Transalpclub Forum

Techniek => Techniek Algemeen => Topic gestart door: marccoef op 22 augustus 2017, 18:40

Titel: Spuiten van (top)koffers.
Bericht door: marccoef op 22 augustus 2017, 18:40
Hallo allen,

Ik heb een kofferset op mijn 650. Is het mogelijk deze zelf te spuiten in de kleur van mijn motor (gewoon zwart dus).

Zo ja; iemand tips?

Groet.
Titel: Re: Spuiten van (top)koffers.
Bericht door: tigger op 22 augustus 2017, 18:51
Natuurlijk kun je alles spuiten, of laten spuiten. Wil je het zelf proberen, moet je grofweg de volgende stappen volgen:
- preparen van je koffers, met bijvoorbeeld fijn schuurpapier of schuurwol, afhankelijk van het oppervlak, glad is makkelijker.
- voorbehandelen met een kunststof primer
- op kleur spuiten
- aflakken met een blanke lak.

Voor een uitgebreidere en betere beschrijving moet je zoeken op kunststof spuiten. Misschien is een kwast ook mogelijk, maar vaak geeft dat een veel lelijker resultaat.
Wil je een perfect resultaat, ga naar een schade-hersteller die kan je adviseren en een kostenplaatje geven.
Titel: Re: Spuiten van (top)koffers.
Bericht door: Blommetje op 22 augustus 2017, 19:38
Even op de watchlist, want mijn topkoffer is zo verbleekt. Die wil ik graag weer strak zwart hebben.
Ik kijk even mee wat hier aan info komt..
Titel: Re: Spuiten van (top)koffers.
Bericht door: Sopa op 22 augustus 2017, 21:05
Er zijn ook opties om verbleekt plastic zn oude kleur terug te geven. Zoals met hittepistool/verfstripper. YouTube staat er vol mee.
Titel: Re: Spuiten van (top)koffers.
Bericht door: paso op 23 augustus 2017, 00:19
Al veel kunststof gespoten, koffers zijn zowat idem aan een bumper. meeste met Motip

Als er geen beschadigingen zijn blijf er dan af met schuurpapier, zelfs een 1500, of staalwol-scoth en brite.
Enkel ontvetten.

Remreiniger, Motip geeft weinig residu,  veilig genoeg op plastiek, royaal inspuiten, afnemen met een oud (proper) t-shirt, afblazen met perslucht.

Dan kun je een kunsstofprimer gebruiken maar niet echt noodzakelijk.

Bumperlak, ook van Motip, verschillende grijs en zwart tinten te krijgen.
Dit heeft een perfecte hechting op het plastiek.

Na drogen kun je indien je wenst er een kleur opzetten, voor wie bvb. rood wil.

Of je zet er blanke lak op, om een koffer terug naar af fabriek te krijgen gebruik je Satin blanke lak, om te laten aansluiten bij de moto hierboven kun je voor high gloss gaan.

Wil je echter perfect gladde lak zoals je tank hebben moet je naar een professional gaan omdat je met een spuitbus je verf veel te dun legt krijg je nooit een dikke warme lak, vulprimers die je na de bumperlak kunt gebruiken kunnen helpen maar zijn te zacht zodat je achteraf makkelijk schade oploopt.

Geen idee of het zichtbaar is, grill en bumperhoeken in bumperlak en satin http://photobucket.com/gallery/user/pasojo/media/bWVkaWFJZDo0OTU1MTAyOQ==/?ref=1

Dash in bumperlak en satin met een lichte nevel mat erover http://photobucket.com/gallery/user/pasojo/media/bWVkaWFJZDo0Nzk5NTYyNg==/?ref=1

zijkap in bumperlak, lak, blanke lak http://photobucket.com/gallery/user/pasojo/media/bWVkaWFJZDo0Mjc2MjUxNw==/?ref=1

Alle plastiekdelen in bumperlak, het rode is lak erover, blanke lak. zelfs de wieldeksels.  Hier heb ik kilometers mee gedaan, kuisen met de hogedruk (normale afstand, dus niet te kort) kwam niets aan http://photobucket.com/gallery/user/pasojo/media/bWVkaWFJZDo2MTgyNDc1Mw==/?ref=1