Transalpclub Forum

Algemeen => Over mijn (nieuwe) motor, mijzelf en/of waarom ik lid ben geworden => Topic gestart door: LJ op 15 oktober 2016, 12:13

Titel: RD07A 1996 Project
Bericht door: LJ op 15 oktober 2016, 12:13
Sinds vorige week (na eindeloos zoeken..) ben ik kersverse AT eigenaar van deze RD07A van 1996. De motor rijd prima, maar is een beetje roestig en een beetje moe.

(http://i68.tinypic.com/2ms20dw.jpg)

En momenteel staat de AT en zo bij voor een opknapbeurt. Het wordt geen restauratie, maar de ergste dingen worden opgeknapt. Het blok gaat er uit om wat dingen te checken en het frame met wat losse delen worden gepoedercoat. Genoeg te doen dus. Ik ga proberen hier het project gaandeweg bij te houden met een shitload aan foto's  >:D en hopelijk kan ik hier terecht voor vragen e.d.

(http://i68.tinypic.com/2k106d.jpg)
Titel: Re: RD07A 1996
Bericht door: V-Twin op 15 oktober 2016, 12:38
Succes en hier zal je de nodige info en tips vinden om ook je blok visueel op te knappen.
Titel: Re: RD07A 1996
Bericht door: Zeegie op 15 oktober 2016, 19:23
Leuk! Succes! Ik ben net klaar... eigenlijk ben je nooit klaar... :P
Titel: Re: RD07A 1996
Bericht door: The Headless Horseman op 15 oktober 2016, 19:37
Welkom hier  :). Enne, prima motor voor zo'n projectje  8)
Titel: Re: RD07A 1996
Bericht door: LJ op 15 oktober 2016, 21:26
Bedankt, het is een lekkere simpele motor om aan te sleutelen en ik leer de motor goed kennen zo  ;D.

Ik ben vandaag alweer wat verder gekomen, ik ben bijna zo ver om het blokje te laten zakken. Als het blok er uit is dan gaan de achterbrug en voorpoten er uit en dan kan het frame naar de poedercoater.

(http://i66.tinypic.com/21j0ide.jpg)

(http://i64.tinypic.com/157dnnl.jpg)

(http://i68.tinypic.com/xql6s1.jpg)

(http://i67.tinypic.com/2a80t2o.jpg)


Het cockpitframe met de complete kabelboom, frusterend hoe er toch altijd aangekloot wordt met bedrading. Dat moet allemaal weer netjes gerepareerd worden.

(http://i66.tinypic.com/24yd9pi.jpg)

(http://i66.tinypic.com/10rlqp2.jpg)


En ik vond nog een leuke verassing in de stekker vanaf de dynamo naar de spanningsregelaar, een bekend probleem. Deze ga ik doorsolderen.

(http://i67.tinypic.com/vn1rew.jpg)


En er is al eens een andere spanningsregelaar in gezet. Is dit een fatsoenlijk merk?

(http://i63.tinypic.com/axl5ok.jpg)


De bougies, één van de voorste cilinder en één van de achterste cilinder. Ze zien er niet helemaal jofel uit. Buiten dat de gap van de elektrode niet klopte lijkt het dat de ene cilinder te rijk stond (zwart) en de ander te arm (wit). Aangezien ik de carbs ga reviseren komt dit denk ik wel goed.

(http://i65.tinypic.com/2n81nki.jpg)


En er zat een mooie set valbeugels op de motor, helaas is er een stuk afgebroken. Die gaan we lassen en daarna de boel weer een vers zwart kleurtje geven.

(http://i66.tinypic.com/3096gi0.jpg)
Titel: Re: RD07A 1996
Bericht door: Raymond op 15 oktober 2016, 21:50
Zooooo, goed bezig zeg
Titel: Re: RD07A 1996
Bericht door: eerde jan op 15 oktober 2016, 22:24
Mooi projectje met een mooie motor ;)
Succes, ik heb het ook gedaan met een alp.
Titel: Re: RD07A 1996
Bericht door: LJ op 16 oktober 2016, 09:33
Leuk! Succes! Ik ben net klaar... eigenlijk ben je nooit klaar... :P

Ik heb net je opknaptopic doorgelezen, mooi hoor! Die van mij wordt alleen niet zo mooi ben ik bang.
Titel: Re: RD07A 1996
Bericht door: Oldtimer op 16 oktober 2016, 19:40
Citaat
! Die van mij wordt alleen niet zo mooi ben ik bang.

Dat hangt helemaal af met hoeveel liefde en geduld aan een dergelijk project begint.
Als de boel eenmaal zo ver uit elkaar ligt zoals jij hebt gedaan zou ik er gewoon extra aandacht aan besteden.
Het blokje bijvoorbeeld kan er veel knapper uitzien als je de rottigheid weghaalt en dan spuiten met VHT lak.
Ik heb al een aantal van die blokjes behandeld en ook de resultaten al op het forum gezet,

Kijk hier maar eens.
http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=13433.0

Suc6 met de restauratie. ;)
Titel: Re: RD07A 1996
Bericht door: LJ op 17 oktober 2016, 02:11
Dat hangt helemaal af met hoeveel liefde en geduld aan een dergelijk project begint.
Als de boel eenmaal zo ver uit elkaar ligt zoals jij hebt gedaan zou ik er gewoon extra aandacht aan besteden.
Het blokje bijvoorbeeld kan er veel knapper uitzien als je de rottigheid weghaalt en dan spuiten met VHT lak.
Ik heb al een aantal van die blokjes behandeld en ook de resultaten al op het forum gezet,

Kijk hier maar eens.
http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=13433.0

Suc6 met de restauratie. ;)


Stiekem word het dat dan toch, ik heb een ervaringsdeskundige aan de andere kant van de lijn.. ;).

Het blok spuiten was ik al van plan. Maar dat is niet echt een detail, en je weet wat ze zeggen over details en duivels. Maar je hebt gelijk hoor, alles ligt nu toch al uit elkaar. Ik ben alleen bang dat het een eeuwigdurend project wordt, maar ik wil er z.s.m. weer mee de weg op. De belangrijkste reden dat ik dit nu doe is, omdat het frame zo roestig is. Als ik nog een jaar wacht moet ik er aan gaan lassen en nu kan het nog gewoon af met stralen en poedercoaten.

Die VHT lak die je gebruikt, is dat deze? En gebruik je dan ook de primer? http://www.vhtlak.nl/hittebestendig/product-categorie/metallic-verf/


Overigens is het blok uit het frame en het frame is helemaal kaal. Ook ben ik bezig om alle boutjes, moeren, beugeltjes, steuntjes etc etc te sorteren voor het verzinken.
Overigens ging het blok demonteren vrij vlot en dat in m'n eentje. Ik las hier op het forum al de truc van een halve slag draaien en dan het blok uit het frame halen, ging prima. Monteren in het frame wordt wel een klus voor twee.

(http://i66.tinypic.com/2zsut7m.jpg)

(http://i65.tinypic.com/zwm6oy.jpg)


Imand tips over waar ik pakkingen e.d. voor het blok koop? En een 18mm bougiedop?  >:(

(http://i68.tinypic.com/voole8.jpg)

Titel: Re: RD07A 1996
Bericht door: Oldtimer op 18 oktober 2016, 08:26
De meeste onderdelen koop ik hier.

http://www.motowebshop.com/nl

VHT lak is niet voor particulieren beschikbaar, maar als je een adresje hebt met een kvk nummer kun je het zo bestellen.
Als je het blok netjes schoon maakt en vetvrij is een primer niet nodig.
Ik heb een paar blokjes waar het al 4-5 jaar op zit en nog steeds prima.

Bij het terugzetten van het blok kun je het beste de kappen eraf laten dan heb je wat meer ruimte en beschadig je de boel niet.
We gaan het uiteraard volgen hier.

Suc6
Titel: Re: RD07A 1996
Bericht door: xrvtuur op 18 oktober 2016, 10:08
Ik heb pas een blok in een rd04 frame terug geplaatst door het blok zonder klepdeksel op de zijkant te leggen en het frame er dan overheen te leggen, bouten erdoor en je zet het frame met blok zo weer overeind
Titel: Re: RD07A 1996
Bericht door: Zeegie op 18 oktober 2016, 19:59
De meeste onderdelen koop ik hier.

http://www.motowebshop.com/nl

VHT lak is niet voor particulieren beschikbaar, maar als je een adresje hebt met een kvk nummer kun je het zo bestellen.
Als je het blok netjes schoon maakt en vetvrij is een primer niet nodig.
Ik heb een paar blokjes waar het al 4-5 jaar op zit en nog steeds prima.

Bij het terugzetten van het blok kun je het beste de kappen eraf laten dan heb je wat meer ruimte en beschadig je de boel niet.
We gaan het uiteraard volgen hier.

Suc6

In Rotterdam kun je het zo bestellen en afhalen...
Titel: Re: RD07A 1996
Bericht door: Brombeer op 18 oktober 2016, 21:09
Ik heb pas een blok in een rd04 frame terug geplaatst door het blok zonder klepdeksel op de zijkant te leggen en het frame er dan overheen te leggen, bouten erdoor en je zet het frame met blok zo weer overeind

Pics. Or it didn't happen  ::)


 :)
Titel: Re: RD07A 1996
Bericht door: LJ op 19 oktober 2016, 11:44
Goede tips allemaal, bedankt. Ik denk dat ik die VHT lak ga proberen, de resultaten, op de foto's, zien er goed uit.

Het installeren van het blok lijkt me ook een goede tip, zo is het in je ééntje dus wel te doen?


En de eerste goodies zijn binnen  8). Stuurverhoogblokjes (2,5cm), leek me wel handig met mijn lengte (1.98m). En een Haynes, onmisbaar voor de handige hobbyist!

(http://i67.tinypic.com/351g8c7.jpg)


Overigens nog een vraag over de uitgaande as. In eerste instantie meende ik dat deze wel oké was, maar bij nadere inspectie heb ik nu toch mijn twijfels. Ik heb meerdere foto's gezien van versleten assen en die zijn er vaak slechter aan toe dan de mijne, maar echt fris is ie ook niet. Hoewel ik niet opzie tegen het werk om het blok te splitsen en de as te vervangen, dat lijkt me juist een mooie klus, staat mijn tuin niet vol met geldbomen  :'( en als het dus niet persé hoeft dan stel ik het liever uit. Ik zag dat zo'n as bij RuggedRoads nog beschikbaar is a €140.

Het lager voelt trouwens goed aan, loopt soepel en geen radiale speling. Wel een klein beetje axiale speling, maar dat lijkt me geen probleem?

Wat jullie?

(http://i66.tinypic.com/2vi0a6e.jpg)

(http://i67.tinypic.com/2ryheh4.jpg)

(http://i66.tinypic.com/212a5qa.jpg)
Titel: Re: RD07A 1996
Bericht door: eerde jan op 19 oktober 2016, 18:00
Niks mis met die as lijkt mij zo toe.
Hij is in elk geval nog niet aan vervanging toe.
Maar Rob heeft ook shaft saver's in zijn assortiment.
Dan slijt je as nooit weer.
Titel: Re: RD07A 1996
Bericht door: LJ op 19 oktober 2016, 19:24
Dat zou mooi zijn. Maar wat is een schaft saver?
Titel: Re: RD07A 1996
Bericht door: PimW op 19 oktober 2016, 19:47
Een setje ringen die het voortandwiel fixeren op de splines. Als je nu het tandwiel pakt kan hij wat heen en weer schuiven (axiaal) en in sommige gevallen iets wiebelen (roteren).

Met die schijfies sluit je het tandwiel op en zou je de uitgaande as beschermen tegen invreten. Deze word in Italie gemaakt en via het commerciele hoekje in het verkoop deel van het forum aangeboden.
Titel: Re: RD07A 1996
Bericht door: xrvtuur op 19 oktober 2016, 20:30
Pics. Or it didn't happen  ::)


 :)

(http://img.photobucket.com/albums/v256/xrvtuur/IMG-20160822-WA0011_zpsucyxqhjx.jpeg)

(http://img.photobucket.com/albums/v256/xrvtuur/IMG-20160822-WA0013_zpsop6qawv3.jpeg)

(http://img.photobucket.com/albums/v256/xrvtuur/IMG-20160822-WA0015_zpsq6qkwfsn.jpeg)

(http://img.photobucket.com/albums/v256/xrvtuur/IMG-20160822-WA0025_zpswlsxipqk.jpeg)

en toen weer terug naar de schuur, dat viel nog niet mee met met het blok in het frame, ik denk toch wel een kilootje of 80.

(http://img.photobucket.com/albums/v256/xrvtuur/DSC_0866_zpsvnhxeorp.jpg)

Titel: Re: RD07A 1996
Bericht door: ddw op 19 oktober 2016, 21:07
had dan de rest ook gewoon in de woonkamer opgebouwd, als je dan toch besig bent :)
Titel: Re: RD07A 1996
Bericht door: LJ op 19 oktober 2016, 22:09
Hehe gewoon in de woonkamer naast de piano  C:-). Goeie tip!
Titel: Re: RD07A 1996
Bericht door: LJ op 19 oktober 2016, 22:18
Een setje ringen die het voortandwiel fixeren op de splines. Als je nu het tandwiel pakt kan hij wat heen en weer schuiven (axiaal) en in sommige gevallen iets wiebelen (roteren).

Met die schijfies sluit je het tandwiel op en zou je de uitgaande as beschermen tegen invreten. Deze word in Italie gemaakt en via het commerciele hoekje in het verkoop deel van het forum aangeboden.

Bedankt voor de uitleg. Best prijzig dingetje. Ik moet nog maar even goed nadenken wat ik ga doen :o.
Titel: Re: RD07A 1996
Bericht door: Brombeer op 19 oktober 2016, 22:20

[img]bewijs[img]

[img]bewijs[img]

[img]bewijs[img]

en toen weer terug naar de schuur, dat viel nog niet mee met met het blok in het frame, ik denk toch wel een kilootje of 80.

Thanx Tuur  :)

Oké, een RD04, maar geen broodje aap meer  ;)
Titel: Re: RD07A 1996
Bericht door: LJ op 19 oktober 2016, 23:08
Ik vind dit ook wel een mooie oplossing: http://www.xrv.org.uk/forums/africa-twin/143897-worn-output-shaft-easy-fix.html#post1185585

Iemand hier die zo'n tandwiel gekocht heeft?
Titel: Re: RD07A 1996
Bericht door: xrvtuur op 20 oktober 2016, 09:03
Thanx Tuur  :)

Oké, een RD04, maar geen broodje aap meer  ;)

En inmiddels staat hij weer wat verder in elkaar en wat ook geen broodje aap verhaal is (daar was jij een beetje ongelovig over in een ander topic), is dat een 04 kan lopen met 07 pickups en 07 vliegwiel, blokje draait prima.
Titel: Re: RD07A 1996
Bericht door: thedennman op 20 oktober 2016, 21:59
Ik vind dit ook wel een mooie oplossing: http://www.xrv.org.uk/forums/africa-twin/143897-worn-output-shaft-easy-fix.html#post1185585

Iemand hier die zo'n tandwiel gekocht heeft?

Heb ze ooit is op marktplaats voorbij zien....  te fokking dom van me dat ik er niet 3a4 gekocht heb...
Binnen kort maar de franse @T site is doorspitten...

greetsz
Titel: Re: RD07A 1996
Bericht door: LJ op 20 oktober 2016, 22:19
Ik lees op het Engelse AT forum dat ze die Fransoos zo ver hebben gekregen om een batch voor hen te maken, kosten €50 p/s. Zou zoiets voor hier ook niet wat zijn? Hij gaat ze alleen pas maken als er 50 bestellingen zijn.

Ik vind zoiets een betere oplossing dan dat opvulplaatje.

http://www.xrv.org.uk/forums/africa-twin/143897-worn-output-shaft-easy-fix.html
Titel: Re: RD07A 1996
Bericht door: Zeegie op 20 oktober 2016, 22:32
 8)
Titel: Re: RD07A 1996
Bericht door: LJ op 21 oktober 2016, 09:29
Dat ziet er toch wel netjes uit. Bevalt dat plaatje goed? Je krijgt er geen vreemde slijtage van?
Titel: Re: RD07A 1996
Bericht door: alain op 21 oktober 2016, 10:54
Je kan ook een versleten tandwiel uitboren en eventueel bijslijpen, en aan het nieuwe tandwiel bevestigen met de borgplaat ertussen.
Titel: Re: RD07A 1996
Bericht door: PimW op 21 oktober 2016, 14:26
In principe zou er niet zoveel verschil moeten zitten tussen beide systemen toch?

Ervanuitgaand dat de passing en materiaal hardheid gelijk zijn en de schijven vast zitten op het tandwiel en niet kunnen verdraaien onder last.

Ik weet niet of draadvonken economisch haalbaar is maar dan kun je in principe relatief eenvoudig op-maat tandwielen laten maken.

Wat je bereikt met uitboren (tandwielen zijn ook nog eens redelijk hard) snap ik niet helemaal. Heb je over de spline of de twee m6 draadgaten?
Titel: Re: RD07A 1996
Bericht door: alain op 21 oktober 2016, 15:31
Ik zou enkel de draadgaten uitboren zodat ze samen met de borgplaat tegen het nieuwe tandwiel kunnen geklemd worden.

Ik heb enkel een boormachine en een slijpschijf nodig, en natuurlijk een versleten tandwiel.

Misschien is de slijpschijf niet eens nodig en is er voldoende ruimte in de voorste kettingwielkast.

Ik bekijk het binnenkort eens en laat hier wat weten. Ik ben net aan een kettingwissel toe.
Titel: Re: RD07A 1996
Bericht door: PimW op 21 oktober 2016, 16:42
Nadeel vind ik dat je de draadgaten gaat gebruiken waar ze eigenlijk niet voor zijn.
Titel: Re: RD07A 1996
Bericht door: LJ op 22 oktober 2016, 12:59
In principe zou er niet zoveel verschil moeten zitten tussen beide systemen toch?

Ervanuitgaand dat de passing en materiaal hardheid gelijk zijn en de schijven vast zitten op het tandwiel en niet kunnen verdraaien onder last.

Ik weet niet of draadvonken economisch haalbaar is maar dan kun je in principe relatief eenvoudig op-maat tandwielen laten maken.

Wat je bereikt met uitboren (tandwielen zijn ook nog eens redelijk hard) snap ik niet helemaal. Heb je over de spline of de twee m6 draadgaten?

Het grootste verschil is €40,-. Maar die Fransoos maakt ze alleen als er genoeg vraag is en die plaatjes zijn altijd beschikbaar neem ik aan.
Titel: Re: RD07A 1996
Bericht door: robgoesdakar op 22 oktober 2016, 17:10
Heeft iemand dat adres van die Fransoos ?
En begrijpt ie ook Engels ? Want als ik Frans probeer te praten dan kan ik net zo goed nederlands doen.... en al zeker schrijvend....

En 50 stuks.... pff wordt ff een investering, maar ik wil het even exact weten van deze goede man.
Misschien ben ik dan genegen om ze op voorraad te nemen in de shop....
Titel: Re: RD07A 1996
Bericht door: PimW op 22 oktober 2016, 17:18
stephane.termoz-bajat@wanadoo.fr

Zijn engels lijkt ok.
Titel: Re: RD07A 1996
Bericht door: LJ op 23 oktober 2016, 12:39
Heeft iemand dat adres van die Fransoos ?
En begrijpt ie ook Engels ? Want als ik Frans probeer te praten dan kan ik net zo goed nederlands doen.... en al zeker schrijvend....

En 50 stuks.... pff wordt ff een investering, maar ik wil het even exact weten van deze goede man.
Misschien ben ik dan genegen om ze op voorraad te nemen in de shop....

Top idee!
Titel: Re: RD07A 1996
Bericht door: LJ op 24 oktober 2016, 13:06
Als ik het goed heb is ie op dit moment aan het inventariseren heb ik het idee, zie: http://www.xrv.org.uk/forums/africa-twin/143897-worn-output-shaft-easy-fix-23.html

Misschien tegelijk wat inkopen?
Titel: Re: RD07A 1996
Bericht door: thedennman op 28 oktober 2016, 08:04
Heeft iemand dat adres van die Fransoos ?
En begrijpt ie ook Engels ? Want als ik Frans probeer te praten dan kan ik net zo goed nederlands doen.... en al zeker schrijvend....

En 50 stuks.... pff wordt ff een investering, maar ik wil het even exact weten van deze goede man.
Misschien ben ik dan genegen om ze op voorraad te nemen in de shop....

ik wil er zeker 1a2..! Zet mij maar in de lijst...!  Heb meer vertrouwen in deze dan in de Redcap..
Titel: Re: RD07A 1996
Bericht door: Floris op 28 oktober 2016, 10:03
Ik heb deze voor €30 gekocht via eBay-kleinanzeigen (Duitsland). Hij is voor de PD06, ik weet niet of de uitgaande as van de versnellingsbak dezelfde is als de RD07.
Titel: Re: RD07A 1996
Bericht door: LJ op 28 oktober 2016, 17:12
Zit er geen onbalans in de as aangezien dat ding niet helemaal symmetrisch is? Je wil niet dat lager om zeep helpen zo.
Titel: Re: RD07A 1996
Bericht door: LJ op 29 oktober 2016, 23:14
Afgelopen week vooral bezig geweest met allerlei onderdelen uit elkaar schroeven (eerst foto's maken) schoonmaken en sorteren. Ik heb alle boutjes, moeren en beugeltjes e.d. uitgezocht om te worden verzonken en de onderdelen die samen met het frame worden gepoedercoat uitgezocht en schoongemaakt. Dat schoonmaken was overigens een berg werk zeg, op veel onderdelen zat me toch een dikke aangekoekte laag kettingvet van hier tot Tokio. Het frame heb ik ook nog te grazen gehad met de hogedrukreiniger, die ga ik binnenkort met wat losse delen naar de poedercoater brengen.

(http://i63.tinypic.com/2ck3lt.jpg)

(http://i64.tinypic.com/65xqae.jpg)


Ook heb ik de cockpit wat opgekalefaterd. Uit elkaar gehad, opgepoetst en alle lampjes vervangen.

(http://i64.tinypic.com/2rgnns4.jpg)

(http://i66.tinypic.com/5o16w.jpg)


De tripmaster werkt hartstikke prima (en heeft de snelheidsfunctie), alleen het schermpje heeft wat cracklee. Iemand tips?
Ik zit te twijfelen of ik 'm opstuur naar http://jhau.maliwi.de/misc/fs.en.html#vm om die over- en onder voltage lampjes te laten inbouwen, dat is alleen wel vrij prijzig. Ik kan ook gewoon een simpele eBay voltmeter naast de cockpit inbouwen en dan weet ik het ook.

(http://i65.tinypic.com/nvz8lj.jpg)


En het blok poetsen als voorbereiding voor het spuiten en alvast een begin maken om de cilinderkoppen te lichten om de cilinders en zuigers te bekijken en de kleppen te slijpen. Ik twijfel nog steeds of ik het blok ga splitsen om de uitgaande as te vervangen, maar dat gaat veel geld kosten en dat heb ik niet. Het is alleen zo zonde, omdat ik het hele zaakje nu mooi op de werkbank heb staan en de koppen er toch al afhaal. Maar goed, food for thought.

Heeft overigens iemand nog een bak met bouten over van een oud AT motorblok o.i.d.? De bouten die mijn blok bij elkaar houden zijn wat verweerd en die wil ik ook laten verzinken, maar dan moeten er wel andere bouten in zodat het blok niet uit elkaar valt.

(http://i68.tinypic.com/1gk66d.jpg)
Titel: Re: RD07A 1996
Bericht door: Waffie op 30 oktober 2016, 11:27
ik vind het opnieuw laten verzinken van je bouten is omslachtig en risico vol  op pasbaarheid

heb er ervaring mee (verzinkerij Genk)

Alle bouten moeten eerst ontdaan worden van hun oude laag(zuurbad) en niet alle bouten zijn verzinkt maar ook  gechromatiseerd(goudgeel)

het is een dure behandeling als dit goed gedaan moet worden.
en kom nou niet met
en ja.. maar ik ken een maatje die dat wel even voor me doet
 ga dan gewoon opzoek naar mooiere bouten en of nieuwe bouten

fabrikanten genoeg genoeg  bijv fabory
Titel: Re: RD07A 1996
Bericht door: PimW op 30 oktober 2016, 11:37
Als je laat verzinken: er is een groooot verschil tussen electrolitisch en thermisch.

Voor een steiger misschien niet, maar voor schroefdraad wel.
Titel: Re: RD07A 1996
Bericht door: LJ op 30 oktober 2016, 15:08
Jullie bedoelen dat er een extra laagje op komt, zodat het straks misschien niet meer past? Ik las wel dat je kans hebt dat het materiaal er wat brozer en dus wat zwakker van kan worden.

En wat kun je dan beter hebben, thermisch of elektrolytisch verzinken?
Titel: Re: RD07A 1996
Bericht door: PimW op 30 oktober 2016, 15:33
Een vriend van mij heeft voor een zijspan ook eea laten verzinken, maar dat is in eerste instantie thermisch gedaan. Wat men dan doet is een klomp zink smelten en daar worden onderdelen in ondergedompeld.

Resultaat: schroefdraad zit vol met zink en het ziet er niet uit (tenzij je een steiger of bordes aan het maken bent).

Electrolytisch is een compleet ander process waarbij het oppervlak van de onderdelen dmv electrolyse voorzien word van een laagje zink. Moeilijker en duurder maar dan kun je naderhand nog wat met je onderdelen.

De reden om in dit geval te kiezen voor een oppervlakte behandeling van de onderdelen was de verkrijgbaarheid: het zijspan komt uit Rusland, de motor is Duits en de verbindingsstukken waren bijna allemaal speciaal gemaakt.
In jouw geval zou ik gewoon even rondkijken en nieuwe boutjes kopen, al dan niet origineel of bij bedrijven als Fabory, Jeveka etc.
Titel: Re: RD07A 1996
Bericht door: LJ op 30 oktober 2016, 15:44
Ik heb al eens wat laten verzinken bij Waelbers in Ruinwolde, dat was elektrolytisch in een trommel en kostte €30 voor een emmer vol. Ik heb nooit problemen gehad met dat er iets niet paste.
Titel: Re: RD07A 1996
Bericht door: robgoesdakar op 03 november 2016, 09:40
ik wil er zeker 1a2..! Zet mij maar in de lijst...!  Heb meer vertrouwen in deze dan in de Redcap..
Antwoord van Stef gehad dat hij het liever gewoon particulier wil houden, en dus individuele bestellingen regelt.
Dus ik zou zeggen, registreer je gewoon op xrv forum en bestel ze daar zelf. Ze gaan dus niet in mijn shop komen.
Titel: Re: RD07A 1996
Bericht door: Waffie op 03 november 2016, 10:54
Ik heb al eens wat laten verzinken bij Waelbers in Ruinwolde, dat was elektrolytisch in een trommel en kostte €30 voor een emmer vol. Ik heb nooit problemen gehad met dat er iets niet paste.

en dit nu precies wat ik bedoel,

mijn top 3

mijn cdi is ook nog nooit stuk geweest,
en de spanningsregelaar is na 20 jaar nog steeds als nieuw
mijn transalp verbruikt geen spat olie
en ik doe ruim 20.000 km met een achterband

 en nu gaat iedereen denken dat ik de benchmark ben voor dergelijke feiten

soms heb je gewoon geluk :))
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: LJ op 03 november 2016, 15:18
Ik snap niet goed wat nu je probleem is met verzinken is. Ik heb het al eens laten doen, er is niks afgebroken en alles pastte goed. Maar blijkbaar gaat het 9 van de 10 keer fout en heb ik geluk 8). En ik vind het wel wat hebben dat de originele bouten gewoon weer gebruikt worden.

Overigens ben ik zelf een techneut en ik ben realistisch genoeg om door zulk soort prietpraat, de voorbeelden die je noemt, heen te prikken.
Titel: Re: RD07A 1996
Bericht door: LJ op 03 november 2016, 15:27
Antwoord van Stef gehad dat hij het liever gewoon particulier wil houden, en dus individuele bestellingen regelt.
Dus ik zou zeggen, registreer je gewoon op xrv forum en bestel ze daar zelf. Ze gaan dus niet in mijn shop komen.

Ik kreeg ook een mail terug, schijnbaar zijn ze net uitverkocht, maar begin 2017 heeft ie ze weer.
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: piet v d s op 05 november 2016, 22:04
beste mensen ik rij al 45000km met zo een iets gesleten as
maar met een originele honda tandwiel [die met rubber bekleding] en de slijtage is gestopt
mijn slijtage is ontstaan door een sunstar tandwiel
die spiebanen zijn iets anders
huidige km stand 106000
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: LJ op 05 november 2016, 22:42
Te laat!  8). Hoewel ik waarschijnlijk ook nog wel even met deze as had kunnen rijden, heb ik heb toch besloten de uitgaande as te wisselen, de boel ligt nu zo mooi uit elkaar dat dit wel echt het moment is om het te doen. Ik was toch al van plan om de koppen er af te halen en dan ben je er al bijna. Dus, een as, een lager en een keerring bij Rugged Roads besteld, een complete pakking set en een bus VHT lak.


Het blok op de werkbank gehesen en slopen maar  8).

(http://i67.tinypic.com/23l0gfd.jpg)


En even later.. Het vliegwiel kreeg ik er met mijn luchtsleutel niet af, van de week maar even langs bij een garage hier in de buurt.

(http://i64.tinypic.com/k01xtk.jpg)

(http://i66.tinypic.com/uot8y.jpg)


Alles moet nog schoongemaakt worden, pakkingen krabben, spuiten etc.

(http://i63.tinypic.com/54cguf.jpg)


Kop op de kop en wat peut er in, uurtje later was het weg  :o. Hetzelfde bij de kop van de achterste cilinder. Ik doe dit iniedergeval niet voor niets zeg maar. De kleppen gaan er ook nog uit om ze te slijpen en dan kan ik ook meteen de kleppen en de klepgeleiders opmeten.

(http://i68.tinypic.com/2wnbb5k.jpg)

(http://i65.tinypic.com/mshbar.jpg)


De zuiger van de voorste cilinder heeft een beetje 'sleepsporen', niet te voelen met de nagel. Ik hoop dat het niet zo schokkend is. De zuigerveren zien er verder goed uit, zuigerpen ook, geen speling en geen kantelende zuigers etc.

(http://i67.tinypic.com/2mwihcp.jpg)


De zuiger van de achterste cilinder ziet er beter uit. Een oplettend oog ziet dat er maar één zuigerpen-ring op de zuiger ligt, mogen jullie raden waar die ander gebleven is  ::.

(http://i63.tinypic.com/72xhfn.jpg)


De cilinders, beide zien er zo ongeveer hetzelfde uit. Geen stootranden, krassen of andere narigheid. Ik ga de cilinder en de boring nog opmeten, maar ik heb een vermoeden dat het wel goed zit.

(http://i63.tinypic.com/r1ei4m.jpg)


De nokkenassen zien er ook prima uit, geen pitting of overmatige slijtage. Wel iets verkleuring, maar dat lijkt me niet zo'n punt.

(http://i63.tinypic.com/14u9lds.jpg)

(http://i63.tinypic.com/14u9lds.jpg)


De volgende stap is het blok splitsen. Dat wordt nog wel even een gevogel, maar ik heb er alle vertrouwen in.
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: Oldtimer op 06 november 2016, 11:10
Citaat
mogen jullie raden waar die ander gebleven is  ::.

Bij het eruit halen is hij weggesprongen en je kunt hem nergens meer vinden. ( ervaringsdeskundige   :'(  )
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: LJ op 06 november 2016, 19:29
Zoiets, hij ligt nu ergens onderin het carter. Maar goed dat het blok uit elkaar gaat  :angel:.

Nadat ik er achter kwam dat de bout van het vliegwiel linkse draad had  ::) heb ik het vliegwiel er af kunnen meubelen. Met een dikke vrachtwagen wielbout en tegelijk het hart van het vliegwiel iets verhitten kwam ie zo los.

(http://i66.tinypic.com/2mewd8n.jpg)


Startkoppeling ziet er nog goed uit. Slaat vast de ene kant op en draait vrij de andere kant op. Het veertje heeft nog goed spanning dus de tonnetjes blijven goed op hun plek zitten. Ook geen slijtsporen op het loopvlak van de startkoppeling.

(http://i64.tinypic.com/2yyob6a.jpg)

(http://i68.tinypic.com/21jdi4m.jpg)


Vervolgens het blok verder kaal gemaakt. Nokkenaskettingen, tanwielen, koppelingskorf, vliegwiel, schakelmechanisme en oliepomp verwijderd. Het blok kan nu gesplitst worden, maar hier wacht ik nog even mee tot ik de nieuwe pakkingset, nieuwe as, lager en keerring binnen heb, want dan kan ik meteen door.

(http://i65.tinypic.com/23s90lw.jpg)

(http://i63.tinypic.com/2dgkx01.jpg)

(http://i63.tinypic.com/fo15vk.jpg)


Blok aan de kant en aan de gang met de kleppen, maar ik krijg de klepspies er niet uit met mijn beunhaas tang. Heeft of weet iemand een goede kleptang die ik kan lenen?

(http://i63.tinypic.com/2lm2ct2.jpg)
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: Oldtimer op 06 november 2016, 21:31
Heb er eentje. Moet je wel ff naar duiven.  ;)

Pasta en klep zuigsteeltjes ook.
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: LJ op 06 november 2016, 22:11
Oef das een end weg, ik kom uit omgeving Utrecht. Bedankt voor het aanbod! Ik houd je even in gedachten.
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: honda2x op 07 november 2016, 13:27
ik weet  niet of je kunt lassen ander maak je er toch gewoon1  komt altijd weer van pas voor ander projeckten??
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: LJ op 07 november 2016, 21:05
Kleptang is geregeld, mijn vader had er nog 1 liggen. Vanavond alle kleppen uit de koppen gemeubeld.

(http://i65.tinypic.com/2z859fo.jpg)


Maar het valt toch een beetje tegen, met name de uitlaatkleppen en met name vooral de uitlaatklep van de voorste cilinder. Ik zag al dat de benzine vooral door de uitlaatkleppen was gesijpeld en dat klopt ook wel, die zijn toch wel in een slechte staat. Ik moet de kleppen en de klepgeleiders nog opmeten, ik moet nog ergens een binnen micrometer opsnorren overigens.

(http://i65.tinypic.com/2hplfyr.jpg)

(http://i66.tinypic.com/13yqm46.jpg)


Overigens is de uitlaatklep van de achterste cilinder net iets minder slecht dan de voorste, misschien is deze nog wel te redden met slijpen. Deze heeft net iets meer 'vlees'. Maar misschien moeten er gewoon nieuwe kleppen in (a €50,- p/s....).

(http://i63.tinypic.com/2qtbiq1.jpg)


De inlaatkleppen en de zittingen zien er gelukkig wel allemaal goed uit.

(http://i68.tinypic.com/jv5hci.jpg)


Van de voorste cilinder (ik heb de klep al iets geslepen):

(http://i68.tinypic.com/a9xqg1.jpg)


En van de achterste cilinder:

(http://i67.tinypic.com/1250110.jpg)
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: Janno op 08 november 2016, 07:53
Nog nooit een motor zo van binnen gezien.
Zeer interessant om te volgen :)

Complimenten hiervoor!
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: Floris op 08 november 2016, 09:13
Goeie foto's, ga zo door
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: LJ op 17 november 2016, 18:41
N.a.v. dit topic: http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=14604.0

Van de week de koppen en kleppen weer opgehaald bij het revisiebedrijf. Volgens de jongens daar waren alle inlaatkleppen en 1 uitlaatklep buiten limieten, zo'n 4 á 5 honderste. Geleiders en zetels zijn goed. Als ik het nu nameet met mijn eigen micrometer dan lijkt het eigenlijk wel mee te vallen. Wellicht gebruiken ze daar andere limieten dan dat Honda zelf specifiek voor dit model motor gebruikt, óf, mijn micrometer en schuifmaat zijn niet goed.

Binnenkort maar eens langs bij Waffie voor een goeie second opinion, Ik ben ook maar een aanklooiende beunhaas  8).


De inlaatklep (de waarden zijn bij alle kleppen nagenoeg hetzelfde). Dunste punt op de inlaatklep: 5,480mm.

(http://i66.tinypic.com/2m3mf5w.jpg)


De uitlaatklep, dunste punt gemeten (beide kleppen zijn nagenoeg hetzelfde): 6,560mm.

(http://i63.tinypic.com/2mxgwug.jpg)


De zetels van de kleppen lijken niet helemaal te sluiten na het slijpen, zie de zwarte streep.

(http://i67.tinypic.com/2wf5z6a.jpg)
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: Oldtimer op 17 november 2016, 21:58
Citaat
lijken niet helemaal te sluiten na het slijpen, zie de zwarte streep.

Sluiten wel, maar zijn verder ingeslagen als de rest.
Zou je die streep weg willen slijpen ga je buitende tolerantie
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: LJ op 18 november 2016, 19:10
Ja precies. Die tolerantie, is dat de 'seat width' zoals staat in Haynes?
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: Oldtimer op 18 november 2016, 20:32
Ja correct.
Verder slijpen gaat daar ten koste van.

Zoals je kunt zien aan de inlaatkleppen zit je daar ook al aardig tegenaan, maar nog ruim voldoende.
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: LJ op 18 december 2016, 22:26
Sneak preview  8)

(http://i67.tinypic.com/212eeti.jpg)
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: Brombeer op 18 december 2016, 22:58

Netjes hoor  8)
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: Oldtimer op 19 december 2016, 13:36
VHT lak zo te zien.  ;)
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: LJ op 28 december 2016, 20:17
Ondertussen zijn we alweer wat verder dus bij deze een monsterpost (foto alert!!). Het blok is gespoten en zit weer zo goed als helemaal in elkaar. Alles is zo'n beetje los geweest, schoongemaakt, geïnspecteerd en weer in elkaar gezet. Ik moet nog wat kleine dingetjes doen, maar die doe ik pas als het blok weer in het frame zit (dynamobout en koppelingskorf-moer torqen, enkele keerringen installeren). Ik ben benieuwd hoe de VHT lak zich houd overigens. Ik ben dagen bezig geweest met voorbereiden, schuren, krabben ontvetten etc. dus ik hoop dat het goed gehecht is.

Voor:
(http://i68.tinypic.com/eq9ff6.jpg)

Na:
(http://i65.tinypic.com/ao8jn5.jpg)

Voor:
(http://i64.tinypic.com/2igybyt.jpg)

Na:
(http://i64.tinypic.com/2qixxyc.jpg)

(http://i63.tinypic.com/xgcpyp.jpg)

(http://i64.tinypic.com/219nbs6.jpg)

(http://i68.tinypic.com/r9rguu.jpg)

(http://i67.tinypic.com/16kvtzp.jpg)


Overigens ben ik nog bij Waffie geweest voor een second opinion van de cilinderkoppen en kleppen. Heel officieel gezien zou je kunnen zeggen dat een deel van de kleppen vervangen zou moeten worden, maar redelijkerwijs kan het allemaal nog best een ronde mee. Nu het in elkaar zit wil ik nog een compressietest doen om zeker te weten dat het goed is. Ik heb dus de kleppen nog goed kunnen slijpen en daarna weer ingebouwd. Daarna de koppen weer op de kop, brandstof in de kop gegoten en dat zat er 's avonds nog steeds in (een uur of 6 verder).

(http://i65.tinypic.com/2egfc7p.jpg)

(http://i68.tinypic.com/2qty902.jpg)


Het blok gesplitst om de uitgaande as te vervangen, mooie klus! Zo'n blok stelt toch eigenlijk helemaal niet zoveel voor als je het een keer open hebt gezien. De tandwielen overzetten was nog wel een priegelklus en goed opletten geblazen. Je wil niet tandwielen verwisselen of omdraaien.

(http://i63.tinypic.com/288wjdj.jpg)

(http://i65.tinypic.com/2l9nr83.jpg)

(http://i66.tinypic.com/raxlcj.jpg)


Krukas lagers zien er goed uit. Van de drijfstanglagers heb ik helaas geen foto's.

(http://i63.tinypic.com/a27hv6.jpg)

(http://i64.tinypic.com/29b1xzr.jpg)

(http://i63.tinypic.com/30abeqs.jpg)

(http://i64.tinypic.com/vdh7bm.jpg)


Uitgaande as wisselen

(http://i68.tinypic.com/30kxc8y.jpg)

(http://i65.tinypic.com/34dhkq9.jpg)

(http://i65.tinypic.com/mn19n6.jpg)

(http://i64.tinypic.com/auxtgg.jpg)


Iemand die weet wat dit betekent?

(http://i68.tinypic.com/14lr0oj.jpg)


Overigens zat er nog wel aardig wat prut op de zeef van de oliepomp, maar ik zie op verschillende Honda fora dezelfde foto's voorbijkomen. Het lijkt me dus niet echt ernstig. Overigens meteen nog de oliepomp bekeken en dat zag er ook prima uit.

(http://i65.tinypic.com/avn293.jpg)

(http://i65.tinypic.com/14jyvtf.jpg)

Beter

(http://i63.tinypic.com/16ktb2r.jpg)


En dan de boel weer in elkaar

(http://i63.tinypic.com/ejfx93.jpg)

(http://i65.tinypic.com/2v80mep.jpg)

(http://i65.tinypic.com/2qsrr74.jpg)

(http://i64.tinypic.com/11io139.jpg)

(http://i68.tinypic.com/2wfqtki.jpg)

(http://i67.tinypic.com/vdihzd.jpg)


En dan even door de versnellingen heen om te zien of het spul op de juiste manier in elkaar zit (uiteraard voordat de cilinderkoppen er op gaan).

https://www.youtube.com/watch?v=1HrjUsPMuPs


Alle bouten, moeren, beugeltjes etc etc zijn verzonken bij GTO Plating in Veenendaal.

(http://i66.tinypic.com/xdh4yg.jpg)


Mooi klusje voor in een warme woonkamer, alles uitzoeken ;)

(http://i65.tinypic.com/160sykh.jpg)


De startmotor ook aangepakt:

(http://i65.tinypic.com/2i9mip0.jpg)

(http://i66.tinypic.com/ke9bt2.jpg)

(http://i67.tinypic.com/x4eqee.jpg)

(http://i65.tinypic.com/259efde.jpg)


Het frame en een hoop los spul weggebracht naar de poedercoater, Waayenberg Coatings te Barneveld. Het zou ergens na O&N klaar moeten zijn.

(http://i64.tinypic.com/qyxx5d.jpg)

(http://i65.tinypic.com/5d2hxi.jpg)

(http://i64.tinypic.com/dpxtoh.jpg)

(http://i67.tinypic.com/dd2gx2.jpg)


De cockpit heeft nog een upgrade gehad. Ik heb er een over- en ondervoltage waarschuwingslampje in gezet van eBay en een oliedrukmeter. Voor de oliedrukmeter heb ik een verloopje die op de plek van de drukmeter komt met een aftakking voor de drukmeter.

(http://i65.tinypic.com/zm11xj.jpg)

(http://i64.tinypic.com/2mq2u84.jpg)

(http://i67.tinypic.com/t8aiky.jpg)

(http://i66.tinypic.com/2unzkih.jpg)


Zo ziet dat voltage waarschuwingslampje er uit. Groen is goed en gaat steeds roder en sneller knipperen bij een over of onder voltage (ongeveer de standaard waardes).

https://www.youtube.com/watch?v=NOFKVPOP1Sc


(http://i68.tinypic.com/4lj4fp.jpg)


Dat doosje helemaal links is een voltmeter met 2 USB opladers, daar moet ik nog een beugeltje voor maken. Ik wil er ook nog een gewone 12v plug op zetten.

(http://i66.tinypic.com/2s7ywow.jpg)

(http://i66.tinypic.com/bg386w.jpg)


De veerpoten zijn ook klaar, nieuwe seals, bushings en 10W olie. De oude olie was behoorlijk zwart.

(http://i66.tinypic.com/ax1ppc.jpg)

(http://i66.tinypic.com/2e2pi4x.jpg)

(http://i68.tinypic.com/2w5umgg.jpg)

(http://i64.tinypic.com/27x42mg.jpg)


Ook komt er nog een ophoogkit in, via het Engels XRV forum. Dan kan ik mijn lange poten hopelijk wat beter kwijt samen met de verlaagde stepjes van Pim.

(http://i64.tinypic.com/24f07zk.jpg)


Ik ben ook begonnen met de velgen, gelukkig geen ernstige corrosie gevonden. Er zat een klein plekje op de achtervelg bij het ventiel gat, die heb ik weggeschuurd en dat valt gelukkig ook wel mee. Ze zijn nu helemaal geschuurd, maar er zit toch nog wat kleine corrosieplekjes aan de de buitenkant, ik vraag me af hoe ernstig dat is.

(http://i66.tinypic.com/35lut7d.jpg)

(http://i66.tinypic.com/33tt0rr.jpg)

(http://i68.tinypic.com/30hvott.jpg)


Deze plekjes op de velg, moeten die helemaal weg?

(http://i63.tinypic.com/2z6cdbc.jpg)


Even een stellage in elkaar gemeubeld voor het spuiten.

(http://i67.tinypic.com/tasun5.jpg)


En deze ga ik polijsten

(http://i66.tinypic.com/dg2tld.jpg)


De accubak helemaal opgepoetst en de verzonken beugeltjes en klemmetjes teruggezet

(http://i68.tinypic.com/2nhooqe.jpg)
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: PimW op 28 december 2016, 20:28
Netjes hoor! :)
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: honda2x op 28 december 2016, 20:51
Zeer knap werk  ;D wat een verschil
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: V-Twin op 28 december 2016, 20:54
Inderdaad net wat Pim zegt je pakt het grondig aan. Zo te zien doe je zoiets niet voor het eerst  ;)
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: jaspersFZR op 30 december 2016, 11:32
sodeju! Lekker bezig zeg!!! Dat ziet er allemaal erg netjes uit!
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: J-P op 30 december 2016, 13:07
Heerlijk als je dat allemaal zelf kan! Chapeau!
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: LJ op 31 december 2016, 19:19
Bedankt heren, het is leuk werk dus dan gaat het bijna vanzelf  8).

Op de laatste dag van 2016 de carterbak gedeeltelijk gepolijst, alleen het middenstuk moet nog.

(http://i66.tinypic.com/2zekxvt.jpg)
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: Waffie op 31 december 2016, 22:51
ziet er fantastische uit  :D

Als je zover gaat zou ik serieus er ook aan nieuwe wielen denken ( excel/morad/baerh met rvs spaken)

en  nadien laten taxeren

Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: The Headless Horseman op 01 januari 2017, 11:13
Tjémig zeg, je pakt het idd héél grondig aan! Mooi om te zien  8)

Heb je toevallig een linkje voor die verhogings-kit?
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: Brombeer op 01 januari 2017, 12:00
Als je zover gaat zou ik serieus er ook aan nieuwe wielen denken ( excel/morad/baerh met rvs spaken)

Akront 6mm cross replica  :)

(ook niet gratis hoor..)
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: LJ op 01 januari 2017, 12:16
Tjémig zeg, je pakt het idd héél grondig aan! Mooi om te zien  8)

Heb je toevallig een linkje voor die verhogings-kit?

http://www.xrv.org.uk/forums/sale-wanted/123289-africa-twin-front-rear-riser-kits-2-sets-left-8.html

Bij 2 geïnteresseerden kan hij ze gaan maken, er moet dus nog 1 iemand zijn die deze kit ook wil.
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: LJ op 01 januari 2017, 12:24
Akront 6mm cross replica  :)

(ook niet gratis hoor..)

Ik las inderdaad ergens in een post van jouw dat je €630 hebt betaald, voor en achtervelg gespaakt en al zonder banden. Dat is absoluut niet gratis nee  ;D.

Wat ben je kwijt voor een set excel velgen?
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: Brombeer op 01 januari 2017, 13:00
Nou ja, niet gekeken naar je onderhandelings-skills,

Een voorvelg kost zomaar 200 euro of wat meer. Achter is die wat duurder nog. Spaakset incl. arbeidsloon is al snel 130 euro en dan rammel je incl. verzendenkosten zómaar over de 600 euro heen hoor.
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: Yank op 01 januari 2017, 13:50
Ik heb ze destijds laten om maken bij:

http://www.pebro-wheels.com/

Was toen voor beide wielen ook 550 euries kwijt, wel met rvs spaken.
Wel super mooi gedaan.
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: LJ op 13 januari 2017, 21:36
Ondertussen ben ik weer ietsje verder, ik ga gestaag door  :)).

De carterbak is ook gepolijst en klaar, er zitten nog steeds wat krassen en butsen in, maar er zit ook 'leven' in hé  ::). Er zitten ook nog nieuwe RVS schroeven in en nieuwe rubbers in (ik las ergens dat je last van vibratie kan krijgen met oude verrotte rubbers).

(http://i65.tinypic.com/16lfodx.jpg)

(http://i66.tinypic.com/2z68k1w.jpg)


Project velgen, wat een werk zeg en dan viel het spuiten wel mee. De voorbereiding heeft veel tijd gekost en alle verf is in drie lagen gespoten (primer, zwart, goud en blanke lak). Ik ben wel tevreden met het resultaat, ik ben alleen wel erg benieuwd of de verf goed hecht en of de corrosie enigzins gestopt is. Ik las ergens dat je de binnenkant even moet inspuiten met Tectyl ML waarmee je vocht buiten de deur houd. Iniedergeval was dit een redelijk goedkope oplossing, niet de beste uiteraard.

In de primer.

(http://i64.tinypic.com/21epzsl.jpg)

(http://i65.tinypic.com/2uji14o.jpg)

Het resultaat (hubs en spaken zwart, velgrand 24-karaats bladgoud  >:D). Nieuwe lagers liggen al klaar.

(http://i64.tinypic.com/281lwz.jpg)


En wat andere spulletjes opnieuw in de verf gezet

(http://i67.tinypic.com/10qw60k.jpg)

(http://i66.tinypic.com/11a8r2r.jpg)


De radiatoren

(http://i65.tinypic.com/124fy8i.jpg)

(http://i68.tinypic.com/2i9h5rl.jpg)

(http://i65.tinypic.com/favv2h.jpg)

(http://i67.tinypic.com/2h36k51.jpg)


Oliekoeler

(http://i64.tinypic.com/2q8t75d.jpg)


Kroonplaten

(http://i67.tinypic.com/34ha0e0.jpg)

(http://i64.tinypic.com/wwi6bp.jpg)


Thermostaathuis

(http://i67.tinypic.com/2u6e0ir.jpg)


Begonnen met de remmen

(http://i66.tinypic.com/33xtvcw.jpg)

(http://i68.tinypic.com/2upznu0.jpg)

(http://i64.tinypic.com/2qtgv3k.jpg)

(http://i65.tinypic.com/2n19sur.jpg)

(http://i64.tinypic.com/33bh4aw.jpg)

(http://i64.tinypic.com/eu09r8.jpg)


Ook nog even kleppen gesteld en de compressie gemeten, die is gelukkig een stuk beter nu.Wel een verschil van 1,5 bar tussen de cilinders. Bij personenauto's is het meen ik niet de bedoeling dat het drukverschil tussen de cilinders groter is dan 1 bar. Is dat bij motoren ook zo?

(http://i64.tinypic.com/ixe9hh.jpg)


Voor

(http://i66.tinypic.com/21bhtv.jpg)


Achter

(http://i64.tinypic.com/fda90g.jpg)


En de poedercoater belde nog  8).

(http://i67.tinypic.com/2dgw2f8.jpg)

(http://i64.tinypic.com/2ivk7d3.jpg)

(http://i68.tinypic.com/102nivq.jpg)

(http://i67.tinypic.com/ra3rsy.jpg)

(http://i65.tinypic.com/1z6d34j.jpg)

(http://i68.tinypic.com/mwusgn.jpg)

Na nog een kilootje of wat aan straalgrit uit het frame geblazen te hebben, heb ik de holle plekken nog even goed in de tectyl gezet. Hetzelfde met de achterbrug, cockpitframe, middenbok etc.

(http://i63.tinypic.com/2135a0x.jpg)


En voor de leuk, zo zag het frame er uit

(http://i66.tinypic.com/2yyxrpu.jpg)

(http://i65.tinypic.com/2nc3rxy.jpg)


De volgende stap is het blok inbouwen!
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: The Headless Horseman op 13 januari 2017, 22:42
Mooi hoor  8) Vooral de kleur van het frame is netjes, dat zie ik weleens anders bij poedercoaten  :-\
En die wielen  :o Prachtig man!

Erg goed bezig jij  8)
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: Waffie op 14 januari 2017, 01:55
een compressie meting doe je liever met de carb erop en tijden het meten(lees starten) geef je vol gas

heb je dat hier ook gedaan ?

anders krijg je meet fouten
en mogelijk is het verschil te verklaren door een meetfout
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: LJ op 14 januari 2017, 05:47
Ik had de carb er niet op zitten Waffie, maakt dat zoveel uit denk je? Als je vol gas geeft met de carbs er op staan de gaskleppen helemaal open, nu staan de inlaatkanalen ook helemaal open. De carbs liggen momenteel uit elkaar voor de ultrasoon reiniger.
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: Yank op 14 januari 2017, 07:57
Nou geweldig hoor, zeker de wielen zijn echt super gedaan. Hier wordt toch zeker niet meer gereden hé! ;)

Petje af.
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: Brombeer op 14 januari 2017, 15:30

Met de materiaalkeuze, toleranties en smering van tegenwoordig doe je een compressietest op bedrijfstemperatuur.

Jatochniettan? ::)
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: J-P op 14 januari 2017, 15:42
SUper!!!!
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: LJ op 14 januari 2017, 16:37
Nou geweldig hoor, zeker de wielen zijn echt super gedaan. Hier wordt toch zeker niet meer gereden hé! ;)

Petje af.

Klopt, ik hang 'm aan 't plafond als ik klaar ben  >:D.


Met de materiaalkeuze, toleranties en smering van tegenwoordig doe je een compressietest op bedrijfstemperatuur.

Jatochniettan? ::)

Ja precies, maar dat kan nu nog ff niet  ::).
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: PimW op 14 januari 2017, 17:39
Met de materiaalkeuze, toleranties en smering van tegenwoordig20 jaar terug doe je een compressietest op bedrijfstemperatuur.

Jatochniettan? ::)

 ;D
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: Brombeer op 14 januari 2017, 21:13

Ow.. ik dacht, maar dat ding van Turbinedude is toch zo goed als nieuw?


Ofnie?  :)
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: LJ op 14 januari 2017, 22:01
De verf die er op zit is nieuw  C:-)
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: LJ op 17 januari 2017, 21:48
Het begint zowaar weer op een motor te lijken  8)

(http://i67.tinypic.com/20rl0r4.jpg)
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: LJ op 23 januari 2017, 13:12
En we zijn weer wat verder gekomen, allerlei prut in elkaar en op de motor geknutseld.

(http://i67.tinypic.com/xkojut.jpg)

(http://i63.tinypic.com/2ueicsw.jpg)

(http://i66.tinypic.com/1z2m59t.jpg)

(http://i67.tinypic.com/2zia71c.jpg)

(http://i64.tinypic.com/5ml1ef.jpg)

(http://i65.tinypic.com/15ocitk.jpg)

(http://i67.tinypic.com/25kls09.jpg)

(http://i65.tinypic.com/2ljonwn.jpg)

(http://i65.tinypic.com/k15gk1.jpg)

(http://i67.tinypic.com/161b4k.jpg)


Topkuipsteun met de lampen en bedrading er weer op

(http://i66.tinypic.com/au6x5t.jpg)

(http://i65.tinypic.com/qna4n8.jpg)

(http://i64.tinypic.com/11j4qx1.jpg)


De bestelde verhogingskit op de motor gezet. De kans is groot dat ik de middenbok en jiffy nog moet verlengen, omdat ie nu een stuk hoger op z'n pootjes staat.

(http://i66.tinypic.com/ojm1vm.jpg)

(http://i64.tinypic.com/1263fw1.jpg)

(http://i63.tinypic.com/2ni2p02.jpg)

(http://i66.tinypic.com/2jf16wi.jpg)


De volgende stap is de lagers en banden weer op de velgen, 1 nieuw lager in de achterbrug en nieuwe keerringen in de achterbrug en linksysteem en dan kan ik verder. En oh ja, ik heb een carburateur gesloopt  :-X. Een stationair sproeier kop was afgesleten en zat vast dus daar ben ik even vreselijk op aan het beunhazen geweest..
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: J-P op 23 januari 2017, 14:04
Wat gaaf!
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: Oldtimer op 23 januari 2017, 16:14
Dit is inderdaad een complete make-over.
Wat een mooi resultaat. Echt om jaloers op te worden.
Misschien dat ik mijn volgende project ook op deze manier ga doen. ( als die er zou komen uiteraard )
Maar echt knap werk. Chapeau
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: honda2x op 23 januari 2017, 16:23
Heel mooi hoor krijg er weer zin in   ;D als ik dat zo zie   :D
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: jan1966 op 23 januari 2017, 16:56
Respect.
Net zo mooi, zo niet mooier, als nieuw.

Gr.Jan
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: jeroen emke op 23 januari 2017, 17:13
voor een nieuwe rode steker voor je start relais  http://www.cycleterminal.com/solenoid-connectors.html
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: ed84 op 23 januari 2017, 17:18
Prachtig! Gewoon als nieuw
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: Derofun op 23 januari 2017, 17:35
Sensationeel mooi !
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: luwe op 23 januari 2017, 23:38
denk dat marien nog wel een paar snipperdagen over heeft  :)
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: LJ op 24 januari 2017, 12:42
Beter dan nieuw is het niet hoor, beetje opknappen en wat dingetjes schoonmaken, spuiten en poedercoaten doet wonderen. Het is wel jammer dat de kuipen er straks weer opgaan, dan zie je er bijna niets meer van. Het kuipwerk moet ik overigens ook nog netjes maken, ik was niet van plan om de hele boel te gaan spuiten. Eerst maar eens met commandant aan de gang.
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: J-P op 24 maart 2017, 14:24
Ik mis de updates eigenlijk wel ;-)
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: LJ op 24 maart 2017, 19:43
Ik zat net te denken dat ik weer eens de tijd moet nemen om een update te tikken, eerst maar eens een sneak preview  8)

(http://i64.tinypic.com/xfdgsj.jpg)
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: J-P op 24 maart 2017, 19:59
Fok! Whoot whoot, dat ziet er veelbelovend uit.
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: ChrisvdSchoot op 24 maart 2017, 20:01
Grote klasse onwaarschijnlijk mooi.
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: jan1966 op 24 maart 2017, 20:27
Echt als nieuw. Respect dude ;)

Mooie Bagster tankhoes.

Ben benieuwd naar de rest van de motor.


Gr. Jan
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: Brombeer op 24 maart 2017, 21:15

Blijft die bruine ProDuro erop?


Met poetsmiddel aan de gang, istie zo weer blank glanzend rvs  :)
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: xrvtuur op 24 maart 2017, 21:22
als je wilt dat je produro glanzend blijft moet je de sport versie erop zetten, die blijft veel mooier, wordt niet zo warm. die Ekeur versie is in no time weer bruin, zonde van het werk
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: LJ op 25 maart 2017, 20:50
Die bruine pijp blijft er op zitten, de schatkist is leeg. Ik moet 'm nog even goed poetsen ja. Ik heb nog een ander 'projectje' staan welke nu eerst aan de beurt is.

(http://i66.tinypic.com/2jzjgi.jpg)


Ik ben ook nog even aan het freubelen geweest met de valbeugels. Ik heb wel getwijfeld om die zijbeugels er op te zetten i.v.m. het effect op je benen met een ongeluk, maar het lijkt me toch wel erg handig en het staat ook nog eens erg vet. Daar zullen de meningen vast over verdeeld zijn, maar dat interesseert mien helemoale niks  8). De rest van de update komt binnenkort overigens.

(http://i65.tinypic.com/m9qaeu.jpg)

(http://i65.tinypic.com/2mhap3q.jpg)


En omdat de motor een aardig eindje verhoogd is, zijn de middenbok en zijstandaard ook met zo'n 6cm verlengd.

(http://i64.tinypic.com/24edwdi.jpg)

(http://i68.tinypic.com/6qglcy.jpg)

(http://i64.tinypic.com/s1t5pu.jpg)
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: LJ op 25 maart 2017, 20:53
als je wilt dat je produro glanzend blijft moet je de sport versie erop zetten, die blijft veel mooier, wordt niet zo warm. die Ekeur versie is in no time weer bruin, zonde van het werk

Hij wordt inderdaad erg heet ja. Zou dat problemen kunnen geven met zij-tassen die er enkele cm's vanaf zitten?
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: xrvtuur op 26 maart 2017, 11:45
Als daar een boterham met hagelslag in zit wel, verder zal het wel loslopen zolang je tas niet raakt
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: Brombeer op 26 maart 2017, 12:06
Je hebt van dat alufolie met plakplak eraan. Plak je dat op je tassen.

Het kan zeker niet direct kwaad, contact met de uitlaat wil niet automatisch zeggen: brand. Maar zorg dat die tas onder geen beding je uitlaat kan raken. Hoewel dat uiteraard voor elk stuk bagage geldt. Ook wil bagage nog wel eens zijn eigen 'ideale plek' opzoeken nadat je het hebt vastgesjord. Test dus vooraf.

Ik heb welgeteld 2 brandjes gezien waarbij de bagage vlam had gevat vanwege contact met de uitlaat. In beide gevallen zat de bagage er ook besodemieterd opgepakt.


Overigens heb ik sinds de steentijd met rvs dempers gereden die - als je er nooit iets aan doet-  bruin worden, maar meer dan 3 of 4x per jaar met wat chroompoets er over deed ik niet. Op zo'n moment was dat ding hooguit beginnend beige. Dus 80% van die tijd met een nette zilverkleurige demper rondgetuft.
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: LJ op 17 april 2017, 15:35
Nou, het monster is eindelijk klaar! Of eigenlijk is ie al een maand klaar, maar vanwege drukte geen tijd gehad om een update te doen. Sinds de vorige update is er heel veel gedaan iniedergeval, echt teveel om op te noemen. Ik had eigenlijk wat meer tussentijdse updates kunnen doen, dan had ik de details wat beter uit kunnen leggen. Het afmaken en vooral de puntjes op de i kostten me nogal wat tijd, uitzoeken waar welke kabels waar lopen bijvoorbeeld. Op het laatst ook de kappen en de uitlaat nog flink gepoetst!

Ik moet ook nog steeds wat enkele kleine dingetjes doen, mistlampenverplaatsen naar de valbeugels, olie + filter nog een keer verversen en nog een keer synchroniseren en de klepspeling checken. Overigens zit er ook wat speling in die bussen daar het stuur mee vast zin in de kroonplaat, een bekende AT kwaal? Het kan volgens mij geen kwaad, maar ik erger me er wel behoorlijk aan. Iemand op het engelse XRV forum verkoopt ze, maar die zijn wel redelijk prijzig, €50. Ik moet dus nog even kijken wat ik hier mee wil. Verder wil ik er voor m'n eerste motorvakantie nog nieuwe bandjes op hebben, dan komt wellicht de Stonemaster van EerdeJan er op!

Ik heb er ondertussen zo'n 300km mee gereden en alles lijkt prima te werken. Ik ben ook erg benieuwd naar het olieverbruik, maar dan moet ik er toch eerst wat meer km's op zetten. Het rijd iniedergeval héérlijk! Ik zit er met een hele dikke vette grijns op! Het enige wat echt heel erg vervelend aan het rijden is, is dat het nu dus allemaal wel weer smerig gaat worden  ;D.  Maar goed, genoeg geluld  8).

(http://i65.tinypic.com/wu5a8o.jpg)

(http://i66.tinypic.com/27yv6rn.jpg)

(http://i65.tinypic.com/25tvt6p.jpg)

(http://i64.tinypic.com/156abf8.jpg)

(http://i63.tinypic.com/21n1g5s.jpg)

(http://i66.tinypic.com/14wzkeb.jpg)

(http://i68.tinypic.com/rm3036.jpg)

(http://i66.tinypic.com/2qiz62h.jpg)

(http://i68.tinypic.com/ev73h0.jpg)

(http://i66.tinypic.com/104lok1.jpg)


Met een nieuw rek van Heavy Duties. Nu nog zoekende naar goede tassen.

(http://i64.tinypic.com/2itpjj6.jpg)


Tijdens het opbouwen, bijna klaar!

(http://i68.tinypic.com/141jrko.jpg)

(http://i64.tinypic.com/33jmyye.jpg)

(http://i65.tinypic.com/jqrndl.jpg)

(http://i65.tinypic.com/68d4ls.jpg)

(http://i66.tinypic.com/2i7top5.jpg)

(http://i64.tinypic.com/2yx0i1g.jpg)


Bredere stepjes

(http://i67.tinypic.com/ncjn9d.jpg)


Nieuwe puntjes in de pomp en testen

(http://i64.tinypic.com/nna00n.jpg)

https://youtu.be/JrwTJgz-E5o


Tankdop schoongemaakt en een nieuw likje verf

(http://i67.tinypic.com/2mfg7cg.jpg)


De remmen weer opgebouwd, gespoten en nieuwe rubbers

(http://i66.tinypic.com/33wl404.jpg)

(http://i67.tinypic.com/xcovar.jpg)



Gereedschapssetje, nieuw tasje en gereedschap verzonken

(http://i67.tinypic.com/1z2iz9x.jpg)


Valbeugels aangepast en gespoten. Ik had 'm liever gepoedercoat, maar het is best mooi geworden

(http://i65.tinypic.com/t4yf14.jpg)


Mijn broer is ongeveer 1.85, erg uit de hoogte hoor :o

(http://i63.tinypic.com/2pr8wib.jpg)


De carburateurs zijn ook flink aangepakt. Helemaal uit elkaar, schoonmaken en ultrasoon reinigen, wat repareren en vervangen en alles weer in elkaar. De stationair sproeiers heb ik afgesteld op advies van Berry. Overigens heb ik de maten van de sproeiers e.d. gechecked met Haynes wat er in hoort te zitten en alles was volgens spec, gewoon origineel.

(http://i68.tinypic.com/2ithdh4.jpg)

(http://i63.tinypic.com/dbtlj.jpg)

(http://i63.tinypic.com/eiow38.jpg)


De eerste keer starten was nog best spannend trouwens, aangezien het blok helemaal uit elkaar is geweest. Het ging gelukkig helemaal goed. Ik hoefde niet eens lang door te starten, hij liep bijna meteen. Daarna nog de carbs gesynchroniseerd.

Voordat ik de motor voor het eerst liet lopen heb ik eerst nog gechecked of het oliedruk lampje uitging en of er olie in de koppen kwam:

https://youtu.be/ApynCj6Mank


En dan het grootse moment, de eerste keer starten!!!  8). Behalve afstellen van stationair toerental en synchroniseren hoefde ik niet veel te doen. Uiteraard even goed warm laten lopen, olie en KVS temp en niveau in de gaten houden en kijken of de fan aanslaat. Na aansluiten van de massa van de fan sloeg ie uiteindelijk wel aan ;). Ik moet zeggen dat de temperatuur erg laag staat tijdens het rijden, net boven het onderste streepje. Tenzij je na een ritje even stilstaat dan loopt ie wel langzaam op tot de fan aanslaat.

https://youtu.be/URH9yDfZTZM

(http://i63.tinypic.com/9ay4d4.jpg)


Allemaal vet op het gespoten blok  :P :P :P

(http://i66.tinypic.com/5ajfvb.jpg)
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: PimW op 17 april 2017, 15:50
Prachtig :)
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: The Headless Horseman op 17 april 2017, 15:53
Goh  :o Wát een gaaf resultaat LJ  8). Ik zou 'm een plekje in de huiskamer geven  ;)
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: Rob de Bob op 17 april 2017, 16:47
Sowee zeg, ziet er gelikt uit! Daar kun je weer even mee vooruit!
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: Brombeer op 17 april 2017, 17:01

Mooi hoor! Nu gaat blijken of je hierna ook een poetser bent


Vergeet niet de bougiesleutel bij je toolset, zonder originele gaat 't eigenlijk niet  ;)


Veel rijpezier!  :)
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: jan1966 op 17 april 2017, 17:11
Echt eer van je werk. Wat een mooie AT. Inderdaad bijna zonde om hem vies te maken ;)

Veel rijplezier gewenst.

Gr. Jan
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: LJ op 18 april 2017, 12:19
Tsja het liefst zou ik 'm een plekkie in de woonkamer willen geven, maar ten eerste mag dat niet  ;D en ten tweede zijn die dingen gemaakt om mee te rijden  8).

Originele bougiesleutel heb ik, die zit in m'n gereedschapskist. Die heb je wel echt nodig ja.
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: LJ op 21 april 2017, 00:43
Zo ik ben weer een paar honderd km verder dus nog maar een keer olie+filter verwisseld, geen gekke dingen gezien. Ook synchronisatie en compressie gemeten en dat was allemaal in orde. Alleen de USB lader met voltmeter is stuk gegaan, daar moet ik dus nog even een ander voor regelen.

(http://i65.tinypic.com/2eqcpyu.jpg)
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: V-Twin op 21 april 2017, 07:29
Heeeeeeeellllllll mooi resultaat, petje af  :)
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: LJ op 14 juli 2017, 19:45
Ondertussen heb ik er al weer zo'n 4000km op zitten en geen gekkigheid meegemaakt, alles werkt zoals 't hoort. Voor de laatste vakantie er toch nog nieuwe schijven en blokken op gezet, de oude waren verglaasd en ik vertrouwde ze niet meer. En nieuwe Heidenau K60 scouts en de bredere verlaagde stepjes van Pim. Ik moet wel nog de valbeugels repareren, daar zit een scheur in, waarschijnlijk toch onder spanning gemonteerd. En na het lassen laat ik 'm meteen nog poedercoaten. En ik heb nog ergens een zak geld gevonden en toen maar even wezen shoppen in Roemenië  8).


(http://i64.tinypic.com/2pq5nkk.jpg)

(http://i63.tinypic.com/apbfgh.jpg)

(http://i65.tinypic.com/6eotx0.jpg)

(http://i67.tinypic.com/177m0i.jpg)
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: The Headless Horseman op 14 juli 2017, 23:44
Nette koffers! Staat 'm goed  8)
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: LJ op 16 april 2018, 12:35
Zoo een jaartje en zo’n 10.000km verder ende AT rijd nog als een trein. Het was wel weer tijd om wat dingen te checken en te vervangen, aangezien de motor vorig jaar helemaal uit elkaar is geweest.

De motor heeft weer een beurt gehad, olie ververst, oliefilter vervangen, nieuwe bogies, nieuw benzinefilter, puntjes van de benzinepomp gechecked, wat kleine olielekkages opgelost, luchtfilter schoongemaakt, nieuwe kettingkit en tandwielen (zaten toch wat zware schakels in), nieuwe ketting geleiders, linksysteem gesmeerd, achterveer laten servicen bij JJ Suspension, kleppen gesteld, carbs gesynchroniseerd en compressie gechecked.

Ik heb ook nog wat dingetjes gemodificeerd. Er zijn led lampen op de valbeugels gezet voor wat meer licht in het donker aangezien ik vaak in het donker rijd op onverlichte wegen, de valbeugels zijn ook gepoedercoat trouwens. Ook heb ik de knipperlichten vervangen voor wat kortere aangezien het niet goed pastte met de koffers. In de pro-duro heb ik een DB killer gezet, ik werd toch een beetje gestoord van de herrie. Een andere uitlaat past eigenlijk niet ivm de kofferrekken.

(http://i65.tinypic.com/26230o9.jpg)

(http://i64.tinypic.com/334lqir.jpg)

(http://i63.tinypic.com/s0zllh.jpg)

(http://i63.tinypic.com/25psrko.jpg)


Gewoon een leuk plaatje

(http://i67.tinypic.com/291kjdu.jpg)
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: arjenh9 op 16 april 2018, 13:36
Wat voor LED's en knippers heb je erop gezet?
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: Helikees op 17 april 2018, 08:53
Hoe en waar heb je die dB-killer laten maken/monteren?
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: LJ op 17 april 2018, 10:51
Led’s zijn ronde 27 watt werklampen (vergelijkbaar met ongeveer 150 watt halogeen), mooi bak licht in het donker 8). Even kijken hoe deze bevallen, misschien dat ik zelfs nog switch naar 48 watt lampen, als het elektrische systeem dat trekt tenminste. Ze schakelen mee aan op de groot licht schakelaar. Deze: https://www.werkenbijlicht.nl/27-watt-werklamp-rond


(http://i67.tinypic.com/2vk12yp.jpg)

(http://i67.tinypic.com/28bywqx.jpg)


Knipperlichten heb ik bij japparts gekocht, ze lijken wel wat op de originele alleen iets kleiner. Ze zijn goed te zien, hebben een flexibele steel en passen binnen de kofferrekken. Deze: https://www.japparts.nl/index.php?main_page=index&cPath=890_891_1438_1439&zenid=vc6k7rau89l66pms8rsg3tqqc2

(http://i63.tinypic.com/2dj328x.jpg)


DB-killer heb ik via marktplaats gekocht. Het is een universele dus ik heb ‘m iets moeten aanpassen, de hoek was niet helemaal goed tov de laser (doorslijpen en op de juiste hoek vastlassen). Er komt nu een mooi beschaafd geluid uit, beter voor mijn oren  8).

(http://i65.tinypic.com/iqzl9u.jpg)
Titel: Re: RD07A 1996 Project
Bericht door: Brombeer op 21 april 2018, 12:50

Mooi opgelost, die dB-killer.

Ik heb ook jaren met een zo'n type open ProDuro gereden en dat ding maakte een herrie. Vroeger vond ik dat wel leuk, maar gaandeweg raakte die ook steeds meer wol kwijt. Ik heb van ellende dat ding een paar jaar gelee weggeflikkerd en zijn opvolger (de RX) aangeschaft.


Heerlijk beschaafd ding met een lage roffel. Mag je alle Europese landjes mee door. Kan ook open om wol toe te voegen  :)