Transalpclub Forum

Techniek => Techniek Algemeen => Topic gestart door: ed84 op 18 februari 2017, 09:42

Titel: verweerde uitlaatbochten.
Bericht door: ed84 op 18 februari 2017, 09:42
Ik ben van plan om straks na de pekel eens aan de gang te gaan met mijn uitlaatbochten (die aan de cilinder). Dit omdat ze ernstig verweerd zijn (bruin en lelijk). Nu dacht ik zelf aan een dremel met zo'n borstel/zacht schuur/polijst opzetstuk...

Ik wil de bochten niet demonteren eigenlijk maar gewoon de zichtbare gedeelten aanpakken.

Heeft iemand hier andere tips voor of juist aan/afraders? Moeten de bochten na behandeling nog geschilderd of ingespoten worden met een of ander goedje?
Titel: Re: verweerde uitlaatbochten.
Bericht door: PimW op 18 februari 2017, 10:08
Dremel ga je het niet mee redden denk ik. Heb zelf al een aantal keren de bochten opgeknapt en gebruik daar een haaksslijper met een staalborstel (een hele taaie, niet zon messingkleirige aai ding).

Als alle roest eraf is in de hittebestendige lak zetten. Maar ik overweeg aanstaande week een rvs uitlaat te maken want mijn bochten zien er weer niet uit.
Titel: Re: verweerde uitlaatbochten.
Bericht door: ed84 op 18 februari 2017, 10:16
top! door deze reacties zal ik in ieder geval niet onzinnig met een dremel aan de slag gaan ;)

Worden de bochten niet veel te heet voor een hittebestendige verf? heb wel een zaken gelezen op dit forum waarbij ze door de hitte dan vloeibaar/stroperig blijven??
Titel: Re: verweerde uitlaatbochten.
Bericht door: ed84 op 18 februari 2017, 10:19
Dat kachelpoets lijkt me wel een goede optie als ik het zo lees. Goedkoop & gemakkelijk.... Ben benieuwd hoe ze eruit zien als ze zwart zijn. Zal wel even wennen worden
Titel: Re: verweerde uitlaatbochten.
Bericht door: PimW op 18 februari 2017, 10:28
Heb jij staal of rvs uitlaat bochten? Als het rvs is kun je ze ook gewoon poetsen. Dat bruinige komt dan wel weeer terug op den duur.
Titel: Re: verweerde uitlaatbochten.
Bericht door: Oldtimer op 18 februari 2017, 10:28
Citaat
orden de bochten niet veel te heet voor een hittebestendige verf

Voor bochten gebruik ik VHT lak die temperaturen tot ruim 800 graden aankan.
Zaak is wel goed schoonmaken en ontvetten vooraf.

http://www.mercuriustools.nl/gereedschap/product-categorie/hittebestendige-verf-vht/
Titel: Re: verweerde uitlaatbochten.
Bericht door: honda2x op 18 februari 2017, 11:13
Ik gebruik zelf  deze kachel zwart  voor mijn uitlaten

Maar wat oldtimer zegt die vht lak die heb je ook wrinkle verf  das ook weer eens wat anders in dit geval  op de bocht van mijn Honda xl
Titel: Re: verweerde uitlaatbochten.
Bericht door: Waffie op 18 februari 2017, 11:47
ik heb de mogelijkheid om de uitlaat bochten  te stralen en dat gaat me echt als de brandweer en dan weer  in de juiste kleur zetten

Titel: Re: verweerde uitlaatbochten.
Bericht door: Sopa op 18 februari 2017, 12:35
Dat potje kachel erf is superfijn voor uitlaten. Stuk dikker dan met spuitbus en volgens mij kan t ook gewoon over roest. Wel alle loszittende roest even netjes erafhalen. Daarna nog een keertje in de olie zetten. Dat trekt een beetje in de verf en dan kan ie er wel weer even tegen aan.
Titel: Re: verweerde uitlaatbochten.
Bericht door: ed84 op 18 februari 2017, 16:11
Heb jij staal of rvs uitlaat bochten? Als het rvs is kun je ze ook gewoon poetsen. Dat bruinige komt dan wel weeer terug op den duur.

Dat weet ik niet Pim... Heb gok ik de standaard Honda xl700 bochten?? niks aan gedaan lig...