Transalpclub Forum
Algemeen => Over mijn (nieuwe) motor, mijzelf en/of waarom ik lid ben geworden => Topic gestart door: ChrisvdSchoot op 05 november 2016, 17:34
-
Goedendag, de voorstelronde.
Na zo ongeveer ieder topic op deze website te hebben gelezen ben ik op zoek gegaan naar een voor mij geschikte Honda Transalp 600. Na een proefrit en de onvermijdelijke prijsonderhandeling ben ik tot aanschaf overgegaan. Na de financiële transactie en de nodige overschrijving op het postkantoor kon ik vanmiddag huiswaarts toeren. Ondanks dat de temperatuur niet echt aangenaam was viel de eerste rit me niet tegen, het trotse gevoel om eindelijk eigenaar te zijn van een echte Honda Transalp hield me warm.
Wie ben ik, mijn naam is Chris ik ben 54 jaar en woonachtig in de Gemeente Zeist, ik ben getrouwd en heb een dochter. Voorheen ben ik eigenaar geweest van een Suzuki GT380 (wie kent ze nog de 3 cilinder 2-takt) en daarna heb ik lange tijd op een Yamaha XT500 gereden (die kent iedereen), momenteel staat er nog een Zündapp KS175 (watergekoelde 2-takt) in de garage waarmee ik met regelmaat de buurt even 'blauw' zet.
Zoals geschreven heb ik de TA vandaag opgehaald, ik heb inmiddels een onderhoudspakket bij Ad besteld, dus morgen wordt het even sleutelen (olie + filter, luchtfilter en de bougies).
Het plan is om de TA technisch in orde te maken zodat ik voorlopig lekker kan rijden, daarna wordt het een project om hem ook optisch verder tip top in orde te maken. Vooralsnog heb ik geen (technische) vragen maar het is wel een geruststellende gedachte dat er zoveel enthousiaste en behulpzame TA leden zijn.
Groet en tot snel op een bijeenkomst, sleuteldag of in het 'wild' op de weg.
Chris
-
Ondanks dat er staat dat ik geen TCN lid ben heb ik inmiddels vandaag de bevestiging ontvangen dat ik me lid mag noemen.
Gr Chris
-
Gewoon even het lidnummer invullen in je profiel
-
Ik heb net mijn lidnummer toegevoegd, maar vooralsnog blijft er staan: geen TCN lid.
-
Nu nog leren om mijn foto's verticaal te plaatsen :-\
-
welkom uit Twente wij zeggen vulle wille
maar dan zit je hier goed ;)
-
Beste Chris,
Gefeliciteerd met je motor... Veel veilige km's gewenst!!!
-
Zoals al geschreven heb ik vandaag het eerste klusje gedaan, olie en filter. Eerst de kap verwijderd.
-
Kap eraf
-
Oeps, pannetje zat een beetje vol :(
-
Filter vervangen
-
Jazeker vooraf de rubberen ring even ingevet :))
-
En uiteindelijk alles weer bijgevuld en laten lopen, op naar de volgende klussen, luchtfilter en bougies vervangen.
-
En nog steeds staat er dat ik geen lid ben :-\
-
Dit gedaan? http://www.transalpclub.nl/lidmaatschap?id=70
-
:) :) :) :) :) :) :) Jup net gedaan, bedankt voor de tip.
-
Zo weer weekend dus het volgende klusje gedaan aan de TA, deze keer een eenvoudig klusje het vervangen van het luchtfilter.
-
De demontage, uitlaat voor en roest aanpakken
-
zo, ik heb een opvolger 8) 8)
-
Ha ha, nou als ik zie hoe jij 'gered uit de rimboe' hebt opgeknapt heb ik nog een lange (sleutel)weg te gaan.
-
Uitlaat geschuurd en met hittebestendige lak gespoten
-
Uitlaat, en beugel (1 gedaan, 2e volgt) achterbrug behandeld
-
heb ik nog een lange (sleutel)weg te gaan
aardig op weg toch ;)
maar hang ff een poor mans mudflap aan je binnenspatbord. Dan hoef je de brug niet zo vaak meer te doen.
Zoiets dus
(https://myalbum.com/photo/ZJRTPDsbMy9Y/360.jpg)
-
Kijk dat is een prima suggestie :))
-
Je kunt hem ook iets langer maken en tussen de schokbreker en achterbrug langs steken. Dan blijft je schokbreker goed schoon.
-
Zoiets dus:
http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=7234.msg63965#msg63965
-
hij is langer dan je denkt. 8) 8), de mudflap dan heh.
Foto vervormd een beetje. Ik heb dik rubber gebruikt en hij valt mooi tussen de brug.
-
Uitlaat geschuurd en met hittebestendige lak gespoten
Ik wil mijn uitlaat ook op deze manier een plezier gaan doen.
Moet ik nog rekening houden met nieuwe ringen oid die de boel goed moeten gaan afsluiten bij onieuw monteren? Dan kan ik die indien nodig alvast bestellen.
En kreeg jij de bouten een beetje makkelijk los? Nog tips mochten die erg vast zitten?
-
Hey Ralphie,
Ik heb de 4 moeren (die aan de cilinderkop vast zitten) de avond ervoor in de kruipolie gezet, of het hierdoor kwam weet ik niet maar ze kwamen direct los. De uitlaat einden zitten in de kop geschoven en worden aangedrukt door de platen in combinatie met de moeren. Je hebt geen nieuwe ringen of pakkingen nodig. Het demonteren heb ik alleen gedaan, bij het monteren heb ik de hulp van mijn vrouw ingeroepen. Om de montage te vereenvoudigen heb ik de moeren bij het middenstuk van de uitlaat een beetje opgelost zodat ik wat speling had, daarnaast de uiteinden netjes opgechuurd, voor een toekomstige demontage zet ik altijd alle tapeinden in het kopervet en maak ik alles zorgvuldig schoon, maar dat is een open deur. Veel sleutel plezier en als je nog tips nodig hebt hoor ik het graag. Zie de foto's wel verschijnen. Oh nog een open deur maar vergeet niet om hittebestendige lak te nemen :))
-
Eigenlijk moet je de pakkingringen na demontage wel vervangen, om lekkage te voorkomen, maar ik doe het ook niet altijd.
-
Ok, bedankt voor de tips, moet goed komen nu!
-
Zo weer een beugeltje gespoten (grondlak), let op de professionele spuitcabine... >:D
-
En klaar
-
Ziet er netjes uit hoor! :)
-
Ach voorlopig blijft de roest even weg hoop ik, ik heb het plan om deze zomer te blijven rijden. Volgend jaar wil ik de TA helemaal uit elkaar halen voor een complete metamorfose, ik ben nog even moed (en geld) aan het verzamelen voor dit project. Ik wil dan het frame compleet roestvrij hebben en daarnaast de techniek compleet op orde hebben.
-
Keurig hoor, kun je weer even tegenaan.
Ik moet dat ook met mijn middenbok doen van de winter ofzo, want rijden met pekel heeft aardig wat roest veroorzaakt.
-
hop en hij staat weer klaar.
-
En let op het (braad)pannetje van Pim, de mudflap ga ik morgen monteren
-
Poor man's mudflap gemonteerd, foto 1 is binnenzijde spatbord en foto 2 is buitenzijde, de flap loopt door tussen de achterbrug en het wiel.
-
Mijn vrouw zei al: hoe ouder hoe gekker...en toch is het haar 'schuld' dat die er is. Koop hem nou maar als je dat zo graag wilt 8) zei ze, dussss daar staat die. Samen met z'n kleine broer op de foto, die is al ingepikt door mijn vrouw, ahhh dat was de reden.
-
wat een lieve vrouw heb jij
-
Yep alweer 17 jaar getrouwd met haar. ::)
-
Maar goed, ik heb er dus weer een klusobject bij, zoals op de foto's zichtbaar is mag er wel wat aan gebeuren.
-
Nou leuk man, gefeliciteerd!!! Staat mooi zo met z'n tweeën!!!
Plezier met opknappen dat word gezellig rijden met je vrouw!!
-
Mooie kleurstelling ook. Succes met opknappen/klussen.
-
Net op de TA gereden, eigenlijk rijdt die soepeler dan de AT. Bedankt voor alle reacties.
-
Vandaag in Elburg bij Rob, Ad en Hans olie filter, bougies en luchtfilter gehaald.
-
Olie en filter vervangen ( altijd geklieder :-[) 3 bougies vervangen (waarom..later meer) en uiteraard het luchtfilter vervangen.
-
wat krijg je bij hans de olie in een mooi schenk kannetje
bij on in Twente niet ga daar nu ook maar halen top 8)
-
:) speciale service he dat kannetje, ik moet het wel weer inleveren op de inspectiedag in Alphen.
-
;) >:D
-
De 4e bougie moet ik nog doen, zie andere oproep voor hulp. Krijg het alleen niet voor elkaar om mijn tank te demonteren.
-
Vanavond de CDI houder vervangen voor de liggende variant.
-
Mooie brommers, en zwart met oranje... Wow, mooie kleurstelling 8)
-
Ziet er allemaal tiptop uit hoor, mooi!
-
Givi koffer rekje was gecorrodeerd, demonteren, altijd weer meer werk dan je denkt :-\
-
gepriegel met die
klote eh vervelende dopjes, uiteindelijk toch gelukt, schuren en ontvetten
-
Zo in de primer en nu 2 uur wachten
-
Gespoten, morgen weer monteren.
-
Eer van je werk :)
Echter je bent het enige GIVI deel vergeten ;D (het rek is origineel Honda).
-
;D ;D ;D Nou ja oké, er zit een givi rekje op, vandaar de naam.
-
Zo het
givi, eh HONDA rekje zit er weer op, en hoe je het probeert, altijd komt er tijdens de montage wel weer ergens een krasje op :-\ Het lijkt mij een ramp om een nieuwe motor te hebben...
-
Na de keuring meteen maar wat klusjes gedaan: accupolen ingevet, accu bijgevuld, remvloeistof voor ververst, (achter moet nog). Voorrem schoongemaakt, dopjes vast even losgehaald, schroefdraad gereinigd en alles flink in het kopervet gezet. Nog doen: 2 nieuwe banden laten monteren, dus de wielen demonteren, achterrem vloeistof vervangen, balhoofdlager invetten.
-
Chris, op de foto zie ik de geleide pennen van de remklauwen zitten. Heb je die dunne platte schroefjes nog? Die zou ik er wel weer opzetten. Is een borging tegen uitlopende pennen. En nu nog ff ' sparen' voor nieuwe remslangen ;) :-X
-
Heel scherp, daar ging het juist om op de foto, de schroefjes heb uit voorzorg los gehaald, schoon gemaakt en daarna weer met ruim kopervet gemonteerd.
-
Blub blub nieuwe accu vult zich
-
Zo, vandaag bij Hans in Elburg geweest voor nieuw rubber ;D, we kunnen er weer even tegenaan.
-
Rij je veel off road Chris?
Lijkt me geen wegband ;)
-
Wel wat de banden betreft heb ik in overleg met Hans een gouden middenweg getracht te kiezen. Er zit een mitas achter en een heidenau voor, het is een beetje een compromis tussen off en on road. nu is een compromis nooit ideaal, maar ach ik ben in ieder geval klaar voor iedere weg. ;D
Voorspatbord gedemonteerd, metalen houder geschuurd, ontvet en in de primer, straks even matzwart spuiten.
-
En motor met nieuwe bandjes en, nu nog, zonder voorspatbord.
-
Zonder voor spatbord
-
Beugel, maar nu 1 x gespoten
-
Hoe sluit dit aan vwb de instellingen vd knoppen om mijn accu en laadspanning te meten?
-
Knop één klik naar boven, op 50 DCV. Je verwacht immers tussen de 12-15V te meten.
Meten met de rode probe op de pluspool, zwarte op de minpool. Dan even de juiste schaalverdeling opzoeken in de display.
-
Perfect, bedankt voor de info.
-
Wat zit hier niet goed? Ik heb die twee boutjes van het tandwiel losgehaald,'probeer het weer vast te zetten maar als ik alles aandraai blijft er een speling op het tandwiel zitten?
-
Dat klopt, zolang de speling niet exorbitant hoog is.
Je kunt controleren of het borgplaatje niet versleten is en een blik werpen op de splines van de uitgaande as.
-
Dat is een snelle reactie, thanks
-
Mag ik je anders even bellen? Heb nog een technische vraag?
-
Stel maar hier ik zit op werk :)
-
Ik het tandwiel 1a2 mm op en neer bewegen over de as? Is dat gebruikelijk? 2e vraag: om de keering van de versnellingspook te vervangen, moet dan het tandwiel worden gedemonteerd?
-
Er moet staan Ik kan het
-
De borgplaat valt in een groef in de uitgaande as. Ik weet niet precies hoeveel ruimte daar op zit maar kan goed een mm of wat zijn.
Ter controle kun je de borgplaat nog eens losnemen en controleren of de ''tandjes'' is ingeslagen. Plaatje moet overal even dik zijn.
Ik denk dat je niet goed bij die keerring kunt als het voortandwiel er nog op zit. Je zult ook een beetje schoon moeten maken ben ik bang.
-
Ja die groef klopt, zal het morgen eens goed bekijken en de boel opnieuw loshalen. Bedankt voor de support, en werkze dan maar.