Transalpclub Forum
Techniek => Honda Transalp => Topic gestart door: ChrisvdSchoot op 03 juni 2017, 21:23
-
Subject is een TA 600// Deze lekte lichtjes olie, op advies de keerring van de schakelas vervangen, dat leek namelijk de boosdoener. Vervolgens in de zinderende hitte een lange snelwegrit gemaakt inclusief file rijden, daarna was alles ok. De TA heeft daarna op de zijstandaard gestaan en ja hoor ik keek vanmiddag onder de motor :-\ lag er weer een plasje olie...Hoe groot is de kans dat het de keerring van de uitgaande as betreft? of zijn er nog andere mogelijkheden?
-
zijn er nog andere mogelijkheden?
Olie drukvoeler.Aftapplug, neutraal schakelaar en niet vergeten de deksel pakkingen.
Maar maak de boel even goed schoon en kijk waar het precies vandaan komt.
Laat gewoon even de keienvanger er af.
-
Yep keienvanger al gedemonteerd, het is niet de aftapplug of het oliefilter, die zijn namelijk droog. Heb hem nu op de middenbok staan. Ga morgen de boel schoonmaken en nogmaals rijden. Dacht ook aan de keerring van de waterpomp. Wordt vervolgd.
-
Waarmee smeer je de ketting?
-
Zoals gezegd eerst schoonmaken en monitoren.
Keerring van de uitgaande as is zeker een mogelijkheid.
Succes met opsporen van de boosdoener.
Groet Hans
-
Vervolg, vanochtend lag er geen druppel olie onder de motor (stond op de bok) dus de aftapplug kan ik afvinken, de keerring van de schakelas is ook kurkdroog (net vervangen). Dus dan rest nog de keerring van de uitgaande as de neutraalschakelaar of de oliedruksensor. Oh ik gebruik S100 witte kettingspray. De pakkingen van de kleppendeksel zijn het gelukkig niet. Bijgevoegde fotos, ik neem aan dat de kleine sensor de neutraalschakelaar is, de schakelaar lunks naast het filter de oliedruksensor. De keerring van de uitgaande as weet ik wel te vinden :))
-
Fotos staan gekanteld, is een dingetje van de Iphone :)
-
Probeer ook eens de oliefilter met de hand strakker vast te draaien.
Zit ook het dopje nog op de carterventilatie aftap?
Wat voorkomt is dat er zich rond het onderste rubber ketting geleider een bonk slurrie verzamelt van de ketting. Als je met dunne olie smeert of een automatische smeerder kan dat ook druppen.
-
Jup, filter had ik al gecontroleerd en aangedraaid, is droog ga nu maar even touren (goed excuus om te gaan rijden)
-
Wat bedoel je met het dopje op de carterventilatieaftap? Slangetje loopt keurig van de kop naar het luchtfilter. Of moet ik ergens anders naar kijken?
-
Lastig te zien op de foto maar ik zie geen gekke dingen
-
Dat reservoirtje onder aan je luchtfilterhuis kun je aftappen. Er loopt een slang naar beneden langs je schokbreker en komt uit bij dat bundeltje achter je zijstandaard.
Die slang heeft normaalgesproken een dopje zodat de slurrie niet op straat gedumpt word, je leegt dat bij een service en voert dat dan netjes af enzo.
-
Goed het vervolg, rit gemaakt (daarvoor ook afdekkapje tandwiel gereinigd) staat nu op zijstandaard. Alles lijkt nu nog droog en schoon, ben benieuwd.
-
Ah Pim, je bedoelt dat bruine slangetje, ja dopje zit erop. Ga het meteen even schoonmaken. Grrr dopje eraf smurrie over handen. Zo alles weer schoon dankzij Dasty. Zie nog steeds geen olie :))
-
Nou het zal toch kettingvet zijn geweest, uur later en er is niks te ontdekken. Pim & Oldtimer bedankt voor het meedenken en de waardevolle info.