Transalpclub Forum
Techniek => Honda Africa Twin => Topic gestart door: ChrisvdSchoot op 13 mei 2017, 17:39
-
80 km gereden, kom thuis start mijn AT niet meer. Startmotor draait nog 1 x rond en daarna een ratelend en tikkend geluid. Wat kan het zijn? Startrelais of startmotor, heb het gefilmd.
-
De accu lijkt overigens voldoende vol te zijn aangezien de verlichting en de dashboardlampjes voldoende branden, zie ook geen indicatie dat de dynamo niet zou bijladen. Heb de accu voor de zekerheid nu maar de lader gezet en ga het straks nogmaals proberen.
-
Dat geluid is je startrelais.
Ik denk dat jouw accu verleden tijd is en niet meer de prik kan opbrengen je startmotor rond te slingeren. Lampen aan zegt niet zoveel.
Als je de accu nu meet zal hij waarschijnlijk (te ver) ontladen zijn. Als je de accu een keer oplaad kun je daarna meten aan je motor: spannning in rust, lekstroom en laadspanning.
-
He Pim, bedankt voor de snelle reactie, yep ik had al zo'n vermoeden dat die zou zijn overleden. Kwestie van een nieuwe accu dus ik ga ermee aan de slag. Ik kwam net uit een ritje in een regenbui, zei al tegen mijn vrouw dat het goed was dat ik onderweg niet ben gestopt. Dan had ik moeten lopen.. :-[
-
Je kunt hem nog aanduwen.
-
Accu gezocht voor een AT PD07 ;D heeft iemand iets in de aanbieding? 8)
-
Ha ha aanduwen, ik weeg nog geen 80kg en de motor 200++ pffff >:D
-
Ik weeg 60kg en als ik het kan dan kan jij het ook.
-
Goed punt, zal het straks eens proberen :))
-
Net even de AT geprobeerd, na het laden direct starten lopen, dan wordt het een nieuwe accu en even de laadstroom meten.
-
Ik zou op de oude accu meten.
-
Misschien een rare vraag hoor .. maar uuh aanduwen ? Hoe doe je dat dan ?
-
Hoe meet ik de accu, elektrotechniek is niet mijn vak.
-
Dat doe je met een multimeter.
Zet die in de stand "DCV" op de eerste waarde boven de 12V (meestal 20) en hou de rode sonde op de pluspool en de zwarte op de minpool.
Meet de accuspanning van je volgeladen accu na een nachtje staan, voor je de motor start. Die moet tenminste 12,4V zijn bij een matige maar bruikbare accu, en 12,6 of meer bij een goede accu.
Start daarna de motor, doe de verlichting aan en meet daarna op dezelfde manier de laadspanning nadat de motor een paar minuutjes gelopen heeft.
Voor een AT moet die laadspanning tussen 14,5 en 15,5V liggen bij verschillende toerentallen.
-
Misschien een rare vraag hoor .. maar uuh aanduwen ? Hoe doe je dat dan ?
Motor in 2e versnelling, koppeling inknijpen, rennen en op het zadel springen met een klein beetje gas, geen full throttle ;)
Of je gewoon laten duwen :D
-
Ik zet de motor in zijn 3 of 4, vaart maken met de koppeling ingeknepen en dan in één klap loslaten met een beetje gas. Wel de koppeling dusdanig loslaten dat je hem ook weer kunt inknijpen :)
Niet leuk maar het werkt over het algemeen wel.
-
Zoek een inrit met een kleine helling, dat werkt best goed :p
Motor naar boven duwen, keren, en hij rolt zichzelf naar beneden 8)
-
Bedankt voor alle zinvolle hints en tips, heb inmiddels een nieuwe accu besteld, zal de laadstroom meten.
-
Helaas moet ik dit topic weer openen, 30 km gereden... >:D grrr niet meer starten. Met behulp van een behulpzame meneer de AT aangeduwd (alleen is wat zwaar Pim bij 25C). Nu het probleem gaan aanpakken, aangezien elektrotechniek niet echt mijn expertise is zoek ik dringend hulp. Multimeter is aanwezig. :) Wie heeft hints en tips?
-
Met een nieuwe accu dus het zelfde probleem. Dan is het mogelijk de dynamo of de spanningsregelaar waardoor de accu niet meer oplaadt. Spanningsregelaar is een bekend probleem bij Honda. Ik spreek uit ervaring.
Mvg Jan
-
Begin metje accu volledig op te laden met een goede acculader.
Als je die te lang leeg laat staan kun je m ook weggooien.
Groet, Jan
-
Als je de accu een keer oplaad kun je daarna meten aan je motor: spannning in rust, lekstroom en laadspanning.
Laadspanning al gemeten? Lees het niet terug en ik durf wel een weddenschap te doen dat het spanningsregelaar is.
Moet ca 14.5v bij 4500rpm leveren. Als je erop zoekt vind je alles over het checken.
Succes!
-
De accu is hageltje nieuw, dan zou het de dynamo of de spanningsregelaar moeten zijn, maar hoe kom ik daarachter?
-
Meten is weten.
Eerst accu volledig opladen. Daarna starten en de laadspanning meten op de accupolen.
Moet rond de 14,5 Volt zijn.
Zijn de laatste tijdmeerdere postings over geweest. (Zoals elk jaar na de winter ;D )
Groet, Jan
-
Meten is weten.
Zijn de laatste tijdmeerdere postings over geweest. (Zoals elk jaar na de winter ;D )
Zoals hier: http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=15352.msg151103#msg151103
-
Dit meet ik bij 4.000 a 4.500 toeren
-
Deze is duidelijker, is duidelijk te laag. Is het dan de spanningsregelaar?
-
Dit is de huidige accuspanning, accu heeft 3 uur aan de lader gehangen
-
Is dit de boosdoener?
-
Verbindingen zien er normaal uit.
-
Verbindingen zien er normaal uit.
Ja en ???????
Dat zegt helemaal niets over de regelaar zelf.
Ik kan de stand van de meter in DC niet erg goed zien Maar de stand is duidelijk te laag.
Een defecte SR kan of een veel te hoge of te lage spanning afgeven.
Volgens de meter doet hij dus helemaal niks en laad hij ook niet.
Meet op de polen van de stator ( dat zijn de 3 gele draden op die vierkante steker.
Zet de multimeter in de laagste OHM stand en meet tussen 2 gele draden om en om.
De weerstand moet tussen 0,6 en 0,8 ohm liggen.
Bij die waarde mag je er vanuit gaan dat je stator in orde is.
Weet niet of de SR van een alp hetzelfde is, anders mag je er een van mij proberen.
-
Bij 4000 rpm meet ik 12.5 ongeveer
-
Nieuwe foto
-
Instellingen meter
-
Is de vorige foto beter te zien Oldtimer?
-
Sorry Oldtimer, maar dit is abacadabra voor mij? Wat is de laagste Ohm stand en hoe meet ik dan iets? Zoals ik al schreef, ik weet niks van elektro af. De meter zit vol met schakelaars en schaalverdelingen, snap er niks van. 3 fotos van de 3 verschillende stekkers de meter staat op stand dcv10
-
ohm = hoefijzertje met twee voetjes
Kies x1 (wijzer staat dan tussen 11 en 12 uur)
meet 3 x : telkens tussen twee gele draden
je leest de waarde af net naast het hoefijzertje (ohm) op de tweede schaal van boven rechts te beginnen.
Gemeten waarden moeten tussen 0.6 en 0.8 liggen (volgens Oldie), en je drie metingen moeten ongeveer een gelijke waarde geven, anders is één van je statorwikkelingen verbrand of onderbroken.
Als de drie waarden goed zijn en alle drie gelijk, zal vermoedelijk toch de spanningsregelaar de boosdoener zijn.
-
Zoiets? Deze waarde geeft die bij alle 3 de gele draadjes aan, meet ik op de juiste wijze?
-
Je meet verkeerd.
Neem de stekker los/uit elkaar en meet aan de stekker met kabels die naar het motorblok lopen tussen de draden. Dan meet je de weerstadn tussen de spoelen.
Dus je pakt de stekker en poert de proben van je multimeter in de gaatjes :D Alle combinaties proberen.
Overigens ben ik misschien gek maar ik lees een laadspanning af van ongeveer 13-13,5V???
-
Eerst even eten, dan zal ik het weer eens proberen, wordt vervolgd.
-
Moet ik het zo meten? De meter schiet dan naar links, dus dat kan niet goed zijn? Hoort de meter dan in deze stand te staan?
-
De gele stekker, dit meet ik bij alle drie (zie foto). Als ik het goed begrijp is de stator dan in orde? Dus toch de SR?
-
De stekker waarvan je de gele draden meet is deze die van het blok komt.
Deze stekker moet je losmaken van de contrastekker van de spanningsregelaar.
De draaiknop van je meter moet op 1x staan, niet op k-ohm.(ohm=hoefijzertje)
Nu kun je beginnen meten.
-
Ok volgende meting, zie fotos. Ik zie overal ongeveer dezelfde waarde, maar het zegt me niks
-
Je verwacht een waarde van 0.1-1.0 Ohm tussen de gele draden.
Dan moet je de multimeter dus even in de x1 stand zetten.
Het lijkt erop dat je een te hoge weerstand meet tussen de spoelen. Kun je nog controleren of de stekker goed is of je misschien een knik in je kabels hebt. De weerstand die je meet is namelijk incl. de bekabeling.
Vervolgens meet je de weerstand tussen de spoelen individueel en massa: ene probe op de stekker, andere op het frame van de motor. Je moet nu een oneindig hoge weerstand meten.
Behalve de laadspanning kun je ook de onderlinge draden meten aan de spanningsregelaar. Onderstaande diagrammetjes geven aan wat je zou moeten vinden.
-
Ik ben inmiddels de draad kwijt, weet namelijk niet zo goed welke waardes ik moet aflezen en welke conclusies ik moet trekken uit mijn metingen. Ik heb nog steeds geen idee of het nou de dynamo is of de SR??
-
Even terug naar het begin :)
De motor start niet meer wat lijkt op een lekstroom of slecht/niet bijladen. Je hebt de accu zelf al uitgesloten dus moet het ergens anders zitten.
Wat ik zie van je metingen:
Laadspanning ongeveer 13,5 V. Voor een XRV zegt Haynes dat dat tussen de 14-15V moet liggen, dus aan de lage kant.
Dat kan dan komen door een slechte spanningsregelaar: Controleer in eerste instantie de conditie van de stekkers (die is goed) en meet dan tussen de draden onderling volgens het diagram dat hierboven staat. Je controleerd daarmee de inwendige electronica op sluiting etc.
Als dit allemaal goed is mag je ervanuit gaan dat de SR goed is. Volgende stap is dan de alternator en om precies te zijn de drie spoelen die op de stator zitten.
Tussen de gele draden onderling gaan we de weerstand meten om te controleren dat ze intact zijn (we willen 0.1-1Ohm weerstand zien) en tussen elke gele draad individueel en het frame (willen we oneindig weerstand zien).
Nu heb jij tussen de gele draden gemeten en kom je op 3-4Ohm, dat is eigenlijk te hoog en zou duiden op een slechte stator.
Maar, je meet aan de stekker, dus het kan ook zijn dat je een slecht contact maakt tussen de probe-stekker of de kabel ergens in de knik heeft gezeten. Ik zou overigens ook overwegen een digitale meter te gebruiken om zeker te zijn van je metingen (ik weet niet of je de historie van deze meter kent?).
-
Pfff ik word er een beetje moedeloos van, denk dat ik maar gewoon de spanningsregelaar en dynamo ga vervangen en vervolgens gaat de AT heel snel op Marktplaats, ben het nu al helemaal zat >:D
Het hele elektro gebeuren gaat boven mijn pet.
-
als je de dynamo en de spanningsregelaar vervangt is hij weer goed en dan wil je hem weg doen.... ::) veel simpeler als een alp of at gaat het niet worden hoor, gewoon even door sleutelen en dan weer lekker rijden.Als je Pim zijn handleiding even door loopt komt het goed.
-
Wel de spanningsregelaar zal nog wel lukken, 2 boutjes en wat stekkers, maar de dynamo??
-
Loop anders even langs de winkel en koop een digitale multimeter. Die heb ja al vanaf 20 euro.
Simpeler in gebruik en goedkoper dan zonder reden een onderdeel op goed geluk vervangen.
Dan wordt alles ineens een stuk duidelijker voor je (en makkelijker voor ons).
-
Als je bij een aldi in de buurt snuffelt kan je wellicht nog de digitale meter van 10 euro vinden in de restantenbak, werkt prima voor mij!
-
De meter geeft 0.5 of 0.6 aan voor alle gele draden, ik heb alle combinaties gehad.
-
Als je de drie draden bijvoorbeeld a-b-c noemt, combo a-b, a-c en b-c uitvoeren.
Als je meter in de Ohm stand staat (op hoefijzertje, op je pic niet te zien) dan is je dynamo goed.
-
Hey Brom, ik had de meter op de Ohm stand staan, de meting was in alle drie de gevallen 0.6 (de 0.5 op de foto verscheen doordat ik 1 van pennetjes iets bewoog) ik probeerde te meten en een foto tegelijk te maken en dat is lastig. Ik heb inmiddels een SR besteld, dus even afwachten en kijken of het probleem dan is opgelost.
Vraag: is het veel werk om de dynamo te vervangen?
-
Hoop dat je AT weer snel als een zonnetje loopt en vooral start. Succes! :)
-
Vraag: is het veel werk om de dynamo te vervangen?
Mja als je het al tien keer gedaan hebt, zeker niet ;D
Maar nee, is simpel sleutelwerk. Er zijn 2 instinkers waarvoor je op moet letten:
- bij afnemen motordeksel kunnen de reductietandwielen van de startmotor er uit vallen.
- en je moet d.m.v. silicone o.i.d. zorgen dat je het kabeldoorvoer rubber oliedicht maakt, anders kan hij daar langs wat gaan
zweten.
Bedenk dat het binneste van de motor bloot komt te liggen, dus omgeving daar eerst schoonmaken en superschoon werken.
Maar, je dynamo is goed. Durf dat aan te nemen van je multimeter ;)
-
Okidoki, ik laat wel even weten wat de resultaten zijn met een nieuwe SR, ben zelf ook benieuwd. Bedankt voor de support allemaal.
-
Feedback vinden we altijd leuk :)
Succes!
-
Vanavond een nieuwe SR gemonteerd, het probleem lijkt opgelost te zijn. Foto 1 laadstroom, 2: oude SR, 3 de nieuwe op de motor.
-
Laadspanning al gemeten? Lees het niet terug en ik durf wel een weddenschap te doen dat het spanningsregelaar is.
Moet ca 14.5v bij 4500rpm leveren. Als je erop zoekt vind je alles over het checken.
Succes!
Ik had er geld op moeten zetten.. ;)
Geniet met vertrouwen van die fiets!
-
De AT start weer, net even 50 km gereden en hij blijft starten ;D ben weer happy. Bedankt voor alle hints en tips die ik heb mogen ontvangen. Op naar de volgende klus, maar eerst even lekker touren.