Transalpclub Forum
Algemeen => Over mijn (nieuwe) motor, mijzelf en/of waarom ik lid ben geworden => Topic gestart door: Hoeha op 03 oktober 2017, 10:55
-
Hallo Mensen,
Vanmiddag haal ik mn nieuwe oude fiets op. Een TA van 1998, dus ik dacht maar meteen lid te worden van het Forum.
Ik stap sinds 8 jaar weer eens op de motor, maar heb daarvoor een jaar of tien ca 8000km per jaar gereden. In de tussentijd heb ik veel custom fietsen (met trappers) gebouwd. (www.grimmbikes.nl voor de geďnteresseerden)
De motor is nog vrij netjes (zie foto), alleen remblokken en banden zijn aan de beurt.
Hij blijft niet zoals ie nu is. De planning is een 17" voorvelg, andere tank, ander zadel, etc.
Alvast hartelijk dank voor alle informatie die ik van dit forum ga plukken, en ik hoop hier en daar in de toekomst ook wat nuttigs te kunnen brengen :-)
Mvrgr,
Timo
-
Welkom!
...waarom een 17" voorvelg?
-
Ik dacht al dat die vraag zou komen. De fiets krijgt een beetje een ander uiterlijk. Beetje meer scrambler/flattrack.
-
Ik heb nog een volledig frame + kenteken, papieren, brug en prolink liggen, de laatste heeft nog wel een revisie nodig.
Frame en brug wilde ik eigenlijk compleet laten stralen en poedercoaten. Dan kun je de hele fiets van de grond op op een nieuw frame opbouwen zonder dat je de oude helemaal hoeft te strippen, en je kunt gelijk een leuk kleurtje kiezen :).
Ideetje?
-
Leuk als je een topic aanmaakt waar we de ombouw kunnen volgen (en jij vragen kunt stellen)
Succes en veel plezier!
-
Bedankt voor het aanbod, maar ik het voor nu even bij deze. Heb voor de toekomst nog wel plannen om van een transalp een oude boardtrack replica te maken, maar dat is niet binnen een jaar ofzo.
En een topic over de ombouw komt er zeker :-)
-
Mini update:
Voorwiel 18x2.15, op de originele naaf gespaakt bij JVD wheels.
Bandjes Heidenau K60 besteld.
Honda CB750 tank op de kop getikt. Dus frame hakken en bakken.
Koplampje en electronisch cockpitje zijn binnen.
Nu op de bandjes wachten zodat ik het gevaarte op de trailer kan sleuren. En hopen dat 110/80-18 in de vork past. Anders een ander voorbandje opsnorren.
-
O wacht, ik zou een ombouw topic aanmaken...
-
je mag hier rustig verder gaan ... voorstellen en ombouw van.....
gr
vd mod en suc7
C:-)
-
Weer een Frankenstein Alpje erbij.
Denk dat we de club ook maar moeten hernoemen. Wat een barbaren..............:'(
Maar ondanks dat, voel je welkom en veel suc6. We gaan het volgen.
Er was in het verleden ook al iemand die dit uitgehaald heeft.
-
Hoi Timo,
Leuk dat je je voorstelt en gelijk zo aan de slag gaat met verbouwen van je motor.... (en hij was nog wel zo mooi.... ik snap Marien wel...) Maar lekker verbouwen vind ik ook altijd leuk.... Ik zie in de fietsen die je bouwde dat je echt een eigen stijl hebt... dan vallen die plannen met de TA best nog mee..
Veel succes en plezier ben benieuwd naar het vervolg!
Robin
-
Met de skills zit t wel goed. Ben benieuwd wat je er van maakt. Hou ons op de hoogte.
Heb je een schets gemaakt van het eindresultaat?
-
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb inderdaad bij de keuze van de motor getwijfeld of ik wel zo'n in goed verkerende staat moest gaan verbouwen. Maar, in het kader "shit in is shit out", ben ik er toch maar mee begonnen.
En inderdaad, niet al te wilde plannen met deze transalp. Even rustig beginnen :-)
Een schetsje heb ik wel, al is het nog steeds een evoluerend plaatje. Elke keer weer even meten op de motor zelf, ontwerp bijstellen, enz. Dus kan zomaar dat er nog e.e.a. aan verandert. Uitlaat ben ik nog niet helemaal uit.
Oja, en ik heb het voorwiel er vandaag even in gehad. Het verschil met de 21" velg op de achtergrond is aanzienlijk :-)
-
Dat belooft wat.
Iets van een skidplate en een hoge uitlaat zou hem wel staan
-
Ik ben wel zeer benieuwd naar hoe je de tank op het frame gaat bouwen. Ga je de dubbele frame buizen vervangen voor een enkele of breng je ze dichter naar elkaar toe?
Of ga je de tank op het frame aanpassen.
Of is die CB tank breder dan ik hem inschat?
-
Hoge uitlaat zit wel in de planning, maar is pas later aan de orde.
De tunnel is vrij smal. Ik vervang de boven buizen voor een enkele buis en wat knietjes.
Het achterframe wordt ook nieuw en met name korter.
-
Bandjes binnen en gemonteerd. Ben blij dat ik voor 2.15 i.p.v. 2.5" breed ben gegaan voor de voorvelg...
Komt nog wel iets meer ruimte voor de voorband als de steekas helemaal vast zit
-
Omdat je dan vermoedelijk ook aan andere luchtfilters moet: de CV cabrurateurs schijnen erg moeilijk af te stellen te zijn met bijvoorbeeld van die pod filtertjes.
-
O thanks! Ik zat nog te twijfelen of ik gewoon met powerfilters zou knutselen, of op de 1 of andere manier de airbox zou verbouwen. Dat laatste zou wat carburatie betreft beter zijn dus?
-
Volgens mij zit er ergens in Noord Holland een bedrijf dat gespecialiseerd is in het afstellen van carburateurs met after market luchtfilters (i.i.g. voor de GT650 Hawk.)
Ron
-
Zijn dat dezelfde carbs als de TA?
-
Mwah, niet exact hetzelfde, maar zal wel eenzelfde type carbs van Keihin zijn, het blok van de Hawk is iig een 52gr V-Twin :) dus dan neem ik aan dat ze daar ook wel mee om kunnen gaan!
-
Zou wel moeite schelen als ik gewoon 2 universele powerfilters kan gebruiken...
-
No way back
-
En een snelle mockup uiteraard...
-
Enkele top tube in plaats.
-
Naast skills ontbreekt het je ook niet aan lef. Lijkt me wel wat zo'n flattracker en hoe je dat aanpakt 8) Ik hoop dat je de boel qua frame een beetje strak kunt houden ;)
-
Het is nu nog vrij ruw, maar het netjes maken komt wel nadat alle montagedingetjes er op zitten. Nu concentreren op het achterste deel van het frame. Ik heb een solozitje, alleen zoek nog een spatbord...
-
Begint ergens op te lijken. Gister aan het achterframe begonnen en vandaag wat stukjes van het oude frame gehaald die misschien nog van pas komen.
-
Pótver.... Wát een leuk project is dit 8)
-
Beetje plaatwerk voor de radiateurkappen, koplampunit en kont.
-
Ik zag de plaatjes ook al op FB :) Vertel eens wat over dit plaatwerk ajb. Zélf ontworpen en gemaakt, wat voor materiaal is het, moet het nog ‘in vorm’ gebogen/geklopt worden?
-
Het is 2mm staal. Lekker lomp. Moet nog in model gebogen worden. Zelf (digitaal) uitgetekend en laten lasersnijden.
De radiateurkappen hebben al een beetje vorm.
-
Mooi werk.
-
Bijzonder! (En dat bedoel ik positief 8)) Heeeel benieuwd naar het eindresultaat :)
-
Nog wat plaatwerk gezet vanavond. Net echt!
-
en en en??? hoe is die nou geworden??
nu zal die vast al wel klaar zijn.. :D
-
Helaas zit het wat tegen met de hoeveelheid tijd die ik vrij kan maken voor het project. Maar wel iets vooruitgang sinds de laatste post.
Plaatwerk heb ik in vorm gemaakt, montagepunten klaar. nu alleen nog gehecht, ik moet het nog aflassen.
De tank blijkt te lekken, dus die zal ik met tank cure te lijf gaan. Daarna cockpitbeugel, nieuwe accu, dynojet kit, en bedrading...