik dat het verschil dat er was tussen de 600, 650 en 700 modellen was. Ondertussen weet ik dat er ook in de 600 serie al verschillende varianten zijn.
Het wordt in ieder geval een 600, en ik denk dat de beste keus is 1997 en ouder.
Stapje voor stapje kom ik er wel.

ps. nickname komt van een vroegere hobby: sportduiken
Titel: Re: Nieuw (nog alp-loos) op het forum
Bericht door: Timy op 31 januari 2016, 20:56
Ik heb die Alp al even zien staan op MP. Mijn mening: Veel te veel geld voor die fiets.
Blok is misschien gespoten en anders klopt het blok of het kuipwerk niet bij elkaar. De foto's spreken al in het nadeel vind ik. Niet eens moeite gedaan om hem goed te presenteren. Daarnaast is het ktk 1997 (1e toelating 2000), het blok waarschijnlijk een >89 en de voorvork uit de serie 94-96...
De kleurstelling is ook later lastig(er) door te verkopen omdat je NET een liefhebber van Marlboro moet hebben. Is niet dat het historisch correct is of zo, waarschijnlijk een verstokte kettingroker?  :P

Snel bij wegrennen vind ik op basis van wat ik lees/zie.

update:
optie?
http://link.marktplaats.nl/m1016980388

http://www.speurders.nl/overzicht/motoren-en-scooters/motoren-honda/honda-transalp-154511181.html?sr_ab=1&order_direction=asc&order_by=price&query=transalp (wel duurder maar foto's erg netjes..)

http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=13435.0
Titel: Re: Nieuw (nog alp-loos) op het forum
Bericht door: Miquel op 31 januari 2016, 21:08
Hallo Duikie, welkom :)

Aanstaande Donderdeg 4 Februari is er weer een Stammtisch Oost meeting (STO)
Je mag hier gewoon aanschuiven en hier kun je ook veel info krijgen van (ex)transalprijders.

http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=2194.2670

Cafe de Tol (Grieks restaurant)
Stammtisch Oost in Duiven.
Rijksweg 19 vanaf 19.00 uur
Titel: Re: Nieuw (nog alp-loos) op het forum
Bericht door: duikie op 31 januari 2016, 21:09
WAUW, de details, ik was nog niet verder gekomen dan, geen verkeerde kleur en afgaande op wat er geschreven stond leek de motor mij niet verwaarloosd. Er is in de afgelopen tijd toch wat werk aan verricht mbt onderhoud. De vraagprijs is tot ruim onder de 1000 gezakt. Gelijk wat vragen:
Wat betekend KTK 1997?
voorvork serie 94-96 is dat goed of niet goed?
Voor het blok moet ik dacht ik gelezen te hebben jonger dan 96 zijn ivm cdi?

Alvast bedankt voor het geduld.


Dit forum heeft tot nu toe voor mij de meeste info opgeleverd :)
Titel: Re: Nieuw (nog alp-loos) op het forum
Bericht door: duikie op 31 januari 2016, 21:48
Timy, ik heb die advertenties bekeken en cor een pb'tje gestuurd. Die marktplaats link, waarom "voelt" die voor jou beter? Hij ziet er origeneel uit maar verder geeft de verkoper geen info. Ik zie wel staan dat het 25kW is(dus geknepen voor beginnersrijbewijs?) Die op speurders heeft een vraagprijs met vanaf bieden die voor mij te hoog is.
Bedankt voor het meedenken. :D :D
Titel: Re: Nieuw (nog alp-loos) op het forum
Bericht door: Chris-alp op 31 januari 2016, 23:10
Als je nog een goede motor zoekt heb ik nog een hele mooie en goede voor je. Staat in het verkoop topic, matzwarte transalp. Kost wel iets meer maar dan heb je ook een probleemloze motor die super netjes is.

Voor de luie mensen: http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=13015.0 (http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=13015.0)
Titel: Re: Nieuw (nog alp-loos) op het forum
Bericht door: duikie op 01 februari 2016, 05:56
Bedankt voor het aanbod Chris, maar jouw alp ligt ver buiten wat ik wil uitgeven. Het is trouwens wel een hele mooie, echt mijn kleur dat matzwart.
Titel: Re: Nieuw (nog alp-loos) op het forum
Bericht door: len_tour op 01 februari 2016, 09:55
Mijn Alp komt ook op de markt voor onder de 1000. Ik moet alleen het blok wisselen en testen. Digitale CDI's, aangepaste veerring en een setje koppelingsplaten, nieuw in de doos. Er moet wel wat aan gebeuren qua lagers (balhoofd/pro-link) maar daar zit je al snel mee onder de 1000 euro.
Titel: Re: Nieuw (nog alp-loos) op het forum
Bericht door: Cas op 01 februari 2016, 14:15
Bedankt voor het aanbod Chris, maar jouw alp ligt ver buiten wat ik wil uitgeven. Het is trouwens wel een hele mooie, echt mijn kleur dat matzwart.

Ik vind dit een prachtige Alp en een zeer schappelijke prijs. Ik denk dat als je een Alp koopt voor onder de 1000 euro dat je aan kosten voor opknappen en verborgen gebreken aan hetzelfde bedrag gaat komen, zo niet meer. En deze Alp ziet er piekfijn uit, is technisch in orde en heeft een lage km stand.
Titel: Re: Nieuw (nog alp-loos) op het forum
Bericht door: Chris-alp op 02 februari 2016, 11:14
Dat klopt wel denk ik. Het is ook een vraagprijs, er kan nog over gepraat worden natuurlijk...
Titel: Re: Nieuw (nog alp-loos) op het forum
Bericht door: duikie op 03 februari 2016, 10:18
Je hebt een PB :D
Titel: Re: Nieuw op het forum (nu met Alp)
Bericht door: duikie op 21 februari 2016, 20:50
Yes, het is zover. Hij staat op de oprit!! :D ;D :D ;D
(http://i1164.photobucket.com/albums/q575/andredreetje/20160221_133802_zpscg04aihd.jpg~original)
Overgenomen van een militair die hem sinds 2009 in bezit had maar door zijn uitzendingen naar het buitenland nauwelijks aan rijden toekwam.

Machine heeft wel wat weinig liefde gehad de afgelopen jaren. Dat gaat denk ik wel goed komen. Hij is van December 1997 en heeft 54000 km op de klok. Thermostaat is slecht, maar daarvoor is een nieuwe onderweg. Verder veel schoonmaak en poetswerk. Redelijk wat gebruikssporen. Accu leek slecht bij het ophalen, maar de motor start nu wel goed, dus misschien valt het mee. En toch nog binnen mijn budget gebleven (echtgenote ook blij).
Titel: Re: Nieuw op het forum (nu met Alp)
Bericht door: EelkoL op 21 februari 2016, 21:55
Gefeliciteerd, veel plezier ermee!!
Titel: Re: Nieuw op het forum (nu met Alp)
Bericht door: Oldtimer op 22 februari 2016, 09:29
Mooie PD10  Duikie.
Het is precies dezelfde als die bij mij momenteel op de brug staat om gereviseerd te worden.
Er is wel wat bijgespoten met name de tank.
Hier hoort de lak over te lopen van fel rood naar donkerder.
Maar doet verder niets af aan het totaalbeeld.

Leuke alp en veel plezier ermee.
1e donderdag van de maand maar eens laten zien bij de stammtisch Oost ;)
Titel: Re: Nieuw op het forum (nu met Alp)
Bericht door: voorstad op 22 februari 2016, 10:45
Thermostaat is slecht, maar daarvoor is een nieuwe onderweg.

Je bedoelt dat de meter in het dashboard nauwelijks uit het linkerhoekje komt? Dat is heel normaal voor een alp. Bij mij komt de meter na een kwartiertje rijden heel licht omhoog. Alleen op een warme zomerdag en bij lang wachten voor het stoplicht wil de meter wel eens richting halverwege gaan........
Titel: Re: Nieuw op het forum (nu met Alp)
Bericht door: duikie op 22 februari 2016, 17:22
Maar het zal toch niet de bedoeling zijn dat de meter onderin blijft? Ik lees wel veel dat er kapotte thermostaten zijn. Maar een motor die zo "koud" blijft is toch niet goed? Misschien zit ik fout, maar ik wil hem graag in het midden hebben.
Titel: Re: Nieuw op het forum (nu met Alp)
Bericht door: alain op 22 februari 2016, 17:47
Bij gewoon gebruik komt mijn meter nauwelijks boven de laagste stand. In file echter, en wanneer de anderen in panne staan met een oververhitte motor, blijft de Transalp rustig blazen zonder ooit in de problemen te komen. Het naaldje komt dan netjes in het midden, nooit in het rood.
Test hem dus eens uit in de file bij warm weer vooraleer een aantal misschien overbodige ingrepen uit te voeren.


Alain
Titel: Re: Nieuw op het forum (nu met Alp)
Bericht door: Oldtimer op 22 februari 2016, 18:57
Citaat
Misschien zit ik fout, maar ik wil hem graag in het midden hebben.
Jaja, bij mij zit hij al in het midden   :P , maar je zit inderdaad fout.
De temperatuurmeter van de Transalp zal nagenoeg niet uit de hoek komen bij deze buiten temperaturen.
Maar eenvoudig te controleren.
Laat hem maar eens een kwartiertje draaien op de bok.
Je zult zien dat hij echt wel naar het midden komt. Als het spul allemaal werkt, gaat zelfs de ventilator lopen.

Maar gedurende een normale trip zal hij niet veel verder dan 1/4 van de schaal komen.
Titel: Re: Nieuw op het forum (nu met Alp)
Bericht door: Sandor op 22 februari 2016, 19:45
Ik heb een thermometer als oliepeilstok. Deze geeft als bedrijfstemperatuur 80 gr aan, ongeacht de temp van de koelvloeistof.
Ik heb mijn thermostaat gecontroleerd of die werkt omdat ik in het begin ook twijfelde of hij goed werkt. Gaat bij +/- 85 gr open. Dus werkt prima! De alp op temp laten komen of de koelfan werkt en deze begon te draaien als de koeltempmeter iets over de helft is en houdt de koelvloeistoftemp dan ook op de helft.
Dit gebeurd alleen tijdens veel stadverkeer op een warme dag.
Voorde rest komt de naald weinig voorbij de "c".
Maw, de rijwind houdt de koelvloeistoftemp laag ondanks de olietemp constant rond de 80 gr blijft.
En dat is volgens mij het belangrijkste, de olietemp.
Ps de oliepeilstoktemperatuurmeter heb ik met geijkte tempmeter vergeleken en het scheelde 1 a 2 gr, dus betrouwbaar.
Titel: Re: Nieuw op het forum (nu met Alp)
Bericht door: duikie op 22 februari 2016, 20:11
Misschien een rare opmerking van een alp newbie, zit de temperatuur voeler voor de temperatuur meter evt aan de koude zijde van het koelsysteem? (Nieuwsgierigheid is soms best wel lastig)  :o
Titel: Re: Nieuw op het forum (nu met Alp)
Bericht door: Sandor op 22 februari 2016, 20:27
De sensor voor de tempmeter zit onder in het thermostaathuis. Via de linkerkant te zien als de tank er af is.
Titel: Re: Nieuw op het forum (nu met Alp)
Bericht door: Sandor op 22 februari 2016, 20:34
Het blok en de radiateurs staan vol in de rijwind. De motorolie dient voor smering en zeker ook koeling. Koelvloeistof steunt de motorolie in het koelen van het blok, maar met rijwind koelt het blok ook al aardig waardoor de olie maar een beetje steun nodig heeft.
Hrm dat de schaalverdeling van de koelvloeistofmeter ergens tussen de 70 en 110 gr is, als ik me niet vergis. Het midden is dan ook tussen de 80 en 90 gr. Rond 90 gr springt de fan bij.
Titel: Re: Nieuw op het forum (nu met Alp)
Bericht door: duikie op 22 februari 2016, 21:06
Dus, bottom-line is de meter in de cockpit meer een te hoge temperatuur waarschuwing?? :-[ ::).

Ik moet nog veel leren.
Titel: Re: Nieuw op het forum (nu met Alp)
Bericht door: duikie op 20 maart 2016, 19:30
Dit weekend maar eens een usb aansluiting en een voltmetertje op de alp gemaakt. Heeft m'n TomTom weer sap.

(http://i1164.photobucket.com/albums/q575/andredreetje/2016-03-19%2015.06.49_zpsk1qbhct9.jpg~original)
Titel: Re: Nieuw op het forum (nu met Alp)
Bericht door: alain op 20 maart 2016, 20:55
Mooi spul ! Waar vond je die?

Titel: Re: Nieuw op het forum (nu met Alp)
Bericht door: duikie op 20 maart 2016, 22:52
Gevonden op Dealextreme.

http://www.dx.com/nl/p/motorcycle-modified-parts-3-1a-dual-usb-charger-adapter-with-led-6-33v-voltmeter-socket-12-24v-387546#.Vu8bqeLhDDc

Geen idee hoelang het meegaat. Verder als waterdicht gaat de site niet. Tot nu toe heb ik geen slechte ervaringen.