Transalpclub Forum

Techniek => Honda Transalp => Topic gestart door: frits barends op 22 maart 2017, 20:27

Titel: blok eruit, en weer erin. transalp 600
Bericht door: frits barends op 22 maart 2017, 20:27
hoi,

Ik heb zojuist mijn blok eruit gekregen na veeeeel ge-emmer en gedoe. >:(

Het lijkt wel of  het rechtstandig niet kan, want toen het blok er half uit was, moest ik het kantelen en eruit trekken.

Is hier een handigheidje voor om deze actie wat gemakkelijk te laten verlopen?

Straks gaat het andere blok erin , en het zou fijn zijn als dat wat " makkelijker" gaat ...
Titel: Re: blok eruit, en weer erin. transalp 600
Bericht door: Arjen op 22 maart 2017, 21:31
Makkelijkst met z'n twee en inderdaad kantelen en draaien vanaf de linkerkant.
Titel: Re: blok eruit, en weer erin. transalp 600
Bericht door: frits barends op 22 maart 2017, 21:33
linkerkant?  ik heb het blok er aan de rechterkant eruit gekregen.

Ging wellicht daarom zo moeilijk?
Titel: Re: blok eruit, en weer erin. transalp 600
Bericht door: Oldtimer op 22 maart 2017, 23:03
Kwartslag draaien en links naar boven eruit
Titel: Re: blok eruit, en weer erin. transalp 600
Bericht door: Waffie op 23 maart 2017, 00:37
 Ieder zijn voorkeur

 ik doe het soms vanaf de rechterzijde.
 maar alles hangt een beetje af van hoeveel handjes je in de buurt hebt

mvg
Titel: Re: blok eruit, en weer erin. transalp 600
Bericht door: xrvtuur op 23 maart 2017, 05:33
ik weet niet hoever je motor uit elkaar ligt maar ik heb de klepdeksels eraf gehaald, blok op de rechter zijkant gelegd en dan het frame er over heen gelegd.
Titel: Re: blok eruit, en weer erin. transalp 600
Bericht door: frits barends op 23 maart 2017, 12:25
de motor is in zoverre intact dat alleen het blok er nu uit is.

Ga het andere blok terugplaatsen zoals nu wordt aangegeven, ik denk dat het nu wel sneller moet gaan.

De frame buizen wat beschermen, en dan blok dus al kwartslag gedraaid in het frame schuiven en dan in positive draaien. Toch?

.
Titel: Re: blok eruit, en weer erin. transalp 600
Bericht door: Oldtimer op 23 maart 2017, 15:57
Ik leg het blok er dwars in en draai vanaf de linkerkant de boel omhoog en dan erin.
Zoveel mogelijk deksels eraf halen behalve de achterste klepdeksel.\
Die krijg je er nooit meer op als het blok er stijf in ligt.
Titel: Re: blok eruit, en weer erin. transalp 600
Bericht door: frits barends op 23 maart 2017, 22:03
begin je met het blok in de dwars stand gewoon rechtop?

steek je dan als eerst de achterkant erin( waar dus tandwiel zit) en draait hem dan in positie ?
Titel: Re: blok eruit, en weer erin. transalp 600
Bericht door: Oldtimer op 23 maart 2017, 22:43
Yep.
Links omhoog draaien
Titel: Re: blok eruit, en weer erin. transalp 600
Bericht door: Brombeer op 23 maart 2017, 23:48
(..) De frame buizen wat beschermen (..)

Ook je blok inpakken. Alles krast als de ziekte. Frame gaat daarna op die plekken roesten, blok gaat daarna op die plekken oxideren.

Als je moederziel alleen bent, beide motordeksels afnemen (koppelingskant en dynamokant) en voorste klepdeksel, til je hem er zo in. Nadeel is wel dat je dan superschoon moet werken (bijv. alle omliggende delen van frame schoonmaken en/of inpakken in plastic of schone doeken). En je zult die verbroken motordekselpakkingen moeten vervangen.


Hoe luier je bent, hoe lastiger het is  ;)


Titel: Re: blok eruit, en weer erin. transalp 600
Bericht door: downunder op 24 maart 2017, 09:04
Op zich jammer dat de framebuizen onderlangs niet (deels) te demonteren zijn. Ik vond het ook een k* klus. Uiteindelijk blok op de kant gelegd en met 2 man het frame eromheen bewogen. Ik vond dat makkelijker dan het blok met 2 man erin tillen. Werkt uiteraard alleen makkelijker als het frame kaal is ;)
Titel: Re: blok eruit, en weer erin. transalp 600
Bericht door: robgoesdakar op 24 maart 2017, 11:46
Ik ga binnenkort maar eens oefenen op een 650 .....  :angel:
Titel: Re: blok eruit, en weer erin. transalp 600
Bericht door: frits barends op 26 maart 2017, 22:13
het blok zit erin, maar dat ging niet zo gemakkelijk in je eentje..

, en ja, het frame lekker gekrast door de uitgaande as van de versnellingsbak, dat wordt weer bijwerken allemaal..

Straks alles weer aansluiten en opbouwen, en dan hopelijk weer gaan.. :)

nog bedankt voor de reacties  :) :)
Titel: Re: blok eruit, en weer erin. transalp 600
Bericht door: Brombeer op 26 maart 2017, 23:02
Ik ga binnenkort maar eens oefenen op een 650 .....  :angel:

Oh jaaa..? De jouwe..?  ;D


het blok zit erin, maar dat ging niet zo gemakkelijk in je eentje..

, en ja, het frame lekker gekrast door de uitgaande as van de versnellingsbak, dat wordt weer bijwerken allemaal..


Ja nee het blijft een boudklusje.

Je kunt het goed bijspuiten allemaal, lokaal afplakken met schilderstape en kranten, de rest helemaal afdekken in plastiek of kranten i.v.m. spuitnevel.

De kleuren van blok en frame zijn in de meeste paletten van de gangbare merken wel ongeveer te vinden.
Titel: Re: blok eruit, en weer erin. transalp 600
Bericht door: frits barends op 02 april 2017, 19:33
ik rijd inmiddels lekker rond op de transalp.

Het begin was even wennen, maar ik ga het steeds leuker vinden .. :)
Titel: Re: blok eruit, en weer erin. transalp 600
Bericht door: robgoesdakar op 03 april 2017, 10:38
Oh jaaa..? De jouwe..?  ;D
Inmiddels wel ja.... , het meeste werk zit in het strippen en weer opbouwen van de motor.
Het in/uitbouwen van het blok viel mij reuze mee. Ik gebruikte een klein bokje onder het blok zodat je deze iets kunt liften in het frame zodat de draaiing wat makkelijker wordt. Is alleen lastig foto's maken in je uppie....

Haynes riep dat het blok er aan de rechterkant uit zou moeten, maar toen ik bezig was 'floepte' hij er eigenlijk gewoon links het makkelijkste uit.
Nadat het blok los zat en op het bokje rustte heb ik het iets omhoog gekrikt, en de voorkant naar boven gekanteld. Vervolgs het hele blok iets naar de zijkant laten kantelen en met een draai beweging eruit gehaald. (Was natuurlijk relatief makkelijk omdat ook de zijpannen van het blok er al af waren.
Formeel wordt ook het oliefilter verwijderd, maar dat was ik met het terug te zetten blok even vergeten, maar had er geen last van. Alleen het versnellingspookje zat me eigenlijk in de weg.
Wel heb ik die kleine blokjes boven op het blok even verwijderd, dat zorgde er voor dat het net niet wringen was.
Titel: Re: blok eruit, en weer erin. transalp 600
Bericht door: GSXRed op 06 april 2017, 11:53
Ik vond dit de makkelijkste manier, frame op zijn kant, blok op zijn kant. Kan je het makkelijk in je uppie!  8)

(http://i278.photobucket.com/albums/kk107/luchtpomper/Transalp%20Build/20170307_215455.jpg)
Titel: Re: blok eruit, en weer erin. transalp 600
Bericht door: frits barends op 12 april 2017, 21:18
Bedankt voor de duidelijke plaatjes, dat maakt gelijk een boel duidelijk.

dat met die deksels eraf lijkt me de makkelijkste optie :-) :)

Ik heb nu het oude blok open, cilinders inmiddels gehoond, en ga nu de kleppen inslijpen.

Ik zit alleen te dubben hoe ik dat "wiel" waar de dynamo ingaat eraf moet krijgen, om het blok te kunnen delen.

Het blijft meedraaien. Kan ik een zuiger schuinzetten om dat draaien tegen te gaan of is dat niet slim..??

Groetjes,
Titel: Re: blok eruit, en weer erin. transalp 600
Bericht door: Brombeer op 12 april 2017, 21:56


Neenee geen zuiger!  ???


Daar is natuurlijk een officiele blokkeertool voor. Misschien kun je hem even lenen bij je dealert..?

Ik heb het zelf altijd gedaan met een doek aan de andere kant tussen koppelingstandwiel en primaire tandwiel.

De bout v/h vliegwiel gaat er gewoon linksom uit, kracht geleidelijk opvoeren tot hij meegeeft.

Om het vliegwiel er af te drukken heb je ook weer speciale tooltjes, ik gebruikte een wielbout van een Arctros truck. Gewoon in dat gat draaien en opbouwend doorgaan, komt er vanzelf vanaf.

Verlies het spietje (zgn. 'halfmaantje') niet, tussen krukas en vliegwiel.

Achter op het vliegwiel zit een deel van de startkoppeling, de rest ervan op de krukas. Meestal valt het in stukken op je voeten eraf omdat het kleeft. Dat je hem niet in het vuil laat kletteren als dat vliegwiel eraf komt. Dat soort interne delen doe ik altijd een tierap doorheen, dan blijft alles op volgorde bijeen. Daarna in een ruime diepvrieszak o.i.d. om het vuilvrij op te slaan.


Zo heee, en dat allemaal voor een vliegwieleke  :)
Titel: Re: blok eruit, en weer erin. transalp 600
Bericht door: frits barends op 12 april 2017, 22:12
hoi,

bedankt voor de tips.

Ik ga voor die optie van die doek ertussen frutten,  :)

Morgen dan eerst de koppelingskorf eraf, en dat aan die andere kant beginnen..

Bedankt !  :)

Titel: Re: blok eruit, en weer erin. transalp 600
Bericht door: Brombeer op 12 april 2017, 22:27
Doe eerst de moer van de koppeling los (ook met die doek), maar houdt hem handvast nog erop.

Want je hebt de korf nog nodig voor de vliegwielbout. En ook voor de moer van het primaire tandwiel op de krukas.


Ik zie nu dat je een Alp hebt, maar vlgs mij is dat dezelfde draad/diameter voor de vliegwielafneemtool als van een AT.


Waffie/Oldtimer/Rob?  ::)
Titel: Re: blok eruit, en weer erin. transalp 600
Bericht door: PimW op 12 april 2017, 23:23
Een Tomos vliegwieltrekker past ook, is iets van m22x1 oid. Zou ik morgen ff moeten kijken.
Titel: Re: blok eruit, en weer erin. transalp 600
Bericht door: LJ op 13 april 2017, 09:18
M22x1,5 moet je hebben. Ik ben gewoon langs een vrachtwagen dealer gereden en ik kreeg er gewoon 1 mee, moet je nagaan. En haal er ook 2 moeren bij dan kun je er een sleutel op zetten. Ik heb 'm overigens al op meerdere merken motoren gebruikt.

(http://i65.tinypic.com/291cdw2.jpg)
Titel: Re: blok eruit, en weer erin. transalp 600
Bericht door: Oldtimer op 13 april 2017, 09:27
Vliegwielbout van een alp gaat er met de klok mee af. ;) Die van de koppeling korf tegen de klok in. Logisch toch  8)
Titel: Re: blok eruit, en weer erin. transalp 600
Bericht door: Brombeer op 13 april 2017, 20:21

Bij een AT niet. Beide links los rechts vast
Titel: Re: blok eruit, en weer erin. transalp 600
Bericht door: frits barends op 13 april 2017, 20:55
denk dat ik ook maar eens ga shoppen voor zo'n bout, want ik krijg hem anders niet van de as af..

Goed dat ik nu ook de diameter en de spoed weet.. :)

Kanje trouwens de koppelings bout waar die korf mee vastzit ook "gemakkelijk" lossen? De boel blijft meedraaien.

Een oud tandwiel heb ik helaas niet om die as te kunnen blokken.

bedankt voor alle input voor zover  :) dat scheelt een hoop ge-emmer..
Titel: Re: blok eruit, en weer erin. transalp 600
Bericht door: Brombeer op 13 april 2017, 23:15
Arctros bout bij de Mercedes truck garage. Dat ding heeft een ronde kop met een vlak stuk. Met een bahco (of Engelse sleutel) gaat dat desondanks perfect. Anders een andere truckbout scoren waar jouw gereedschap wel wat mee kan.

Zonodig de sleutel met een end pijp o.i.d. verlengen. Ik pak wel es de neuswielzwengel van me aanhangert  ;D

En oh ja, ja, die korf slipt mee inderdaad. Ik heb toen een stuk platstaal op een oud voortandwiel gelast die onder of op de achterbrug of zo bleef steken. Via de versnellingsbak blokkeer je zo die as.


Let wel, het zijn niet de meest verfijnde methodes en je past ze dan ook toe op eigen risico  :)
Titel: Re: blok eruit, en weer erin. transalp 600
Bericht door: frits barends op 15 april 2017, 21:34
hoi,

het vliegwiel is eraf  :)

een trekker van een brommer bleek te passen en toen was het zo gebeurd.

Nu nog ergens een voortandwiel vandaan halen en dan kan de koppelingskorf eraf..

Langzaam maar zeker gaat het lukken met jullie hulp  :)
Titel: Re: blok eruit, en weer erin. transalp 600
Bericht door: Waffie op 15 april 2017, 21:50
 met die dikke doek tussen de tandwielen van de koppeling en de secundaire as gaat het anders ook prima,

kleine aanvulling

Als je de drukplaat van de koppeling  verwijderd maar vervolgens de veren laat zitten en deze weer  opspant met een mbv een  sluitring en  dus de boutjes weer aandraait  druk je de koppelings platen  aan waardoor de boel vast staat
daarna kun je nog steeds de centrale moer bereiken en draai je die  met het juiste gereedschap  los

bijv een kruis sleutel die  met een flinke hamer aangespoort wordt

Titel: Re: blok eruit, en weer erin. transalp 600
Bericht door: frits barends op 15 april 2017, 22:08
bedankt voor de tip , ga dit morgen gelijk proberen  :) 
Titel: Re: blok eruit, en weer erin. transalp 600
Bericht door: Brombeer op 15 april 2017, 23:35
Nee, dat is een mindfuck.

Het koppelingshuis (met het tandwiel achterop) zit met een glijlager op de secundaire as. Hij draait daardoor vrij over die as. De koppelingskorf (dat binnenste deel waar de moer op zit) zit daadwerkelijk daarmee vast op de secundaire as.

Je moet dus de secundaire as zelf blokkeren. Dat kan met een speciaal gereedschap, of op één of andere ándere DIY-manier. Ik heb bijvoorbeeld de versnellingsbak gebruikt, door de secundaire as te blokkeren via de uitgaande as en het voortandwiel met DIY-blokkering. Je moet dan wel de motor in versnelling zetten, liefst in 5e.


Brom
Titel: Re: blok eruit, en weer erin. transalp 600
Bericht door: jeroen emke op 16 april 2017, 00:11
heb dit maar aan gekocht EBC Koppeling Blokkeer tool CT013SP
Titel: Re: blok eruit, en weer erin. transalp 600
Bericht door: Brombeer op 16 april 2017, 00:26
Altijd zo spot-on en to-the-point, die Jeroen :)

Mooie tip, ik ga zo'n ding ook even regelen, want al een poosje ram ik ook geen schroevendraaier meer door het oliefilter maar heb ik daar een keurig tooltje voor. De eerder geposte pic met DIY tool heet TIA, "This Is Africa"  ;D


Wat dat tooltje dan doet, die verbind de korf (ofwel de secundaire as) met het huis en daarmee een geblokkeerde verbinding via het tandwiel achterop en het tandwiel op de krukas.

Je gaat je blok splitsen, dus als de moer op de koppeling los is, voor je de koppeling afneemt, ook de moer van het primaire tandwiel op de krukas lossen  ;)
Titel: Re: blok eruit, en weer erin. transalp 600
Bericht door: frits barends op 16 april 2017, 17:46
jullie hebben gelijk, dat blokkeren met een doek ging idd niet.

Ganu voor de optie om die uitgaande as te blokkeren  :)

Ik Ben nu  bijna klaar met het inslijpen van de kleppen.

Morgen weer verder . :)
Titel: Re: blok eruit, en weer erin. transalp 600
Bericht door: frits barends op 25 april 2017, 16:48
Even een vraagje tussendoor: is het overzetten van de pick-up spoelen een kwestie van omruilen als ik een zwart ( van een eerder bouwjaar dus ) blok zou gebruiken ipv de mijne ( een zilverkleurig uit '99 )

Hierna zou ik deze dan kunnen gebruiken?

groetjes..
Titel: Re: blok eruit, en weer erin. transalp 600
Bericht door: Oldtimer op 25 april 2017, 17:24
Behalve de spoel moet je ook de "vinger "overzetten.

Hier kun je het ook vinden..  maar dan omgekeerd.
http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=14971.msg147373#msg147373
Titel: Re: blok eruit, en weer erin. transalp 600
Bericht door: frits barends op 25 april 2017, 17:38
Hoi,

bedankt voor de "link"  :)

Helemaal duidelijk.  :D

Zou ik dat zwarte blok met gewone verf kunnen spuiten of zou dat er al snel afliggen?
Titel: Re: blok eruit, en weer erin. transalp 600
Bericht door: Oldtimer op 25 april 2017, 17:44
Vraag me af waarom je een zwart blok in een 99ér alp wilt lepelen.
Maar goed.
Als je de boel goed vetvrij kunt krijgen en je spuit met VHT lak, is het lang houdbaar.
Gewone verf heeft niet de juiste eigenschappen zoals benzine bestendig.
Zou het zeker niet doen. Zal ook snel verbranden..

Titel: Re: blok eruit, en weer erin. transalp 600
Bericht door: frits barends op 25 april 2017, 18:15
het huidige blok heeft practisch zonder olie gelopen,dat ratelde zo akelig.( zo heb ik hem gekocht)

de reden om te weten of dat zou kunnen is meer om mijn zoeltocht te kunnen verbreden als blijkt dat dat blok echt overleden is.

vandaag hoop ik dat gare blok  te kunnen delen, en weten we het zeker. :)

Titel: Re: blok eruit, en weer erin. transalp 600
Bericht door: frits barends op 25 april 2017, 20:01
nou, ik hoef me geen illusies te maken.

Aan weerzijden van de krukas zijn de lagerschalen overleden en is het vlak dat de krukas opsluit , dus aan de binnenzijde blokhelft , helemaal ingevreten.
Jammer maar helaas...