Transalpclub Forum

Algemeen => Over mijn (nieuwe) motor, mijzelf en/of waarom ik lid ben geworden => Topic gestart door: Grubeater op 24 april 2017, 18:08

Titel: Grubeaters eerste motor: TA600 uit 1995, aanpassingen en onderhoud.
Bericht door: Grubeater op 24 april 2017, 18:08
Sinds vorige week heb ik mijn eerste motor, een TA600 uit 1995.
(http://grubeater.nl/pics/Transalp/small-IMG-20170413-WA0004.jpg)
Ik heb een aantal vragen over wat aanpassingen.

Het bagagerek heeft plek voor een Abus beugelslot (http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=4089.0), maar de uitsparing daarvoor zit de juiste bevestiging van mijn topkoffer in de weg. Welke andere bagageplaten passen er nog meer op?
(http://grubeater.nl/pics/Transalp/small-IMG_20170424_164734219.jpg)
Aan de kentekenhouder te zien is de eerste of tweede eigenaar lid geweest van TCN, misschien is die nog steeds lid? De motor is wel ooit overgespoten naar metallic zwart.

De Remus uitlaat klinkt leuk bij het afremmen op de motor, leuke backfire plofjes. Vanuit Nijmegen is Duitsland om de hoek en ik kan geen E keur vinden. Ook word ik wat sneller doof met deze demper. :P Ik ben dus benieuwd welke originele einddempers er op passen, PD06/PD10?
(http://grubeater.nl/pics/Transalp/small-IMG_20170418_153102563.jpg)

De tank heeft een klein deukje en de lak is gescheurd, hoe zorg ik ervoor dat de tank niet (verder) roest?
(http://grubeater.nl/pics/Transalp/small-IMG_20170424_164825727.jpg)

Als ik het zo bekijk is dit een mini 12V aansluiting. Vervangen door een normale 12V aansluiting of met verloopjes gaan werken?
(http://grubeater.nl/pics/Transalp/small-IMG_20170424_164756639.jpg)
(http://grubeater.nl/pics/Transalp/small-IMG_20170424_164808515.jpg)
Je kan zien dat de TA al een gezonde 74K heeft gereden, 500km door mijzelf.

Ik denk er over om een middenbok van Heavy Duties te kopen, hoe zijn de ervaringen daarmee?
Alvast bedankt voor alle oplossingen en suggesties.
Titel: Re: Mijn eerste motor: TA600 uit 1995, wat hulp bij enkele aanpassingen?
Bericht door: Trigger op 24 april 2017, 18:35
Ik heb een originele uitlaat op mijn PD06 zitten. Ruilen? >:D
Titel: Re: Mijn eerste motor: TA600 uit 1995, wat hulp bij enkele aanpassingen?
Bericht door: Guidonno op 24 april 2017, 18:50
Maak je vooral niet druk om E-keur. Ik rij al jaren met een sportieve uitlaat in Duitsland. Als er maar een db-killler inzit. En die kan je overal kopen of laten maken. Voor 30-50 euro


Titel: Re: Mijn eerste motor: TA600 uit 1995, wat hulp bij enkele aanpassingen?
Bericht door: The Headless Horseman op 24 april 2017, 20:54
Welkom hier Grubeater  :)

Een bagageplaat van een éérder bouwjaar heeft de voorziening voor dat beugelslot niet (een dunnere plaat dus), ik denk dat je dat zoekt? Volgens mij bood Mary er nog 1 aan op de Facebook pagina van de club.

Die 12V aansluiting lijkt mij een BMW plug, die zijn wat dunner dan de 'gewone' die je kent van de auwto. Stekkers daarvoor zijn gewoon verkrijgbaar.

Grtz,
René
Titel: Re: Mijn eerste motor: TA600 uit 1995, wat hulp bij enkele aanpassingen?
Bericht door: Grubeater op 25 april 2017, 00:13
Trigger, als het klopt wat Guidonno zegt dan blijft de uitlaat er gewoon op. Maar hier (http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=12736.0) wordt iets anders gezegd.

Guidonno, waar is overal?

Headless, ik had deze (http://www.svolta.nl/xl-600-v-transalp-pd06-1987-1993/14896-bagagerek-origineel-honda-zonder-knipperlichten-xl-600-v.html) al gevonden, het maakt niet uit dat het van de eerdere reeks van de PD06 is? De FB groep is nog buiten bereik aangezien ik (nog) geen TCN lid ben.

Ik denk dat ik er een normale 12V aansluiting op zet, dat kost niet veel en geen gedoe met ander stekkers.

Qua sleutelen, een goede vriend rijdt al jaren Honda (GL1000, CB750KZ en nu een RD07(A) met aanhangwagen (https://goo.gl/photos/zWgAKMV42nQLJeXe8) :P), die kan mij wel helpen.
Titel: Re: Mijn eerste motor: TA600 uit 1995, wat hulp bij enkele aanpassingen?
Bericht door: The Headless Horseman op 25 april 2017, 07:27
Vwb het bagagerek: Nee maakt niet uit dat het een eerder bouwjaar is, past gewoon! Jij hebt overigens alléén die bovenste plastic plaat nodig, beetje zonde misschien om €35,- uit te geven voor een compleet rek  :-\
Titel: Re: Mijn eerste motor: TA600 uit 1995, wat hulp bij enkele aanpassingen?
Bericht door: Robin66 op 25 april 2017, 08:26
Hoi Grubeater, i

Leuk dat je je voorsteld op het transalpforum... Uit je bericht begrijp ik dat je in Nijmegen woont. Misschien heb je het al gelezen maar..... De eerste donderdag van de maand is er een samenkomst van transalpclub leden uit nederland oost... meestal in duiven. Zie; http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=2194.0 misschien leuk om andere leden te ontmoeten....

Er is een andere nieuwe transalp rijder uit Arnhem.... Misschien leuk om met een paar man naar Duiven te gaan??

Vriendelijke groet,
Robin
Titel: Re: Mijn eerste motor: TA600 uit 1995, wat hulp bij enkele aanpassingen?
Bericht door: Trigger op 25 april 2017, 09:48
Trigger, als het klopt wat Guidonno zegt dan blijft de uitlaat er gewoon op. Maar hier (http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=12736.0) wordt iets anders gezegd.

Het was niet helemaal serieus bedoeld, een demper is uiteraard een stuk simpeler :).

Citaat
Headless, ik had deze (http://www.svolta.nl/xl-600-v-transalp-pd06-1987-1993/14896-bagagerek-origineel-honda-zonder-knipperlichten-xl-600-v.html) al gevonden, het maakt niet uit dat het van de eerdere reeks van de PD06 is? De FB groep is nog buiten bereik aangezien ik (nog) geen TCN lid ben.

Heb ik nog liggen hier, aangezien er bij mij een andere plaat op zit ivm topkoffer. Doe maar een bod.

Citaat
Ik denk dat ik er een normale 12V aansluiting op zet, dat kost niet veel en geen gedoe met ander stekkers.

Ik heb een gatenboor op een stuk plastic gezet en daar een waterdichte 12v socket ingeschroefd (van booster, meen ik). Was een tientje bij de motoport, en nog eens 12 euro voor een accukabel met ingebouwde zekering.

(https://tweakers.net/ext/f/NUAzxAa9h8XtORIYxdwPVX0X/full.jpg)
Titel: Re: Mijn eerste motor: TA600 uit 1995, wat hulp bij enkele aanpassingen?
Bericht door: Arjen op 25 april 2017, 11:52
Trigger, als het klopt wat Guidonno zegt dan blijft de uitlaat er gewoon op. Maar hier (http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=12736.0) wordt iets anders gezegd.

Uitlaten is en blijft een interessant (en complex) onderwerp, ook hier op het forum. Het E-keurmerk op een uitlaat is volgens mij niet verplicht, ik kan er in ieder geval geen wetsartikel bij vinden. Ik nodig anderen uit (Brom, lees je mee?) om aan te geven welke regels dit volgens jou omschrijven.

In Duitsland ligt het anders, daar schijnt het wel verplicht te zijn en loop je de kans op een prent. Echter, er is Europese regelgeving waarin staat beschreven dat de landen elkaars regels onderling respecteren. Krijg je dus een prent, op basis van ontbreken e-keurmerk, dan kan je die aanvechten. Resultaat is niet gegarandeerd.

Het meest belangrijke in de hele discussie is dat er op jouw motor een typeplaatje zit, waarop staat hoeveel geluid bij een bepaald toerental geproduceerd mag worden. Uit mijn hoofd: 86dBa bij 4000rpm. Ga je daar overheen, dan ben je de klos. Ga je er fors overheen, dan blijft de motor staan waar hij op dat moment staat en mag je niet verder rijden.

Pas op met verhalen als: "ik rij al jaren rond, nooit aangehouden". Het kán heel lang goed gaan, maar ik ben hoogstpersoonlijk eens aan een geluidstest onderworpen, notabene in ons eigen land (Zuid-Limburg, vlakbij Epen). Ga je er in Nederland fors overheen (ik meen +2dB) dan wordt je kentekenbewijs hoogstwaarschijnlijk ingenomen, mag je niet meer rijden en eerst langs de RDW voordat je het kentekenbewijs terug krijgt.

Maar dan nog... ik was die dag samen met iemand die op een ZX6R reed, mét sportuitlaat. Bij meting bleek die 2dB onder de aangegeven grens op het typeplaatje te zitten.

Kortom, meten is weten. Volgens mij kan je de RDW wel vragen of ze dit kosteloos voor je willen doen (zonder consequenties). Een alternatief is even de politie bellen, dan mag je vast even langskomen voor een meting (zonder consequenties). De proactiviteit wordt meestal op prijs gesteld ;)
Titel: Re: Mijn eerste motor: TA600 uit 1995, wat hulp bij enkele aanpassingen?
Bericht door: Steffie op 25 april 2017, 20:13
Ik heb ook zo'n BMW stekkerdoos.
Op de meeste stekkers zit een rode adapter.
Als je die er af haalt past ie als gegoten.
Mooier is het om de srekker te vervangen.
Stekkertjes kosten bij de watersportwinkel gemiddeld 6 euries
Welkom bij de club.
Gezellig zooitje hier.
Titel: Re: Mijn eerste motor: TA600 uit 1995, wat hulp bij enkele aanpassingen?
Bericht door: Grubeater op 28 april 2017, 11:19
Citaat van: RDW
Geachte heer Joosten, 
                                       
Hartelijk dank voor uw e-mail.

U wilt weten of er een mogelijkheid bestaat om te testen of de uitlaat van uw motor het maximaal aantal dBa overschrijdt. Goed dat u hierover een e-mail stuurt.

Het is niet mogelijk om bij de RDW te laten testen of uw uitlaat aan de eisen voldoet. Wellicht dat bijvoorbeeld een garagebedrijf u hiermee verder kan helpen.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Dan zou ik de politie nog kunnen vragen.
Gisteren naar de Polo in Kleve (DE) geweest, ze hadden 20% rabatt ivm Koningsdag. Kettingspray, afdekhoes, bagagenetje, 12V->usb adapter, schoonmaakkit en een trechterset gekocht. Ook even de Schuberth C3 Basic en Pro gepast, de Basic zit iets fijner en is goedkoper.
Titel: Re: Grubeaters eerste motor: TA600 uit 1995, wat hulp bij enkele aanpassingen?
Bericht door: Grubeater op 09 mei 2017, 00:58
Op weg naar de Stammtisch kwam ik er achter dat de twee bouten van de carterplaat missen, Paul stuurde mij ze op en zaterdag lagen ze op mijn mat. 8)
Iedereen liep een rondje om mijn TA en er zijn wel een aantal dingen die missen/vervangen/aangepast moeten worden. Niets wereldschokkends.
Met een aantal dingen kan Oldtimer mij helpen.

De afgelopen kleine 4 weken heb ik mijn benzineverbruik bij gehouden:

Gereden kilometersKostenLiterprijsAantal getankte litersKM/L
25423.211.71913.518.81
21118.631.541217.58
19616.661.56810.6218.45
1149.471.4296.6317.19
23217.21.51911.3220.49
25217.291.48911.6121.70
Totaal gereden KMTotale KostenGemiddelde LiterprijsTotaal aantal LitersGemiddeld verbruik
1259102.461.54465.6819.04

Toch nog 20+ km per liter gered, had ik niet gedacht. 8)
Titel: Re: Grubeaters eerste motor: TA600 uit 1995, wat hulp bij enkele aanpassingen?
Bericht door: Oldtimer op 09 mei 2017, 09:04
Citaat
Toch nog 20+ km per liter gered, had ik niet gedacht


psssst, heeft met je rechterhand te maken  8)
Titel: Re: Grubeaters eerste motor: TA600 uit 1995, wat hulp bij enkele aanpassingen?
Bericht door: Grubeater op 11 mei 2017, 01:18
Vandaag een rondje Pajic-Ikea-Polo gedaan.

Bij Pajic (http://www.pajic.nl/) een DB killer laten maken:
(http://grubeater.nl/pics/Transalp/small_DB-killer_02.jpg)

(http://grubeater.nl/pics/Transalp/small_DB-killer_01.jpg)
Dik uur daar geweest, een XT660 kreeg nieuwe banden, luchtfilter, aangepaste uitlaat, powercommander en tune, een CBR1000RR kreeg ook een DB killer en een andere SS kreeg andere uitlaten. Mijn DB killer was in 20-30 minuten klaar en zit klemvast en geborgd met een boutje.

Bij de Ikea (http://www.ikea.com/nl/nl/) niet-motorgerelateerde dingen gekocht zoals Zweedse gehaktballetjes, dekbedovertrek en een spatel gekocht.

In Kleve bij de Polo (http://www.polo-motorrad.de/) een pinlock schermpje in mijn vizier laten plaatsen en de punten van de aankoop van de helm nog op mijn klantenkaart laten zetten.

Leuk rondje rijden zo. (https://goo.gl/maps/Muh7q8GZ88L2) :)
Titel: Re: Mijn eerste motor: TA600 uit 1995, wat hulp bij enkele aanpassingen?
Bericht door: V-Twin op 11 mei 2017, 12:12
Uitlaten is en blijft een interessant (en complex) onderwerp, ook hier op het forum. Het E-keurmerk op een uitlaat is volgens mij niet verplicht, ik kan er in ieder geval geen wetsartikel bij vinden. Ik nodig anderen uit (Brom, lees je mee?) om aan te geven welke regels dit volgens jou omschrijven.

In de goedkeuringseisen voor motorfietsen is opgenomen dat verschillende onderdelen van een E-keurmerk moeten zijn voorzien dat op het onderdeel zelf te zien moet zijn. Denk daarbij o.a aan: koplamp, achterlicht, reflector, richtingsaanwijzers en jawel ook de uitlaat.

Een wettelijke eis is 1 handhaven is 2. Maar je kunt er gevoegelijk van uitgaan dat als je zonder een E-keur uitlaat bij de RdW je motor aanbied voor een nieuw kenteken dat je die niet gaat krijgen tenzij.......
Het handhaven van de geluidsnorm bij motorfietsen is een lastige omdat de meting geen omgevingsgeluid en reflectie mag meten en zelfs de kleppentrein van het blok en het droge koppelingsgeluid van een Ducatie mag ook geen invloed hebben. Kortom bureacraten hebben een norm bedacht maar daarbij niet nagedacht hoe je die norm in de praktijk een beetje fatsoenlijk kunt handhaven. Knappe koppen in de industrie hebben verschillende pogingen gedaan om een goede geluidsmeter te ontwikkelen. De praktijk is dat die in een labaratorium opstelling het allemaal prima doen maar in de praktijk lastig te gebruiken zijn.
Je ziet dan ook dat in de praktijk van alle dag dat geluidsconntroles vanwege alle waarborgen niet vaak worden uitgevoerd en dat extremen er wel uit worden gehaald, zoals een volledig open pijp onder een Harley die geen E-keur heeft.
Samengevat:
- Een motorfiets uitlaat moet voorzien zijn van een E-keur en ongepast (dB killer niet verwijderd);
- Een uitlaat zonder E-keur kan keurig voldoen aan de max geluidsdruk norm en in de praktijk heb je dan tijdens een controle weinig te vrezen;
- De controle op de geluidsdruk vergt de nodige voorwaarden waardoor dit niet zeer frequent wordt uitgevoerd;
- Heb je een niet E-keur uitlaat met dB-killer met een beschaafd geluid loop je weinig risico tenzij je net in een controle terecht komt met geluidsmetingen en je de norm  toch nog net overschrijdt. 1dB meer is fors meer geluid omdat dB een logaritmische waarde heeft. Als voorbeeld: het verschil tussen 78 en 72 dB (+6 dB) is een verdubbeling van de geluidsdruk die je had bij 72dB)
- Heb je een open pijp met een hoop herrie, dan trek je de aandacht met alle mogelijke consequenties die je zelf wel kunt bedenken.

Succes en iedereen maakt zo zijn eigen afwegingen 8)
Weet dat geluidsdruk een sluipmoordenaar is en ook effect heeft op de motorrijder zelf.
Titel: Re: Grubeaters eerste motor: TA600 uit 1995, wat hulp bij enkele aanpassingen?
Bericht door: Grubeater op 11 mei 2017, 21:22
Is de E keur niet ingevoerd rond 2000? Dan heeft mijn TA origineel ook geen E keur gehad, en ik weet niet of er lijsten zijn met goedgekeurde uitlaten voor de TA PD06.

Citaat van: Wikipedia
De decibel, symbool dB, is geen eenheid, maar is een verhouding op een logaritmische schaal. Daarbij betekent 0 dB een verhouding 1, dus gelijkheid. Elke verhoging met 10 decibel betekent een vergroting in vermogen of energie met een factor 10. Een verhoging met 20 dB betekent dus een factor 100, een verhoging met 30 dB een factor 1000 enz.
Decibel op Wikipedia. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Decibel_(eenheid))

Van 72dB naar 78dB is een verviervoudiging van de geluidintensiteit, niet een verdubbeling. 3dB verschil zoals mijn demper maakt lijkt weinig, maar is een halvering van de geluidsdruk.
Titel: Re: Grubeaters eerste motor: TA600 uit 1995, wat hulp bij enkele aanpassingen?
Bericht door: V-Twin op 11 mei 2017, 22:52
Mijn AT RD04 van 1991 had een uitlaat voorzien van een E-keur.
Titel: Re: Grubeaters eerste motor: TA600 uit 1995, wat hulp bij enkele aanpassingen?
Bericht door: Grubeater op 12 mei 2017, 21:54
  • Remvloeistof is vies.
  • Rubber accubak mist.
  • Bagageplaat is van PD10.
  • Palletje van achterrem is roestig.
  • De eerder genoemde bouten.
  • Positie van de CDI's controleren.
  • DB-killer laten maken bij Pajic.
  • Vierkante banden.
Met een aantal dingen kan Oldtimer mij helpen.
Vandaag dus naar dit lijstje gekeken met Oldtimer.
Na het verwijderen van de zijkappen en het zadel konden we zien dat de CDI's correct gemonteerd zijn.
Toen begonnen met de achterrem. Na verwijderen bleek de slider pin vastgeroest te zitten, deze brak dus ook doormidden met verwijderen. Ook de cup was goed roestig. Gelukkig had Oldtimer nog een klauw liggen. De pads en schijf waren nog goed, na alles in elkaar gezet te hebben nieuwe remvloeistof erin gedaan en ontlucht.
Toen verder met de voorrem. Daar ging alles goed totdat we de rem gingen ontluchten. Remvloeistof liep in de handkap, de rubber boot van de remcilinder lekte. Ook dit had Oldtimer nog liggen, aangezien er geen tijd of onderdelen waren om de huidige te reviseren.
Mijn PD10 bagageplaat omgewisseld voor een PD06, daarbij het tussenstuk van het bagageframe omgedraaid zodat het weer klopte. Accubakje gemonteerd, mijn accu is groter dan de originele.
Op het einde de olie gecontroleerd, de dipstick bleef droog. ??? Toen er een liter olie in gedaan. Nu over 500KM kijken of er nog genoeg olie in zit, olie en oliefilter vervangen kan dus ook op de todo-list. Oldtimer kwam ook met de tip om de prolink na te kijken hoe de lagers er aan toe zijn.

De nieuwe todo-list:
Titel: Re: Grubeaters eerste motor: TA600 uit 1995, wat hulp bij enkele aanpassingen?
Bericht door: Oldtimer op 13 mei 2017, 09:14
zoals beloofd de link naar de stickerboer.
Is Franse site.

je kunt de stickers ook per stuk bestellen en in elke gewenste kleurmaar is veel duurder dan.
Handig is deze hele set.

https://www.autocollants-moto.fr/kit-autocollant-moto/154-kit-autocollant-honda-transalp-600v.html
Titel: Re: Grubeaters eerste motor: TA600 uit 1995, wat hulp bij enkele aanpassingen?
Bericht door: Grubeater op 25 mei 2017, 14:51
Vorige week naar de Polo geweest voor olie, filter, oliefiltersleutel en remvloeistof. Vandaag met een vriend de olie en filter vervangen en de achterrem opnieuw ontlucht en afgevuld. Er zat nog 1 luchtbelletje in. Bij de Polo ook een staalflex remleiding voor achteren besteld, dus over een paar weken doen we de achterrem weer opnieuw. Daarna even een rondje Bemmel, Pannerden, Emmerich, Kleve, Kranenburg, Nijmegen gedaan. IJsje voor mij bij de Aral en Euro 98 voor de Alp. 8)

De nieuwe todo-list:
  • Vierkante banden vervangen.
  • Olie en oliefilter vervangen.
  • Prolink lagers controleren.
  • Stickerset kopen.
  • 12V aansluiting schoonmaken.

Van de week al bij Houkes in Nijmegen binnen gefietst, eens kijken voor een mooi setje banden en een afspraak de komende weken.
Wat zal ik nemen, Metzeler Tourance, Continental TKC70, Heidenau K76 of misschien Bridgestone Battlewing?

De huidige todo-list ziet er zo uit:
Titel: Re: Grubeaters eerste motor: TA600 uit 1995, wat hulp bij enkele aanpassingen?
Bericht door: Grubeater op 27 juni 2017, 23:58
De ToDo list

Bij het vervangen van de banden kregen ze de Alp niet naar binnen geduwd, de remklauw zat vast. Die is dus ook helemaal gereviseerd bij Houkes.
Na 8 weken heeft Heavy Duties de middenbok af, maar toen ik vandaag op de mail van eerder vandaag reageerde stond de autoreply al aan. De heren gaan natuurlijk een maand de hort op. ;D
Titel: Re: Grubeaters eerste motor: TA600 uit 1995, wat hulp bij enkele aanpassingen?
Bericht door: Simz op 28 juni 2017, 10:42
Lekker bezig ! Vergeet de foto's niet :D
Titel: Re: Grubeaters eerste motor: TA600 uit 1995, wat hulp bij enkele aanpassingen?
Bericht door: Grubeater op 28 juni 2017, 10:58
Op Ebay ook een gereedschapsetje gekocht.
(http://grubeater.nl/pics/Transalp/IMG_20170607_124602595_small.jpg)

Voorband.
(http://grubeater.nl/pics/Transalp/IMG_20170609_154648084_small.jpg)

Achterband.
(http://grubeater.nl/pics/Transalp/IMG_20170609_154735991_small.jpg)
Titel: Re: Grubeaters eerste motor: TA600 uit 1995, wat hulp bij enkele aanpassingen?
Bericht door: Ceetje op 28 juni 2017, 12:14
Fijn hè, nieuwe spullen?  :)
Titel: Re: Grubeaters eerste motor: TA600 uit 1995, wat hulp bij enkele aanpassingen?
Bericht door: luwe op 28 juni 2017, 20:25
de pinnetjes op de band is dat voor betere grip
Titel: Re: Grubeaters eerste motor: TA600 uit 1995, wat hulp bij enkele aanpassingen?
Bericht door: Grubeater op 28 juni 2017, 23:41
de pinnetjes op de band is dat voor betere grip
Na 600 km zijn er al veel verdwenen, nog wat routes zoeken met wat meer bochten. 8)
Titel: Re: Grubeaters eerste motor: TA600 uit 1995, wat hulp bij enkele aanpassingen?
Bericht door: Sandra op 29 juni 2017, 11:42
Vandaag een rondje Pajic-Ikea-Polo gedaan.

Bij Pajic (http://www.pajic.nl/) een DB killer laten maken:
(http://grubeater.nl/pics/Transalp/small_DB-killer_02.jpg)

(http://grubeater.nl/pics/Transalp/small_DB-killer_01.jpg)
Dik uur daar geweest, een XT660 kreeg nieuwe banden, luchtfilter, aangepaste uitlaat, powercommander en tune, een CBR1000RR kreeg ook een DB killer en een andere SS kreeg andere uitlaten. Mijn DB killer was in 20-30 minuten klaar en zit klemvast en geborgd met een boutje.

Bij de Ikea (http://www.ikea.com/nl/nl/) niet-motorgerelateerde dingen gekocht zoals Zweedse gehaktballetjes, dekbedovertrek en een spatel gekocht.

In Kleve bij de Polo (http://www.polo-motorrad.de/) een pinlock schermpje in mijn vizier laten plaatsen en de punten van de aankoop van de helm nog op mijn klantenkaart laten zetten.

Leuk rondje rijden zo. (https://goo.gl/maps/Muh7q8GZ88L2) :)
Wat heb je bij Pajic betaald voor die db killer als ik vragen mag?
Titel: Re: Grubeaters eerste motor: TA600 uit 1995, wat hulp bij enkele aanpassingen?
Bericht door: Grubeater op 29 juni 2017, 17:24
Wat heb je bij Pajic betaald voor die db killer als ik vragen mag?
Het was in een half uur klaar en kostte €50. Maak wel een afspraak.
Titel: Re: Grubeaters eerste motor: TA600 uit 1995, wat hulp bij enkele aanpassingen?
Bericht door: Sandra op 29 juni 2017, 20:28
Ok thanks!
Herbert zit te denken aan een decibelkiller in zijn Bos uitlaat op de 700, 't is nèt even iets too much...
Ik ken Mile nog wel uit de jaren '80 toen hij in hengelo (gld) nog racete bij ZoKaToRa ( zonder  kapitaal toch racen ;D)
Titel: Re: Grubeaters eerste motor: TA600 uit 1995, wat hulp bij enkele aanpassingen?
Bericht door: Grubeater op 29 juli 2017, 20:52
Vandaag de middenbok gemonteerd, de ogen even moeten bewerken met de dremel.
Na wat gekloot zat het dan wel goed uiteindelijk.
(https://grubeater.nl/pics/Transalp/IMG-20170729-WA000*_small-0.jpg)

(https://grubeater.nl/pics/Transalp/IMG-20170729-WA000*_small-1.jpg)

(https://grubeater.nl/pics/Transalp/IMG-20170729-WA000*_small-2.jpg)

De ToDo list
Titel: Re: Grubeaters eerste motor: TA600 uit 1995, wat hulp bij enkele aanpassingen?
Bericht door: Grubeater op 04 augustus 2017, 02:14
Woensdag samen met mijn oom de remleiding achter vervangen.

(https://grubeater.nl/pics/Transalp/Remleiding_Achter_small.jpg)

Ook naar de 12v aansluiting gekeken. De electrakabel die er aan hangt is erg dun en staat strak, ik vermoed kabelbreuk ergens.
De strip om de ruit zat los, die vast geplakt met lijm.

De ToDo list
Titel: Re: Grubeaters eerste motor: TA600 uit 1995, wat hulp bij enkele aanpassingen?
Bericht door: dropken op 04 augustus 2017, 06:26
Zou de prolink toch eens aan pakken kan rijtechnisch een hele verbetering geven. Mooi bezig met je alp zie je wel een keer in oost
Titel: Re: Grubeaters eerste motor: TA600 uit 1995, wat hulp bij enkele aanpassingen?
Bericht door: Grubeater op 08 september 2017, 16:52
Vandaag met Oldtimer de kettingset gemonteerd. Dat was wel nodig, het tandwiel op de uitgaande as was redelijk ver heen. Ook de ketting had meer dan genoeg speling.  :-X
De nieuwe ketting is net een schakel te lang, even aan Rob vragen om een nieuwe sluitschakel zodat ik over 5000km de ketting kan inkorten.

De 12V aansluiting heb ik ook vervangen, de zekering van het setje van de Polo was slecht. Na het eerste ritje kon ik direct de zekering vervangen.

Een paar weken geleden heb ik de motor gewassen, vandaag zag ik dat er Hyperpro achterdemper op zit met een zwarte veer.
Een tijd terug zijn de stofhoezen gescheurd, als ik die ga vervangen kan ik direct de voorvorken een beurt geven en controleren of daar ook al Hyperpro progressive veren in zitten.

De ToDo list
Titel: Re: Grubeaters eerste motor: TA600 uit 1995, wat hulp bij enkele aanpassingen?
Bericht door: Grubeater op 24 september 2017, 15:38
Vandaag wat kleine dingen gedaan, roosters voor de openingen gemaakt en tankstickers op de tank geplakt.
Gelijk ook even naar de motor van een aankomend nieuw lid gekeken (Shifty), waarschijnlijk zal hij  over twee weken naar de Stammtisch in Duiven komen.
(https://grubeater.nl/pics/Transalp/IMG_20170924_143438679-0.jpg)

(https://grubeater.nl/pics/Transalp/IMG_20170924_143438679-1.jpg)

(https://grubeater.nl/pics/Transalp/IMG_20170924_143438679-2.jpg)

De ToDo list
Titel: Re: Grubeaters eerste motor: TA600 uit 1995, wat hulp bij enkele aanpassingen?
Bericht door: scrambler op 26 september 2017, 11:44
Mooie roostertjes! Hoe heb je die gemaakt en bevestigd?
Titel: Re: Grubeaters eerste motor: TA600 uit 1995, wat hulp bij enkele aanpassingen?
Bericht door: Grubeater op 26 september 2017, 14:55
Mooie roostertjes! Hoe heb je die gemaakt en bevestigd?

Aan de rechterkant zit normaal al een rooster omdat daar de ventilator op de radiator zit. Daar kun je gewoon zelf een rooster op maat maken en op de bevestigingspunten schroeven. Schroeven om computerfans te plaatsen passen perfect.
(https://silentpc.com/sites/default/files/case_fan_screws.jpg)

Aan de linkerkant zit niets en met methylethylketon kun je heel goed ABS plastic plakken (http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/265140/How-to-ABS-Kuipreparatie-met-MEK-methylethylketon-.html). Samen met Oldtimer heb ik 4 Lego blokjes (=ABS) op maat geknipt en met een MEK-ABS oplossing rondom de opening geplakt. Gaten in de Lego blokjes geboord zodat er kleine schroefjes in passen.
(https://modelbrouwers.nl/media/albums/203/10090/339.jpg)

Bouwmarkten hebben aluminium/rvs platen met leuke motieven, ik heb wat te veel gekocht en heb dus nog wat liggen mocht je interesse hebben.
Titel: Re: Grubeaters eerste motor: TA600 uit 1995, wat hulp bij enkele aanpassingen?
Bericht door: scrambler op 26 september 2017, 15:41
bedankt voor de tip. Weer wat te doen deze winter.
Titel: Re: Grubeaters eerste motor: TA600 uit 1995, wat hulp bij enkele aanpassingen?
Bericht door: Grubeater op 14 oktober 2017, 09:42
Na aanleiding van LED Verlichting auto+motor topic op Tweakers.net (http://"https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/52889149#52889149") ook maar een setje Lumileds besteld voor mijn Alp.

De stofkap past goed om de lamp met koellichaam heen. Het koellichaam kun je op twee manieren op de lamp schroeven.
(https://grubeater.nl/pics/Transalp/small_DSC4189.JPG) (http://"https://grubeater.nl/pics/Transalp/_DSC4189.JPG")

(https://grubeater.nl/pics/Transalp/small_DSC4185.JPG) (http://"https://grubeater.nl/pics/Transalp/_DSC4185.JPG")

Het lichtbeeld is duidelijk helderder met de ledlamp, maar ik moet nog kijken hoeveel het strooilicht het andere verkeer hindert.

Dimlicht standaard
(https://grubeater.nl/pics/Transalp/small_DSC4183.JPG) (http://"https://grubeater.nl/pics/Transalp/_DSC4183.JPG")

Dimlicht LED
(https://grubeater.nl/pics/Transalp/small_DSC4191.JPG) (http://"https://grubeater.nl/pics/Transalp/_DSC4191.JPG")

Grootlicht standaard
(https://grubeater.nl/pics/Transalp/small_DSC4184.JPG) (http://"https://grubeater.nl/pics/Transalp/_DSC4184.JPG")

Grootlicht LED
(https://grubeater.nl/pics/Transalp/small_DSC4192.JPG) (http://"https://grubeater.nl/pics/Transalp/_DSC4192.JPG")

Ik heb de lamp via Ebay (https://www.ebay.nl/itm/H4-G7-LED-6000K-Headlight-FANLESS-Conversion-Kit-Philips-Lumileds-Luxeon-ZES/122867336452?hash=item1c9b76c504:g:2~IAAOSwM~taVxu~:rk:1:pf:0).

Bij de lamp zit nog een adapter, die heb ik met tiewraps aan het gewei vast gezet.
(https://s3-ap-southeast-1.amazonaws.com/a2.datacaciques.com/00/MTA2OTUx/17/08/03/d634j1q02255571y/7c25bdc85b74a4c4.jpg)
Titel: Re: Grubeaters eerste motor: TA600 uit 1995, wat hulp bij enkele aanpassingen?
Bericht door: Miquel op 14 oktober 2017, 20:37
Dat is een hele verbetering kwa lichtopbrengst
Titel: Re: Grubeaters eerste motor: TA600 uit 1995, wat hulp bij enkele aanpassingen?
Bericht door: Grubeater op 29 januari 2018, 22:50
Inmiddels weer wat dingen aan de motor veranderd.  Donderdag met Oldtimer weer wat gesleuteld aan de motor, Pim's verlaagde voetsteunen gemonteerd, voltmeter geplaatst en de accu bijgevuld. Natuurlijk ook de langere schakelpook en rempedaal bijgesteld. Rempedaal mag nog een stukje lager.

(https://tweakers.net/ext/f/Axt4OHrfZ32Vuh9Hd8MDwXYJ/medium.jpg) (https://tweakers.net/ext/f/Axt4OHrfZ32Vuh9Hd8MDwXYJ/full.jpg)
Niet mijn eigen foto, mijn voltmeter is precies hetzelfde maar dan met rode leds.

Donderdag kwam ook mijn pannierrek uit Polen binnen en toen vrijdag erop geschroefd.

Links was de pasvorm niet 100%, maar met wat duwen en trekken paste het toch.
(https://tweakers.net/ext/f/afL4NfmXvJ9FpvsADEFXc3Pd/medium.jpg) (https://tweakers.net/ext/f/afL4NfmXvJ9FpvsADEFXc3Pd/full.jpg)

Rechts was nog leuker, de achterste bout van  de passagiers voetsteun houdt ook de uitlaat omhoog. Met een sjorband tussen de uitlaat en valbeugel de uitlaat weer 2-3mm omhoog getrokken zodat de bout weer vast kon.
(https://tweakers.net/ext/f/OyJSO7hmCKGjfhpwyYJKu5BC/medium.jpg) (https://tweakers.net/ext/f/OyJSO7hmCKGjfhpwyYJKu5BC/full.jpg)

De horizontale steun zat sneller vast.
(https://tweakers.net/ext/f/KpdsVvg7rKRQEXMzPaiNQgfM/medium.jpg) (https://tweakers.net/ext/f/KpdsVvg7rKRQEXMzPaiNQgfM/full.jpg)

Uiteindelijk was ik er toch nog een uur mee zoet.

Vandaag nog wat dingen aangepast: Een paar extra borgmoeren gekocht, de bout bij de uitlaat vervangen voor een langere en bouten omgedraaid zodat het uiteinde met de moer niet meer te zien is.

De ToDo list
Titel: Re: Grubeaters eerste motor: TA600 uit 1995, wat hulp bij enkele aanpassingen?
Bericht door: Sopa op 30 januari 2018, 07:30
mooi rekkie, zijn dat die van heavy duties?
Wel aan de brede kant, zo te zien, of valt dat wel mee?
Titel: Re: Grubeaters eerste motor: TA600 uit 1995, wat hulp bij enkele aanpassingen?
Bericht door: Grubeater op 30 januari 2018, 15:49
Dit rek komt uit Polen: Ebay (https://www.ebay.nl/itm/Honda-Transalp-XL-600V-luggage-rear-side-rack-for-panniers-saddlebags/182624882543).

Volgens mij net zo breed als het Heavy Duties rek.
Titel: Re: Grubeaters eerste motor: TA600 uit 1995, wat hulp bij enkele aanpassingen?
Bericht door: voorstad op 30 januari 2018, 16:25
Dit rek komt uit Polen: Ebay (https://www.ebay.nl/itm/Honda-Transalp-XL-600V-luggage-rear-side-rack-for-panniers-saddlebags/182624882543).

Volgens mij net zo breed als het Heavy Duties rek.

Altijd fijn wanneer ze het over de XL600V hebben en er dan een foto van een XL650V bij zetten......
Titel: Re: Grubeaters eerste motor: TA600 uit 1995, wat hulp bij enkele aanpassingen?
Bericht door: Grubeater op 30 januari 2018, 21:08
Altijd fijn wanneer ze het over de XL600V hebben en er dan een foto van een XL650V bij zetten......

Dat is alleen de header, de foto's bij het item zelf zijn van een XL600V.
Titel: Re: Grubeaters eerste motor: TA600 uit 1995, wat hulp bij enkele aanpassingen?
Bericht door: Grubeater op 26 februari 2018, 22:19
Vrijdagavond voor mijn ritje van zaterdagochtend naar de Motorbeurs nog even het rempedaal los gehad, het stond iets te hoog. Niet handig als je wilt remmen in een noodsituatie.

Mooi setje van Pim.
(https://grubeater.nl/pics/Transalp/Pim's%20Voetsteun_03_small.jpg) (https://grubeater.nl/pics/Transalp/Pim's%20Voetsteun_03.jpg)

Schakelpookje voor een cross Honda is ook handig.
(https://grubeater.nl/pics/Transalp/Pim's%20Voetsteun_02_small.jpg) (https://grubeater.nl/pics/Transalp/Pim's%20Voetsteun_02.jpg)

Het scheelt dat het rempedaal paar weken geleden bij Oldtimer al los is geweest, nu kostte het veel minder moeite.
(https://grubeater.nl/pics/Transalp/Pim's%20Voetsteun_01_small.jpg) (https://grubeater.nl/pics/Transalp/Pim's%20Voetsteun_01.jpg)
Titel: Re: Grubeaters eerste motor: TA600 uit 1995, wat hulp bij enkele aanpassingen?
Bericht door: Simz op 27 februari 2018, 22:59
Van welke motor komt die schakelpook?
Titel: Re: Grubeaters eerste motor: TA600 uit 1995, wat hulp bij enkele aanpassingen?
Bericht door: Grubeater op 27 februari 2018, 23:22
Ik heb het even opgezocht:

De pook is ongeveer 120mm lang, afkomstig van een Honda CR80/85 ('96-'07) en is te vinden bij oa Outlawracing:
https://www.outlawracing.nl/race-fx-schakelpook-cr80-85-96-660 (https://www.outlawracing.nl/race-fx-schakelpook-cr80-85-96-660)

Daar heb ik ook mijn pookje vandaan.
Titel: Re: Grubeaters eerste motor: TA600 uit 1995, wat hulp bij enkele aanpassingen?
Bericht door: Oldtimer op 28 februari 2018, 09:04
Heb nog zo'n "offroad "pookje liggen.
15 euro mag die weg.
Titel: Re: Grubeaters eerste motor: TA600 uit 1995, wat hulp bij enkele aanpassingen?
Bericht door: Helikees op 28 februari 2018, 19:51
Ik stuur je PM
Titel: Re: Mijn eerste motor: TA600 uit 1995, wat hulp bij enkele aanpassingen?
Bericht door: Arendsoog op 28 februari 2018, 20:12
Die 12V aansluiting lijkt mij een BMW plug, die zijn wat dunner dan de 'gewone' die je kent van de auwto. Stekkers daarvoor zijn gewoon verkrijgbaar.

Inderdaad, dat is een BMW of Hella plug. Bij elke motor/autozaak te krijgen en voor een motor een betere aansluiting dan de ouderwetse sigarettenaanstekerplug omdat die beter tegen trillingen kan.
Titel: Re: Grubeaters eerste motor: TA600 uit 1995, wat hulp bij enkele aanpassingen?
Bericht door: Grubeater op 29 juni 2018, 00:51
Ik had al een aantal weken een tool tube liggen en vandaag aan mijn bagagerek geschroefd.
De klemmen komen van een ijzerhandel in Kleve en waren maar €2,15. De rvs bouten en borgmoeren komen van de Praxis City die Nijmegen nu heeft, wel handig een kleine bouwmarkt op de plek van de oude Kijkshop. Om het goed passend te krijgen enkele mm van de bouten afgeslepen.

(https://tweakers.net/ext/f/fKFxXbCLTQzOLP579V2mmMND/medium.jpg) (https://tweakers.net/ext/f/fKFxXbCLTQzOLP579V2mmMND/full.jpg)

(https://tweakers.net/ext/f/ph9f8Mvupnxe3KROzawftCCF/medium.jpg) (https://tweakers.net/ext/f/ph9f8Mvupnxe3KROzawftCCF/full.jpg)

(https://tweakers.net/ext/f/Dawj7LsL8jHCLKTF383fqqNt/medium.jpg) (https://tweakers.net/ext/f/Dawj7LsL8jHCLKTF383fqqNt/full.jpg)

Helemaal stevig zit het niet omdat de achterkant maar aan 1 kant vast zit. Toch kijken of ik met een derde klem en een aluminium plaatje een derde steunpunt kan maken.

Volgende week ga ik voor nieuwe banden, dan zullen de Heidenau K76 ongeveer 17.000 km hebben gehad. Cuppende voorband en de achterband werd wat vierkant door de snelwegkilometers. Nu komen er Continental TKC70's op, benieuwd hoe dat gaat rijden.

Inmiddels heb ik ook een tassenset van 21Brothers (http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=5225.msg163826#msg163826).
Titel: Re: Grubeaters eerste motor: TA600 uit 1995, wat hulp bij enkele aanpassingen?
Bericht door: xrvtuur op 29 juni 2018, 11:59
TKC 70 rijd goed maar heeft een vreemd afslijtende voorband, daar is zo links en rechts al heel wat over geschreven en doet zich voor bij verschillende motoren. Bij de CRF1000 ook al iemand over gesproken
Titel: Re: Grubeaters eerste motor: TA600 uit 1995, wat hulp bij enkele aanpassingen?
Bericht door: Grubeater op 03 juli 2018, 23:50
Vandaag ging ik met dit lijstje aan de gang bij Wim Boks in Duiven.

Na het wiel los gehaald te hebben kon ik aan de gang met de veerpoten om de nieuwe stofhoezen te plaatsen.
De eerste veerpoot ging wat moeilijk los.
(https://tweakers.net/ext/f/cQYFBdOtaxMZzq1y15AAtpeN/medium.jpg) (https://tweakers.net/ext/f/cQYFBdOtaxMZzq1y15AAtpeN/full.jpg)

De oude en de nieuwe stofhoes.
(https://tweakers.net/ext/f/F3p1hrTO3gUl66gt13RwfrLP/medium.jpg) (https://tweakers.net/ext/f/F3p1hrTO3gUl66gt13RwfrLP/full.jpg)

De nieuwe stofhoes ging er snel overheen.
(https://tweakers.net/ext/f/LQtM0qkmr4mzva4xIOY2kdOR/medium.jpg) (https://tweakers.net/ext/f/LQtM0qkmr4mzva4xIOY2kdOR/full.jpg)

Alles goed schoongemaakt en een lik keramisch vet gegeven. De eerste veerpoot weer terug geplaatst
(https://tweakers.net/ext/f/w3kUlbtmcz7ei8pHEZLLlcqc/medium.jpg) (https://tweakers.net/ext/f/w3kUlbtmcz7ei8pHEZLLlcqc/full.jpg)

Bij de tweede veerpoot even gekeken welke veer erin zat. Mijn vermoeden werd bevestigd, zowel voor als achter Hyperpro veren.
De afstandhouder en spatbord weer terug geplaatst.
(https://tweakers.net/ext/f/OVIiqEyESxFI8afu8XLRJfgd/medium.jpg) (https://tweakers.net/ext/f/OVIiqEyESxFI8afu8XLRJfgd/full.jpg)

Wiel stond al klaar met een nieuw bandje, 16 gram lood hoefde er maar op. Best weinig voor een spaakwiel.
(https://tweakers.net/ext/f/jboDX5VYeU2GxBj0AaOiazEm/medium.jpg) (https://tweakers.net/ext/f/jboDX5VYeU2GxBj0AaOiazEm/full.jpg)

De voorkant klaar en een stickertje van de Boks Motyre op het spatbord geplakt. :angel:
(https://tweakers.net/ext/f/ETLWqAxkopQYFbQR2oZTR1er/medium.jpg) (https://tweakers.net/ext/f/ETLWqAxkopQYFbQR2oZTR1er/full.jpg)


Zo zagen de Heidenau K76's eruit die na 16957 km van de wielen kwamen.
De voorband.
(https://tweakers.net/ext/f/fma9VGIXxSnhpWDiyeD6KkOG/medium.jpg) (https://tweakers.net/ext/f/fma9VGIXxSnhpWDiyeD6KkOG/full.jpg)
Cupping is goed te zien, maar ik had er weinig last van
(https://tweakers.net/ext/f/Co0x7uWotPq38vW6Hz3iMrqv/medium.jpg) (https://tweakers.net/ext/f/Co0x7uWotPq38vW6Hz3iMrqv/full.jpg)

De achterband zat ook aan de nokjes, maar was mooier afgesleten.
(https://tweakers.net/ext/f/pVWaRElxgwDzQ7GEYtBI4D2W/medium.jpg) (https://tweakers.net/ext/f/pVWaRElxgwDzQ7GEYtBI4D2W/full.jpg)
Wel wat vierkant en enkele droogte scheurtjes. Banden waren van week 11 uit 2015.
(https://tweakers.net/ext/f/IEXnX1xrro8DDeI2H8Z9RUIA/medium.jpg) (https://tweakers.net/ext/f/IEXnX1xrro8DDeI2H8Z9RUIA/full.jpg)

Die mooie gouden velgen van de Transalp staan bekend om de roest problemen. Gelukkig viel het bij mij wel mee.
Wat kleine plekjes op de voorvelg.
(https://tweakers.net/ext/f/fkqo91LaJBWW6VvP67QziZJS/medium.jpg) (https://tweakers.net/ext/f/fkqo91LaJBWW6VvP67QziZJS/full.jpg)
(https://tweakers.net/ext/f/bZjCgkaBS9QeRKmVK2TZYJHp/medium.jpg) (https://tweakers.net/ext/f/bZjCgkaBS9QeRKmVK2TZYJHp/full.jpg)

De achtervelg had een 'leuke' plek bij het ventielgat. Gevijld en goed ingestreken met vet door Wim.
(https://tweakers.net/ext/f/Jw0TzM9A9a9rTNtNKlpHVX2H/medium.jpg) (https://tweakers.net/ext/f/Jw0TzM9A9a9rTNtNKlpHVX2H/full.jpg)

Toen het achterwiel eruit was merkte Wim op dat de ketting te lang was en dat er nog maar weinig te spannen was. Dit wist ik, destijds bij het monteren van de ketting kwamen Oldtimer en ik er te laat achter dat de ketting 2 schakels te lang was. Terwijl hij de ketting inkortte ging ik aan de slag om alle afstandbussen en vooral de kettingspanners schoon te maken, daar zat genoeg roest aan.
(https://tweakers.net/ext/f/m6FkolyY8tAzDjUev1i2piga/medium.jpg) (https://tweakers.net/ext/f/m6FkolyY8tAzDjUev1i2piga/full.jpg)

Toen Wim bezig was met de achterband (er mocht 60 gram aan lood op) en een ander klant heb ik even het luchtfilter vervangen na 17852km.
(https://tweakers.net/ext/f/9eMUWMzMqYVLzLYM7iGEh8Sc/medium.jpg) (https://tweakers.net/ext/f/9eMUWMzMqYVLzLYM7iGEh8Sc/full.jpg)

Bij het vervangen van de achterband bleek het lager van de tandwieldrager versleten te zijn. Omdat het lager er wel heel makkelijk erin ging heeft Wim het vastgezet met lagerlijm. Slim om in de toekomst op zoek te gaan naar een betere tandwieldrager.
De banden waren inclusief binnenbanden, velglinten, montage en balanceren €275, nieuwe schakel was €6, arbeid €12,50, lager was €13, lijmen/montage was €12 en gebruik van de werkplaats was gratis.  :))

Al met al een leuke middag gehad. Op de terugweg weinig gemerkt van het gebrek aan grip waar nieuwe banden om bekend staan. Op irc zei een kennis dat Continental bijna geen siliconen gebruikt bij de productie die de gladde laag bij nieuwe banden veroorzaakt.
Toen ik thuis was voelde de achterband goed warm aan. Onderweg twee rotondes geheel genomen en volledig binnendoor vanaf Duiven, via de Ikea  :P , naar Nijmegen terug gereden.

De ToDo list ziet er nu als volgt uit.


Volgende keer de hdr functie van de mobiel uitzetten.  :-X
Titel: Re: Grubeaters eerste motor: TA600 uit 1995, wat hulp bij enkele aanpassingen?
Bericht door: Grubeater op 08 oktober 2018, 23:04
Ondertussen wat kleine dingen gedaan zoals de remhendel vervangen voor een recht exemplaar en de vacuümleiding naar de benzinekraan vervangen.
Inmiddels heb ik bijna 25000 kilometer gereden sinds aankoop en wordt het tijd om wat meer onderhoud uit te voeren.
Komende week ga ik de olie en filter vervangen, sinds het voorjaar zijn er weer 10.000km voorbij gegaan. Voor de rest zijn er enkele dingen waarvan ik niet weet wanneer ze voor het laatst zijn gedaan en het toch slim is om te vervangen. De schijfrem voor is ook aan de beurt binnen een aantal maanden aangezien de Alp bijna klokje rond gaat. Voor dat de pekel gestrooid wordt moet mijn achterwiel een verfbeurt krijgen, door een aanvaring met een tak is er een groot gedeelte van de lak beschadigd. De gouden velgen van de Alp staan al bekend om hun roest gevoeligheid en zonder behandeling moet ik de velg veel eerder gaan vervangen dan gewenst.

De ToDo list ziet er nu als volgt uit, met de dingen die ik als eerste aanpak in het blauw.
Titel: Re: Grubeaters eerste motor: TA600 uit 1995, wat hulp bij enkele aanpassingen?
Bericht door: Grubeater op 20 oktober 2018, 20:27
Vandaag dus de oliewissel gedaan. In precies 6 maanden 11.020km gereden en volgens het boekje is het interval 12.000km.
Even de motor warm gereden door een klein rondje door de Ooijpolder (https://goo.gl/maps/dtx5XvkdycQ2) te rijden.
Na de keienvanger losgemaakt te hebben viel natuurlijk de olieaftapbout in de olieopvangbak.  8)7
Deze keer ging het oliefilter er beter af dan de vorige keer en toen de olie was uit gedrupt, de opvangbak leeg gegooid in de lege oliekan. De aftapbout bleeft in de trechter liggen. Deze toen schoongemaakt en met een nieuwe koperen afdichtring terug geplaatst. Het rubber van het oliefilter met een beetje olie ingewreven en er op gedraaid.
In de Transalp moet 2,4 L olie, de eerste twee liter kwam uit de verpakking die ik nog had staan. De rest aangevuld met een maatbeker vanuit de nieuwe verpakking. De motor even laten draaien en opnieuw het oliepeil gepeild en opnieuw afgevuld.
Hierna de ketting maar eens schoon gemaakt, het afdekkapje bij de uitgaande as en de schakelpook was er nu toch af omdat het oliefilter daar achter zit.
Er zat genoeg oude kettingspraymeuk in het afdekkapje, dus daar kon ik een poetslap mee vullen. Er zat precies genoeg kettingreiniger in de spuitbus en met een Aliexpress kettingborstel en een poetslap werd de ketting aardig schoon.
Toen de Osco bijgevuld aangezien ik die sinds aankoop van de Alp niet had gebruikt en de ketting wat gesmeerd.
Na de keienvanger, het afdekkapje en het schakelpookje terug geplaatst te hebben een rondje richting Groesbeek gereden om de Zevenheuvelenweg (https://goo.gl/maps/R9ZS8KAYPfT2) mee te pakken en door te rijden naar de Aldi in Brakkenstein voor boodschappen. Tijdens dit ritje had ik even 15,2 V op mijn voltmeter, daarna bleef het maximum op 14,2 v hangen. Toch maar de nieuwe spanningsmeter plaatsen.
Titel: Re: Grubeaters eerste motor: TA600 uit 1995, wat hulp bij enkele aanpassingen?
Bericht door: Grubeater op 11 november 2018, 00:58
Omdat de voltmeter vrijdagavond met de terugweg naar huis 16 V aangaf, toch maar even de spanningsregelaar vervangen. Gelukkig had ik die al liggen.

(https://tweakers.net/ext/f/5lqpZ8iWmTGgM6mBaC2fk20W/full.jpg)
Aan de oude spanningsregelaar valt weinig te zien, volgens Haynes zou je die wel door kunnen meten.

(https://tweakers.net/ext/f/TgTbOSruGpvbuxguWgbxKZkl/full.jpg)
Het reservoir van de achterrem zit vast aan de nieuwe spanningsregelaar.

De accu is ook al op zijn einde, want ik moet wat gas bijgeven om te kunnen starten. Die gaan we dus ook vervangen deze week.
Mocht er toch/ook iets mis zijn met de dynamo, dan blazen we niet direct de nieuwe accu op morgen.

ToDo list:
Titel: Re: Grubeaters eerste motor: TA600 uit 1995, wat hulp bij enkele aanpassingen?
Bericht door: Grubeater op 19 november 2018, 19:17
Nieuwe motor gehaald. 8)
(https://tweakers.net/ext/f/7gT4TCvxU0g6x1hsUnEBXKyw/full.jpg)

Natuurlijk was het wel gewoon het klokje rond.   :angel:
(https://tweakers.net/ext/f/gFk1snQyZBVQvMIncg5NBDIb/full.jpg)

Vandaag bij Oldtimer de inlaatrubbers vervangen en ook gelijk maar de carburateurs omgewisseld voor een schoon setje. De accu was op zijn einde en Oldtimer had er nog een op voorraad.
De stationairschroef/naald deed maar heel weinig bij mijn originele set carburateurs en de naald was ook vies. Dat setje mag een keer in een ultrasoon badje badderen.

Op de terugweg ergens rond het maken van de foto's liep mijn Alp opeens maar op 1 cilinder, dat hadden wij ook tijdens het afstellen van de carburateurs even.
Er zit waarschijnlijk ergens een los contact, want tot aan het tanken op de terugweg had ik nergens last van.
Morgen maar even de stekkers van de bobines en cdi's controleren.  ::)
Titel: Re: Grubeaters eerste motor: TA600 uit 1995, wat hulp bij enkele aanpassingen?
Bericht door: SylAlp op 19 november 2018, 20:57
00000....hoorde je een speciaal (feestelijk) belletje/geluidje of had je gewoon geluk dat je dat zag  8)
Titel: Re: Grubeaters eerste motor: TA600 uit 1995, wat hulp bij enkele aanpassingen?
Bericht door: Oldtimer op 19 november 2018, 21:41
Foto's wel even in de goede volgorde zetten Willem. Zoveel rij je nu ook weer niet op 1 dag.
Titel: Re: Grubeaters eerste motor: TA600 uit 1995, wat hulp bij enkele aanpassingen?
Bericht door: Grubeater op 19 november 2018, 22:12
00000....hoorde je een speciaal (feestelijk) belletje/geluidje of had je gewoon geluk dat je dat zag  8)
De laatste kilometer rondjes rijden in een woonwijk. ;D

Titel: Re: Grubeaters eerste motor: TA600 uit 1995, wat hulp bij enkele aanpassingen?
Bericht door: Brombeer op 19 november 2018, 23:38

De laatste kilometer rondjes rijden in een woonwijk. ;D

Toen ik door de 200.000 ging -ik zag hem al een poos trots aankomen- zat ik op het Moment-Suprème te slapen en was ik alweer een kilometer of 10 verder. Ik vond het zo'n fucking afgang van mezelf  ???

Want ik ben ook zo'n sentimentele dwaaz. Ik stopte indertijd de eerste keer precies bij 50.000,0, ergens in Thailand. Heb ik echt een momentje met hem genomen langs de kant van de weg en een aai over de tank gegeven. En zo ook toen ik door de eerste ton heen ging, en de 150.000 daarna.


Ik vermoed dat de 250.000 ergens komend jaar zal vallen :)

Titel: Re: Grubeaters eerste motor: TA600 uit 1995, wat hulp bij enkele aanpassingen?
Bericht door: Grubeater op 20 november 2018, 00:24
@Brom: de 77777.7 heb ik gemist (aankoop bij 734XX), maar van de 88888.8 heb ik wel een foto.

Net nog even gekeken naar mijn Alp, op 1 cilinder lopen is niet handig.
Cdi's verwisseld, geen effect.
Zijbougie van de voorste cilinder kwam makkelijk los. (!) Toen motor gestart met bougie los, doen we ook nooit meer. :-X
Zag wel een kleine vonk bij de bougie voordat ik de noodstop indrukte.
Toen de bougie terug geplaatst en gestart, voorste uitlaatbocht werd WEL warm.  ;D

Dus ik denk dat de bougie misschien net wel/net niet goed vast zat en er geen compressie was.
Maar meer aannemelijk is dat er toch een kleine blokkade in de benzinetoevoer was. Ik moest de laatste kilometer mijn best doen om de pomp te bereiken. Toen snel volgetankt (14L, te weinig bochten naar links gehad) en waarschijnlijk bezinksel van de bodem gespoten. Dat is van Wyler naar Nijmegen de carburateur gaan blokkeren. Bij de laatste startbeurt stond de benzinekraan dicht, misschien dat het geholpen heeft.

Of de (onbekende) stekker die niet helemaal goed zit maakte wel weer contact.🤔 :o
Titel: Re: Grubeaters eerste motor: TA600 uit 1995, aanpassingen en onderhoud.
Bericht door: Grubeater op 20 februari 2019, 20:55
Gisteren heb ik aan mijn motor gewerkt, sinds begin december stond deze stil met problemen.
De benzinekraan gecontroleerd, de vlotterkamers gecheckt, de bougies gecontroleerd, die klopten allemaal. In de zin van: de benzinekraan gaf benzine door als de vlotter in de kraan door het vacuum werd geopend, de vlotterkamers stonden vol benzine en de bougies gaven ontsteking.
Toen de kappen, de tank en de luchtduct verwijderd om bij de carburateurs te komen. Van de voorste carb bleef het diafragma een beetje hangen, maar WD40 kreeg dat weer los. Toen met WD40 als starter geprobeerd de motor te starten, dat werkte niet. Het enige wat nog overbleef was het wisselen van de carburateurs.
Gelukkig was ik 's ochtends heen en weer geweest naar Oldtimer om een ander setje carburateurs te gaan halen. De inlaatrubbers los geschroefd, de gaskabel en de chokeplunjers losgemaakt en de carburateurs van de cilinders getrokken. Toen de benzineleiding van de oude carbs op de nieuwe gezet, net zoals de twee houdertjes voor de benzineleiding. Toen goed gekeken naar de inlaatrubbers om die onder de juist hoek over te zetten op het nieuwe setje carbs.
De nieuwe carburateurs konden nu op de inlaten van de cilinders gezet worden, dit ging vrij snel.  De luchtduct duurde iets langer om er weer op terug te zetten, maar opeens zat die er goed op. Toen nog geprobeerd met WD40 als startvloeistof, maar dat werkte niet echt. De tank weer terug geplaatst en aangesloten. Via de vacuumslang wat benzine uit de tank de carbs in gezogen. Onder tussen had ik de tank gevuld met 5 L Shell V-power om een lege tank uit te sluiten.
Na een paar keer proberen kreeg ik de motor aan de gang, maar echt helemaal soepel ging het niet. Veel backfire waardoor het toerental weg viel, ook stond de stationair schroef te laag. De motor wilde alleen met choke starten. De stationair schroef toen afgesteld, maar 4000 toeren was wat veel.  ;D
Ook klopt de gashendel niet, ik had de kabels verkeerdom aangesloten. Hierdoor viel bij gas dicht het toerental te langzaam terug. 
Normaal staan de pilot jets op een Transalp op 2,5 slag uit, maar ik heb een Remus uitlaat. Om de backfire te verhelpen heb ik het mengsel iets rijker gezet door de pilot jets 3 slagen uit te draaien. Met de gaskabel goed om liep de motor ook fijner en kon ik de stationair schroef zo zetten dat het toerental stationair ongeveer op 1500 toeren zit.
Tussendoor af en toe even gebeld met mijn hulplijn uit Duiven en nu werkt het goed.
Vanmorgen vroeg maar even wat extra tijd genomen om te gaan tanken en toen naar mijn werk gereden.
Terug ging ook goed, alleen zat het stationair toerental rond de 2000 toeren, die dus bij thuiskomst iets lager gezet. Helemaal soepel klinkt het nog niet, synchroniseren kan nog helpen om dat te verhelpen.