Ja absoluut,maar dan moet je het wel zo bouwen dat hij pas actief word na het starten en niet zodra je de sleitel in het contact zet ;D
Oliedruk scgakelaar is nu ook een aan/uit dingetje. Vokgens mij kun je iets vergelijkbaars maken door te werken met een vereiste drempelspanning ofzo.
Dit is zeker te bouwen,
Ik heb ooit eens een temperatuursensor ingebouwd in een auto met een piepertje omdat de persoon zijn blok oververhit had na een defect. (ook het lampje niet gezien)
Welke dingen zou je dan willen meten?
* Spanning + en -
* Temperatuur olie
* druk olie
* Temperatuur koelvloeistof
en wil je bestaande sensoren gebruiken, of nieuwe inbouwen?
beste brombeer,
je kunt alles bullet proof maken, maar dan loop je ook de kans dat je je ook daar aan gaat ergeren.
flitslampjes , toetertjes, niveau schakelaars,
startonderbrekers,
etc
en ook daarmee weer de kans op storingen
misschien moet iedere eigenaar zelf wat discipline leren
beste brombeer,
je kunt alles bullet proof maken, maar dan loop je ook de kans dat je je ook daar aan gaat ergeren.
flitslampjes , toetertjes, niveau schakelaars,
startonderbrekers,
etc
en ook daarmee weer de kans op storingen
misschien moet iedere eigenaar zelf wat discipline leren
Heb ook zoiets op de TA. Volgens mij is het een zenerdiode https://nl.wikipedia.org/wiki/Zenerdiode (https://nl.wikipedia.org/wiki/Zenerdiode)
Overigens zijn er condensatoren te koop die je op je accu kunt aansluiten die kortstondige piekspanningen wegnemen.
Zoals: https://www.mdi-online.nl/electronic-protector-tegen-piekspanning.html
Op mijn RD07A had ik er één en op de CRF komt er ook één.
Of het werkt? Het wordt beweerd maar voor die paar euries loop je geen buil op ;)
@ len_tourNee, volgens mij niet. Een vriend van mij riep zoiets toen ik een beveiliging wou (hij was erg handig met electra). Ik heb het idd mis maar het is ook geen condensator, die trekt stroom en die doosjes niet.
Of heeft het begrip sperrichting een andere betekenis?
Redelijk voor mekaar, alleen de delay relais. Je gaat er van uit dat je binnen x aantal seconden je motor start, doe je dat niet blijft je olielamp branden...
Ikzelf was aan het gebruik van een microbit mini "computer" aan het denken met een stukje software erin.
http://accuweb.nl/accu-toebehoren/accu-bewaker/accubewaker-12-24-volt-inbouw/
programmeerbaar apparaat, dat de status van de accu weergeeft
Brom meer bij de old-scool zou blijvenwaar ik me bij kan aansluiten
Het is geen luiheid of gebrek aan discipline, voor wie dat mocht denk
Vervolgens kwam de prof met deze web-applet op de proppen: http://www.falstad.com/circuit/ :)
Maar, als batterijtje leeg is werkt het niet meer toch?
Maar, als batterijtje leeg is werkt het niet meer toch? Dan beter mschien de Vref uit de boordspanning halen?
De Vref verandert natuurlijk mee als de boordspanning zou stijgen, maar misschien is de boordspanning wel permanent te stabiliseren op bijv. 12V met een weerstand? Of de Vref naar je schakeldingetje stabiliseren?
::)
(..) ik weet niet of je aan mosfets kunt komen met een hogere drempel dan -2 tot -4 V.
als je de Vref stabiliseert op 15 volt met een lm7815 heb je iets meer ruimte, met een Vref van 12 gaat de zoemer al af als je continu 100 rijd ofzo(5000rpm +/- 14,5 volt toch
andere optie
een velleman kitje verbouwen ipv een rood ledje een buzzer aan sturen, continu is lage spanning pulserend is te hoge spanning
https://www.velleman.eu/products/view/?id=387476
ik zie alleen niet zo snel wat de drempel waardes zij
of dit
https://quasarelectronics.co.uk/Item/cebek-i-72-voltage-increase-detection-module-9-16vdc
en ze hebben er ook een voor decrease
alleen kopen dat deze elektronika niet te snel stuk gaat als het nodig is ???
Kun je dat een beetje mooi wegwerken denk je? Hoe zou dat gaan met trillingen?
of dit
https://quasarelectronics.co.uk/Item/cebek-i-72-voltage-increase-detection-module-9-16vdc
Van die laatste, dat ding werkt ook niet op zichzelf toch? De referentie spanning zul je hem ook aan moeten bieden?
Van dit ding, die buzzer is een 12V piezo. Dus die output kan ook nog iets anders aansturen. Waar ik dan een bedenking bij heb, die potmeter. Da's een mechanisch ding en zijn wel gevoelig voor wear. Maar, misschien is dat de fixeren..? ::)
Nog even mee lopen kloten.
555 timer chip icm een capacitor en weerstand geven je een delay circuit. Met de RC waarde kun je de lengte van de delay bepalen.
Dan heb je bijvoorbeeld na het omzetten van je contact een minuut om je motor te starten.
Vervolgens neem je een window comparator chip die dmv een voltage divider (moeilijke naam voor drie weerstanden in serie) de boordspanning omzet in waarden rond de ingebouwde referentie spanning van de chip. Beetje rekenwerk en dan kun je ze afstemmen op bijvoorbeeld een drempel van 11,5 en 15,5 volt.
Poort A volgt de onderspanning, poort B overspanning. Je kunt een output tot max. 18v maken.
Dan moet er volgens mij wel een NAND tussen, omdat de comparator een ''hoog'' signaal geeft binnen de drempel waarden en je wilt juist schakelen als de boordspanning daarbuiten komt.
Maar ook dat is niet veel meer dan een paar transistors.
Volgens mij heb je dan je delay functie ingebouwd, een logisch signaal om mee te schakelen afgestemd op twee drempelsspanningen en uiteraard kun je dat ook combineren met het signaal van de oliedruksensor.
Als ik het zo bekijken zou het relaisje waarmee je de toeter/alarmlicht aan wilt sturen het duurste deel zijn.
Ja een Voltmeter+
Met een Arduino + LCD scherm is dat simpel te realiseren, maar dan krijg je wel een kastje met scherm boven/bij je tellers. Wil je dat wel?
Als je de onder- en bovengrens programmeert is dat simpel en snel. Maar kan ook met twee potmetertjes (..) Potmetertjes kosten meer ruimte, kunnen verlopen en kunnen last hebben van corrosie
Softwarematig (..) moet je in het programmaatje wat waarden aanpassen (+uploaden in de controller).
@Brombeer: ik heb hier nog wel diverse arduino's liggen en kan daar voor jou wel eentje programmeren (+schema).
Dan is het wel belangrijk om duidelijk te hebben wat en hoe je/we het willen hebben.
@Brombeer: ik heb ook nog gekeken naar je gevonden "Alie's gizmo".
Denk dat printje ook gaat werken; plus je hebt gelijk een display met daarop een voltmeter.
Kant en klaar, enkel een behuizing erom en aansluiten maar ;)
pinMode(4, INPUT_PULLUP);
(...)
oilstate = digitalRead(4);
if (oilstate == LOW) {
// stront aan de knikker
}
if (oilstate == HIGH) {
// niks aan het handje
}
[/quote]
Om dan te voorkomen dat hij willekeurig gaat zweven tussen hoog/laag als het curcuit open is kun je de poort defineren als input met pull-up toch?Ja dat klopt, jou stukje code is correct.
pinMode(4, INPUT_PULLUP);
...Of wordt dat een circuitje apart op wel dezelfde printplaat..?Ja, er zal dan een solid state relais bijkomen die geschakeld is als Afb B (en ingesteld zoals voorbeeld PimW).
Janno, ik heb het een paar keer moeten teruglezen en interpreteren bij je schemaatjes, en als ik het goed begrijp in fig.C dat de spiraal van de lamp (eigenlijk via diens min) 12...15V op de Din zet, ja toch?Ja, want lampje heeft zeer kleine weerstand als deze uit is, dus zet 12..15V op Din. En een Arduino kan maar overweg met 5,5V als ingangsspanning, hoger is funest.
...via een solid-state relais een alarm te schakelen, maar of dat via een mosfet kan. Die kunnen hoge stroom doorlaten, net als een relais, toch?Ja dat kunnen deze. Echter heb je altijd een mosfet transistor in je stroomcircuit hangen en een bepaalde spanningsval daarover (=vermogen = warmte).
Als je aan het eind wel voor een relais kiest, is het te realiseren om voor alle drie die signalen die ene solid-state relais te gebruiken? Waarbij de arduino de 2 uitgangssignalen w.b.spanning levert en, buitenom, de (min van de) olielamp het relais ook triggert. Dan moet je natuurlijk wel de signaalpin van het relais permanent onder spanning zetten.mmm, de (min van de) olielamp zorgt er voor dat het relais altijd bekrachtigd is, dus dit gaat niet werken. (heb je een schemaatje?)
Om dan die 3 signalen vóór het relais uit mekaar te houden, kun je dat oplossen met diodes zodat het mekaar met rust laat en het relais kan schakelen op wie zich ook meldt..?
Of wordt het voor de olie Afb.D als apart circuit en uitgang op de print, en voor de output-pinnen van de spanning iets dergelijks, op een daarvoor eigen uitgangs-circuit?Ja, zal in volgend bericht wel effe een circuitje erbij stoppen met wat mogelijk is.
Als overpeinzing: als de outputs verlopen via een relais dat ik op mijn tuuter aansluit en dit relais is in rust (alles OK) en ik claxonneer zelf, dan gebeurt bij het relais verder niks toch? De poort of contact is gewoon open en gebeurt er niks geks vóór het relais ::)Ja, klopt. Dit werkt correct als je een relais toepast en de schakelcontacten parallel aan je toeterknop knoopt (galvanische gescheiden, want ik weet dus niet of de schakelaar aan ground of aan V+ geschakeld is.
Hey Janno...
Je gaat me toch niet vertellen dat dat hem is hè...??
in (..) een behuizing al dan niet met een raampje.
aantal | omschrijving | pr/st | totaal | totaal |
1 | Arduino Nano | 2,75 | 2,75 | |
1 | LCD 16x2 | 1,75 | 1,75 | |
1 | LM7805 | 0,25 | 0,25 | |
1 | elektronische compenten: condenstor/weerstanden/LED | 1,50 | 1,50 | |
1 | relais | 2,20 | 2,20 | |
4 | print schroefconnectoren | 0,25 | 1,00 | |
1 | waterdichte temperatuur sensor | 1,00 | 1,00 | |
sub-totaal | 10,45 | |||
1 | 10,00 | 10,00 | ||
1 | Behuizing + LCD bezel | 10,00 | 10,00 | |
1 | schroefjes/kit/klein materiaal | 2,50 | 2,50 | |
sub-totaal | 22,50 | |||
totaal: | 32,95 |
Even geinformeerd, ik heb een paar lui in mijn omgeving die ervaring hebben met het laten etsen van pcb. Kwam ook een goedkoop adresje uit naar voren (pcbway.com). Ik wil dat wel tekenen hoor.Dat is een goed plan. En dan 1 printje ontwerpen waarop je wel of niet de LCD erbij prikt.
Als we voor drie test exemplaren gaan kunnen we ook twee versies maken toch? Met en zonder LCD, dan heeft een ieder wat hij graag wilt hebben.
Als we (..) twee testversies maken (..) met en zonder LCD, dan heeft een ieder wat hij graag wilt hebben.
@PimWDat is een goed plan. En dan 1 printje ontwerpen waarop je wel of niet de LCD erbij prikt.
Het woord 'intermittent'viel toen. Over de ontsteking. Iets wat je duidelijk 'voelt', ervaart. Dus de ontsteking over één bobine wisselend/hortend temperen alsof die in safe mode loopt. Kan een minieme ingreep zijn die niet gevaarlijk is maar elke motorrijder 'voelt' altijd meteen dat er iets niet in orde is.
Is dat mee te nemen op die Arduino, een bobine + of - waarvan de uitgang wisselend onderbroken wordt?
Zou een 8x2 lcd nog een optie zijn? Kan het geheel wat kleiner blijven?
Scheelt denk ik 30mm op de lengte. Om de totale bouwvorm klein te houden kunnen we misschien ook nog de leds haaks op het scherm plaatsen. Dan liggen ze onder de lcd en schijnen uit de zijkant/voorkant van de behuizing.
Zal de komende dagen nog eens nadenken over behuizing opties. Moet er wel een beetje knap uit komen te zien.
Dit soort metertjes kost 99 cent..
lxbxh 31x14x10mm. Digits zijn dan +/- 10mm hoog.
@Brombeer:
Ik zal eerst uit moeten zoeken wat een bobine is... :-[
Hoi Janno, het voordeel dat je hebt als je aan alle aspecten tegelijk werkt (concurrent engineering) is dat je uiteindelijk op een optimaler eindresultaat komt.Is wel een goed punt van jou. Maar persoonlijk zou ik toch graag de elektronica/software/functionaliteit eerst getest hebben op een motor. Geeft mij een beter gevoel dat dat allemaal correct is, voordat er veel inspanning in pcb/behuizing/etc wordt gestoken.
Als je eerst de pcb afmaakt en dan naar een behuizing gaat kijken heb je in het ontwikkelproces van de print waarschijnlijk triviale beslissingen genomen die voor een behuizing heel nadelig kunnen uitpakken. Maar dan ligt die keuze al vast en moet je je ontwerp aanpassen wil je daar onderuit komen.
Als je alle aspecten van je ontwerp in gelijk tempo stapjes verder brengt werk je met een bepaalde range van oplossingen waarop je tijdens de uitwerking van details verder op inzoomt. Scheelt re-work.
Met name ben ik nu al geinteresseerd naar de kosten en prijsopbouw van bijvoorbeeld het printprocess.
Ik wil me ook wel wagen aan de pcb, heb in mijn directe omgeving wat kennis en ervaring en kreeg al het aanbod om ff mee te kijken.Geweldig. De bijlage is het project in Fritzing formaat. http://fritzing.org (http://fritzing.org). Hierin kan je het schema maken maar ook de pcb.
Moet wel goed komen denk ik.
Dan kan ik (..) mijn blik op de software richten.
Hoe lang willen we de delay houden tussen 'contact aan' en starten?
Voor mij mag dat 15 seconden zijn. 10 is ook goed.
Want ik vraag me af hoe lang ik wil rijden met de olielamp aan..
t0 | contact aan;spanning op verklikker |
t0-t1 | opstarten Arduino |
t1 | Beide leds 1sec aan, als controle/indicatie |
t1...t25 | beide leds uit |
t25...t30 | beide leds wisselen om de beurt aan-uit(dan heb je nog 5 seconden voordat alarm inschakelt |
t30 | monitoring ingeschakeld |
alarm LOW/HIGH/OIL indien drie cycli achter elkaar dit alarm wordt gedetecteerd | |
tn...tn+15sec | Alarm blijft staan, maar minimaal 15 seconden indien deze drie cycli zijn gedetecteed |
Ik probeer het vanuit de monitorende situatie te benaderen. De motor loopt, je bent argeloos onderweg.
Hoe lang duurt het tussen LOW/HIGH/OIL detectie en intreden alarm, bijv. schakelen solid relay..?
Ik zit even te kijken naar de layout van de componenten en er vallen me een paar dingen op.
Heeft de nano nog voordelen tov de promicro? Scheelt wat in het benodigde oppervlakte namelijk.
Is het een probleem om de backlight niet met een regelbare weerstand maar met een ouput pin van de arduino te regelen? Dan kun je in je programma de helderheid voorschrijven. Dat scheelt je een component (dat vervolgens ook niet meer stuk kan gaan).
Zelfde heb ik ook een beetje met de toggle switch, zou je ook in het programma kunnen integreren misschien?
Volgens mij heb ik een pcb getekend voor de nano met een lcd en alle andere frummels bijelkaar. Moeten nog eens naar die connectors kijken want nu zijn dat vanuit fritzing van die schroefverbindingen maar dat moet solderen worden denk ik.
Krijg het hele pakketje bijna op het oppervlakte van de LCD maar niet er binnen. Misschien als die connectors aangepast worden daar nog wat vanaf te snoepen valt :)
Na de jaarwisseling nog maar even mee verder.
Zelf had ik ook nog wat op te merken/vragen:
Ik krijg die temperatuur sensor niet fatsoenlijk op de pcb, dan moet hij weer een stuk groter worden.
Daarnaast vraag ik me af wat je precies gaat meten IN de behuizing. Zou je die sensor niet ergens tussen je kappen moeten bouwen dan?
Ik ben nu de behuizing aan het aanpassen op de nieuwe afmetingen van de pcb. De pcb is wel voorbereid op de lcd maar ik zal de eerste behuizing niet voorzien van een ruitje. Ik ga daar hier even mee naar het fablab om te kijken wat er mogelijk is mbt printen.
Waar ik wel tegenaan loop is de bevestiging van de bedrading aan de pcb: nu heb ik die schroefconnectors aangehouden maar op de pcb zijn dat enkel een paar gaatjes met koper waar je die componenten vervolgens niet in soldeert maar direct snoertjes.
Of is daar wat beters voor te verzinnen? Ik dacht aan van die koper vlakjes maar volgens mij is de verbinding met een kabeltje sterker als die door de pcb steekt.
Janno,
Zit er op de print nog steeds die switch tussen Alp en AT? Dat wordt dan een switch tussen enerzijds een Alp 600 en TA 650/700/AT anderzijds. Die hebben dezelfde laadspanning.
13,8 en 15,2 lijken mij voor een AT acceptabel.Dat is wat ik uit je schemaatjes haal ook ongeveer de beste waarden; Als je dan niet start krijg je ook gelijk LOW VOLTAGE melding (ondanks dat de batterij nog voldoende energie heeft).
Als onderspanning van de alp zou ik een waarde van 12 volt aanhouden.
Maar, bij 12V ben je de accu al aan het leegtrekken, toch..?
Ik heb een nieuwe accu en nieuwe SR en wanneer ik het contact aanzet geeft de meter 12,3 volt in rust.
Stel hè, een gebruiker wil de monitorwaarden custom aangepast hebben.
De Arduino programmeer je via de usb-poort.
Kan het dan zo simpel zijn dat deze een aangepast file (toegestuurd krijgt en) zelf die mod's kan invoeren...?
::)
Ziet er heel professioneel uit...Ja hoor, dat is geen probleem.
is die ook voor andere motoren te gebruiken? (lees Varadero)
ik blijf volgen ;D
(..) 'Haidie Hodziedok' (..)
Kun je niet een stroomsterkte meten van je dynamo? Op het moment dat je motor draait gaat er een stroom lopen naar je spannings regelaar deze stroomsterkte (laadstroom) is te meten als je waarde als extra input toevoegd op je chip dan heb je het volgens mij voor elkaar.
Als het alleen zo gaan om een overspannings verklikker dan was het gemakkelijk dan laat je boven de 15V gewoon een rood ledje branden.
Want als de olielamp gaat branden terwijl de motor draait kan de Arduino zelf niet bepalen of de lamp brandt door te weinig oliedruk of dat motor uit is en welke keus hij moet maken in dat geval.Kan je dit niet programmeren als je de combinatie van laadspanning ook gebruikt?
Kan je dit niet programmeren als je de combinatie van laadspanning ook gebruikt?
Bv oliedruk en laadspanning is motor loopt en alles ok
geen oliedruk en geen laadspanning is motor uit
Wel oliedruk, geen laadspanning is fout in laadcircuit
Wel laadspanning, geen oliedruk is fout in oliecircuit.
Groet, Jan
Wat de overeenkomst is tussen de diverse modellen (en corrigeer me als ik het mis heb) is dat ze een 3-fase dynamo hebben.
En dat die voldoende stroom leveren(..)
Daaruit kan ik opmaken dat het voldoende dikke kabels zijn en dat deze waarschijnlijk met een ringtong zijn vastgeschroefd (klopt dat?)
Vraag:
- is die kabel/aansluitingen van een dynamo makkelijk toegangelijk? (boutjes/stekker verbinding?)
- Wat is de spanning die de dynamo (max) opwekt? Gegevens van de diverse dynamo's per motor-type?
Nee, probleem zit in het feit van de laadspanning. Deze komt van de spanningsregelaar en is verbonden aan de accu. Dus, bij correct werkende accu, staat daar altijd >12V op, ongeacht of motor aan of uit is. Daarom moet je voor de spanningsregelaar( 3 fase systeem) dat afnemen.
Zou een massa airflow sensor in het filterhuis te bouwen zijn.
Is met wel een partij research die daar bij komt kijken :o
https://m.banggood.com/nl/Air-Flow-Sensor-for-Nissan-Almera-Micra-Primera-99-00-0280218040-p-88761.html?rmmds=search
https://m.banggood.com/nl/CJMCU-280E-BME280-High-Precision-Atmospheric-Pressure-Sensor-For-Arduino-p-1103115.html?rmmds=search
Ik zat (met mijn TA achtergrond) vooral te denken aan de verschillende plekken waar je de vacuüm voor de benzine kraan zou kunnen aftappen, dat is een m6 gat denk ik.
Andere dwarsstraat is de uitlaat temperatuur. Mogelijk een sensor met een klem er tegen aan monteren. Is weinig invasief
Hmm
Je zou deze richting in kunnen gaan.
Qwerc, kun je het linkje erbij plakken..? :)
Brom
Ik heb wat meetingen gedaan
Stroomspoel om 1 van gele draden werkt loopt van 0 naar meer 10mv op mijn net dus meer dan 40A
Drukmeting bij stationair meer dan 20pa met gas er op stijgt naar 700pa.
Je zou deze richting in kunnen gaan.
Maar ik weet dat deze sensors, enorm gevoelig zijn.
Uit ervaring met het vliegen met drones, waar deze sensors voor de hoogte bepaling gebruikt worden
Drukmeting bij stationair meer dan 20pa met gas er op stijgt naar 700pa.
Als je met een paar wikkelingen om die draad zou meten is dat namelijk ook een wisselspanning die je moet meten.
Hoogte is wel van invloed net zo al kou.
Qwerc,
Nee dan begreep ik je verkeerd. Je bedoelt de type druksensor gebruiken die een drone gebruikt voor hoogtebepaling? (ja)
Harm
Qwerc,
Die sensor heeft meetbereil van 0-10000 Pa drukverschil en is veelste groot die is in het onderste bereik niet meer nauwkeurig. Het gaat juiste om het meten bij de laagste druk dus een van 0-2500 zal beter zijn.
Brom
Hoe hoger je komt hoe lager de dichtheid van lucht wordt in dit geval meer luchtverplaatsing over filter dus groter drukverschil. Je zou ook een orfice in je luchtinlaat kunnen zetten waar mee je het drukverschil groter maakt maar bij een motor gaat dat niet werken.
Er is maar 1 mogelijkheid en dat is meten onder verschillende omstandigheden en type motoren.
...;D
Voor Janno zijn onderzoek zal ik morgen een draadje om een dynamokabel van mijn AT 750 draaien en de spanning bij stationair meten.
Uitgaande dat deze waardes correct zijn. Maar goed eigenlijk is dat minder interessant.
"Brom" wil een soort ja/nee signaal hieruit hebben.
En dit gebruiken/omzetten op zijn meeting aan/uit te zetten. Althans de meldingen. Gaat niet om een exacte meting
En dan, denk ik, maakt het niet zoveel uit.
Beetje onderdruk....dan ga je ervan uit dat de motor loopt, resulteert in het "aan" zetten van de meldingen.
Tja dat moet de software in de Arduino regelen.
Knappe topic !!
Doe verder jongens.
Van de helft van wat er verteld wordt snap ik geen jota, maar de andere helft verteld me zeer interessante dingen. Ik heb ook zo'n voltmetertje op mijn tripmaster staan, maar dit wordt een geheelomvattende warningtool !
Vandaag 250 km gereden, met handvatverwarming (..), en dan zie je het voltage voor een stoplicht toch naar 10,5 V duikelen.