Transalpclub Forum
Techniek => Honda Africa Twin => Topic gestart door: robgoesdakar op 15 april 2016, 11:16
-
Vandaag een klant die, voor zijn gemoedsrust, de shaft saver van kkbike.it gemonteerd wilde hebben.
http://www.kkbike.eu/en/special-sections/62-saver-shaft-for-africa-twin-750.html (http://www.kkbike.eu/en/special-sections/62-saver-shaft-for-africa-twin-750.html)
Ik kende het product op zich wel al, maar had er nog geen ervaring mee.
Montage is echt heel eenvoudig, en je hoeft de ketting niet te verwijderen. (Wel even de spanning er af).
Alle speling die wel eens voelbaar is, waarbij het tandwiel kan kantelen op de as, wordt met dit setje compleet weg genomen.
Of het echte toegevoegde waarde gaat hebben op een al (ver) versleten as, durf ik nog niet te beoordelen, maar het concept werkt in ieder geval.
PS: Ik heb nog 1 setje voor een AT en 1 voor een Alp liggen ;)
-
Kan het wel begrijpen.
Zomaar een rare gedachte: is het niet veel eenvoudiger en goedkoper om het oude tandwiel omgedraaid er tegenaan te monteren dan? Zou dat passen?
-
Let op, er wordt aan beide kanten van het tandwiel een plaat(je) gemonteerd.
Als je, zoals jij voor stelt, het 'oude tandwiel' er tegenaan monteerd, dan past je kapje niet meer terug en heb je bij je laars een draaiende werkpster...... (ok, zou je glad kunnen maken, maar dan nog heb je er een snel draaiend object)
Bijkomend ding is dat je dus maar 1 kant iets toe voegt.
-
Rob, kun jij zien hoe de splines in die schijven gemaakt zijn?
-
Heb je even een pb gestuurd rob.
-
Rob, kun jij zien hoe de splines in die schijven gemaakt zijn?
Kan niet zien HOE ze gemaakt zijn :P
Het achterste plaatje is 1,5 mm dik en heeft de vorm van het borgplaatje
Het borgplaatje in de set zelf is 1,8 mm (als ik het zo goed afgelezen heb)
En de buitenste plaat is 4mm
Er zit geen 'verkanting' in de sleuven, dus ze zijn kaarsrecht. (Tandwielen hebben nog wel eens een schuine verkanting)
Als je nog meer wilt weten, geef maar een gil.
-
Ja dat kun je wel Rob ;D
is het oppervlak mooi glad (dus het oppervlak dat op de uitgaande as ingrijpt), of zitten er kleine lijntjes/randjes in in axiale richting als je hem op de as zou monteren?
Zoals dit:
(http://www.daysteel.co.uk/wp-content/uploads/laser-cutting-striations.jpg)
-
Zo te zien is het 'in de vertanding' allemaal mooi vlak
De platte kanten zijn 'gegroefd' aan 1 kant en vlak aan de andere kant.
(Morgen ff naar Ad komen, dan kun je ze zien.... ;) )
-
Aan de buitenzijde kun je zien dat ze gedraaid zijn. Ik vraag me ook wel af of de tandjes zijn lasergesneden (of waterstraal gesneden)
Heb je toevallig ook een closeup van de tandjes?
-
Ja dat was mijn vraag eigenlijk ;D
Ik denk niet dat ik tijd heb om zaterdag aan te rijden Rob, had er al even naar gekeken. Misschien ben ik extreem produtief in de ochtend en kan ik aan het begin van de middag nog even langs rijden.
-
Dan nog ff een fotootje erbij
-
Rob zie pb..! Thanks
-
Rob , , pb lukt om 1 of andere rede niet maar ik wil meer info of deze er nog is voor de twin..
bvd
-
Uhm....
100 euro? Ik zie idd een kans voor een handige slimmerik ...
-
Uhm....
100 euro? Ik zie idd een kans voor een handige slimmerik ...
Een splain zuiver maken kost nou eenmaal een aardige duit.
-
Precies, maar omdat het uit italie komt ( ;D ) was ik daar toch benieuwd naar.
-
Inmiddels beide setjes voor de AT gemonteerd.
In beide gevallen was er lichte speling van het tandwiel op de as (Tandwiel kon kantelen op de as).
Bij 1 is direct het voortandwiel vervangen, want de binnenvertanding ervan was versleten, daar waar de as vertanding eigenlijk geen echte slijtage vertoonde :-\ Bovendien was het borgplaatje weliswaar gemonteerd, maar had geen tanden meer, dus functioneel geheel nutteloos, kon het tandwiel er gewoon af trekken.
Beide bestuurders melden wel direct dat er minder trillingen merkbaar waren.
Ik ben nog bezig om bulk inkoop te kunnen doen, om de prijs te kunnen drukken.
Binnenkort meer hierover.....
-
Liever dat het tandwiel zijn tandjes verliest dan de uitgaande as toch? ;D
-
Als ik 't allemaal goed begrijp is dit gewoon een middel om een wat breder kontaktvlak tussen tandwiel en as te bewerkstelligen, zodat evt slijtage ook wat meer 'uitgesmeerd' word over de breedte van de vertanding op de as. Zie ik dat goed?
Als je as inmiddels al een beetje ingesleten is dan grijpen de plaatjes ook weer aan op een nog 'ongebruikt' deel natuurlijk.
Is het idd moeilijk/kostbaar om te produceren of na te maken Pim?
-
Zomaar een rare gedachte: is het niet veel eenvoudiger en goedkoper om het oude tandwiel omgedraaid er tegenaan te monteren dan? Zou dat passen?
Nog geen slecht gedacht: twee versleten tandwielen bijfrezen tot plaatjes van de juiste dikte en tandjes wegfrezen. Wel wat werk... tenzij je er een reeks maakt op bestelling en over geschikte machines beschikt.
-
Als ik 't allemaal goed begrijp is dit gewoon een middel om een wat breder kontaktvlak tussen tandwiel en as te bewerkstelligen, zodat evt slijtage ook wat meer 'uitgesmeerd' word over de breedte van de vertanding op de as. Zie ik dat goed?
Als je as inmiddels al een beetje ingesleten is dan grijpen de plaatjes ook weer aan op een nog 'ongebruikt' deel natuurlijk.
Is het idd moeilijk/kostbaar om te produceren of na te maken Pim?
Dat is het idee geloof ik ja. Als het gefreesd of gebroodsd moet worden zal het wat prijzig zijn, maar laser of watersnijden valt reuze mee.
Het probleem is dat water en lasersnijden een ruw oppervlak kan geven, hoewel dat voornamelijk een issue is/kan zijn bij dikker materiaal. Ik vraag me af of dit een gewone alu legering is of staal/rvs maar het zal wel geen warmte behandeling gehad hebben...
Ik denk zelf dat een goede tekening en overleg met de snijder (bij mij nemen ze standaard de plaatdikte als bepalend voor snijmethode) een goed resultaat kan geven. Het lastige is dat je pas weet of het werkt (als je al kun vaststellen of het werkt) na zoveel kms rijden...
-
Thanx voor het antwoord Pim! Jij zit al achter je tekenprogramma begrijp ik? ;)
-
Als iemand het wilt proberen geen probleem, maar ik ben er niet helemaal over uit wat wijsheid is.
Maar zelf denk ik dat snijden wel mogelijk is. Wil ook nog eens informeren naar EDM-draadsnijden, dat zou denk ik helemaal super zijn maar ik heb geen idee wat de kosten zijn die daaraan verbonden zitten.
Momenteel heb ik nog die voetsteunen liggen die ik ff af moet maken en ik ben voor de studie bezig een mechanisme te ontwerpen dat me ook wat kopijn bezorgd ;D
-
Je kunt je beter richten op een mechanisme wat je van je koppijn af helpt ;)
Wilde niet aandringen hoor, wellicht weer een leuk ding voor de toekomst! Houd onze clubmotoren nóg langer aan het rijden 8)
-
Onderdelen tekenen is niet zo een probleem, ik probeer nu een mechanisme te berekenen dat de buiging van een balkje gebruikt ter vervanging van veren.
Maar das lastig blijkt ;D
-
Eerste kilometers zitten erop. Voor de as was het niet nodig maar alle spelling is weg en dat merk je met rijden, dat kan ik nu wel zeggen.
-
@ pim.....noemen ze dat niet een bladveer ;)
Groet, Jan
-
Hoi Jan ;D
Dat klopt maar ze willen het 3D printen dus het moet van abs/pla/nylon. Mag ook geen scharnier in zitten.
-
Met kunststoffen altijd lastig, hebben vaak teveel veroudering of kruip.
Succes.
Groet, Jan