Transalpclub Forum
Techniek => Techniek Algemeen => Topic gestart door: Kansloos op 12 mei 2017, 22:33
-
Op verzoek van v-twintig hierbij mijn ervaring over een ledlamp upgraden voor de koplampen. Deze heb ik babar binnen gekregen en zijstraat geïnstalleerd. Ik heb nog geen rij ervaring met deze lampen. Zodra ik er een paar keer mee verdween heb zal ik nog een kort verslag maken.
Hier een aantal foto's van de lampen, de installatie en het licht.
-
Hierbij de lichtopbrengst op mijn schutting.
De eerste foto is met linker lamp led rechter halogeen. Tweede foto is beide led.
-
Het kan aan de foto of aan mij liggen maar ik zie niet veel verschil.
Mvg Jan
-
Ik zie nu dat ik de foto's verkeerd heb geselecteerd. De onderste is met 1 led lamp. De eerste foto is met 2 Led lamp
Je ziet bij de eerste foto dat aan de rechter kant van de strandweer met licht is.
Ik moet zeggen dat mijn rechter koplamp ook niet helemaal klopt. Ik moet hier nog een andere lens op zetten. Deze is alleen voor het groot licht eigenlijk
-
Kansloos dank voor je posting. Voor een goed foto beeld had je wellicht ff een plaatje moeten plaatsen met de halogeen pitten en LED-pitten. Ik ben benieuwd hoe ze in de praktijk bevallen en of je een opmerkelijk verschil ervaar.
-
Wat voor lampjes zijn dit en wat kost dat?
-
Samen met een ander TCN lid ga ik ook een setje bestellen. Onze ervaringen delen we ook wel in dit topic.
Waarschijnlijk moeten we de reflectoren goed instellen.
-
Waffie heeft dit soort LED voorlampen op vooraad (en per stuk te leveren). Hij heeft me uitgedaagt er een uit te testen, dus heb er eentje aangeschaft toen ik er laatst was.
Ik heb 'm vorige week gemopnteerd, maar nog niet in het donker gereden. Wel al even aan gehad in het donker en, op het eerste oog, een enorme bak licht. Valt me ook op dat ik overdag merk dat de voorlamp aan staat, dat had ik met mijn 100 watt gele Halogeen lampen nooit. Alhoewel dat ook een bak licht is.
-
Waffie heeft dit soort LED voorlampen op vooraad (en per stuk te leveren). Hij heeft me uitgedaagt er een uit te testen, dus heb er eentje aangeschaft toen ik er laatst was.
Ik heb 'm vorige week gemopnteerd, maar nog niet in het donker gereden. Wel al even aan gehad in het donker en, op het eerste oog, een enorme bak licht. Valt me ook op dat ik overdag merk dat de voorlamp aan staat, dat had ik met mijn 100 watt gele Halogeen lampen nooit. Alhoewel dat ook een bak licht is.
Eens ik heb nu één keer gereden met licht en ik zie gewoon dat de lampen aan staan.
De lampen heb ik voor 27 euro gekocht via Aliexpress.
Als je interesse hebt kan ik je de link wel geven.
-
Samen met een ander TCN lid ga ik ook een setje bestellen. Onze ervaringen delen we ook wel in dit topic.
Waarschijnlijk moeten we de reflectoren goed instellen.
Ik moet nog even wachten tot ik tijd heb en het fatsoenlijk weer is savonds zodat ik het een keer kan afstellen.
-
Eens ik heb nu één keer gereden met licht en ik zie gewoon dat de lampen aan staan.
De lampen heb ik voor 27 euro gekocht via Aliexpress.
Als je interesse hebt kan ik je de link wel geven.
Mijn exemplaar is CE gekeurd en zo. Wel ietsjes duurder, maar kostte ook niet weer de wereld.
Mijn Aliexpress / China ervaringen de laatste tijd zijn wat wisselvallig. En na ooit in het aardedonker een kapotte voorlamp te hebben gehad, neem ik wat minder risico met bepaalde aankopen.
-
heb gister rond 2030 over de snelweg gereden. Toen heb ik één keer een sein gehad toen ik iemand had ingehaald en zag ik ook één persoon friemelen aan zijn binnenspiegel toen ik achter hem kwam te rijden.
Conclusie: Lampen verder bijstellen.
Verder heb ik het idee dat er sprake is van veel strooilicht bij deze lampen. (misschien omdat het aliexpress kwaliteit is)
Maar goed. we gaan er verder mee en ik hou jullie op de hoogte.
Het betroffen btw deze lampen: https://www.aliexpress.com/item/Oslamp-H4-LED-Car-Headlight-Bulb-Hi-Lo-Beam-Auto-Headlamp-72W-8000LM-COB-Led-Headlights/32698331999.html?spm=a2g01.8005310.1000002.13.KeJKv9_2114.13010608.0.0.xGPjl4.
kosten 27 euro
-
Verder heb ik het idee dat er sprake is van veel strooilicht bij deze lampen. (misschien omdat het aliexpress kwaliteit is)
Snap ik ff niet; je reflector bundelt toch het licht? Wat kan het gloeipitje dan bijdragen aan strooilicht?
-
Dat is bij mijn weten ook afhankelijk hoe de lamp is geplaatst tov de lens en hierbij dus ook hoe de ledjes onderling zijn geplaatst.
Wat ik er mee wil zeggen is dat ik nu meer licht heb en dat dit ook zichtbaar is naar de zijkanten en bovenkant. Met halogeen licht waren borden in de zijkant nauwelijks extra verlicht toen ik langs reed. Nu zie ik ze in de verte al oplichten
-
ja nu snap ik het! thnx
-
Hoe plug n play is dit en werkt dit ook voor een Transalp? :)
-
Heb vorige week ook voor het eerst in het pikkedonker gereden (landweggetje). Ik had niet het idee dat ik hetzelfde licht had als met mijn halogeen. Stukken minder eigenlijk.
Groot licht had helemaal geen effect, dan strooide er wat licht in de berm maar in het midden werd het alleen maar donkerder.
Ik weet niet of ik hier in de winter mee ga rijden. Ga 'm in ieder geva; nog een keer 180 graden draaien, want het is mij niet helder wat boven en onder is (terwijl er wel een verschil in layout is).
Wel heel veilig zo'n lamp, je gaat er erg zachtjes van rijden.
-
Wellicht eengoed alternatief voor PD06 eigenaars:
https://transalpled.eu
Voorbeeld van een zweeds forum:
http://www.xl-forum.se/viewtopic.php?f=7&t=5495&p=61377&hilit=Led#p61377
Complete reflector met glas en lamp die in plaats van de originele gemonteerd wordt. Staat bij deze op mijn verlanglijstje voor de Kerst!
Happy alping!
Paul
PD06/1990
transalp@plusservices.se
-
Mmm, die andere ledlampjes op de site zijn goedkope Chinese. Waren bij mij al kapot voor ze erop zaten. Ik hoop dat de reflector duidelijk van betere kwaliteit is.
-
als je goed kijkt naar een standaard halogeen lamp zit er op dimlicht een reflector, deze buigt het licht af naar de bovenkant van je koplamp reflector, die het dan weer naar onder op de weg projecteert, groot licht heeft die reflector juist niet waardoor hij de hele reflector van je koplamp gebruikt.
Als je de lamp dus verkeerd monteert (wat eigenlijk niet moet kunnen door de aanwezige nokjes op je peertje) schijn je dus je licht naar boven(via de onderkant van je koplamp)
ik ga er vanuit dat de opstelling van de LED ook zo gemaakt is dat één kant meer licht geeft.
-
als je goed kijkt naar een standaard halogeen lamp zit er op dimlicht een reflector, deze buigt het licht af naar de bovenkant van je koplamp reflector, die het dan weer naar onder op de weg projecteert, groot licht heeft die reflector juist niet waardoor hij de hele reflector van je koplamp gebruikt.
Als je de lamp dus verkeerd monteert (wat eigenlijk niet moet kunnen door de aanwezige nokjes op je peertje) schijn je dus je licht naar boven(via de onderkant van je koplamp)
ik ga er vanuit dat de opstelling van de LED ook zo gemaakt is dat één kant meer licht geeft.
Van die (3) nokjes klopt, alleen kun je de LED lamp zelf weer in een houder met deze nokjes op 2 manieren erin schroeven. Ik heb de handleiding uitgeplozen, maar geen woord hierover. 50% kans dus dat mijn lamp verkeerd om zit. Ik heb nog geen tijd genomen om 'm om te draaien. Binnenkort maar eens uitproberen.
-
Ik heb alles Led, ideaal!
Mijn H4 is een setje van Bike Design👌🏾, licht is te verstellen zodat het niet naar boven schijnt
Knippericht bollen ook led👌🏾
Achter-remlicht ook led👌🏾
Sw motech sporlight ook led👌🏾
-
Ik heb dezelde (zonder dan het bike design logo denk ik) en ietsjes voordeliger bij Waffie.
(https://www.bike-design.com/upload/images/products/x/xh0108020/xh0108020-01.jpg?resize=w[333]h[333]q[90])
Ben wel benieuwd hoe jij 'm in de kunststof ring hebt zitten. Kan op 2 manieren.
-
Ik heb er ook een Led lamp inzitten. Prachtig helder wit licht. Meneer agent gesproken afgelopen weekend. Deze lampen zijn absoluut niet goedgekeurd, en de motor wordt dan in beslag genomen voor technisch onderzoek. Experts beoordelen of het licht te fel is. Motor een paar dagen kwijt en een 99% zeker een boete.
Dit komt onder andere door de reflectoren + niet goed verdeelde licht van een led lamp. Bij oude motoren werkt dit vaak niet goed samen. Je kan dus mensen verblinden.
Ik vind het zelf wel iets meevallen en probeer het een tijdje ;)
-
De telefoon reageert wel extreem op het led. Maar het is idd erg fel. Ik heb de lampen ingesteld volgens het boekje.
* We hebben kwalitatief goede lampen gebruikt!
-
Waar het om gaat bij lampen is dat de reflector en de lens (licht doorlatend deel van de koplamp) zijn goedgekeurd en voorzien zijn van een E-keur.
De lamp die je er vervolgens in monteert mag niet verblinden en een specifiek lichtbeeld geven. Er zijn kunstenaars die een H1 lampje leveren met een H4 voet etc maar dat geeft altijd een afwijkend en een onwettelijk lichtbeeld.
Zoals eerder in dit topic gemeld gaat om de voet en het brandpunt van de lamp, dat zorgt voor het juiste lichtbeeld. De lampen via deze link voldoen hier aan en ja ze zijn duurder dan die van Aliexpress maar geven een perfect lichtbeeld en een dot meer licht dan standaard H4.
Zie: https://hilox.eu/h4-bi-led-can-bus-kit-hilox
Als ik met mijn XRV zou blijven rijden gingen deze lampen er voorzeker in en nee ik heb geen aandelen Hilox of Motoport die deze lampen verkoopt ;D
Mijn CRF is gezegend met LED en dat bevalt me bijzonder goed 8)
-
Thnx voor de aanvulling. 200,- vind ik wel erg veel!
-
Das wel aan de prijs maar ik zal er toch nog eens een nachtje over slapen. Misschien heb ik na de vakantie nog wat centen over ;D
-
Even een crosspost vanaf mijn eigen motor topic.
Na aanleiding van LED Verlichting auto+motor topic op Tweakers.net (http://"https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/52889149#52889149") ook maar een setje Lumileds besteld voor mijn Alp.
De stofkap past goed om de lamp met koellichaam heen. Het koellichaam kun je op twee manieren op de lamp schroeven.
(https://grubeater.nl/pics/Transalp/small_DSC4189.JPG) (http://"https://grubeater.nl/pics/Transalp/_DSC4189.JPG")
(https://grubeater.nl/pics/Transalp/small_DSC4185.JPG) (http://"https://grubeater.nl/pics/Transalp/_DSC4185.JPG")
Het lichtbeeld is duidelijk helderder met de ledlamp, maar ik moet nog kijken hoeveel het strooilicht het andere verkeer hindert.
Dimlicht standaard
(https://grubeater.nl/pics/Transalp/small_DSC4183.JPG) (http://"https://grubeater.nl/pics/Transalp/_DSC4183.JPG")
Dimlicht LED
(https://grubeater.nl/pics/Transalp/small_DSC4191.JPG) (http://"https://grubeater.nl/pics/Transalp/_DSC4191.JPG")
Grootlicht standaard
(https://grubeater.nl/pics/Transalp/small_DSC4184.JPG) (http://"https://grubeater.nl/pics/Transalp/_DSC4184.JPG")
Grootlicht LED
(https://grubeater.nl/pics/Transalp/small_DSC4192.JPG) (http://"https://grubeater.nl/pics/Transalp/_DSC4192.JPG")
Ik heb de lamp via Ebay (http://www.ebay.nl/itm/H4-G7-LED-Headlight-FANLESS-Conversion-Kit-6500K-Philips-Lumileds-Luxeon-ZES/122629768700?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649).
Bij de lamp zit nog een adapter, die heb ik met tiewraps aan het gewei vast gezet.
(https://s3-ap-southeast-1.amazonaws.com/a2.datacaciques.com/00/MTA2OTUx/17/08/03/d634j1q02255571y/7c25bdc85b74a4c4.jpg)
-
@ Grubeater
Zo op het eerste gezicht ziet het er aardig / goed uit. Zo te zien valt het met dat strooilicht ook wel mee. Lichtbundels tonen een grote overeenkomst qua lichtbeeld maar dan ff net wat strakker / beter.
Lijkt me zo op het eerste gezicht qua licht een mooie optie.
-
Bij deze led lampen heb je niet nog zo'n los kastje hangen:
http://www.mlmparts.com/nl/led-verlichting-a959f8.html
-
Tuur heb jij die dingen in je Varadero?
-
Vraag: is dit alleen dimlicht of kun je ook schakelen naar groot licht? Bij de nieuwe AT zitten er twee lampen in, een die altijd brand en dimlicht straalt en een tweede die bijkomt in de andere unit als je groot licht aanzet.
Lijkt me ook wat voor in de auto nml.
-
Deze H4 ledlampen hebben gewoon de standaard stekker met 3 pinnen, het ligt dus aan de motor/auto of beide groepen leds branden. Op de Transalp branden ze niet tegelijkertijd maar om en om.
-
Nee ik heb ze niet in de varadero, maar zag deze als reclame voorbij komen
-
Hier een vergelijking tussen LED H4 Cree CSP en LED H4 Luxeon ZES lampen, de Luxeon lijkt verder te schijnen.
Heel veel verbruiken die lampen niet, 22W:
-
Hier een duidelijk test van verschillende LED-lampen. In dit filmpje worden de verschillen duidelijk getoond en uitgelegd zodat je beter je keuze kunt bepalen.
https://www.youtube.com/watch?v=29lUf0hwxGk
-
Hier een duidelijk test van verschillende LED-lampen. In dit filmpje worden de verschillen duidelijk getoond en uitgelegd zodat je beter je keuze kunt bepalen.
https://www.youtube.com/watch?v=29lUf0hwxGk
niet echt de upgrade van het jaar dus, ik hou het nog even bij de ouderwetse lampjes
-
LED heeft als voordeel dat je geen gloeispiraal hebt en bij off road gaan breken die nog wel eens wat een defect lampje tot gevolg heeft. Dat heb je niet bij LED. Ook zeggen ze dat deze een motor leven mee gaan ( nee niet bij de transalp maar dat is ook geen gewone motor, die overleeft zijn berijder nog ;D )
-
Grootste probleem bij LED in motorfiets lampen is de warmtehuishouding. LED word voor zover ik weet warmer en kan die moeilijk reguleren. Vandaar ventilatoren, waaiertjes ed.
Worden ze te heet dan gaan ze ook gewoon stuk.
-
Voor meer info over LED-verlichting op je motor voor de komende donkere dagen?
Zie:
https://hilox.eu/h4-l2-motor-bi-led-can-bus-kit-hilox
Omdat er ruimte voor koeling beschikbaar moet zijn heeft Hilox nu ook een kortere versie uitgebracht. In de vrachtwagen wereld is men ook enthousiast. Zie voor een kortere, maar iets prijzigere variant:
https://www.ttm.nl/nieuws/hilox-lighting-introduceert-xtr-evolution-led-koplampen/93213/
-
Dank voor de info V-Twin 8)
-
Ik ga dat hilox spullie eens proberen. Doet een beetje zeer in de portemonnee maar lijkt de centen waard te zijn.
Moet nog wel mijn kabelboom (af)maken dus een testverslag laat nog ff op zich wachten ben ik bang.
-
Dan wacht ik wel effe op jouw testverslag ;D
-
Ik vraag me af hoe lang de ventilator mee gaat, die lijkt me de zwakste schakel.
-
Ik vraag me af hoe lang de ventilator mee gaat, die lijkt me de zwakste schakel.
Dat WAS een zwakke schakel. Inmiddels is er al zoveel ervaring opgedaan in de automotive industrie dat het inmiddels geen issue meer is.
-
Het IS nog steeds de zwakste schakel naar mijn idee (de schakel is misschien niet meer zo zwak, maar toch). ;D ;D
De tijd zal leren hoe lang ze mee gaan (vooral in afgeschermde behuizingen en zo).
Warmte is iets waar LED's niet zo goed mee om kunnen gaan.
-
Maar, als je het dus goed wilt doen..
Dat kost me dus een meijer (https://hilox.eu/catalog/product/view/id/939/s/h4-led-dimlicht-xtr-black-5700k-hilox-performance/category/159/) per lamp...? ???
Maar die koeling moet in de buitenlucht blijven neem ik aan? Normaal zit daar die rubber kap overheen..
-
Ik heb een stuk van de rubber kap afgehaald.
-
Voor het eerst dat ik mijn AT in het donker rij, 's ochtends om half zes kan je al goed merken dat de dagen weer korter worden.
Nu zit er in mijn traject ook een stuk onverlichte weg.
Dacht eerst dat ik nog wat moest wennen dat het weer donker wordt, maar ik zie geen reet.
Leuk in de categorie sfeerverlichting maar weinig bruikbaar.
Van de week weer een keer met de K75 naar het werk gereden en die geeft toch wel een goed lichtbeeld (standaard H4 pit).
Ben toch wel benieuwd naar meer ervaringen op de bovenstaande Hilox sets.
Heeft iemand dit inmiddels geïnstalleerd?
Of ben ik misschien beter af met een setje extra schijnwerpers? Of wellicht wat krachtigere bolletjes?
-
Iemand met technische kennis die kan aangeven wat dit doet met het vermogensverschil en je spanningsregelaar die het niet verbruikte energie kan 'verstoken'?
-
https://www.youtube.com/watch?v=XDf2nhfxVzg (https://www.youtube.com/watch?v=XDf2nhfxVzg)
:)
-
Die kerel is lastig serieus te nemen ;D
Maar ik weet niet of daar een antwoord op mijn vraag was te horen? Ik heb er weinig tot geen verstand van.
-
Spanningsregelaar heeft er geen last van, die regelt nl. de spanning en niet de stroom.
Dynamo krijgt het makkelijker want die hoeft bij led minder stroom te leveren.
Groet, Jan
Was overigens een tijdje terug nog een leuke discussie over op ARM....https://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=5708.msg298949#msg298949.
-
Dat probeer ik nou te begrijpen. De dynamos in de motor levert toch continu hetzelfde, anders dan bijv de dynamo in een auto? Waar gaat de opgewekte maar niet verbruikte energie naartoe?
-
Zie dat ik tijdens jouw laatste vraag mijn antwoord aangevuld heb, kijk even terug.
Dynamo levert vermogen indien gevraagd.
(zet bv maar eens je licht aan/uit of wacht tot je fan aanslaat. Op dat moment hoor je het motortoerental veranderen door veranderde vraag naar vermogen)
Groet, Jan
-
Interessant linkje, dankjewel!