Transalpclub Forum

Techniek => Honda Varadero => Topic gestart door: jan1966 op 29 maart 2017, 17:12

Titel: schokkende Varadero SD01
Bericht door: jan1966 op 29 maart 2017, 17:12
Als ik bijv.beeld constant 60 km/uur in de 3e versnelling rij dan schokt mijn Varadero SD01 (km stand 95.000) Het lijkt steeds erger te worden en treedt ook bij andere versnellingen en snelheden op. Alleen niet bij hogere snelheid.

Ik heb meerdere malen Forte I bij de brandstof gedaan in de hoop dat dit het probleem zou oplossen,maar dit had geen resultaat.

Nu is de volgende stap die ik wil maken het ultrasoon laten reinigen en waar nodig reviseren (gasnaalden etc.) van de carburateurs.

Heeft iemand hier ervaring mee en zal het mijn probleem met het schokken oplossen of moet ik de oorzaak hiervan ergens anders zoeken?

Gr. Jan
Titel: Re: schokkende Varadero SD01
Bericht door: Oldtimer op 29 maart 2017, 17:33
Probeer eens ron98 of liever nog ron102 ( aral )
Motor loopt er sowieso veel mooier op
Titel: Re: schokkende Varadero SD01
Bericht door: jan1966 op 29 maart 2017, 17:41
Hallo oldtimer,

Vergeten te vermelden; ik tank al  ron98 maar dat maakt niets uit .

Gr. Jan
Titel: Re: schokkende Varadero SD01
Bericht door: xrvtuur op 29 maart 2017, 18:45
Ik weet niet of je het flesje forte in een volle tank hebt gegooid, dat is leuk voor onderhoud maar niet voor problemen, dan moet je eigenlijk een flesje op 1 of 2 liter benzine mengen en dan eens een poosje laten draaien. En is je benzinepomp nog goed? Contact puntjes slijten net als bij de africa twin, je kan ze vervangen.
Titel: Re: schokkende Varadero SD01
Bericht door: Menno op 29 maart 2017, 19:01
Hoe is je ketting er aan toe?


Ketting kan gedeeltelijk uitrekken en dan krijg je op constante snelheid een ongewenste cadans.
Titel: Re: schokkende Varadero SD01
Bericht door: jan1966 op 29 maart 2017, 19:27
Bedankt voor jullie tips.

De Forte heb ik toegediend toen de tank (geschat) nog kwart vol was, maar er was geen verschil merkbaar. Onlangs heb ik het nog eens geprobeerd. Weer geen verschil.
De puntjes van de benzinepomp heb ik recent preventief vervangen. Maakte niets uit.

De ketting staat volgens mij op de juiste spanning.
Het probleem zit naar mijn mening in het motorblok en niet in de aandrijflijn.

Is het aannemelijk dat na 95.000 km de carburateurs aan revisie toe zijn of zou dat nog niet nodig moeten zijn?

Gr. Jan
Titel: Re: schokkende Varadero SD01
Bericht door: Waffie op 29 maart 2017, 19:50
Als je het schokken enkel voelt bij het rijden zet ik mijn centen op de ketting aandrijving.

1e check :plaats de motorfiets op de middenbok en controleer of je de ketting van het achterwiel los kunt trekken.
2e check : plaats de motorfiets op de middenbok en draai het achterwiel waarbij je kijkt en voelt of de ketting overal even strak staat
(ongelijkmatige slijtage)

Ik  heb niet het idee dat een ultra soon reiniging je probleem gaat oplossen tenzij het stalken ook gebeurt als de motor onbelast  draait.
Het is natuurlijk mogelijk dat je gasbuis  en naalden zijn ingesleten, echter deze veroorzaken dan voortdurend problemen zoals onregelmatig stationair draaien, plofjes in de uitlaat en een hoger brandstof verbruik.
Titel: Re: schokkende Varadero SD01
Bericht door: xrvtuur op 29 maart 2017, 20:04
en hoe is je schokdemper? na 95000km meestal ook wel gaar. in combinatie met versleten ketting set geeft dat ook vreemd gedrag
Titel: Re: schokkende Varadero SD01
Bericht door: jan1966 op 29 maart 2017, 20:45
Jullie tips hebben mij wel aan het twijfelen gebracht.

Ik had mijn geld ingezet op de carburateurs omdat het enkel bij bepaalde toerentallen/snelheden/versnelling plaatsvindt.
Een steeds kortstondig inhouden. Naar mijn idee echt iets motorisch.
De motor loopt overigens keurig stationair en ploft niet. Het verbruik hou ik tot op heden niet in de gaten, maar zal ik gaan monitoren.

De staat van de schokbreker weet ik niet. Ik merkte wel dat de draaiknop helemaal vastzit. er valt dus niets meer te verstellen.
Ik weet wel hoe je globaal een autoschokbreker kan testen, maar hoe doe je dat met een motor?

Ik ga de ketting en achtertandwiel aan een nadere inspectie onderwerpen. Jullie gaan het horen.

Gr. Jan
Titel: Re: schokkende Varadero SD01
Bericht door: robgoesdakar op 30 maart 2017, 09:50
Mijn eerste gedachte was ook aandrijving. (maar op afstand natuurlijk lastig te beoordelen)

Als het echt rond een specifiek toerental is, dan zou het nog wel carb kunnen zijn (overgang stationair/hoofd sproeier).
Maar bij verschillende toerentallen af en toe een schok zou mogelijk ook kunnen duiden op een storing in de ontsteking (even een slagje over slaan), dus controle van bougiekabels/aansluitingen en stekker verbindingen.
Accu en Spannings regelaar nog goed ? --> Meten.....
Titel: Re: schokkende Varadero SD01
Bericht door: xrvtuur op 30 maart 2017, 13:54
Wat ook wel eens gebeurd bij de sd01, dynamo gaat kapot en door kortsluiting krijg je ontploffingen in je voorste cilinder die de klepdeksel pakking eruit blaast. Ik weet niet of je dit tijdens het rijden merkt maar dit euvel komt vaker voor.
Titel: Re: schokkende Varadero SD01
Bericht door: jan1966 op 30 maart 2017, 17:39
Een kapotte dynamo is bij mij zeker niet aan de orde. Het euvel doet zich al langere tijd voor. Ik heb het tot nog toe voor lief genomen, maar het lijkt erger te worden.

Als het de dynamo was geweest had ik een elektrisch probleem moeten hebben en dat is niet het geval. De accu laadt netjes op en de verlichting werkt naar behoren.

Mijn motor staat sinds gisteren op mijn werk omdat ik piket heb en daarom een dienstauto tot mijn beschikking heb. Morgen is mijn piket over en pak ik de motor weer. Ik ga van het weekend kijken naar de staat van de ketting en tandwielen. Ik laat de uitkomst weten.

Gr. Jan
Titel: Re: schokkende Varadero SD01
Bericht door: jan1966 op 21 april 2017, 13:35
Vandaag heeft de Varadero een beurtje bij Rob in Alphen ad Rijn gehad. Hierbij zijn preventief de ketting en tandwielen vervangen.
Helaas heeft dit niet geholpen. Het verschijnsel treedt nog steeds op.

De oorzaak lijkt dus toch iets motorisch te zijn.

Het blokt loopt verder mooi rond. Iemand een tip?

Gr. Jan
Titel: Re: schokkende Varadero SD01
Bericht door: Oldtimer op 21 april 2017, 14:25
Het schokken lijkt voort te komen uit een slecht contactje.
Ik zou inderdaad eens alle aansluitingen, stekers en schakelaars een grondig inspecteren.
Ook eventueel de cdi uitwisselen.

Dit kan je erbij helpen.

(https://myalbum.com/photo/vGiDLFk290aZ/540.jpg)
Titel: Re: schokkende Varadero SD01
Bericht door: jan1966 op 26 april 2017, 17:40
Hallo Oldtimer,


Dank voor je advies en het schema.

Ik kan het niet onderbouwen, maar ik denk dat het verschijnsel toch veroorzaakt wordt door de carburateurs.
Mogelijk vervuild, slechte vlotternaalden, gasnaalden of zo iets. In tegenspraak daarmee is geloof ik wel weer dat de motor stationair netjes loopt en verder ook niet ploft of zo.

Ik ga toch eerst de carburateurs (laten) checken. Ik laat de uitkomst hier weten.


Mvg Jan
Titel: Re: schokkende Varadero SD01
Bericht door: jan1966 op 08 juni 2017, 23:06
Update:

Via Marktplaats een gebruikte carburateurset gekocht.
Deze opgestuurd naar Rob in Alphen ad Rijn.
Deze heeft de carburateurs ultrasoon gereinigd en waar nodig onderdelen vervangen.
Vrijdag de 16e juni komen ze erop. Hopelijk gaat dit verbetering brengen.
Als dat het niet is moet ik het (zoals oldtimer al aangaf) in de elektronica zoeken.

Jullie gaan het horen.

Mvg Jan
Titel: Re: schokkende Varadero SD01
Bericht door: jan1966 op 16 juni 2017, 21:09
Vandaag naar Rob in Alphen ad Rijn gereden.

Samen hebben wij de andere carburateurset gemonteerd. Na wat aandringen startte de motor, maar helaas bleef hij alleen lopen met de choke erop. Diverse dingen uitgeprobeerd maar het probleem bleef.

Omdat de klus al met al aardig uitliep in overleg met Rob mijn motor daar laten staan en met de trein naar huis gegaan. Rob gaat tijdens de loze uurtjes verder zoeken.

Wordt vervolgd.

Gr. Jan
Titel: Re: schokkende Varadero SD01
Bericht door: visserken op 14 oktober 2017, 15:46
en wat is de uitkomst van deze nu?
Titel: Re: schokkende Varadero SD01
Bericht door: jan1966 op 01 november 2017, 19:16
Rob heeft de andere carburateurset niet goed lopend gekregen en daarom de originele set, na ultrasoonreiniging, weer gemonteerd.
Dit alles heeft helaas niet geholpen.

Mogelijk ligt de oorzaak, zoals Oldtimer aangaf, toch in een elektronisch probleem. Ik heb er momenteel geen geld voor over om verder te zoeken en accepteer voorlopig het schokken bij bepaalde snelheden/toerental.

Gr. Jan
Titel: Re: schokkende Varadero SD01
Bericht door: xrvtuur op 01 november 2017, 20:32
De SD01 heeft dezelfde Mitsubishi benzine pomp als de africa twin en dus ook dezelfde contactpunten die verslijten, heb jij of Rob al eens naar die punten gekeken?
Titel: Re: schokkende Varadero SD01
Bericht door: jan1966 op 03 november 2017, 16:47
De contactpunten heb ik zelf al vervangen.

Is het zo dat de pomp het wel of niet doet of is er ook een tussenweg?


Gr. Jan
Titel: Re: schokkende Varadero SD01
Bericht door: robgoesdakar op 03 november 2017, 17:08
De problemen lijken niet pomp gerelateerd.
Als het de pomp zou zijn, dan zou je ook echt even een (korte) periode hebben van stotteren en sputteren. En dan zou je bij hogere snelheden juist problemen moeten hebben omdat het brandstof niveau niet meer op peil gehouden kan worden in de carbs.
Titel: Re: schokkende Varadero SD01
Bericht door: Oldtimer op 03 november 2017, 17:29
Ik zou alle aansluit stekkers een nalopen en te beginnen bij de CDI zoals ik al eerder aangaf.
Het schokken bij een bepaald toerental, je schrijft bij constant 60 km/u ( maar niet bij hoeveel toeren )  , is volgens mij terug te voeren op voor-ontsteking en het niet op het juiste moment bij regelen. Verder kan een slechte bobine ook de oorzaak zijn.

Als eerste dus de vraag:

Bij welk toerental schokt hij wel en wanneer houd het op.
Maakt het dan  uit in welke versnelling je rijd ???

Dat zijn er dus 2.


Titel: Re: schokkende Varadero SD01
Bericht door: jan1966 op 03 november 2017, 18:47
Het ergst merk ik het als ik rond de 60 in de 3e versnelling rij. Volgens mij draait de motor dan iets van 3000 toeren. De motor loopt dan niet mooi maar schokt enigszins. Ik denk dat het te vergelijken is met een te arm afgestelde injectie motorfiets.

Overigens allemaal bedankt voor het meedenken.

Gr. Jan
Titel: Re: schokkende Varadero SD01
Bericht door: V-Twin op 03 november 2017, 20:41
...... De motor loopt dan niet mooi maar schokt enigszins. Ik denk dat het te vergelijken is met een te arm afgestelde injectie motorfiets...
Behoudens de tip van HotelMike heb je al eens naar je luchtfilter gekeken?
Filter er uit een een rondje rijden zonder luchtfilter. Nu het buiten niet zo stoffig is kan dat geen kwaad om het zo eens te proberen.
Als het niet verbetert rond de 3.000 tpm dan kan je die gedachte van arm mengsel direct vergeten. Als het minder is dan zou je het inderdaad toch in de afstelling van de carbs moeten zoeken maar ik vraag het me af.
Wat voor bougies heb je er in zitten? Ik weet dat Varadero's daar gevoelig op kunnen reageren als dat niet de juiste zijn en op sommige websites worden ook precies de verkeerde geadviseerd is me al eens opgevallen.
Succes!
Titel: Re: schokkende Varadero SD01
Bericht door: jan1966 op 03 november 2017, 21:07
Bobine, bougiekabels en bougiedoppen al gecontroleerd en/of vervangen?

Nee, niets van dat alles.

Ik heb geen idee welke bougies er in zitten. Deze zijn vorig jaar door Rob vernieuwd. Ik kan mij niet herinneren of het probleem daarvoor ook al aanwezig was.

Het luchtfilter hebben we bekeken en dat was nog schoon. Deze was gelijk met de bougies vervangen.
Beiden weliswaar een jaar geleden, maar ik maak niet veel kilometers.

Gr. Jan
Titel: Re: schokkende Varadero SD01
Bericht door: V-Twin op 03 november 2017, 22:04
Ondanks schoon luchtfilter zou ik het eens een stukje zonder proberen omdat je maar aan de carbs en arm mengsel blijft denken. Wel eerst ff je airbox schoonmaken  ;)
Titel: Re: schokkende Varadero SD01
Bericht door: Jan F. op 06 december 2017, 19:20
Hmm, volgensmij wordt een te arm mengsel alleen nog maar armer als je zonder luchtfilter, dus meer lucht, gaat rijden.

Groet, Jan
Titel: Re: schokkende Varadero SD01
Bericht door: buchhie op 03 januari 2018, 14:32
Beste allemaal,

Ik ben nieuw op het forum :)
Het topic doorgelezen omdat ik ook een schokkend gevoel had bij 50 a 60 km/h.
Ik heb toen zelf de carburateurs gesynchroniseerd. Dit hielp bij mij. Nu moet ik het weer doen na ongeveer 8 maanden om dat het zelfde schokkende gevoel weer terug komt.

Het synchroniseren was ik nog niet tegen gekomen als tip.

Buchhie

P.S. ik rij een Honda Varadero xl1000v SD01 bj. 1999
Titel: Re: schokkende Varadero SD01
Bericht door: jan1966 op 12 mei 2018, 20:08
Vandaag aan de gang gegaan in de hoop het schokken te verhelpen. Omdat er meermalen is aangegeven dat de oorzaak mogelijk niets met de carburateurs te maken heeft, maar een elektronische oorzaak heeft 1 en ander vernieuwd.

2 nieuwe iridium bougies,
2 gebruikte bobines met 53000 km ervaring. Die van mij 95000 km,
1 nieuw origineel Honda luchtfilter.

Verder hier en daar wat stekkers met contactspray gereinigd.

Toen alles weer in elkaar zat een proefritje gemaakt. Het probleem van het schokken is helaas niet verholpen, maar lijkt wel iets minder ( wishfull thinking?)

Wordt vervolgd t.z.t.

Gr. Jan
Titel: Re: schokkende Varadero SD01
Bericht door: dropken op 13 mei 2018, 07:54
Oldtimer had het ook over de cdi en een varadero heeft voor hem weinig geheimen.
Titel: Re: schokkende Varadero SD01
Bericht door: jan1966 op 13 mei 2018, 08:54
Die ben ik nog vergeten te melden. ;)

De CDI heb ik na de tip van Oldtimer losgemaakt. Het aansluitpunt en stekker heb ik met contactspray gereinigd. Helaas heeft dit ook niet geholpen.
Er zou natuurlijk in de CDI iets inwendig niet goed kunnen zijn, maar ik neem aan dat ik dan meer klachten zou hebben.

Helaas onlangs een  zeer dure bekeuring binnen gekregen (met de Varadero te hard gereden bij wegwerkzaamheden waar tijdelijk 30 km/uur de max was. Dom en niets voor mij. In de 32 jaar dat ik rij zijn het aantal bekeuringen op de vingers van 1 hand te tellen), anders had ik mijn motor op een testbank laten zetten. Mogelijk had dat een diagnose opgeleverd.
Eerst maar weer even sparen.

Gr. Jan
Titel: Re: schokkende Varadero SD01
Bericht door: xrvtuur op 13 mei 2018, 09:45
Jan wat voor benzine tank je? Mijn varadero loopt met 98 toch echt merkbaar beter dan met 95, en dat merk je dan vooral bij lage toerentallen. Ook merk ik wel verschil tussen de 95 van "goedkopere" pompen of de merkpompen. 
Titel: Re: schokkende Varadero SD01
Bericht door: jan1966 op 13 mei 2018, 10:42
Goedemorgen Arthur,


Ik tank 98, meestal bij een witte pomp bij mij om de hoek maar ook wel eens ergens anders.
Ik merk geen verschil qua schokken.


Gr. Jan
Titel: Re: schokkende Varadero SD01
Bericht door: xrvtuur op 13 mei 2018, 17:36
Je hebt toevallig ook geen valbeugels of kofferrekken gemonteerd, dit kan ook trillingen geven. Eigenlijk zou je ook eens op een andere sd01 moeten rijden, ik bedoel hoort het niet zo, het blijft wel een dikke v twin
Titel: Re: schokkende Varadero SD01
Bericht door: jan1966 op 13 mei 2018, 18:05
Geen kofferrek ( nooit gehad) en inmiddels ook geen valbeugels meer.

Misschien ben ik wel gewoon een zeiksnor die te veel verwacht van een 2002 Varadero met 95.000 km op de teller. Helaas geen geld voor een nieuwere.

De motor rijdt gewoon en er valt mee te leven. Het ligt meer aan mijn perfectionisme.

Gr. Jan
Titel: Re: schokkende Varadero SD01
Bericht door: xrvtuur op 13 mei 2018, 19:42
Die 95000km is net ingereden toch, die Oostenrijker heeft 6 ton op zijn sd01 gezet dus je kan nog vooruit. Ben je toevallig op het ITT over 2 weken?
Titel: Re: schokkende Varadero SD01
Bericht door: jan1966 op 13 mei 2018, 20:05
"Ben je toevallig op het ITT over 2 weken?"

Helaas niet. Ben meer een meelezer en af en toe reageerder dan dat ik naar treffens ga. Ik weet dat het een slap excuus is, maar druk met het werk en gezin. Mogelijk in de toekomst.

Gr. Jan
Titel: Re: schokkende Varadero SD01
Bericht door: TransAlpGhost op 13 mei 2018, 22:41
... Het lijkt steeds erger te worden en treedt ook bij andere versnellingen en snelheden op. Alleen niet bij hogere snelheid.


En je geeft aan niet veel te rijden. Is het inderdaad bij 1 snelheid en dus niet alleen bij 3000rpm@60kmh in zijn 3?

Dan zijn de banden nog niet genoemd. Als ik het zo lees.

Eventueel cuppen van de banden kan raar voelen
Titel: Re: schokkende Varadero SD01
Bericht door: jan1966 op 14 mei 2018, 05:40
De banden zijn een maand terug vernieuwd. Er zitten nu Michelin Anakee 3 onder. Geen verschil qua schokken.

Gr. Jan
Titel: Re: schokkende Varadero SD01
Bericht door: Brombeer op 14 mei 2018, 09:05

Hoi Jan,


Ik heb helaas ook de oplossing niet op de plank voor je, maar,

Wat mij opvalt is dat jij (en anderen die je geholpen hebben) van de hak op de tak werken. In elk systeempje word maar een enkel dingetje nagekeken, of zelfs op voorhand al weggewuifd want (..aanname..). Iets aannemen mag, maar pas ná controle der componenten. Het is dus beter een componentenlijn te kiezen en deze lijn van begin tot eind ook daadwerkelijk stap voor stap te controleren op goede werking, hoe onnodig dat ook lijkt. Tot nu toe heeft het enkel geresulteerd in ergernis, terugkerende teleurstelling en het vervangen van niet ter zake doende onderdelen.

Met een componentenlijn bedoel ik: luchtfilter-luchtfilterbox-slang aansluitingen-carburateurs. Of, tank-kraan-slangen-filter-brandstofpomp-brandstofrelais-carburateurs.

Het heeft weinig zin te zeggen: jaaa de brandstofpomp is oké want hij rijdt. Wat je desondanks daadwerkelijk doet is de uitgaande slang van dat ding er af halen en in een bakkie hangen. Laat de startmotor ronddraaien. De pomp zal gaan pompen en die moet minstens een liter per miniuut pompen. Als dat klopt, mag je in dat geval aannemen dat de tank, kraan, filter en relais een voldoende goede werking hebben, want de flow is voldoende. Dan hoef je alleen nog de carburateurs onder de loep te nemen.

Dit geldt ook voor de elektra. Het is veel extra werk, maar neem niks aan. Ieder component, ieder slangetje, draadje of aansluitinkje. Controleren, vastellen en uitsluiten.


En doe ik een schepje bovenop de warboel: controleer de zijstandaardschakelaar. Dit is een min (-) die samenwerkt met de cdi. het is een simpele test: trek de stekker van de zijstandaardschakelaar naar de kabelboom los. Verbind de contacten (2) in de stekker aan de kabelboomzijde met elkaar. Ga wat rijden en bekijk resultaat.

Eigenlijk zou je helemaal overnieuw moeten beginnen en iedere lijn (brandstof-lucht-electrisch) stapsgewijs controleren. Ik heb het zo geleerd en altijd zo gedaan, en ik heb nog nooit iets niet opgelost gekregen.


Het is maar een Varadero. Gewoon een motor.


Brom


Titel: Re: schokkende Varadero SD01
Bericht door: xrvtuur op 14 mei 2018, 10:29
Volgens mij moet je eerst eens vast stellen of er uberhaupt iets aan de hand is voordat je heel je motor uit elkaar trekt. Iemand met varadero ervaring moet eens op jouw motor rijden. Voor mijn vakantie lukt het niet meer, je woont nogal uit de buurt maar daarna kom ik een keertje bij je langs en dan gaan we eens van motor ruilen en een rondje rijden.
Titel: Re: schokkende Varadero SD01
Bericht door: jan1966 op 14 mei 2018, 18:48
Bedankt voor het aanbod. We wonen inderdaad in twee uithoeken. Jij in het zuidwesten en ik in het noordwesten :)

Prettige vakantie.

Gr. Jan
Titel: Re: schokkende Varadero SD01
Bericht door: Eyeball op 27 mei 2018, 14:32
Ik heb zo'n soortgelijk probleem ook gehad met mijn Varadero.

Na contact te hebben gehad met de dealer en andere motorzaken heb ik de gasnaalden vervangen.
Probleem werd volgens hun veroorzaakt doordat er vaak bij dat lage toerental gereden word (bijvoorbeeld constant 80 km/h bij 3500 rpm) en met een zware 2 cilinder loopt dan de gasnaald de klapperen, daardoor slijt hij extra in waardoor je op een gegeven moment een verkeerde mengverhouding krijgt. Dit is aan de gasnaalden trouwens bijna niet te zien. Ik heb ze beide vervangen icm een synchronisatie en kleppen stellen en het probleem was weg.

Kwam er uit jou verhaal ook niet achter of de gasnaalden vervangen zijn, wel dat de carbureteurs schoongemaakt zijn.

Overigens vind ik een electronisch probleem vreemd bij een vaste snelheid en toerental, dan het mij logischer vinden dat het bij meerder snelheden/toerentallen zou haperen.
Titel: Re: schokkende Varadero SD01
Bericht door: jan1966 op 27 mei 2018, 17:50
Hoi Eyeball,

Er is niets vervangen. De carburateurs zijn alleen ultrasoon gereinigd.
Ik dacht zelf ook dat het geen elektronische oorzaak had, maar ik ben geen expert op sleutelgebied.

Bedankt voor je tip. Mogelijk iets voor als ik weer gespaard heb ;)

Gr. Jan
Titel: Re: schokkende Varadero SD01
Bericht door: Peterlntjs op 15 juli 2018, 12:16
Hallo,
Ben nieuw hier en sinds kort in het bezit van een Varadero uit 2001.
Ook ik ervaar bij een toerental van rond de 3000 toeren schokken.
Waar ik de motor gekocht heb heeft de carb gereinigd, nieuwe bougies e.d. Dit heeft nog niet geholpen.
Daarom benieuwd hoe jouw verhaal is afgelopen??
Plaus advies wat ik ka (laten) doen
🙄
Titel: Re: schokkende Varadero SD01
Bericht door: jan1966 op 15 juli 2018, 14:20
Het probleem is er nog steeds, maar ik heb er verder nog niets aan gedaan.

Mocht jij de oorzaak bij jouw motor vinden dan hoor ik dat graag.

Gr. Jan
Titel: Re: schokkende Varadero SD01
Bericht door: HondaVaradero op 09 september 2018, 19:35
Hallo Jan,

ben sinds kort in het bezit van een Varadero bwjr 2000 met 68.000 km. en heb hetzelfde euvel. Schokkerig/sputterend rijden bij lage snelheid in de tweede en derde versnelling merk je dat het beste. Ben je er zelf inmiddels achter wat het veroorzaakt of nog steeds zoekende?

Gr, Eugene
Titel: Re: schokkende Varadero SD01
Bericht door: jan1966 op 09 september 2018, 20:12
Hallo Eugene,

Helaas nog niet, maar ik heb er verder ook niets meer aan gedaan / laten doen.
Het probleem staat nog wel op mijn to do lijstje, maar eerst komt er op korte termijn een Hyperpro schokbreker onder.
Na wat sparen ga ik naar het schokken kijken. Niet gehinderd door enige kennis denk ik toch dat het probleem in de carburateurs ligt waarbij ik de gasnaalden het meest verdenk.

Ik hoor het graag als jij het probleem tackelt. Succes.

Mvg Jan
Titel: Re: schokkende Varadero SD01
Bericht door: Menno op 09 september 2018, 21:15
al de u-bocht van Huibje gebruikt om de brandstofpomp uit te sluiten?
Titel: Re: schokkende Varadero SD01
Bericht door: jan1966 op 09 september 2018, 21:28
Hallo Menno,

Dat was ik nog vergeten te zeggen.

Ik heb mijn brandstofpomp recent omgebouwd van contactpunten naar de KTM contactpuntloze variant met lichtsluis. Dit was geen succes en ik heb een compleet nieuwe originele brandstofpomp gemonteerd met de stille hoop dat het probleem nu over zou zijn. Niet dus.

Mvg Jan
Titel: Re: schokkende Varadero SD01
Bericht door: Martin Visser op 09 september 2018, 23:18
Brom heeft gelijk eerst de brandstoflijn checken en erna de elektra.
Ik heb ook wel eens een stotterende motor gehad de oorzaak lag in de afdichting van de uitlaat.
Ook ongeveer op 95 k km stand.
Controleer je uitlaatpakkingen die de uitlaten dicht met doeken en kijk wat er gebeurd.
Maar eerst de brandstoflijn en de carburateurs nalopen. Kijk ook of de inlaatrubbers goed afgesloten zijn.
Ben overigens wel benieuwd als je het u bochtjes van Huib gebruikt of het dan over is.
Ik heb er een liggen in Sliedrecht..
Titel: Re: schokkende Varadero SD01
Bericht door: varaderohuibje op 09 september 2018, 23:49
Ben overigens wel benieuwd als je het u bochtjes van Huib gebruikt of het dan over is.
Ik heb er een liggen in Sliedrecht..

Afstand Sliedrecht <> Hollandskroon voor een U-bocht die je ook in Wormerveer kan afhalen is een beetje Too Much Visser.
Bochtje past zelfs in een envelop.
Kopen en opsturen is 7,50.
Uitproberen kost niks... zoals gezegd af te halen in Wormerveer.
Titel: Re: schokkende Varadero SD01
Bericht door: Brombeer op 09 september 2018, 23:58
(..) ik heb een compleet nieuwe originele brandstofpomp gemonteerd met de stille hoop dat het probleem nu over zou zijn. Niet dus.

Hoi Jan!

Ik kan soms belerend overkomen, maar ik bedoel het alleszins goed! Ik begrijp desondanks dat je nog geen volleerd sleutelaar bent. Maar dat geeft verder niet. Je hebt een andere brandstofpomp gemonteerd en nu ga je er weer vanuit dat dat het niet is. Maar het zegt over het geheel niet genoeg.

De brandstofpomp is ook maar een instrument wat de juiste sturing nodig heeft om te werken. Hij krijgt zijn sturing vanuit de ICM (Ignition Control Module) via het Fuel Cut-off Relay. Zoals ik hierboven eerder al zei: als de brandstofpomp voldoende volume oplevert, mag je veilig aannemen dat de brandstoftoevoer vanuit de tank, alsmede de aansturing en werking van de brandstofpomp in orde zijn.

Om die aanname veilig te mogen doen, moet je meten wat de opbrengst van de pomp is. Dat kun je alleen maar testen door de uitgaande slang van de pomp (die naar de carburateurs gaat) los te maken, die in een afhaal-Chinees bakje te hangen en te motor rond te laten gaan. Je hoeft geen minuut te starten natuurlijk, maar een gezonde brandstoftoevoer naar de carbs levert ongeveer een liter per minuut op.

Meet. En weet.


(..) denk ik toch dat het probleem in de carburateurs ligt waarbij ik de gasnaalden het meest verdenk.

De gasnaalden kunnen inderdaad verslijten. De gasnaalden hebben een speciale vorm en die correspondeert met de vorm van gasbuizen waar die doorheen schuiven. Ze zijn een set: als de ene verslijt, is de andere evenzoveel mee versleten. Als je gasnaalden vervangt, dus ook altijd de gasbuizen.


Brom.