Transalpclub Forum
Algemeen => Over mijn (nieuwe) motor, mijzelf en/of waarom ik lid ben geworden => Topic gestart door: The Headless Horseman op 16 april 2017, 11:41
-
Na het afscheid van de GS was er een gapend gat in de garage ontstaan, maar dat word binnenkort opgevuld :)
Wie had ooooooooit gedacht dat hier nog eens een Varadero zou komen? Ik iig niet ;)
Binnenkort kan ik 'm ophalen! Ik heb er zin in 8)
En ik ben niet de enige in huis die daar glunderend naar uitkijkt ;D
-
Een 125?
-
Wie wordt de gelukkige bestuurder?
-
Yep, is een 125 8).
Ik was al een poosje aan het rondkijken en vond deze eigenlijk heel dicht in de buurt. Het is al een ouwetje, maar weinig kms en hij ziet er errug netjes uit, dus maar niet te lang getwijfeld :)
Zoonlief gaat daar zijn 1e ervaringen mee opdoen en als het goed is ook een rijbewijs mee halen ;D Er komt dus nog een blauw plaatje met witte L achterop. Maar misschien neem ik 'm zelf ook wel een keertje mee naar een clubritje.
Vzviw de 1e/enige 125 binnen de club?
-
Leuk Rene! Succes voor je zoon met de rijlessen :)
-
Vzviw de 1e/enige 125 binnen de club?
Congrats Headless!
Niet de enige 125 bij de club. Want sinds afgelopen vrijdag is ons motorgezin ook uitgebreid met een Minidero 8)
-
@MartinW: Thanx! Zal wel (een x ;)) goedkomen hoor ;D
@Derofun: Leuk man! Gefeliciteerd met de aanwinst 8) Dan was je nét een dag eerder dan mij :)
Leuk dat er iig nog een babydero aanwezig is hier, kunnen we mooi wat ervaringen uitwisselen!
Wie gaat er bij jou/jullie op rijden?
-
Dank je Headless. Het is –in zijn woorden- het pareltje van m’n 18-jarige (stief)zoon 8). De enige 125cc waar hij met z’n lengte goed op past. En eerlijk is eerlijk, wat een superleuke brommert is het! Voor een beetje volwassener roffel, is een Dominator-demper besteld.
En samen met z’n moeder (Virago 750) en broer (MT-03) vormen we zowaar een minimotorclubje haha :D.
-
Ja klopt, de Varadero is eigenlijk de énige 125 met een beetje volwassen formaat 8)
Ik ben wel benieuwd naar die vervangingsuitlaat die er bij je zoon op gaat, maar ik denk dat ik 't hier voorlopig maar bij de originele laat.
Inmiddels heb de 1e accessoire ook al binnen, een Haynes werkplaatshandboek :)
-
Leuke fiets om op te beginnen ;)
-
Motortje vandaag opgehaald! Staat nu lekker knus tussen de Alpen ;D
-
Vandaag de bestelde valbeugels opgehaald en vanmiddag gelijk maar even gemonteerd, samen met zoonlief :)
Effe een beetje zoeken en prutsen, eerst om te zien hoe nou precies het kuiperwerk er af moet en daarna nog wat passen met de valbeugels, maar nu zitten ze redelijk spanningsvrij.
We hopen ze iig nooit nodig te hebben ;D
-
Afgelopen weekend heb ik voor het eerst wat meer kms gemaakt met de 125. Hier mijn bevindingen:
- de topsnelheid valt toch écht wel wat tegen :(
Boven de 80 km/u word het sprokkelen, afhankelijk van de wind en helling van het wegdek loopt hij langzaam naar de 110 op de teller, wat in het echie maar net aan 100 is. Mezelf een tunnel instortend tikt hij 120 aan, maar dat loopt dan weer terug als je op het vlakke bent. Ik heb nog maar een flesje Forte in de tank gemikt, misschien komt hij nog wat meer los, maar zoals het nu gaat vind ik het op de autosnelweg eigenlijk niet helemaal veilig :-\
- voor het eerst een tank leeggereden en weer vol gedaan.
Het verbruik valt ook wat tegen. Ik kwam aan 1:22. Dat is dan met gedeeltelijk wat oefenen op een parkeerterreintje en veel op 80 en 100 km/u wegen.
- kwa comfort is het redelijk, de windbescherming is voldoende zo met het standaard ruitje. Ik ben wat meer ruimte gewend tussen zadel en voetsteunen, dus aan het einde van een dag voel ik het best in mijn knieën dat je wat 'opgevouwen' zit. Zal ook wel met mijn leeftijd te maken hebben, de jeugd heeft daar wsl geen last van ;)
Vwb zitcomfort is het een échte Honda! Maw, ook op deze motor krijg ik pijn in mijn r**t ;D
Is er dan helemaal niets goed? Jawel hoor! Het motortje rijd ongelooflijk makkelijk, soepel, strak, stabiel etc. De bediening is allemaal erg licht, de koppeling, het schakelen, remmen etc. Je kunt bij wijze van spreken op een postzegel keren, zo kort kun je 'm afdraaien, maar toch heerlijk stabiel op hogere snelheid. Wat dat betreft is het óók een echte Honda ;D
Grtz,
René
-
dan wordt het misschien toch wat om de motor te gaan kietelen
big bore kit erop 8)
heeel veel plezier en geluk ermee.....
-
big bore kit erop 8)
Ja heb je die in 1000cc? :D
Het is maar een 125-je he. Die kunnen geen 140. Ik heb tijdens mijn lessen wel eens een Suzuki GN250 gereden maar dat wilde ook-maar-met-moeite 120 op de snelweg.
-
Afgelopen weekend heb ik voor het eerst wat meer kms gemaakt met de 125.
Altijd leuk als iemand zo vriendelijk is om ook een rijdende foto van je te maken tijdens zo'n tripje ;)
-
Wat was de prijs van de foto?
-
Een kleine €100,- dus we overleven het wel weer Jan ;)
De prent was overigens voor mijn vrouw, ik rijd voorop op de 125. Dus tóch nóg een voordeel van die kleine ontdekt ;D
-
Mijn eerste reactie was; hoe kan dat nou. Het licht is toch groen?
Na het openen van de foto zag ik pas dat het voor snelheid was. Balen.
Ik heb wat gezocht en kwam dit tegen:
https://www.unlimited-power.net/Varadero_125_full_set-shop_list-1510.html
Kost wel wat, maar dan rij je de Varadero 1000 er uit ;)
Mvg Jan
-
Hé gaaf 8) Zover had ikzelf nog niet gezocht, bedankt Jan! Ik hou 't effe in gedachten :)
-
Vanmorgen een fris voorbandje op de Varadero gelepeld :) (Wát een kl*te klus overigens >:()
Het bandje wat er op zat was het 1e bandje nog, dus inmiddels meer dan 16j oud, nog voldoende profiel, netjes afgesleten, geen scheurtjes te zien, maar écht veel vertrouwen had ik er niet in :-\ Inmiddels zijn er natuurlijk ook wel bétere banden dan de Bridgestone TW53, dus het is een Pirelli Scorpion Trial II geworden.
We hopen vooral wat meer grip te vinden bij het remmen. Vandaag geen tijd meer om uit te proberen, maar dat gaan we zsm doen :)
-
Ik heb die scorpion trail2 op z'n grote broer en de grip lijkt eindeloos, ook op gravel gaat het nog goed maar natte blubber is eng.
-
We gaan het zien Arthur :). Onverhard gaat er (voorlopig) niet gereden worden met deze motor, daar hebben we 'm niet voor ;D
-
Zo! Vanaf vandaag (voorlopig dan ;)) kan het L plaatje van de motor afgehaald worden :)
Zoonlief is vanmorgen geslaagd en kan het A1 rijbewijs bij laten schrijven 8)
Pa lijkt nog het blijste te zijn ;D
-
Gefeliciteerd mannen, hou de glimmende kant boven
-
Als ik jouw bevindingen zo lees, dan is er in 41 jaar nog niet veel veranderd. Klinkt allemaal hetzelfde als de XL125 van 1977 die ik in '81 had ..... :D
-
We hebben deze 2e Kerstdag nuttig besteed :)
De motor is ruim 1,5j in ons bezit, maar veel onderhoud is er (door ons dan) niet aan gepleegd, veel aanleiding was er ook niet voor hoor, alles functioneerde prima, maar daar werd het dus nu wel een x tijd voor. Bij aanschaf stond er een kleine 10K op de teller, inmiddels ruim 12K en dat is de onderhoudsinterval, dus hoog tijd om eens wat te doen.
Helemaal zeker weet ik dat niet, maar het zou zomaar kunnen dat er nog nooit enig onderhoud gepleegd is sinds dat hij op de weg gekomen is :-\
Wat hebben we op de planning staan:
- olie & oliefilter vervangen
- koelvloeistof verversen
- remvloeistof verversen
- klepspeling controleren
- wat we verder nog tegen komen
Vandaag dus een begin gemaakt :)
Motortje eerst warm laten draaien. Daarna olie afgetapt en oliefilter verwijderd. De aftapplug met een nieuw ringetje teruggeplaatst. Een nieuw oliefilter is nog in bestelling dus daar wachten we nog op. Ook nog geen nieuwe olie er in gedaan.
Daarna de kuip en tank er af gehaald. We hebben dat al eens eerder gedaan, maar het blijft een ontdekkingstocht op zich ::) Wat maakt Honda het soms lastig met al die losse afdekkapjes >:(
Luchtfilter bekeken. Ziet er op zich niet heel vies uit, maar ik twijfel toch of we het wel/niet moeten vernieuwen nu we het tóch open hebben liggen. Volgens het WPH moet het ook bij 12K vervangen worden. Ik ga er over verzinnen!
De carterontluchting iig ook gelijk even schoongemaakt, daar zat best wat smurrie in.
Daarna de koelvloeistof afgetapt en opnieuw afgevuld. Er zal nog wel wat bij moeten als de motor gelopen heeft en alle lucht uit het systeem is, maar laten draaien kan nu even niet.
Dat was het voor vandaag, binnenkort weer verder :)
-
En vandaag weer verder gegaan :)
- de bougies er uit gehaald en gecontroleerd.
- de klepspeling gecontroleerd. Beide uitlaatkleppen stonden wat krapjes.
- oliefilter was binnen, dus gemonteerd.
- wel 1,25 ltr olie in het carter gedaan.
- luchtfilter tóch maar vervangen.
- tank er weer op en motortje gestart. Zo doende het koelsysteem ontlucht en afgevuld.
Verder hebben we nog een kabeltje aangelegd voor verwarmde kleding. En kwamen we er achter dat een lampje in het dashboard stuk was, dus dat hebben we ook vervangen.
Nog te doen nu is de remvloeistof verversen en daarna kan de kuip er weer op. Maar dat is weer voor een volgende klusdag.
-
Weer lekker geromeld en bijna klaar voor weer een jaar rijplezier!
-
Vandaag de klus afgemaakt :) Remvloeistof ververst dus. Dat was m.i. Wél nodig gezien de kleur :-\
-
Ik weet het niet zeker, maar het zou zómaar kunnen zijn dat de remvloeistof nog nóóit ververst is :-\ Bouwjaar 2001 hè ::)
Enniewee, met mijn vacuumpomje was het zo gepiept :)
Nu zit er weer mooie heldere vloeistof in 8)
-
heppie ook al zo'n ding
-
Zékers :) Werkt best handig moet ik zeggen!
De kuipdelen ook weer gemonteerd (kl#te klus >:(), ketting nog even gespannen en het motortje staat nu weer klaar voor een nieuw seizoen 8)
-
Moet ik ook maar eens doen ;) geen geknoei meer denk ik komt die van hbm vandaan ?
-
Klopt, nagenoeg geen knoeiboel meer (wel doekje er bij houden!) en géén lucht in het systeem :)
De mijne staat Louis op, maar ik zag bij HBM idd al 1-tje voor 2 tientjes 8)
-
kijk mooi ;D zodra ik er toe ben neem ik hem mee wil daar toch een Diamant Komslijpsteen kopen en wat meetlatje metaal
kleine prijsjes veel plezier .