Transalpclub Forum
Algemeen => Over mijn (nieuwe) motor, mijzelf en/of waarom ik lid ben geworden => Topic gestart door: Trigger op 13 november 2016, 20:22
-
Goedenavond allen,
hier een nieuw lid woonachtig in Brabant. Ik ben bezig met lessen en verwacht binnen 3 maanden een motor te gaan kopen voor deels woon/werk verkeer maar vooral toch om 'technisch' te kunnen gaan rijden. Ik denk aan trials, bossen, ruig terrein, zodra ik wat meer ervaring heb opgedaan.
Heb me onder andere geregistreerd omdat ik al redelijk zeker denk te zijn van wat ik wil ga rijden, en ik wil een 'harde' motor vinden. Ik ben niet vies van een beetje sleutelen en heb dat vroeger ook veel gedaan, maar het ding moet betrouwbaar zijn om minimaal twee keer per week een lange(re) rit te maken, ook in hartje winter.
Ik werk in de IT, maak veel kilometers (momenteel dus vooral met de auto) en heb als grote hobby paintball. Ik moet dus vrijwel altijd spullen meeslepen. Fatsoenlijke winterkleding (incl helm, laarzen, handschoenen) heb ik reeds (nieuw) aangeschaft.
Alhoewel niet ontechnisch heb ik weinig motorspecifieke ervaring, ik verwelkom daarom (aankoop)tips, omdat ik voornemens ben om ofwel een Transalp ofwel een Africa Twin te gaan rijden. Dit laat ik afhangen van het aanbod, de prijs en de looks. Als de prijs laag genoeg is ben je minder kieskeurig en verwacht je nog wel wat klusjes... maar ik weet niet voor welk bedrag je een echt goede motor mag verwachten. O.a. van de AT liggen de prijzen bij dealers nog flink uit elkaar, ondanks vergelijkbare kilometerstanden.
Ik ben benieuwd naar jullie en wat ik hier op dit forum allemaal kan gaan meemaken :-).
-
Welkom ook uit brabant. Ik paintball niet meer, maar wel veel gedaan (hoogtepuntje was altijd mahlwinkel)
Succes met de zoektocht! Aankooptips zwerven hier veel rond. Kijk ook eens op motoraventurist.nl daar staan alp specifiek wat handige tips.
-
Ik heb ondertussen een leuke PD06 uit 1990 weten te vinden. Deze gaat nog een beetje vertroeteld worden, voorzien van een kuipbeugel, koffers plus rek... middenbok en handkappen zitten er al op. Ding heeft 63k gelopen en ziet er nog netjes uit.
-
Tadaa :-)
(https://tweakers.net/ext/f/faQca8L2Do75U41nJ9dT7N5G/full.jpg)
De motor is helemaal af en zal volgende week vrijdag opgehaald worden. Het was een standaard Transalp PD06 uit 1990 met alleen een middenbok, maar hij miste de duosteuntjes. Die zitten er nu op, er is een nieuwe achterplaat op gekomen (met bijpassende topkoffer), een Hepco & Becker kofferset en een paar Givi valbeugels. De banden zijn vervangen door een nieuwe set Dunlop on/offroad.
Motorrijbewijs is ondertussen binnen, alle examens van de eerste keer gehaald ;D.
-
welkom hier maar dat zal wel lukken
groeten uit Twente :)
-
Welkom, mooie TA.
Waar in brabant rij je ?
-
Welkom, mooie TA.
Waar in brabant rij je ?
West Brabant, Utrecht, Zeeland en soms een beetje Belgie en Duitsland.
-
Top, woon zelf in de gemeente Bergen op Zoom.
Er zijn nog een aantal hier in de omgeving, en ook wij treffen elkaar wel eens. Succes
-
Op deze mooie oldtimer rijd een kale knar met een zwart pak een een knalgele helm, valt niet te missen :-).
-
mooi berg op en weer naar beneden >:D
-
kale knar met een zwart pak een een knalgele helm, valt niet te missen
Met die knalgele valt die kale toch niet op >:D
Maar mooi alpje heb je daar.
Zal zeker wel een keer bewonderd worden bij een van onze ritten.
Welkom in elk geval en veel plezier.
-
Moooi ding!
-
Zo, de eerste 150 kilometers staan erop!
Vanmorgen opgehaald, gelijk even naar kantoor op en neer gereden, voornamelijk snelweg en daarna nog even mee kinderen van school halen (vrouwlief met de auto) voor wat stadsverkeer.
Conclusie: Het rijdt echt helemaal geweldig, veel relaxter dan de lesmotor, maar toch met net zo veel power.
En met de koffers ziet ze er nog net iets meter uit :-).
(https://tweakers.net/ext/f/gVh5rCS2YC6UHA32E8AyBqhu/medium.jpg)
-
Mooi hoor, heel veel veilige kilometers toegewenst. En gefeliciteerd met je rijbewijs. Geniet er van...
-
Heb vanmiddag een filmpje opgenomen voor Youtube, even testen of het me lukt video en audio apart op te nemen, monteren e.d..
Kwaliteit is behoorlijk bagger, maar het is in ieder geval duidelijk wat er gebeurt ;D.
Er zit wel een 'bijgeluid' in de Alp dat ik nog niet helemaal thuis kan brengen, het is vrij goed hoorbaar in de video.
Het loopt op met de snelheid, maar klinkt te 'langzaam' om een sneldraaiend voorwerp te zijn (zoals een aanlopend wiel of remschijf) dus ik gok op iets dat met de ketting te maken heeft? Geluid is heel duidelijk hoorbaar vanaf 09:20.
https://youtu.be/j1ACfY0c0m0
Commentaar op rijstijl uiteraard toegestaan, maar opbouwend graag C:-).
-
Zo een opgenomen geluid is natuurlijk lastig te beoordelen, maar ik vind t een vrij heftig geluid. Ik zou t wel serieus nemen.
-
Dat ga ik ook zeker doen, het is stilstaand niet te horen, dus zo'n video met geluid is essentieel voor de probleemstelling denk ik.
Moet er ook nog een keer een expert op laten rijden, had me ingeschreven als TCN lid maar die inschrijving blijkt kwijt >:(.
-
het lijkt wel een koude diesel, heb je een gat in je uitlaat?
-
het lijkt wel een koude diesel, heb je een gat in je uitlaat?
Dat vermoeden heb ik wel ja :D.
Bij koud starten, wanneer er nog waterdamp uit de einddemper komt, zie je een beetje damp onder het laatste hitteschild (op de einddemper) vandaan komen. De motor is zelf in goede staat, maar de uitlaat heeft flink wat roest, dus ik acht de kans groot dat daar ergens wat rotte plekken in zitten.
-
Mooi filmpje! Persoonlijk vind ik de kwaliteit van beeld en geluid prima.
Galderse meren toevallig? Zitten paar leuke stukjes daar ja 😎
-
Mooi filmpje! Persoonlijk vind ik de kwaliteit van beeld en geluid prima.
Galderse meren toevallig? Zitten paar leuke stukjes daar ja 😎
Inderdaad Galderse Meren!
-
het geluid wat je hoort in het filmpje is volgens mij van je banden. En dan over je filmpje, ik weet niet of je hollywood aspiratie's hebt maar waarom spreekt the rolling dutchman geen dutch?
-
het geluid wat je hoort in het filmpje is volgens mij van je banden. En dan over je filmpje, ik weet niet of je hollywood aspiratie's hebt maar waarom spreekt the rolling dutchman geen dutch?
Omdat ik dan weinig kijkers buiten Nederland zal hebben :D.
Wat betreft de banden... ik heb het gevoel dat het te 'mechanisch' klinkt om banden te zijn. Het klinkt alsof er 2 verschillende materialen tegen elkaar aanlopen, zoals bv een de kettingbegeleider oid? Ik heb er nog weinig verstand van, maar ik weet wel hoe bandengeruis klinkt (ik heb al behoorlijk wat banden versleten onder de leasewagens) en dat is toch anders.
-
Wat betreft de banden ... ik heb het gevoel dat het te 'mechanisch' klinkt om banden te zijn.
Ik doe een gokje ...
Als ik naar het filmpje kijk dan lijkt het alsof de achterband nieuw is. Klopt dat? En heeft meneer Motorport misschien een te brede band gemonteerd, zodat die nu ergens aanloopt?
-
Ik doe een gokje ...
Als ik naar het filmpje kijk dan lijkt het alsof de achterband nieuw is. Klopt dat? En heeft meneer Motorport misschien een te brede band gemonteerd, zodat die nu ergens aanloopt?
Uit ervaring kan ik zeggen dat een 140 band (op een standaard velg past officieel maximaal 120 breed) inderdaad tegen de originele uitlaat kan schuren. Maar het is eenvoudig te zien door even aan de binnenkant te kijken of je een glimmend plekje ziet op je uitlaat......
-
Metaal tegen rubber zou inderdaad dat geluid verklaren. De band is (inderdaad nieuw) 130 breed en de velg is voorzover ik weet inderdaad standaard. Ik zal straks eens kijken, zou wel erg slecht zijn als een professionele motorzaak een dergelijke fout zou maken!
Om even van onderwerp te wisselen trouwens: Gisteravond even de AVB dunnetjes over mogen doen. Iemand die ik ken uit mijn buurt heeft ook gelest bij mijn rijschool, en zijn vader ging nu voor een proefles. Daar moesten wij bij zijn natuurlijk. Aangezien de instructeur met de proefrijder op een lesmotor wegreed, heb ik de pionnen maar meegenomen in de topkoffer en aldaar wat oefeningen uitgezet.
Slalommen ging al prima, maar ik heb nu ook een fatsoenlijke noodstop geoefend, en de uitwijkoefening. Het was enigzins spannend om steeds harder en verder door te knijpen zonder ABS, maar de Alp stelde niet teleur. Alhoewel ik nu heb ondervonden waarom mensen de remmen van de Alp als 'niet zo geweldig' bestempelen (ze missen wat 'bite'), uiteindelijk haalde ik met hard werken ruwweg dezelfde stopafstand als met de lesmotor (CB650f met ABS) - zij het met een blokkerend achterwiel en een beetje 'fishtailing'. Ook de uitwijkoefening ging voorbeeldig. Voor de toeschouwers een leuk zicht om eerste een naked bike te zien, en dan een relatief slagschip wat net zo lenig om de pionnen heen vliegt. Leuk detail: Ik ging zo schuin dat ik de pionnen raakte met de koffers.
-
Ik heb even gauw gekeken, maar ik zie nergens slijtageplekken van/op de achterband. Op het plaatje dat op de achterbrug gemonteerd zit staat dat er een 130 band op moet, en dat zit er ook op. Verder heb ik de ketting gecontroleerd, voorzover dat met mijn gebrekkige kennis mogelijk is.
De ketting heeft (uiteraard) speling, ik gok zo op het zicht tussen de 3 en 4 centimeter. Een te strakke ketting zou ook bijgeluiden kunnen geven. De binnenzijde van de schakels is aan de droge kant, maar op de scharnieren van de schakels zit volgens mij voldoende vet.
Wat kan ik het beste gebruiken om hem te olien/invetten? Ik heb nog ergens een busje kroon kettingolie staan.
-
Ik denk dat ik weet waar 'het geluid' vandaan komt. Helaas is Q-Music er niet bij om me een prijs te geven ;D.
Als ik een gangetje of ~30 of hoger heb en met ingetrokken koppeling stationair uitrol, hoor ik de ketting heel duidelijk, aan de zijde van het blok. Bij lagere snelheden hoor je een beetje getik, maar dat is vrij zachtjes. Bij hogere snelheden vermoed ik dat dit kettinggeluid dat 'gehuil' word wat je op de video hoort. Als je heel goed oplet 'voel' je het geluid ook, een soort weerstand waar de motor bij elke revolutie van de ketting 'doorheen' gaat.
Ik heb de ketting goed ingespoten en daarna weer een kilometer of 80 gereden, maar het geluid blijft. Het loopt blijkbaar niet dermate stroef dat het verbruik er onder lijdt, maar ik zou het toch graag oplossen.
Iemand een idee?
- edit -
Volgens Haynes moet de 'chain slack' 35 tot 45mm zijn. Ik heb een poging tot meten gedaan, en vermoed dat ik minder dan 30mm heb (eerder 25mm) - dat is dus te strak. Eens kijken of ik kan uitvogelen hoe ik hem losser zet...
- edit 2 - :D
Motor zonder zijkoffers (want gewicht) goed op de zijstandaard gezet, onbelast dus, en nogmaals gemeten. Nu meet ik 45mm, dus dat is correct. En maar goed ook, want die asbouten zitten zo gruwelijk goed vast dat ik ze nooit los had gekregen.
Nu ben ik helaas nog geen steek verder, want nu weet ik nog niet wát het geluid en die 'weerstand' veroorzaakt. Voor de zekerheid de ketting nog maar eens ingespoten.
-
Ga eens op de motor zitten of laat iemand de motor ens achter in de vering drukken en kijk dan naar de speling op de ketting.
Wanneer de achteras in lijn staat met het voortandwiel en het scharnierpunt van de achterbrug staat de ketting op zijn strakst en dan moet hij nog net een beetje slack hebben. Dit word in de literatuur vaak teruggerekend naar een speling op de middenbok of zijstandaard maar dat is wat tricky.
De as zit als het goed is op ~90Nm, ik zet er vaak een ringsleutel op en ga daar even op staan (trek me op aan de motor zegmaar, ik kom massa te kort ;D ).
Heeft de ketting harde stukken? Zitten er schakels vast of kun je ze allemaal met de hand heen en weer bewegen? Wat is de staat van de ketting (Druk met een vinger in het midden onder de achterbrug de ketting omhoog en trek aan de achterkant van het achtertandwiel de schakels naar achter toe)?
Heb je de ketting op verschillende punten gemeten? Een ketting kan plaatselijk uitrekken, dat zie je terug in een varierende kettingspanning.
-
Ga eens op de motor zitten of laat iemand de motor ens achter in de vering drukken en kijk dan naar de speling op de ketting.
Wanneer de achteras in lijn staat met het voortandwiel en het scharnierpunt van de achterbrug staat de ketting op zijn strakst en dan moet hij nog net een beetje slack hebben. Dit word in de literatuur vaak teruggerekend naar een speling op de middenbok of zijstandaard maar dat is wat tricky.
De as zit als het goed is op ~90Nm, ik zet er vaak een ringsleutel op en ga daar even op staan (trek me op aan de motor zegmaar, ik kom massa te kort ;D ).
Heeft de ketting harde stukken? Zitten er schakels vast of kun je ze allemaal met de hand heen en weer bewegen? Wat is de staat van de ketting (Druk met een vinger in het midden onder de achterbrug de ketting omhoog en trek aan de achterkant van het achtertandwiel de schakels naar achter toe)?
Heb je de ketting op verschillende punten gemeten? Een ketting kan plaatselijk uitrekken, dat zie je terug in een varierende kettingspanning.
Ik heb alle schakels gecontroleerd met de hand. Sommige bewegen zwaarder dan andere, maar geen van allen zitten vast en ook als een schakel zwaar beweegt, is hij niet roestig, het gaat wel soepel, zeg maar. Ik heb maar op één punt gemeten.
Zojuist een afspraak gemaakt met Waffie om zaterdag langs te gaan, het zit me niet lekker als er een risico bestaat dat mijn uitgaande as hierdoor beschadigd raakt. Ik heb het geluid ook op het internationale Transalp forum laten horen en daar werd ook direct naar een 'plaatselijk uitgerekte' ketting gewezen als veroorzaker van dit symptoom.
Als dat zo is, vind ik dat ik nog even te rade moet gaan bij de dealer. Ik heb dan wel geen garantie, maar er is een afleverbeurt gedaan waarbij 'alles wat versleten is, vervangen werd'.
-
Als je de motor een paar keer een halve meter verplaatst en even voelt aan de ketting weet je eigenlijk meteen hoe je ervoor staat.
-
Ik wil ook naar het voortandwiel en de uitgaande as kijken, om te controleren of die beschadigd zijn.
Daarvoor moeten er wat kappen afgehaald worden, en moet de ketting eventueel wat slapper gezet worden.
Dan is het natuurlijk prettig om A) gereedschap bij de hand te hebben en B) iemand die weet hoe het eruit hoort te zien.
Ik heb zelf wel gemeten, maar heb geen referentiepunt behalve een Haynes manual en wat internetpagina's.
-
Heb trouwens even een foto gemaakt van die plastic kap die over het voortandwiel zit:
(https://tweakers.net/ext/f/ufz80ruRNVTZ6VzbRl4OzWuZ/full.jpg)
Het rare is: In het midden van die kap zit een cirkel, die deels uitgescheurd is. Alsof het gestansd is met de bedoeling er een gat in te maken, maar een deel nog vast zit. Het is dus alsof er vanuit de binnenzijde iets tegen aan drukt. We gaan het zien zodra we die kap er af hebben bij Waffie zaterdag.
-
Als daar iets tegen de kap aan lopt te schuren zal dat je geluid wel zijn. Zit je tandwiel wel vast op de as?
Heb je geen dopje 8 om ff een kijkje te nemen?
-
Als daar iets tegen de kap aan lopt te schuren zal dat je geluid wel zijn. Zit je tandwiel wel vast op de as?
Heb je geen dopje 8 om ff een kijkje te nemen?
Nee, ik ben erg slecht voorzien van fatsoenlijk auto/motor sleutelgereedschap. Iets om naar te zoeken op de beurs morgen.
Na het lezen van dit verhaal:
http://www.xrv.org.uk/forums/transalp/82359-advice-needed-mongolia-transalp-output-shaft-sprocket-retainer-problem-urgent.html
die gozer heeft zo op het oog een precies vergelijkbaar probleem. Ook bij hem begon de cirkel in de kap uit te scheuren.
Op zich is dat een geruststelling, want dan weet ik dat mijn as in ieder geval niet scheef getrokken word en is het probleem dus net een tikkeltje minder dringend, uiteraard ga ik het nog steeds asap oplossen.
Eerst bij Waffie langs zaterdag, dan moet ik het nog steeds zelf oplossen maar kijkt er in ieder geval iemand mee :D.
-
Dan zullen de borging boutjes van het tandwiel wel los zitten.
Ik zal toch echt eerst even achter dat kapje kijken voordat je weer gaat rijden.
-
Dan zullen de borging boutjes van het tandwiel wel los zitten.
Ik zal toch echt eerst even achter dat kapje kijken voordat je weer gaat rijden.
Ik wil wel, maar ik heb het gereedschap niet - en ik heb de motor morgen nodig.
- edit -
Heb die gozer van dat "help in Mongolia" draadje op het XRV forum een mailtje gedaan en verdorie, hij mailde gewoon gelijk terug :).
Bleek dat zijn achtertandwiellager stuk was, en dat veroorzaakte alle symptomen met de retainer en het voortandwiel.
-
Bij de bouwmarkt kun je voor een paar euro een setje inbussleuteltjes kopen en voor een paar tientjes een dopsleutelsetje. Hoef je niet voor naar de motorbeurs.
-
En als je echt goedkoop wilt kost een ratelsetje bij de action zelfs minder dan een tientje. En je hebt t gewoon nodig. Echt.
-
Ik heb het probleem al gevonden denk ik!
Gisteren op de beurs een sleutelsetje gekocht en vandaag die kap even verwijderd. Wat blijkt: die retainer die het tandwiel op zijn plek moet houden is gewoon doormidden gebroken en inderdaad ook ingesleten op de binnenzijde van de kap...
Waar kan ik zo'n borgplaatje "gewoon effe" kopen? Of word dat bestellen?
-
https://www.1stopmotoronderdelen.nl/motor/product/68000-honda-fixing-plate-23811-mn8-000/category_pathway-29088
-
let op! er zijn 2 verschillende versies van het brogplaatje
-
Ik ben langs Motoport gegaan (de verkoper) en die heeft het originele plaatje voor me besteld, gratis, maar dat is er helaas pas donderdag. Ondertussen even wat foto's gemaakt, want ik vermoed dat ik tegen meer dan alleen een plaatje aan zit te kijken, namelijk een volledige kettingset:
Deksel:
(https://tweakers.net/ext/f/Iqf1epW7d5FQMZiS8xBzRQiy/full.jpg)
(https://tweakers.net/ext/f/la0xasvk27AwZYeNC3BabsKK/full.jpg)
De borgplaat:
(https://tweakers.net/ext/f/wytLHBHuGqxtUGrZ7DRgXCX7/full.jpg)
Dit is niet van vandaag of gisteren, die plaat is echt al een hele tijd stuk en daar is mee doorgereden:
(https://tweakers.net/ext/f/mcB9nRWTPdiFxWrqI63qm4Jp/full.jpg)
Voortandwiel:
(https://tweakers.net/ext/f/r11T8tSrAMfL88PcYmvQ2sDA/full.jpg)
Een enkele haaientand hier en daar:
(https://tweakers.net/ext/f/0oDCq8hh7Sz7zL0eZGgeu3Sg/full.jpg)
En de as zit er zo ook even niet al te fris uit:
(https://tweakers.net/ext/f/kI9jqVMMoMxs69R5Q5R8CqoI/full.jpg)
Achtertandwiel en ketting zien er niet verkeerd uit:
(https://tweakers.net/ext/f/cPfBwqCSMtNPNgehtEyvCwVY/full.jpg)
(https://tweakers.net/ext/f/4iPDQpgcWi6oXLSZjQa0fySC/full.jpg)
(https://tweakers.net/ext/f/AyA4CbpTtc6I7jINkpVTqggN/full.jpg)
Maar volgens deze test zou de ketting toch vervangen moeten worden:
(https://tweakers.net/ext/f/Y0ERrNogb1j7KurfpM89Z3Jn/full.jpg)
Motoport geeft aan inderdaad niet onder die kap te hebben gekeken bij de afleverbeurt, maar het is mijn visie dat dit bij een Transalp wel degelijk onderdeel is van het kettinggebeuren en dus bij een kettingcontrole hoort. Ik heb betaalt voor een afleverbeurt waarbij slijtagedelen in orde bevonden of vervangen zouden worden.
Een originele kettingset met tandwielen kost toch wel tegen de 170 euro als ik even snel zoek.
-
Ondertussen even wat foto's gemaakt, want ik vermoed dat ik tegen meer dan alleen een plaatje aan zit te kijken, namelijk een volledige kettingset
Mee eens. Kettingset is afgeschreven.
Ik zou ook de spiebanen van de uitgaande as (waar het kleine tandwiel op zit) aan een grondige inspectie onderwerpen.
Prima foto's overigens, alles is goed te zien.
-
Mee eens. Kettingset is afgeschreven.
Ik zou ook de spiebanen van de uitgaande as (waar het kleine tandwiel op zit) aan een grondige inspectie onderwerpen.
Prima foto's overigens, alles is goed te zien.
Ja, ik ga zo dat uiteinde van die as even schoonmaken en daar nog een foto van maken. Die borgplaat is zo uitgewoond dat het me niet zou verbazen als ik daar nog restanten van aantref.
Foto's zijn met mijn telefoon gemaakt :).
- edit -
Ik heb het uiteinde van de as nog even schoongemaakt om te kijken wat ik nou precies zag, maar het is geen vuil:
(https://tweakers.net/ext/f/zFdf1J7ho01gwDKGrgfetWFZ/full.jpg)
Die borgplaat heeft er waarschijnlijk al zo lang kapot op gezeten dat het in de as is gaan vreten.
-
Als je je voortandwiel er afhaalt kijk goed naar de tandjes van de as, daarbij gaat het vooral om de slijtage op de zijkant van de tandjes.
Doe daar ook even een paar foto's van.
Beetje gek dat ze bij een check daar niet hebben gekeken. Zou leuk zijn als ze je een beetje compenseren als je extra hebt betaald voor een afleverbeurt. (die 170 is trouwens aan de hoge kant, ik had een nieuwe set voor 110 ofzo, bij Jos Smit Haarlem)
-
Als je je voortandwiel er afhaalt kijk goed naar de tandjes van de as, daarbij gaat het vooral om de slijtage op de zijkant van de tandjes.
Doe daar ook even een paar foto's van.
Beetje gek dat ze bij een check daar niet hebben gekeken. Zou leuk zijn als ze je een beetje compenseren als je extra hebt betaald voor een afleverbeurt. (die 170 is trouwens aan de hoge kant, ik had een nieuwe set voor 110 ofzo, bij Jos Smit Haarlem)
Dat zei ik ook al toen ik er was daarstraks: Hij gaf aan de kap niet te hebben losgehaald omdat daar 'geen aanleiding toe geweest zou zijn'. Ik gaf daarop terug dat als je de ketting controleert als onderdeel van een 'afleverbeurt' de tandwielen daar gewoon bij horen, en dat als ze die kap wel los hadden gehaald ze zelf ook al hadden kunnen constateren dat het foute boel was.
Die afleverbeurt heb ik gewoon betaald, dus als 'compensatie' mogen ze de motor gewoon in de staat brengen die ik mocht verwachten na het bijbetalen voor die 'afleverbeurt'. Momenteel ben ik de enige die een beurt heeft gehad bij deze levering :-X.
-
Lijkt erop dat men heeft geprobeerd het tandwiel vast te lassen.
Op het uiteinde zitten wat lasspetters ???? of is het iets anders ?
-
- Het is nog niet zeker maar het lijkt erop dat je te maken hebt met een uitgaande as waarvan de spiebanen zijn ingeslagen.
- Die afleverbeurt heeft niet zoveel voorgesteld. De kettingset is niet vervangen en als ik het goed zie is het oliefilter ook niet vervangen.
- Ik adviseer je om samen met een clubdealer (bijvoorbeeld Ad Mies) de motor aan een grondige inspectie te onderwerpen. Dan kun je met een gefundeerd lijstje meneer Motorport te woord staan.
-
Als je je voortandwiel er afhaalt kijk goed naar de tandjes van de as, daarbij gaat het vooral om de slijtage op de zijkant van de tandjes.
Doe daar ook even een paar foto's van.
Beetje gek dat ze bij een check daar niet hebben gekeken. Zou leuk zijn als ze je een beetje compenseren als je extra hebt betaald voor een afleverbeurt. (die 170 is trouwens aan de hoge kant, ik had een nieuwe set voor 110 ofzo, bij Jos Smit Haarlem)
een kettingset voor 110 euro is met een voortandwiel van chocolade, die vreet je as lekker op. Als je toch naar Ad gaat koop daar dan een setje met een JT tandwiel
-
oliefilter is inderdaad zeker niet vervangen, je mag je afvragen waar je voor hebt betaald
-
Wat jij met ze afgesproken hebt over wat een afleverbeurt allemaal inhoud weet ik niet, maar als ze slijtagedelen zouden controleren dan hoort dit er zeker bij.
Ik zou als ik jou was iig zelf even die as goed bekijken. Dan weet je wat de staat daarvan is. Als de tanden op de as beschadigd zijn, dan zijn daar oplossingen voor. Zoals speciale dikke tandwielen.
Ik snap de slijtage van t plaatje trouwens niet zo goed. Dat ie z'n tandjes helemaal mist duidt er op dat ie rondjes heeft lopen draaien, maar dat kan toch niet? Want hij zit aan het tandwiel vast. . .
Of is ie met tandwiel en al zover over de as naar buiten geschoven dat ie op t uiteinde van de as z'n tandjes eraf heeft gebeukt en komt daar de beschadiging op de as ook van?
-
@xrvtuur: de tandwielen zijn JT, niet Milka ;)
-
Even op alle reacties ingaan:
Ik heb de afspraak met Ad voor morgen afgezegd, omdat de borgplaat er momenteel af ligt. Ik vind het onverantwoord om nu nog met de motor te rijden. De 'spetters' op het einde van de as zitten definitief vast, dus het is geen vuil of iets dergelijks.
De tanden aan het eind van de as lijken inderdaad flink afgeknauwd te zijn, ik kan alleen maar gissen naar de reden.
De afspraak bij de afleverbeurt was dat hij alle slijtagedelen zou vervangen die aan vervanging toe waren.
Dit lijkt mij in dit geval zeer zeker van toepassing, en een oliefilter van een tientje mag je dan toch zeker niet overslaan.
In plaats van morgen naar Ad te rijden breng ik de motor terug naar de dealer (zit hier 1.5km vandaan, dat durf ik nog wel aan) en ga ik hem vragen om in ieder geval de motor in de staat te brengen zoals ik van een afleverbeurt mocht verwachten, dat wil zeggen de filters, olie, en de ketting/tandwielset. Als daarbij blijkt dat hij dit niet kan, omdat de as daar niet meer toe in staat is, zou ik zeggen dat dit toch echt zijn probleem is.
Ik hou echter rekening met het feit dat ik aan het kortste eind trek (ze zijn tot nu toe erg vriendelijk en behulpzaam geweest, maar je weet het niet) en als ik dan alleen een kettingset loskrijg (en misschien zelfs dat niet) moet ik overwegen deze vast te lassen aan de as. Dan is dit de laatste kettingset die er op gaat voor ik een blokrevisie moet doen.
Op zich vind ik het helemaal niet zo'n vervelend idee om naar het idee van Oldtimer de motor compleet op te knappen, ik mis alleen echt de gereedschappen en alhoewel ik niet on-technisch ben heb ik nog nooit een blok van binnen behandeld. Waarschijnlijk is daar wel extra expertise nodig.
-
Inhoudelijk heb je inmiddels alle passende reactie gehad.. Maar wat een trieste bedoening van Motoport man! Die ketting moeten zij echt op kilometers herkennen als op ??? idem voor de oliefilter.
Ben heel benieuwd hoe service gericht zij reageren morgen. Ik duim voor je!
-
er zijn dus andere, mooiere oplossingen dan vastlassen.
Maar ze kunnen ook gewoon een nieuw tandwiel op een beschadigde of geslijtte as jassen. En dan weet je t niet.
Dus daarom zeg ik, kijk zelf ook goed.
Ik hoop dat ze je netjes behandelen
-
Misschien een idee om een deel van het aankoop bedrag terug te vragen. En hiermee bij één van de echte TA specialisten de motor onder handen te nemen.
Ik zou op basis van wat je ziet aan deze motor direct het vertrouwen in motorport opzeggen. Gezien de staat van alles vraag ik mij überhaupt af of er iets aan gedaan is, of enkel een poets doekje erover hebben gehaald. Bij Ad Mies ben je op de juiste plek. Dan kun je samen in ieder geval de zaken goed aanpakken.
-
Misschien een idee om een deel van het aankoop bedrag terug te vragen. En hiermee bij één van de echte TA specialisten de motor onder handen te nemen.
Ik zou op basis van wat je ziet aan deze motor direct het vertrouwen in motorport opzeggen. Gezien de staat van alles vraag ik mij überhaupt af of er iets aan gedaan is, of enkel een poets doekje erover hebben gehaald. Bij Ad Mies ben je op de juiste plek. Dan kun je samen in ieder geval de zaken goed aanpakken.
Dat is nog helemaal niet zo'n slecht idee, had ik nog niet aan gedacht. Ik had wel een beetje rekening gehouden met onvoorziene kosten, maar hoopte dankzij de afspraken met Motoport stiekem toch nog een goede koop gedaan te hebben. Helaas. Als ik een deel retour kan krijgen en dat bij Ad kan besteden krijg ik sowieso meer waar voor mijn geld, maar als Ad mijn motorblok moet reviseren ben ik nog steeds ver van huis qua kosten. De rest van de motor ziet er eigenlijk hartstikke netjes uit, maar ook dat zal ik dan nog maar even aan Ad over moeten laten.
Ik bewaar dit als optie voor als het mis loopt, vooralsnog moet ik ze de kans gunnen om het netjes op te lossen, dus we gaan het morgen zien.
-
Zometeen naar de Motoport toe om de motor weg te brengen.
Stel dat het de optie 'partial refund' word, aan welk bedrag moet ik denken om het blok bij een clubdealer te laten fixen? Dat wil zeggen, nieuwe as erin, gelijk nieuwe seals enzo, effectief een blokrevisie? Ben ik ook van het olieverbruik af en weet ik dat het goed zit.
-
Het lijkt me sterk dat ze geld gaan teruggeven, dat zou me verbazen. Blokrevisie door een monteur laten doen kost (vanwege arbeidsloon) honderden euro's, Ad Mies kan dat bevestigen.
Wat ik zou doen: vragen of ze een andere (en betere) Transalp voor je kunnen regelen. Dan moet je bijleggen, maar het is niet anders. Het gaat sowieso geld kosten.
Veel succes.
-
Ik heb de motor zojuist met gemonteerde kapotte borgplaat voorzichtig naar de dealer gereden.
De monteurs waren het beide met mij eens: Die as is compleet verrot en er is zelfs een verdwaalde laspoging gedaan. De (oudere) eigenaar wilde me nog overtuigen dat ik er 'best mee kon rijden' want het zat 'nu goed vast' maar toen ik hem vertelde dat het al op het as-eind liep toen ik de kap eraf trok was hij wel overtuigd (de kap is stille getuige). Dit gaf hij overigens alleen aan als tijdelijke oplossing, maar ik heb de motor toch achtergelaten.
Hij heeft me even thuis afgezet en belt me straks terug over een leenmotor, waar ik om gevraagd heb.
Volgende week hoor ik meer over hoe ze het gaan oplossen. Ik heb er geen toezegging uit weten te trekken (en dat heb ik wel geprobeerd) maar in ieder geval duidelijk gemaakt wat ik van ze verwacht, dat de transalp specialisten unaniem hebben gezegd dat dit serieuze schade is en dat de enige correcte oplossing een nieuwe as is. Zij hebben de motor niet gesloopt, maar ze hebben wel verzuimd de schade op te merken om er wat aan te doen, en dat reken ik ze aan.
Over het oliefilter zegt hij dat ze beoordeeld hebben dat het niet nodig was, maar ik heb hem al gezegd dat ik van een motor waar geen historie van bekend is ik niet begrijp waarom ze niet even 10 euro in een filtertje hebben geinvesteerd.
-
Dat klinkt dan weer redelijk positief in die zin dat ze erkennen dat de as verrot is. Ben benieuwd naar het vervolg. Zolang je in gesprek blijft kan er nog een goede oplossing uitrollen.
Die leenmotor is een goede zet. Dan heb je een soort 'onderpand' en hou je ze een beetje onder druk om met een oplossing te komen.
-
Klinkt als de enige juiste manier hoe je het hebt aangepakt!
Netjes blijven is het enige wat werkt. Als ze er niet naar hebben gekeken, hebben ze het ook niet gezien. Dat is niet slim, zeker niet als je ervoor hebt betaald. Die ketting is echt gaar, dus domme actie van ze, daar mogen ze wel even wat moeite insteken nu.
Het is niet erg als er een fout wordt gemaakt. Als het maar goed wordt opgelost! (en voorlopig lijkt het erop dat het de goede kant op gaat!)
-
Ik mag zometeen een cb500 als leenmotor komen ophalen :).
-
Gelukkig pakken ze de zaken nu op. Een vervangende motor is natuurlijk een goed begin. Ik hoop dat ze de TA nu even goed onderhanden nemen, want het is en blijft een geweldige motor.
-
Ik mag zometeen een cb500 als leenmotor komen ophalen :).
Ik ben zojuist tot de conclusie gekomen dat een cb500 uit het jaar kruik een hele toffe motor is. Zodra alle perikelen omtrent de alp achter de rug zijn kijk ik of ik die erbij kan halen voor het bochtenwerk! Niet veel power, maar heerlijk geluid, wekt gelijk vertrouwen en lekker lenig.
-
Update op de Alp:
Zojuist met de dealer gesproken. Ze hebben een jonger motorblok geregeld (het zilveren blok uit de latere jaren) met minder kilometers (30k tegenover mijn 65k) en die gaan ze erin lepelen vermits daar alles in orde mee blijkt (zoals de bak-as enzo :P).
Ze verwachten dat hij volgende week klaar is. Heb er wel bij aangegeven dat ik een nieuwe kettingset wil, en die komt er ook op.
De enige 'downside' is dat mijn blok het enige blok is met 55pk, de latere jaren kregen gewoon weer 50pk mee. Daar zal ik dan maar mee moeten leven :) die 5pk extra doen ook weinig als je as eruit ligt.
Mocht het nieuwe blok om wat voor reden dan ook niet door kunnen gaan (stuk, iets past niet of iets dergelijks) gaan we naar een andere oplossing kijken. Voorlopig mag ik met de leenmotor blijven rijden :).
-
:o Verrassend!! Wel een *thumbs up* hoor :)
Zij zijn ermee bekend dat sommige zaken aangepast moeten worden met het andere blok? Is redelijk beperkt maar exact weet ik dit even niet.. Anderen zullen dit vast gaan aangeven ;)
-
:o Verrassend!! Wel een *thumbs up* hoor :)
Zij zijn ermee bekend dat sommige zaken aangepast moeten worden met het andere blok? Is redelijk beperkt maar exact weet ik dit even niet.. Anderen zullen dit vast gaan aangeven ;)
Dat hoor ik dan graag want dan kan ik het op tijd melden :) thanks voor de tip!
-
Qua pk's zou ik daar echt niet wakker van liggen.
En 30k kilometers op het blok ? Dat is dan echt beter. Zover ik begrepen heb, zijn de zilver/grijs blokken beter dan de zwarte. Dat is dan ook weer een voordeel
-
Klinkt als de enige juiste manier hoe je het hebt aangepakt!
Netjes blijven is het enige wat werkt. Als ze er niet naar hebben gekeken, hebben ze het ook niet gezien. Dat is niet slim, zeker niet als je ervoor hebt betaald. Die ketting is echt gaar, dus domme actie van ze, daar mogen ze wel even wat moeite insteken nu.
Het is niet erg als er een fout wordt gemaakt. Als het maar goed wordt opgelost! (en voorlopig lijkt het erop dat het de goede kant op gaat!)
Het lijkt er nu nog zelfs meer op. Die Motorport pakt de spijtige fout nu wel goed aan!
-
Duimen dat alles voorspoedig verloopt en ik volgende week weer vol gas ervandoor kan...
Ondertussen is mijn lidmaatschap er ook door, en mijn nieuwe camera ook online :-).
Momenteel alleen nog intern camera geluid (en dus but) maar externe audio opname moet ik nog een goeie microfoon voor regelen.
https://www.youtube.com/watch?v=o9V_wmIVSmQ
-
Update op de Alp: Zojuist met de dealer gesproken. Ze hebben een jonger motorblok geregeld (het zilveren blok uit de latere jaren) met minder kilometers (30k tegenover mijn 65k) en die gaan ze erin lepelen vermits daar alles in orde mee blijkt.
Nou, Motoport heeft kennelijk de intentie om het netjes op te lossen. Ze gaan hier wel gigantisch het schip in, kan ik je vertellen. Een vervangend blok kost ze minimaal 300 en het omlepelen 10 uur arbeidsloon .... reken maar uit.
-
Nou, Motoport heeft kennelijk de intentie om het netjes op te lossen. Ze gaan hier wel gigantisch het schip in, kan ik je vertellen. Een vervangend blok kost ze minimaal 300 en het omlepelen 10 uur arbeidsloon .... reken maar uit.
Maar dat hád niet gehoeven. Ze hebben (goeie) marge gepakt op de afleverbeurt (want die lijkt niet te hebben plaatsgevonden) en als ze de motor goed hadden gecontroleerd bij inruil (en bij het in de verkoop zetten) hadden ze het geweten. Jullie hebben het geluid gehoord op de video, het is best goed hoorbaar.
-
Gelukkig hebben we de leenmotor nog:
https://youtu.be/xIuMkDjr1iU
om even door het bos te toeren om de nieuwe camera te testen (audio extern, maar heb nog een goeie microfoon nodig, deze is kut).
-
Zo dan! Mooie beeld kwaliteit! :)
-
Vind het zelf nog wat aan de matige kant, ik weet dat deze camera nog veel beter kan.
Volgende keer schiet ik in 60fps (dat kon blijkbaar óók) en hopelijk met veel meer zon, dat scheelt ook.
-
Is altijd even uitvogelen. Ik heb ook een test filmpje gemaakt om te kijken of de positie van de camera wel ok was (qua beeld en bewegen ed). Ik heb een van de lagere instellingen gekozen om te kijken of dat scheelt met upload tijd. Het is een sneller bestand, kwaliteit is voldoende. Uiteindelijk moet het toch bewerkt worden en muziek of iets eronder.
Dit was dus alleen even een test.
https://youtu.be/DmcErtr3I58
-
Interessant, die camera. Ikzelf heb nog 2 gopro's liggen en doe daar weinig mee. Wel de intentie tot wat filmen (sinds dit weekend rijd ik weer) maar de A4 naar A'dam is niet zo spannend. Het weekend eens proberen.
- Waarom op de helm? Heb je daar geen last van? (geluid/ruis) (En heb weleens gehoord dat als je valt.. )
- Waarom met extern geluid? Wil je niet monteren met een toffe deun eronder? Als je 15 minuten ruis/wind/uitlaat hoort is toch niet heel spannend? Ik gooi het geluid altijd direct weg..
Heb je nog meer montagepunten? Achterkant/voorvork/valbeugels/buik/stuur/? Hoe regel je het aan/uitzetten?
Blommetje
-
Voor mij was dit puur test. Aansluit punten kun je genoeg maken om onderweg te wisselen van positie.
De bediening doe ik via mijn telefoon welke op mijn stuur zit. Dus met een druk aan enof uit
-
Interessant, die camera. Ikzelf heb nog 2 gopro's liggen en doe daar weinig mee. Wel de intentie tot wat filmen (sinds dit weekend rijd ik weer) maar de A4 naar A'dam is niet zo spannend. Het weekend eens proberen.
- Waarom op de helm? Heb je daar geen last van? (geluid/ruis) (En heb weleens gehoord dat als je valt.. )
- Waarom met extern geluid? Wil je niet monteren met een toffe deun eronder? Als je 15 minuten ruis/wind/uitlaat hoort is toch niet heel spannend? Ik gooi het geluid altijd direct weg..
Heb je nog meer montagepunten? Achterkant/voorvork/valbeugels/buik/stuur/? Hoe regel je het aan/uitzetten?
Blommetje
Op de helm omdat de camera dan ook laat zien waar ik kijk of gekeken heb. Vanuit een dashcam perspectief (bewijsvoering bij een ongeluk) handig dat ik dat kan aantonen. Ten tweede kan ik dan ook naast of achter me filmen, simpelweg door om te kijken. Uiteraard vangt zo'n ding dan veel wind/ruis, dus het geluid dat de camera opneemt (sowieso flink gedempt vanwege de waterdichte behuizing) dient alleen voor de synchronisatie tijdens montage.
Ik gebruik een audio recorder met microfoon, die windbescherming heeft, maar ik ben dus nog op zoek naar een betere microfoon. Met de juiste windbescherming is het mogelijk om ruis- en windvrij op te nemen. Achteraf monteer ik die twee samen voor een goede beeld/kwaliteit verhouding. Ik monteer niet met muziek omdat a) ik daar dan rechten op moet hebben (vanwege de publicatie op youtube) en b) ik muziek onder filmpjes irritant vind. Ik wil juist de motor horen, dat is een van de dingen die ik juist zo fijn vind aan motorrijden :).
Aanzetten gebeurt met 1 knop op de camera en 1 knop op de smartphone (voor de audio recorder). Zodra ze beide aanstaan toeter je eventjes, zodat ze een ijkpunt hebben voor het synchroniseren. Beiden blijven doorlopen tot ik ze uitzet (of de accu leeg is).
Op de CB heb ik geen montagepunten, maar op mijn eigen motor wel. Ik heb nog een tweede camera (de oude) die o.a. op het stuur, het scherm, de valbeugels of achterop de motor gezet kan worden. Ook die neemt audio op, wederom alleen voor de synchronisatie achteraf. De enige audio die hoorbaar zal zijn in de uiteindelijke beelden is die van de recorder.
Vallen neem ik voor lief. De camera's zitten in stuiterproof behuizingen dus ik ga er van uit dat dat wel goed komt.
Is altijd even uitvogelen. Ik heb ook een test filmpje gemaakt om te kijken of de positie van de camera wel ok was (qua beeld en bewegen ed). Ik heb een van de lagere instellingen gekozen om te kijken of dat scheelt met upload tijd. Het is een sneller bestand, kwaliteit is voldoende. Uiteindelijk moet het toch bewerkt worden en muziek of iets eronder.
Dit was dus alleen even een test.
https://youtu.be/DmcErtr3I58
Ook mooie beeldkwaliteit die je daar hebt!
-
ok duidelijk.
Ik vind juist het geluid vrij monotoom worden, maar soms kan het wel tof worden. En ja, rechtenvrije muziek is nooit echt goed ;)
En qua vallen, nee die camera zal t wel trekken, maar je helm. Ik lees wel verhalen dat omdat je iets op de helm hebt geplakt de garantie etc niet meer wordt geborgd. En dat de helm er niet sterker van wordt. De camera boeit mij minder dan mn eigen eitje. ::)
Toetertje voor de sync is wel slimme!
Blommetje
-
De heren bij Motoport zijn hard aan het werk:
(https://tweakers.net/ext/f/X8sQ2dpXOfUjbgtkx7WL0rKZ/full.jpg)
(https://tweakers.net/ext/f/z9kE2aFf6QrAgXWTWpJTSWdO/full.jpg)
Motor hangt erin, nieuwe kettingset + tandwielen ook, maar ze missen (hoe ironisch ;D) de juiste borgplaat.
Dan nog proefrijden, afstellen etc en alle kappen en beugels er terug op. Duurt nog minimaal een paar dagen.
Dan nog maar even lol maken met de CB500, want voor boodschappen is 'ie niet geschikt:
https://www.youtube.com/watch?v=59wjLDU6O4g
-
Duurt nog minimaal een paar dagen
Goh,in minder dan de helft bouw ik een hele motor compleet weer op :-X
-
Goh,in minder dan de helft bouw ik een hele motor compleet weer op :-X
Als ik bij aanschaf van mijn motor wist dat jij een van jouw werken ging verkopen had ik daar alleszins op willen wachten, maar ik ben in ieder geval blij dat ik nu niet bij hoef te leggen.
-
dat ik nu niet bij hoef te leggen.
Dat bedoel ik ook. ;) ;)
Je zult maar dat tempo moeten vergoeden als gewerkte uren.
Maar chapeau voor deze dealer die het heel netjes voor je oplost.
Mag uiteraard ook wel eens worden gezegd na alle negatieve berichten over verschillende dealers.
Met een beetje geluk kun je de opstaprit nog halen. ;D
-
Dan nog maar even lol maken met de CB500, want voor boodschappen is 'ie niet geschikt:
Ik geloof dat je er onderweg een passagier bij hebt gekregen :P
-
Ik geloof dat je er onderweg een passagier bij hebt gekregen :P
Ik ken hem van een ander forum en we waren even een rondje aan het touren o.a. om de nieuwe microfoon te testen. Leuk om die 23 jaar verschil tussen twee verwante motoren te voelen, we hebben een keer geruild uiteraard.
-
Doelde meer op de kat op je stuur ;)
-
Ze is weer thuis:
(https://tweakers.net/ext/f/W7vUgVkHgdgYwzzV6sV0cG0a/full.jpg)
Met nieuwe kettingset en "nieuw" blok:
(https://tweakers.net/ext/f/aiylq3qkplxzsyjYhZWfDUdi/full.jpg)
(https://tweakers.net/ext/f/2caVfHNCoK24FZWV8eJnT1I2/full.jpg)
Even een proefrit gemaakt, alles lijkt prima te werken, maar zodra de teller de 150 aanwijst (op de snelweg uiteraard) houd de motor in, beetje zelfde effect als wanneer je op dampen rijd, zeg maar. Dat is niet zo, tank is vol, en als ik opnieuw het gas opendraai nadat hij een beetje teruggezakt is (naar de 140) werkt het ook gewoon.
Iets met de carburateurs gok ik?
-
Ik vermoed dat ze de carb hebben overgezet van het oude blok, op het nieuwe blok.
Mogelijk klopt de maat van de sproeiers niet?
-
Even gecheckt, ze hebben inderdaad de oude carbs overgezet.
-
1987 & 1988 (V-H & V-J)
1989 (V-K)
1990 (V-L) available in Germany, unchanged from V-K model.
1991 (V-M)
1992 & 1993 (V-N & V-P), unchanged from V-M, just colour changes.
1994 & 1995 (V-R)
1996 (V-T)
1997 (V-V)
1998 & 1999 (V-W & V-X), unchanged from V-V, just colour changes.
Fuel System
Main jet:
V-H to V-R – front cylinder 128
V-H to V-R – rear cylinder 130
V-T – front cylinder 118
V-T – rear cylinder 120
V-V to V-X – front cylinder 115
V-V to V-X – rear cylinder 118
Pilot jet: 38
Pilot screw setting (turns out):
V-H & V-J models: 2½
V-K to V-P models: 2¼
V-R to V-T models: 1¾
V-V to V-X models: 2¼
Float height: 7.0 mm
Idle speed: 1300 ± 100 rpm
Throttle grip free play: 2.0 – 6.0 mm (1/16 - 1/4 in
Op je blok staat de engine code, hiermee kan je opzoeken welk bouwjaar deze heeft. Ik zou het even checken.
Wat me wel opvalt is dat de oudere sproeiers groter zijn, dus het kan ook op te lossen zijn via afstelling of synchronisatie.
Andere verdachten: inlaatrubbers (even busje deo pakken en met lopende motor op de inlaatrubbers spuiten, toerental verandering is lek). Vacuumslangetje voor benzinekraan en benzinekraan zelf.
-
Waar heb je deze sheet vandaan Arjen.
Heb er laatst naar gezocht maar vond hem niet.
-
Het blok is zilver en heeft de code PD06E.
Waar zitten de inlaatrubbers? Dat kan ik zelf wel even checken :).
Ik heb de tank even goed afgetopt met Ultimate 98 en er wat injectorreiniger bij gegooid, onder het motto baat het niet...
Het is morgen toch mooi weer, dus zal haar nog eens flink opjagen en kijken wat er gebeurt.
-
heeft de code PD06E
Is niet voldoende. svp het hele nummer weergeven. ;)
-
Houd je het oliepeil een beetje in de gaten? ;D
-
Houd je het oliepeil een beetje in de gaten?
Gemeen Pim. 8)
-
Kwenie mar ik merk dat als ik 120km/u rijd het olieverbruik toeneemt.
Op een onbekend blok meteen 150km/u gaan jagen zou ik het peil in de gaten houden 8)
-
Uiteraard hou ik de olie strak in de gaten zoals Waffie mij reeds leerde :).
En ik heb met een volle tank goeie benzine plus injectorreiniger zojuist even stevig doorgereden, geen centje pijn meer, ook niet bij aan mulder grenzende snelheden. Er zal wel een gremlin in de tank gezeten hebben?
-
Waar heb je deze sheet vandaan Arjen.
Heb er laatst naar gezocht maar vond hem niet.
Ik tover hem meestal hier (http://www.xrv.org.uk/forums/transalp-technical-specs/39889-honda-xl600v-technical-specifications.html) tevoorschijn.
Waar zitten de inlaatrubbers? Dat kan ik zelf wel even checken :).
Jouw motorblok ziet eruit als een V, een voorste en achterste cilinder. Bovenop de V zit je carburateur, verbonden via een (vrij stijve) dikke zwarte ...rubber ronde aansluiting op zowel voorste als achterste cilinder.
(https://7xwsww-sn3301.files.1drv.com/y3m6nvEaDqWteTKz9xIi8vcmYgSd2aKEocwNEaKCAkHT9XBYzdye-UO1NjblDiicRVrmk548Ex6Q-7Pmiovz5S0TVjgGB7xQC9blXzgypSaB1g1_A_y7QH9AQBZ-LLOjHZiCJHi12VXkrnP8DxhwwdPwbniF_fVklJnVMT5ToNY27I?width=640&height=480&cropmode=none)
-
Het is toch briljant wat ik hier allemaal van jullie kan leren :)).
Gelukkig was het loos alarm en kan ik lekker knorren nu, ze is helemaal klaar voor de lente:
(https://tweakers.net/ext/f/cxqtaSR1LDdjfQlUXHh15EwW/full.jpg)
-
150 km/h 8) , tja dat is de TA wel er pushen denk ik.
Ik geniet met 120 van een heerlijke rit.
-
Dat is ook niet mijn gewoonlijke 'cruising speed' hoor, meeste lange ritten zijn gewoon lekker 100km/h rechterbaan.
In dit geval wilde ik even zeker weten dat het allemaal goed werkte, nadat ze gisteren met 135 begon te bokken.
-
Zo is het. Goed testen, goed onderhouden en veel van genieten.
-
zou ik het peil in de gaten houden 8)
Even aangenomen dat de dealer het blok precies tot de streep gevuld heeft, heb ik in de afgelopen ~120km nog geen verbruik kunnen noteren, net even warm gemeten op de middenbok, olie precies tot op het 'max' streepje. Benzineverbruik zullen we het maar even niet over hebben.
-
Zojuist 9,3 liter getankt op 207 kilometer oftewel 1 op 22 gereden. Nette score :).
-
Benzineverbruik zullen we het maar even niet over hebben.
waarom niet. >:D >:D
-
waarom niet. >:D >:D
Omdat de bijbehorende snelheden misschien pijn doen in het hart van enkele liefhebbers ;D.
-
Kom een keer op de koffie in Etten-Leur, kunnen we een rondje de boel een onveilig maken op de Alps
-
Zal ik een keertje doen, maar wat betreft dat onveilig maken, ik ben nog een vrij rustige rijder ;). Ik probeer wel eens wat vlotter te rijden, maar 'raggen' voelt nog niet helemaal comfortabel, daarvoor heb ik nog te weinig kilometers gemaakt.
Het nieuwe motorblok heeft in ~350 kilometer ogenschijnlijk nog geen druppel olie verbruikt, dus ik heb geluk gehad volgens mij :).
-
Top, Ettenleur ligt om de hoek. En de TA is een adventure bike toch geen racemonster
-
Zal ik een keertje doen, maar wat betreft dat onveilig maken, ik ben nog een vrij rustige rijder ;). Ik probeer wel eens wat vlotter te rijden, maar 'raggen' voelt nog niet helemaal comfortabel, daarvoor heb ik nog te weinig kilometers gemaakt.
Het nieuwe motorblok heeft in ~350 kilometer ogenschijnlijk nog geen druppel olie verbruikt, dus ik heb geluk gehad volgens mij :).
Ik denk dat de meeste TA rijders het redelijk rustig aan doen ;)
-
Maar het scherpe oog van meester Ad ontgaat niets, en voor ik het wist stond ik mijn hele voorkant te ontmantelen:
(https://tweakers.net/ext/f/GK864Bbl65wSzZY2Y9ShaMRR/full.jpg)
(https://tweakers.net/ext/f/34Kq8mXvyXh8xtsYcaCN0ymP/full.jpg)
Na het demonteren van de remleiding viel het me op dat de vorkhoes links gescheurd was. Maarja, dan moet de veerpoot eruit, dus dat moet dan maar nu we toch bezig zijn.
"Heb je de vorkolie wel eens vervangen?" vraagt Ad. Nee....
Nou ja, de boel ligt er nou toch uit...
En die remklauw heeft ook een klemmende zuiger...
Nadat hij constateerde dat de balhoofdlager waarschijnlijk uit hetzelfde jaartal stamt als dat restje prut dat nog uit de veerpoten kwam druppelen, vond ik het mooi geweest, dat komt een volgende keer wel.
Om 2 uur pas thuis, maar wel met een frisse voorkant die weer naar behoren duikt en remt, plus een hoop nieuwe kennis en ervaring.
Kudos en alle lof voor Ad en zijn vrouw, die hun onvermoeibare toewijding weer eens hebben gebotvierd op een Transalp van een hele dankbare eigenaar.
-
Vandaag het knipperlichtknopjesding even eraf gehad, en de contacten schoongemaakt met een doekje en wat WD40.
Resultaat: er zit nog steeds dezelfde vertraging in de knipperlichten, maar het knopje loopt nu stukken soepeler ;D.
-
Onder de bezielende leiding van Meester Mies is vandaag de koppeling van deze Alp vervangen, vanwege het feit dat de oude begon te slippen. Ik bleek ook verkeerde olie te gebruiken, maar ondanks dat de oude koppeling nog niet helemaal 'op' bleek rijd dit nu wel stukken soepeler en fijner. Op naar die offroad cursus over 2 weken :).
(https://tweakers.net/ext/f/78bDhZcG2pz1xiVtrb5dlcoW/full.jpg)
(https://tweakers.net/ext/f/O4w0t7CaUXXWeiWpLAtPH5Hf/full.jpg)
(https://tweakers.net/ext/f/eoO4xB9W9ObVh39qWs8yGU9h/full.jpg)
-
Vandaag het knipperlichtknopjesding even eraf gehad, en de contacten schoongemaakt met een doekje en wat WD40.
Resultaat: er zit nog steeds dezelfde vertraging in de knipperlichten, maar het knopje loopt nu stukken soepeler ;D.
Alleen de contacten schoonmaken is vaak niet genoeg. Het schuifmechanisme binnenin de schakelaar staat min of meer "in het vet". Dit vet gaat op veel plekjes zitten (o.a. contactjes) maar ook in/tussen het veertje van het contactplaatje.
Lang verhaal kort: goed schoonmaken betekent hier compleet uit elkaar, alles schoonmaken met bijvoorbeeld remmenreiniger. Daarna alles weer in elkaar.
...en dan nog iets: WD40 bevat zowel kerosine als minerale olie. WD40 wordt toegepast als smeermiddel en als ontvetter. Denk daar even 10 seconde over na.
Zo'n klein busje is leuk voor in de tanktas (nood onderweg), maar als je de keuze hebt zou ik een middel gebruiken wat ervoor gemaakt is. WD40 wordt bijvoorbeeld gummig bij lage temperaturen en dan begint je probleem weer van vooraf aan. Daarom in dit geval dus remmenreiniger (of contact spray, ook goed).
-
Ik bleek ook verkeerde olie te gebruiken,
Aan het bakje eronder te zien ook veel te weinig >:D
-
Onverwacht nieuw verbruik record vandaag: 1 op 22.6.
En dat terwijl ik niet eens m'n best deed, en ook stukken 130 heb gereden. Zou dat door die wonderolie van Waffie komen ;D.
Of... De tip van arjen natuurlijk, spiritus in de tank (en dan nog vergeten de reserve te testen....)
-
Mijn Alp heeft nog maar eens bewezen een betrouwbaar werkpaard te zijn. Warm of koud, droog of regen, door de blubber of over steile hellingen, ze heeft zich voorbeeldig gedragen. Helaas lieten mij rijkunsten haar soms in de steek, dus hebben we tot twee maal toe samen de lokale flora van dichtbij bestudeerd ::).
(https://tweakers.net/ext/f/nxGDfVi66SEgC4yEYIpnG2d5/full.jpg)
(https://tweakers.net/ext/f/oE9VUIIG3KY6gUUfBnrUsga5/full.jpg)
(https://tweakers.net/ext/f/tlljcaMFHKlx7Y0mQXSN9HtT/full.jpg)
(https://tweakers.net/ext/f/Xx5c0HVhH9k7rP4Ld1hWuYkX/full.jpg)
-
aaaach, modderspatjes
Heftig hoor ;)
-
aaaach, modderspatjes
Heftig hoor ;)
https://youtu.be/kX761UYcfyQ
De enige pijn was het aanzicht van mijn schakelpedaal.
(https://tweakers.net/ext/f/sq8930GMRqVkSazVY1it7hhW/full.jpg)
-
En de bijbehorende video :-)
https://www.youtube.com/watch?v=2cX8ZlJ1ma8
-
Leuke ritje hoor :)
Hebben ze alleen niet geleerd hoe je je motor moet optillen? Zoals je het nu deed is de hell voor je rug en voor de conditie. Dat zou les één zijn, naar mijn bescheiden mening. Zo niet, bij deze: https://www.youtube.com/watch?v=MQpfqfzKEjE
(tikkeltje uitgebreid, maar het vanaf 31sec komt het belangrijkste deel)
Geniet van de opgedane ervaring(en). :)
-
Ik weet hoe het "officieel" moet, maar ik kreeg steeds hulp gelukkig :).
-
https://www.youtube.com/watch?v=EbVXWghCVbM
8)
https://youtu.be/f115DtVoXA8
-
Bij Pim stepjes + rempedaalverbreder besteld, en vandaag ook de stuurverhogers binnen gekregen :D.
Ze gaan er pas op zodra ik voor de eiffel tocht nog een keer bij Waffie kom voor een balhoofdslager.
Zodra ik de achterband vervang (gaat wss niet lang meer hoeven duren) pak ik ook die piepende achterrem aan.
De lagere stepjes doe ik zelf wel een keertje tussendoor.
-
Stuurverhogers er toch maar even op gezet, bleek een klusje van niks. Hoefde geen kabels om te leggen of iets dergelijks.
Stuur wel iets naar voren gekanteld ten opzichte van eerst, zodat de hendels iets naar beneden wijzen.
De enige 'maar' is dat de handkappen nu niet meer helemaal tegen wind beschermen, maar daar moeten toch nog een keer van die volledige kappen op komen (met staal erin).
-
Je kan je hendels en kappen toch draaien tov je stuur
-
Je kan je hendels en kappen toch draaien tov je stuur
Ja en nee :P.
Ik wíl de hendels juist iets naar beneden hebben, dat is makkelijker bij staand rijden. Dat kan inderdaad ook door alleen de hendels te draaien (in plaats van het hele stuur) maar de kappen zitten gemonteerd aan de hendels, dus dan gaan de kappen nog steeds 'mee'.
Maar dat is niet erg, er komen uiteindelijk toch weer andere kappen op.
(https://tweakers.net/ext/f/ciHJmIfwelnJ6HO1rcDQoNIh/full.jpg)
(https://tweakers.net/ext/f/rugU9a18e2B4EIANAXt0WHwL/full.jpg)
-
aaaach, modderspatjes
Heftig hoor ;)
Zo beter Oldie? ;-)
(https://tweakers.net/ext/f/sK4AJ5Pd1dvKCsBDZZU7Vnxf/full.png)
-
Ok, tijd voor een revival.
Ik was eigenlijk voornemens om wat kleins en lichts ernaast te zetten voor het échte offroad werk, maar na het kampeerweekeind, de lessen geleerd van Rob en de andere deelnemers, ben ik erg enthousiast geworden om dit soort gebruik door te zetten op mijn eigen Alpje.
En ik ben al tijden aan het dubben over een 'revamp' ervan. Een hoop mensen zeggen 'behou dat ding, originele kleuren, straks geld waard, bijzonder etc' en dat ben ik met ze eens, er zijn weinig echt mooie originele alpjes over.
Dus... stel nou dat ik de originele delen (tank, kappen, zijpanelen, spatborden etc) nou eens demonteer, schoonmaak en veilig opberg? Dan kan ik de motor in de toekomst (of voor de liefhebber later) weer helemaal origineel maken, maar kan ik ondertussen aan zoiets denken:
http://ruggedroads.co.uk/epages/00cbb604-5d1c-407e-8207-580e14387ec5.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/00cbb604-5d1c-407e-8207-580e14387ec5/Products/B-KCRLTR600
Ik vind die 'ronde' neus van de Alp namelijk helemaal niks. Wel vanuit historisch oogpunt, maar dit vergt minimale technisch wijzigingen aan de motor en ziet er toch heel tof uit. Ik heb verschillende bedrijven gevonden die zoiets aanbieden, met AT-style lichten en witte, ongespoten panelen die ik dan zelf kan spuiten in de gewenste kleur(en). Technisch ga ik niks wijzigen aan de Alp, ze is prima zoals ze is (vering, motor, remmen etc) en als ik er echt een Dakar beest van zou willen maken heb ik gewoon een hele andere motor als basis nodig, immers.
Wie denkt er mee?
-
Gewoon zo laten en een andere Alp verbouwen zet je deze in de kamer op de kast
-
en de helm in kleur je ziet hen niet het lijkt wel een kaal hoofd geweldig
waar te koop >:D