Transalpclub Forum

Algemeen => Algemene discussie => Topic gestart door: Derofun op 20 juli 2017, 08:56

Titel: Tegensturen oftewel countersteering
Bericht door: Derofun op 20 juli 2017, 08:56
Ik vond hier op het forum niks over tegensturen oftewel countersteering. En omdat het zo belangrijk is voor je veiligheid, breng ik het onder de aandacht. Want we doen het allemaal. We gaan niet juist door de bocht omdat we ons gewicht verplaatsen of iets dergelijks, maar vooral omdat we sturen. En hoe tegenstrijdig misschien ook, omdat we tégensturen.
We doen het allemaal, maar wellicht niet bewust. En als je je er wél bewust van bent, stuur je beter. Ik rij ca 1.000km/week op mijn motoren. En dikwijls zie ik bij andere motorrijders in bv haarspeldbochten of elkaar opvolgende bochten/rotondes dat het maar net goed gaat. En vanmorgen in de stromende regen, zag ik een aantal met angst en beven zich door bochten worstelen. Omdat ze door de bocht willen sturen, terwijl ze juist moeten tégensturen.
Nogmaals, we doen het allemaal. Maar op m’n goedsturende BMW gaat bochtenrijden als vanzelf en ben ik er niet zo van bewust. Mijn Intruder heeft een bizar lange wielbasis en een drooggewicht van ca 350kg. Niet ideaal voor sportieve bochten zo lijkt het. Maar ik geef menige sportbike het nazien. Dat betekent hard duwen en trekken aan het stuur. En inderdaad, tegengesteld. Dus bocht naar links? Duwen tegen de linkerstuurhelft. En zo nodig trekken aan de rechterstuurhelft.
In bochten die je niet helemaal goed hebt ingeschat, is het van het allergrootste belang dat je je bewust bent van tegensturen. Want je redt de situatie, door nog harder de “verkeerde” kant op te sturen.
Op het www wemelt het van de verklaringen en filmpjes. Ik link er eentje, doe er je voordeel mee. 8)

https://www.youtube.com/watch?v=4PbmXxwKbmA (https://www.youtube.com/watch?v=4PbmXxwKbmA)
Titel: Re: Tegensturen oftewel countersteering
Bericht door: Trigger op 20 juli 2017, 09:20
Mijn rij-instructeur besteedde hier geen aandacht aan (behalve bij de uitwijktest), maar vrij snel na het behalen van mijn RBW las ik hierover, en ik ben me er in gaan verdiepen. Zeker met zo'n grote zware motor heeft het voor mij erg veel zin, ik merk dat ik er ook veel soepeler mee kan uitwijken door bewust op dat stuur te drukken.

De "twist of the wrist" heeft ook een mooi stukje over langzaam de bocht in en langzaam het gas steeds verder opendraaien om je lijn en hellingshoek door de bocht stabiel te houden.
Titel: Re: Tegensturen oftewel countersteering
Bericht door: ChristianG op 20 juli 2017, 12:01
Filmpje is van Keith Code, a twist of the wrist

<a href="http://www.youtube.com/watch?v=Ni2a2zUia_A" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=Ni2a2zUia_A</a>

Titel: Re: Tegensturen oftewel countersteering
Bericht door: Waffie op 20 juli 2017, 12:46
Beste

Het is natuurlijk goed dat iemand aandacht geeft aan betere rij technieken maar rijden in de regen roept toch iets meer op, dan enkel een rijtechniek beheersen

Het is in de regen vooral een kwestie van veel minder vertrouwen hebben in de grip van hun banden  omdat de weg simpel nat is,  en men een grootte angst heeft om te vallen en/of zich onderuit remmen en als je in die groep valt kun je erg verkrampt gaan rijden.

Je moet de bocht door maar je wilt ook zo loodrecht op het wegdek blijven staan(want dan heb je in gedachten de meeste kan om niet naar de grond te worden getrokken (vallen dus)

overigens  is het tegensturen iets wat natuurlijk ingegeven is en wordt pas moeilijker als we er over na gaan denken(zie inderdaad twist of the wrist II).
Maar de tips van " motortraining voor iedere dag" zijn ook zeer behulpzaam.
Maar vergeet ook  niet het traumatisch affect van eerder ooit gevallen te zijn.
Of  juist de rijstijl ziet van iemand die nog nooit gevallen is...

Ik wil zeggen dat het altijd toch iets ingewikkelder i zit dan waarop het lijkt
Titel: Re: Tegensturen oftewel countersteering
Bericht door: Kansloos op 20 juli 2017, 12:49
waar het mee te vergelijken is, is een fietswiel aan een as vasthouden. Op het moment dat het wiel niet draaid en je duwt tegen de linkerzijde van de as aan dan draait de voorzijde van het wiel naar rechts (logisch). Als je dit zelfde doet als het wiel draait "valt" het wiel als het waren naar links

Probeer maar uit voor de gene die het niet snappen.

Ik gebruik het ook af en toe. Ik heb dit op diverse motoren gedaan. Je gebruikt het niet altijd maar in sommige gevallen kan het net je redding zijn.

verder eens met waffie.
Titel: Re: Tegensturen oftewel countersteering
Bericht door: xrvtuur op 20 juli 2017, 13:02
Hč mijn motor gaat gewoon naar links als ik aan de linkerstuurhelft trek. Misschien moet je een keertje om andere banden voor je intruder.
Titel: Re: Tegensturen oftewel countersteering
Bericht door: The Headless Horseman op 20 juli 2017, 18:31
Mijn rij-instructeur besteedde hier geen aandacht aan (behalve bij de uitwijktest)

Dan heb niet de juiste getroffen (gekozen)   :)
Titel: Re: Tegensturen oftewel countersteering
Bericht door: Peter M op 20 juli 2017, 19:07
Goed kunnen sturen bij relatief lage snelheden is ook belangrijk  ;)

Titel: Re: Tegensturen oftewel countersteering
Bericht door: Derofun op 21 juli 2017, 07:13
Hč mijn motor gaat gewoon naar links als ik aan de linkerstuurhelft trek. Misschien moet je een keertje om andere banden voor je intruder.

Het werkt bij snelheden boven de 20-30km/u. Misschien moet je een keertje proberen om sneller te rijden dan dat >:D
Titel: Re: Tegensturen oftewel countersteering
Bericht door: Kansloos op 21 juli 2017, 07:15
Hč mijn motor gaat gewoon naar links als ik aan de linkerstuurhelft trek. Misschien moet je een keertje om andere banden voor je intruder.

Je moet ook niet trekken maar duwen ;D
Titel: Re: Tegensturen oftewel countersteering
Bericht door: xrvtuur op 21 juli 2017, 08:17
ik ga het vanmiddag allemaal proberen ;D
Titel: Re: Tegensturen oftewel countersteering
Bericht door: Derofun op 21 juli 2017, 08:58
 ;D

Probeer maar eens op een rechte weg wat te slalommen, met één hand aan het stuur.
(doe maar met je rechterhand, anders raak je onder de genoemde snelheid ;))
Titel: Re: Tegensturen oftewel countersteering
Bericht door: Sanderrr op 21 juli 2017, 12:31
Heerlijke film, die Twist of the Wrist 2, dank! Versie zonder tranentrekkend slecht geacteerde scenes alhier: https://youtu.be/zjL_BO4fPpU
Titel: Re: Tegensturen oftewel countersteering
Bericht door: Sanderrr op 21 juli 2017, 12:34
Ik zit maar even te fantaseren he, keertje circuitdag doen met TCN?  ;D
Dat lijkt me nou mooi
Titel: Re: Tegensturen oftewel countersteering
Bericht door: Trigger op 21 juli 2017, 12:58
Ik zit maar even te fantaseren he, keertje circuitdag doen met TCN?  ;D
Dat lijkt me nou mooi

Ja, en dan op je Alpje met je knietje aan de grond ;D.

Of regel jij ter plaatse andere motoren? ;).
Titel: Re: Tegensturen oftewel countersteering
Bericht door: The Headless Horseman op 21 juli 2017, 13:21
keertje circuitdag doen met TCN?  ;D
Dat lijkt me nou mooi

Heb ik ooooooit, lang geleden, wel eens geregeld  :)
Was op Zandvoort. Knieën kwamen niet aan de grond, maar de onderkuip wél, in de Tarzanbocht.
Niet bij mij overigens, maar wel bij een wat corpulenter mede-clublid. Was voor mij iedere keer de gelegenheid hem buitenom in te halen  ;D
Titel: Re: Tegensturen oftewel countersteering
Bericht door: Sanderrr op 21 juli 2017, 13:28
Ja, en dan op je Alpje met je knietje aan de grond ;D.

Of regel jij ter plaatse andere motoren? ;).
Haha, minibikes misschien,  om het even te voelen? (Dit heb ik trouwens eens op een indoor kartbaan gedaan... GEWELDIG, behalve de foto's dan, het ziet er werkelijk niet uit)

Het lijkt me serieus tof en een goede omgeving om echt lekker bochten te oefenen. En daarbij, een circuit vol alpjes, lijkt me best grappig te zien  ;D

Geen idee wat dit kost en of er animo voor zou zijn! Zal eens kijken.

Effe offtopic: wat voor helmetcam heb je? Beeldkwaliteit in je rolling ducthmanfilmpjes ziet er erg netjes uit!

Heb ik ooooooit, lang geleden, wel eens geregeld  :)
Was op Zandvoort. Knieën kwamen niet aan de grond, maar de onderkuip wél, in de Tarzanbocht.
Niet bij mij overigens, maar wel bij een wat corpulenter mede-clublid. Was voor mij iedere keer de gelegenheid hem buitenom in te halen  ;D

Godvrrrr, nu krijg ik er echt zin in! Was dat duur om te organiseren? Zandvoort ken ik alleen per 'race-auto' (volvo 360 cup paar keer meegereden en MX-5), benieuwd naar tweewielpret!
Titel: Re: Tegensturen oftewel countersteering
Bericht door: PimW op 21 juli 2017, 13:30
Ik dacht even dat het ging om een mx circuit, wekte mijn interesse ;D
Titel: Re: Tegensturen oftewel countersteering
Bericht door: Sanderrr op 21 juli 2017, 13:31
Ben ik ook bij :p
Titel: Re: Tegensturen oftewel countersteering
Bericht door: Trigger op 21 juli 2017, 13:45
Ik dacht even dat het ging om een mx circuit, wekte mijn interesse ;D

Dan schrijf ik blind in en kom ik gewoon op de Alp, op noppen!
Dat was echt een van de mooiste ervaringen op twee wielen tot nu toe, springen op een MX track!

@Sanderrr een Sony HDR-AS50. Full HD (geen 4k, dat was nog een beetje te prijzig) met steadyshot.
Ik doe niks aan beeldbewerking maar er moet wel voldoende zonlicht zijn voor scherp beeld.

Zodra ik een beetje centen verdien met dat kanaal komt er wel een keer een 4k camera en schaf ik een betere headset aan (voor betere audio opnames).
Titel: Re: Tegensturen oftewel countersteering
Bericht door: Sanderrr op 21 juli 2017, 14:22

@Sanderrr een Sony HDR-AS50. Full HD (geen 4k, dat was nog een beetje te prijzig) met steadyshot.
Ik doe niks aan beeldbewerking maar er moet wel voldoende zonlicht zijn voor scherp beeld.

Zodra ik een beetje centen verdien met dat kanaal komt er wel een keer een 4k camera en schaf ik een betere headset aan (voor betere audio opnames).

Cool thx. Er is een boel te vinden met een boel verschillende prijzen zeg. Ik ga me hier eens in verdiepen *offtopicmode off*

Titel: Re: Tegensturen oftewel countersteering
Bericht door: xrvtuur op 21 juli 2017, 14:48
nou rondje gedaan maar blijkbaar rij ik al vele jaren met tegenstuur alleen heb ik er geen erg in, gaat gewoon vanzelf zo. ook bij 30+ ;)
Titel: Re: Tegensturen oftewel countersteering
Bericht door: The Headless Horseman op 21 juli 2017, 18:16
Op een allroad met breed stuur merk je er idd wat minder van vanwege de grote(re) hefboomwerking, waardoor je dus minder kracht uit hoeft te oefenen  :)
Titel: Re: Tegensturen oftewel countersteering
Bericht door: Peter M op 21 juli 2017, 22:21
Heb ik ooooooit, lang geleden, wel eens geregeld  :)
Was op Zandvoort. Knieën kwamen niet aan de grond, maar de onderkuip wél, in de Tarzanbocht.
Niet bij mij overigens, maar wel bij een wat corpulenter mede-clublid. Was voor mij iedere keer de gelegenheid hem buitenom in te halen  ;D


Onderkuip [bijna] aan de grond tijdens Gymkhana ..... ;D
Titel: Re: Tegensturen oftewel countersteering
Bericht door: The Headless Horseman op 21 juli 2017, 22:44
Och, bij jou gaat met enige regelmaat toch álles aan de grond Peter  ;D
Titel: Re: Tegensturen oftewel countersteering
Bericht door: Peter M op 21 juli 2017, 23:47
Och, bij jou gaat met enige regelmaat toch álles aan de grond Peter  ;D


Klopt! ;)
Titel: Re: Tegensturen oftewel countersteering
Bericht door: ChristianG op 22 juli 2017, 03:15
Tijd voor een TCN cursus Gymkhana  :angel:
Titel: Re: Tegensturen oftewel countersteering
Bericht door: alpoverland op 06 september 2017, 21:11
Om het te oefenen raad ik aan om als volgende band aan Anakee III te nemen. Een gevonden in Mongolië met nog zeker 50% rubber, 140mm wijd, paste net, en tot het canvas gereden in Japan. Kwam continu met de kisten aan de grond en had zoveel vertrouwen in die band. Dat was echt tof om het counter sturen meer onder de knie te krijgen. Gravel kunnen ze ook nog aan 85/15. Nog genoeg te leren maar ben altijd wel onder de indruk geweest van hoe diep je kan gaan met Alp. Echter het meest genieten met deze techniek is tijdens het off-roaden en dan ook de bocht uitkijken zonder je te veel druk te maken over de ondergrond. Laatstgenoemde is al op zichzelf een proces en vergt tijd. Heb ook maar sporadisch in de flow gezeten waarin het vanzelf ging. Een van die keren heb toen ook een kist eraf gereden tegen een rots omdat ik ineens veel lager door de bocht kwam. Dikke +1 voor soft panniers toen. Hier in zuid Amerika wil ik het goed onder de knie krijgen. Zou ook willen powersliden maar dat kan ik nog voor geen meter. Betere voorvork staat alsmede hierdoor hoog op de verlanglijst, echter centen.

Heb ook een paar keer achterop gereden bij een gast met een Repsol Honda. Rijdt altijd op racebanden en gaat consequent als een malle door de bocht. Ongelofelijk, hoe die machines zijn gemaakt om door de bocht te duwen. Puur counter steer dat. Ben overigens als rijder geen fan van achterop zitten dan.

Goed punt van Derofun. Wanneer je in een bocht in de problemen komt meteen de bocht uit kijken en tegen sturen. Nog steeds mee bezig om daar beter in te worden. Mijn eerste crash kwam door te hard een bocht in te komen en vervolgens niet de bocht uit te kijken en tegen sturen. 'Target fixation', alleen nog letten op wat op je af komt, remmen in een rechte lijn en daar lig je dan. Glad asfalt ook op een oude bergweg in Albanie. Had denk ik voorkomen kunnen worden. Het moet een reflex worden.

Heb nu een Renthal crossstuur, bijna kaarsrecht, wereld van verschil met oem Alp. Kan iemand mij vertellen of dat beter of slechter is voor counter sturen?
Titel: Re: Tegensturen oftewel countersteering
Bericht door: voorstad op 07 september 2017, 00:05
Heb nu een Renthal crossstuur, bijna kaarsrecht, wereld van verschil met oem Alp. Kan iemand mij vertellen of dat beter of slechter is voor counter sturen?
Geen idee Pedro, maar wel leuk je hier te treffen. Volg je al vanaf het begin van je "make alp great again" project. Veelal prachtig om te zien, soms ook tenenkrommend als je weer met een hand een slijptol vast hebt en in je andere hand het werkstuk. Brrrr. Veel plezier in Zuid-Amerika, ik blijf je volgen!
Titel: Re: Tegensturen oftewel countersteering
Bericht door: Trigger op 07 september 2017, 09:33
Om het te oefenen raad ik aan om als volgende band aan Anakee III te nemen. Een gevonden in Mongolië met nog zeker 50% rubber, 140mm wijd, paste net, en tot het canvas gereden in Japan. Kwam continu met de kisten aan de grond en had zoveel vertrouwen in die band. Dat was echt tof om het counter sturen meer onder de knie te krijgen. Gravel kunnen ze ook nog aan 85/15. Nog genoeg te leren maar ben altijd wel onder de indruk geweest van hoe diep je kan gaan met Alp. Echter het meest genieten met deze techniek is tijdens het off-roaden en dan ook de bocht uitkijken zonder je te veel druk te maken over de ondergrond. Laatstgenoemde is al op zichzelf een proces en vergt tijd. Heb ook maar sporadisch in de flow gezeten waarin het vanzelf ging. Een van die keren heb toen ook een kist eraf gereden tegen een rots omdat ik ineens veel lager door de bocht kwam. Dikke +1 voor soft panniers toen. Hier in zuid Amerika wil ik het goed onder de knie krijgen. Zou ook willen powersliden maar dat kan ik nog voor geen meter. Betere voorvork staat alsmede hierdoor hoog op de verlanglijst, echter centen.

Heb ook een paar keer achterop gereden bij een gast met een Repsol Honda. Rijdt altijd op racebanden en gaat consequent als een malle door de bocht. Ongelofelijk, hoe die machines zijn gemaakt om door de bocht te duwen. Puur counter steer dat. Ben overigens als rijder geen fan van achterop zitten dan.

Goed punt van Derofun. Wanneer je in een bocht in de problemen komt meteen de bocht uit kijken en tegen sturen. Nog steeds mee bezig om daar beter in te worden. Mijn eerste crash kwam door te hard een bocht in te komen en vervolgens niet de bocht uit te kijken en tegen sturen. 'Target fixation', alleen nog letten op wat op je af komt, remmen in een rechte lijn en daar lig je dan. Glad asfalt ook op een oude bergweg in Albanie. Had denk ik voorkomen kunnen worden. Het moet een reflex worden.

Heb nu een Renthal crossstuur, bijna kaarsrecht, wereld van verschil met oem Alp. Kan iemand mij vertellen of dat beter of slechter is voor counter sturen?

Hey Pedro! The Rolling Dutchman hiero ;-). Leuk je hier te zien!
Titel: Re: Tegensturen oftewel countersteering
Bericht door: alpoverland op 07 september 2017, 21:37
Geen idee Pedro, maar wel leuk je hier te treffen. Volg je al vanaf het begin van je "make alp great again" project. Veelal prachtig om te zien, soms ook tenenkrommend als je weer met een hand een slijptol vast hebt en in je andere hand het werkstuk. Brrrr. Veel plezier in Zuid-Amerika, ik blijf je volgen!

Had een vermoeden waarom die aflevering binnen no time -2 had! Beter aflevering 101 die ik nu aan het exporteren ben niet kijken want daar slijp ik de koplamp om het glas weg. Top dat je kijkt man, zal nog regelmatig stomme dingen doen maar vooral mooie dingen is het doel! En een mooie Alp maakt het toch allemaal ineens een stuk makkelijker. En volgende week komen twee maten hierheen en die rijden ook Alps. Het wordt feest! Spread the word.

Hey Pedro! The Rolling Dutchman hiero ;-). Leuk je hier te zien!

Cheers TRD! Altijd mooi om in een Alp vriendelijke omgeving te zijn. Wil nog steeds hier een project topic maken maar ben steeds bezig met videos drukken.
Titel: Re: Tegensturen oftewel countersteering
Bericht door: Johnvl op 25 april 2018, 00:16
Ik gebruik het meer voor een nood uitwijk.

Wil je naar links uitwijken & voorbij voorbeeld een object dat naar recht loopt (of stil staat) dan duw je je linker hendel, en wil je naar rechts uitwijken dan duw je de rechter hendel. Voor beginners zou ik dat op een lege (schone, dus geen zand ed) weg met lage snelheid beoefenen. Later je snelheid steeds wat opvoeren. Let wel op dat je niet te veel stuurt en in een ander gevaar terecht komt, zoals in een berm of ander dan wel of niet stilstaand object. Er is maar weinig nodig voor oversturen. En kijk nooit naar het gevaar. Hazen en katten wijk ik nooit uit.

Titel: Re: Tegensturen oftewel countersteering
Bericht door: Petrus64 op 25 april 2018, 07:22
Wat ik nog mis in het countersteer verhaal is dat als je dit doet je met de tegenovergestelde knie contact zoekt met je tank en daar licht tegenaan drukt.
Het helpt oa voor een stabieler gevoel bij het countersteeren.  :)
Titel: Re: Tegensturen oftewel countersteering
Bericht door: Johnvl op 27 april 2018, 15:06
 ;D     
Citaat
Wat ik nog mis in het countersteer verhaal is dat als je dit doet je met de tegenovergestelde knie contact zoekt met je tank en daar licht tegenaan drukt.
Het helpt oa voor een stabieler gevoel bij het countersteeren.  :)

Die (pizza) bezorgers wel eens zien rijden? Met losse beentjes en als nog ff kan met 'n gestrekt been een bocht in...  :o

Kan nog wat worden als die straks voor de motor gaan  ;D
Titel: Re: Tegensturen oftewel countersteering
Bericht door: Petrus64 op 27 april 2018, 15:34
;D     
Die (pizza) bezorgers wel eens zien rijden? Met losse beentjes en als nog ff kan met 'n gestrekt been een bocht in...  :o

Kan nog wat worden als die straks voor de motor gaan  ;D


Hahaha ja, ik woon in het stadscentrum van Zwolle en heb een 1e rangs uitzicht op de bezorgers  die hier voorbij crossen.  ;D
Titel: Re: Tegensturen oftewel countersteering
Bericht door: J-P op 27 april 2018, 15:42
Met die scooteraars hadden we altijd het meeste werk inderdaad, om die fatsoenlijk op een motor te laten rijden.  De knieen en voeten zijn inderdaad bijna net zo belangrijk als het countersteer-gebeuren. Daar is grote winst mee te halen qua strakke bochten rijden.
Titel: Re: Tegensturen oftewel countersteering
Bericht door: Petrus64 op 27 april 2018, 16:41
Kon dat goed merken op mijn Harley electra glide, countersteering hielp op die motor echt om beter de bocht door te komen. Samen met nog wat mechanische gadgets ::)