Transalpclub Forum
Techniek => Honda Transalp => Topic gestart door: Steffie op 11 oktober 2017, 21:24
-
Na het monteren van de stuurverhogers er achter gekomen dat mijn reserve sleutel niet werkt.
Lang verhaal, maar ik had bij het monteren per ongeluk de noodstop in gedrukt en s'morgens wilde de boel dus niet starten en toen maar even de reserve sleutel er bij gehaald.
Die werkt dus niet.
Kan ik een nieuwe laten maken?
Moet ik de hele HISS en alle sleutels en sloten vervangen?
Kan de HISS uitgeschakeld worden?
Graag hoor ik van de experts.
Steffie.
-
Je kunt bij bijna elke (Honda) dealer je reserve sleutel laten programmeren. Motor en sleutel afleveren en ze zetten het er zo in met behulp van een kabeltje.
Kosten zullen ongeveer het uurtarief voor 1 uur zijn.
Op YouTube staan ook wat filmpjes hoe je het zelf kunt doen voor als je zelf het avontuur aandurft.
Uitschakelen is bij mijn weten geen optie.
Succes, Frank
-
Kies voor het opnieuw inlezen van de sleutel ! bij een dealer
want
die filmpjes op[ youtube gaan niet werken bij een transalp 650 (allemaal geprobeerd met iedere vorm van het genoemde kabeltje)
-
je moet wel je motor meenemen. je programmeerd namelijk de motor en niet de sleutel
-
Toppie luitjes.
Dat uur tarief heb ik er wel voor over.
Wordt dan mij oude reserve sleutel (opnieuw) geprogrammeerd of wordt er een nieuwe sleutel gemaakt?
-
je oude sleutel wordt dan weer herkenbaar gemaakt
je moet je sleutel zien als iets wat uit 2 delen bestaat
de feitelijke sleutel en de transponder die in de sleutel zit (kleine chip) die transponder geeft een signaal en je ecu hoort die te herkennen waardoor deze kan starten.
je sleutel werkt wel maar de ecu herkent je chip niet en dat kan de dealer dan oplossen door deze opnieuw aan te melden
-
O.K.
Als ik het goed begrijp kan mij motor dus twee verschillende sleutels herkennen.
Is er op dit moment eigenlijk dus geen herkenning met mijn reserve sleutel en mijn motor.
En gaat de dealer die weer programmeren.
Betekend dus niet dat de motor daarna in ene de standaard sleutel niet meer herkend.
Steffie.
-
Ja dat klopt neem voor de zekerheid wel alle sleutels mee! Zo kan dealer deze allemaal controleren en inlezen indien nodig.
-
in de manual van de TA650 staat dat je maximaal 4 sleutels kunt registreren
het registratie proces begint met een sleutel die het doet, daarmee wis je alle andere, daarna kun je de procedure herhalen voor de sleutels die je ook wilt registreren
heb het wel gelezen maar nog niet geprobeerd overigens
-
De transponder in je sleutel is maar eenmalig bruikbaar.
Is die om wat voor reden defect dan zul je die moeten vervangen en opnieuw programmeren op de motor.
Je kunt ervoor kiezen alleen de transponder te vervangen of om de hele sleutel te vervangen.
Zo kun je ook meerdere sleutels bij laten maken en aanmelden ( max 4)
De transponders zijn redelijk goed verkrijgbaar.
Let op er zijn diverse uitvoeringen waarbij je de juiste voor jouw motor moet hebben anders werkt het nog steeds niet.
Even zo uit mijn hoofd moet je een transponderchip hebben met de volgende code: ID-46
(Verifieer dit voor je gaat bestellen of neem contact op )
Je hoeft geen moeilijke capriolen uit te halen, maar de boel opnieuw laten programmeren.
Groet Hans
-
Ik wil je nogmaals op het hart drukken dat je alle sleutels meeneemt naar de dealer. Bij het inleren van de sleutels worden namelijk eerst alle sleutels "vergeten", zodat kwijtgeraakte of gestolen sleutels niet meer werken.
-
Ik heb voor donderdag een afspraak bij de Honda dealer Motorport in Amsterdam.
Ik zal een klein verslagje maken over de ervaring en afloop.
Steffie
-
Steffie, nog altijd niet terug van de dealer ? ;D
-
Jawel.
Alleen helaas onverrichterzake.
Is in een ander topic beschreven.
Even in het kort:
Kon in de gegeven tijd die opgegeven was niet gedaan worden.
Zou moeten terug komen en de motor moeten achterlaten.
Of te wel......wordt vervolgd.