Transalpclub Forum

Algemeen => Over mijn (nieuwe) motor, mijzelf en/of waarom ik lid ben geworden => Topic gestart door: GSXRed op 24 februari 2017, 22:37

Titel: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: GSXRed op 24 februari 2017, 22:37
Ik ben Edwin, 40 jaar en in het bezit van een Transalp en zoals mijn naam al doet vermoeden, ook een Suzuki Gsx-R.
Die Gsx-R ligt ook uit elkaar (ja ook, de Transalp is als eerste aan de beurt voor opbouw ;D)

Plaatje van de Suuz op dit moment;
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/srad%20project/IMG_20161102_190152.jpg)

De vrouw haar speeltje (en die mag ik niet pimpen van haar...  :(  ) maar feitelijk is haar fiets schitterend zo... 8)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/signature/IMG-20160619-WA0005.jpg)

En de Transalp;
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/signature/IMG-20170223-WA0002.jpg)

Ok ok... het is alleen een frame met motorblok meer niet...   ::)

Eerlijk gezegd wist ik niet wat ik van de Alp wilde maken...
dacht eerst een soort van Supermoto, dus maar even een GSXR achterwiel passend gemaakt;
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/signature/IMG_20170112_091510.jpg)

Maar eigenlijk vond ik zoiets ook wel leuk;
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/transafr_2-800x529_2.jpg)

Dus hoppetee, Africa Twin achterbrug in het frame, XR600 voorvork opgezocht, tankje erop en nog een beetje KTM prul erop... ;D
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/signature/IMG_20170204_115815.jpg)

Maar dat verdraaide internet... dat helpt ook niet echt mee in het maken van een keuze... Maar goed, bij het zien van onderstaande was ik verkocht... Zo gaat mijn Transalp worden!  8)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/_86-3_2.jpg)
Dus eigenlijk vrij standaard hahahahaha!!!! ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Maar goed, ik zoek nog diverse onderdelen dus ik ga eerst een oproepje plaatsen  ;)

Titel: Re: Ook maar even voorstellen
Bericht door: V-Twin op 24 februari 2017, 23:04
Hallo GSXRed, Welkom hier en zo te zien heb je ook twee rechter handen  ;)
Mooi voorbeeld die rode TA om naar toe te werken.
Succes en we zien hier het resultaat wel  ;)
Titel: Re: Ook maar even voorstellen
Bericht door: GSXRed op 25 februari 2017, 08:44
Komt goed ,ik denk dat ik hier maar een draadje open met de vorderingen van dit project
Titel: Re: Ook maar even voorstellen
Bericht door: varaderohuibje op 25 februari 2017, 09:44
Komt goed ,ik denk dat ik hier maar een draadje open met de vorderingen van dit project

Hallo red

SVP gewoon hier verder te gaan

titel is niet alleen voorstellen maar ook mijn motor

huib
de moderator
Titel: Re: Ook maar even voorstellen
Bericht door: jaspersFZR op 25 februari 2017, 10:57
lekker aan het prullen!!!

Mooi Man!!!
Titel: Re: Ook maar even voorstellen
Bericht door: Oldtimer op 25 februari 2017, 11:11
Poeh, Oldie krijgt concurrentie.

Maar lijkt me mooi om zo te experimenteren.
Welkom hier en we hebben al contact.

Groeten
Marien
Titel: Re: Ook maar even voorstellen
Bericht door: alain op 25 februari 2017, 11:42
Poeh, Oldie krijgt concurrentie.

Maar lijkt me mooi om zo te experimenteren.
Welkom hier en we hebben al contact.

Groeten
Marien

Oldie, je hébt al concurrentie.

https://bossitadventures.wordpress.com/project-honda-transalp-rebuild/

Jurgen Bogaert zit hier ook wel eens op het forum.

Titel: Re: Ook maar even voorstellen
Bericht door: Oldtimer op 25 februari 2017, 12:03
haha.
Echte concurrent.

Mag dat wel  ;)
Titel: Re: Ook maar even voorstellen
Bericht door: alain op 25 februari 2017, 15:27
Jurgen is momenteel al bijna een jaar op toer door Canada en Noordamerika met zijn omgebouwde Transalp.
Titel: Re: Ook maar even voorstellen
Bericht door: GSXRed op 25 februari 2017, 18:40
Dank jullie wel allemaal voor het warme onthaal!  8)

Oldie en ik hebben inderdaad al contact, ik zoek namelijk nog wel een paar onderdelen haha

Maar goed, mijn vorderingen zal ik hier posten, wel hoop ik aankomende week mijn frame al te laten poedercoaten maar even afwachten hoe en wat... Ik ben opzoek naar motorsteunen en ik wil zeker weten dat deze gaan passen op het frame. Zou zonde zijn om het spul te laten poedercoaten er later achter komen dat ik nog het ea moet verlassen om het pas te maken ???
Titel: Re: Ook maar even voorstellen
Bericht door: delange33 op 25 februari 2017, 19:30
Mooi man en welkom, leuk om te volgen👍🏼
Titel: Re: Ook maar even voorstellen
Bericht door: alain op 26 februari 2017, 08:13
Mooi man en welkom, leuk om te volgen👍🏼

Zo een project is altijd moedig en ambitieus. We volgen je op de voet !
Titel: Re: Ook maar even voorstellen
Bericht door: GSXRed op 01 maart 2017, 00:17
Toch nog maar even wat gedaan vanavond... De vrouw druk met het in elkaar zetten van een IKEA kastje dus ik mooi de gelegenheid om even mijn schuurtje in te duiken!

Vandaag had ik een oproep geplaatst in de 'gezocht' rubriek, ik zoek namelijk nog steeds een 17mm Africa Twin achteras en wiel spacer. De bash plate heb ik zelf maar even gemaakt vandaag...  :angel:

Ik wilde deze perse van aan ander materiaal hebben dan het polyester dingetje die standaard onder een Alp zit. De bedoeling is dat ik ook af en toe het offroad pad kies als mijn motor klaar is. 8)

Gaatjes geboord in de onderzijde van het frame'
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/signature/IMG-20170228-WA0015.jpg)

Paar RVS M8 moeren erop gelast
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/signature/IMG-20170228-WA0013.jpg)

Voorlopige langere boutjes erin om de plaat te kunnen vormen
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/signature/IMG-20170228-WA0009.jpg)

De aluminium plaat verwarmd met een gasbrander zodat deze beter en mooier buigt. Als de plaat afgekoeld is, behoudt deze zijn nieuwe vorm
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/signature/IMG-20170228-WA0024.jpg)

Beetje zagen en tadaaaa!!! Een home-made bash plate, zeker weten functioneel en niet te duur ;D
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/signature/IMG-20170228-WA0030.jpg)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/signature/IMG-20170228-WA0021.jpg)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/signature/IMG-20170228-WA0020.jpg)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/signature/IMG-20170228-WA0027.jpg)



Titel: Re: Ook maar even voorstellen
Bericht door: GSXRed op 01 maart 2017, 00:28
Nog even een vraagje; er zit aan de remzijde van het frame een soort 'spijker'.... Heeft dat ding ergens nut voor (achterrem), of kan deze eraf??? Op mijn andere frame zit deze niet (een ouder 1989 frame). De uitlaat loopt hier vlak langs en kan denk ik een reden zijn voor een extra rammel als de uitlaat hier tegen aan tikt...

(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/signature/IMG-20170228-WA0019.jpg)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/signature/IMG-20170228-WA0018.jpg)
Titel: Re: Ook maar even voorstellen
Bericht door: Timy op 01 maart 2017, 09:23
Die 'spijker' is om de veer van een middenbok aan te bevestigen. De uitlaat zit hier op ca 5-8mm naast. Zou dus geen rammel moeten veroorzaken tenzij de uitlaat op duistere wijze verbuigt :)  Ik zou het laten zitten.

Lekker bezig daar!
Titel: Re: Ook maar even voorstellen
Bericht door: GSXRed op 01 maart 2017, 22:31
OK dank je voor het verhelderende antwoord! ;)
Titel: Re: Ook maar even voorstellen
Bericht door: Oldtimer op 02 maart 2017, 08:58
Zo, goed bezig man.
Wordt in elk geval een leuk projectje lijkt me.
We gaan het volgen.  ;)
Titel: Re: Ook maar even voorstellen
Bericht door: GSXRed op 02 maart 2017, 09:17
Dank je Marien! En weet ook dat door mensen zoals jij de wereld een stukje beter wordt!

Hoe jij mij helpt met onderdelen, opsturen zonder enig wantrouwen van betaling siert je enorm!

Nog eerlijker; lidmaatschappen heb ik niet zoveel mee, maar je geeft mij wel het gevoel van een warm bad en als iedereen binnen deze club zo met elkaar omgaat, dan heb je hier een aspirant nieuw lid!!! 8)
Titel: Re: Ook maar even voorstellen
Bericht door: luwe op 02 maart 2017, 23:43
het is hier een grote familie  :) 
Titel: Re: Ook maar even voorstellen
Bericht door: GSXRed op 05 maart 2017, 21:47
het is hier een grote familie  :)

Dat is het zeker and I like it!  8)
Titel: Re: Ook maar even voorstellen
Bericht door: GSXRed op 05 maart 2017, 22:41
Vandaag nog maar iets gedaan, niet aan het frame want deze staat bij buurman Gritstra in Schijndel. Het frame wordt geschoopeerd en voorzien van 2 lagen zwart glanzende poedercoating.

Ik heb een oude kabelboom (van een zwart blok) en heb een nieuwer type grijs blok.
Het grijze blok gebruikt 1 pickup voor de CDI en een zwart blok 2. (heeft ook 4 draadjes)

Dus vandaag maar even een ouder type setje pickups in het grijze blok gebouwd, met dank aan Oldie voor de onderdelen!  8)

Voor de operatie;
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/signature/IMG-20170305-WA0000.jpg)
2 draadjes, dus 1 pickup
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/signature/IMG-20170305-WA0001.jpg)

Blokje open, 1 pickup dus
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/signature/IMG-20170305-WA0002.jpg)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/signature/IMG-20170305-WA0003.jpg)

De pickup en gever demonteren
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/signature/IMG-20170305-WA0016.jpg)

Dubbele pickup en ander gevertje erin, nieuwe pakking erin
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/signature/IMG-20170305-WA0014.jpg)

Blokje weer dicht en tadaa 4 draadjes!  8) 8) 8)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/signature/IMG-20170305-WA0012.jpg)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/signature/IMG-20170305-WA0011.jpg)
Titel: Re: Ook maar even voorstellen
Bericht door: GSXRed op 08 maart 2017, 11:27
Gisteren mijn frame terug gehad van de poedercoater, bling bling bling!!!! 8)

Het frame is geschoopeerd en heeft 2 lagen zwarte coating gehad dus die roest nooooooooooit meer! (althans, als ik er niet te gek mee doe natuurlijk...  :angel: Maar eigenlijk heb ik de Alp gekocht om er ook mee te kunnen blubberen! >:D)

Paar foto's van het super nette en vooral strakke werk van de heren Gritstra ut Skijndel;
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/20170307_180625.jpg)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/20170307_180736.jpg)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/20170307_180819.jpg)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/20170307_182856.jpg)

Ik kon het niet laten....  ::) toch maar even het blok ingebouwd, dus de sinterklaas was vroeg het jaar... de boel inpakken dus!
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/20170307_191746.jpg)

Blok op zij zijkant gelegd op een oud matras en het frame er overheen gemanoeuvreerd, best wel makkelijk zo'n abonnement op de sportschool want ik had wel wat spiermassa nodig om de boel netjes te sturen...  :-X
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/20170307_194837.jpg)

Gelijk maar rubberen beschermhoesjes gemonteerd op de onderste framebuizen, dit tegen het trillen van mijn homebrew, diy skidplate. Jep... ik wacht vol smart op de carter beschermer van Pim, maar helaas heeft gegegadigde nummer 4 zich nog niet aangemeld voor productie.  :(
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/20170307_215455.jpg)

En tadaa!!!!!  8) 8) 8)
Blokje is gemonteerd (zonder de coating ergens te beschadigen!) en ik ben zo blij als een kind!!! Nu kan het echte opbouwen gaan beginnen!!!!
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/20170308_012410.jpg)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/20170308_012451.jpg)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/20170308_012517.jpg)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/20170308_012605_1.jpg)



Titel: Re: Ook maar even voorstellen
Bericht door: Janno op 08 maart 2017, 13:09
Dat ziet er super uit :)
Titel: Re: Ook maar even voorstellen
Bericht door: jaspersFZR op 09 maart 2017, 12:31
Netjes zeg!!!

misschien een brutale vraag, ,waar wat kost het ongeveer om je frame zo te laten opknappen?
Titel: Re: Ook maar even voorstellen
Bericht door: GSXRed op 09 maart 2017, 13:03
Dank jullie voor de complimenten :)

Ik was voor het zandstralen, schoopeeren en 2x zwart glanzend poedercoaten €140 kwijt.

Feitelijk €100 vork het stralen en coaten, €40 voor het schooperen.
Titel: Re: Ook maar even voorstellen
Bericht door: xrvtuur op 09 maart 2017, 14:28
Is mooi geworden, ik heb mijn rd04 ook helemaal uit elkaar gehad deze winter en heb het frame zelf gespoten maar daar heb ik spijt van, het is snel beschadigd en uiteindelijk niet veel goedkoper als ik zie wat het bij jou gekost heeft.
Titel: Re: Ook maar even voorstellen
Bericht door: ddw op 09 maart 2017, 20:58
Beloofd wat te worden! En dat scopeeren voor het coaten had ik nog nooit van gehoord (onthouden voor als de twin nog eens uit elkaar gaat), zal iig niet snel meer roesten zo!
Titel: Re: Ook maar even voorstellen
Bericht door: GSXRed op 09 maart 2017, 22:39
Ik ben ook zeer blij met de coating, sterker nog... Ik denk dat de coating beter is dan af-fabriek :angel:

Morgen maar weer verder prullen ;D

Titel: Re: Ook maar even voorstellen
Bericht door: GSXRed op 11 maart 2017, 00:21
Aangezien mijn Alpje enorme Offroad aspiraties heeft maar een beperkte bodem vrijheid betekend het weer knutsel tijd!  8)

Ik ga een Africa Twin achterbrug gebruiken en XR600R voorvork, over het algemeen past dat spul redelijk in een Alp...
Beetje aanpas werk is er altijd wel, we beginnen met de achterschokdemper! ;)

Bij de AT achterbrug komt de prolink in het gedrang bij gebruik van de originele TA schokker. Dit is op te lossen door de onderzijde van de demper met 3 cm te verlengen. Veel mensen verlengen de schokdemper met zo'n iellig dingetje:
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/Jeffswithspacer.jpg)

Dat wilde ik dus niet, mijn brommer moet straks blubberen en springen, dus het mag allemaal wel ietsje sterker worden gemaakt... ::)
Dus lasapparaat in de aanslag en een wielmoer die zijn leven 60 jaar geleden in Duitsland begon op VW Kever ;D
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170310-WA0023.jpg)

Ik heb niet overal foto's van gemaakt, heb haast... het voorjaar gevoel begint weer te komen dus de TA moet zsm klaar!

Die wielmoer is nu vereeuwigd met de Honda aanslagplaat  >:D
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170310-WA0025.jpg)
M14 bout door en door gelast, deze zit voor een gedeelte in de wielmoer en in de voetplaat van de originele demper. Volgens velen zou dit sterk zat moeten zijn...  ::)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170310-WA0028.jpg)
VOND IK DUS NIET!!!!  ;D

Dus nog maar een stukje stalen buis opgezocht (3 mm wanddikte) en deze er ook maar tussen.... dit is nu wel hufter proof!  8)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170310-WA0030.jpg)

Beugel weer op de demper, aanslagrubber valt precies in die wielmoer!  8)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170310-WA0027.jpg)

Gelijk de veer rood gespoten en het chroomwerk iets opgeknapt, ik vind het dempertje zeer geslaagd zo!
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170310-WA0021.jpg)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170310-WA0014.jpg)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170310-WA0019.jpg)

Nu ben ik er nog niet uit of dat ik een oneindige ketting van een Africa Twin ga monteren (waar zijn deze overigens te koop?) of dat ik zelf een ketting ga klinken... Dus achterbrug moet even in de koelkast en eerst verder met de voorvork.

Nieuwe balhoofdlagers erin, eerst even de lagerschalen erin... Sommige kiezen voor een hamer met een stuk hout, ik doe dit liever met een M20 draadeind en een paar ringen;
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170310-WA0013.jpg)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170310-WA0010.jpg)

Lager dik in het vet (te dik haha) maar liever teveel dan te weinig!
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170310-WA0005.jpg)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170310-WA0002.jpg)
Lagertjes gemonteerd, dus erin die handel! :)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170310-WA0038.jpg)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170310-WA0037.jpg)

XR600 vorkje, dikke cartridge vork jonguh!!  8)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170310-WA0022.jpg)

Van die stickers zie je niks meer hahahaha ik heb de vorkpoten gespoten, even nieuwe stofkappen en oliekeeringen gemonteerd en de blauwe plastic hoezen vervangen door Acerbis exemplaren 8)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170310-WA0039.jpg)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170310-WA0034.jpg)

Kleinigheidje... ik dacht dat mijn heftafeltje voldoende hoog zou zijn, maar helaas....  ;D ;D ;D ;D ;D
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170310-WA0032.jpg)








Titel: Re: Ook maar even voorstellen
Bericht door: Robin66 op 11 maart 2017, 08:38
Goed man die verlenging van de achter schokbreker, en idd vind ik het met een extra busje er veel sterker/ beter uitzien!

Nogmaals wat tof dat je gelijk zo'n uitgebreid foto verslag toevoegt van je vorderingen! Het ziet er dan ook prachtig uit!

Succes verder! En idd hoop ik ook alles weer inelkaar te krijgen dat lekkere weer geeft rij kriebels. (welk merk koelkast heb je dat dat allemaal past? ;-)
Titel: Re: Ook maar even voorstellen
Bericht door: GSXRed op 11 maart 2017, 14:35
Haha ja klopt! Stevig moet het zijn, ben zelf nogal lomp en onbehouwen ;D

Maar koelkast??? Ik heb een Amerikaanse haha
Titel: Re: Ook maar even voorstellen
Bericht door: Robin66 op 11 maart 2017, 21:37
Je schrijft na je laatste foto van de schokbreker... "... Dus achterbrug moet even in de koelkast en eerst verder met de voorvork...." Zodoende was ik benieuwd naar de grootte van je koelkast.... Maar in een stevig Amerikaans model moet dat passen idd... OK beetje flauw...

Titel: Re: Ook maar even voorstellen
Bericht door: GSXRed op 06 april 2017, 11:54
Hihi geen probleem! Kwartje is gevallen! ;D
Titel: Re: Ook maar even voorstellen
Bericht door: GSXRed op 06 april 2017, 13:45
Nu heb ik eindelijk weer een beetje tijd om dit topic te updaten, ik ben namelijk druk aan het verhuizen geweest!

In de verloren uurtjes heb ik wel een beetje aan de Alp kunnen prutsen, maar niet veel...

Ik denk dat al veel van jullie mijn advertentie op marktplaats hadden gezien, jep... die verlengde schokdemper... Ik had natuurlijk de intentie om een AT achterbrug in te bouwen dus ik heb mijn schokdemper verlengd... beetje stom (noem het verhuisstress) natuurlijk, want die schokdemper verlenging is alleen nodig als je de standaard Transalp achterbrug gebruikt!!!! In het begin van het project heb ik inderdaad gewerkt en gemeten met de standaard Transalp achterbrug, en die 3 cm is gewoon in mijn systeem blijven hangen maar moest eigenlijk gewist worden van mijn interne hardeschijf, die veels te vol zat met de verhuizing en werk.  ::) ;D

Dit komt er dus in muv die schokdemper natuurlijk...  :P
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170406-WA0013.jpg)

Maar dat is voor straks haha!

Ik heb de carburateurs gereinigd en weer met nieuwe inlaatrubbers gemonteerd, het tape wat jullie zien laat ik zitten. In mijn crossperiode gebruikte ik ook al veel tape om het frame te beschermen. Plastic kappen hebben enorm de neiging om de torderen, deze zijn enorm flexibel. Ideaal als je onderuit gaat, amper tot geen schade aan je plasticwerk maar het frame kreeg het aardig te verduren. De lak werd afgeschaafd door al het plastic werk tot het kale metaal. Dit icm met natte omstandigheden, zout (tijdens een strandrace) zorgde ervoor dat je in no-time je frame kon ontroesten, dus schuren en opnieuw lakken. Dikke isolatie tape deed toen wonderen en als je dit op tactische plaatsen toepast (dus onzichtbaar als de kappen gemonteerd zijn) dan voorkomt dit een hoop ellende achteraf. Dus ook bij de montage en demontage van onderdelen aan het blok (zoals carburateurs of luchtfilterhuis :)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170406-WA0001.jpg)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170406-WA0002.jpg)

Weer een stapje dichterbij, nu verder met de achterbrug!
Ik heb de lagers compleet vervangen van de Africa Twin brug. De achterbrug die ik heb, is van een 1998-er Twin. Eerdere types van oudere bouwjaren passen 1 op 1 in een Transalp frame, dit type achterbrug past bijna... Dus een beetje moet er aangepast worden, maar dit is alleen beperkt tot het metalen afstandsbusje aan de kettingzijde van de achterbug. Hier moet namelijk 4 mm vanaf, dus even de zaag erbij gepakt en het busje bij gewerkt.
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170406-WA0009.jpg)
De afstand is nu precies goed
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170406-WA0006.jpg)
Gelijk maar een nieuw kettinggeleider rubber gemonteerd
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170406-WA0005.jpg)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170406-WA0004.jpg)

Weer als nieuw!!!!!! 8) 8) 8)

Ik had het al eerder aangegeven, de schokdemper... deze is nu veels te lang, doordat ik een TA linkage gebruik (omgedraaid) mag mijn schokdemper van oog tot oog maximaal 34,5 cm meten!!! Dus opzoek naar een kortere schokdemper, nu blijkt dat een Honda XR schokdemper redelijk past. Nog steeds iets te lang, maar dat passen we wel aan!  :))

Boven de XR demper en onder mijn verlengde TA demper
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170405-WA0000.jpg)

Zoals te zien is, is de XR demper een dikke 1 cm te lang...
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170405-WA0001.jpg)

Maar geen probleem, demper uit elkaar, even een M14x1,5mm snijplaat erop
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170405-WA0005.jpg)

Transalp veertje ertussen
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170405-WA0002.jpg)

En tadaa!!!!
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170405-WA0007.jpg)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170405-WA0010.jpg)

Deze demper is overigens weer uit elkaar, ik heb de transalp veer samen met mijn wielen naar de poedercoater gestuurd! De grijze veer (was rood) wordt zwart!  8)


Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: J-P op 06 april 2017, 14:35
ZOals wij hier in Zeeuws Vlaanderen zeggen, gij zeit un handige kloot! ;-) Goed bezig!
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: GSXRed op 06 april 2017, 15:54
Dank je!  :)
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: Ralpie op 13 april 2017, 15:27
Mooi om de transformatie te zien. Fijn ook de foto's en tekst erbij. Ben erg benieuwd naar toekomstige vorderingen :)
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: GSXRed op 13 april 2017, 15:33
Dank je!  ;)
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: GSXRed op 13 april 2017, 16:26
Heel even een kleine update van mijn vorderingen... Echt maar klein, want mijn poedercoater laat mij even in de steek want hij heeft nog geen tijd gehad om mijn wielen en schokdemperveer te coaten.  :-\

Oh ja, sinds gisteren ben ik officieel TCN lid!!!  8) Dus nu maar hopen dat de Alp snel klaar is zodat ik een rondje met jullie mee kan rijden...  >:D

Veel meer als mijn voorvork aanpakken (veren inkorten zodat deze wat harder dempen en verse olie) kon ik op dit moment niet doen, dus hier gaan we dan;
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170310-WA0039_1.jpg)

Ik wil de veren 5 cm inkorten, een kortere veer zou in principe harder moeten dempen... Komt ook nog eens bij dat een XR voorvork altijd circa 20 mm vrije ruimte heeft aan de bovenzijde dus zonder enige voorspanning  :o

Dus daarom gebruik ik 70mm aluminium opvulbussen, 3 mm dik dus lekker stevig!  8)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170409-WA0000.jpg)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170409-WA0002.jpg)

De originele XR veren zijn 575mm lang en moeten dus 50mm korter worden.
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170409-WA0003.jpg)

50mm eraf geslepen
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170409-WA0004.jpg)

Natuurlijk kan de veer zo niet blijven, deze moet weer netjes vlak aan de onderzijde worden, dus een tangetje erbij
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170409-WA0005.jpg)
Goed warm stoken met een gasbrander
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170409-WA0006.jpg)
En Tadaa, net zo mooi als origineel
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170409-WA0007.jpg)

Wat verse voorvork olie (ik gebruik een mix van SAE30 en SAE15)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170409-WA0009.jpg)
En de demper met verse olie en voorspanning spacer weer in elkaar!
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170413-WA0015.jpg)

Verder moest ik natuurlijk nog even een contactslot en zekering adapter maken, want een XR kroonplaat heeft geen montagepunten hiervoor
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170413-WA0007.jpg)
3 mm aluminium plaatje, beetje boren en zagen
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170413-WA0014.jpg)
Vastgezet op de kroonplaat met verzonken inbusboutjes
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170413-WA0011.jpg)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170413-WA0010.jpg)
Zekeringkastje en contactslot bevestigd op het plaatje
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170413-WA0018.jpg)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170413-WA0003.jpg)

En het eindresultaat
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170413-WA0006.jpg)














Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: PimW op 13 april 2017, 17:09
Met de beste bedoelingen maar ik snap niet waar je het over hebt.

Demping komt niet vanuit de veren en zonder voorspanning rijden lijkt me ook niet verstandig (20mm vrije ruimte lijkt me uiterst onwaarschijnlijk?).
De voorvork word iets stijver, maar dat heeft niets te maken met demping.

Maar de motor word mooi. Laat je de velgen los of met spaken en al coaten?
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: The Headless Horseman op 13 april 2017, 19:02
Mooi project Ed  8) Was ík maar zo handig met metaal  ;D
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: GSXRed op 13 april 2017, 23:16
Met de beste bedoelingen maar ik snap niet waar je het over hebt.

Demping komt niet vanuit de veren en zonder voorspanning rijden lijkt me ook niet verstandig (20mm vrije ruimte lijkt me uiterst onwaarschijnlijk?).
De voorvork word iets stijver, maar dat heeft niets te maken met demping.

Maar de motor word mooi. Laat je de velgen los of met spaken en al coaten?

Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: GSXRed op 13 april 2017, 23:34
Een XR vork heeft echt nul komma nul voorspanning... Je kunt bij een XR rustig de doppen van de vorkpoten afdraaien zonder dat je bang hoeft te zijn dat de veren tegen je hoofd aanspringen... Zie bovenstaande foto. Daarom zakt een XR vork best wel ver door. Verder is een XR "ietsje" lichter dan een Transalp dus wil je een beetje hoogte creëren dan moet je wel gaan rommelen met de veren en zwaardere olie. Demping wordt gecreëerd door de combinatie van de veer, de hoeveelheid olie en zwaarte van de olie en de grootte en de hoeveelheid van kanalen die in de poten verwerkt zijn en de natuurlijk de hoeveelheid lucht. Dit hangt natuurlijk allemaal samen met elkaar en werkt ook met elkaar.

Misschien is mijn woordkeuze niet duidelijk genoeg geweest en daarvoor excuses... :-X

Punt is dat bij deze oude poten de mogelijkheden om de vering wat straffer (lees; de motor hoog op zijn poten) te krijgen, zeer gelimiteerd. Wil je zoiets bereiken, dus een hoge bodemvrijheid, dan moet je wel iets doen me de veren, olie en lucht. Zwaardere olie ga ik al gebruiken, progressieve veren heb ik niet maar wel proberen te creëren... Een kortere veer is immers een stijvere veer. Verder heeft de XR een fietspomp aansluiting op de vorkdoppen, dus ik kan nog een beetje extra lucht toevoegen zodat de demping ook stijver wordt. Maar te stijf is ook niet goed dus het zal vooral trial and error worden. ;)

De wielen worden compleet gecoat, ik zie wel hoe die het houden. Een vriend van mij heeft zijn spaakwiel 5 jaar geleden laten coaten en dat zit er overal nog steeds goed op dus ik hoop ik soortgelijk resultaat
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: GSXRed op 13 april 2017, 23:36
@the headless horseman

Dank je, maar als ik jouw replies and topics zo bekijk, dan ben ik zeker niet handiger dan jij! ;)
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: The Headless Horseman op 14 april 2017, 17:23
Haha  ;D Nou, ideëen heb ik altijd genoeg, maar aan de uitvoering schort het nogal eens  ;) Zéker als het aankomt op werken met metaal, ik zie dat jij iig kunt slijpen, lassen etc  8)

Vwb de XR vork: Je zou best eens gelijk kunnen hebben met je aanpassingen, je hebt er iig over nagedacht!
Ik heb mijn eigen XR vork onaangepast gemonteerd en dat werkt (voor mijn gebruik tenminste) eigenlijk best goed  8)

We gaan je vorderingen weer volgen!

Grtz,
René
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: Brombeer op 16 april 2017, 00:15

Dag Red,


Ik ben toch bang dat je een paar cruciale zaken door elkaar haalt w.b. vering, demping. En dat niet alleen aan de voorkant..

Om dat nou te beargumenteren wordt zo'n lap tekst, dus dat laat ik gemakshalve maar achterwege.

Vering en demping is aardig uitgebreide kost en wat knippen en plakken wat ik jou zie doen dat klopt niet helemaal. Of, bijvoorbeeld oliedikten mengen. Kan op zich wel, ik mengde 10W en 5W om 7,5W te krijgen. Maar, jouw 30 en 15 = 22,5? Bedenk dat in een crosser vóór 5W zit, in een racer 15 tot 20W.

Nog niks zeggend over jouw aangepaste veergedrag, als je met 20+W demping vóór onverhard gaat, dat is ronduit gevaarlijk.


Er is veel te vinden over met name de demping op het web. Hoe het werkt en hoe ermee te 'spelen' naar je eigen wens.


Grtz, Bromz

Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: GSXRed op 16 april 2017, 11:16
Hoi Brom,

Zoals ik al eerder schreef, trail and error.  ;)

Eerst ga ik voor de looks en het noodzakelijke fine tunen kan pas achteraf. Komt wel goed allemaal, ik ga er tenslotte zelf mee rijden dus wordt echt wel veilig.  C:-)
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: Brombeer op 16 april 2017, 15:02

OK, als je maar voorzichtig bent!

Prima idee trouwens, om ook de kroonplaten van de XR over te zetten. Die gefixeerde stuurklemmen zijn een prima extra upgrade. Ik heb in mijn AT de kroonplaten van een XR650L gesleuteld. Naast ook de fixed stuurklemmen heeft die ook nog de bracket meegegoten voor het contactslot.

Verder ben ik het wel met je eens, niet bang zijn de zaag in je motor te zetten  ;)


Bromz
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: GSXRed op 17 april 2017, 23:16
Ik ben nooit bang om ergens een zaag in te zetten. Als het uit elkaar kan, dan kan het ook weer in elkaar!  8)

Maar even een foto update, weinig tekst deze keer  ;D

Een paar stuurverhogers gescoord, 3 cm verhoging altijd goed!
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170415-WA0007.jpg)

De achterveer en wielen zijn weer terug van de poedercoater, gestraald en matzwart gepoedercoat. Gelijk maar nieuwe wiellagers gemonteerd!  8)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170415-WA0017.jpg)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170415-WA0020.jpg)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170415-WA0019.jpg)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170415-WA0016.jpg)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170415-WA0013.jpg)

Luchtfilter en binnenspatbord gemonteerd
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170417-WA0035.jpg)
Bandjes erop
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170417-WA0034.jpg)
Veertje op de demper
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170415-WA0012.jpg)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170415-WA0009.jpg)
Een CR250 remtrommel past met een kleine aanpassing op een Transalp wiel, deze had ik nog liggen en makkelijker pas te maken in een Africa Twin achterbrug. En natuurlijk nieuwe remblokken erin!
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170417-WA0044.jpg)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170417-WA0030.jpg)

Groter achterkettingwiel (49T) erop
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170417-WA0031.jpg)

Spacer gemaakt en spot on, de ketting zal kaarsrecht over de kettingwielen lopen!  8)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170417-WA0014.jpg)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170417-WA0010.jpg)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170417-WA0013.jpg)

Nieuwe remblokken erop, en de Transalp klauw pas gemaakt op de XR vork
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170417-WA0028.jpg)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170417-WA0026.jpg)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170417-WA0027.jpg)

Wiel erin, ook hier was weer een pasbusje nodig maar alles is pas te maken, niet waar?!?  ;)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170417-WA0012.jpg)
Stuurtje weer gespoten
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170417-WA0025.jpg)
Spatbordje erop
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170417-WA0011.jpg) (http://s278.photobucket.com/user/luchtpomper/media/Transalp%20Build/IMG-20170417-WA0011.jpg.html)

Het begint al wat te worden!  8) 8) 8)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170417-WA0017.jpg)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170417-WA0019.jpg)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170417-WA0022.jpg)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170417-WA0021.jpg)


Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: Oldtimer op 18 april 2017, 08:40
Petje af.
Heb altijd gedacht dat je spaakwielen niet als geheel kunt stralen en coaten.
Dit in verband met het kromtrekken.

Blijkbaar heb ik het mis
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: scrambler op 18 april 2017, 08:50
Die wordt mooi! Echt goed gedaan.

Toch even een bemerking ivm de demping etc  :  zomaar dikkere olie gebruiken is volgens mij de simpelste manier om iets aan de demping te doen maar om het echt goed te doen komt er toch wel veel  vakmanschap en ervaring  aan te pas : meten/weten  en uitproberen.Specialisten stellen  alles af op  het gewicht van de rijder, welk terrein je rijdt etc en zorgen ervoor dat je motor in balans blijft. Hierbij  wordt als het ware een vering/demping op maat samengesteld door andere veren te steken, shims te vervangen en de juiste olie te gebruiken. Een slecht afgestelde vering/demping kan ronduit gevaarlijk zijn. Je vering  zorgt ervoor dat je banden op de weg blijven.
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: Trigger op 18 april 2017, 09:12
Petje af.
Heb altijd gedacht dat je spaakwielen niet als geheel kunt stralen en coaten.
Dit in verband met het kromtrekken.

Blijkbaar heb ik het mis

Heeft dat ook nog voordelen m.b.t. de rotgevoeligheid van de gouden velgen? Ik zou het geen gek idee vinden om, nu de mijne nog 'hard' zijn, ze ook een laagje extra te geven in een kleur naar wens.
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: PimW op 18 april 2017, 09:46
Het komt voor dat ze krom uit de oven komen, blijft een gokje.

Daarnaast kun je de spaken niet meer spannen en als de velg wel gaat werken kan de coating op/tussen de spaken losbreken.

Als jij je velgen een beetje schoon houd en oppast in de winter met zout blijven ze wel goed hoor.
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: GSXRed op 18 april 2017, 11:47
Petje af.
Heb altijd gedacht dat je spaakwielen niet als geheel kunt stralen en coaten.
Dit in verband met het kromtrekken.

Blijkbaar heb ik het mis

Het blijft altijd een gokje... Een vriend van mij heeft zijn spaakwielen ook laten coaten en het zit er na een aantal jaar nog steeds goed op.
Wel is het zo dat mijn wielen gecoat zijn met een wat flexibere coating dan normaal, deze coating kan je ook zelf makkelijk bijwerken met normale verf mocht er wat af breken.

Mijn wielen zijn zeer zeker niet kromgetrokken, ik heb nieuwe banden laten monteren, de wielen laten balanceren en een paar gram lood was voldoende  8)
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: GSXRed op 18 april 2017, 12:00
Die wordt mooi! Echt goed gedaan.

Toch even een bemerking ivm de demping etc  :  zomaar dikkere olie gebruiken is volgens mij de simpelste manier om iets aan de demping te doen maar om het echt goed te doen komt er toch wel veel  vakmanschap en ervaring  aan te pas : meten/weten  en uitproberen.Specialisten stellen  alles af op  het gewicht van de rijder, welk terrein je rijdt etc en zorgen ervoor dat je motor in balans blijft. Hierbij  wordt als het ware een vering/demping op maat samengesteld door andere veren te steken, shims te vervangen en de juiste olie te gebruiken. Een slecht afgestelde vering/demping kan ronduit gevaarlijk zijn. Je vering  zorgt ervoor dat je banden op de weg blijven.

Jep, het wordt dus trial & error  ;) ik heb de poten gevuld tot 110mm, (105mm is de maximale hoogte) en ga hier verder mee spelen wanneer de motor kan rijden. Waarschijnlijk moeten er echt nog een aantal cc's uit maar dat gaan we later meemaken. Daarom heb ik bewust de poten ietsje uit de kroonplaat laten steken, zodat ik straks makkelijker de boel kan aanpassen (lucht toevoegen/olie erin/eruit busjes eruit/erin busjes langer/korter maken e.d.)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170415-WA0007.jpg)

De vering moet kloppen, het gaat tenslotte om mijn eigen veiligheid en die van andere weggebruikers.
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: Trigger op 18 april 2017, 12:33
Het komt voor dat ze krom uit de oven komen, blijft een gokje.

Daarnaast kun je de spaken niet meer spannen en als de velg wel gaat werken kan de coating op/tussen de spaken losbreken.

Als jij je velgen een beetje schoon houd en oppast in de winter met zout blijven ze wel goed hoor.

Dat is wat ik nu doe, in het vet houden en zorgen dat het vocht er dus (hopelijk) uit blijft.
Ik ben ook niet ontevreden over de kleur, maar ik overweeg de kappen mettertijd (in de zomer oid) te spuiten (inclusief de tank) voor een make-over en ik twijfel daarbij of goud wel bij de nieuwe kleur(en) past. Nu ik dit zag dacht ik - misschien is de velgen spuiten wel dubbel winst: kleurtjes + extra bescherming.

Moeten ze perse gebakken worden ja? Ik dacht dat je ook koud kon spuiten, ik wil namelijk mijn tank ook doen, moet die dan ook de oven in?
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: PimW op 18 april 2017, 13:09
Spuiten is wat anders dan poedercoaten :)
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: Trigger op 18 april 2017, 13:19
Spuiten is wat anders dan poedercoaten :)

Goeiemorgen Trigger, ik zit weer lekker op te letten ;D.

Check. Spuiten is geen issue dus.
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: GSXRed op 18 april 2017, 15:08
Spuiten is zelfs een betere optie dan coaten, het spul hoeft Idd de oven niet in waardoor je de lagers kan laten zitten en de passing perfect blijft.

Met coaten moet je de passingen en schroefdraden heel goed afschermen om de boel later weer passend te krijgen.

Ikzelf ben lui en heb voor de simpele oplossing gekozen, coaten en eventuele schroefdraden opnieuw tappen .
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: GSXRed op 19 april 2017, 10:56
Gisterenavond nog even iets gedaan, de CR remtrommel moest nog even worden verankerd.

Deze hing los in de ruimte te bungelen dus gaf zo niet echt remkracht   ;D
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170418-WA0020.jpg)

Ik heb de bout gebruikt die bij de AT achterbrug geleverd is (grote inbus bout met M12 x 1.25 draad)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170418-WA0018.jpg)

De onderdelen die ik gebruikt heb
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170418-WA0017.jpg)

Even tappen (M12x1.25)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170418-WA0016.jpg)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170418-WA0015.jpg)

Standaard M12 draadeind gepakt, op lengte gezaagd en een paar draadbussen erop geschroefd en deze vastgehecht met een paar lasjes
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170418-WA0013.jpg)

Het draadeind met de busjes in een passend aluminium buisje gepropt
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170418-WA0014.jpg)

En hoppa, net echt!  8) ;D
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170418-WA0011.jpg)

En vastgezet, genoeg ruimte en het werkt!
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170418-WA0005.jpg)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170418-WA0003.jpg)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170418-WA0008.jpg)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170418-WA0007.jpg)
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: honda2x op 19 april 2017, 13:46
netjes  ;D
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: GSXRed op 24 april 2017, 10:25
Dank je!  ;)
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: GSXRed op 24 april 2017, 10:25
Ik probeer de Transalp zo kaal mogelijk te houden, maar sommige dingen moeten wel aangepast worden...
Het moet immers ook een beetje smoelen :)

De zijkappen voor de radiateuren worden niet gebruikt en ik wil de radiateuren niet echt overduidelijk in het zicht hebben.

Ik heb daarom mijn boor en tapset maar weer tevoorschijn gehaald, de M6 bevestigingspunten voor de radiateurs heb ik opgeboord en getapt naar M8.
Daarna heb ik 2 lange draadeinden gepakt, en deze 'volgedraaid' met M8 verlengingsmoeren om een beetje body te krijgen op het draaideind.
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170423-WA0001_1.jpg)

Een paar aluminium pijpjes op maat gesneden
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170423-WA0010.jpg)

2 stroken aluminium platstaf gepakt (4mm dik x 80mm breed x 300mm lang), warmgestookt met een brander en een beetje gebogen tussen de bankschroef
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170423-WA0002.jpg)

En tadaa, we kunnen op wintersport hahaha!!!
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170423-WA0003.jpg)

Beetje bijgeslepen (de hoeken afgerond), 2 gaatjes geboord en zwart gespoten met hittebestendige lak.
Een beetje bakken in de oven en dan is dit het resultaat
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170423-WA0019.jpg)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170423-WA0025.jpg)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170423-WA0021.jpg)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170423-WA0013.jpg)

Persoonlijk vind ik het goed smoelen :)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170423-WA0017.jpg)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170423-WA0027.jpg)

Het grappige is dat het geheel eigenlijk super stevig is, maar of dat het bij een crash inderdaad voldoende stevig is gaan we ervaren hahaha!
Time will tell, maar voor nu ben ik tevreden met het resultaat.


Verder ook even silicone radiateurslangen gemonteerd, zelf vind ik dit altijd heel mooi eruit zien!
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170423-WA0008.jpg)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170423-WA0006.jpg)


Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: Reier op 24 april 2017, 17:43
Gaaf project hoor, ziet er erg netjes uit ;D
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: xrvtuur op 24 april 2017, 19:57
Ziet er leuk uit die kapjes en als hij stilstaand omvalt zal het ook wel stevig genoeg zijn maar bij een schuiver verwacht ik dat misschien zelfs wel hapt en het hele zooitje verbuigt naar voor of achter
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: Sopa op 25 april 2017, 09:35
Hoelang en op hoeveel graden bak je zoiets?
Is t dan steviger dan gewone lak?
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: Brombeer op 25 april 2017, 09:59

Nou, absoluut leuk gedaan!

Red geeft zelf al aan dat het vooral cosmetisch is en vraagt zich ook af of het een impact goed zou weerstaan.

Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: GSXRed op 25 april 2017, 13:40
Nou, absoluut leuk gedaan!

Red geeft zelf al aan dat het vooral cosmetisch is en vraagt zich ook af of het een impact goed zou weerstaan.

Jep, ik denk dat het bij een harde crash echt niet heel blijft!  ;D
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: GSXRed op 25 april 2017, 13:41
Hoelang en op hoeveel graden bak je zoiets?
Is t dan steviger dan gewone lak?

Op 300 graden in de oven en lekker een halfuurtje bakken! :)

Het is veel steviger dan normale spuitlak, zelfs brandstofbestendig als het goed uitgehard en gebakken is!  8)
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: GSXRed op 27 april 2017, 21:58
Vandaag nog heel even wat kunnen doen. :)

Mijn Transalpje wordt echt een mixed up Honda, de volgende donor delen zitten er ondertussen op;

-voorvork XR600R
-achterbrug van een XRV 750
-achterschokdemper van een CR250
-voorspatbord van een CRF450
-remtrommel van een CR250
-achterspatbord van een CRF250

Jep, achterspatbord die moest ik nog even pas maken dus dat heb ik vandaag gedaan.
Helaas past niks 1 op 1, maar goed... een mens moet een hobby hebben niet waar?!? ;)

(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170427-WA0001.jpg)

Grof gezaagd met de Dremel
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170427-WA0027.jpg)

Binnenspatbord van de Transalp ook maar in stukken gezaagd, deze moet ik nog verder bijwerken zodat de boel weer netjes dicht wordt
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170427-WA0010.jpg)

Past al vrij netjes zo
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170427-WA0008.jpg)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170427-WA0007.jpg)

Het is jammer maar helaas, maar verlichting moet er wel op...
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170427-WA0016.jpg)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170427-WA0026.jpg)

En het resultaat van vandaag, ik heb even mijn bagster gemonteerd, vind het wel vet zo'n leren tank! Beetje Mad Max haha
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170427-WA0028.jpg)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170427-WA0023.jpg)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG-20170427-WA0019.jpg)
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: Sopa op 28 april 2017, 20:20
Van de zomer lekker naar een watertje rijden, kun je t achterspatbord als duikplank gebruiken  ;)

Leuk om te volgen en om te zien hoe je alles aanpakt. Ben benieuwd hoe die wordt. Weet je de kleurstelling al?

Vind alleen de koplamp te modern voor de motor, iets rechthoekigs zou hem wel staan. Honda MT achtig ofzo..

succes, keep up the good work
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: GSXRed op 28 april 2017, 22:22
 ;D ;D ;D deze Alp zal hopelijk veel water zien  ;)

Ik wil juist de Alp een beetje moderniseren, dus de spatborden en koplamp blijven er mooi op!  >:D

Kleurstelling... Tja... Zwart en zwart hahaha misschien leuk ik hem wel op met een paar stickers ofzo maar voorlopig is zwart de boventoon
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: Sopa op 29 april 2017, 08:24
Zwart en zwart is altijd een mooie combinatie  8)
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: GSXRed op 29 april 2017, 22:13
Mooi zwart is niet lelijk!  ;)
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: Brombeer op 29 april 2017, 23:36

Is dat nog je originele stuur?  #sucks


Met een enduro stuurtje (rechter, stuureinden meer naar vooren) stuurt het als een dolle  :)
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: GSXRed op 08 mei 2017, 10:56
Jep, is het orginele stuurtje.

Ik ga het eerst met dit stuurtje proberen en als het inderdaad blijkt tegen te vallen, dan koop ik wel een ander stuurtje ;)
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: GSXRed op 08 mei 2017, 10:56
Gisteren nog even een beetje geprutst

Nieuwe accu erin
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG_20170502_215843.jpg)
Draden getrokken en valbeugels pas gemaakt en gemonteerd
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG_20170502_215925.jpg)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG_20170502_220105.jpg)

Luchtfilterbuis weer aangesloten op de carburateurs
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG_20170502_215903.jpg)
Natuurlijk een nieuw luchtfiltertje ;)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG_20170502_220045.jpg)

Mijn DHZ mudflap aan de binnenzijde
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG_20170502_220008.jpg)
Ziet er best wel aardig uit zo
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG_20170502_215946.jpg)

Zadeltje erop, deze sluit nu heel erg mooi aan bij het achterspatbord en 'there is light!' :)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG_20170507_223925.jpg)
Ow ja... de standaard heb ik ook verlengd... Deze was veel te kort voor de huidige setup. De standaard is nu 90mm langer
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/WP_20170503_21_56_51_Pro.jpg)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/WP_20170503_21_56_35_Pro.jpg)

Bijna zover!!! :)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/WP_20170507_003.jpg)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/IMG_20170507_223805.jpg)
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: Trigger op 08 mei 2017, 11:25
Moet zoiets nou ook opnieuw gekeurd worden bij de RDW oid? Of loopt dat allemaal wel los?
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: Patjuuuh op 08 mei 2017, 11:41
Ziet er gruwelijk uit >:D
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: GSXRed op 08 mei 2017, 12:31
Moet zoiets nou ook opnieuw gekeurd worden bij de RDW oid? Of loopt dat allemaal wel los?

Het frame en het motorblok is origineel Transalp, de nieuwe wielbasis heb ik nog niet nagemeten maar daar heb ik 60mm marge.

Verder is de verlichting allen voorzien van een E keur en zijn de banden continental tkc80, dus weg legaal

RDW keuring lijkt mij dan niet noodzakelijk, de motor is voornamelijk optisch veranderd.
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: GSXRed op 08 mei 2017, 12:31
Ziet er gruwelijk uit >:D

Tnx!
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: PimW op 08 mei 2017, 13:22
Strikt gesproken moet je hem ter identificatie aan de RDW overhandigen, omdat je voorvork en achterbrug van een andere motorfiets ingebouwd hebt. Als ik mij dat goed herinner.

Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: xrvtuur op 08 mei 2017, 15:05
Tkc 80 is volgens mij snelheids index Q, is 160kmpu, en daar door niet legaal voor alp
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: The Headless Horseman op 08 mei 2017, 18:14
Strikt gesproken moet je hem ter identificatie aan de RDW overhandigen, omdat je voorvork en achterbrug van een andere motorfiets ingebouwd hebt. Als ik mij dat goed herinner.

Ik meen ook idd dat als de wielbasis méér dan een x-aantal procenten veranderd is, je opnieuw moet laten keuren ja  :-\
Maar ach, who cares  ;D
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: GSXRed op 08 mei 2017, 18:20
Tkc 80 is volgens mij snelheids index Q, is 160kmpu, en daar door niet legaal voor alp

Mijn Alp haalt de 180 km per uur niet hoor  ::)

 ;D

Ik zorg er wel voor dat dit soort zaakjes altijd in orde zijn hoor!
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: GSXRed op 08 mei 2017, 18:25
Strikt gesproken moet je hem ter identificatie aan de RDW overhandigen, omdat je voorvork en achterbrug van een andere motorfiets ingebouwd hebt. Als ik mij dat goed herinner.

Alleen als je de wielbasis met meer dan 6 cm verlengt of verkort... Heb het heel even nagevraagd aan oom agent, tevens motorrijder, tevens goede vriend. ;)

Mijn wielbasis bekend bij de RDW zou 151 cm moeten zijn, deze is nu 157,5 dus 1,5 cm te lang... Kwestie van de voorste veerpoten iets verder door de kroonplaat steken > wielbasis wordt kleiner > dan geen probleem!  C:-)

(moet ze dan wel een heel stuk door mijn kroonplaten steken maar goed...  :o)

En ben het met Headless eens, niemand die er naar kraait  :angel:
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: xrvtuur op 08 mei 2017, 20:17
Mijn Alp haalt de 180 km per uur niet hoor  ::)

 ;D

Ik zorg er wel voor dat dit soort zaakjes altijd in orde zijn hoor!

netjes hoor C:-)
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: GSXRed op 08 mei 2017, 21:00
Even wat minder nieuws...

Het blok is gemonteerd met nieuwe pakkingen maar nu zweet/drupt er koelvloeistof tussen zowel de voorste als achterste cilinder...  >:( >:( >:(

Het is niet veel, maar het is wel vochtig en baal hier natuurlijk vreselijk van.

Wat kan hier aan de hand zijn, koppen zouden op het juiste moment zijn vastgezet.
Het lijkt mij namelijk sterk dat pakkingen eerst verzadigd moeten worden voordat deze pas gaan afdichten.
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: Patjuuuh op 08 mei 2017, 21:16
Even wat minder nieuws...

Het blok is gemonteerd met nieuwe pakkingen maar nu zweet/drupt er koelvloeistof tussen zowel de voorste als achterste cilinder...  >:( >:( >:(

Het is niet veel, maar het is wel vochtig en baal hier natuurlijk vreselijk van.

Wat kan hier aan de hand zijn, koppen zouden op het juiste moment zijn vastgezet.
Het lijkt mij namelijk sterk dat pakkingen eerst verzadigd moeten worden voordat deze pas gaan afdichten.

Kan je zien waar precies de koelvloeistof vandaan komt, rubber ringen nog goed op de plek bij de chromen buisjes?
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: Oldtimer op 08 mei 2017, 21:30
Als je nieuwe pakking ringen hebt gebruikt en de randen vooraf goed hebt schoongemaakt mag dat geen lekkage meer geven.
Wanneer je de oude rubbers hebt gebruikt gaat dat geheid lekken.

Dat zijn de enige plaatsen waar de koelvloeistof het blok in en uit gaat
Het zijn er in totaal 4, dus ff goed kijken waar precies het lekt.
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: GSXRed op 09 mei 2017, 00:10
Nou... heb de motor aan de praat gekregen dus kon gelijk even alles bekijken qua lekkage.
Bij nader inzien blijken dus alle 4 die rubberen ringen te lekken...

Dus dat worden 4 nieuwe pakkingen   :o

Nog tips voor montage?



Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: Patjuuuh op 09 mei 2017, 10:10
Je kan die rubbers wat invetten met vaseline, maakt montage wat makkelijker.
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: Oldtimer op 09 mei 2017, 10:21
De binnenkant goed schoonmaken. Ik gebruik daar een klein borsteltje voor van de dremel.
Dan inderdaad een beetje zuurvrije vaseline eraan voordat je de boel in elkaar steekt.

Kijk ook even of de bevestigings lipjes die aan de buisjes zitten niet gebogen zijn.
Ze moeten mooi haaks op het pijpje staan.

Suc6 en dat lukt jou wel. ;)
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: GSXRed op 09 mei 2017, 11:10
 Dank jullie voor de tips heren! 8)
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: GSXRed op 16 mei 2017, 22:57
De brommer is ondertussen lekvrij, het waren idd die verdraaide rubbertjes die helemaal verdroogd waren.. :o
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: GSXRed op 16 mei 2017, 23:12
Vanavond toch nog even iets gedaan, ik heb een beetje chronisch tijd tekort de laatste tijd >:(

Even de elektra aangesloten, remlicht werkt evenals de knippers 8)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/DSC_0032.jpg)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/DSC_0033.jpg)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/DSC_0034.jpg)

Achterrem definitief gefikst, deze komt nu netjes weer terug
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/DSC_0012.jpg)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/DSC_0014.jpg)

Voorkant als laatste, het einde is bijna in zicht!  8)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/DSC_0028.jpg)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/DSC_0029.jpg)
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: wimj op 17 mei 2017, 13:16
Wat een mooi ding wordt dat! Vooral de foto van de achterzijde vind ik indrukwekkend, respect!
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: marccoef op 17 mei 2017, 18:17
Gewoon een akra eronder! dat is echt tof!
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: The Headless Horseman op 17 mei 2017, 18:59
Hij word zéker erg gaaf ja  8)
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: GSXRed op 17 mei 2017, 22:15
Dank jullie wel allemaal! Ik hoop de motor over 2 weken rijdende te hebben (moet het doen in mijn verloren uurtjes :o) en dan blubberen maar!!! 8)

Ben benieuwd hoe het gaat rijden, want feitelijk is het een nieuwe fiets... Maar ik heb zomaar het idee dat ik aan de vering nog wel het ea moet gaan sleutelen haha
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: GSXRed op 23 mei 2017, 10:40
Is dat nog je originele stuur?  #sucks


Met een enduro stuurtje (rechter, stuureinden meer naar vooren) stuurt het als een dolle  :)

Toch maar naar je geluisterd...  :angel:

Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: GSXRed op 26 mei 2017, 23:21
En toen was de brommert opeens klaar... :o

Morgen mijn eerste rit en even de puntjes op de "I" zetten
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/DSC_0054_1.jpg)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/DSC_0065_1.jpg)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/DSC_0061_1.jpg)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/DSC_0068.jpg)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/DSC_0070.jpg)
(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/DSC_0075-1_1.jpg)
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: The Headless Horseman op 26 mei 2017, 23:24
Hij kan zó in de volgende Mad Max meedoen  8)
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: GSXRed op 26 mei 2017, 23:49
Haha ja en eigenlijk was dat ook wel het thema van mijn projectje  >:D
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: SAH op 27 mei 2017, 09:20
Wat een monster (in positieve zin). Misschien heb ik er overheen gelezen maar wat voor spiegels zijn dat?
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: wimj op 27 mei 2017, 10:07
Applaus!!! Heel mooi geworden. Maar ketting niet te ruim smeren!
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: Patjuuuh op 27 mei 2017, 10:45
Mooi apparaat!
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: xrvtuur op 27 mei 2017, 11:08
bruut ding geworden, niks meer aan doen.
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: Trigger op 27 mei 2017, 12:43
Filmpje!
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: GSXRed op 27 mei 2017, 13:45
Wat een monster (in positieve zin). Misschien heb ik er overheen gelezen maar wat voor spiegels zijn dat?

BMW GS imi spiegels  ;)

Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: GSXRed op 27 mei 2017, 13:47
Dank jullie allen voor de complimenten!

Ik heb wel een filmpje maar heb geen idee hoe ik dat moet posten en om nu een nieuw account ergens te openen voor het filmpje :o

Jullie horen dat ding vanzelf wel tijdens een toertocht oid! ;)
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: ddw op 27 mei 2017, 14:32
Heel gaaf apparaat geworden! Ben benieuwd hoe het rijden je bevalt na alle aanpassingen!
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: Trigger op 27 mei 2017, 14:49
Dank jullie allen voor de complimenten!

Ik heb wel een filmpje maar heb geen idee hoe ik dat moet posten en om nu een nieuw account ergens te openen voor het filmpje :o

Jullie horen dat ding vanzelf wel tijdens een toertocht oid! ;)

Met mij delen via een of ander file sharing medium, en dan zet ik hem op mijn kanaal inclusief een linkje voor je.
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: GSXRed op 27 mei 2017, 20:15
Hopelijk staat er straks een filmpje online (via Trigger)  8)

Net een heerlijk stuk gereden, achterrem moest nog een beetje bijgesteld worden maar verder top! Bochtjes gaat prima met de noppen en handjes kunnen van het stuur! Kortom, project geslaagd!

Demping werkt overigens ook als een trein! :)
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: Timy op 27 mei 2017, 20:57
Super gaaf geworden. Complimenten  :)
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: Trigger op 27 mei 2017, 22:07
De video:

https://youtu.be/r7A1EOKfjbg
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: luwe op 27 mei 2017, 22:12
 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8)
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: Derofun op 29 mei 2017, 09:57
Supervet!  :D
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: Trigger op 29 mei 2017, 10:04
Ik denk dat je je roeping gemist hebt, Edwin. Misschien moet je ze gaan verkopen op bestelling 8).
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: GSXRed op 29 mei 2017, 10:37
Ik denk dat je je roeping gemist hebt, Edwin. Misschien moet je ze gaan verkopen op bestelling 8).

Woehaha nou nee, ik zeg heeeeeeeeel eerlijk... Mijn Suzuki lag/ligt uit elkaar omdat ik deze om ga bouwen tot Chopper/Bobber achtig iets en de vrouw vond het vervelend dat wij samen niet meer konden rijden. Ik had zoiets van, ok ik koop voor weinig een Transalpje en ga hier wel mee rijden zodat ik op mijn gemakje de Gsxr kan ombouwen.  Alleen voor dat ik het wist was de Alp ook een project geworden. :-X

Maar al met al een zeer geslaagd projectje, zaterdag en zondag lekker met dat ding gereden (vandaag overigens ook, ik ben nu op kantoor met het ijzeren ros hier voor de deur) en de reacties van mede motor gebruikers maar ook voorbij gangers is enorm  ;D

De motor is eigenlijk absurd hoog, ik ben zelf 1.87m maar sta op mijn teentjes voor een verkeerslicht. En verder zit er een heerlijke brom in de uitlaat, en met de 14-47 vertanding is hij lekker vlot in het stadsverkeer (top is nu wel 125-130 km GPS gemeten op de snelweg, dus daar lever ik wel iets in).

Gisteren ook even bij ons in Schijndel een paar off-road paadjes gepakt, de demping is eigenlijk bijna perfect zo. Achter is de demping perfect, aan de voorkant moet ik even spelen met de hoeveelheid olie, een klein beetje eruit per poot zou beter off-road zijn... Het is een beetje jammer enerzijds, want voor straatgebruik is de demping eigenlijk perfect... De rechtuit stabiliteit is goed, en je gooit hem zo een bocht in, no problemo! 

Ow ja... Die Tkc 80 bandjes.... I like!!! Off-road gaat prima met die dingen (mulle zand,later grasland is geen probleem. Voldoende tractie en geeft veel vertrouwen) en wat ik zo mooi vind... Op asfalt heb je helemaal niet het gevoel dat je met noppenbanden rijdt, het afrol geluid is niet storend en die dingen plakken echt goed!!

Resume: ik ben een tevreden man en blij met de Alp!  Ik ben positief verrast over de huidige rij eigenschappen en vind de reacties van mensen heerlijk!  Niemand kan deze motor plaatsen, het is geen Transalp, het is geen Africa Twin, het is geen Xr600r, geen CR en ook geen Crf. Het is een mix van dit alles en daarom zijn de reacties ook zo leuk! :))
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: Patjuuuh op 04 juni 2017, 21:30
Mag ik vragen waar je die radiateur slangen vandaan hebt ::) ik heb namelijk een gaatje in een van de slangen en ben benieuwd wat het kost ;D bedankt alvast
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: Peter M op 05 juni 2017, 00:27


Ow ja... Die Tkc 80 bandjes.... I like!!! Off-road gaat prima met die dingen (mulle zand,later grasland is geen probleem. Voldoende tractie en geeft veel vertrouwen) en wat ik zo mooi vind... Op asfalt heb je helemaal niet het gevoel dat je met noppenbanden rijdt, het afrol geluid is niet storend en die dingen plakken echt goed!!




Rij sinds kort op Tkc 80 en ben het met je eens. Maar in de regen is het slip & slide. Dan maar iets langzamer ;D .
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: GSXRed op 05 juni 2017, 09:57
Mag ik vragen waar je die radiateur slangen vandaan hebt ::) ik heb namelijk een gaatje in een van de slangen en ben benieuwd wat het kost ;D bedankt alvast

Goedemorgen! Deze heb ik van Ebay UK.

Net zoals alle lagers (All Balls Racing), de tankhoes (Bagster), de bougies, het 14tands kettingwiel (Afam) en de rem & koppelingshandles heb ik ook van Ebay UK gekocht.

Linkje voor de slangen: (super kwaliteit en super pasvorm en verhoudingsgewijs veel goedkoper dan origineel!)
http://www.ebay.com/itm/HONDA-XL-600-V-TRANSALP-1987-1993-HIGH-PERFORMANCE-SILICONE-RADIATOR-HOSES-/162270773596?hash=item25c817815c:g:CKEAAOSwXeJYHmMS

Veel plezier op Ebay!  ;)
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: GSXRed op 05 juni 2017, 10:09

Rij sinds kort op Tkc 80 en ben het met je eens. Maar in de regen is het slip & slide. Dan maar iets langzamer ;D .

Zaterdag zat ik toevallig in een hoosbui en ik moet zeggen dat het mij wel meeviel. Bochtjes met (aan)gepaste snelheid nemen en gewoon rustig accelereren en dan is er niks aan de hand. De bandjes geven inderdaad minder grip in regen maar het is zeker niet zo dat het 'horror' banden zijn wat sommige posters op internet willen doen geloven.

De pro's wegen zwaarder dan de con's in dit geval, dichter bij legaal met een offroad band rijden dan deze kom je niet. En ja, het zijn dure bandjes en ja, de achterband zal niet zo lang meegaan maar de tractie die ik nu 4x heb mogen ervaren offroad is vergelijkbaar met de crossbandjes die ik vroeger onder mijn CFR had liggen, prima dus!  8) Het is maar net voor wat je kiest, mijn motor is slechts een speeltje voor de blubber en zal vaker op zandpaadjes te vinden zijn dan op het asfalt. Maar!! Als ik de motor gewoon zou gebruiken voor een enkele keer zandpad en vaker asfalt dan had ik de Heidenau's laten monteren.
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: GSXRed op 05 juni 2017, 21:44
Vandaag de demping in mijn voorvork aangepast (beetje olie eruit) en hoppa... lekker een rondje om het huis 8)

Even een paar foto's, misschien wel een ideetje om hier eens een ritje te organiseren?  :angel:

Kiezelpaadjes
(http://i.imgur.com/u6ibXlY.jpg)
(http://i.imgur.com/Hx6rz7X.jpg)
(http://i.imgur.com/yNVpkSb.jpg)

Bospaadjes
(http://i.imgur.com/rEZcOr2.jpg)
(http://i.imgur.com/GliJTkI.jpg)
(http://i.imgur.com/3tHAzxR.jpg)

Zandpaadjes met lekker mul zand 8)
(http://i.imgur.com/iTaDbJ5.jpg)
(http://i.imgur.com/K2zlHhO.jpg)
(http://i.imgur.com/bCQvO2s.jpg)

Oftewel, de brommert is klaar voor gebruik en is perfect zo! Demping goed, bandjes goed, heerlijk in balans en goed met de motor te sturen oftewel goede kettingwiel verhouding (14T/49T)
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: Oldtimer op 06 juni 2017, 23:14
Citaat
ideetje om hier eens een ritje te organiseren?


Wat weerhoud je ervan ?????
Laat maar weten als je hulp nodig hebt.
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: GSXRed op 06 juni 2017, 23:42
Uhm... Tja... als ik hier een beetje lees over de toer tochten dan wil iedereen de route van te voren in hun navigatie laden, ik zie termen zoals roadbooks voorbij komen en ik ben gewoon iemand van: we hebben een voorrijder en de rest van de meute volgt gewoon...

Oftewel; ik heb niet de knowhow mbt navigatie en dat soort dingen, ik kan mezelf er ook niet in verdiepen. Dus daarom volg ik liever  ;D
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: Oldtimer op 07 juni 2017, 08:25
Gewoon een keer samen rijden met een van ons.
Er wordt dan een triplog gemaakt.
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: GSXRed op 07 juni 2017, 09:35
De 25e ben ik er sowieso bij dus dan kan ik even afkijken  ;D ;)
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: Oldtimer op 07 juni 2017, 16:26
Mooi, tot dan. ;D
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: GSXRed op 09 juni 2017, 22:25
Ondanks dat mijn projectje geslaagd is, heb ik toch wel een dingetje waar ik minder gelukkig van wordt... :(

Mijn brommer is met opzet 'verhoogd', gewoon omdat ik het leuk vind en omdat ik met mijn 1.85 cm graag op mijn teentjes voor een verkeerslicht sta.  ;D

Dit heeft wel als gevolg dat de achterbrug in een flinke hoek staat waardoor de kettinggeleider best wel snel slijt...
Op zich geen probleem, maar om elke 500 km dat ding a €45 te vervangen is best wel een dure aangelegenheid haha

De kettinggeleider die nu 350 km oud is:
(http://i.imgur.com/aql1yta.jpg)
(http://i.imgur.com/Xi1oBBN.jpg)
(http://i.imgur.com/T37WixE.jpg)
Al aardig aan het slijten dus...

Even een bezoekje aan de keuken en daar vind ik zoiets, een snijplank van HDPE van 15mm dik
(http://i.imgur.com/TeXQs2O.jpg)

Even zagen
(http://i.imgur.com/F8SObrR.jpg)

Warm stoken met een verfstripper en buigen
(http://i.imgur.com/gYUQbZy.jpg)
(http://i.imgur.com/WGKrbwO.jpg)

Het bouwpakket
(http://i.imgur.com/FDvCwXt.jpg)
(http://i.imgur.com/cfbvOQB.jpg)

Gaatje geboord in de achterbrug en M6 draad getapt
(http://i.imgur.com/vW58PFc.jpg)

En het resultaat, voorlopig kan ik even vooruit!
(http://i.imgur.com/MDRtlJ4.jpg)
(http://i.imgur.com/F70VkxM.jpg)


Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: ChrisvdSchoot op 09 juni 2017, 23:00
En waarop snijden we nu de piepers??
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: alain op 10 juni 2017, 08:46
Kun je dit dan gemakkelijk vervangen zonder de achterbrug los te maken?

Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: GSXRed op 10 juni 2017, 09:25
 ;D de piepers kopen wij al jaren kant en klaar geschild haha

Ennuh, ik heb een Africa Twin achterbrug en daarvan kan je kettinggeleider heel makkelijk demonteren zonder de achterbrug eruit te halen. Bij een Transalp achterbrug moet je helaas wel de complete brug demonteren om zoiets te vervangen.
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: PimW op 10 juni 2017, 10:48
En zo is het!

Mijnes is ook al bijna af enzo.  ???
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: GSXRed op 10 juni 2017, 11:12
En zo is het!

Mijnes is ook al bijna af enzo.  ???

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe jouw motor er straks uitziet...

Zal vast wel een kunstwerk op wielen zijn als ik jou zo mag inschatten  8)
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: PimW op 10 juni 2017, 11:22
Zou leuk zijn. Ben nu aan twee frames tegelijk bezig. Ene frame de voortank en uitlaat, andere frame de achtertank en swingarm.
Maar heb tussendoor al die bakjes en voetsteuntjes en toen besloot ik dat mijn andere motor ook even aandacht nodig had.

In September ga ik stage lopen dus dan zijn mijn avonden en weekenden als het goed is weer een paar maanden vrij ;D
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: jaspersFZR op 12 juni 2017, 20:39
Mooi zo je kettinggeleider!

Een vraagteken, wat als het kunststof is weggesleten tot aan de boutkoppen? (de boutkoppen zien eruit alsof ze niet ver onder het maaiveld staan)

even out of the box denkend, is het een idee om gewoon een verende meelooprol op je ketting te zetten ipv zo'n geleider?

Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: alain op 12 juni 2017, 22:19
Je zou de druk op je kettinggeleider wel enigszins kunnen verminderen door zowel voor als achter een groter tandwiel te monteren.
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: GSXRed op 12 juni 2017, 22:23
Ik ben al aan het verzinnen hoe ik het probleem ketting geleider op ga pakken, want dat ding slijt ook als de brandweer...

Achter heb ik al het grootste tandwiel (49t) en voor ook. (16t) het 14tje ligt al op mijn werkbank, onnodig haha
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: Patjuuuh op 12 juni 2017, 22:40
Sow, dat ding slijt echt snel. Misschien iets om een extra tandwiel te maken boven je achterbrug. Net zoals je fiets maar dan andersom zodat de ketting iets gelift word.
Titel: Re: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties
Bericht door: GSXRed op 12 juni 2017, 22:57
Sow, dat ding slijt echt snel. Misschien iets om een extra tandwiel te maken boven je achterbrug. Net zoals je fiets maar dan andersom zodat de ketting iets gelift word.

Met dat idee loop ik al even dagen te stoeien... Punt is alleen dat er onder het luchtfilterhuis weinig ruimte is.... Dus ben er nog niet helemaal over uit