Transalpclub Forum

Techniek => Honda Transalp => Topic gestart door: Oldtimer op 12 mei 2017, 09:21

Titel: Alpcrash investigations
Bericht door: Oldtimer op 12 mei 2017, 09:21
Nieuw topic over de motor van Marcoef.

(edit mod: dat was dit topic >> http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=14582.0  )

We gaan de oorzaak volgen van het fenomeen waarbij de startmotor is losgebroken tijdens het rijden
onderzoeken en de resultaten hier melden.

Alle foto's kun je hier vinden.

https://myalbum.com/album/aVERoY4GpVaZ



Het gevonden onderdeel wat buiten op het blok lag.

(https://myalbum.com/photo/fcdlwNk0iTga/1k0.jpg)

En de plek waar het thuishoort. (pijl ) waarschijnlijk van de achterste cilinder.

(https://myalbum.com/photo/FLYeVHiE5yvS/540.jpg)
Titel: Re: "omzwervingen in een motorblok.
Bericht door: Oldtimer op 12 mei 2017, 14:21
Nieuwsgierig als ik ben toch even een kleine operatie alvast.
De beelden spreken voor zich.

De 1e aderlating. Olie eraf voordat er geopereerd kan worden.

(https://myalbum.com/photo/YZGnHaULRrVL/540.jpg)

De eerste metaal delen komen met de olie mee.
Beloofd dus niet veel goeds.
(https://myalbum.com/photo/qTHJkf7bON40/540.jpg)

Als de deksel eraf is valt er eigenlijk niets bijzonders te zien.
Ik had hier een puinhoop verwacht bij de tandwieltjes.
Ook de vrijloop is prima in orde.

(https://myalbum.com/photo/f0CkqxFsZOPn/540.jpg)

Ook de rest achter de tandwielen leveren geen inzicht op.
Duidelijk is hieraan de rechterkant te zien waar de startmotor eruit is geklapt.
Het onderdeeltje wat buiten op het blok lag ( zie foto 1 in de start van het topic ) is door dit gat naar buiten gekomen.
Kan alleen maar via de olie naar boven zijn geslingerd neem ik aan.

(https://myalbum.com/photo/CLR6OXnWEPZF/540.jpg)

Dan dus wat dieper graven en hierbij moet het vliegwiel eraf.
De bout waarmee het vliegwiel vast zit gaat er RECHTSOM af bij een Transalp.
Daarna een bout in het gat draaien ( vrachtauto wielbout met een handigheidje ) en hij komt los.

(https://myalbum.com/photo/esVi5OXt8ZnK/540.jpg)

Ook achter het vliegwiel  geen brokstukken  Ook de nokkenas kettingspanner  en ketting zitten op hun plek en vertonen geen rare dingen.

(https://myalbum.com/photo/ctwawp32Yiyc/540.jpg)

Vrijloop intact en geen beschadigingen, en ook de startkrans ziet er perfect uit

(https://myalbum.com/photo/OxvAcB0K8qAB/540.jpg)
(https://myalbum.com/photo/Vg4IPD7A8sJ3/540.jpg)

Het probleem lijkt dus veel dieper te zitten want gevonden onderdeel komt in elk geval niet direct uit deze omgeving maar dieper uit het blok.
Het blok zelf draait ook niet helemaal rond en de verwachting is dus schade aan zuigers of krukas.

Eerst maar eens verder demonteren.
Wordt vervolgd dus.



Titel: Re: "omzwervingen in een motorblok.
Bericht door: PimW op 12 mei 2017, 14:41
Is de startmotor naar achter toe uit het carter gebroken, of is hij los geslagen door iets van binnen uit het blok?
Titel: Re: "omzwervingen in een motorblok.
Bericht door: Oldtimer op 12 mei 2017, 20:05
Citaat
Is de startmotor naar achter toe uit het carter gebroken, of is hij los geslagen door iets van binnen uit het blok

Dat is de volgende stap Pim. Eerst maar eens wat meer demonteren.
Titel: Re: "omzwervingen in een motorblok.
Bericht door: jeroen emke op 12 mei 2017, 20:16
foto
Titel: Re: "omzwervingen in een motorblok.
Bericht door: Oldtimer op 12 mei 2017, 20:24
Het wordt steeds spannender.
Ik heb gezien dat het onmogelijk is dat dit onderdeel aan de linkerkant achter het deksel terecht kan zijn gekomen omdat het te groot is voor alle openingen die daar zitten.
De vraag is dus:
Hoe komt het buiten de motor terecht.
Titel: Re: "omzwervingen in een motorblok.
Bericht door: Pakfiets op 12 mei 2017, 22:22
Wat zit er ONDER de start motor?
Titel: Re: "omzwervingen in een motorblok.
Bericht door: alain op 13 mei 2017, 06:30
Wat zit er ONDER de start motor?
Een groot gat tussen krukas en versnellingsbak geslagen? Draait, van links bekeken, de krukas tegenwijzerzin en de versnellingsbak wijzerzin, zodat een onderdeel dat daartussen raakt naar boven wordt gegrepen en geperst?
Titel: Re: "omzwervingen in een motorblok.
Bericht door: Oldtimer op 13 mei 2017, 09:09
Citaat
ONDER de start motor?

Gaan we straks bekijken.
Titel: Re: "omzwervingen in een motorblok.
Bericht door: voorstad op 13 mei 2017, 09:21
Jij kunt helemaal niet op vakantie Oldie, DIT is voor jou de ultieme ontspanning  ;D
Titel: Re: "omzwervingen in een motorblok.
Bericht door: Oldtimer op 13 mei 2017, 09:45
Klopt Eelco, ik verveel me kapot op dat strand onder die palmbomen.
Bier is daar ook al niet te drinken.
Puur uit verveling ga ik maar een beetje in de woestijn crossen.

 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8)
Titel: Re: "omzwervingen in een motorblok.
Bericht door: Floris op 13 mei 2017, 09:51
Mooie reportage!
Deze ga ik volgen, ik ben heel benieuwd.
Alle vakantieverloven zijn ingetrokken  :D
Titel: Re: "omzwervingen in een motorblok.
Bericht door: Oldtimer op 13 mei 2017, 11:09
Citaat
Alle vakantieverloven zijn ingetrokken

Ech nie 8)

De eerste resultaten.

De enorme ravage van wat eens een starmotor was.

(https://myalbum.com/photo/dKmLcS2jeAQx/540.jpg)

Duidelijk is aan het huis de flinke deuk te zien die er in is geslagen.
(https://myalbum.com/photo/rT6VchkoBUz9/540.jpg)

Maar dan.....
wat vind je vervolgens onder de startmotor.

(https://myalbum.com/photo/4GGnnA8t53Iz/540.jpg)

Het moge duidelijk zijn dat dit blokje zeker geen verre reizen meer gaat maken.
De enige reis zal naar de schroothandelaar zijn hier 500 meter verder.
Ik had nog even gehoopt dat de cilinders in elk geval nog bruikbaar zouden zijn, maar ook die hebben een flinke klap gehad.
Maar goed.
De vraag is toch nog, wat heeft deze ravage veroorzaakt.
Er zat meer dan voldoende olie en koelvloeistof in het blok en het motortje liep prachtig zonder bijgeluiden.
Maar, de oorzaak gaan we vinden.
Suggesties mogen geplaatst worden maar het gaat nog even duren voor de antwoorden er zijn.

(https://myalbum.com/photo/z8HyFnT7GcwK/540.jpg)
(https://myalbum.com/photo/V9ZmDP8RamhH/540.jpg)
(https://myalbum.com/photo/Qdwg5QlraqPL/540.jpg)
(https://myalbum.com/photo/yW2rIxLXOfHN/540.jpg)




Titel: Re: "omzwervingen in een motorblok.
Bericht door: Kansloos op 13 mei 2017, 11:12
Gekke opmerking misschien maar is de startmotor zelf niet vast gelopen?
Titel: Re: "omzwervingen in een motorblok.
Bericht door: PimW op 13 mei 2017, 11:16
Dacht ik eerder ook aan maar nu er een deuk aan de buitenzijde van de startmotor zit lijkt het me niet zo.
Titel: Re: "omzwervingen in een motorblok.
Bericht door: Oldtimer op 13 mei 2017, 11:17
En dan nog zou de beschadigingen ook zichtbaar moeten zijn aan de startkrans toch.
Titel: Re: "omzwervingen in een motorblok.
Bericht door: Kansloos op 13 mei 2017, 11:27
Zou op zich niet hoeven.  Die is volgens mij van gehard staal.  Dat breekt alleen als dat het zwakste punt is.  Dat zou nu het blok zelf zijn.

Voor welke motor was dit blok?
Titel: Re: "omzwervingen in een motorblok.
Bericht door: Kansloos op 13 mei 2017, 11:29
Dacht ik eerder ook aan maar nu er een deuk aan de buitenzijde van de startmotor zit lijkt het me niet zo.

Kan zijn dat hij is vast gelopen doordat in de startmotor iets afbraak. Dat dit ook de deuk veroorzaakt heeft
Titel: Re: "omzwervingen in een motorblok.
Bericht door: Oldtimer op 13 mei 2017, 12:34
Citaat
Voor welke motor was dit blok?

Motor van Marcoef ( in ander topic.
Is PD06 van 1994
Titel: Re: "omzwervingen in een motorblok.
Bericht door: marccoef op 13 mei 2017, 12:38
Wat een ellende zeg, had ergens echt gehoopt dat hij op de weg zou blijven. Helaas.
Erg benieuwd wat je nog allemaal gaat vinden.
Titel: Re: "omzwervingen in een motorblok.
Bericht door: Oldtimer op 13 mei 2017, 12:51
Hij gaat weer terug op de weg.
Maar gaat wel nog even duren. Eerst wat materiaal verzamelen en dan zien we wel weer.
Zoals ik al zei is de oorzaak vinden even van belang.

Maar ik hou je op de hoogte.

Grt

Oldie
Titel: Re: "omzwervingen in een motorblok.
Bericht door: Oldtimer op 13 mei 2017, 16:46
Zo, ik kan overal langs het blok heen kijken dus de boel is helemaal los.

(https://myalbum.com/photo/BuzXq8RIH4Qn/540.jpg)

Stap 1, het blokje met de onderkant naar buiten kantelen en daaien
(https://myalbum.com/photo/SvfsszRexbAv/540.jpg)

Zoals je kunt zien gebruik ik een takeltje en de strop zit tussen het frame door.

(https://myalbum.com/photo/Q51eNSdMw2sv/540.jpg)

Omdat de strop niet helemaal goed zat kantelt het blok, maar kan er zo dus ook uitgelicht worden.
Wel wordt eerst de strop buiten het frame gezet.

(https://myalbum.com/photo/sfLRbr3KMIRn/540.jpg)

Tja, en daar hang je dan tussen hemel en aarde. 8)

(https://myalbum.com/photo/eHyQJtN8xwAj/540.jpg)

Maar voorlopig wordt het  ff stil hier.
Blokje gaat op de werkbank en dan zien we wel verder.


Titel: Re: "omzwervingen in een motorblok.
Bericht door: Arjen op 13 mei 2017, 17:20
Ik denk ook dat het probleem in de startmotor zit, gezien de "getordeerde" bout op het buitenhuis van de startmotor. Daar heeft (veel) kracht opgestaan. Ik denk dat de geharde tandwielen in het blok gewonnen hebben ;)
Titel: Re: "omzwervingen in een motorblok.
Bericht door: Oldtimer op 13 mei 2017, 17:59
De motor reed toen het gebeurde  volgens Marc een knal en heeft nog heel even gelopen.
Als de startmotor vastloopt gebeurt er gewoon helemaal niks want tijdens het draaien van de motor staat de startmotor toch stil.
Het onderdeeltje wat op de 1e foto staat heeft er bijna zeker mee te maken.
Het torderen komt wss van het bevestigingspunt waar de startmotor tot op het laatst heeft vastgezeten.
Je kunt goed zien dat de boel naar buiten is geslagen. Zelfs de bus van de onderste cilinder heeft een knauw gekregen en er is een deel uitgebroken.

Nee, ik ga voor een andere oorzaak.
Titel: Re: "omzwervingen in een motorblok.
Bericht door: Trigger op 13 mei 2017, 18:52
He verdorie oldie, ga je ons nou echt 2 weken op de ontknoping laten wachten? Je moet een tv show beginnen jij ;)... To be continued...
Titel: Re: "omzwervingen in een motorblok.
Bericht door: alain op 13 mei 2017, 19:56
Een groot gat tussen krukas en versnellingsbak geslagen? Draait, van links bekeken, de krukas tegenwijzerzin en de versnellingsbak wijzerzin, zodat een onderdeel dat daartussen raakt naar boven wordt gegrepen en geperst?
Inderdaad een groot gat onder de startmotor.
Ik blijf bij mijn hypothese na de voorzet van Pakfiets.
Titel: Re: "omzwervingen in een motorblok.
Bericht door: Oldtimer op 13 mei 2017, 20:04
We kunnen natuurlijk ook een weddenschap opzetten

Eeuwige roem voor de winnaar en een plaats in de hall of Fame.

(https://myalbum.com/photo/IN1qv4fclWjS/1k0.jpg)
Titel: Re: "omzwervingen in een motorblok.
Bericht door: len_tour op 13 mei 2017, 21:32
Ik heb nog wel een onderblok voor weinig. Ik wil de cilinders, koppen en deksels zelf houden maar de rest mag weg. Er is ergens een lager die huilt. Er zit geen stator meer in het deksel en de cilinders moet ik nog lostrekken maar bij interesse kan dat vrij vlot natuurlijk.
Titel: Re: "omzwervingen in een motorblok.
Bericht door: Oldtimer op 14 mei 2017, 09:13
Dank voor je aanbod Lennert, maar ook de cilinders hebben schade dus dat schiet niet op.
Heb intussen een optie op een ander blokje.
De inzet voor dit project is de oorzaak achterhalen  van deze schade.
Rest komt wel weer.
Titel: Re: "omzwervingen in een motorblok.
Bericht door: Waffie op 14 mei 2017, 11:45
Ik doe ook mee,

Het probleem zit hem niet in de startmotor(ik denk gevolgschade) maar er is beslist iets fout gegaan bij de versnellings bak assen dus moet het blok gesplits worden voor verdere diagnose
 de tandwielen misschien losgekomen(as breuk)

mvg
Titel: Alpcrash investigations
Bericht door: Oldtimer op 14 mei 2017, 11:49
Welkom aan boord Ad, Zat al te wachten op jou visie.

Kijk je ook even in je mailbox  ;)
Titel: Re: "omzwervingen in een motorblok.
Bericht door: MartinW op 14 mei 2017, 12:07
Begint een beetje op "air crash investigation" te lijken. Zelf ben ik te a-technisch om suggesties in te brengen, maar ik vind het mooi topic om te volgen. Succes met het achterhalen van de oorzaak!  :)
Titel: Re: "omzwervingen in een motorblok.
Bericht door: Oldtimer op 14 mei 2017, 13:04
Goeie Martin.
We noemen het Alpcrash investigations
Titel: Re: Alpcrash investigations
Bericht door: Jan F. op 14 mei 2017, 16:06
Ik denk dat Ad in de goede richting zit.
Heb hier eeb Suzuki blok met soortgelijke schade waar een lager van de versnellingsbak de oorzaak was.

Groet, Jan
Titel: Re: Alpcrash investigations
Bericht door: MartinW op 14 mei 2017, 17:06
Mooie topic naam  ;D
Titel: Re: "omzwervingen in een motorblok.
Bericht door: Arjen op 14 mei 2017, 18:04
De motor reed toen het gebeurde  volgens Marc een knal en heeft nog heel even gelopen.
Als de startmotor vastloopt gebeurt er gewoon helemaal niks want tijdens het draaien van de motor staat de startmotor toch stil.

Een goed functionerende startmotor staat inderdaad stil zodra de motor is aangeslagen (de bendix valt terug)... maar dan ga je er wel zomaar vanuit dat de startmotor goed was. Ik vraag me af of je het meelopen hoort met draaiende motor en een helm op je kop.

Het onderdeeltje wat op de 1e foto staat heeft er bijna zeker mee te maken.

Vast en zeker, maar... oorzaak of gevolg?

Het torderen komt wss van het bevestigingspunt waar de startmotor tot op het laatst heeft vastgezeten.
Je kunt goed zien dat de boel naar buiten is geslagen. Zelfs de bus van de onderste cilinder heeft een knauw gekregen en er is een deel uitgebroken.

Zo'n startmotor weegt wel wat en zo'n bout duw je niet zomaar krom. Als die bendix nu niet terugvalt, loopt de rotor mee. Deze is gelagerd. Als zo'n lager kaduuk loopt en de rotor komt ineens stil te staan dan krijg je door de overbrenging tussen de bendix (het kleine tandwieltje, ook wel rondsel genoemd) en het vliegwiel een enorme (roterende) kracht op de startmotor.

Ik denk dat die as waar de rotor op zit sterker is dan de bevestigingsbouten van de startmotor en het geheel er gewoon "af tordeert". Het gat zou daar zelfs nog een gevolg van kunnen zijn, want zit daar niet één van de bevestingspunten van de startmotor?

Verder, als de startmotor wel aan het meedraaien was en wel blokkeerde, dan blokkeerde ook even het vliegwiel die weer aangesloten zit op de krukas. Het is dus niet ondenkbaar dat ook de cilinders hierdoor een enorme knauw hebben gekregen.

Nee, ik ga voor een andere oorzaak.

Dat kan, maar dan moet er iets zijn wat met een gigantisch enorme kracht van binnenuit eerst dwars door het deksel komt en vervolgens de startmotor van zijn plaats beukt. Dat moet dan een onderdeel zijn geweest met een zeer grote massa. Aangezien het vliegwiel er nog in zit zou ik niet weten wat dat geweest zou moeten zijn.

Mijn hobby theorie is maar een theorie, maar ik kan hem wel redelijk sluitend krijgen. Om te kijken of ik in de richting zit, zou je de lagers van de startmotor kunnen bekijken, of nog makkelijker, kunnen testen of dat geheel nog kan draaien?
Titel: Re: Alpcrash investigations
Bericht door: Brombeer op 14 mei 2017, 19:25
Bendixen vind je in automotive startmotoren. De as met daarop het aandrijvend tandwiel word elektromagnetisch naar voren geschoven om contact te maken met het getande vliegwiel op de krukas. Na het starten trekt de as zich terug zodat het vliegwiel vrijloopt.

In onze motoren hebben de startmotoren geen bendix. De tandwielen tussen startmotor, reductietandwielen en startkoppeling zijn permanent verbonden. Om toch vrijloop van de krukas te bewerkstelligen heeft de startkoppeling een freewheel mechanisme. Als de motor loopt staan alle tandwielen hierdoor gewoon stil.

Het vliegwiel in onze motoren heeft een andere functie dan die in de automotive vorm en niks met dit deel van het startproces te maken.


Ik vind het ook wel een krasse schade, trouwens.. 8)
Titel: Re: Alpcrash investigations
Bericht door: Arjen op 14 mei 2017, 19:51
Brom, ik heb begrepen dat met name Harleys en ook motor merken uit Europa wel een bendix(-achtig) mechanisme gebruiken. Heb het eens opgezocht en ook het andere mechanisme gevonden dat kogels of rollers gebruikt om te koppelen wanneer de startmotor draait en te ontkoppelen als dat niet het geval is.

Maar dan nog...

Het vliegwiel in onze motoren heeft een andere functie dan die in de automotive vorm en niks met dit deel van het startproces te maken.

Volgens mij heeft het vliegwiel gewoon dezelfde functie: het opvangen van de stoten tijdens de arbeidsslag en deze gelijkmatiger afgeven. Zover ik op de plaatjes van Oldtimer zie, drijft de startmotor ook gewoon het vliegwiel aan? (Zie ik het verkeerd, of mis ik het grote verschil?).

Kortom, bendix of niet, hoewel de kans klein is kan de startmotor nog steeds meelopen als het koppelingsmechanisme blijft hangen. Er zit nog steeds een lager in de startmotor dat vast kan lopen.

Inmiddels heb ik wat meer van de voorgeschiedenis gelezen, dus kan ook iets anders zijn. Maar ik kan daarmee nog steeds niet het enorme geslagen gat verklaren, als dat van binnenuit zou zijn geweest. Daar is echt veel kracht voor nodig... ben dus heel benieuwd.
Titel: Re: Alpcrash investigations
Bericht door: Trigger op 14 mei 2017, 19:58
Ik zet mijn geld op Gremlins.
Titel: Re: Alpcrash investigations
Bericht door: Arjen op 14 mei 2017, 20:21
Nog eens alles bekeken en ik moet zeggen dat ik begin te twijfelen aan mijn eigen theorie.

De vrijloop zit bij het grote tandwiel, dat ik aanzag als vliegwiel, maar eigenlijk gewoon bij de hele startoverbrenging hoort.

De oil jet buiten het blok is en blijft verdacht. Het gat naar de versnellingsbak ook. De nokkenas ketting van de voorste cilinder ziet er goed uit, maar hoe zit dat bij de achterste cilinder?

Als dit onderdeel inderdaad is meegenomen in de vertanding van de versnellingsbak, dan zou dit een gat kunnen slaan in het deksel (vanaf de versnellingsbak kant), een deuk kunnen slaan in de startmotor. Maar deze compleet losbeuken van het blok, met zoiets lichts?
Titel: Re: Alpcrash investigations
Bericht door: Brombeer op 14 mei 2017, 21:26

Ik probeerde verder ook niet te beleren.

Je hebt gelijk, bijvoorbeeld de set-up van een BMW GS-blok is automotive: aparte bak en olie, droge koppeling, vliegwiel met startkrans en startmotor daarom met bendix. Maar, ik diste mijn verhaal op omdat we nu naar een Alpje kijken.

Vliegwiel en startkoppeling zijn in dit geval 2 aparte onderdelen op de krukas met elk hun eigen functie(s). De startmotor en startkoppeling zijn puur voor het aanjagen om te starten. Het vliegwiel heeft vanwege zijn massa inderdaad enerzijds een functie, anderzijds zitten daar ook de magneten in die de pick-ups prikkelen voor het ontstekingssignaal.

Als er inderdaad iets van binnenuit gedrukt is, ga ik uit van iets in het carter dat tussen de baktandwielen is gekomen. Die tandwielen zijn potent genoeg in verhouding tot het brosse gietaluminum van het carter.


Benieuwd, wel.
Titel: Re: Alpcrash investigations
Bericht door: alain op 14 mei 2017, 21:41
ga ik uit van iets in het carter dat tussen de baktandwielen is gekomen.

"Ne cherchez pas midi à quatorze heures !"

Dat 'iets' is er toch uit gevlogen ? Dus die Oil Jet ! Die is gegrepen tussen contragewicht van de krukas en de tandwielen van de bak, en naar boven gestuwd doorheen het dak van het carter.
Titel: Re: Alpcrash investigations
Bericht door: Oldtimer op 14 mei 2017, 22:05
Het gedeelte wat de startmotor bediend, is inderdaad een gewoon tandwiel wat de draaiende beweging overbrengt.
Het eerste wat ik controleerde was de vrijloop. Deze is geheel intact en werkt gewoon zoals het hoort.
Ik denk dat Ad inderdaad het dichtst bij de waarheid zit.

Omdat het expansie vat ook een gat heeft, verwacht ik eigenlijk dat er een onderdeel naar buiten is gekomen wat er niet meer is.
Er zit nogal wat ruimte tussen starmotor en expansie
Zal wel ergens op straat liggen dan
Titel: Re: Alpcrash investigations
Bericht door: Arjen op 15 mei 2017, 20:15
Ik probeerde verder ook niet te beleren.

No offence taken! :)

Ben juist blij dat er zulke interessante topics met dito reacties op ons forum staan, want: leuk om iets meer te leren dan alleen de basis!
Titel: Re: Alpcrash investigations
Bericht door: voorstad op 15 mei 2017, 20:39
Ja, ik wacht ook met smart op jouw topic Arjen. De opbouw van de PD10....  ::)
Titel: Re: Alpcrash investigations
Bericht door: Floris op 04 juni 2017, 07:23
Ik zit met spanning op het vervolg van dit verhaal te wachten
Titel: Re: Alpcrash investigations
Bericht door: Oldtimer op 04 juni 2017, 08:23
Nog ff wachten.
De komende week het vervolg
Titel: Re: Alpcrash investigations
Bericht door: Peter M op 04 juni 2017, 20:04
Nog ff wachten.
De komende week het vervolg


Sjips.....clifhanger.......doen ze met TV series ook.  :)
Titel: Re: Alpcrash investigations
Bericht door: Oldtimer op 06 juni 2017, 17:14
Zo, een beetje bruiner dan voorheen en mooi uitgerust heb ik vandaag maar weer eens de gereedschappen tevoorschijn gehaald om de alpcrash maar eens verder uit te diepen,.


Eerst maar eens de waterpomp er af, en wat daarachter ligt beloofd niet veel goeds.
(https://myalbum.com/photo/QhDB4xWB0BpP/360.jpg)

Met een beetje dunnen vingers en een tangetje de ingewanden onderzocht en dit kwam tevoorschijn.
(https://myalbum.com/photo/dTqClsJq5f1V/360.jpg)

De koppeling kant open en daar vind ik geen enkele onrechtmatigheid.
Alles keurig vast en op zijn plek
Wordt dus verder wroeten

(https://myalbum.com/photo/2hLRb9ZRL3NP/360.jpg)

Toch nog een keer beter in het grote gat gekeken, maar zo is er weinig te zien.

(https://myalbum.com/photo/59sY3812xycd/360.jpg)

Geen rare dingen achter het huis en geen brokstukken.

(https://myalbum.com/photo/QdAQGDu1O9CY/360.jpg)

Dan de cilinderkoppen er af aan beide kanten. Eerst de voorste maar eens.
Ziet er keurig uit en geen brokstukken tot zover.

(https://myalbum.com/photo/44twpD7zWunh/360.jpg)

De nokkenas en kleppen hebben in elk geval voldoende olie gekregen gezien het badje wat achter is gebleven.

(https://myalbum.com/photo/bf6lRg2ZsdmG/360.jpg)

Een blik op de zuiger geeft ook al geen soelaas. Netjes in orde.

(https://myalbum.com/photo/IEvsUA9CFeFe/360.jpg)

Maar de onderkant van de cilinder doet vermoeden dat het daarbinnen heeft gespookt

(https://myalbum.com/photo/X7sQTOgLhmre/360.jpg)

Wordt vervolgd. ;D













Titel: Re: Alpcrash investigations
Bericht door: MartinW op 06 juni 2017, 19:46
Je bent al een heel stuk verder met je onderzoek Marien! De oorzaak komt vroeg of laat vast boven water.  :)
Titel: Re: Alpcrash investigations
Bericht door: Oldtimer op 06 juni 2017, 23:08
(https://myalbum.com/photo/aCITcDevGWSi/360.jpg)



Hmmmmm, dit is dus minder.
Het heeft daarbinnen echt gespookt

de bovenkant van de andere cilinder
Hier is iets vreemds mee
(https://myalbum.com/photo/ose1OIjHfGIc/360.jpg)
Titel: Re: Alpcrash investigations
Bericht door: Oldtimer op 07 juni 2017, 22:37
De aap komt uit de mouw.

De beelden spreken voor zich.
(https://myalbum.com/photo/guNpjazXj6ws/360.jpg)
(https://myalbum.com/photo/8UMc4uxzNiFI/360.jpg)
(https://myalbum.com/photo/zvhHZB4sckEX/360.jpg)
(https://myalbum.com/photo/WlEAi2piqlm7/360.jpg)

(https://myalbum.com/photo/oDymyo0lnJbB/360.jpg)
(https://myalbum.com/photo/9RvJ4FakTHTB/360.jpg)


De achterste drijfstang is dwars door de zijwand van de cilinder geslagen en heeft de startmotor met geweld naar buiten geramd.
Een vastloper dus.
De drijfstang is zelfs krom geslagen door al dat geweld  ( foto 3 )
De versnellingsbak heeft geen enkele schade en was dus niet de oorzaak.
Op foto 4 het onderdeeltje wat buiten het blok is gevonden, maar nu op zijn plekje.
Ik vermoed dat de oorzaak een gebrek aan smering is geweest van het achterste krukaslager of door eerder rijden met te weinig olie.
Een verstopt olie kanaaltje kan ook zoiets veroorzaken.

Mocht iemand interesse hebben in de restanten ??? ( zie laatste foto ) of verder willen graven
Gratis af te halen in Duiven.
Anders gaat het zaterdag naar de OIJB

(https://myalbum.com/photo/i6qUbGfk4Xda/360.jpg)











Titel: Re: Alpcrash investigations
Bericht door: Trigger op 07 juni 2017, 23:53
Misschien dat je zaken zoals de uitgaande as wilt bewaren? Typisch zo'n onderdeel waar meer leden tegenaan lopen, zoals ik met mijn afgeknauwde as.
Titel: Re: Alpcrash investigations
Bericht door: hermann op 08 juni 2017, 00:29
Hallo marien of moet ik old timer zeggen/schrijven.

Ik volg voor mijn als truck monteur dit
interesante topic al even.

Ik wil graag de restanten op komen halen.
Heb al aardig wat gesleuteld maar nog nooit motorfiets onderblok gespleten.
Dus dit kan mooi uitkomen.
Misschien kom ik nog verstopt oliekanaal tegen ofzo.
Om de oorzaak misschien helemaal te vinden.
Of toch te weinig olie ingezeten.

Gr herman
Titel: Re: Alpcrash investigations
Bericht door: Oldtimer op 08 juni 2017, 09:20
Het blok is voor jou Herman.
Laat maar even weten wanneer je het wilt ophalen.
Doe dat even via PM.
Titel: Re: Alpcrash investigations
Bericht door: Arjen op 09 juni 2017, 21:39
Tjonge, wat een puinhoop. Arm blokje  :(
Was er nou iemand die het goed geraden had?
Titel: Re: Alpcrash investigations
Bericht door: Oldtimer op 10 juni 2017, 11:56
Niemand heeft het geraden, maar het werk is ook niet af.
Het blokje gaat naar Herman vandaag en die gaat hem splitsen om de oorzaak van de vastloper verder te onderzoeken.
Hij zal de resultaten ook bekend maken.
Verhaal is dus ook nog niet af.

Ik ga er vanuit dat er een tijdje met weinig of geen olie is gereden of een van de oliekanaaltjes dicht is geslibd.
Maar dat een krukas lager is vastgelopen is de reden dat hij door de achterkant naar buiten is geslagen en de starmotor eraf heeft gerukt.
Titel: Re: Alpcrash investigations
Bericht door: PimW op 10 juni 2017, 12:13
Welk lager denk jij dat is vastgelopen? Drijfstang-krukas of in de carters?

Lijkt mij ook aannemelijk dat een vastgelopen zuiger de oorzaak is geweest van het breken va de krukas. De drijfstang is helemaal krom wat er volgens mij op duid dat de zuiger geblokkeerd heeft, de krukas een zetje door gegeven heeft en dan de weg naar buiten met mindte weerstand gevonden heeft.

Maar hoe komt dat brokstukje tussen de inlaatklep?
Titel: Re: Alpcrash investigations
Bericht door: Jan F. op 10 juni 2017, 18:34
Is er niet een zuigerveer gebroken en in de verbrandingskamer terecht gegomen (bovenste groefuitgebroken)?

Groet, Jan
Titel: Re: Alpcrash investigations
Bericht door: Oldtimer op 11 juni 2017, 09:02
De restanten van de zuiger zaten niet vast. Krukaslager zit wel vast.
Behalve dat stukje tussen de klep zaten er geen restanten boven op de zuiger.

Als je de plaatjes bekijkt dan kun je zien dat de zuigers aan de bovenkant niet echt beschadigd zijn.
Bij de achterste cilinder is een kleine inslag te zien en opmerkelijk veel aanslag tov de voorste cilinder.

Op een van de foto's is te zien dat de zuiger meer dan gehalveerd is, en op het laagste punt is er dan ruimte waardoor een stukje metaal bovenop de zuiger kan zij gekomen.
De vastloper is daar zeker niet door ontstaan. De bovenkant van de zuiger zou er dan wel anders uitzien.
Vreemd is het wel allemaal, maar je weet nooit waar en hoe de boel ontploft.
Titel: Re: Alpcrash investigations
Bericht door: Oldtimer op 12 juni 2017, 17:11
Herman is druk bezig geweest en heeft de krukas er uit gehaald.
Blijkt dat het lager gewoon intact is en niet is vastgelopen.
Het "vast "zat in de kromme drijfstang die tegen de wangen aan zat.
Ook de kant bij de zuiger is netjes schoon afgebroken en heeft dus geen sporen van vastlopen.
De piston ziet er uit als nieuw en dus ook niet vastgelopen.

Wordt nog spannend.

(https://myalbum.com/photo/AK8oghngGRSF/540.jpg)
(https://myalbum.com/photo/SM17vjicFCvb/540.jpg)
(https://myalbum.com/photo/9RvJ4FakTHTB/540.jpg)


Titel: Re: Alpcrash investigations
Bericht door: PimW op 12 juni 2017, 17:18
Een warmloper kan ook zo weer loskomen, kun je soms nog mee rijden ook
Drijfstang is toch ergens geblokkeerd geweest anders breekt en buigt ie niet zo.
Titel: Re: Alpcrash investigations
Bericht door: Oldtimer op 12 juni 2017, 17:24
Denk meer aan metaalmoeheid of iets in die richting.
Los van de ravage die is aangericht hebben alle delen voldoende smering gehad en is de krukas toch gebroken.
Oorzaak of het gevolg.
Wie zal het zeggen.
Misschien komt de oorzaak in elk geval nog boven water.
Laatste kans is het gesplitste blok.

De eigenaar vertelde wel dat het bij koude motor is gebeurt op 100 meter van zijn huis.

Titel: Re: Alpcrash investigations
Bericht door: ddw op 12 juni 2017, 17:54
Bij mijn ktm exc ook eens de krukas gebroken gehad (bij stationair, omdat ik even wilde luisteren waar dat rammeltje nou vandaan kwam) was ook zonder andere oorzaak. 35 draaiuren na complete revisie, dus alles was als nieuw.

Leverde ook heel veel schade op. Is dan wel een totaal ander blok, maar op een gegeven moment is de boel gewoon ''op'' natuurlijk.

Titel: Re: Alpcrash investigations
Bericht door: hermann op 13 juli 2017, 06:23
Goededag  Techneuten,

OnderBlok enkele weken op gegehaald bij Marien.
Direct gesplitst en bekeken.
Lager werk zit er nog prima uit nix verstopt of extreme ruites van drijfstang en zuiger die nog heel is.
Als ik alle foto,s bekijk en lees wat er gebeurt is denk ik dat er een stuk van achterste zuigers gebroken.
Of zelfs helemaal rondom doormidden afgebroken.

Op enkele foto,s van zuiger zie je aluminium breuk vlak wat al ouder is, teminste volgens mijn.
Die stukken zuiger zijn vermaalt door drijfstang en die braak dus met uit gevolg gaat in carter, bij startmotor.

Inlaatkleppen ook krom 1 daarvan ook stukje van geleider afgebroken en zat tussen klep en zitting.

Eigelijk gebeurt zelden dat er een zuiger breekt op zuigerpen. Maar ik kan er nix meer van maken.

Misschien zijn er nog met andere ideeen.
Marien zal geloof ik nog foto,s toevoegen.
Lukt mij nog niet.

Zie jullie reactie binnenkort.
Gr Herman
Titel: Re: Alpcrash investigations
Bericht door: Denis op 13 juli 2017, 19:09
Heel interessante topic, al heel veel bijgeleerd

Denis
Titel: Re: Alpcrash investigations
Bericht door: Waffie op 14 juli 2017, 01:18
het blijft gissen..\
maar de breuk op de zuigerpen komt in de racerij wel vaker voor en is terug te leiden doordat de motor over zijn toeren is gegaan
het motor ontwerp is niet echt bedoeld voor hoge toeren tallen en zeker niet zoals dit een ontwerp is waarbij de zuiger groter in doorsnede is dat de slag van de zuiger(overvierkant)
hogere zuigersnelheden zijn dan moeilijk en komen er hoge krachten op de zuiger en drijfstang
tevens ie het mogelijk dat er een vertraging op treed in de kleppen (de veren kunnen de klep niet snel genoeg sluiten) en bestaat de kans dat de zuiger zich in de klep boort met als gevolg een kromme klep en kapotte klep geleider
de schade kan zich dus in een veel eerder stadium ontwikkeld hebben en heb je dus oorzaak en gevolg
Titel: Re: Alpcrash investigations
Bericht door: Blommetje op 15 juli 2017, 08:34
Naar aanleiding van de foto, Oldtimer, ik volg dit. ;)