Transalpclub Forum
Techniek => Honda Africa Twin => Topic gestart door: krb33 op 07 november 2017, 20:42
-
Hallo,
Ik ben al een tijdje aan het stoeien met het volgende probleem.
De voorrem van mijn Africa Twin uit '93 remt onregelmatig. Het is een beetje het ABS gevoel. Dus los-vast-los-vast etc.
Hierdoor kom ik dus in een schokkerige beweging tot stilstand. Wat erg vervelend is.
Het probleem is voelbaar bij elke snelheid.
Om dit probleem te verhelpen heb ik de volgende stappen genomen.
- Nieuwe velg (uitgebalanceerd)
- Band(en)
- Remklauwen
- Remblokken
- Remschijven
- Remleidingen (stalen)
- Balhoofdlagers
- Wiellagers
Gek genoeg is het probleem hiermee nog niet verholpen.
Ook ben ik bij Rob in Alphen aan de Rijn langs geweest maar we hebben het (nog) niet kunnen vinden.
Iemand nog ideeen?
Die van mijn zijn namelijk een beetje op aan het raken. :o
Bedankt!
-
Heb je al een proefrit gemaakt waarbij je 1 van de 2 remklauwen los hebt gehaalt? Geeft je al meer info aan welke kant je moet zoeken.
Als ik zie wat je allemaal al hebt vervangen dan zou ik de nokken waarop je remschijven gemonteerd zitten laten bekijken. Neem anders even contact op met Bram van der Wouden. Je zal niet de eerste zijn waarbij 1 van die nokken een tik heeft gehad nadat iemand met een remschijfslot er op is weggereden. Zie http://www.vanderwoudentechniek.nl/
-
Ik denk dat Bram het wel bij het rechte eind gaat hebben.
Het is vrijwel zeker de rechterkant die de problemen geeft, en ik wilde al even een keer een andere set poten laten proberen die ik toch nog ergens heb staan. Alleen nog geen tijd gehad ze beschikbaar te stellen, cq. even hierheen te halen.
-
@V-Twin Dat heb ik inderdaad ook nog geprobeerd.
Het probleem lijkt inderdaad te onstaat bij de rechter remklauw.
Vreemd is wel dat de schijven niet krom zijn. Althans geven geen vreemde waarden aan met de meetklok.
@Rob
Komt goed! Heb er geen haast mee. Stuur me maar een berichtje op FB als je ze klaar hebt staan.
Als het voor die tijd verholpen is neem ik natuurlijk even contact met je op.
-
Hoe hebben jullie de loop van de remschijven gemeten? Ik geloof wel wat Bram zegt maar als er geen slag in de schijf zit tov een vast punt naast het wiel moet het goed zijn toch. Namelijk als het montagevlak slecht is trek je de schijf krom en dat kun je meten.
Toen ik begon te lezen dacht ik aan het balhoofd maar die heb je al vervangen. Vervolgens zou ik de geleiding in de voorvork verdenken. Zijn je vorkpoten ook nog mooi recht?
-
(..) dan zou ik de nokken waarop je remschijven gemonteerd zitten laten bekijken.
en
Ik geloof wel wat Bram zegt (..) Namelijk als het montagevlak slecht is trek je de schijf krom en dat kun je meten.
Een kromme remschijf kun je ook voelen, namelijk in je remhendel. Zeker als het zo heftig is als jij omschrijft. Zachtjes aanremmen. Als een schijf krom is voel je de hendel zachtjes heen- en weer gaan onder je vingers.
Toen ik begon te lezen dacht ik aan het balhoofd maar die heb je al vervangen. Vervolgens zou ik de geleiding in de voorvork verdenken. Zijn je vorkpoten ook nog mooi recht?
Ja maar dat zou niet uit mogen maken toch, als de rest van de remmerij verder recht is? Een wiel gaat toch (misschien) hooguit naar één kant trekken bij een kromme poot..? ::)
Schokken en trillen zoek je m.i. inderdaad in een kromme schijf, rare remvoering of een verbogen montagepunt.
-
hallo,
ik heb ervaringen met dit probleeem (en de oplossing)
in aanloop van je probleem heb ik eerst wat vragen
je schrijft nieuwe remklauwen maar zijn daarbij ook de brackets vervangen
originele remschijven ?
glijpinnen gecheckt maw de remklauw glijd soepel over de pinnen
is de shim recht zodat de binnenste remblok mooi vlak aan sluit
ouderdom remleidingen ?
ik hoor het graag
-
je schrijft nieuwe remklauwen maar zijn daarbij ook de brackets vervangen
Goeie tweedehands set van Offroad centrum Vaassen. Brackets niet vervangen.
originele remschijven ?
Goeie set originele met minimale uitslag met meetklok (binnen marges).
glijpinnen gecheckt maw de remklauw glijd soepel over de pinnen
Loopt allemaal soepel.
is de shim recht zodat de binnenste remblok mooi vlak aan sluit
Hier heb je wel een punt. Bij de rechterklauw pakt hij de schijf niet goed aan de binnenkant.
Heb alles schoon gemaakt maar probleem blijft.
ouderdom remleidingen?
De originele heb ik vervangen door stalen.
-
mijn eerste tip zou zijn om de glijpinnen te vervangen en zeker te zijn dat je brackets nog recht zijn
neem dus mogelijk brackets die 100 % geen probleem geven bij een ander
zorg ook de rechterpoot op de juiste plek vast zit op de as (deze kun je schuiven
iets te veel en ze loopt aan,
zorg ook dat de bouten waarmee de remklauw vast zit van juiste lengte is
iets te lang , en ze raakt de schijf eact op de koppen van de inbus waarmee de remschijf vast gezet is
zelden zijn de remklauwen zelf het probleem,
-
Glijpennen zijn helemaal netjes.
Deze heb ik ook vervangen. Zijn netjes en gangbaar. Glijd allemaal soepel.
Brackets kan ik nog even naar kijken. Die heb ik gewoon laten zitten.
Bouten zijn de originele. Deze steken niet uit.
Ik heb net trouwens nog even de remklauwen om en om ernaast gehangen.
Probleem doet zich bij links en rechts voor. Geen verschil.
Argh. :(
-
Ik heb net trouwens nog even de remklauwen om en om ernaast gehangen.
Probleem doet zich bij links en rechts voor. Geen verschil.
Als ik je goed begrijp heb je dat stilstaand gedaan, voorwiel van de grond, zeg maar? En dan remmen met de linkse los/rechtse klauw vast en andersom? En dan heb je die trilling in beide gevallen?
Welk merk/type remvoering gebruik je...?
-
Nee ik echt gereden met om en om een klauw los.
-
out of de box
wat heb je nu met de klauwen gedaan? Zijn deze echt gangbaar?
staan je poten wel gelijk in de kroonplaten
ik had zelf een raar gevoel met de rem deze week... bleek dat het openen van het reservoir genoeg was
ik denk dat er vacuüm ontstond
-
Nee ik echt gereden (..)
OK, nou probeer het eens met het wiel van de grond. Sta je dr met je neus bovenop.
En, welk merk/type remvoering gebruik je nou..?
-
ja, erg ver komen we zo niet,
je hebt wel een hoop zaken aangepakt maar zover ik kan in schatten hebben een aantal zaken niet veel van doen met de remmen.
Verbeter me als ik het verkeerd zien ?
Je hebt pulserende remwerking (bij het remmen dus) en je voelt niets in de remhendel.
Daarbij heb je vast gesteld dat zowel de linker remklauw als de rechter remklauw dit gedrag vertonen bij het remmen.
De remschijven zijn recht en overal even dik
de bevestiging nokken van de wielnaaf staan in lijn
de remklauwen hebben geen vast zittende delen zoals glijpinnen en brackets
De wiel as is recht
de bracket tussen de voorvorkpoten alsmede de voorvork zelf is ook recht
De remleidingen zijn vernieuwd.
heb je er met rob aan gesleuteld of enkel de mogelijkheden besproken
mvg ad
-
ik had zelf een raar gevoel met de rem deze week... bleek dat het openen van het reservoir genoeg was
ik denk dat er vacuüm ontstond
Dat gebeurd ook, want het reservoir is luchtdicht (i.v.m. aantrekken vocht). In het deksel zelf zitten luchtkanaaltjes.
Dat rubbertie onder het dekseltje is zo flex dat hij omlaag gezogen wordt door het vacuum als de remvoering slijt, via die kanaaltjes in het deksel kan dat ook.
Check je nivo eens, in dat reservoirtje.. ::)
-
Ik was dom geweest en hadden het deksetje met iets tegen roest op de klote schroefjes ingespoten en ergens moet er boven dat rubber toch wat lucht bij kunnen andersturen bouw je dus slecht remdruk op... onbewust dom geweest
vloeistof niveau is prima
Dat gebeurd ook, want het reservoir is luchtdicht (i.v.m. aantrekken vocht). In het deksel zelf zitten luchtkanaaltjes.
Dat rubbertie onder het dekseltje is zo flex dat hij omlaag gezogen wordt door het vacuum als de remvoering slijt, via die kanaaltjes in het deksel kan dat ook.
Check je nivo eens, in dat reservoirtje.. ::)
-
ja, erg ver komen we zo niet,
je hebt wel een hoop zaken aangepakt maar zover ik kan in schatten hebben een aantal zaken niet veel van doen met de remmen.
Verbeter me als ik het verkeerd zien ?
Je hebt pulserende remwerking (bij het remmen dus) en je voelt niets in de remhendel.
Daarbij heb je vast gesteld dat zowel de linker remklauw als de rechter remklauw dit gedrag vertonen bij het remmen.
De remschijven zijn recht en overal even dik
de bevestiging nokken van de wielnaaf staan in lijn
de remklauwen hebben geen vast zittende delen zoals glijpinnen en brackets
De wiel as is recht
de bracket tussen de voorvorkpoten alsmede de voorvork zelf is ook recht
De remleidingen zijn vernieuwd.
heb je er met rob aan gesleuteld of enkel de mogelijkheden besproken
mvg ad
Alles wat je hier zegt klopt inderdaad.
Alleen heb ik niet naar de bracket tussen de poten gekeken. Wel in mijn handen gehad maar verder niet goed naar gekeken.
Zal ik nog even doen.
Ik heb er met Rob aan gesleuteld en hebben niks kunnen vinden.
Nu mag ik een set poten van hem proberen om te kijken of het probleem dan is verholpen. Top Service!
Ik houd jullie op de hoogte!
-
Poten van Rob eronder gezet en ook hiermee is het probleem niet verholpen.
-
Ander wiel proberen dan maar?
-
ik denk even mee ;D
misschien gladden plekken op je remschijf eerst ontvetten dan schuren net al je rem blokken is op ook al zijn ze nieuwe op schuren hele kleine zijkanten maken .
kijk dan is wat ze doen .?
-
OK, jammer van de moeite maar je moet i.d.d. alles uitsluiten.
Heb je al geprobeerd statisch? Dus met wiel van de grond, zwieper geven en aanremmen? Dan sta je er letterlijk bovenop.
Voel je je de remhendel heen en weer gaan bij zachtjes aanremmen?
Welk merk en type remvoering gebruik je nu op je originele schijven?
Brom
-
Ik wil niet lullig doen maar ga nou eerst eens rijden met een remklauw zodat je echt weet welke voor een triling zorgt en ik blijf er bij zoek het in de nokken.
-
Het probleem lijkt inderdaad te onstaat bij de rechter remklauw.
Ik heb net trouwens nog even de remklauwen om en om ernaast gehangen.
Probleem doet zich bij links en rechts voor. Geen verschil.
Nee ik echt gereden met om en om een klauw los.
Heeft krb33 wel al gedaan, Bramster
-
OK, jammer van de moeite maar je moet i.d.d. alles uitsluiten.
Heb je al geprobeerd statisch? Dus met wiel van de grond, zwieper geven en aanremmen? Dan sta je er letterlijk bovenop.
Voel je je de remhendel heen en weer gaan bij zachtjes aanremmen?
Welk merk en type remvoering gebruik je nu op je originele schijven?
Brom
Ja ook statisch geprobeerd. Niks te zien.
Remhendel gaat niet heen en weer.
Remblokken waren van Ferodo volgens mij, maar probleem was ook met andere blokken.
-
Ik heb nu nog 2 dingen op mijn lijstje staan en daarna weet ik het echt niet meer.
De twee dingen zijn:
- Nieuwe brackets in de remklauwen
- Andere rempomp
Wel vraag ik me af wat er mis kan zijn bij de brackets dat het dit probleem als gevolg kan hebben.
Rempomp lijkt me ook onwaarschijnlijk omdat hij geen druk kan verliezen en daarna weer kan opbouwen.
Daarmee bedoel ik het los-vast-los-vast gevoel.
-
beste,
je hebt remschijven vervangen
heb je originele erop gezet of aftermarket en zo ja welke ?
en dan nogmaals met welke remblokken
ik heb ook wel eens mindere ervaringen gehad met bepaalde remschijven van bepaalde fabrikanten
ten eerste
Als de bracket krom is staat ook de remklauw scheef op de schijf en door het remmen zet je druk op de bracket die dus via de remschijf zelf onder spanning komt te staan.
de rempomp staat geheel los van het probleem,
Of toch een kromme naaf (nokken)
misschien dus eerst een ander wiel proberen
en is het dit allemaal niet
tja.. een andere motorfiets misschien ;)
-
misschien dus eerst een ander wiel proberen
Dat zei ik al...... 8)
-
Goeie set originele met minimale uitslag met meetklok (binnen marges).
Remblokken waren van Ferodo volgens mij, maar probleem was ook met andere blokken.
krb33 had dat al aangegeven, type schijf en merk remblok.
Er zit altijd een onzekere factor in mixen van schijven en blokken van verschillende fabrikanten, maar dat uit zich doorgaans meer in verschil in remkkracht of piepen enz. Maar, hij heeft al verschillende remblokken geprobeerd.
De vraag is nu misschien, tenminste één schijf heeft een afwijking waarvan krb33 meent dat dat nog binnen een marge valt? En, wat is de dikte van die gebruikte schijven? Is de dikte over de gehele schijf overal gelijk? Enz.
Ik begrijp dat krb33 tijdens remmen een vrij heftige feedback krijgt, dus het zal niet zomaar een miniem verborgen gebrekje zijn, toch..?
-
Net even afspraak gemaakt met mede AT rijder om zijn wiel te proberen.
Ben benieuwd.
-
Als dit het is, mag ik dan "dat zei ik toch?" zeggen?
-
Als dit het is, mag ik dan "dat zei ik toch?" zeggen?
Tja, ik heb dezelfde problemen ook met het vorige wiel gehad.
Maar alles kan natuurlijk.
-
Tja, ik heb dezelfde problemen ook met het vorige wiel gehad.
Maar, je zegt hier vorig wiel, uit je openingspost begrijp ik dat de velg vervangen is. Bedoel je de velg is vervangen op dezelfde naaf, of had je al een heel ander wiel geprobeerd toen..?
-
Compleet ander wiel en naaf.
Alleen band heb ik van vorig wiel over gezet. (En gebalanceerd)
-
remcylindercupjes gangbaar maken kan zijn dat er 1 blijft hangen
-
remcylindercupjes gangbaar maken kan zijn dat er 1 blijft hangen
Is gedaan.
-
Net andere rempomp van een Dominator geprobeerd.
probleem is er nog maar voel nu wel duidelijk de hendel heen en weer bewegen.
Misschien toch iets mis met de schijven? ???
-
hallo,
dat kan niet want dat had je al uitgesloten(of toch niet goed)
we komen gewoon weer terug bij het oorspronkelijke plan van aanpak
zijn de nokken recht van de naaf en de schijven niet krom,
en gaan de remklauwen soepeln over de glijpinnen van de bracket (die overigens ook recht moeten zijn
tenslotte is dit toch het meest voorkomende waar je begint
-
Net andere rempomp van een Dominator geprobeerd.
probleem is er nog maar voel nu wel duidelijk de hendel heen en weer bewegen.
Misschien toch iets mis met de schijven? ???
De remhendel voelen bewegen -uit mijn eigen ervaring- duidt op een discrepantie in een schijf. Meest voorkomende is een kromme schijf als gevolg van wegrijden met het slot er nog op. Het kan ook onregelmatige schijfdikte zijn. Let er bij montage altijd op dat de pasvlakken (met name die op de naaf) vrij zijn van corrosie.
Ik geloof minder snel in een kromme nok op de naaf die, een op zich rechte schijf, krom trekt. Zo'n nok is erg sterk vergeleken met het loopvlak van de schijf. Maar, het kan.
Een kromme nok -zonder meetapparatuur- spoor je het beste op door steeds één bout een paar slagen los te draaien en kijken of dat verbetering brengt.
Ik zou weer terug gaan naar het begin: test je feedback met steeds een klauw los om vast te stellen waar het zit. Lijkt me sterk dat je twéé kromme schijven hebt meegekregen bij Offroadcentrum, maar ook dat kan.
Doe steeds één controle tegelijk, en vink dan pas af. Wees geduldig en per schijf, of wat je op dat moment controleert.
We horen je wel ;)
-
;D
ik heb wel de ervaring dat de originele schrijven krom trekken (als een fruitschaal) en dit zie je dan als je ze verwijderd
en zoals brombeer zegt
een remschijfslot..staat vaak op no 1 als het gaat om ongelukjes
schijf (en nok incl bracket krijgen een opdonder)