Transalpclub Forum

Techniek => Honda Africa Twin => Topic gestart door: Albert RD04 op 11 mei 2018, 15:34

Titel: zwaar schakelen
Bericht door: Albert RD04 op 11 mei 2018, 15:34
Mijn Africa Twin RD04 met 97.000 km schakelt de laatste tijd erg zwaar in de versnelling. Ook als ie z'n neutraal stand staat en ik trek de koppeling in en druk 'm dan voorzichtig in de 1 of 2e versnelling dan voel je'm over de tandwielen ratelen. Zijn dit de koppelingsplaten/koppelingsveren of de schakelbak? kettingspanning heb ik al aangepast en de koppelingskabel heb ik ook al afgesteld.
Titel: Re: zwaar schakelen
Bericht door: Oldtimer op 11 mei 2018, 15:44
Wss beide. Maar platen zeker
Titel: Re: zwaar schakelen
Bericht door: Brombeer op 11 mei 2018, 16:43
Mja.. nee.


Platen worden dunner en veren slapper en dan lijkt mij dat hij steeds makkelijker ontkoppelt. Op het laatst slipt dan de koppeling  :D

Ik zou zelf eerder denken aan de bak of de gebruikte olie. Versleten 'dogs' op de baktandwielen zorgen dat de versnellingen minder makkelijk in elkaar grijpen. De baktandwielen met het hoogste snelheidsverschil zijn 1 en 2.. dus die geven het eerst problemen.

Merk en type olie doen ook veel. Meestal alleen maar als de motor koud is en de olie nog dik. Ondanks ontkoppelen, blijven de frictieplaten onderling daardoor beetje plakken en dat schakelt ook beroerd. Maar, als de olie warm is, is dat meestal opgelost.

Titel: Re: zwaar schakelen
Bericht door: Albert RD04 op 11 mei 2018, 16:44
maar als het de platen zijn. moeten ze dan ook doorslippen, want ik heb het idee dat ze dat niet doen?
Titel: Re: zwaar schakelen
Bericht door: Albert RD04 op 11 mei 2018, 16:48
ik gebruik 10w40 motul olie. hij doet het ook wanneer de motor al goed warm is.
Titel: Re: zwaar schakelen
Bericht door: Waffie op 11 mei 2018, 16:49
maak de koppelingskabel aan beiden zijden los en voel of ze soepel door de buiten mantel gaat ?

en 2e

wat is de fysieke slijtage van je ketting en tandwielen
Titel: Re: zwaar schakelen
Bericht door: Albert RD04 op 16 mei 2018, 22:01
de koppelingskabel gaat goed door z'n mantel. ook de ketting en tandwielen zijn ook nog netjes en nog niet heel lang geleden vervangen. de spanning op de ketting is ook goed. denk dan toch dat de koppelingsplaten en veren aan de beurt zijn.