Transalpclub Forum
Algemeen => Over mijn (nieuwe) motor, mijzelf en/of waarom ik lid ben geworden => Topic gestart door: Raymond op 24 mei 2016, 15:50
-
Na de aanschaf van mijn eerste transalp maar eens mijn bike leren kennen.
Een transalp rijder zei mij: sleutel aan je motor, leer hem kennen, hoe alles werkt.
Dus .... vandaag het gereedschap te voorschijn getoverd en de boel eens open gemaakt.
Hier en daar toch wat verrassingen tegen gekomen.
Ik zal jullie advies wel nodig hebben hier en daar :)
-
Eerste opvallende is dat er waarschijnlijk een brandje heeft gewoed onder mijn zadel ??!!
-
Zie foto
-
Ook zag ik dat de, volgens mij cdi, los ligt in het frame :o
-
De bedoeling van dat witte doekje is om alles op z'n plek te houden. Nogal een goedkopere oplossing ;)
-
Ook de luchtfilter verwijderd en volgens mij aan verversing toe ? Maar dat weet ik niet zeker.
-
Koppelings kabel heeft ook z'n beste tijd gehad gok ik zomaar
-
Die zwarte hoezen om de voorvork poten zijn ook gescheurd.
Is het noodzakelijk deze hoezen te hebben ? Ik zie ze namelijk ook wel een zonder !?
-
Ook rondom het ventiel van het achterwiel is wat zichtbaar. Nu had ik al gelezen dat deze velgen uiteindelijk op deze wijze door rotten. Is dit al alarmerend? Of gewoon zijn leeftijd ?
-
Goed bezig !!!!
Luchtfilter heeft inderdaad betere tijden gekend.
CDI zou ook wel een ophangrubber kunnen gebruiken.
Voorvorkhoezen zou ik wel vervangen, want zonder ga je waarschijnlijk veel sneller last krijgen van lekkende voorvorkkeerringen.
Verder gewoon eerst een goede beurt geven : olie, oliefilter, bougies (4x !), luchtfilter, kleppen controleren/stellen
Daarna eens controleren/vervangen : koelvloeistof, voorvorkolie
Kijk ook regelmatig naar je oliepeil, ketting/tandwielen, remblokken, remschijven, balhoofdlager, wiellagers, achterbrug lagers e.d.
De corrosie op je velg ziet er nog niet heel dramatisch uit, maar dat kun je pas echt zeggen bij de volgende bandenwissel.
-
Remvloeistof en evt remleidingen niet vergeten...
-
Wat mij opviel is dat de spanningsregelaar boven de uitlaat bevestigd is. De spanningsregelaar moet kunnen koelen.
Waarom dus direct boven een hitte bron ? Koelt de SR voldoende op deze plaats? Zijn er leden die 'm verplaatst hebben ?
-
SR
-
Regelaar boven de uitlaat is inderdaad niet echt handig, maar geeft geen problemen. Zeker niet tijdens het rijden
-
Bedankt Mirko :D goed te weten. Dan hoef ik daar niets aan te veranderen.
-
Raymond, zou het kunnen dat je ontluchtingsbuisje niet op je accu aangesloten is? (Rechts)
bekijk dat eens want zuur dat uit je accu loopt kan schade veroorzaken.
-
Wat mij opviel is dat de spanningsregelaar boven de uitlaat bevestigd is. De spanningsregelaar moet kunnen koelen.
Waarom dus direct boven een hitte bron ? Koelt de SR voldoende op deze plaats? Zijn er leden die 'm verplaatst hebben ?
Wanneer je de motor weer netjes in elkaar zet, zal je zien dat de rechter zijkap over de spanningsregelaar valt en deze dus min of meer isoleert (qua warmte) van de uitlaat :)
-
Ik denk dat je gelijk hebt Alain. Zal dat vandaag even nakijken. Zit daar een speciale aansluiting voor ( om dat buisje te bevestigen?)
Bedankt Arjen, door het voor het eerst te bekijken, dacht ik dat er mogelijk juist teveel warmte zich verzameld onder de kap en zodoende de SR niet voldoende zou koelen. Maar aangezien de enorme afstanden die er gereden worden zal het idd wel meevallen.
De koppelingskabel is besteld en verwacht deze morgen binnen te krijgen.
-
Zit daar een speciale aansluiting voor ( om dat buisje te bevestigen?)
Rechtsboven opzij zit een aansluitnippel voor het buisje (BREATHER TUBE) dat het overlopende zuur tot onder je motor moet leiden. Bekijk de sticker maar eens op de bevestigingsbeugel van je accu.
-
Check Alain, aansluiting gevonden en inderdaad geen slangetje bevestigd. MAAR......
Nu zie ik dat de vloeistof in alle kamers te laag is in de accu
En een kamer staat het zelfs tot in het midden ???
Wat nu ?? Accu naar z'n klo....
-
Accu
-
Nog niet wanhopen.
Zorg eerst dat je gedistilleerd (=gedemineraliseerd) water ter beschikking hebt.
Haal de accu er uit. Verwijder de dopjes. Vul zeer zorgvuldig de kamers 1 voor 1 tot het maximum niveau met gedemineraliseerd water.
Plaats de dopjes terug. Reinig de bovenkant van de accu met tissues en werp die weg in een plastic zak (zwavelzuur spatten).
Controleer na het laden van de accu of na een tijdje rijden de spanning. Arjen kan je vertellen wat de juiste spanning moet zijn.
-
Bij het vullen van je accu: handschoenen aan + (veiligheids)bril op!
Na het vullen, eerst de accu aan de lader, zodat de accu weer goed op spanning komt. Daarna minstens 24 uur met rust laten.
Na de rustperiode kan je de accu spanning (voltage) tussen de + en - pool meten met een multimeter. Dit geeft je een indicatie van de staat van jouw accu.
12,7V = 100% (nieuwe accu)
12,5V = 80%
12,3V = 60%
12,1V = 40%
11,9V = 20%
11,6V = 0%
Is de spanning van de volgeladen accu, na de rustperiode onder de 12,3V dan zou ik persoonlijk naar een nieuwe gaan uitkijken.
-
Ok, de accu is helaas stuk ( zojuist laten controleren bij de accu specialist in de buurt ) dus nieuwe accu erin.
Opgeladen aangesloten geeft hij een waarde van 12.90.
MAAR wanneer ik m'n TA start en de motor stationair draait bij ongeveer 1000 a 1100 toeren heb ik een waarde van 14.70 (???) Bij oplopende toeren gaat het niet erg omhoog maar krijg wat wisselende waarde rond de 14.70 tot 14.95.... dus wat nu ...?... spanningsregelaar defect ?
-
Net de motor even laten draaien. Loopt netjes, verlichting werkt. Maar na heel even draaien zag en hoorde ik toch licht borrelen in de accu. Om ellende en met panne onderweg te voorkomen wil ik graag zeker zijn van mijn TA. Wat denken jullie ?
-
UIt mijn hoofd kloppen de waardes gewoon.
Overigens is de formele test bij 5000 toeren, en dan mag de alp volgens mij rustig tegen de 15 volt aanlopen.
-
14 volt is normaal. Exacte waarde weet ik niet uit mn hoofd, maar bijna 15 volt is naar mijn mening te veel. Dan gaat je accu kapot.
Spanningsregelaar kan defect zijn.
Rob is de specialist. Ik ben altijd angstig van laadstromen in de buurt van de 15v, maar als Rob zegt dat het kan dan mag je dat aannemen.
-
uit de WP
-
13.5 tot 15.5 bij 5000 toeren :o nou da's een hoop.
Dus dan klopt het tot nu redelijk goed. Zal morgen testen bij 5000 toeren om te kijken of het daar niet boven zal raken. Ik mag aannemen dat die belletjes dus geen kwaad kunnen ?.
Bedankt hoor voor alle hulp alvast, ik leer hier een hoop van, en is mijn TA straks weer in goede conditie :)
-
Rob is de specialist. Ik ben altijd angstig van laadstromen in de buurt van de 15v, maar als Rob zegt dat het kan dan mag je dat aannemen.
En ik was nog even voorzichtig, omdat bepaalde motoren rustig tot over de 15 mogen, maar Jeroen heeft het al opgezocht ;)
-
Altijd meten met je licht aan, anders krijg je verkeerde waardes!
-
Oooh da's goed om te weten want die waren uit. Licht aan dus.. check
-
Vandaag wederom wat metingen verricht. Dit keer met de verlichting aan. Accu 12.9. - draaiende motor stationair 14.6 - 5000 toeren rond 14 . Moet er bij zeggen dat de meter ook niet zo'n beste is. Volgens mij zitten de waarde goed.
Vervolgens stuk gereden heerlijk.
Nu afwachten op de bestelde koppelingskabel ( wat door een foutje van de shop nu een week gaat duren )
-
Kleine pauze (om stiekem m'n bike te bewonderen)
-
Ooooh nee, er is een bout afgebroken van de passagier voetsteun bevestiging. Hoe krijg ik dat er nu weer uit ? Iemand tips ?
-
Kruipolie, linkse tappenset en veel geduld?
-
Kruipolie - check.
Geduld... uuhm tja. ???
Grrrr....
-
Hahahaha, geduld sucks. ;)
Maar zonder heb ik al een paar linkse tappen gebroken. ;)
-
Ik mag aannemen dat die belletjes [in de accu] dus geen kwaad kunnen ?
Belletjes zien is verder wel ok. Als de accu borrelt zoals water kookt, is het niet oké ;)
Ooooh nee, er is een bout afgebroken van de passagier voetsteun bevestiging. Hoe krijg ik dat er nu weer uit ?
Die draad is open aan de andere kant, dus met een rechtse tap moet het ook kunnen. Dan draai je dat restant er gewoon doorheen. Steekt er aan de achterkant niks uit wat je nog kunt pakken?
Paar keer per dag wat kruipolie erop kan op den duur wel meewerken ;)
Brom
-
Brombeer: het is inderdaad niet meer dan wat kleine belletjes. Volgens mij is het nu ook niet meer ( nieuwigheid ??).
Tja met een rechtse of linkse tap, ik ga het met kruipolie en geduld oplossen. Ik weet niet of hij aan de achterzijde uitsteekt, dat zal ik even checken.
Gelijk de beugels weer netjes in de lak gezet.
-
Brombeer: het is inderdaad niet meer dan wat kleine belletjes. Volgens mij is het nu ook niet meer
Hoe meer de accu bij moet laden, hoe meer belletjes er ontstaan. Andersom, een volgeladen accu zal zal nog maar beperkt bellen blazen.
De meeste accu's tegenwoordig zijn onderhoudsvrij, d.w.z. ze kunnen niet open voor 'onderhoud'. Ze zijn toevallig allemaal zwart maar je hoeft er ook niet doorheen te kunnen kijken. Je kunt er immers niks aan doen. Klassieke accu's vergen onderhoud (naast regelmatig bijladen, het aftoppen van de vloeistof in de cellen). Om te controleren of er onderhoud vereist is, zijn ze transparant gemaakt. En dan vallen ineens luchtbelletjes op. Maar wees gerust, in onderhoudsvrije accu's komt dat dus ook voor ;)
Zonder hier een heel verhaal op te hangen over verschillende typen tappen en aanverwante dingen die strikt genomen misschien niet zo heten, in jouw geval wordt met een linkse tap bedoeld: een 'extractor', ofwel een tooltje waarmee je een draadrestant kunt proberen te verwijderen. Je boort een zekere maat gat door het hart van het restant. Dat tooltje draai je in dat gat en zal a.g.v. zijn eigen profiel op zeker moment vastlopen. Feitelijk heb je een extentie geplaatst, waarmee je weer kracht kunt uitoefenen. Omdat het restant linksom eruit moet, heb je in dit geval een linkse extractor nodig, ofwel (onterecht maar gemakshalve) een 'linkse tap'.
Zo en dat voor een zondagmorgen ;D
Succes!
-
Goeiendagschotel, da's nog eens duidelijk.
Net als de motor is dit soort sleutelwerk ook nieuw voor mij. Maar ik weet nu wat mij tedoen staat, dus komt helemaal goed. Nu alleen nog zo'n linkse extractor halen :D
-
(onterecht maar gemakshalve) een 'linkse tap'.
Hahahaha :) Wat een correctheid. Toch wordt er waarschijnlijk heel raar naar je gekeken als je aan de balie van de gereedschapshandel vraagt om een linkse extractor. ;)
-
je kunt ook gewoon de moeite nemen om langs te komen en gezin de geringe afstand bespaart dat je de aankoop van dit destructief stuk gereedschap
mvg ad
-
Dat vind ik een super idee Ad.
Zowiezo leuk om met u kennis te maken.
Bent u daar toevallig aanstaande dinsdag of woensdag ochtend. Zeg zo rond 09.30 uur ?
In Sprundel was het toch ?
-
je kunt ook gewoon de moeite nemen om langs te komen en gezin de geringe afstand bespaart dat je de aankoop van dit destructief stuk gereedschap
Kijk dat zijn de betere aanbiedingen.
Off topic: Maar waarom een "destructief stuk gereedschap" Ad? Gewoon netjes een recht gaatje in de bout boren en rustig eruit draaien noem ik niet destructief... Maar misschien dat jij andere ervaringen hebt?
-
Nah ik ben het wel met Ad eensch, er kleven wel nadelen aan.
Naast de aanschaf (want wanneer heeft een mens dat ooit nog nodig [ja ok, wij],
Dat uitboren vraagt wat ervaring. Het materiaal op het breukvlak kan door compressie zodanig verhard zijn, dat een speciale boorbit vereist is. Werken met die tap vraagt ook wat ervaring. Die tap is van gehard staal en bij scheve of overbelasting breekt hij zonder waarschuwing af. Het totaalrestant is daarmee onverwijderbaar [welnee, je moet een nog harder boortje aanschaffen om die tap eruit te boren]. Maar je kunt zeker van de regen in de drup raken met zoiets.
Ik heb het allebei meegemaakt: succes, en failure. Het ligt heel erg aan de situatie wat-hoe-waar. Ik persoonlijk wil leren wat het doet en daarna verzin ik wel weer wat. Maar dit komt zo weinig voor dat het eigenlijk slimmer is om iemand met de ervaring het voor je te laten doen en dan goed opletten.
Van meekijken leer je ook :)
-
Ik heb het allebei meegemaakt: succes, en failure. Het ligt heel erg aan de situatie wat-hoe-waar. Ik persoonlijk wil leren wat het doet en daarna verzin ik wel weer wat. Maar dit komt zo weinig voor dat het eigenlijk slimmer is om iemand met de ervaring het voor je te laten doen en dan goed opletten.
Daar heb je ook wel weer gelijk in. Al vind ik de term destructief dan weer wat overdreven gekozen. Bij destructief denk ik meteen aan iets dat bij gebruik de boel fors beschadigd. Ik heb ook al wel afbrekende tappen gehad. Maar meestal alleen als er niet genoeg kruipolie, teveel kracht of te weinig tijd/geduld in het spel was.
Aan de andere kant, wat ik al zei, als je het iemand kunt laten doen, dan is dat een fijne oplossing met veel minder risico. :) (En ik koop en probeer het om dezelfde reden als jij dan weer wel. ;) )
-
Koppelingskabel is binnen, gelijk zo netjes vervangen.
Spuitwerk ook ver af, de rest doe ik van de winter wel.
Weet iemand "by te way" waar je ergens de transalp stickers kunt krijgen. Heb de stickers op de kuip verwijderd. Wil graag de originele look weer hebben
-
Kuip zonder stickers
-
Al vind ik de term destructief dan weer wat overdreven gekozen.
Ik vind het vooral destructief dat er een M10 bout verrot is gedraaid :))
Voor stickers kan je het beste op ebay kijken, zoeken naar "transalp 600 decals"
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=transalp+600+decals&_sacat=0
-
Voor de afstelling vd koppelingskabel? Moet hij precies op het punt staan dat er spanning op de kabel staat (net strak) of iets spelling ?
-
Aan het uiteinde van de hendel moet je een paar mm vrije slag hebben. Moet je met een warme motor meten.
-
Bedankt alvast Arjen en Pim.
Ga 't checken :)
-
Vandaag iets moeten ophalen in Ridderkerk.
Droog en lekker warm, dus lekker op de TA.
Wat een feest om te rijden.
Had voor de zekerheid nog even afgetankt. Had na de laatste keer voltanken 137 km gereden. Er ging nu 6.73 liter in, dus volgens mij rijdt hij goed zuinig.
Ik heb tijdens mijn rit de toeren en snelheid even in de gaten gehouden. Zat bij 120 km/h op 5300 toeren (plus minus). Gevoelsmatig lijkt mij dat hoog, maar heb natuurlijk totaal geen eraring of vergelijking.
Is dit de juiste toerental?
-
Ja is wel aardig volgens mij, maar wat dat betreft ken ik de Alp niet zó goed.
Mijn AT rijdt met de standaard ketting/tandwielen 120 bij iets van 5200 toeren. Bij 6000 rond de 140 km/u.
Dat veranderd natuurlijk als je andere tandwielverhouding neemt.
-
Bedankt Brombeer,
Dan zal dat qua toeren en snelheid wel kloppen.
Vanmorgen een prachtige ochtend met mist velden ,dus dacht dan rij ik op m'n gemak naar de welbekende garage in Sprundel. Hier werd ik gelijk super geholpen om de afgebroken bout te verwijderen. Klein half uurtje en alles was weer als nieuw. Echter was het weer omgeslagen en in de pis regen naar huis, ach ja. Thuis gelijk de voetsteun weer bevestigd en paste (natuurlijk) perfect. Nu enkel wachte op de valbeugels :)
-
Ik heb tijdens mijn rit de toeren en snelheid even in de gaten gehouden. Zat bij 120 km/h op 5300 toeren (plus minus). Gevoelsmatig lijkt mij dat hoog, maar heb natuurlijk totaal geen eraring of vergelijking.
Is dit de juiste toerental?
Dat is het juiste toerental. Ik heb dezelfde TA als jij maar haal zelfs geen 120 aan dat toerental. De snelheid is ongeveer gelijk aan het aantal toeren gedeeld door 48.
Grofweg reken ik het aantal toeren gedeeld door 100 maal 2. Zo kan ik mijn snelheid bij benadering berekenen als de toerenteller kilometriek voor de zoveelste maal defect raakt door een versleten nylon tandwieleke aan het voorwiel.
-
toerenteller voor de zoveelste maal defect raakt door een versleten nylon tandwieleke.
In de toerenteller zit geen tandwieleke.
Wel in de KM teller opnemer. :-*
-
Ik vind het vooral destructief dat er een M10 bout verrot is gedraaid :))
Tja ook die kunnen best gaan vastzitten ???
..als de toerenteller voor de zoveelste maal defect raakt door een versleten nylon tandwieleke.
In de toerenteller zit geen tandwieleke.
Wel in de KM teller opnemer. :-*
Ook niet, dáár zitten wormwielekes ;D
:angel:
-
Tja ook die kunnen best gaan vastzitten
En vooral als daar een RVS bout in wordt gedraaid wat vaak wordt gedaan.
Ook niet, dáár zitten wormwielekes ;D
grrrrrrr. Je hebt gelijk maar er zit er maar 1 dus geen wielekes maar wieleke :P
-
Foutje... Ik bedoelde de kilometriek in plaats van de toerenteller.
"Grofweg reken ik het aantal toeren gedeeld door 100 maal 2. Zo kan ik mijn snelheid bij benadering berekenen als de toerenteller kilometriek voor de zoveelste maal defect raakt door een versleten nylon tandwieleke aan het voorwiel."
-
grrrrrrr. Je hebt gelijk maar er zit er maar 1 dus geen wielekes maar wieleke :P
De worm schroef is eigenlijk een wieleke maar dan wat bijzonder gevormd. In dat geval zijn het er toch twee ;D
-
Nou voorlopig werkt de km en toeren teller gewoon perfect. Dus dat wormwieltje is nog operationeel :D
Kwam net een mooi pakketje binnen met de post. Ben benieuwd!!
-
ooooh yeahhh.. happy happy happy.
-
..er zit er maar 1 [..in de km-opnemer..] dus geen wielekes maar wieleke :P
De worm schroef is eigenlijk een wieleke maar dan wat bijzonder gevormd. In dat geval zijn het er toch twee ;D
Oldie :P :P :P
:)
-
Even een vraagje weer !...
Is een uitlaat zoals bijvoorbeeld een Remus nu beter dan de originele uitlaat ? Buiten de looks dan :o
En is dat dan een kwestie van overzetten, of moet je dan ook opnieuw afstelling e.d. ?
-
met de originele uitlaat heb je een prima pijp met accetable geluidsniveau
nadeel: ze is van staal en dat roest uiteindelijk door
een aftermarket is vaak van rvs of alu maar daar verdwijnt het dempingsmateriaal weer van en geeft uiteindelijk meer geluid
het is wat je graag wilt
-
Check ;) thanks.
Zojuist de valbeugels gemonteerd. Makkelijker kan bijna niet.
Alles strak erop, nog een keer alles goed nagelopen.
Ben zeer blij dat ze erop zitten.
-
Nu nog een paar tassen beugels en ik kan europa door crossen. Wat een fijne motor die TA.
-
Weet iemand wat dit voor dingetje is ?
Zie foto - rode cirkel.
-
Dat is een diode die deel uitmaakt van de startonderbrekers (zijstandaard, koppeling, neutraal) en ervoor zorgt dat je in een bepaalde combinatie van genoemde schakelaars (aan/uit) wel of niet je motor kunt starten.
-
Bedankt PimW, maar uuh hoort dat daar ook te zitten dan ?
Moet daar niet gewoon zo'n zekering in ?
-
Dat hoort daar te zitten ja.
-
Super, dan is dat weer helder voor mij ;D
-
Ze kregen daar zoveel vragen over, dat ze die later bij de AT ergens in de draadboom verstopt hebben :angel:
Je mist wel een 10Ah zekering, direkt rechts van de diode. De bovenste vier zijn reserves en daar mist een 10Ah uit.
Is er iets aan jouw moto wat het nu niet doet..? Of iets dat die 10Ah wel es doet doorbranden ? ::)
-
Mmmhh... enige wat het niet deed was de claxon.
Zal dat morgen even kritisch gaan nalopen
-
Ik heb even zitten neuzen maar Inside the Fusebox wist Honda blijkbaar steeds niet zeker hoe ze het nou wilden. Door verschillende jaren heen werd met de zekering op die plek (D) iets anders gepowerd.
Onder je zadel hoort een witte sticker te zitten met daarop iets van: xl600v en daarna een letter. Die letter geeft aan welk bedradingsschema van toepassing is op jouw Alp.
In jouw geval zou het wel es om het parkeerlicht kunnen gaan (sleutel na 'contact uit' 1 tik extra tegen de klok in draaien). De toeter zit altijd op een andere zekering dan (D).
-
Parkeer licht .. mmmhh.. daar wist ik niets van. Ga dat gelijk even controleren. Heb er een zekering in gestoken ivm het controleren vd claxon, maar niet gekeken naar een eventuele parkeerlicht.
Zojuist wel even gaan rijden... voordat hier code geel van kracht gaat hahaha... eerste beste offroad weggetje genomen, en dat was ff wennen. Gelukkig enkel grind en vrij hard zand. Ik merk dat de TA dan best zwabbert !? Misschien de banden wat te zacht !?... maar man man wat heb ik genoten zeg.... voelde als parijs dakar hahaha...
Onderweg nog even gestopt en mijn TA (weer) aan het bewonderen geweest.
Dus : parkeer stand controleren en banden spanning nalopen. Claxon werkt ook nog niet.
-
TA. Mooi stukje.
-
..eerste beste offroad weggetje genomen (..) Ik merk dat de TA dan best zwabbert !? Misschien de banden wat te zacht !?
Nee, gauw wat te hard. Probeer het eens op 1,4 of 5 bar voor/achter. Zachtere banden geven beduidend méér grip, hoewel gravel altijd een beetje blijft rollen, zeker op wegbanden. Let wel op, op het verharde heb je juist weer wat minder grip door die zachtere bandjes. Probeer maar!
... maar man man wat heb ik genoten zeg.... voelde als parijs dakar hahaha...
..and another one hooked :)
Claxon werkt ook nog niet.
Voor die tuuter geldt hetzelfde, vrschillende jaren verschillende zekeringplek. In principe, als je stads/remlichten/knippers het doen, zou er spanning moeten staan tot op de tuuterknop. Met die knop verbind je de plus door naar de tuuter, hij heeft daarnaast een constante min (frame).
Als je wil weten waar het zit:
- neem de stekkers van de toeter, zet multimeter in DCV-stand erop. Contact aan, druk op knop. Moet dan spanning op komen te staan. Knop los, spanning weg. Heb je geen multimeter, een testlampje werk prima. Kun je gewoon je achterlicht lampie voor gebruiken.
- neem de claxon af, pak een draadje en ga naar je accu. Of, je oto-accu kan ook. Duw het draadje aan plus van de accu en het ene stekertje aan de claxon. Duw de andere steker tegen de min van de accu. Dan moet-ie het doen.
Op die manier kun je een beetje vaststellen wáár je precies moet zoeken naar de fout.
-
Super, zal de tuuter is doormeten. Alles werkt naar behoren verder, knippers rem enz.
1 parkeerlicht
2 claxon check
3 bandenspanning controleren
-
Nou, een hoop geprul maar de claxon doet niets. Ook de eventuele parkeerlicht stand deed niets. Ff verder meten aankomende dagen. Komt goed
-
Ok vandaag ff verkeerde draadjes vast gehad. Heb nu kroeskrullen..
-
Ok vandaag ff verkeerde draadjes vast gehad. Heb nu kroeskrullen..
:)
Maar pazzop Raymond, 12V DC is extreem potent en naast brandwonden, kan het ook in een handomdraai een heuse brand zelf veroorzaken. Daarnaast, kortsluiting is een groot risico voor dure fijn elekronica als een cdi of de kabelboom zelf.
[sukkel ;D]
-
Ja hahaha , gelukkig verder niets gebeurd of beschadigd.
-
Betere weg naar huis gevonden.
Woon - werk just got better ;D
-
Mooi, wel jammer dat er dan nog gewerkt moet worden.. 8)
-
Mooi ding hoor, Raymond. Complimento! 8)
Ik heb wel es geflikt 2 uur te laat te komen omdat ik 'afgeleid' werd ;D
(OK, ik was wel een stuk jonger toen)
-
Hahahaha... tja, ik herken het gelijk.
Zeker met dit soort mooie dagen. 8)
Bedankt hoor
-
Even ter verduidelijking!
De tank van de TA is dat 18 liter ? Is dat inclusief de reserve?
-
Raymond heeft Google-angst :D
18 totaal waarvan +/- 4 liter reserve.
-
Tja haha... google is niet atijd erg betrouwbaar.
Zag wel in een omschrijving 18 liter maar kon er niet uit opmaken dat het incl of exclusief reserve was.
-
Zo, alweer een paar mooie lange ritjes gereden.
Ik merk dat er soms vertraging zit op de richtingaanwijzers, dat ga ik even nalopen.
Ik heb ook nog twee verstralers liggen die ik op de valbeugels wil bevestigen. Voor het aansluiten denk ik aan een extra schakelaar direct via de accu ! ? Iemand hier ervaring mee, goede waterdichte schakelaar ?
Zijn er nu ook led lampjes die zo direct in de originele lampen passen eigenlijk ?
-
Knippers met vertraging komt vaak voor, heeft te maken met oxidatie van de contacten. Schoonmaken is dan de oplossing.
Staat wel redelijk uitgebreid uiteengezet op het forum, als je er even naar zoekt.
Verstralers kun je het beste via een relais schakelen. Je kunt een inbouw (tuimel)schakelaartje nemen in deze in het dashboard bijplaatsen, die kunnen uitgerust worden met een kunststof hoes waardoor ze waterdicht zijn. Behalve bij de automaterialen zaak (Brezan, autotechnica ed) ook bij conrad.nl een heel scala aan moois te krijgen.
-
Super bedankt voor je reactie PimW.
Enkel snap ik niet wat een relais is.
JA IK HEB GE-GOOGLED, maar begrijp daar weinig van.
Bedoel je dat de stralers verbonden worden aan een relais die vervolgens verbinden aan de accu met hier tussen een (stuur)schakelaar ?
De relais is een spoel begrijp ik, is dat dan om de accu te ontlasten oid ?
-
Een relais is een electromagnetische schakelaar die flink grotere stromen veilig kan schakelen dan een gewone schakelaar.
De contactjes in je lichtschakelaar zijn maar klein en de stroom (60W o.i.d.) groot. In die gevallen kan er vonkoverslag optreden op die (te) kleine contacten met inbranden als gevolg.
De volgorde is: accu-schakelaar-relais-lamp. Op het relais staat een schemaatje welke pootjes je waarvoor gebruikt, en of hij een massa of niet nodig heeft. Zo'n ding haal je bij de automaterialenzaak.
Wat je volgens Pim's aanwijzen doet, is tussen accu en relais een schakelaartje zetten, die de plus naar het relais onderbreekt. Het relais vervolgens maakt de daadwerkelijke schakeling naar de lamp als je de schakelaar om zet.
-
Jullie zijn geweldig 8)
-
Van Marien ( oldtimer ) tassen beugels en tassen kunnen overnemen. Yes helemaal happy.
Binnenkort de relais en verstralers aansluiten zodat ik voldoende licht heb op de TA.
Ik zie nu met regelmaat led bulbs ? Iemand ervaring mee ?
Kun je de oude lampjes zo vervangen voor led tegenwoordig of werkt dat niet zo.
-
Vandaag de tassen en beugels binnen gekregen.
Super mooi spul allemaal. Snel alles gaan bevestigen.
Super bedankt nog Marien.
-
Zo, na een beetje prullen zitten ze erop.
-
Andere zijde :
-
Volgens mij zit het wel goed vast zo.
-
Moet er niet nog een stang tussen de twee rekken, er zit nog een boutgat in de onderste achterste hoek bij beide rekken.
Bij mijn rek van heavy duties loopt er een dwars stang van die hoek via het achterspatbord naar het andere rek.
-
Volgens mij kan een dwarsstang nog voor extra versteviging zorgen,maar ik denk dat dit ook wel sterk is..
Op de foto zie je een voorbeeld van Heavy Duties
-
Hangt af van wat je eraan hangt. Een setje koffers gaat waarschijnlijk 'schommelen' en mocht je de motor eens neerleggen druk je het kofferframe krom.
-
Ja, bedankt.
Ik heb er een beugel bij die de twee rekken aan elkaar verbindt, echter kwam deze qua boorgaten niet goed uit. Want ik neem aan dat het middenstuk aan de/het spatbord vast gemaakt moet worden ? Dus daar moet ik nog wat aan doen.
-
Het middenstuk hangt niet aan het spatbord of zo : gewoon met elkaar verbonden.
-
Ooh ok, goed dat je dat even aangeeft, dacht echt dat de beugel daaraan vast gemaakt moest worden. Top, dat scheelt weer.
-
Bij sommige rekken is dat wel de bedoeling, verschilt per ontwerp.
Plaats anders even een foto.
-
Ben er toch wel van overtuigd dat deze aan het spatbord vast gezet moet worden.
-
Bekend rekje...
Bij mij zat hij inderdaad aan het spatbord vast.
-
Van jou geweest Roland ?
-
Meestal zit hij aan het spatbord vast. Moet vrij simpel te doen zijn toch? Ik moest er bij mij wel twee kleine inkepingen voor maken, anders liep de buis niet netjes.
-
Yep. Heeft weer een goed tehuis gevonden zo te zien!
-
Beugel hoort idd aan het spatbord vans. Ter hoogte van de bevestiging van de nummerplaat.
De boutjes die daar horen zaten bij het setje.
-
Thanks Oldtimer,
Deze beugel is het enige wat niet goed past. Niets bijzonders hoor, zal het zelf netjes passend maken wanneer ik tijd heb.
Tassen en koffers passen goed, al is het wel klooien met al dat klittenband. Hoop natuurlijk bij de volgende meeting langs te komen, kan in ieder geval genoeg meenemen nu.
Maat van mij heeft z'n AT onderhanden genomen, vandaag nog even kunnen bewonderen. Heel gaaf geworden.
Denk wel dat ik voor een hoog scherm ga, iets minder in de wind zitten zou prettig zijn.
-
Zo, nu maar eens een update.
Heb nu 2000 kilometer gereden om de TA beter te leren kennen. Dus tijd om eens een aantal zaken te bekijken.
Benzine verbruik;
Ik heb steeds 250 kilometer aangehouden voor ik weer ging tanken. Zowel hele afstanden met 120 km/h over de snelweg, als stad en slinger ritjes. Geen een keer op reserve gezet. Dus verbruik is goed.
Olie;
Olie eerste keer gecheckt na 5 min stationair draaien, en de TA in rechte positie. Netjes bijgevuld en tot op vandaag geen tot praktisch geen verbruik. Ook geen rook of pluimen uit de uitlaat.
Temperatuur;
Temperatuur blijf tijdens rijden zeer laag. Bij stilstaan loopt het op tot een kwart. Is nog niet heel heet geweest natuurlijk. Heb dus de koeling nog niet in werking gehad, wanneer slaat ongeveer de koelfan aan ? De helft / driekwart ??
Versnelling;
De versnelling slipt niet maar .....
Tijdens schakelen voel je toch wel een klik. Verder niets ernstig, schakelt zonder veel kracht, maar voelt niet soepel.
Hoe lang (km) gaat zo'n versnelling set mee ?
Bij 120 km/h , voel je wel een lichte vibratie. Is dat gewoon voor de TA ?
Ik ben echt super enthousiast over de TA. Prachtige heerlijk motor.
Nog 46 kilometer dan staat de teller op 50.000 km. :D
To do :
Claxon werkt nog niet
Verstralers nog plaatsen
-
De versnelling slipt niet maar .....
Tijdens schakelen voel je toch wel een klik. Verder niets ernstig, schakelt zonder veel kracht, maar voelt niet soepel.
Hoe lang (km) gaat zo'n versnelling set mee ?
Misschien staat je koppeling niet helemaal strak genoeg ??
Bij 120 km/h , voel je wel een lichte vibratie. Is dat gewoon voor de TA ?
Ligt eraan waar je die vibratie voelt.
Alleen in het stuur is normaal. heeft te maken met het feit dat er geen balans-as in je blok zit. Het is per slot van rekening een Vtwin
-
Bedankt Oldtimer,
Ik heb er een nieuwe koppelingskabel opgezet.
Zit ongeveer 4 mm speling op de uiteinde van de koppelings hendel. Zou 'm strakker kunnen zetten.
De trilling is een lichte trilling die ik voel als mijn knieën tegen de tank zitten. Niks bijzonders begrijp ik ?
-
Ook belangrijk. Welke olie zit erin en op peil ????
Schakelen moet gewoon zonder al te veel moeite gaan.
Een kleine klik is normaal en wanneer de koppeling is in geknepen en het juiste toerental moet het gewoon heel soepeltjes gaan.
-
Mmmh juiste toerental zeg je.
Wat is dan ( ongeveer ) het juiste toerental?
Dat is iets waar ik eigenlijk nooit bij stil gestaan heb.
Mischien is het meer mijn rijstijl inderdaad. Thanks oldtimer.
En " by the way " ben echt superblij met de tassen.
-
Wat is dan ( ongeveer ) het juiste toerental?
Tja, kan ik je niet uitleggen. Is een gevoel ;D
-
Als het toerental net valt.
Nog te hoge toeren (te vroeg) > hakerig, al te lage toeren (te laat) > ook weer hakerig.
Maar kan aan meer dingen liggen, bijvoorbeeld staat van ketting/tandwielen, kettingspanning, oliemerk. Of, staat van 'dogs' op de tandwielen in de bak, dan wel slijtage aan schakelvorken of schakelwals, ook in de bak.
Maar, timing met een soepel voetje doet heel veel ;)
-
Heb na wat testen uitgevonden dat inderdaad bij een hoger toerental het veel soepeler schakelen is. Ben te voorzichtig geweest denk ik. Trek 'm nu wat verder door en voelt vele malen beter. Tandwielen en ketting zijn goed, spanning volgens mij ook prima.
Zal mij aanleren iets meer toeren te pakken, en hou het nog ff in de gaten.
Bedankt voor het meedenken.
-
Zojuist een klein feestje op en rondom mijn TA :o ;D
-
Cool.. 8)
Ik stond toen ergens in Thailand met mijn AT :)
-
:o in thailand ?? Helemaal van uit nederland ??
Zo hoe vet is dat zeg. Heb je daar foto's van ? Die reis !!
-
Hoop dat de taart gesmaakt heeft raymond.. Bij mijne at reed ik naar t werk toe bij de 50.000 km in maart. Staan er nu 58.000 op. :))
-
Al 8 erbij gereden ? Dan rij je lekker wat km weg.
Ik stond vandaag op de krammersluis toen hij naar de 50 ging. Kon mooi even in de berm daar om het natuurlijk even vast te leggen. Op naar de volgende 50
-
Terug van vakantie en direct naar m'n TA gelopen. Sleutel erin, startknop en... gelijk draaien. Heerlijk, had ik ff gemist.
Gelijk een rondje (100km) gereden om het goed te maken.
Gelijk ook ff m'n stickers geplakt.
-
Kan iemand mij uitleggen hoe het zit met de voorvork?
Zit een bepaalde hoeveelheid olie in ? En veren neem ik aan.
Ik wil eigenlijk dat mijn voorvork stugger aan voelt. Is dat een kwestie van meer olie erin of andere veren?
En is dit makkelijk te doen? Zag iig de inbus aan de onderzijde, neem aan dat die er zitten om af te tappen.
-
Afhankelijk van het type veren wordt de dikte en de hoeveelheid vloeistof bepaald.
Standaard veren hebben een luchtkamer van 12,5 cm en dat is ongeveer 520 -530 cc per vork.
Wanneer je hyperpro hebt, dus progressieve veren is de luchtkamer 17,5 cm, en steek je de voorpoten 3 cm door.
In dit geval heb je voldoende aan 1 liter vloeistof
Met het boutje onderin de vork zet je het binnenspul vast en is dus geen aftap plug.
Er is al heel veel gepubliceerd op dit forum hierover en er is zelfs een artikel aan besteed in de transalper.
Ik heb het originele artikel er even bij gezocht.
-
Hoeveel uitleg heb je nodig?
http://www.motoravonturist.nl/how-to/domien/how-to-voorvork-olie-vervangen-en-revisie/ (http://www.motoravonturist.nl/how-to/domien/how-to-voorvork-olie-vervangen-en-revisie/)
-
http://www.motoravonturist.nl/how-to/domien/how-to-voorvork-olie-vervangen-en-revisie/ (http://www.motoravonturist.nl/how-to/domien/how-to-voorvork-olie-vervangen-en-revisie/)
Da's toch een gebrekkig verhaal, afhankelijk hoe je ernaar kijkt. In zijn geval, na 22 jaar, moet er wel meer vervangen worden dan keerringen en olie.
Zoals Oldie zegt, in inbusbout aan de onderkant van de buitenpoot houdt de schokdemperstang op zijn plek, om precies te zijn. Het aftapboutje (M6) zit aan de achterkant/onderaan elke buitenpoot.
In zo'n vork zit wel meer. Als cheapo zuigerveren, zit er een kunststof ring om de demper (die als geheel door de binnenpoot schuift bij veren). Die dingen slijten ook. Als je veel onverhard hebt gereden, kunnen er ook wel een bramen aan de binnenkant van de binnenpoot zitten (en die krassen dan weer de kunststof zuigerveertjes en dat laat weer teveel olie door >> verminderde demping).
Verder, om de buitenpoot (alu) en binnenpoot (staal) tegen overmatig slijten te beschermen, zitten onder aan de binnenpoot en boven in de buitenpoot (onder de keerring) teflon gevoerde geleiders. Die dingen slijten ook en daarna gaan ze de buiten- en binnenpoot uit slijten.
Je kunt de how-to van de avonturist wel gebruiken, maar er is wel wat meer te inspecteren/vervangen.
Als antwoord op je vraag, stroevere vering en/of demping:
- sterkte veer kies je op verwacht gemiddeld rijdergewicht, en ondergrond. De veren dragen alleen de motor. Dit zijn vaste gegevens. Progressief neem je alleen al de verwachte belasting op de voorkant buitengewoon hoog zal zijn (veel belading/offroad). Ze voorkomen in die situaties 'doorslaan' van de voorvork.
Stroevere demping kun je mee experimenteren, als gezegd in viscositeit. Dikkere olie = stroevere demping. Maar bedenk, stroevere demping is ook tragere demping. De voorvork gaat trager werken. Niet goed als hij juist snel afwisselend zijn werk moet doen.
'Weetje': meer olie maakt de voorvork progressief, ongeacht de viscositeit ;)
-
Bedankt allemaal , hier kan ik mee vooruit.
Gezien het feit dat er meer bij komt kijken dan in ik eerste instantie dacht, zal het een leuk klusje voor de winter periode worden. Zal mij in ieder geval vast goed inlezen.
Nogmaals bedankt voor jullie info..
-
Nu na een periode van veel rijden, kan ik alleen maar zeggen Wat een heerlijke bike die Transalp.
Nu met de winter die nadert wil ik de TA wat extra aandacht geven. Zoals eerder gezegd ga ik iig de voorvork nakijken.
De motor verbruikt geen olie, start altijd, loopt keurig temperatuur blijft mooi laag en er zit veel power in. De 160 km/h is geen probleem en vibratie is echt minimaal.
MAAR, het enige wat ik wel wil onderzoeken is dat ik zwabber gedrag ervaar. Niet altijd of bij een snelheid maar wanneer er lijnen in of op de weg zijn merk ik dat dit direct ook bij oneffenheden geeft het een glij/zwabber gevoel. Dit had ik bij m'n voorgaande motoren niet.
Ja ik heb banden die bijna aan vervanging toe zijn ! Maar kan het puur aan de banden liggen ? ( spanning is in orde )
Wiellagers? Kun je dat horen of voelen?
Met remmen merk ik niets verder en remmen lopen niet aan.
En tenslotte de hoofdballager (oid?) Ik voel in tikje als het stuur precies recht staat in stilstand. Tijdens het rijden voel ik dat niet. Kan dit ook dat gevoel teweeg brengen?
-
TA status
-
Ik voel in tikje als het stuur precies recht staat in stilstand. Tijdens het rijden voel ik dat niet. Kan dit ook dat gevoel teweeg brengen?
Motor even op een bok of krik zetten, zodat je voorwiel vrij is. Stuur heel rustig heen en weer bewegen. Voel je een zwaar punt, alsof een kogeltje van je balhoofd in een kuiltje blijft hangen, dan is het tijd om je balhoofd te vervangen.
Dit kan zeker te maken hebben met het zwabber gedrag. Banden die bijna op zijn ook.
-
Nu na een periode van veel rijden, kan ik alleen maar zeggen Wat een heerlijke bike die Transalp.
Nu met de winter die nadert wil ik de TA wat extra aandacht geven. Zoals eerder gezegd ga ik iig de voorvork nakijken.
De motor verbruikt geen olie, start altijd, loopt keurig temperatuur blijft mooi laag en er zit veel power in.
Oeh, en dat vind ik ik nu net het grootste manco aan mijn transalp: het gebrek aan vermogen.....die 50 pk's....zucht...
Ik klaag niet , ik vind het een heerlijke motor. Maargoed het hoort bij de motor en het is tenslotte 600cc.
-
Nix mis mee met het vermogen! Bij meer vermogen zitten ook nadelen o.a hoger verbruik. Laatst een collega, wilde ook wat zwaarders. Nadien wel klagen over het verbruik.
Voordeel van een alp.....heeft/kan gewoon alles. 8)
-
Nix mis mee met het vermogen! Bij meer vermogen zitten ook nadelen o.a hoger verbruik. Laatst een collega, wilde ook wat zwaarders. Nadien wel klagen over het verbruik.
Voordeel van een alp.....heeft/kan gewoon alles. 8)
das een beetje ouderwetse redenering hoor, mijn varadero met 45 pk meer dan mijn africa twin loopt wel zuiniger. en een nieuwe multistrada 1200 enduro met 155 pk loopt zomaar zuiniger dan jouw alp
-
ja, ja
maar om dat zuinige te krijgen hebben ze een brok techniek erin zitten waar je allemaal u tegen moet zeggen
en oh wee als je daar een probleem mee hebt
een cb 500 X is ook zuiniger dan die multistrada en die kost bijna 3 x minder en naar heden daagse maat staven nog minder dan wat de transalp ooit gekost heeft.
mijn bromscooter bijna 1 op 36 en ik kom er ook ;D
en over je varadero.. om dat ding wat zuiniger te krijgen hebben ze ook 6 jaar over na moeten denken
(over de carb versie kwa verbruik nog maar te zwijgen (1 op 13 was niet vreemd)
samengevat motorfietsen hebben geen aero dynamica en zeker een transalp waar je letter hoog zit niet dus 1 op 20 is zeker niet slecht te noemen
Het is gangbaar dat 1 bedrijfsuur tegenover 60 km staat dus vanuit die gedachte hebben we met de transalp 600 dus ca 3 liter/uur nodig
-
ja, ja
maar om dat zuinige te krijgen hebben ze een brok techniek erin zitten waar je allemaal u tegen moet zeggen
en oh wee als je daar een probleem mee hebt
een cb 500 X is ook zuiniger dan die multistrada en die kost bijna 3 x minder en naar heden daagse maat staven nog minder dan wat de transalp ooit gekost heeft.
mijn bromscooter bijna 1 op 36 en ik kom er ook ;D
en over je varadero.. om dat ding wat zuiniger te krijgen hebben ze ook 6 jaar over na moeten denken
(over de carb versie kwa verbruik nog maar te zwijgen (1 op 13 was niet vreemd)
samengevat motorfietsen hebben geen aero dynamica en zeker een transalp waar je letter hoog zit niet dus 1 op 20 is zeker niet slecht te noemen
Het is gangbaar dat 1 bedrijfsuur tegenover 60 km staat dus vanuit die gedachte hebben we met de transalp 600 dus ca 3 liter/uur nodig
Sjeng had het over vermogen en verbruik, niet over aanschafprijs en mogelijke kosten van reparaties aan elektronica....
-
Ik heb hiervoor een vmax 1200 vboost 150 pk gehad. Dat ging als de brandweer. Maar ik zit echt veel liever op de TA.
En als ik die goed opentrek, gaat dat echt niet langzaam. En 130 is hier toch de max, dus zit ik helemaal goed.
Nu alleen dat onstabiele gevoel nog kwijt raken.
-
Nix mis mee met het vermogen! Bij meer vermogen zitten ook nadelen o.a hoger verbruik. Laatst een collega, wilde ook wat zwaarders. Nadien wel klagen over het verbruik.
Voordeel van een alp.....heeft/kan gewoon alles. 8)
Tegen het zere been, sorryyy!
Ik heb ook een XJR1200 met een opgepeppeld blok van 120 pk en ja die lust wel wat 1:12 (interesseert me overigens niks...) als je er even een rondje mee gaat ''blazen'' met open race uitlaat en het bijbehorende geknal en geknetter in de uitlaat van de onverbrande benzine: heeerlijk
Maar het gekke is dat ik heel graag en veel vaker op de Transalp zit, lekker handzaam, breed stuur, pokkel pokkel...en ook uitlaat knal... ;D En ja , je kunt er bijna alles mee!
Maar om nou te zeggen dat er zoveel power in zit, nou nee...
Maar dan heeft Waffie ook een punt: de transalp is betrouwbaar zoals hij is...en dat vind ik een hele prettige zaak.
Fijn weekend allemaal!
-
Ik begrijp wat je bedoelt hoor Sandra.
Laat ik het anders zeggen. Ik had niet verwacht dat de TA nog zoveel power in zich had. Is natuurlijk veel meer te vinden met van alles veel meer. Maar bij mijn eerste aanblik op mn TA had ik dit niet verwacht.
Maar om enigzins on topic te blijven. Ik zit nog wel met dat zwabber gevoel.
Ik begrijp dat de balhoofdlager hier een grote rol in speelt al snap ik na de afbeelding in het manual niet waarom. Moet je dan ook speling voelen? En waarom veroorzaken banden met vermindert profiel dit gedrag ? Verliest een band zijn stevigheid dan waardoor hij zijn vorm niet vasthoud?
En ter leer en vermaak, wiellagers die versleten zijn kan je dat controleren of kun je dat alleen zien ?
-
Wiel van de grond en proberen te kantelen op de as: Pak hem boven/onder vast en probeer te wrikken.
Bij een ingeslagen balhoofd hoef je opzich geen speling te voelen. Je kunt die spelign er ook weer uit stellen door simpelweg de voorspanning te verhogen, dat lost echter niets op.
Je kunt je spaakspanning nog controleren, speling op de vorkpoten, achterbrug.
Echter wat je omschrijft heb ik ook. Wat waren je voorgaande motoren?
-
Voorgaande motoren:
gsf650 , custom suzuki bobber, yamaha vmx 1200 v-boost en nu de transalp.
Misschien hoort het wel enigzins bij de transalp gezien het een hele andere bike is.
Ik zal eerst eens informeren bij waffie voor een set nieuwe banden. Ik hoor/lees dat nieuwe banden echt een wereld van verschil kan uitmaken wat mij verbaast. Maar ervaring zal het leren. Lagers, PimW, bebankt voor de tip, ga het zeker uitvoerig controleren ( maar goed banden vervangen bij waffie, die ziet dat natuurlijk gelijk haha)
-
PimW, jij ervaar dat gevoel ook.?
Heb jij de bike al nagelopen op eventuele bijzonderheden?
-
De mijne doet het ook.
Balhoofd/banden/vering/demping kunnen er aan meedoen.
Ik heb ook wel meegemaakt dat met de ene band hij bij droog weer al ging zwabberen op van die bituum-reparaties in de lengterichting op het wegdek, anderen alleen bij nat. Sommigen deden het helemaal niet.
Bedenk dat het loopvlak van een motorband vrij smal is, en de strepen op het wegdek een millimeter of 4 kunnen opliggen. Je rijdt dan tegen een randje aan of er overheen. Dat voel je gewoon.
Lekker rijen :)
-
Geeft in ieder geval een gerust gevoel. Ik was constant op mn hoede of er iets los zat oid. Alles al enigzins nagelopen maar toch.... is niet dat ik werkelijk van links naar recht zwabber, maar je voelt het wel. Ik ga straks lekker een stukkie rond crossen, met een veel geruster gevoel iig.
Straks paar nieuwe banden zullen we het verschil ervaren.
Iemand nog suggesties over banden. Zoek iig allroad liefst wat breder model.
-
Precies als Brom omschrijft. Ik zoek er niet (meer) naar.
Echter, als je op lage snelheid een onstabiel gevoel hebt of bij het remmen een licht pulseren in je stuur voelt even de wiellagers en het balhoofd controleren.
-
Iemand nog suggesties over banden. Zoek iig allroad liefst wat breder model.
Heidenau k60 scout ;D
-
Heidenau k60 scout , thanks.
Die banden zien er idd erg geschikt uit.
-
Heidenau k60 scout , thanks.
Die banden zien er idd erg geschikt uit.
Meningen zullen verschillen, maar ik ben er tevrede over.
-
ligt er beetje aan waar je met je banden wilt gaan rijden, maar als je het beperkt tot verharde wegen zijn er betere banden dan de K60scout, en de breedte van je velg bepaalt ook de breedte van je band, maar ongetwijfeld kan Waffie je hier goed over adviseren
-
Hou je bij de K60 Scout aan de voorgeschreven breedte (130).
De bredere maten zoals 140 voor een AT, hebben dan een aaneengesloten middenlijn.
Onverhard geeft dat gripverlies en verhard is hij in feite op een deel van het loopvlak profielloos. Bij de 130 zijn alle noppen afzonderlijk, zeg maar.
Brom
-
De scout met middendingel gaat wel langer mee.
-
De scout met middendingel gaat wel langer mee.
En m.n autowegkilometers erg prettig. (Tegenover noppen)
Wat mij betreft is de heidenau gewoon all-round
-
Tkc 70 al bekeken? Das zeg maar een scout met grip
-
Past die scout met middending? Niet op de transalp dan ?
-
Jewelll.
Vuistregel is dat je een breedtemaat groter of kleiner gewoon kunt monteren.
Maar, de hoogte is een percentage van de breedtemaat en om de omtrekmaat te behouden ga je bij breder 10% minder hoogte en bij smaller 10% meer.
Maar, dat maakt op zich ook niet veel uit hoor.
-
Ok, zo leer ik dus van alles hier. Bedankt voor de informatie.
Zijn feitjes waar ik dus nooit bij stil zou staan. Thanks
-
Blijft een vet bandje. 8) Alleen Tkc80 zijn mooier! maar daarentegen gevaarlijk bij nat wegdek (volgens reviews)
(http://i421.photobucket.com/albums/pp300/desjeng/IMG_10332_zpsb063e16f.jpg) (http://s421.photobucket.com/user/desjeng/media/IMG_10332_zpsb063e16f.jpg.html)
-
Ik had het over de tkc 70 (zeventig)
-
De 70 lijkt mij meer een road band en de 80 lijkt al veel grover.
Maar goede grip op nat wegdek is zeker belangrijk. Aangezien ik ook de ta voor woon/werk gebruik.
Ik wil er ook mee offroad kunnen rijden. Ik heb geen ervaring met dit soort banden.
Nu zitten er anakee's 2 onder.
-
Met een bredere band dan er eigenlijk op hoort gaat je band wel boller staan en daardoor meer een bocht invallen, dus als je niet een bijzondere reden hebt voor een bredere band zou ik bij de originele maat blijven, dat rijd het beste.
-
Ik vond de Anakee 2 de beste banden die ik gehad heb, maar die worden niet meer gemaakt.
Ben daarom (na enig onderzoek) overgestapt op de Metzeler Enduro 3 (Sahara). Tot dusver een prettige band :)
(http://www.compacc.com/images/product/600/35694_1.jpg)
-
Arjen das ook wel een mooi bandje, ik moet volgend jaar iets leuks hebben voor mijn RD04 in aanbouw. gaan die enduro 3 offroad ook goed? en hoe zijn ze op nat asfalt?
-
Zijn ook wederom geen verkeerde banden idd. Heb je ze er al een tijdje onder zitten ? Hoe houden ze zich in het zand en (idd) op nat wegdek ?
-
en dan is er nog de anakee wild, sinds kort ook in "onze" maten verkrijgbaar, lijkt ook een leuke band
http://motorfiets.michelin.nl/banden/michelin-anakee-wild
-
Anakee wild, nice.
Lijkt mij dan ook een mooie band. Lekker veel keuze zo
-
Mja ik vind 'veiligheid' een beetje ruim begrip.
Je kunt gewoon niet alles hebben. Bedenk wat jou het meeste plezier brengt! Een beter genopte band schept onverhard zoveel meer mogelijkheden. Een meer wegband biedt verhard zekerheid.
Noppenbanden hebben verhard een onterecht slechte naam vind ik, zeker als het nat is. Mijn ervaring is dat een noppenband 'waarschuwt' in die omstandigheden. Meer niet. Als je dat gewend bent is dat op zich ook weer een extra dimensie in het weggedrag en rij-ervaring.
Oké, noppen slijten harder bij mixed gebruik. Dat is dan voor mij weer het prijskaartje van maximaal plezier.
Noppies :)
-
Hahaha, ja ik begrijp zeker wat je hier uitlegt.
Het prijskaartje is natuurlijk van belang.
Ik rij veel op asfalt, en het slijtgedrag is dus belangrijk.
Ik ga het op mijn gemak is allemaal nalopen.
Hoeveel km rij je zo gemiddeld met een setje banden ?
Staat nu 51+ op de teller en heb geen idee van de voorgeschiedenis van m'n TA .
Banden zijn wel ver op dus dat is voor mij prio, overige zaken komen in de loop van tijd.
-
Hahaha, ja ik begrijp zeker wat je hier uitlegt
Nou daar is je antwoord dan toch al..? :)
Het prijskaartje is natuurlijk van belang.
Lees verder
Hoeveel km rij je zo gemiddeld met een setje banden ?
Wisselt. Ik heb veel banden geprobeerd, wegbanden meestal tussen 10 en 12.000 km. Ik wissel wel daarna pas als ze profielloos zijn. Je went aan de geleidelijk verminderde prestatie want ook ik moet op de kleintjes letten ;D
Vorige zomervakantie, Alpenpassen over asfalt als thema, achterband glad na 4000km. Maar goed, op een circuit heb je een band ook binnen de kortste keren de rafels eraan hangen :D. De beste noppenband mixed was de TKC80 met 5000km (bijna glad). Daarna de Mefo Stonemaster met 3000km (bijna glad). Lekker grippy maar met 1000km glad, de Kenda Trakmaster. Maar, die kost dan maar weer 1/3 van de TKC.
-
Arjen das ook wel een mooi bandje, ik moet volgend jaar iets leuks hebben voor mijn RD04 in aanbouw. gaan die enduro 3 offroad ook goed? en hoe zijn ze op nat asfalt?
Het is natuurlijk geen echte noppenband, maar offroad heb je zeker profijt van de ruimte tussen de "noppen"/"eilanden". Voor semi-harde paden vind ik het prima gaan. Voor het betere bagger-, of mul zand werk... tja, daar is maar één band het meest geschikt voor: ene met heuwle dikke noppen.
In het nat vond ik hem veel vertrouwen geven, al moet ik toegeven dat ik dan zelf ook niet snel de grenzen zal opzoeken. Ik zie ze echt als tussenweg tussen normale straatbanden en noppen, met dito geluidje. Ze zoemen op de snelweg, maar niet overdreven.
Qua slijtage weet ik het nog niet. Ik reed op de Anakee 2 met gemak ruim 15.000km, maar dat vind ik zelf al erg veel. Mag van mij ook 10.000km zijn (=1,5 cent per kilometer).
-
De K60 heeft zich min of meer als allroad band wel bewezen. Redelijke prijs kwaliteit etc. Verwacht alleen geen top offroad ervaring want dan zit je snel naar echte noppen te kijken en ja die slijten snel op asfalt, noppen zijn vaak wel goedkoper dan een 'merk' wegband.
Wil je echt genieten op de weg en offroad? Wissel je banden van nop naar wegprofiel of haal een extra setje wielen. In de drek of in het zand gaat er niks boven een echte noppenband hoe mooi de reclame en recensies voor michelin wannabee, metzeler dropdaaro of contental conti no escape ook zijn. Offroad (en op de weg na gewenning) vond ik de mefo stonemaster en de de mitas stoneking fijn op mijn transalp. Allroad zou ik de mitas e09 nemen (ook nop). Daarvoor had ik de michelin sirac achter en hoewel hij stoer oogt dweilt het onmogelijk bij het minste beetje modder.
Voor wissel ik de heidenau k60 (weg en een beetje offroad) af met de k79 en de k69, inmiddels heb ik een yamaha ttr en daar leg ik michelin ac10 onder.
Kortom banden blijft een kwestie van testen, voorkeur en voorzichting uittesten bij nat weer. De banden kunnen vaak meer dan jij aandurft.
-
Bijkomend probleem met de meer genopten, is dat er weinig keuze is in 17 inch.
De AC10 van Michelin (ook mijn absolute favoriet achter) die Lennert aanhaalt, is niet verkrijgbaar in 17".
Mijn laatste 17" probeersel was de onbekende Heidenau K74 achter (bij Oponeo). Dat was een verrassend grippy dingetje tegen een nette prijs. Maar, een echte nop.
Merken met noppen in 17 inch, o.a.:
- Kenda
- Mefo
- Heidenau
- Conti
Dikke biba's achter:
- Heidenau (cross, 2,5mm)
- IRC
Voorbanden 21 inch zijn in elk profiel te krijgen. Michelin levert 4mm (!) dikke biba's in 21" (zgn. ultra heavy duty) tegen lekrijden.
-
Ik heb de michelin t63 achter en dat bevalt mij prima, zowel op de weg als ernaast.
In mijn beleving vind ik dit wel een aanrader.
-
Genoeg keuze in banden, daar ben ik nu wel achter.
Zal bij ad navragen wat hij nog heeft liggen. Ik laat het jullie weten wat het is geworden.
Even een ander vraagje,
Ik rij elke dag met m'n TA en vind het zelf niet echt koud.
Maar de temperatuur meter blijft erg laag eigenlijk net op eerste streepje. Kan dat iets zijn ? Olie moet toch wel lekker opwarmen ? Als ik stationair draai of wat langer stil sta, dan loopt de temperatuur wel wat op tot ongeveer een kwart.
Na dat verhaal hier over die vast loper, ben ik gelijk wat huiveriger
-
De meter heeft geen schaalverdeling van 0 tot ... Maar begint te meten bij 80 of 90 graden.
Als de wijzer bij C of iets rechts hiervan staat is het prima.
-
Precies, en na een minuut of 10 - 15 stationair draaien, zou de meter rechts van het midden moeten komen, op een gegeven moment slaat de fan aan.
-
Ok top. Controleer de olie met grote regelmaat en mij TA verbruikt nagenoeg geen olie. Ik laat de motor een minuut of 2 draaien en controleer dan ( motor in rechte positie) de olie stand. Altijd ruim over het midden van het peilstokje.
Van de zomer toen bij 30grd kwam de temperatuur tot midden, maar de fan is nooit aangeslagen nog.
Topper die TA
-
Something's going on ;D
-
Making me happy
-
Zo, weer een gezellige leerzame middag gehad.
Mooie banden uitgezocht op zijn zolder, gelukkig lagen ze niet in zijn kast, want daar wonen een hoop vreemde mensen in :o
Onder het uuuuh nou ja "genot" van, my hart will go on in instrumentale versie, man man man....
Alles weer netjes op zijn plaats gekregen.
Echt een fijne plek om te zijn, super service en heerlijke koffie. Top
-
Voorwiel :))
Mooi bandje
-
En achter....
-
hou je fotoapparaat eens andersom >:D krijg stijve nek van. :D
-
Zo dan
-
Gelijk een groot verschil tijdens het rijden. Dat zwabber gevoel is eindelijk verdwenen. Ongelooflijk hoe banden hier effect op hebben.
-
Ook lamp vervangen, gelukkig was dat een klusje van niets..
-
Ik heb een spanningsmetertje die ik nog wil plaatsen. Ergens een makkelijke aansluiting ? Of direct aan de accu met schakelaartje ?
-
Je zult hem ergens in je cockpit willen plaatsen gok ik, dus zou ik ergens na het contactslot een plus opzoeken. Bijvoorbeeld van je verlichting ?
Als je het vervelend vind dat hij dan geschakeld met de verlichting zit kun je nog kijken naar de remlichtschakelaar of een ander kabeltje wegplukken.
-
Je zult hem ergens in je cockpit willen plaatsen gok ik, dus zou ik ergens na het contactslot een plus opzoeken. Bijvoorbeeld van je verlichting ?
Dit is een goede suggestie. Je hebt dan gelijktijdig een aanduiding dat je lichten branden, hetgeen verplicht is, maar niet automatisch geregeld is op de Transalp. Ik heb ook net voltmetertjes besteld bij Banggood.com. Ik heb nog geen ervaring met die leverancier.
-
Nou, vind het wel een mooie oplossing idd.
Licht aan, metertje aan, ideaal. Ik heb ' by the way' eigenlijk altijd mijn verlichting aan. En ik moet ook nog ( tja 't duurt soms ff) mijn verstralers aansluiten. Maar daar zal ik eerst nog ff een relais voor regelen. Misschien dan ook maar gelijk een usb, nu ik toch bezig ben ::)
-
Nou, vind het wel een mooie oplossing idd.
Misschien dan ook maar gelijk een usb, nu ik toch bezig ben ::)
En als je daar dan even wat foto's of een how-to van plaatst, dan snap ik misschien ook hoe dat moet en wat ik er voor nodig heb.
Nu mijn IPhone de rol van TomTom heeft opgepakt, vreet dat ding batterij...
-
Ja natuurlijk, dat zal ik doen. Ik ben er nog niet aan begonnen hoor. Maar ik zal foto's maken.
-
Aan de rechterkant onder de topkuip vind je een rood aansluitblokje met 3 draden, waarvan er eentje ( ik dacht een rood zwarte ) direct achter het contact zit. ( even meten dus )
Deze is ideaal om de voltmeter te plaatsen.
1 Hij zit er dichtbij
2 komt rechtstreeks van de hoofdzekering.
-
Kijk, da's misschien net zo handig. Ik neem aan plus op het blokje en min op de accu ?
-
Ik heb op het punt waar het gewei vastzit aan het frame een centraal massapunt gemaakt.
Wel ff goed schoon krabben.
-
Is een massapunt op je frame beter dan de minpool op je accu?
En het aanmaken van een massapunt doe je m.b.v. solderen?
-
De min van de accu moet ook aan aarde liggen en dat is je motorblok/frame.
Een massapunt is gewoon een stuk kaal of in ieder geval goed geleidend metaal.
-
Is een massapunt op je frame beter dan de minpool op je accu?
Dat niet, maar is gewoon een langere draad die weggewerkt moet worden, terwijl de massa van de accu ook rechtstreeks op het blok en frame zit. Het is maar wat je gemakkelijk vind. Let wel, hoe dikker de draad hoe beter de massa.
En het aanmaken van een massapunt doe je m.b.v. solderen?
Hangt er vanaf waar je dat wilt doen.
Wanneer je een soldeer aansluiting maakt ( bijvoorbeeld een oog soldeert) hou er dan rekening mee dat de kabel wanneer hij beweegt vaak afbreekt op het overgangspunt van soldering. Wanneer de kabel vast wordt bevestigd heb je dat probleem natuurlijk niet.
Een kabel toevoegen aan een bestaande massakabel ( of + ) soldeer ik nagenoeg altijd. Daarna gewoon isoleren uiteraard.
Hou altijd rekening met het vermogen wat je gaat afnemen via de kabel die je monteert.
Hoe meer vermogen ( watt ) hoe dikker de kabel moet zijn.
Ik gebruik meestal 2,5 kwadraat gevlochten.
suc6
-
Zeer mooie bandjes.
Welke zijn dat als ik vragen mag?
-
Achterband Anakee en voor Dunlop trailmax tr91 :)
Super fijne bandjes
-
Heel mooi.
Komen op mijn verlanglijstje.
Begint al een behoorlijk lijstje te worden.
Heb zo'n forum toch nog nadelen. >:(
Etalage voor een speelgoedwinkel. ;D ;D ;D
-
Ja nou Steffie, vertel mij wat....
Paar stevige goeie motorlaarzen, ja dan ook een gore tex broek en ook een jas. Enduro helm, goeie handschoenen zomer en winter paar. Handvat verwarming, usb poort, navigatie, kofferset, verstralers. Andere handkapjes, voorvork, noem maar op...
En dan moet ook heel je bike nog onderhouden worden haha.. pffff... maar goed. Gelukkig zijn het sterke betrouwbare motoren
-
Raymond.... heb jij stiekum op mijn lijstje gekeken?
-
Wanneer de kabel vast wordt bevestigd heb je dat probleem natuurlijk niet.
Marien, wat bedoel je precies met dat de kabel vast wordt bevestigd, anders dan solderen?
Een kabel toevoegen aan een bestaande massakabel ( of + ) soldeer ik nagenoeg altijd. Daarna gewoon isoleren uiteraard.
Betekent dat dat je achter je contact het omhulsel van één van de kabels eraf haalt (bijv. van je dimlicht), vervolgens de + kabel van de voltmeter daar aan vast soldeert en vervolgens de boel weer met krimpkous isoleert?
Merk dat ik echt een noob ben op dit gebied :P
-
Wat ik bedoel is dat wanneer een kabel beweegt, het soldeerpunt kan afbreken. Dat stukje is niet flexibel meer.
Als de kabel na de soldering ergens wordt vastgezet, zodat de boel niet meer beweegt is het prima.
Achter de topkuip rechts zit een rode stekker verbinding waar 3 draden zitten.
2 ervan voeren spanning, waarvan 1 constant.
de andere heeft spanning als het contact wordt aangezet.
Deze is ideaal om een voltmeter of andere accessoires op aan te sluiten.
Contact uit = altijd de boel spanningsvrij toch.
Scheelt je weer een lege accu. ;)
Ik maak idd een stukje kabel vrij en isoleer dat daarna weer.
Krimpkous voldoet prima. Ik gebruik vaak zelf vulkaniserende rubber tape.
Niet goedkoop maar wel waterdicht.
Suc6
-
Duidelijk, dankjewel weer!
-
Top
-
Kleine klusjes, zodat m'n Alp er weer netjes bij staat.
-
:)
-
Top Alp
-
Misschien toch eens een groot scherm aanschaffen, zodat ik iets meer uit de wind kan zitten.
-
Na eerdere posts over voorste tandwiel, heb ik ook het kapje maar even verwijderd. Ik denk dat het er goed uitziet masr zijn er bijzonderheden om nu extra op te letten ?
-
Extra.
-
om te zien of de splines op de as zijn ingeslagen moet je het voortandwiel er even afhalen
-
Links is wat je wel wil zien, rechts ben je de sjaak..
Kan het niet heel goed zien maar, volgens mij mag jij ook wel een nieuw borgplaatje.
Even loshalen! Is maar 2x M10 losdraaien en je weet het :)
toevoeging: Als je het voortandwiel eraf wil halen terwijl je ketting er nog opzit..dit kan maar.. Haal even de spanning van de ketting door het achterwiel iets naar 'voren' te halen. Anders moet je ontzettend klooien.
-
Even loshalen! Is maar 2x M10 M6 losdraaien en je weet het :)
Borgplaatje kun je pas wat van zeggen als hij los is, maar ik vind dit er op het eerste oog niet slecht uitzien. In ieder geval een stuk schoner dan bij mij.
-
Ok top, dan ga ik straks het plaatje eraf halen.
Hoop dat het natuurlijk allemaal rete strak eruit ziet. Ik zal er straks een foto van posten.
-
Borgplaatje kun je pas wat van zeggen als hij los is, maar ik vind dit er op het eerste oog niet slecht uitzien. In ieder geval een stuk schoner dan bij mij.
Je hebt gelijk.. bedoel steeksleutel 10 ::)
Het is inderdaad bizar netjes.
-
Je kunt goed zien dat tandwielen slijten. De jouwe is nog prima maar hij begint 'hakerig' te worden.
Het voortandwiel gaat 15x zo vaak rond als het achtertandwiel, waarbij de druk verdeeld is over pakweg 8 tanden vóór tegen verdeeld over 23 tanden achter.
Het voortandwiel slijt dus het snelst, daardoor slijt de ketting versneld mee en daardoor ook het achtertandwiel, waarbij die eerste invloed weliswaar naar achter toe steeds verder afneemt.
Je kunt overwegen je voortandwiel iedere 10.000km of iedere oliebeurt te vervangen (dat is op een set 2x resp. 3x extra). Als je je ketting en tandwielen goed onderhoudt moet het langer mee gaan. Je houdt in ieder geval op die manier de splines op de secundaire as stukken langer goed, want ook de omwentelingen en drukverdeling spelen een rol tussen tandwiel en as.
Andersom, langer met een tandwiel willen doorrijden heeft alleen maar een exponentieel schadelijker effect.
Je hebt i.i.g. een eersteklas merk tandwiel, een JT.
Brom
-
Bedankt Brom, da's goed om te weten.
Ik zal iig in 2017 de ketting en tandwielen vervangen.
Nu heb ik alles er even afgehaald zodat iedereen een goed beeld kan krijgen over de huidige status
-
Looks good i think.... ???
-
Is het waar je de Shaft saver kunt plaatsen ?
-
Dat kan, maar is het nodig?
De as en tandwiel zien er nu nog heel mooi uit en als je bedenkt dat er motoren zonder shaftsaver rondrijden met 100.000 of 200.000 op de klok vraag ik me af of je die centen niet in een paar extra nieuwe tandwielen kunt steken :-)
-
Geen zorgen!
En het borgplaatje? Was dat ook nog goed?
-
Buiten wat aanslag aan beide zijde zag het borgplaatje er nog goed uit. Ik ben erg zuinig op m'n TA en wil daarom goed voor m'n bike zorgen. Daarom dacht ik aan een shaft saver. Maar als dat niet nodig is, prima. Dan gaat het eerste een nieuwe ketting set worden.
-
Misschien voor de zekerheid een nieuw borgplaatje halen bij admies 8), just to be sure.
-
Het is weer even geleden beste vrienden. Heerlijk aan het rondcrossen geweest natuurlijk. Na de nodige poetsbeurten van de TA en natuurlijk ook de ketting lijkt hij dan nu toch echt aan vervanging toe. Dus na wat op het internet rondneuzen ben ik niet veel wijzer geworden. Veel verschillende prijzen maar vaak onduidelijk over de set.
Ik zoek dus voor mijn TA een set. Waar moet ik op letten qua kwaliteit? En goud of grijs maakt dat iets uit ?
Ik hoor/lees het graag :D
-
Oldtimer, nog steeds blij met de tassen hoor .
-
Ik zou gewoon een kettingsetje scoren bij een van de clubdealers dan heb je prima spul!
Smeer je de ketting eigenlijk wel genoeg? op die plaatjes van je tandwiel lijkt de ketting zo netjes schoon? (ik zie em liever een beetje vet)
-
En goud of grijs maakt dat iets uit ?
Met een gouden ketting is hij absoluut sneller
-
Jaspers; ik had de ketting toen net helemaal schoon gemaakt. Daarna natuurlijk wel ingevet.
Ik zal eens informeren bij waffie voor een set. Gaat mij er meer om dat het kwaliteit materiaal is idd.
Xrvtuur; sneller ? Hahaha. Ik dacht meer aan goud is sterker of iets dergelijks. Overal staat volgens mij DiD op of naast of onder of achter... dus ja ..wa dan heee
En natuurlijk het prijs verschil.
-
Zo nieuwe ketting netjes op de Alp. Wat merk je dat goed zeg !
Schakelt als de beste. Even in de gaten houden of alles naar behoren staat. Hoor wel wat meer geluid thv voortandwiel. Mischien sleept deze ketting meer over dat zwarte bescherm ding op de achterbrug.
-
Voor de bougies van de TA.
Hoeveel kilometer gaan deze eigenlijk mee, of wanneer wenselijk te vervangen.
Zijn die zo te vervangen ? Of moeten er onderdelen verwijderd worden. Op de remleiding na (orgineel) is het nu goed bijhouden van onderhoud. Vandaar mijn vraag
-
Ik dacht bij elke grote beurt vervangen, moet eerlijk zeggen dat ik er nog nooit een stuk heb gehad of na vervangen verbetering in het lopen van de motor heb ontdekt. Maar, soms komt het voor.
Ze zijn niet heel lastig te vervangen, rechtsvoor en links achter kun je zo bij. Linksvoor en rechts achter is iets meer werk.
Als je linksvoor de radiateur los maakt van het frame, dus gewoon boutjes los, dan kun je hem iets opzij hangen zodat je de lamellen niet beschadigd.
De originele bougiesleutel vind ik het beste werken, als je een compressortje hebt kun je ff rond de bougie schoonblazen voor je ze demonteerd. Zeker linksvooor en rechtsachter misschien even het drainage kanaaltje doorprikken. Die heeft bij mij al eens dicht gezeten.
-
je vindt dit alles heel duidelijk uitgelegd in de manual.
-
Super. Bedankt hoor.
-
Hallo hallo,
Onlangs zag ik dat de knipperlichten achterzijde van mijn TA hun top tijd wel gehad hebben. Nu zag ik een set wat hipper gevormde knipperlichten op de welbekende goedkope spullen site, ali oid. Nu staat er voor alle honda motoren alle leeftijden. Iemand ervaring hiermee?
-
En deze? Plug and play, meer lichtopbrengst
-
Die H4 lamp heeft geen grootlicht. Deze heb ik in mijn Alp zitten:
(https://grubeater.nl/pics/Transalp/small_DSC4189.JPG)
Het zijn lampen met Philips Z ES Lumiled Luxeon leds. Op Tweakers (https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1772741/) is er een heel topic over en hier (http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=15256.msg156444#msg156444) heb ik ze zelf gemonteerd.
-
Kijk super bedankt voor je reactie Grubeater.
Dan is zo'n led lamp niet interessant inderdaad.
Maar die knipperlichten lijken mij wel aardig.
Vandaag lekker stukje gereden naar de brouwersdam, dus ff aan het genieten geweest.
-
Knipperlichten vind ik moeilijker te vinden en daarbij moet je of het knipperlichtrelais vervangen of met weerstanden aan de slag.
De lamp die ik heb heeft de leds voor grootlicht voldoende afgeschermd om strooilicht te voorkomen. De leds voor dimlicht en grootlicht zitten op precies dezelfde plek als de groeidraden in een normale lamp.
(https://s3-ap-southeast-1.amazonaws.com/a2.datacaciques.com/00/MTA2OTUx/17/08/03/d634j1q02255571y/7c25bdc85b74a4c4.jpg)
De adapter heb ik met tiewraps vastgezet aan het gewei en voor de rest is het plug en play.
Voor ongeveer €50 vind je een setje op ebay als je naar Philips Z ES Lumiled Luxeon H4 lampen zoekt.
Het enige probleem is dat je een lamp over hebt omdat ze in sets van 2 komen voor auto's, ik heb er dus nog een over.
-
Ok, ik was in de veronderstelling dat ook de knipperlichten zo te vervangen waren. Maar begrijp dat ook hier een met relais oid moet werken. In dat geval zoek ik gewoon even verder.
Bedankt hoor
-
Took her out for a spin today. What a great feeling
-
Heerlijk om er even uit te zijn.
-
Ik zag enige tijd geleden deze foto van een aangepast kuipruitje. Ik vind deze look echt heel tof en zou deze graag ook zo op mijn TA willen hebben.
Zijn ze zo ergens te bestellen dat iemand weet? Of hoe kun je zoiets maken? Iemand ervaring hiermee dan hoor ik het graag
-
Zoiets is idd wel zelf te maken ja :)
In het kort: Mal van papier maken, stukje plexiglas, decoupeerzaag, schuurpapiertje, gaatjes boren, hete luchtföhn, evt spuitbusje verf en klaar 8)
-
Wauw, is dat jou werk? Dat ziet er super vet uit zeg. Maar een mal van papier en de rest klink als acracadabra
-
Haha ;D Idd, dit heb ik zelf gefröbeld, ooit.
Het is niet zo heel erg moeilijk hoor, de langere versie dan maar?
Een mal/voorbeeldje van (dik)papier maken, in de vorm die je hebben wilt. Ik wilde specifiek hoger, maar ook meer rechtop. Als je je huidige ruitje neemt, de 2 voorste boutjes vast laten zitten, de 2 links&rechts er uit halen, dan kun je ‘m meer naar voren kantelen en dan weet je hoeveel extra materiaal (2 driehoekige vormen) er aan de zijkanten bij moet. De hoogte van de ruit is makkelijker, maak ‘m zo hoog als je wilt. Hetzelfde voor de breedte.
Die papieren mal leg je op een stuk plexiglas en tekent ‘m na.
Uitzagen met de decoupeerzaag met een zaagje voor metaal (fijne tanden)
De randen schuur je met je schuurpapiertje.
De voorste 2 gaten er in boren en de ruit vastzetten. Dan heb je een grote platte plaat aan je kuip zitten.
Dan in model brengen mbv de heteluchtföhn. Dit is het lastigste werkje. Te koud en het buigt niet, te warm en je krijgt een ‘deuk’ in je ruit >:(
Tot slot de 2 gaten links&rechts op de juiste plaats boren, rubbertjes en boutjes er in en genieten maar :)
Evt doe je er nog de gewenste kleur op.
Zo wat duidelijker?
Dat kuipje op de foto heb ik overigens te koop :)
Grtz,
René
-
Echt super, bedankt voor de uitleg.
Ik ga hiermee aan de slag!
Wat vraag je voor het gemaakte ruitje?
-
Ik zie nu dat je een PD10 hebt, dan gaat dít ruitje helaas niet passen Raymond :-\ Deze is voor een 06.
Dán word het knutselen ;D
-
Ik heb een PD06 hoor, mogelijk lijkt het anders
-
PD06 ruitjes 1987<1993 en 1994>1996 zijn anders, PD10 ruitjes zijn hetzelfde als van 1994 en later.
-
Oooh ok. Nou knutselen dan maar
-
Wat Grubeater zegt ja, ik haal de typesdoor elkaar :-[ Maar het ruitje is iig voor de kuip met vierkante koplamp :)
-
Zo vandaag gezellig langs gereden bij Ad in Sprundel.
Even een klein klusje met de rem regelen en met de expertise van Ad moet dat zo geregeld zijn.
Maar op het moment dat je er aan begint weet je nooit waar het eindigt hahaha
-
Was weer een leuke leerzame dag en de TA heeft weer het nodige onderhoud gehad. Remleidingen voor en achter vervangen, luchtfilter, balhoofdlagers, voorvork olie vernieuwd, nieuwe stofhoezen voorvork, accu gecontroleerd, en zo waren we dus lekker bezig.
-
Zag zojuist deze reservetank met bevestiging.
Volgens mij wel ideaal voor de avontuurlijke ritten.
Bij de welbekende Chinese internet winkel voor 19,- euro.
Deze 5 liter lijkt mij wel voldoende voor extra.
-
Afbeelding
-
Super blij met m'n Huzar uitlaat.
Vandaag wederom even los gemaakt om het schijfje (tegendruk) te plaatsen.
-
Ik ben verrast door het geluid.
Niet te hard, mooie plof
-
Zo vandaag gezellig langs gereden bij Ad in Sprundel.
Even een klein klusje met de rem regelen en met de expertise van Ad moet dat zo geregeld zijn.
Maar op het moment dat je er aan begint weet je nooit waar het eindigt hahaha
Ja ik ken dat ondertussen maar al te goed, kleine problemen met de rem openbaren het voltallig Brabants nieuwe testament.
Luchtsleuteldoppen veranderen in wokkels waar je bij staat.
Maar het komt altijd weer goed. 8)
-
Net een ronden gereden. Helaas rammelt het (druk) schijfje tussen de uitlaat helften. Waarschijnlijk net te weinig druk tegen elkaar. Wanneer het warm wordt begint het te rammelen. Zo iets meer kracht op de helften uitoefenen en kijken of het opgelost is
-
Ik heb mijn oog laten vallen op een rally scherm.
Deze meneer maakt ze zelf en heeft voor bijna alle modellen schermen. Er zijn verschillende maten, vormen en kleuren beschikbaar eventueel met gps bar.
Maken van het scherm kost ongeveer 10 dagen en kost inclusief verzendkosten 95 euro. Deze zijn tevens ook echt nog een plug and play.
Het zelf maken is niets geworden, vandaar maar gaan zoeken ben
-
Geen gekke prijs 95 euro voor een op maat gemaakt scherm.
Ben beniewd naar je bevindingen als je hem neemt vind hem er erg cool uitzien!
-
Ik hou je op de hoogte Jasper.
Zodra het binnen is maak ik duidelijkere foto's.
-
Lijkt mij leuk om zelf eens te maken........ moet toch echt gaaf zijn om te doen!
-
Scherm geplaatst, voelt erg stevig.
Geeft geen krimp met tegenwind bij 120km/h.
-
Pasvorm was perfect.
-
En hoe is de turbulentie?
-
Het is nu rustiger dan eerst. Voel weinig tot geen wind tegen de helm.
-
Zit steviger dan origineel.
Origineel scherm bewoog meer door wind invloed.
-
Onlangs brak één van de achter richtingaanwijzers af.
Vandaag vervangen en verplaatst en vast gezet op het kunstof van mijn spatbord. Nu knipperen alle lampjes maar veel te snel. Iemand enig idee?, misschien een aarde probleem?
Is geen led licht hoor, en gewoon twee draads aansluiting
-
Je lampjes hebben een lager wattage of de helft doet het.
-
Ze knipperen zowel voor als achter, maar heel snel
-
het wattage van de lamp die je hebt vervangen is waarschijnlijk lager en dan snapt het relais het niet meer
-
De knippers moeten allemaal 21W elk zijn.
Blijkbaar heb je geen lampjes kapot, maar wel minder dan 42W totaal aan elke zijde..? ::)
-
Goeie tip. Ik denk dat het daar aan zal liggen.
Ik ga het checken
-
Lampjes opgemaakt, zijn inderdaad 10w.
Dus nu lampjes scoren 21W (klein bolletje).... To be continued
-
Omdat 't bijna Sinterklaas is...
Jonguhh (https://www.motoport.nl/epages/Motoport.sf?ObjectPath=/Shops/Motoport/Products/014181)
:)
-
Nondeju, stuk dikke spijker in m'n achterband >:(
Nu moet ik wel om een nieuwe band bij Waffie langs, tja ;D