Transalpclub Forum
Techniek => Honda Transalp => Topic gestart door: PimW op 04 mei 2017, 21:55
-
Ik ben met Eelco bezig een gereedschaps kistje te ontwerpen waar nét een beetje meer gereedschap in past dan het dingetje dat Honda aan de motor meegegeven heeft.
Nu willen we er wel iets moois van maken zonder dat het de wereld moet kosten dus zal er een kleine serie gemaakt worden (hopelijk, vandaar dit topic 8) ).
Grofweg de eisen die we aan het ontwerp gesteld hebben:
- moet op hetzelfde beugeltje monteren als het originele gereedschaps bakje
- moet afsluitbaar zijn met het originele slotje
- moet een (spat)waterdicht dekseltje hebben
Het idee is om het geheel wat hoger en breder te maken, zodat er wat meer gereedschap mee kan of in ieder geval het originele setje binnen afzienbare tijd weer terug op zijn plek zit 8) Hoe groot precies, daar zijn we nog niet helemaal over uit.
Ik heb een eerste plaatje bijgevoegd voor het idee, maar de afmetingen en constructie zijn nog niet definitief. Als het een beetje meezit kan ik daar dit weekend iets meer van zeggen, als e.e.a gepast is op de motor.
Om het interessanter te maken denk ik eraan beugels bij te maken zodat hij ook aan de binnenzijde van een kofferrek zou passen.
Ze worden waarschijnlijk uit aluminium, zwart gepoedercoat, zodat ze zoveel mogelijk lijken op de originele gereedschapskistjes.
Het is een project in ontwikkeling dus feedback is gewenst. Uiteindelijk zal dit alleen haalbaar zijn als er nog een paar meer mee willen doen dus laat vooral van je horen :)
-
Van het weekend gaan we passen en meten!
En leuk detail Pim, dat Honda logo ::)
-
Pim kan je hem ook iets groter maken zodat er ook bandenlichters en een klein fietrs pompje in past. Als je het bijna de zlefde maat maaktr als origineel dan is de meerwaarde m.i beperkt. Door het iets groter te maken kan het een mooi alternatief worden voor de regenpijpen ;)
Ik zit nu in Zuid-Frankrijk en kan je ff de maat niet opgeven. Als je wilt kan ik je dat over 1,5 week wel aanleveren.
-
Ja precies, ik ga dit weekend even kijken hoeveel ruimte er is.
-
Erg interessant, ook ik zal blij zijn als de bandenlichters dan passen, ik volg!
-
Wat een goed idee!
-
Mooi ontwerp, maar ik zou hem rond maken.
Het lijkt me veel gemakkelijker om een alu of rvs buis te nemen en daar mee verder te gaan.
Maar dit is natuurlijk wel mooier. ;)
-
Heb ik ook aan gedacht, maar een buis is moeilijker te combineren met een scharnier aan het deksel. Een schroefdop kan ook maar die kan ik niet maken. Dan moet ik fittingen gaan gebruiken en die zijn duur en zwaar.
De wanddikte buis waar ik aan kan komen is veelal groter dan 1mm, dan word het wel zwaar.
Of je gaat aan de gang met PVC, maar dat is juist níet de bedoeling.
Ander vraagje: watvoor bandenlichters hebben jullie bij je (hoe lang)? Ik ga namelijk op stap met een set van die grote krengen.
-
Als je het bijna de zlefde maat maaktr als origineel dan is de meerwaarde m.i beperkt. Door het iets groter te maken kan het een mooi alternatief worden voor de regenpijpen ;)
Het lijkt misschien niet zo, maar het huidige ontwerp heeft grofweg al 2x de inhoud van het huidige toolboxje. En zoals Pim al aangeeft, maatvoering is nog niet definitief. Aan de ene kant willen we natuurlijk onze volledige gereedschapskoffer erin stoppen, aan de andere kant moet het weer niet te lomp worden en andere bagage in de weg gaan zitten. En willen we bijvoorbeeld voorkomen dat het achterwiel er tegenaan komt bij het inveren.
Voor mij is het vooral om altijd mijn standaard gereedschapsetje + wat handige spulltjes (doekje, tie-wraps, reservelampje, beetje ducttape, ijzerdraadje, flubberhanschoentje, etc) bij me te hebben. Nu krijg ik met geen mogelijkheid het standaard gereedschapssetje onderweg terug in het boxje. Arjen doet er drie kwartier over (http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=9395.msg89811;topicseen#msg89811).....
Is een pompje of bandenlichter veel langer dan 20 cm bij jullie?
-
watvoor bandenlichters hebben jullie bij je (hoe lang
Deze en die voldoen prima.
Pompje is 24, maar gewoon klein soort fietspomp met metertje erop.
https://www.louis.de/artikel/montiereisen-laenge-24-cm/10003904?list=308961302&filter_article_number=10003904
-
Ander vraagje: watvoor bandenlichters hebben jullie bij je (hoe lang)? Ik ga namelijk op stap met een set van die grote krengen.
die heb ik ook.
Dit is specifiek voor een xl600 toch?
-
beetje topic vervuiling maar je vorige project combineren met deze zoals op de foto 8)
-
Misschien neem ik dat mee in het huidige herontwerp als optie. Maar in het verleden was er geen vraag naar.
Daarbij komt de speling tussen de bak en het voorwiel vrij nauw, de Transalp ramt al snel tegen een toolbox.
Dit kistje zal op de originele beugel van de 600 passen, ik weet niet of de 650 daar ook mee is uitgevoerd. Maar het moet mogelijk zijn een aanpassing te doen zodat hij bijvoorbeeld aan de binnenzijde van een kofferrek past.
-
Ik houd dit even in de gaten. Ik zocht pas naar iets soortgelijks voor aan de binnenzijde van mijn givi kofferrek (AT) maar kon nog niet echt een degelijke en betaalbare oplossing vinden die ook waterdicht is.
-
Dit kistje zal op de originele beugel van de 600 passen, ik weet niet of de 650 daar ook mee is uitgevoerd. Maar het moet mogelijk zijn een aanpassing te doen zodat hij bijvoorbeeld aan de binnenzijde van een kofferrek past.
De 650 heeft een zadel met slotje en ruimte eronder waar gereedschap past. Neemt niet weg dat een eigenaar van een 650 geen gereedschapskistje zou willen: wanneer je bepakt bent, moet je het zadel helemaal vrij maken voordat je bij je gereedschap kunt.
-
Ongeveer 10 jaar geleden ben ik een keer een topic gestart op het oude forum mbt een toolbox / -buis. Er was toen onder andere een reactie van iemand die via z'n werk aan ABS mantelbuis / afvoer-/ leidingpijp kon komen incl schroefdoppen etc Wellicht dat het een clublid was en leest hij mee en wil hij ff reageren.
Lengte van de toolbox / -buis zou idealiter inderdaad ongeveer 25 cm moeten zijn. Zelf gebruik ik verlengers die ik op de bandenlichters schuif en zou meer kracht kan zetten. Die verlengers heb ik gemaakt van dunwandig CV pijp maar dat zou wellicht wat verbeterd kunnen worden zoals een platte strip met twee beugeltjes waarin je de te verlengen lichter schuift. Neemt dan ook minder ruimte in.
Die ABS boxen die je oa via Overland kan bestellen die zijn volgens mij net iets te klein staat mij bij.
-
Yup, dan krijg je zoiets:
(http://www.xrv.org.uk/photopost/data/981/medium/Tool-Tube-mounted-1.jpg)
-
Ik heb nu een stuk karton dat mooi gelijk met het plastic blijft en meer dan genoeg ruimte biedt voor een bandenlichter van 24cm.
Zal dat eens wat verder uitwerken en dan het resultaat hiero neerzetten.
Ik ken die schroefdoppen en pvc buis wel, heb vroegah best een hoop geknutseld aan waterleidign en hemelwater afvoer maar ik vind dat niet echt denderend mooi staan op een motor.
-
@ Voorstad:
Ja die bedoel ik, heb alleen geen maten van die dingen en de site van Overland zoek ik ook tevergeefs.
@PimW
Ben ook geen voorstander van PVC maar zwart ABS zou een optie kunnen zijn als iemand er aan zou kunnen komen. Ik heb ooit eens bij verschillende vakhandelzaken voor de bouw geinfomeerd maar dat ging direct over grote aantallen doppen en grote lengtes buis.
-
Ik vind een rechthoekige oplossing die meer op het huidige kastje lijkt ook veel mooier, dus wat mij betreft gaan we die kant op.
-
Ben ook geen voorstander van PVC maar zwart ABS zou een optie kunnen zijn als iemand er aan zou kunnen komen. Ik heb ooit eens bij verschillende vakhandelzaken voor de bouw geinfomeerd maar dat ging direct over grote aantallen doppen en grote lengtes buis.
Voila: http://www.thetooltube.com/ToolTube.html
Ik heb zoeen, maar kan hem niet passend monteren. Pim, als ik hem voor je uitmeet kan je dan een een plaatje maken om hem te kunnen monteren op bestaande bevestiging?
-
Ja dat kan wel, stuur maar even een berichtje
-
Voila: http://www.thetooltube.com/ToolTube.html
Ik heb zoeen, maar kan hem niet passend monteren. Pim, als ik hem voor je uitmeet kan je dan een een plaatje maken om hem te kunnen monteren op bestaande bevestiging?
Heb je er een met slot?
(enne gewoon op Markplaats gooien en het mooi passend alu afsluitbaar kistje monteren Arjen, dit kost Pim alleen maar meer werk) :angel:
-
Ik heb die tooltube voornamelijk gekocht zodat ik de brandstoffles voor mijn benzinebrander of spiritusbrander "geisoleerd" kan vervoeren. Die past niet in het vierkante doosje.
En nee... ik ben zuinig op mijn MSR brandertje, dus ik gooi er geen gewone benzine in. Heb er ook geen slotje op, zo waardevol is het nou ook weer niet wat erin zit. De dop losdraaien doe je ook niet in 2 seconden by the way, zit behoorlijk schroefdraadje op.
-
Mijn MSR is 22 jaar oud en zo ziet die er ook uit. Dat ding heeft zelfs nafta gebrand :)
Bandenlichters zijn zulke awkward dingen, ik stash ze vaak ergens op een eigen aparte plek. Dat scheelt een compromis.
Ik heb voor mijn reizen ook die ronde buis gebruikt (alu CV-pijp) met een gewone pvc dop. Tussen buis en dop een automotive sluitrubber (zoals voor je otoportier, maar kleiner).
Als vergrendeling aan weerszijden een beugelsluiting. De voorspanning als gevolg van het sluitrubber houdt de boel potdicht.
Geen advies en heb ook geen Alp. Gewoon hersenprikkels :)
-
Ik heb die tooltube voornamelijk gekocht zodat ik de brandstoffles voor mijn benzinebrander of spiritusbrander "geisoleerd" kan vervoeren. Die past niet in het vierkante doosje.
En nee... ik ben zuinig op mijn MSR brandertje, dus ik gooi er geen gewone benzine in. Heb er ook geen slotje op, zo waardevol is het nou ook weer niet wat erin zit. De dop losdraaien doe je ook niet in 2 seconden by the way, zit behoorlijk schroefdraadje op.
Ah ok, het gaat niet om gereedschap maar om een flessenhouder!...
Ik heb graag het hele jaar mijn gereedschap bij me. Wanneer ik een keer met de alp op vakantie ben, hebben mijn softbags van 22Brothers een uitwendige flessenhouder.
Hoe neem jij dan nu je gereedschap mee?
-
ik neem alleen het originele boordgereedschap nog mee op de plek waar het moet liggen en een leatherman, een rol ductape en kabel binders. En ik zorg van tevoren voor goed onderhoud, eigenlijk nog maar 1 keer echt gereedschap nodig gehad op vakantie na een valpartij en dan blijkt de camping ineens vol behulpzame mensen met bakken vol gereedschap dus ik sleep niks meer mee.
-
ik neem alleen het originele boordgereedschap nog mee op de plek waar het moet liggen en een leatherman, een rol ductape en kabel binders. En ik zorg van tevoren voor goed onderhoud, eigenlijk nog maar 1 keer echt gereedschap nodig gehad op vakantie na een valpartij en dan blijkt de camping ineens vol behulpzame mensen met bakken vol gereedschap dus ik sleep niks meer mee.
De Transalp heeft niet genoeg ruimte voor een extra Leatherman. Het originele setje is al lastig terug te prakken. Maar ik wil hier geen discussie ontketenen over wie wat wel/niet meeneemt want dat is m.i te persoonlijk.
Het idee is dus ook niet een derde zijkoffer aan de motor te hangen, maar net een beetje méér ruimte te creeeren zodat je je orginele setje makkelijk mee kunt nemen plus drie bandenlinchters/plaksetje bijvoorbeeld. Nu heeft deTransalp al een klein toolboxje maar die is echt klein, zonder gekke toeren uit te halen kun je op diezelfde plek prima wat anders hangen.
Ik vind die Tooltubes/ PVC/ABS buizen helemaal geen gekke oplossing, maar persoonlijk wil ik er graag een slot op (iets meer dan een schroefdop of klemsluiting) en aangezien dat al aan de motor zit, waarom er geen gebruik van maken.
Vandaar de keuze om eens te kijken of er iets te maken is dat er uit ziet als het origineel maar een slagje groter. :)
Niet DE oplossing, maar EEN oplossing.
-
Ik vind het een leuk plan! En nieuwsgierig naar de definitieve uitwerking ervan :) Ga dit topic dus volgen 8)
-
Pim Ben benieuwd naar het resultaat weet dat je mooi spul maakt idee is prima gr. Marcel
-
Ik heb even gekeken wat zo ongeveer de maximale beschikbare ruimte is, vervolgens even snel een modelletje gemaakt. Het model is minder groot want volgens mij heb je het niet allemaal nodig (dat is even een aanname van mijn kant en niks ddefinitiefs).
Dit is als het goed is ( :angel: ) groot genoeg voor een setje 240mm lange bandenlichters, een handpomp en het standaard boordgereedschap. De toolbox volgt nu de lijn van de zijkap en steekt niet uit.
Word vervolgt
-
ziet er goed uit....
-
Idd, ziet er leuk uit zo 8) Enig idee wat de inhoud in ltrs word Pim?
-
Ik geloof dat dit 3D modelletje iets meer dan een liter groot is (exclusief deksel). Dat is wel een stukkie kleiner dan het karton modelletje.
Moet het weer even passen bij de motor en naar een mooi formaat opschalen.
-
Als het model gemaakt wordt zoals afgebeeld op de tekening dan denk ik dat het een mooi ding wordt.
Het kartonnen modeltje wekt bij mij de indruk dat het box gedeelte klein is (kartel rand).
-
Ah nee kijk, mijn karton was op :)
Het kartonnetje is om een beeld te vormen van het volume, ik had geen zin omdat helemaal natuurgetrouw te maken.
-
Ikj had al zo'n donker bruin vermoeden. Ziet er goed uit, ik zeg doen!
-
Ziet er goed uit Pim!
Heb je al een idee hoe je het deurtje gaat fabriceren? Alles van alu?
-
Ik zit daar wel aan te denken, op het laatste plaatje kun je een onderdeeltje zien zweven met een rechthoekig kokertje. Ik was van plan om aan het deksel een asje te maken en die door een rechthoekig gootje te laten draaien dat aan de body van de toolbox vastzit.
In combinatie met misschien een rubber afdichting aan de binnenzijde en het slotje aan de bovenkant moet de boel dan goed op slot komen. Als alles goed uitgelijnd is staat er dan voldoende voorspanning op.
Maar hoe ik dat precies ga doen ben ik nog niet helemaal over uit :) Origineel haakt het deksel aan de bovenkant achter een randje en blijft hij ook zonder het slotje dicht. Maar eens even wat slims op verzinnen.
-
Een klembeugeltje als waar Brombeer het over had is dat geen optie? In RVS of staal op meerdere plaatsen te koop.
-
Uiteraard, maar als ik het mee-ontwerp is het goedkoper ;D
-
Uiteraard, maar als ik het mee-ontwerp is het goedkoper ;D
Dat wel natuurlijk maar die dingen waar Brombeer op doelt heb je ook met een slotje dat is wellicht toch ook wel weer handig. Die dingen kosten volgens mij zo rond de 10 a 15 euries.
-
https://youtu.be/Chdr1wgYCwA (https://youtu.be/Chdr1wgYCwA) https://youtu.be/K9qvHxKYhsw (https://youtu.be/K9qvHxKYhsw)
even kijken :D
kan het alleen niet vertalen :'( kan op slot
-
Zal ik es voor je kijken naar iets van sluitrubber?
't Rubbahhuis zit hieah om de hoek :)
-
Sneak preview van het ontwerp. Een 24mm bandenlichter en pompje zou moeten passen nu. Maar het is "in progress", het ontwerp is nog zeker niet definitief.
-
Komt hier ook en XL versie van?
Zoiets waar ik gewoon m'n complete Kriega tool rol in kan proppen ;D
-
Dat ziet eruit als een goed idee. Dit blijf ik zeker volgen. Wat denk je dat de prijs gaat doen, Pim?
-
Ik ben druk met het maken van een tekening voor een prototype, gaat nog even tijd kosten maar word wel mooi denk ik. :)
Zoals Eelco liet zien met zijn kartonsel, proberen we het niet te opvallend vorm te geven en een beetje strak achter/naast de zijkap te laten vallen. Als ik het laatste schetsje bekijk denk ik dat er met een beetje finesse wel een cilindrisch bandenpompje met drie bandenlichters en het ori setje gereedschap in past. Dan blijft er aan de voorkant en in het deksel nog ruimte vrij voor ander spul.
Het is ook niet de bedoeling dat het gaat klapperen dus ik probeer dat een beetje slim uit te kienen.
Kosten schatten is nog lastig, maar ik leg de bovengrens bij 60-70 euro.
-
pim
ik vind het een mooi idee en heb dan eigenlijk ook wel belangstelling dan ga ik >:D het zelf niet maken
Om hem groter te maken zou ik het zelf in de breedte zoeken .hij is 18 half lang 4 half hoog 6 half Breed daar zou ik de 4 cm bij pakken
gelijkwaardig aan het zij kapje . :) en nog iets naar beneden misschien ?
richting naar het wiel gaat niet , bij mij bij sterk in veren zou de band er tegen aan kunnen komen
gewoon even meedenkend en afwachtend ;D en afwachtend van de prijs
-
Om inderdaad geen problemen met de band te krijgen hangt de bak in het huidige ontwerp iets meer naar buiten dan het origineel. Dat heeft ook deels met de maakbaarheid te maken moet ik toegeven en scheelt losse onderdelen.
De afmetingen zijn nu plusminus en zonder deksel: 75x75x245. Volume van de container zonder deksel iets meer dan een liter.
-
..Dan blijft er aan de voorkant en in het deksel nog ruimte vrij voor ander spul.
Het is ook niet de bedoeling dat het gaat klapperen dus ik probeer dat een beetje slim uit te kienen.
Doek. Kun je je handjes afvegen en stop gerammel :)
-
Ja zo doe ik het ook. Handen afvegen, een plek om spullen minder snel kwijt te raken etc.
-
Nou pim das groot zat lijkt ;D we wachten af
-
Zou dit ook op een nieuwe twin passen? Daar zit een waardeloos gereedschap setje bij daar kan je net je duim in kwijt.
-
Geen idee, het past vrij specifiek aan het beugeltje van het originele Transalp rek.
Waar zit het gereedschap van de nieuwe Twin?
Overigens ben ik bijna toe aan het ontwerp afronden en een voorbeeld maken, kom er alleen al tijden niet fatsoenlijk aan toe even de puntjes op de i te zetten.
-
Origineel zit het doosje tegen de accu aan, houd de accu op z'n plek, daar gaat hij sowieso niet passen.
Ik hoop er meer op dat hij op een of andere manier op het HD kofferrek past, ongeveer op dezelfde plek dus.
-
Ja moet kunnen, ik heb de ophangbeugel los ontworpen dus als we uitvogelen hoe dat op het HD rek kan past dit ding daar natuurlijk ook op.
-
Terwijl ik klaarstond voor de pitstop van de Dero van Huib, heb ik het laatste ontwerp even aan de motor gehangen.
Op een paar mm na is dit het ontwerp waar ik nu mee wil komen. Totale lengte ongeveer 280mm, zonder deksel ~240mm.
Deksel krijgt een eenvoudig scharnier aan de onderzijde en een haaksluiting aan de bovenkant om hem goed dicht te houden. Het originele slotje kan dan behouden blijven.
De ophangbeugel is een los onderdeel dus ik kan daar ook een alternatief voor verzinnen voor montage aan een kofferrek ofzo.
Mijn idee is om van het kistje+deksel een paar sets te bestellen en dan even wat testen met de sluitingen enzo. Ik moet ook nog een goed materiaal vinden voor sealing, maar daar heb ik ook al wel ideeen voor.
-
Nice, laat maar weten wanneer we iets kunnen bestellen!
-
Tekeningen zijn de deur uit, als de kosten een beetje in lijn liggen met mijn schatting kan het komende week gesneden worden en heb ik over een week een eerste bakje klaar hoop ik.
-
Wat doe je dat snel Pim! Knap hoor.
Ben benieuwd naar je oplossing voor het klepje 8)
-
Mij duurt het allemaal altijd te lang maar goed dat ik dan de enige ben dan ;D
Voor de sluiting heb ik een rvs clip bedacht die over een nokje aan het deksel haakt. De veerkracht van de clip zorgt dat het deksel dicht blijft en om de boel te openen dien je de clip enkel een stukje omhoog te duwen. Dat ga ik even testen voor ik de delen laat snijden.
Op de motor maak ik er dan ook een palletje bij zodat het geheel afsluitbaar is met het helm slot.
Voor de montage aan een kofferframe komt er dan waarschijnlijk een andere ophangbeugel die ik mogelijk voorzie van een slotje en anders de mogelijkheid voor het gebruik van een klein hangslot.
-
Nog een paar plaatjes van de laatste details die ik toegevoegd heb.
Scharnier en sluitmechaniek ga ik eerst even testen en heb ik ook nog niet laten snijden. Dat lijkt me makkelijker in eerste instantie even zelf te maken en goed op de proef te stellen.
-
Very nice 8)
-
IK houd me aanbevolen voor een gereedschaps kistje, als ze klaar zijn ;D
-
Ziet er echt goed uit zeg. Ben alvast aan het bedenken wat ik er allemaal ik wil gaan stoppen. Sowieso het standaard Honda setje, maar ook een dopsleutelsetje.
-
Na een hoop gepriegel om weer een nieuwe reeks buigopstellingen te bedenken heb ik vanavond toch het eerste prototype bakje in elkaar weten te zetten.
Scharnier en sluiting moet nog en de afwerking is nog niet je-van-het. Niet alles ging helemaal goed maar daar is het eerste exemplaar ook voor nietwaar 8)
Hij hangt nu mooi in lijn met de zijkap, maar wat meer naar achter. Ik kan hem iets laten zakken en naar voren brengen.
Hoor graag wat jullie mooier lijkt.
-
Ziet er goed uit zeg! Wat een ruimte!
Maakt dat de ophanging niet fragieler als ie lager en meer naar voren hangt?
-
Weer prima bezig Pim!
-
Even los van de ophanging, want die maak ik gewoon sterk genoeg.
Ik heb het nu zo gemonteerd omdat de onderkant dan in de lijn van de zijkap ligt (aan de onderkant). Dus steekt de toolbox iets verder naar achteren uit.
Kan hem ook meer naar voren monteren maar dan volggt hij de schuine achterkant van de kap omlaag.
Wat betreft breedte loopt hij nu vlak aan de buitenzijde van de zijkap.
De sluiting maak ik nog, maar het idee is om een simpel scharnier aan de onderzijde te maken en een klem/clip aan de bovenkant. Het helmslotje dient dan nog ter afsluiting. Die onderdelen heb ik nog niet gemaakt omdat die afhangen van de uiteindelijke positie van de kist.
-
Ben benieuwd Pim maar ziet er al tof uit !
-
Ik heb wat pakkingmateriaal opgehaald en heb het scharnier gemaakt. Ik wil de bakje kunnne poedercoaten dus met de deksel afneembaar zijn.
Daarnaast ben ik geen fan van iele scharniertjes maken met een pennetje, want dat krijg ik er niet mooi aan gemaakt.
Het huidige dekseltje blijft helemaal niet hangen en is dus verplicht afneembaar bij het openen van het toolboxje. Ik wil dat nog iets aanpassen zodat hij in principe wel blijft hangen.
Vwbt het sluit mechaniek zit ik te denken aan een klemsysteem dmv een ''haakje'' aan het deksel en een flipper op de kist zelf. Wanneer je de deksel terug op zijn plaats drukt klikt de flipper als het ware over het palletje en door de stijfheid van de flipper blijft de deksel dicht. Leuk idee maar er zit nog wat werk aan om het prototype goed werkend te krijgen.
Het resultaat is dan wel een mooi laag mechaniek en een compleet kistje waar maar één gat in zit voor een schroefje (voor die flipper dus). Door die met wat kit te monteren is dat ook zo waterdicht natuurlijk.
Bijkomend voordeel is dat ik het zo kan vormgeven dat het bestaande Honda slot voorkomt dat je de kist kan openen en door de ophangbeugel aan te passen zou je ook een hangslot kunnen gebruiken mocht je de kist aan een kofferframe willen hangen.
-
Oeh heel chique! Zo mooi, dat ik bijna bang wordt dat ze 'm eraf willen gaan jatten ;D
-
Ondertussen niet veel verder gekomen, druk met leren enzo.
Omdat de seal gemaakt is van een cell-rubber en de afdichting werkt door voorspanning wilde ik kijken wat het effect van relaxatie (?) op de seal is. Dat wil zeggen in hoeverre de voorspanning afneemt als de deksel een tijdje dicht zit.
De sluiting zit momenteel asymmetrisch aan het deksel dus ik was benieuwd of dat over de gehele omtrek waterdicht zou zijn.
Door middel van een uiterst verfijnde opstelling (een bak water) een paar testjes gedaan en dat lijkt wel prima.
Voor het gemakkelijk openen en sluiten heb ik ook wel ideeen, maar moet daar nog even een uitwerking van maken. Hoop dat deze week nog te kunnen doen maar heb er naast een beetje tijd ook wat creatieve energie voor nodig en die ontbreekt een beetje ;D
-
Tijd voor vakantie Pimw, dan komt er vast wel een ingeving. Wij supporten je wel!
-
Jep, doe vooral rustig aan. Het is al heel gaaf dat je er mee bezig wilt zijn!
-
Kan ook nog eens informeren naar antidiefstal schroeven, maar dat word al weer wat lastiger mocht je zelf een keer het kistje willen demonteren.
-
Kom op jongens het hoeft toch geen kluis te worden? Lenskop met imbus of torx zal toch wel voldoende zijn?
Ik heb al jaren en met gereedschap gevuld toolbuis (model regenpijp met schroefdoppen) zet die motor 3 dagen in de week in de grootste steden van het land en nog nooit wat gemist.
-
Mijn gereedschap zit ook achter twee normale hex-boutjes. Kan in principe iedereen met een sleuteltje 8 op zak bij.
Ik heb meer ''angst'' voor water en roest dan diefstal.
-
Ik heb meer ''angst'' voor water en roest dan diefstal.
Idem 8)
-
Dag Pim,
Na de succesvolle montage van je carterbeschermer en verlaagde voetsteunen/rempedaalverlenger mag je mij noteren voor dit gereedschapskistje!
GRTZ,
Onno
-
Voor het zij-aangezicht zou het mooi zijn als het gereedschapkistje even ver naar achteren steekt als de uitlaat.
-
Zal als ik weer thuis ben mijn uitlaat weer oo zn plek hangen, kijken hoe dat nu uitkomt.
;D
-
Heb geen sluitwerk kunnen vinden waar ik echt warm van word. Onder het mom van als we toch bezig zijn daar ook wat op gevonden.
Afsluiten kijk ik zondag nog even naar.
-
Ziet er goed en zeer degelijk uit!
-
Hier greenbike
Heb je voor mij en misschien andere de buiten afmetingen
Ik vind het mooi uitzien
Past deze ook op een 650 tussen de kofferophanging
Gr
-
Hij is ongeveer 290x76x76mm groot.
De versie waar ik nu mee bezig ben schroeft aan het transalp 600 rekje met helmsluiting en is daar dan ook mee af te sluiten.
Voor aan een kofferframe zou ik een andere ophanging kunnen maken en een slotje in de deksel oid.
Maar misschien is een ander formaat kistje dan wel makkelijker.
-
Hier greenbike
als in deze week tijd heb kijk ik of een balk met deze afmetingen tussen het rek past
Gr
-
Nog wat aanpassingen gedaan, een klein lek opgespoord en zojuist weer in de gootsteen geweest. Volgens mij issie dicht :)
Nu ff duurtesten, kijken of alles heel blijft en bevalt ;D
-
Je hebt 'm nu onder water liggen. Misschien eens met een plantenspuit proberen? Buiten wordt de motor tenslotte ook blootgesteld aan regen ...
-
Hogedruk spuit misschien, een plantenspuit gaat weinig uitrichten denk ik.
-
Het is maar een idee, Pim
-
Ik denk dat Ceetje eerder doelde op spatwaterdicht, want ook regen is uiteindelijk spatwater.
Als je kijkt naar IP-normering dan is IP44 spatwaterdicht (geen seal), IP55 spuitwaterdicht (geseald) en IP67 onderdompelbaar waterdicht enz.
Alles staat of valt met beoogd gebruik natuurlijk, IP55 wint het van de tuinslang, maar legt het misschien af tegen een hogedrukspuit. Als je waterdicht zoekt onder hoge druk kijk je denk ik naar IP68, de hoogste nu geldende norm.
IP-norm op je gereedschapskistje :)
-
IP55.... en dat terwijl het originele plastic geval gewoon een gaatje aan de onderkant heeft voor de afwatering..... Ik denk dat PimW 'm ook nog gaat vergulden voor aflevering.
Maar...mooi!
-
Eigenlijk wil ik dat mocht je ooit te water raken, het toolboxje als boei gaat werken en je motor aan het oppervlak houdt ;D
-
Eigenlijk wil ik dat mocht je ooit te water raken, het toolboxje als boei gaat werken en je motor aan het oppervlak houdt ;D
en dat je met de uitklapbare 200 pk honda buitenboord motor zo door gaat naar ijsland
-
Eigenlijk wil ik dat mocht je ooit te water raken, het toolboxje als boei gaat werken en je motor aan het oppervlak houdt ;D
Daar zijn topkoffers ook geschikt voor, vraag maar aan albert-jan..... 8)
-
Eigenlijk wil ik dat mocht je ooit te water raken, het toolboxje als boei gaat werken en je motor aan het oppervlak houdt ;D
Dussssss, zodra ik te water raak, ontploft er een soort airbag met boei vanuit het kistje.... wow!
alleeeen eeh, waar laat ik dan mijn boordgereedschapssetje? :angel:
-
Nja, dat gaatie in de originele doet evt. water wegvloeien. Da's op zich fijn, maar drogen doet 't daarbinnen niet dus je gereedschapjes roesten weg.
Waterdicht is dan fijner. Maar, als iets waterdichts toch iets doorlaat, kan het helemaal moeilijk weg dus gaat 't zeker ook roesten.
Maar als je 't duurzaam waterdicht krijgt is dat wel een voordeel, toch..? ::)
-
Ben ik het wel mee eens hoor, je moet zulks óf helemaal dicht hebben of helemaal niet :)
Ik mik dus ook op helemaal dicht. De uitdaging zit hem in de relatief fijne delen, met korte flensjes en strak zetwerk. Als het vlak niet helemaal zuiver loopt of de klem van de sluiting niet gelijkmatig genoeg aantrekt heb je zo een muggenscheetje ruimte en dan loopt er water naar binnen.
Ik was ook een beetje bang voor het foam over langere perioden, maar het komt vrij goed terug in vorm en blijft veerzaam. Ook na 5 weken gesloten gebleven te zijn bijvoorbeeld.
Maargoed, een prototype is er om van te leren dus ik ga zo nog ff een regensimulatie doen in de douche.
-
prototype is vanaf vandaag in test!
-
Het prototype heeft zijn weg weer terug naar mij gevonden.
Even kort door de bocht zijn de conclusies:
Hij was aanvankelijk waterdicht maar de haakverbinding die voor het prototype als scharnier fungeerde slijt dermate snel dat de spanning op de rubber seal afneemt en de deksel steeds losser komt te zitten.
Echter in eerste instantie was de boel wel waterdicht maar vormde er zich condens ::) wat vervolgens nergens heen kan...
Toen was al het idee naar boven gekomen om van het absoluut waterdichte toolboxje af te stappen en een neopreen (waterdichte) pouch te maken. Dat zou dan ook voorkomen dat je onderdeeltjes onderin het toolboxje kwijtraakt omdat je niet met je hand door de opening past ;D
Nog even over nadenken dus... Misschien is dat plastic van Honda nog zon gek idee niet, zou je dat knap kunnen 3d printen ??? :-X
-
Ik heb het bij mijn koffers opgelost met een soort haak die over een boutje valt (zodat hij na stelbaar is) en aan de andere kant een rvs eierkist sluiting (van rvs). Nog nooit een drup water in gekregen in de afgelopen 30.000km.
-
Pim
vind het een mooi kastje ik zou er mee door gaan ook de plastic kastje heeft condens ook mijn gereedschap is lichtjes roestig
ook door condens ook dat zit in ook een plastic hoesje >:D of gewoon door het water gereden .
op het laagste gedeelte 2 kleine gaatje erin en klaar en weer in in plastic hoesjes zowat het is gereedschap ;)
-
Ziet er goed uit, ben benieuwd wat het gaat word
-
Het prototype heeft zijn weg weer terug naar mij gevonden.
Het voelt wat kaal nu :-\
-
Ik wilde de standaard rvs kistsluitingen vermijden omdat die imo wat te grof zijn voor dit relatief kleine kistje. Maar ik denk dat ik het scharnier moet inkopen of uit rvs moet maken om invreten te voorkomen.
Heb eens een heel eenvoudig kunststof scharnier gezien speciaal voor ditsoort light-duty toepassingen maar die zal ik ook moeten schroeven.
Blijft de vraag, volledig waterdicht en hopen op minimaal/geen condens (mijn koffers zijn ook altijd droog gebleven) of toch beluchting toevoegen en dan een echt waterdichte pouch voor de sleutels...
Denk er tussendoor nog ff over na ;D