Transalpclub Forum

Techniek => Honda Varadero => Topic gestart door: Bertus op 17 november 2017, 21:50

Titel: Hyperpro
Bericht door: Bertus op 17 november 2017, 21:50
Hallo allemaal
Even 'n vraag, bij de standaard vering van "n ABS dero, is de luchtkamer van de voorvork niet gelijk.
Nu wil ik nieuwe progressieve veren van Hyperpro monteren, maar daar staat bij beide veerpoten
gelijke luchtkamer, waar zou ik mij het beste aan kunnen houden..
Bij voorbaat Dank
Groeten   Bertus
Titel: Re: Hyperpro
Bericht door: The Headless Horseman op 17 november 2017, 22:09
Hou je maar aan het advies van Hyperpro, veren & luchtkamer gaan samen  :)
Titel: Re: Hyperpro
Bericht door: J-P op 17 november 2017, 22:23
Wat headless zei!
Titel: Re: Hyperpro
Bericht door: xrvtuur op 17 november 2017, 22:50
nou ik zou me maar houden aan wat Honda voorschrijft, bij het ABS model zit er in de linker vorkpoot een extra onderdeel en daarom moet er aan die kant minder olie in, 511cc en rechts moet er 538cc in, of als je de lucht kamer meet links 114mm rechts 103 mm. Als je het gaat doen zoals Hyperpro voorschrijft krijg je verschillende luchtkamers.

Maar je kan er even een mailtje aan wagen naar hyperpro,waarschijnlijk zijn ze niet op de hoogte van het verschil in de binnenkant van de abs voorvork
Titel: Re: Hyperpro
Bericht door: Brombeer op 17 november 2017, 23:48

Nou weet ik niet zoveel van de Varadero maar ik kan op zich beide geplaatste overpeinzingen begrijpen.


Bertus heeft zijn huiswerk goed gedaan en twijfelt terecht bij wat hij nu moet doen.

xrvtuur heeft het bij het meest rechte eind: dan is de fabrikant je betrouwbaarste bron van informatie  ;)


Als ik zo'n tegenstrijdigheid zou opmerken zou ik precies hetzelfde doen.
Titel: Re: Hyperpro
Bericht door: robgoesdakar op 18 november 2017, 08:29
Of toch nog ff met hyperpro bellen met die vraag omdat Honda 2 verschillende niveaus voor stelt....
Titel: Re: Hyperpro
Bericht door: TransAlpGhost op 18 november 2017, 08:57
hyperpro bellen
zijn uiterst behulpzaam
Titel: Re: Hyperpro
Bericht door: Waffie op 18 november 2017, 12:55
wie heeft er gelijk,

ik ga voor hyperpro,

Titel: Re: Hyperpro
Bericht door: The Headless Horseman op 18 november 2017, 14:10
Bij twijfel idd nog even contact opnemen met Hyperpro  :)
Of gewoon Waffie geloven, die heeft áltijd gelijk  ;D
Titel: Re: Hyperpro
Bericht door: Arendsoog op 18 november 2017, 15:27
Ik lees twee verschillende dingen: luchtkamer en hoeveelheid olie.

Wat Hyperpro voorschrijft is de afmeting van de luchtkamer, afgemeten in afstand vanaf de bovenkant van de vorkpoot.
Wat Honda blijkbaar voorschrijft is de hoeveelheid olie die in de vorkpoot gaat.

Houd je je aan de luchtkamermaat die Hyperpro voorschrijft dan zal er in de ene poot ook minder olie gaan dan in de andere poot.

Je moet alleen niet de hoeveelheid olie gaan gebruiken die Honda voorschrijft want zoals gezegd, de maat van de luchtkamer hoort bij het type veer dat er inzit.

M.a.w. volg de aanwijzingen van Hyperpro en het komt goed :-)
Titel: Re: Hyperpro
Bericht door: xrvtuur op 18 november 2017, 22:15
Honda schrijft verschillende luchtkamer maten voor en ook verschillende hoeveelheden olie, Hyperpro doet dit niet.  Ik rij al een jaartje of 6 met een ABS Dero met Hyperpro veren en hou me aan het verschil in lucht kamer wat Honda voorschrijft, een goeie centimeter dus. De grote van de luchtkamer kun je mee experimenteren als je die centimeter verschil maar aanhoud vanwege die demperstang die links zit
Titel: Re: Hyperpro
Bericht door: Brombeer op 18 november 2017, 23:47

Arendsoog heeft het wel bij het rechte eind: in het geval van een Varadero strooien de begrippen 'luchtkamer' en 'olievolume' zand in de ogen, vanwege een extra volume innemend onderdeel in de ene poot.


(..) bij het ABS model zit er in de linker vorkpoot een extra onderdeel en daarom moet er aan die kant minder olie in. (..) als je de lucht kamer meet links 114mm rechts 103 mm.

Dat klopt, want je meet de luchtkamer (ofwel het olieniveau) met niks erin. Alleen, in één poot gaat daarna nog een extra onderdeel met een x-volume en dit extra volume trek je af van de 'normale' hoeveelheid die in de andere poot gaat.


Ik lees twee verschillende dingen: luchtkamer en hoeveelheid olie.

Wat Hyperpro voorschrijft is de afmeting van de luchtkamer, afgemeten in afstand vanaf de bovenkant van de vorkpoot.
Wat Honda blijkbaar voorschrijft is de hoeveelheid olie die in de vorkpoot gaat.

Dat dus.

Vooropgesteld dat de handleiding van Bertus zijn package aangeeft dat er twee verschillende volumes olie in moeten. Als Hyperpro voorschrijft in beide poten een gelijk volume olie te gieten, dan heeft Tuur gelijk.


Duss, Bertus doet er goed aan om even te bellen met Hyperpro om dit te verifieren.

Titel: Re: Hyperpro
Bericht door: Waffie op 19 november 2017, 14:42
en dan ga ik je voor kauwen welk antwoord je gaat krijgen,


Je kiest voor een produkt van hyperpro waarbij zij onderzoek hebben gedaan onder welke voorwaarden dit produkt het beste presteert.

En dit geld ook voor honda zolang je  dit alles origineel houdt,
geen enkele fabrikant gaat iets  verklaren waar ze niet voor verantwoordelijk zijn.
Je gaat namelijk een origineel product wijzigen/modificeren .
MAW je gaat geen stap verder komen omdat je eigenlijk bevestiging wilt hebben(dus afwijken) van dat gene wat de fabrikant afzonderlijk heeft bepaalt.

aangaande het probleem,

de olie dempt en daarbij is de  hoeveelheid niet echt van belang  mits de minimale hoeveelheid maar toereikend is voor de totale veerweg.
De luchtkamer daar in tegen gaat comprimeren (druk opbouw) en dan is het wel zo fijn dat deze druk links als rechts het zelfde blijft
Immers  de bracket koppelt de bewegende onderpoten .
je wilt dus  de krachten  hierop evenredig houden
 echter de interne delen hebben van deze druk opbouw geen last dan enkel de keerring want doordat de ruimte kleiner wordt ontstaat er overdruk boven de olie  die vervolgens  de olie zelf onder druk zet.
De luchtkamer werkt dus zelf als een veer en vertraagt de ingaande demping

ik noem als voorbeeld:

wordt een bandenplakker in een tubeless band aangedrukt  door de bandenspanning of niet ?
Titel: Re: Hyperpro
Bericht door: Brombeer op 19 november 2017, 15:55

Maar, Waffie,

Jij zegt gelijke luchtkamers voor gelijke drukopbouw, dus Honda-voorschrift aanhouden.


Moet Bertus nou Hyperpro bellen of niet..?  ::)
Titel: Re: Hyperpro
Bericht door: Bertus op 19 november 2017, 19:28
Allemaal bedankt voor jullie reacties,, ik ga morgen Hyperpro bellen
en dan horen jullie het wel.
Groeten..
Titel: Re: Hyperpro
Bericht door: Waffie op 19 november 2017, 19:40
ik zeg dat je de data van hyperpro  moet aan houden als je daar ook de veren in plaatst van hyperpro.

hoe onduidelijk is het nu :-[

Titel: Re: Hyperpro
Bericht door: xrvtuur op 19 november 2017, 20:02
ik zeg dat je de data van hyperpro  moet aan houden als je daar ook de veren in plaatst van hyperpro.

hoe onduidelijk is het nu :-[

Ad weet jij zeker dat ze bij hyperpro weten dat de inhoud van een abs voorpoot links anders is dan rechts?
Titel: Re: Hyperpro
Bericht door: Waffie op 19 november 2017, 21:27
Als hyperpro een verenset maakt voor een varadero vanaf 2004 abs uitvoering... ja dan ben ik er van overtuigd dat ze echt wel weten hoe die voorvork er van binnen uit ziet.

maar vooral dat ze er zeker van zijn hoe de modificatie uit gevoerd moet worden

Titel: Re: Hyperpro
Bericht door: xrvtuur op 19 november 2017, 21:37
oke, we wachten Bertus af morgen.
Titel: Re: Hyperpro
Bericht door: Bertus op 20 november 2017, 19:15
Nou, Bertus is d'r weer, en ik moet Waffie feliciteren, want ik heb vamorgen Hyperpro gebeld, en kreeg 'n zacht vrouwen stem
aan de telefoon.
heb haar uitgelegd dat Honda 'n ander  luchtkamer in de vorkpoten heeft dan Hyperpro, dat klopt zei ze, maar ik moet me wel  aan
Hyperpro houden.
Veren  en olie van Hyperpro, dan ook de luchtkamer van Hyperpro.
Nou dan gaan we dat doen.
iedereen bedankt voor de goeie raad.
Groeten   Bertus
Titel: Re: Hyperpro
Bericht door: xrvtuur op 20 november 2017, 19:57
maar heb je het ook over het verschil in luchtkamers links en rechts gehad en de reden hier van
Titel: Re: Hyperpro
Bericht door: Bertus op 20 november 2017, 20:22
Nee, heb ik niet over gehad, wel dat de luchtkamers niet gelijk zijn, ik kon haar zeer slecht verstaan door de telefoon.
Titel: Re: Hyperpro
Bericht door: xrvtuur op 20 november 2017, 21:14
Mij een beetje te vaag dit, als ik tijd heb van de week ga ik eens een mail sturen naar hyperpro.
Titel: Re: Hyperpro
Bericht door: Brombeer op 20 november 2017, 22:01
Als hyperpro een verenset maakt voor een varadero vanaf 2004 abs uitvoering... ja dan ben ik er van overtuigd dat ze echt wel weten hoe die voorvork er van binnen uit ziet.

We hebben het niet over de veren, maar over de hoeveelheid olie die erbij moet.

Er zijn twee sets te verkrijgen, met en zonder ABS. En de zonder-ABS Dero heeft gelijke hoeveelheden olie, dus gelijke luchtkamers. Bij de ABS-Dero is dat anders.

De vraag zou kunnen zijn welke set hij nou precies heeft, dus met WELKE handleiding.


Ik vind voorkauwen overigens wat neerbuigend en wat verveeld overkomen.

Titel: Re: Hyperpro
Bericht door: Bertus op 21 november 2017, 12:42
Hallo Brombeer
Ik heb de set gekregen  (althans besteld) voor de ABS Dero   Bouwj. 2005 en dan Progressieve Veren.
De gebruiks aanwijzing is volgens mij allemaal gelijk
Alleen dit staat er op de gebruiksaanwijzing, ik ga het typen, want ik weet niet hoe ik een foto moet plaatsen.

Brand.............................Honda
Type..............................XL 1000  Varadero  ABS
            Fork Adjustments
Hyperpro  OIL.................SAE 10
OIL  Level.......................170 mm
Spring Preload.................Not Adjusttable
Static Sag........................35 mm
Compression.................. Not Adjusttable
Rebound........................Not Adjusttable

In de gebruiksaanwijzing staat gewoon hoe je de vork moet demonteren, hoe je veren moet plaatsen    olie er uit en olie erin  .. ontluchten, al dat soort dingen, en dan van verscheidenen soorten vorken.
Hoop dat het een beetje duidelijk is.
Groeten
Titel: Re: Hyperpro
Bericht door: Brombeer op 21 november 2017, 14:21

Bertus hoi,


Ik heb even met Hyperpro Service Center in werkendam (01836788670) gebeld, gesproken met werkplaats Paul. Je kunt hem anytime bellen bij vragen.

Wat je doet is die 170mm luchtkamer aanhouden, in beide poten.

Omdat je een progressieve veer plaatst, vraagt dat om een grotere luchtkamer (zie Wiki-weetje,verder naar onder).

Volg de gebruiksaanwijzing die bij de set komt. Als de poten gevuld en ingedrukt zijn, moet de afstand bovenkant binnenpoot > olieniveau 170mm zijn. Pas daarna zet je de veren erin en monteer je af.


Wiki-weetje: Hoe verhoudt die luchtkamer zich nou tot de rest van het geheel?

Maar een deel van de olie is bedoeld voor de demping. M.a.w., voor de juiste dempingswerking is minder olie nodig dan je er werkelijk in gooit. Want, naast het beetje voor de demping, wordt de olie ook gebruikt om het luchtvolume in de poot te regelen. Deze extra olie heeft niks meer met demping te maken, maar wordt zo in feite onderdeel van de veer(karakteristiek)!

Het werkt zo: het luchtvolume wordt bij inveren gecomprimeerd. Hoe verder de vork inveert, hoe evenredig meer kracht nodig zal zijn om nog verder te comprimeren. Het samenpersen van de beschikbare lucht verloopt letterlijk progressief. Dit is nodig om inveren tot het eind te voorkomen omdat in die situatie de vork zijn werking verliest. Dat kan leiden tot tractieverlies met de weg.

De grootte van de luchtkamer wordt goeddeels bepaald door het type veer dat is geplaatst. Honda zet af fabriek een liniaire veer en die zal, hoever je hem ook indrukt, steeds dezelfde kracht nodig blijven hebben om verder in te veren. In zo'n geval wordt een kleine luchtkamer gehanteerd: het kleine volume zal snel progressief worden om te voorkomen dat de veerweg zijn eind bereikt. De luchtkamer i.c.m. een liniaire veer is zo doorlopend een actief onderdeel van de veerkarakteristiek.

Hyperpro geeft je een grotere luchtkamer mee, omdat de veer zelf al progressief is. De veer zelf zal nu tijdens verder inveren, steeds stugger worden en daarmee het grootste deel van het werk zelf doen. De luchtkamer wordt eigenlijk pas echt actief als de veerweg, ondanks de progressie van de veer, te ver wordt aangesproken.

Binnen grenzen (!), kun je daarnaast zelf ook nog experimenteren met de luchtkamer. Beetje meer olie erin > nog progressiever of beetje eruit > comfortabeler. Je zou dit steeds doen in stappen van zeg 10-20cc, waarna je eerst het effect ervaart.


Succes, gaat wel lukken!

Brom


Titel: Re: Hyperpro
Bericht door: Waffie op 21 november 2017, 14:47
goh.....

kjlinkt alof ik heb zelf kunnen schrijven

ja zeker.. ............bedankt waffie je had toch  gelijk

(zal het zelf maar roepen :))
Titel: Re: Hyperpro
Bericht door: Brombeer op 21 november 2017, 14:59

Behalve dat jij het ZO niet hebt geschreven  ;)


Uiteindelijk gaat het bij een antwoord erom of het duidelijk was en iemand vooral ermee is geholpen, toch?
Titel: Re: Hyperpro
Bericht door: xrvtuur op 21 november 2017, 16:24
Kan iemand dan ook nog verklaren waarom Honda links en rechts een verschil aanhoud, want het lijkt me niet dat dit iets te maken heeft met een lineaire of progressieve veer, maar toch met het extra onderdeel in die veerpoot,  en daar hoor ik hyperpro ook in Brom zijn verhaal niet over.
Titel: Re: Hyperpro
Bericht door: Brombeer op 21 november 2017, 17:58

Voor de kift, mijn Haynes doet alleen andere Vara's.

Kun je anders geen screenshotje maken van jouw Haynes met die oile- EN luchtkamerwaarden?


Het klopt dat er in die ABS-poot minder olie gaat, maar dat is om gelijke luchtkamerwaarden te halen.
Titel: Re: Hyperpro
Bericht door: xrvtuur op 21 november 2017, 19:02
Welke haynes heb jij dan want ik ken er eigenlijk maar 1 voor de varadero en dat is nummer 3744.

Titel: Re: Hyperpro
Bericht door: Brombeer op 21 november 2017, 23:47
Zie pic.


Ik vind het wel heel bijzonder, die verschillende luchtkamer. Verschillende volume olie snap ik op zich.


Maar goed, er zijn instelbare vorken die hebben de compressie op de ene poot en de rebound op de andere.

Kun je me veel vertellen over ongelijke belasting van je vooras, maar het is echt zo!


Iemand anders hier die ragfijn uit kan leggen waarom Honda een verschil in luchtkamer aanhoudt..?  ::)

Titel: Re: Hyperpro
Bericht door: xrvtuur op 22 november 2017, 10:10
Ik denk dat ik het weet, de varadero heeft een gecombineerd rem systeem, als je de achterrem in trapt dan remt links voor ook een beetje mee, in theorie gaat je motor dan een beetje scheef, misschien heeft honda dit op willen heffen door andere luchtkamer dan rechts. De remklauw bracket is links ook anders dan rechts, en dan nog een extra demperstang in die linkerpoot.
Titel: Re: Hyperpro
Bericht door: PimW op 22 november 2017, 12:01
Ik zag ook dat de veren gelijk zijn maar een zijde een extra veertje en bus op de veer heeft.

Zou je alles op moeten meten om erachter te komen hoe de voorspanning links en rechts uitkomt en dus ook hoe hyperpro daar evt rekening mee heeft kunnen houden.

Opzich is remmen aan 1 kant niet echt reden om een verschil in luchtkamer of voorspanning te hanteren, kan wel wel maar ???
Titel: Re: Hyperpro
Bericht door: Waffie op 22 november 2017, 13:58
 ;D

Ik wordt er moei van

please,, stop hiermee,
het begon met iets simpel als hoeveel olie
wie heeft er gelijk.. hypepro (die heeft die veren gemaakt) of honda (die de motorfiets heeft gemaakt)
en nu gaan wij als gebruiker op de stoel zitten van de engineer of hij wel met alles voldoende rekening heeft gehouden

maar vooral met welke parameters hij heeft gerekend

Daar gaat die motorfiets beslist beter van rijden, wordt hij zuiniger en verkleurt je hoofd van zodra je de vering aanspreekt
YES...

Misschien toch zelf iets gaan ontwikkelen dan ???
Titel: Re: Hyperpro
Bericht door: Brombeer op 22 november 2017, 15:23

Ja maar Waffie, je kunt wel geheimzinnig het slimste jochie van de klas uithangen, maar jij onderbouwt ook verder niet echt. Jij neemt, naar het lijkt, de dingen gewoon aan.


Maar het is ook verder geen kwis of wedstrijdje, zo van wie er gelijk had en trots mag zijn. We proberen simpel iets te begrijpen.


Als ik resumeer, Bertus ziet een verschil tussen Honda en Hypero. Twijfelt en vraagt raad. De antwoorden zijn inconclusive. Niemand hier weet echt van de hoed en de rand. Vraag blijft tot op heden staan.

Het is toch verder geen misdaad je af te vragen waarom Honda iets zo en zo gemaakt heeft, en Hypero dat, zonder mechanische toevoeging of weglating, anders oplost.


Ik wordt er helemaal niet moe van  :)

Titel: Re: Hyperpro
Bericht door: Waffie op 22 november 2017, 18:38
 8)
Ik weet wel dat geen enkele psychiater mij begrijpt  maar of me dat dan slimmer maakt blijft altijd een hekelpunt

Ik zie het anders,

Bertus heeft een product van Hyperpro maar twijfelt of hun instructie wel juist is gezien Honda een andere instructie hanteert .
En in de praktijk doet Honda wegens juridische redenen nooit geen uitspraken omtrent de geschiktheid van producten gemaakt door derden waar zij zelf geen enkele controle op hebben.
Tja nu kunnen we inderdaad allerlei gedachten loslaten over het hoe of waarom..
en alle rand voorwaarden gaan bespreken, toetsen en aanpassen
maar uiteindelijk zal Bertus toch iets moeten gaan doen wat binnen zijn eigen mogelijkheden ligt

en dan heb je inderdaad gelijk

De vraag heeft nog niet geleid tot een sluitend advies welke richtlijn te volgen wetend dat we we 2 verschillende ingrediënten willen gaan mixen met als doelstelling een beter eind resultaat te krijgen

Dan nog maar te zwijgen over het feit of we de voorgeschreven voorvorkolie volgens Honda gaan gebruiken of het advies van hyperpro nemen .
Want  beiden fabrikanten  hanteren een verschillende norm waarop zij de vloeibaarheid van de voorvorkolie baseren.
Honda doet dit in een ISO waarde en hyperpro hanteert de SAE normalisering.
En zonder verdere specificatie zijn deze op geen enkele wijze vergelijkbaar tenzij we hier uitgebreid onderzoek op  laten plaats vinden
Zeker is het geen misdaad om ergens over na te denken maar in het kader van de vraag kunnen we ons wel afvragen wie er baat bijn heeft
Honda zeer zeker niet (you get what you see) en hyperpro verwacht ik ook niet en dan blijft over

Handel naar eigen inzicht en ervaar
en als wij als forum gebruikers ook losbarsten met allerlei inzichten en vergelijkingen komt er alleen maar meer mist

en dan lijkt me niet de bedoeling van Bertus
het wil een advies wat te volgen..
en dat antwoordt lijkt me nu niet zo moeilijk
Titel: Re: Hyperpro
Bericht door: xrvtuur op 22 november 2017, 19:08
Mooi lang verhaal maar op een forum heeft iedereen het recht om te twijfelen aan een advies , ook als het van jou komt. In dit specifieke geval lijkt het me niet onmogelijk dat hyperpro over het hoofd ziet dat er verschillende luchtkamers zijn bij een abs varadero. Daar zijn we nu hier een beetje over aan het discussiëren,  niks om moe van te worden. Als Bertus nu door de bomen het bos niet meer ziet is dat zijn probleem, hij vroeg iets op een forum, meerdere antwoorden mogelijk dus.

Zelf heb ik hyperpro veren , hyperpro luchtkamer afmetingen maar met  honda luchtkamer verschillen  en castrol 10w olie. Volgens mijn beleving rijd het goed de laatste 60000 km.
Titel: Re: Hyperpro
Bericht door: Brombeer op 23 november 2017, 02:16

Waffie, ik ben het gewoon niet met zienswijze eens.


In feite zeg jij: Honda doet het zó, en als je daarvan afwijkt d.m.v. een aftermarket product, dan doe je het op díe manier. Ik twijfel er ook niet aan dat het echt wel gaat werken. Maar daar gaat de vraag niet om.

Initieel ging het Bertus erom hoe die dat verschil in handelwijze nou moest zien. We kunnen hem veilig aanbevelen dat hij zijn upgrade gewoon kan doen, maar daar is de reden van zijn twijfel niet mee weggenomen. Hij moet maar gewoon aannemen dat het goed is. En niemand heeft wat geleerd.


De constructie van die ene poot zou ook in dit geval geen invloed mogen hebben op het type veer en de olie viscositeit die gebruikt worden. Ze staan los van elkaar. We hadden namelijk al vastgesteld dat slechts een deel van het volume olie ten behoeve van de demping is, de rest bepaald de luchtkamer, die op haar beurt een meer of minder progressief (eindveer)karakter teweeg brengt.

Dat enerzijds Honda met hun verenset een bepaald volume olie met een viscositeit X aanbeveelt en anderzijds Hyperpro met een aan hún verenset een aangepaste viscositeit en volume aanbeveelt, daar zijn we het allemaal over eens.

Maar als je de 2 naast elkaar legt, rijst er onontkoombaar een vraag: waarom hanteert Honda, naast een logischerwijs verschillend volume olie per poot vanwege ABS, ook nog een verschillende luchtkamer? Normaal gesproken regelt de hoeveelheid olie mede het volume van de luchtkamer, om voor de hand liggende reden. In de regel geldt dat de luchtkamer in beide poten gelijk moet zijn.

Het is simpel te beredeneren dat vanwege ABS Honda het olievolume heeft aangepast, namelijk om een gelijke luchtkamer te realiseren. Maar, Honda hanteert dus ook nog een verschillende luchtkamer. En dat valt buiten 'de regel'.

Vervolgens komt Hyperpro voorbij en die passen simpelweg 'in de regel' toe, gelijke luchtkamers. Want zo hoort het doorgaans ook. Maar, een engineer bij Honda, die ervoor geleerd heeft, had neem ik aan een duidelijke bedoeling om van 'de regel'af te wijken en de luchtkamer aan te passen.

Allebei gebruiken ze verensets 'off the shelf', m.a.w. die veren kunnen in verschillende typen motoren geplaatst worden. En die betere of mindere veerkarakteristiek wordt voor die specifieke motor dan gecompenseerd met olie viscositeit en -volume. Maar dan nog, kun je gewoon blijven werken met gelijke luchtkamers, lijkt me.


Dus de vraag die op tafel ligt is -op het eerste gezicht- heel simpel: waarom werkt Honda met verschillende luchtkamers en Hyperpro niet?


 :)
Titel: Re: Hyperpro
Bericht door: Waffie op 23 november 2017, 06:57
brombeer,

Je hebt het voor een groot deel goed gezien, met die verstande dat ik er op vertrouw dat de engineer bij hyperpro zijn huiswerk ook goed gedaan heeft.
De info of zienswijze van Honda is moeilijker te ontdekken.
die man of vrouw zit ver weg echter die van hyperpro zit redelijk dicht bij en is wel bereikbaar
Daar zou je dus die vraag kunnen stellen waarom wel of waarom juist niet.
En dat antwoord zal  naar verwachting ook verwerkt zijn in hun advies.
dat is tenminste mijn aanname(daaraan twijfelen kan maar dan kun je aan de gang blijven met de vraag.. waarom ?
Dit neemt niet weg dat je zelf nog wat speelruimte hebt in een iets grotere of juist kleinere luchtkamer
We moeten niet vergeten dat de gebruikte voorvork een redelijk simpel ontwerp is met geen instel of verstel mogelijkheden
Al zijn er inmiddels ook cartridges voor.
Echter deze zijn duur en de gemiddelde rijder zal deze investering totaal overbodig lijken
Ik richt me op het doel
wat wil ik bereiken met andere vering en hoe krijg ik dit voor elkaar

we zitten er gewoon iets anders in.

maar samengevat

wat heeft de topic starter inmiddels gedaan
want daar horen we niets meer van (wat ik overigens goed kan begrijpen



Titel: Re: Hyperpro
Bericht door: Bertus op 23 november 2017, 21:10
Ik heb me aan het advies van Hyperpro gehouden, beide luchtkamers 170 mm
Maar als ik me nou aan de luchtkamers van Honda had gehouden, en met veren van
Hyperpro, zou de motor dan minder mooi gaan rijden ??  dacht het niet !
Titel: Re: Hyperpro
Bericht door: xrvtuur op 23 november 2017, 21:16
je kan er links altijd nog een centimeter olie uithalen  ;)
Titel: Re: Hyperpro
Bericht door: The Headless Horseman op 23 november 2017, 22:23
Ik heb me aan het advies van Hyperpro gehouden, beide luchtkamers 170 mm
Maar als ik me nou aan de luchtkamers van Honda had gehouden, en met veren van
Hyperpro, zou de motor dan minder mooi gaan rijden ??  dacht het niet !

Niet doen! Zoals al eerder gemeld veren & luchtkamer gaan samen.
Hyperpro adviseert 170mm, Honda 103/114mm, dat is écht een groot verschil. Maak je de luchtkamer té klein word de vering errug stug/hard en zal je voorwiel gaan stuiteren  :-\

De luchtkamer meet je zónder veren en met de vork volledig ingeschoven.

Ga je dan de veren (& evt andere zaken die ónder het olieniveau komen) monteren dan stijgt het olieniveau.
De Hyperpro veren hebben wsl een dikkere materiaaldikte en/of er zitten méér windingen op dan bij de originele veren, maw ze hebben meer volume, waardoor het olieniveau na montage té hoog word, de luchtkamer dus té klein en de vork keihard en dat wil je niet  :)

Hou nou gewoon Hyperpro advies aan en experimenteer evt met een centmetertje meer of minder tegelijk!

Grtz,
René
Titel: Re: Hyperpro
Bericht door: Brombeer op 24 november 2017, 01:22

Nee, Hyperpro maakt de luchtkamer groter omdat hun veer zelf al progressief is. Die veer is over het grootste deel van de veerweg niet afhankelijk van hulp van de luchtkamer.

Want we hadden afgesproken dat de luchtkamer de eindveerweg regelt. Bij een progressieve veer wil je dat de luchtkamer pas 'ingrijpt' als de veer het niet meer aankan. Een liniaire veer heeft absoluut de luchtkamer nodig vanwege diens eigen karakteristiek. Daarmee zal de luchtkamer bij een liniaire veer per definitie kleiner zijn dan die van een progressieve.

Gooi ik even de knuppel in het hoenderhok: Als we stellen dat op een pro-link achter veersysteem beter een liniaire veer gezet kan worden omdat de pro-link al een progressief karakter opwekt,

En we hebben eerder gesteld dat de luchtkamer in de voorvork de mate van progressiviteit regelt op het einde van de veerweg,


Dan hoef je met een standaard liniaire veer in de voorvork, enkel met de luchtkamer te spelen om hem naar jouw eigen behoefte meer of minder progressief te maken..


Vering  :)

 
Titel: Re: Hyperpro
Bericht door: The Headless Horseman op 24 november 2017, 07:53
Dat zou ook heeeeel goed kunnen wat jij omschrijft Brom  :)

Onderaan de streep gaan veren & luchtkamer gewoon samen en moet je niet zomaar gaan zitten rommelen  :-\
Experimenteren kán, maar dan met kleine stapjes per keer  8)
Titel: Re: Hyperpro
Bericht door: Brombeer op 24 november 2017, 10:24

Hier had ik overheen gelezen,

Ik zag ook dat de veren gelijk zijn maar een zijde een extra veertje en bus op de veer heeft.

Geeft jouw Haynes ook aan in welke poot die dubbelop veer zit..?

Meestal is een korte veer op een veer een vorm van de totaal karakteristiek progressief maken. Als we stellen dat een progressieve veer een grotere luchtkamer vraagt, kan dat dan verklaren waarom Honda een verschil in luchtkamer aanhoudt? De kleine luchtkamer bij de liniaire veer en de grotere bij de progressieve....? 


 ::)
Titel: Re: Hyperpro
Bericht door: PimW op 24 november 2017, 12:37
Ik had het gewoon opgezocht op de fiches bij motorcyclespareparts: https://www.motorcyclespareparts.eu/honda-parts/motorcycles/xl1000va-2008/f-9-1-front-fork-557496.aspx

Rechterpoot heeft een bus op de veer staan en onderop een extra veertje.
Titel: Re: Hyperpro
Bericht door: Brombeer op 24 november 2017, 14:30

Dat veertje (11) onderin de poot bij de Vara is de reboundveer bij totaal uitveren (als je ermee durft te springen, bijvoorbeeld  :D)

AT's en Alpjes hebben die ook gewoon (17), maar dan in elke poot ene.

Vaag dat in de linkerpoot van de Vara die reboundveer ontbreekt. Er zit daar wel een ander onderdeel (28) op die plek. Al zou die meer volume innemen (511ccm/114mm) dan verklaart dat logischerwijs wel waarom rechts meer olie heeft (538ccm) maar niet waarom rechts een kleinere luchtkamer (103mm). Zal ik me mattie Eddy es bellen, bij Honda Nederland..  :)

Op de fiche van de AT-poot zie je een korte veer (10) bovenop de liniaire, dat is de progressieve veer (bij mijn weten dan).