Transalpclub Forum
Techniek => Honda Transalp => Topic gestart door: Trigger op 28 april 2017, 19:18
-
Gisteren een wijze les geleerd van Waffie, en dat is dat de "gewone" 10w40 die ik in mijn Alpje gooide funest is voor een natte koppeling ivm een toevoeging die alles zo glad mogelijk maakt.
Een Google zoektocht leert mij dat dit inderdaad een dingetje is, maar welke koop dan voortaan? Ik heb een kieshulp gevonden op de site van Castrol, het merk dat ik ook in mijn Skoda RS gebruik en die komen met:
CASTROL POWER RS RACING 4T 10W-50
Als specifieke olie voor de transalp van 1987 tot 1999.
Maar, dat is 50! Niet 40! Maakt het uit? Als ik voortaan wat duurdere olie moet gebruiken vind ik dat niet erg, maar het zou zonde zijn onnodig veel te betalen, dus dat word online bestellen want dit spul verkopen ze hij ons alleen bij BP stations.
-
Roukama/Japparts verkoopt ook 10w40, merkloos dus ideaal voor de Transalp. Motul heeft ook prima olie.
Louis.de heeft ook wel eens aanbiedingen met prima motorolie.
Gewoon kijken of het een halfsyntheet is geschikt voor de motorfiets. Ik heb ook wel eens op een volsyntheet gereden, maar dat was meer omdat ik geen keus had, ik blijf liever bij de halfsyntheet.
-
Vanwaar liever geen volsyntheet?
-
het verhaal gaat dat omdat volsyntheet zo 'goed' is, dat het vastgekoekte vervuiling los zou kunnen weken en die dan in je blok gaat zwerven en misschien wel een oliekanaaltje kan verstoppen bijvoorbeeld. Bovendien wordt halfsyntheet voorgeschreven, dus waarom zou je dat niet doen?
ik koop castrol 10w40, niet goedkoop maar mijn olie-expert-mannetje zweert erbij.
-
De keuze voor smeermiddel is erg divers en hangt samen met wat je moet hebben volgens de fabrikant (minimale eis ) en die plaatst dat nog steeds volgens API SE SF SG en beslist niet hoger.
Nergens in de handleiding wordt een advies gegeven over de kwaliteit hooguit de eis
Daarnaast is er ook een tabel mbt de dikte van de olie in samenhang met de buiten temperatuur
en zodoende mag je onder die omstandigheden ook een 10 w 30, 10 w 40 en zelfs een 10 w 50 of 20 w 50 gebruiken
echter als gangbaar onder alle omstandigheden is de 10 w 40 het meest gebruikt
Of dit nu mineraal, half synth of full synt is.
Kijkend naar de smeereigenschappen is een full synth olie superieur in kwaliteit.
echter voor onze club motoren niet beslist nodig wat niet wil zeggen dat het slecht voor de clubmotoren zijn.
Zo gebruik ik zelf wel een full synth ( 10 w 60)
Maar ik heb dan ook een smetteloze binnenkant van een motorblok :))
De vraag is nu dus wat te kiezen
mijn advies: een half synth van een gerenomeerde leverancier ( A merk of huismerk is dan een andere vraag)
De a merken staan voor het produkt terwijl de huismerken dit op eigen titel doen,
Dit is vaak terug te vinden in de prijs
olie heeft meerdere functies en onderzoek zou kunnen aantonen welk smeermiddel nu werkelijk het beste je motor beschermd.
tja... en dat is aan ons gebruikers niet besteed
-
Castrol Motorolie 10W40 4Takt Power1 HC-Synthetisch 4 Liter
maar deze is moeilijk te vinden. Hier kwam ik ooit op uit. laat de wijze mannen hun mening maar even horen ;)
-
:en volgens mij is het zo dat op de castrol site stond dat de RS versie voor hoogtoerige motoren was kan ik me herinneren
-
Ik heb prima ervaring met Castrol Power RS 4T 10W40 en ook met Motul 5000 hupsieflupsie die bij Waffie vandaan komt.
Wel even een serieuze noot: ik heb ook weleens olie van Shell (10W40 half-syntheet) erin gehad en daardoor schakelde de alp beduidend minder lekker in de lage versnellingen. Omgewisseld toen naar Castrol en hij ging weer als een soepele tiet.
Volsyntheet heb je niet nodig en zou ik ook niet doen vanwege reinigende werking en het feit dat de alp blokken er gewoon niet voor gebouwd zijn. Gooi je er betere/dunnere olie in met briljante smeereigenschappen, dan zou het theoretisch zelfs zo kunnen zijn dat je bij wat minder goed passende delen drukverlies gaat krijgen in je systeem, dat wil je niet.
Andere belangrijke factor die ik mee zou wegen is dat volsyntheet zo'n 1,5x tot 2x duurder is en je er eigenlijk niets mee wint.
Advies: één van bovengenoemde halfsyntheet.
en volgens mij is het zo dat op de castrol site stond dat de RS versie voor hoogtoerige motoren was kan ik me herinneren
Lijkt me geen handige uitspraak, vooral omdat hij niet blijkt te kloppen.
Een Google zoektocht leert mij dat dit inderdaad een dingetje is, maar welke koop dan voortaan? Ik heb een kieshulp gevonden op de site van Castrol, het merk dat ik ook in mijn Skoda RS gebruik en die komen met:
CASTROL POWER RS RACING 4T 10W-50
Heb het net eens ingevuld op de website van Castrol, maar bij een Transalp 600 geeft hij twee mogelijkheden aan de linkerkant. De tweede is de 10W40 die ik noem.
Tot slot zou ik meer afgaan op gebruikers ervaring en/of deskundig advies, in plaats van de marketing praat op zo'n website. Leest u even mee:
Castrol Power RS 4T met Power Release-formule is speciaal ontwikkeld voor motorrijders die van de sensatie van het rijden houden. Deze beproefde olie staat garant voor een supersnelle acceleratie bij een minimum aan gas geven omdat hij snel vloeit en de interne motorwrijving tot een minimum beperkt. De Power Release-formule reduceert interne motorslijtage ten gevolge van wrijving.
Noem mij eens een olie die dit doel niet heeft. Juist.
-
Ik gebruik Motul 7100 10W60. Dit is een vol-synthetische olie op ester-basis.
Half-syntheet is een benaming voor oliën waarin minimaal (ik dacht ) 10% synthetische olie in zit. Klinkt dus goed in de verkoop maar
eigenlijk is het een halfslachtige oplossing.
Een vol-synthetische olie is veel duurder maar ook qua samenstelling beter en stabieler. Er zitten ook , afhankelijk van het merk, andere en betere additieven bij die ervoor zorgen dat de olie langer zijn eigenschappen behoudt. Een goede olie moet ook reinigen en de verontreingingen kunnen afvoeren bijvoorbeeld.
Nu kan het wel zijn dat een motor met hoge kilometerstand een slecht onderhoud (lees, o.a goedkope olie ...), veel meer inwendige verontreiniging heeft opgelopen (koolstofaanslag..)die dan wel eens allemaal kan loskomen bij het gebruik van een veel te goede olie. Onlangs nog gehoord van een mechanieker dat bij iemand de hydraulische klepstoters om zeep zijn gegaan door de
overschakeling naar 'te goede ' olie. In sommige gevallen is het dus beter om verder te rijden met de olie die al die jaren gebruikt werd.
Ik ben 10.000 km geleden overgestapt op die 'dure' olie omdat mijn transalp met 20.000km steeds goed onderhouden was : geen enkel probleem. De 10W60 behoudt zijn viscositeit zowel bij koudstart als bij hoge temperaturen. Een olie op esterbasis hecht zich ook aan de metalen delen van de motor zodat er ook steeds een smerend laagje blijft zitten na langere stilstand (winterstalling). De gewone oliën laten na een tijdje los zodat de eerste start wat meer slijtage geeft.
Let ook op de Jaso-norm . Voor motorfietsen met een natte-plaatkoppeling moet deze voldoen aan de Jaso MA of MA2-norm!
Goede olie (en onderhoud in het algemeen) is het lange leven van je motor. Voor die enkele euro's meer per liter kies ik het beste, zeker omdat ik het onderhoud zelf doe.
ps : vervang ook steeds je olie-filter als je je olie ververst.
-
op den duur is goed gewoon goed genoeg en heeft nog duurdere (zogenaamd betere) olie geen enkel effect meer op de levensduur van je motorblok of wat dan ook. Het kan wel goed reinigen en stabiel zijn maar de goedkopere half synthetische olie is voor onze motoren goed genoeg, schoon is schoon. Ik vraag me dan ook af wat je denkt te bereiken met zulke dure olie.
-
Vergeet niet dat de nieuwe olieen ontwikkeld worden op basis van nieuwe techniek. Dat Honda spul is al dik 20jaar oud inmiddels.
Passingen en kanalen alsmede interne drukken zijn veranderd. Auto motoren bijvoorbeeld worden tegenwoordig veel warmer omdat ze zo klein moeten zijn en in een steeds verder krimpend chassis moeten passen.
IK merk tijdens het rijden geen verschil tussen olieen.
IK merk na 130.000km nog geen verschil in olie consumptie etc. Wisselen doe ik waneer het boekje dat voorschrijft of ik het idee heb dat de motor zware kms gemaakt heeft (bijvoorbeeld vlak voor en na de vakantie).
Ik zie het nut van dure vol synthetische olie niet in (in onze oude Honda's). Dus blijf ik bij semi-syntheet, ik kijk naar de JASO en waar ik ze op het moment het goedkoopste krijgen kan :)
-
De monteur bij Motozoom wist mij te vertellen dat zelfs de goedkopere olie beter is dan ze hadden toen mijn Transalp voor het eerst op straat kwam. Mits het voor motoren is bedoeld i.v.m. je koppeling.
Oftewel van Motorex naar het huismerk van Motozoom, Viscoil 10w40. Dan heb je 4 Liter voor 29,95 en gratis thuisgestuurd. Bespaar ik bijna €30,- mee, kan weer mooi in m'n spaarpot.
Is dit een redelijke prijs of zijn er mensen met een beter alternatief?
-
Ik gebruik al een tijdje 10w40 half synth van de Action. Een tientje voor 4 liter of zoiets.
Werkt prima en kost geen drol.
NB
http://winkels.ikshop.nu/shops/32/uploads/338/10W40.pdf
-
Ik gooi er ook gewoon halfsyntheet van de action in.
10tje voor 4 liter inderdaad 8)
Ik ben er redelijk van overtuigd dat duurdere olie pas nut heeft bij high-performance toepassingen..
-
Ik gooi er ook gewoon halfsyntheet van de action in
Zal je koppeling erg blij mee zijn. ;)
-
Zal je koppeling erg blij mee zijn. ;)
Kun je me uitleggen waarom? Ik vraag me al langer af wat de toegevoegde waarde van duurdere olie is.
Als mijn koppeling iets steviger wordt(blijft) van betere olie, ben ik wel bereid wat te investeren.
-
Omdat t olie is voor de auto en niet voor motorfiets met natte koppeling. Koppeling kan gaan slippen. En dan kun je t geld wat je hebt bespaart aan nieuwe koppelingsplaten uitgeven.
Conclusie: zolang t olie is voor motorfiets met natte koppeling en in de buurt zit van 10w40 zit je redelijk safe. De rest is persoonlijke keuze, voorkeur, kennis, ervaring etc.
Maar geen auto olie er in mikken.
-
juist... let erop dat je een olie neemt met de JASO ma of MA2-norm, anders gaat je koppeling slippen
-
Thanks voor de uitleg!
Ik zie op de sheet die Zenfox post inderdaad beide van die certificeringen niet staan.
Dus binnekort maar even nieuwe olie en filter scoren, heb het er gelukkig maar een paar weken in gehad ::)
-
beste
jullie beschikken niet over de juiste info als jullie gaan roepen dat een MA of MA 2 uitsluitend zou werken in motorfietsen met een natte platte koppeling
Ik ken gevallen dat ook een MA olie problemen geeft met de koppeling bij bepaalde merken en type motoren en vandaar dus de MA 2
Een olie geclassificeerd volgens API is beslist niet uitsluitend voor auto's bedoelt maar is afh van welke kwaliteit.
Een motorolie als zijnde bekend onder de kwaliteit SE, SF SG en SH kan zonder noemenswaardig te verwachten problemen in de transalp verbruikt worden.
het probleem is dat hogere kwaliteiten additieven kunnen bevatten die slippen van de koppeling in de hand kunnen werken echter zeker weten doen we het niet omdat we het recept niet kennen
Maar voor de zekerheid laten we deze dan gewoon staan dus geen API SJ en SL etc gebruiken
De prijs van de motorolie is marketing echter de hoogste kwaliteiten zijn gewoon weg duurder omdat de gebruikte basisolie (miniraal, semisynth en full synth het verschil maaakt.
Niet enkel de API of JASO norm is dus bepalend voor de kwaliteit (want ook een mineraal olie kan gewoon een MA genoemde olie zijn)
maar de wijze waarop de olie zuiver is gemaakt incl een additieven pakket.
Hoe zuiverder het product hoe langer het zijn werk optimaal blijft doen
maar bedenk dat een top kwaliteit olie niet de onderhouds interval verlengt (het oliefilter wordt niet groter) maar je mag wel een superieure smering verwachten.
overigens heeft de olie meerdere functie dan enkel smeren
maar dat is een andere vraag.
-
Ik wil nog even op de Olie voor je blok terug komen
Heb alle treads gelezen
Maar welke olie kun je het beste gebruiken voor je blok ?
Merk en waar te koop
-
Misschien heb je hier iets aan, prima olie en niet te duur:
https://www.louis.de/artikel/procycle-motorenoel-10w-40-teilsynthetisch-4t/10038450?list=282940491
TEST MOTORRAD
Ausgabe 15-2013
Die Zeitschrift Motorrad testet in der Ausgabe 15-2013 zwölf Motorenöle. Das Procycle SAE 10W-40 wird mit SEHR GUT bewertet. Folgende Merkmale werden positiv hervorgehoben:
- moderne Additivierung
- niedriger Sulfatasche-Anteil
- das Preis-Leistungs-Verhältnis stimmt
(neun von zwölf Ölen im Test werden mit sehr gut bewertet)
of:
http://www.polo-motorrad.de/de/viscoil-4t-sae-10w-40-teilsynthetisch-4000-ml.html