Transalpclub Forum

Algemeen => Over mijn (nieuwe) motor, mijzelf en/of waarom ik lid ben geworden => Topic gestart door: Trigger op 20 mei 2018, 12:20

Titel: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Trigger op 20 mei 2018, 12:20
De benodigde delen zijn grotendeels binnen, en met het ITT voor de deur hoop ik toch nog even snel mijn project af te kunnen maken.
Wat gaat er gebeuren:

Mijn Transalpje krijgt een nieuw kleurtje. Twee redenen: Ik vind de originele kappenset en kleurstelling wel 'klassiek', maar ook soms een beetje saai. Daartegenover staat dat ik weet dat deze kleurstelling steeds zeldzamer word, en dus moet ik die willen behouden. Nu dat mijn kappenset nog in hele nette staat is, lijkt het me wijs dat zo te houden. Ik heb dus een tweede set weten te regelen die de transformatie zullen ondergaan.

Het subject:

(https://tweakers.net/ext/f/Lg7wbsjL388f17nIARN6Wzus/full.jpg)
(https://tweakers.net/ext/f/u8eXxAsq0TuNEbKoEiT7t2Uw/full.jpg)

Welnu, qua 'off-road' capabiliteiten is er e.e.a. aangepast aan de Alp. Zo zitten PimW's verlaagde voetsteuntjes erop, een plaatstalen carterbak, verhoogd stuur, handkappen, progressieve achterveer, wegklapbaar schakelpedaal en over een weekje ook een set Mitas 'Dakar' bandjes: E-09 achter en E-10 voor. Meer dan dat ga ik nu niet ondernemen op technisch vlak, de rest moet maar uit de techniek van de berijder komen 8).

Maar het oog wil (in mijn geval) toch ook wat meer. Dit bakbeest zal met haar ~220kg nat nooit in de CRF categorie vallen, maar wellicht doet een kleurtje al heel veel, dus ik ga voor CRF "extreme red":

(https://tweakers.net/ext/f/XfdAzdCxLchGRlDSrpVSAu9t/full.jpg)


Ik heb dus:

Tank (via een clublid)

Kappenset:

(https://tweakers.net/ext/f/ssHp5tnFXe0GIs5FXy8ymIJN/full.jpg)

daar moeten nog wel wat kleine dingen aan gebeuren. Zo zit er een scheur in het neusje:

(https://tweakers.net/ext/f/kMx02zNvPJ34TDeaU0C8ni21/full.jpg)

Moet er aan de binnenkant nog wat rechtgezet worden bij de 'moertjes' in de kuip:

(https://tweakers.net/ext/f/4ZezQbIFyz0n5mmd4MP80TlO/full.jpg)

En zo ook een van de zijkappen:

(https://tweakers.net/ext/f/pkUE4G63ZQmyEmrzWAW4lu99/full.jpg)

Maar mocht ik van die moertjes tekort komen, of er overhoop toch ergens iets afbreken, heb ik nog reservekappen (ja, nog meer!) om hier delen uit te voorzien. De nokjes en dergelijke zijn voor deze set helemaal compleet, dus afgezien van die scheur hoeft er weinig gerepareerd of gelijmd te worden.



De stappen vanaf nu:

- Reparaties aan de delen uitvoeren
- Tankje ophalen bij clublid
- Alle delen goed opschuren en verf/lakvrij maken
- Een spuitcabine opzetten (ik heb een mooi schommelframe staan waar ik plastic aan kan hangen voor een improvo cabine)
- De juiste kleur verf kopen (ik ga niks laten mengen, ik zoek spuitbussen waarvan de kleur het best overeen komt) met hoogglans lak
- Het eigenlijke spuitwerk

en zodra droog:

- Alles op de Alp monteren.

Er komt nog wel een vervangende uitlaat op, maar dat gaat wellicht sowieso niet meer voor het ITT lukken.



Met welke vragen zit ik nog:

- Hoe de scheur het beste te repareren
- Wat te doen met het zwarte ruitje (op zich gaat rood en zwart goed samen, maar ik zou liever een dakar achtig frontje hebben)
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Grubeater op 20 mei 2018, 12:36
De kappen zijn van ABS plastic, dat kun je lijmen met MEK (http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/265140/How-to-ABS-Kuipreparatie-met-MEK-methylethylketon-.html). Genoeg clubleden die je voor gingen.

The Headless Horseman legt hier uit hoe je zelf een scherm maakt. (http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=14014.msg163090#msg163090) Je kunt ook een speciekuip gebruiken als het scherm toch niet doorzichtig hoeft te zijn.
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: dropken op 20 mei 2018, 13:17
Zorg voor de goede kunststofprimer  zo hecht de lak ook beter op de kappen
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: The Headless Horseman op 20 mei 2018, 13:33
De kappen zijn van ABS plastic, dat kun je lijmen met MEK (http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/265140/How-to-ABS-Kuipreparatie-met-MEK-methylethylketon-.html). Genoeg clubleden die je voor gingen.

Vzviw gaat dat op voor de zijkappen (wit kunststof), maar de neuskuip is van een ánder materiaal (grijs kunststof). Ik heb er ooit 1 succesvol gerepareerd met ordinaire PVC lijm  :)

Leuk project Trigger  8)
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Trigger op 20 mei 2018, 13:39
Iemand op een ander forum is al zo lief geweest mij te helpen met een kleur impressie:

Denk het blauw en wit nog even weg en de carterbak (als ik hem al aanpak) zou dan zwart worden.

(https://i.imgur.com/VFl8RAc.jpg)
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Drenth1964 op 20 mei 2018, 13:54
Ben benieuwd naar het eind resultaat.

Succes met klussen!!!

Groeten uit Drenthe
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: The Headless Horseman op 20 mei 2018, 13:58
Oei, dát doet zeer aan de ogen  ;D. Méér zwart (en blauw en wit) bij dat rood denk ik!
Wellicht heb ik nog wat bruikbare stickers liggen, moet ik effe zoeken!
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Trigger op 20 mei 2018, 14:01
Oei, dát doet zeer aan de ogen  ;D. Méér zwart (en blauw en wit) bij dat rood denk ik!
Wellicht heb ik nog wat bruikbare stickers liggen, moet ik effe zoeken!

Dit is een photoshop natuurlijk, en mat. Denk 'CRF Rood' in Hooglans, en dan zonder het wit en blauw, met alleen zwarte accenten (zoals op de handkappen, en eventueel stickers).

Ik heb al gevonden:

- primer voor metaal (voor de tank)
- plastic primer (voor de fairing delen)
- hoogglans lak (universeel)

Nu nog een kleurtje kiezen :). Van Motip is er heel weinig keus in kleuren (in ieder geval rood) maar dit merk:

https://www.nonpaints.com/nl/motip-dupli-aerosol-art-ral-kleur-in-spuitbus-zijdeglans-400ml

Ik denk dat RAL 3020 "verkeersrood" een heel eind in de goede richting komt van CRF Extreme Red. Wat jullie?
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: wietsehm op 20 mei 2018, 19:22
MEK werkt prima, maar minstens zo goed werkt een legoblokje opgelost in de aceton. Beide in een glazen potje, deksel goed dicht, nachtje laten staan en je hem perfecte Slurry; kun je mooi mee dichtsmeren / kleien / lassen of hoe je het noemen wilt.
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Trigger op 20 mei 2018, 21:06
Wat een harde (en wellicht onderbetaalde) Japanse arbeider er 25 jaar terug waarschijnlijk in een minuut op had zitten, kostte mij het beste deel van een uur om netjes te verwijderen. Maar met een hittepistool, een mesje en wat geduld komen we er wel.

Hiermee is het project in ieder geval officieel van start, de handen zijn vuil gemaakt C:-).

(https://tweakers.net/ext/f/TbzIQHXAxYrZ7yFjCyjpvAJM/full.jpg)

(https://tweakers.net/ext/f/KbPR3jaIwTTjQpqO6muVkYj0/full.jpg)
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Trigger op 20 mei 2018, 21:36
Three down, one to go:

(https://tweakers.net/ext/f/Gt4jJwJJl5jgH1wsThoIGgs4/full.jpg)

De panelen zijn uit verschillende jaartallen, dus de bestickering is anders, maar ook het materiaal waarvan de sticker is gemaakt verschilt enorm. Ze komende met verschillende mate van lastigheid van het paneel af, en sommigen laten een vervelende lijmlaag achter, maar dat kreeg ik met wat schuurpapier weg, dus dat komt wel zodra ze geschuurd en geprimed gaan worden.

Zodra het laatste paneel stickervrij is ga ik werken aan het lijmen van het neusje, en het terug/vastzetten van 2 of 3 missende schroefbusjes in het neusje en 1 zijpaneel, zodat ik straks alles goed vast kan schroeven.

Maandag maar eens verf bestellen!
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Simz op 20 mei 2018, 22:38
Leuk projectje! Succes
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: xrvtuur op 20 mei 2018, 22:56
Een tank spuiten moet dat niet met 2 componenten lak ivm het onvermijdelijjke knoeien met tanken. En denk je nog even aan masker als je onder schommelframe staat te spuiten want die verf dampen zijn echt slecht voor je gezondheid.
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Sandra op 20 mei 2018, 23:19
Ik zou achtef die dikke barst van het koplamp kuipje eerst een glasvezelmatje  lijmen......
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Sandra op 20 mei 2018, 23:29
Dan zit er op de plek van de barst in ieder geval geen beweging meer en kun je aan de buitenkant beter werken om het echt goed strak te krijgen. Met kunststof plamuur of opvullen met een legoblokje die je in een jampot hebt laten oplossen met een eetlepel aceton.
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Trigger op 21 mei 2018, 08:43
Een tank spuiten moet dat niet met 2 componenten lak ivm het onvermijdelijjke knoeien met tanken. En denk je nog even aan masker als je onder schommelframe staat te spuiten want die verf dampen zijn echt slecht voor je gezondheid.

Ik knoei niet vaak, maar soms toch een beetje... de bussen die ik op het oog heb zijn allemaal 1k lakken, maar wellicht dat het wijs is om de tank dan van een bus 2k lak te voorzien, gewoon voor de zekerheid. Zou ik dan kleurverschil krijgen als ik de panelen met (zelfde merk/type) 1k lak doe?

En, iemand op het Tweakers forum heeft een hele mooie foto gevonden van een Alp (met iets meer aanpassingen) met zo ongeveer precies de kleur waar ik voor ga:

(https://ic.tweakimg.net/camo/8a8189020feaf234152db1fab571819b13dbaa6b/?url=http%3A%2F%2Fwww.xrv.org.uk%2Fforums%2Fattachments%2Ftransalp%2F77361d1437254894-600-transalp-ebay-gumtree-thread-_86-3.jpg)

Ik was voornemens de carterbak zwart te doen maar dit kan ook natuurlijk!
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: dropken op 21 mei 2018, 11:03
Je kunt eerst een proefplaatje 1k lakken en aan de hand daarvan de 2k lak laten mengen. Maar als ik toch 2k lak liet maken spoot ik er alles mee veel sterker als die 1 k lak die snel krast en nooit zo mooi is als 2 k lak. En een gewoon wit stofmaskertje beschermt niet tegen lakgeurtjes je moet een koolstofmasker gebruiken. Kan het weten met mijn ervaring als spuiter en longpatient
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Steffie op 21 mei 2018, 18:58
Ik ben het geheel eens met dropken.
En niet omdat ik ook schadehersteller ben geweest en COPD heb. :)
2k lakken zijn gewoon veel slijtvaster en geven ook een veek hogere hoogglans als 1k.
Prepareer dat spul op de juiste wijze.
Reparatie zoals Sandra zegt en daarna opvullen met plamuur of glasvezelplamuur of lego.
Dan het hele spul eerst in de kunstofprimer en dan in de 2k high solid primer (laten) spuiten.
Flink schuren met waterproof 600 en daarna nogmaals met 800.
Probeer hierbij niet door de high solid primer heen te schuren.
Een mooi hulpmiddel is om een waasje zwarte 1k lak over die hs primer te spuiten net na het aanbrengen van de primer.
Zo kun je goed zien of je voldoende geschuurd hebt en waar er hoge of lage plekken zijn. Deukjes putjes stof.
Dan naar een autoschade bedrijf en vragen of zij het tussendoor voor je kunnen spuiten.
Dan kun je zelf uitzoeken welke kleur rood je wil.
Het spuiten van die hs primer zou ik door het zelfde bedrijf laten doen.
Het zal je iets meer kosten maar je zult er veel meer aan hebben als het geklungel en het resultaat van een spuitbus.
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Trigger op 21 mei 2018, 20:53
Ik ben het geheel eens met dropken.
En niet omdat ik ook schadehersteller ben geweest en COPD heb. :)
2k lakken zijn gewoon veel slijtvaster en geven ook een veek hogere hoogglans als 1k.
Prepareer dat spul op de juiste wijze.
Reparatie zoals Sandra zegt en daarna opvullen met plamuur of glasvezelplamuur of lego.
Dan het hele spul eerst in de kunstofprimer en dan in de 2k high solid primer (laten) spuiten.
Flink schuren met waterproof 600 en daarna nogmaals met 800.
Probeer hierbij niet door de high solid primer heen te schuren.
Een mooi hulpmiddel is om een waasje zwarte 1k lak over die hs primer te spuiten net na het aanbrengen van de primer.
Zo kun je goed zien of je voldoende geschuurd hebt en waar er hoge of lage plekken zijn. Deukjes putjes stof.
Dan naar een autoschade bedrijf en vragen of zij het tussendoor voor je kunnen spuiten.
Dan kun je zelf uitzoeken welke kleur rood je wil.
Het spuiten van die hs primer zou ik door het zelfde bedrijf laten doen.
Het zal je iets meer kosten maar je zult er veel meer aan hebben als het geklungel en het resultaat van een spuitbus.

Ik heb inderdaad besloten om voor 2K lak te gaan maar wil dit wel zelf spuiten, ik wil de kosten onder controle houden en aangezien dit een reserve kappenset is vergaat de wereld niet als het niet perfect is, ik wil het ook gewoon leren doen.

Update van vandaag:


Bij het verwijderen van de stickers hoorde ook de TCN Sticker die op het neusje zat, op het gedeelte waar normaal het ruitje komt (geen idee waarom je de sticker op die locatie zou moeten willen):

(https://tweakers.net/ext/f/UY0Epd3Oljbvf9IFHMHIWKgJ/full.jpg)

Maar als verrassing kwam er onder die sticker, een andere sticker tevoorschijn!

(https://tweakers.net/ext/f/5grU7IKkdnW5bLX189N3cFBo/full.jpg)

En oudere versie van de TCN Club sticker :) dit lid ging al een tijdje mee...

(https://tweakers.net/ext/f/LGIAeZzsumf5hhIsNkKHiSU8/full.jpg)

Ondertussen begonnen met het schuren van de delen:

(https://tweakers.net/ext/f/0RyY6pHvczcyNIVMQsxXMoyA/full.jpg)

(https://tweakers.net/ext/f/v7RrRGCx1jKB6BJF23fmiKh9/full.jpg)

Dit paneel heeft een verhaaltje te vertellen :). Je ziet aan de plamuurplek al dat de donor hier ook een keer mee op zijn plaat is gegaan. De beschadiging is echter niet 'door', want aan de achterkant is dit gedeelte intact. Bij nadere inspectie blijkt echter dat de klap toch gevolgen heeft gehad, ik heb helemaal gemist dat er een nok ontbreekt (onderkant tank) en de andere (bovenkant tank) is kromgeslagen, maar nog aanwezig. Dit zal ik dus ook met de gesmolten plastic methode moeten repareren. Ik heb nog 3 reservepanelen die te ver heen zijn, maar waar ik waarschijnlijk nog een goede nok vanaf kan krijgen. Dat betekent wel dat ik toch maar eens een dremel moet gaan kopen, die zal verder in dit project vast nog eens van pas komen.

(https://tweakers.net/ext/f/8CRYJaUF6nF2DbfbbWEZNySW/full.jpg)

(https://tweakers.net/ext/f/jZVmaPezDAyY887pUdN4nfFA/full.jpg)

En dan zit ik nog met een vraag:

Ik heb reeds twee panelen (zijkant tank en zijkant zadel) opgeschuurd met 240 korrel, maar na het afnemen van het schuurstof zijn ze nog steeds vrij 'glad'. Ik heb nog nooit plastic gespoten of bewerkt en heb geen idee hoe grof ik het moet voorschuren voordat ik de primer op kan aanbrengen. Wellicht kunnen jullie me daar wel bij helpen?
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: dropken op 21 mei 2018, 21:52
De  kunststofprimer ( dun laagje spuiten) hecht zo ook op het plastic als je te grof schuurt zie dit later terug in de laklaag of je moet de volgende primerlaag dikker lakken en dan heb je daar meer schuurwerk aan.
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: honda2x op 21 mei 2018, 22:05
2 k verf heb je ook in de spuit bus  aan de onderkant trek je een lipje weg  dan komt de verharder en de verf samen .
gescheiden compartiment .
 
dan goed schudden en spuiten wel opmaken wand je kunt het niets niet meer van bewaren .

zo een spuit busje geeft wel een mooier resultaat dan de gewone spuit busje heb gemerkt .

succes  :)

Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Steffie op 22 mei 2018, 09:44
Ik zou voor ik met primers aan de gang ga de boel eerst goed schuren met 600 waterproof en veel water.
Sponsje erbij en lange halen maken.
Probeer als eindresultaat één richting op te schuren.
Als je de spons goed uit wringt en het water met schuurstof van de delen af wrijft met de spons heb je een goed beeld van de staat van het oppervlak.
Even technisch geleuter: Spuiten bestaat voor 70% uit voorbewerken (schuren) 10% schoonmaken 10% ontvetten 5% stofvrij maken en 5% spuiten.
Sla nooit meer als 100 korrels over. Dus stel je schuurt plamuur droog met korrel 120, dan is de volgende stap maximaal 220 en daarna 320.
Korrel 340-360 droog is vergelijkbaar met 600 waterproof met gebruik van veel water.
Als je de primer netjes hebt uitgeschuurd met 600WP dan nog even na schuren met 800WP.
Resultaat is een spiegeltje en dit is wat je wil.
Met spuiten verberg je geen oneffenheden.
Stickerlijm kun je beter verwijderen met wasbenzine of lijmresten verwijderaar. HG heeft een busje maar is niet het zelfde als wat ik des tijds gebruikte. Die was een stuk agressiever.
Het is jammer dat je hier en daar al door de lak heen bent gegaan.
Nu is een vullende primer (High solid Primer) noodzakelijk.
Als de oude lak niet was door geschuurd kon men de 2k lak aanvullen met weekmaker.
Dan scheurt de nieuwe lak niet gelijk bij vervorming. Mischien voor een volgend project.
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Trigger op 25 mei 2018, 15:32
Over die aceton: bij de bouwmarkt verkopen ze blijkbaar 'Eco aceton vervanger'. Kan ik geen plastic in oplossen zeker?
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: jeroen emke op 25 mei 2018, 16:34
dit werk beter
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Trigger op 25 mei 2018, 18:25
Ik weet niet waar ik dat kan kopen maar ik heb nu wat stukjes in nagellak remover gedaan in een glazen potje en dat begint het plastic aan te vreten die ik heb goede hoop! Indien het niet werkt, ik moet morgen toch een verf handel opzoeken.
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Trigger op 25 mei 2018, 20:26
Ok, we zijn weer wat verder!

Ik had nog twee reserve-reserve kappen (om op te oefenen voor ik mijn donorkap aan stukken ging scheuren), deze waren (en nu zeker) te ver heen om nog te redden, dus daar haal ik de stukjes vanaf om de pasta te maken, en ik besloot ook eerst hier een nokje van te proberen te redden:

(https://tweakers.net/ext/f/So8LfOmpN6QNJ9okpIDqVRAD/full.jpg)

(https://tweakers.net/ext/f/BFGxI4fuCkpirhI9oa1YNS15/full.jpg)

Nu haal ik dit nokje van een tegengesteld paneel, dwz ik slijp een nokje van een linker (benzinekraan)paneel om een nokje te vervangen van een rechterpaneel (ventilatorzijde). Dat betekent dat het nokje de verkeerde kant op 'schuin' gemonteerd is en dat zal ik moeten remedieren met voldoende pasta en goed op zijn plek houden.

(https://tweakers.net/ext/f/7hMiv0p1GNRMMTJcJCQu2QyU/full.jpg)

Gezien dit feit, en het feit dat ik nog nooit een dremel gehanteerd heb (speciaal voor dit doel gekocht - Tip: Bezoek je lokale Action winkel - een Dremel voor 20 euro en een accessoirekit er bovenop voor 7 euro) ging het best aardig:

(https://tweakers.net/ext/f/zsTfWgJr74k9Sn1Gpv9x3FDB/full.jpg)

De weekmaker(s):

(https://tweakers.net/ext/f/YvCHpDLPlH6siN5E2umgPfr1/full.jpg)

En het preparaat:

(https://tweakers.net/ext/f/yUB49Vxe3yCpuIddDVul8WMq/full.jpg)

Omdat het slijpwerk nu gedaan is heb ik de panelen die in principe gewoon goed zijn maar verder geschuurd met korrel 320 en afgenomen met een vochtige doek:

(https://tweakers.net/ext/f/it36CBlYtgTD07i152R7T82D/full.jpg)

Ik heb het op gevoel gedaan, dwz met de vingertoppen controleren op het oppervlak glad en vrij van groefjes en dergelijke is, om de kans te verkleinen dat je straks plekken gaat zien als de primer erop gaat. Niet te hard en te grof, maar soms toch stevig moeten 'boenen' en nog stickerrestjes moeten verwijderen. Ik vind het nog steeds lastig om te bepalen hoe hard en veel ik nu moet schuren. Ik lees hierboven dat de primer toch wel zou 'pakken' dus ik moet het er maar op gokken.


Morgen maar eens een verfboer opzoeken in de stad die de juiste RAL kleur op voorraad heeft in 2K vorm. Het zou zomaar kunnen zijn dat ik alsnog voor een andere kleur ga natuurlijk, we zullen zien :). Ik vind het wel tof als de motor kleurt bij mijn helm en tas, en Honda rood is natuurlijk gewoon een gave kleur, al heeft Honda er door de jaren wel heel veel kleuren rood op nagehouden. De combinatie Zwart-Rood kan in ieder geval niet mis gaan/staan denk ik.
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Trigger op 25 mei 2018, 21:06
Ik zat er toch niet ver naast met mijn gok :).

Heb met een 'ral-finder' (die gebruik maakt van daglicht en een wit vel papier als referentie) de RAL kleur van mijn helm opgezocht zojuist:

(https://i.ebayimg.com/images/g/6vMAAOSw~7BanPTg/s-l500.jpg)

Uiteraard gebruik gemaakt van de echte helm en niet de afbeelding :P.

En die zegt ergens tussen RAL 3017 en RAL 3024. Traffic Red, de keuze die ik op het oog heb, doet RAL 3020. Nu alleen mijn tas nog checken, maar dat komt morgen, het is nu te donker en nat buiten.
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: dropken op 25 mei 2018, 21:07
je moet ervan uitgaan dat alle krasjes en gaatjes die je voelt je die na het lakken terug kunt zien in de laklaag dus spiegeltje glad is het motto
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Trigger op 26 mei 2018, 07:24
Nou, de aceton heeft het plastic zacht gemaakt, maar niet tot een smurrie doen smelten.
Dan toch maar dat DMK kopen, waar zou ik dat kunnen halen?
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Trigger op 26 mei 2018, 07:50
Man, dat spul is bijna nergens te krijgen! Ja een webshop in Friesland... daar rij ik ook niet even heen.

Is het geen optie om twee-componentenlijm te gebruiken? Het zijn maar een paar kleine reparaties: Scheur in het kuipje (er mist hier geen materiaal, het is gescheurd maar blijft netjes tegen elkaar zitten) en twee nokjes die verstevigd/gelijmd moeten worden.

De vraag is, kan ik daar nog primer en verf op spuiten daarna?
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: xrvtuur op 26 mei 2018, 08:25
Ik heb dit spul van bison gebruikt bij rd04 en dat werkte goed.

https://www.bison.nl/nl/product.2288
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Trigger op 26 mei 2018, 08:31
Mooi, dan ga ik dat zometeen halen. Geen tijd voor allerlei omwegen, ik wil beginnen met spuiten dus die kappen moeten af :).
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Kreidler op 26 mei 2018, 08:50
Aceton kun je kopen bij het Kruidvat ;)
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: xrvtuur op 26 mei 2018, 09:16
bison heeft wel 24 uur nodig om volledig uit te harden
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: jeroen emke op 26 mei 2018, 09:28
ONTVETTER/VERDUNNER VOOR BISON KIt kan je ook gebruiken is zit ook MEK in
en de nokken van de zij kap verschillen links en rechts
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Trigger op 26 mei 2018, 09:37
Aceton kan ik wel krijgen maar blijkt niet sterk genoeg om dit plastic op te lossen, alleen verzachten en dat is niet voldoende.
Dat Epoxy uit moet harden is niet zo'n probleem.

Ik ga vandaag dee boel lijmen en dan alvast beginnen met het primen van de kuipdelen die al 'klaar' zijn (spatborden en zadeldelen). Dan is morgen de Epoxy hard en kan ik beginnen met die te schuren en te primen.

@Jeroen: Ik heb gezien dat ze verschillen, maar ik heb niks anders om mee te werken. Ik neem de grove maat (qua hoogte en positie) van mijn eigen intacte rechter kuipdeel en dan maar hopen dat het straks goed zit :).


Helaas is de winkel die de spuitbussen op de juiste RAL kleur verkoopt vandaag dicht. Jammer, want ze zaten relatief dichtbij (Rotterdam). Nu kan ik of wachten tot maandag of een andere winkel in de (relatieve) buurt vinden, maar plastic primer kan ik gelukkig ook bij de Hornbach krijgen.
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: dropken op 26 mei 2018, 09:53
Ik heb ook altijd 2k lijm van bizon gebruikt en ging prima had ook een nokje zelf gedraaid uit nylon en die er op gelijmd zat muurvast en werkte prima waar een wil is is er weg gewoon uitproberen en goed passen voor dat je hem definitief vastlijmt. Wel goed vetvrij maken voor het lijmen.
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Trigger op 26 mei 2018, 14:24
De tank:

Ik heb Filler Primer gekocht speciaal voor op metaal. Moet ik dat ding kaalschuren tot op het metaal? Of is goed opruwen en de roestplekken wegschuren goed genoeg?
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: dropken op 26 mei 2018, 16:01
Net als op het plastic geld zo glad mogelijk alle krasjes deukjes die je voelt zie je in de laklaag terug. Roest wegschuren en de laklaag dood schuren. Dan de filler en als die droog is schuren met waterproof schuurpapier met genoeg water en regelmatig afsponsen spiegelglad maken dan is het resultaat er ook naar.
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Trigger op 26 mei 2018, 16:23
Ok, vanavond ga ik dan met 2k Bison Plastic lijm het paneel repareren, de neus lijmen, en de roest van de tank schuren met de staalborstel. De panelen kunnen dan uitharden, en morgen de panelen 'spiegeltjeglad' schuren met korrel 600.

Ik heb de juiste 3020 'traffic red' spuitbus in zijdeglas gevonden, dus daar ga ik morgen nog wat bussen van halen samen met 2k clearcoat lak. Ik heb wat instructievideo's gekeken over hoe en wat, en dan moet ik de panelen dus allemaal klaar hebben zodat ze achter elkaar primer, coat en lak kunnen krijgen. De tank doe ik even apart, dat heeft wat meer voeten in de aarde om het allemaal glad te prepareren.

Die 2k lak is waardeloos als je de bus eenmaal aanbreekt en niet op maakt dus dat probeer ik allemaal efficient te timen.

Er is een carbonlook uitlaat onderweg met e-keur en ik heb ook een carbon ruitje, in combinatie met zwarte clearcoat voor de keienvanger, zodat die strakjes mee kleurt met het zwart/rood schema.
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Trigger op 26 mei 2018, 21:26
Nou, het resultaat van vandaag.

De RAL 3020 verf die ik vond, is helaas na 1 bus al uitverkocht (bedankt Hornbach!). Gelukkig was ik nog niet begonnen met spuiten, want die klus wil ik vanwege de one-time-use 2K clearcoat lak die erop moet in 1 keer afronden zodra ik begin in de spuitcabine.
Het gaat nog een tijd duren voordat ze het weer hebben, dus ik moet weer op zoek naar een andere leverancier. Er zit nog een andere lakkenhandel in de buurt maar die voert Motip, en die voeren een heel eigen kleurcodesysteem dat niet overeenkomt met RAL, dus dan moet ik gaan gokken. Het staaltje RAL 3020 dat ik vandaag proef gespoten heb komt bijna 1 op 1 overeen met de kleur van mijn helm, dus die kleur moet het echt worden!

Enfin, bij het ontbreken aan verf ben ik maar aan de tank begonnen. Eerst die lelijke tankpad en stickers eraf gehaald en gepoetst:

(https://tweakers.net/ext/f/BpBSOWssefzV7AAolRsjyiHm/full.jpg)

Daarna vol goede moed begonnen die roestplekjes aan de onderste rand aan te pakken, want je wil het goed doen:

(https://tweakers.net/ext/f/vJZMf26e4cB1J8GHRZkfxu5g/full.jpg)

Om er vervolgens achter te komen dat de onderkant nog veel meer roest heeft >:(.
Fuck it, in de azijn ermee en morgen verder borstelen:

(https://tweakers.net/ext/f/5C6lU2hira7uMZklxkc1utJk/full.jpg)

Volgende klus, de 2K lijm voor de reparaties aangemaakt. Man, wat stinkt die zooi! Moest gewoon elders inademen en mijn adem inhouden (omdat ik te lam was mijn FFP3 masker erbij te pakken voor die paar minuten). Maar de breuk in het neusje hoeft gelukkig niet 'gezet' te worden en even openbuigen om de lijm ertussen te smeren was voldoende. Beetje afsmeren aan binnen en buitenzijde en het zal al snel goed vast:

(https://tweakers.net/ext/f/DeKI1t7k0PM6RncUuFKiWFcM/full.jpg)

(https://tweakers.net/ext/f/AxZksH0l7VLyX0lFmdhvhGFs/full.jpg)

En met diezelfde lijm heb ik ook het nokje vastgelijmd aan het tankpaneel:

(https://tweakers.net/ext/f/592aJYHqQckTb9o39kSMDAIn/full.jpg)

Het ziet er dan wel niet heel profi uit, maar vast is vast.

Op het andere tankpaneel, dat in principe nog helemaal structureel intact is, mist alleen 1 van de 2 busjes om het knipperlicht in vast te zetten. Gelukkig heb ik ook dat nog voorhanden in mijn slooppaneeltjes, en met enige aanmoediging van de dremel gaf hij zijn buit gauw prijs:

(https://tweakers.net/ext/f/wmmUJLLsifywEWpQRJQELas9/full.jpg)

Dotje lijm ertussen, en ook dit paneel is nu technisch af:

(https://tweakers.net/ext/f/FOsRTyLTfTn3iAmBqZDn7teH/full.jpg)

Dan rest alleen nog de afwerking van de voorbereiding. Alle plastics (behalve het neusje, die hard nog uit) zijn nu spiegeltjeglad geschuurd: eerst de naden en randen met 180, daarna 240 voor de kleine plekjes hier en daar en tot slot allemaal met de 600 korrel helemaal glad gemaakt. Daarna met warm water even afgewassen en aan de lucht laten drogen.

(https://tweakers.net/ext/f/zRcLTBp8WBe0IbB27n5neFOM/full.jpg)

Ik moet dus nu alleen de tank en de neus nog preppen, en laat ik de handkappen niet vergeten. Die zitten nu nog op de motor en komen helemaal op het laatst, als de rest al hangt te drogen. Klusje van niks en dan kunnen ze er dezelfde dag nog opnieuw op.

Genoeg actie voor vandaag ;D.
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: OM Frank op 27 mei 2018, 00:13
Gewoon een flesje aceton halen bij Etos of Kruidvat. Uit ervaring weet ik dat het hier prima mee gaat.

Zijn kleine flesjes van ( ik dacht) 100ml, maar dat is ruim voldoende.
Succes!
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: dropken op 27 mei 2018, 06:27
Laat de lak liever een nachtje over uitharden want je hebt geen droogcabine voor de delen weer te monteren.
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: tigger op 27 mei 2018, 17:47
RAL is een standaard, nu kan motip daar zijn eigen naam aangeven, maar als het nummer overeen komt moet het dezelfde kleur zijn.
Motip voert volgens hun website (https://www.motip.com/nl/producten/motip/industrie/industrial-lakken/ral-industrial-lak/) ral 3020 onder de naam "hoogglans verkeers rood".
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Trigger op 27 mei 2018, 18:25
RAL is een standaard, nu kan motip daar zijn eigen naam aangeven, maar als het nummer overeen komt moet het dezelfde kleur zijn.
Motip voert volgens hun website (https://www.motip.com/nl/producten/motip/industrie/industrial-lakken/ral-industrial-lak/) ral 3020 onder de naam "hoogglans verkeers rood".

Ok, maar bij de lakwinkel werden alle Motip bussen aangegeven met 5-cijferige codes, de rode serie altijd beginnend met een 4.
En die kon ik op internet nergens vinden/vergelijken.
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Steffie op 28 mei 2018, 10:43
Hi Trigger.

Die reparatie aan de binnenzijde is niet zo'n probleem wat lak betreft.
Daar zie je toch niets meer van na montage.
Over het aceton en Lego verhaal kan ik helaas niets bijdragen daar ik er geen ervaring mee heb.
Dat scheurtje zou ik echter anders behandelen.
Met de dremel het scheurtje iets bewerken in de vorm van er een V-vorm van te maken.
Dus de randjes iets afschuinen zodat er wat meer oppervlak voor de vulstof ontstaat en het materiaal iets opgeruwd is voor betere hechting.
Achterzijde verstevigen met een matje glasvezel en de scheur opvullen met glasvezel plamuur.
Netjes vlakschuren en eventueel een dun laagje 2k plamuur er over en weer netjes vlak schuren.
Dan het hele primer verhaal en spuiten.
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Steffie op 28 mei 2018, 10:57
Oh .. voor ik het vergeet.
Die handkappen vergen een andere aanpak.
Ten minste... als we over de standaard Honda handkappen praten.
Die zijn van vrij zacht kunststof en vervormen zeer makkelijk.
Wil je die een beetje knap houden dan ontkom je er niet aan om hier weekmaker aan de lak toe te voegen.
Een valpartij is wat anders maar de minste geringste vervorming zal standaard lak breken en dan komt het er in schilvers snel vanaf.
Die handkapjes hoef je als er verder geen beschadigingen aan en/of opzitten alleen maar te behandelen met wat Scotsbright.
Dat ziet er uit als veredelde pannenspons en is voor kunststof meer als genoeg.
Dan een waasje kunststofprimer en dan gelijk de lak met weekmaker.
Hier ontkom je echter denk ik niet aan een schade herstel bedrijf voor de juiste mix van lak en weekmaker.
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: TransAlpGhost op 28 mei 2018, 11:50
.
Achterzijde verstevigen met een matje glasvezel en de scheur opvullen met glasvezel plamuur.


Ook ik heb nog geen ervaring met de lego maar lego gebruik je juist omdat dit glas vezel verhaal makkelijk losbreekt bij een vervorming van de kuip en dat eb ik wel ervaren.


Ps : En ja idd als je een specialist bent of kent is er idd een harder voor polyester die wel wat  flexibel blijft... ook daar geen ervaring mee.
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Trigger op 28 mei 2018, 12:16
Ik gebruik niet de standaard handkappen: Er zitten een paar (minder buigzame, maar wel plastic) optisport kappen op van (ik geloof) nog geen twee tientjes. Dat risico neem ik wel :P.
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Trigger op 28 mei 2018, 16:06
De verf is besteld ;D 5x400ml 2K 'Verkehrsrot' RAL 3020 bussen, en omdat de verharder er al in zit hoef ik niet af te lakken.
Uiteraard wel primen en deze oplossing is iets minder benzinebestendig, maar een goedkopere en ook iets snellere optie.

Morgen komt het binnen, heb ik tot morgenmiddag om de tank te prepareren. Van het neusje heb ik de buitenzijde waar de scheur is gelijmd glad kunnen schuren, ik moet er alleen nog met korrel 600 overheen en dan is de neus ook klaar om verf te ontvangen.

De enige domper is dat de nieuwe uitlaat niet binnen zal zijn voor het ITT, maar met wat geluk en hard werken zijn de kappen dan misschien wel klaar :).
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: dropken op 28 mei 2018, 17:06
Haastige spoed is zelden goed neem rustig de tijd voor het lakken en bereid het goed voor zoals waar hang ik de gespote delen te drogen en pas op dat je geen zakkers spuit eerst een dun laagje daarna wat dikker en mooi vloeiend en geen moddervette laag want dan ben je geheid aan de beurt maar ook niet te dun fan krijg je sinaasappel effect. Laat de boel na het spuiten goed uitharden begin er niet te vroeg mee te werken krijg je spijt  van
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Trigger op 28 mei 2018, 20:27
Mwhah, het tankje heeft zoveel roest dat ik het er niet af krijg, zelfs niet met azijn en een staalborstel op een accumachine. Te diep, te veel. Ik heb het grootste gedeelte weggehaald en besloten dat ik de deuken en diepe krassen niet apart ga behandelen. Dit is mijn oefentankje, ik spuit hem gewoon met de verf die ik al heb en ga later wel op zoek naar een echt harde/goede tank.

Pluspunt is dat ik nu wat ervaring heb met het spuiten van zo'n tank, en met spuitbussen. Dat komt van past al ik straks de panelen ga doen en over een tijd een goede tank. De primer staat nu te drogen, 1 druipertje gemaakt door iets te dik te spuiten, maar overall best aardig resultaat:

(https://tweakers.net/ext/f/dfTpb6VevFZjfZJEQ5EEyvLm/full.jpg)
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Trigger op 28 mei 2018, 21:45
Ok, die ene spuitbus die ik had van "Maston" begon bij de 2e laag heel erg te poederen. Jammer, want nu is de toplaag gepoederd (en de bus leeg) dus ik ga er morgen even met een 1200 papiertje overheen en dan gewoon aflakken/spuiten met de 2K bussen die morgen binnen komen. Toch weer een leerpuntje erbij: Zorgen dat je geen poeder in je lak spuit. Kwestie van de wind eraf houden en dichterbij spuiten denk ik.

Maar dit is het resultaat van vandaag:

(https://tweakers.net/ext/f/jytDu5oEu0kETod7cOxnrTlx/full.jpg)
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: The Headless Horseman op 28 mei 2018, 22:28
De kleur is iig goed  8)
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Steffie op 29 mei 2018, 11:07
Hi Trigger.

Laat die tank nog even 1 of 2 dagen uitharden voor je gaat schuren.
Anders maakt het niet uit hoeveel water je gebruikt maar loopt je schuurpapier helemaal vol.
Zodra het papier vol loopt ga je juist krassen maken die je later weer terug gaat zien in de tank.
En schuur met 6 of liever 800WP.
Die roest had je kunnen behandelen met een roest omvormer.
Zou je alsnog kunnen doen.
Met een ezeltje op de boormachine de plaatsen waar de roest zit blank maken, omliggende verf glad uit schuren en de roest omvormer op de overgebleven roest smeren en uit laten harden en vlak schuren.
Dan weer wat primer over de roest omvormer en de uitgeschuurde lak spuiten en weer uitharden.
Dan de hele tank netjes glad schuren met 6 en 800wp en met de nieuwe verf af lakken.
Een spuitbus geeft een ronde straal tijdens het spuiten.
Daarom is het aan te raden om de verschillende lagen kruislinks te spuiten.
De eerste laag als een soort waas over de hele tank.
Deze hoeft maar even aan te drogen.
Dan de eerste volle laag. Niet te vol anders gaat de boel zakken.
Stel deze spuit je verticaal, dan na pak em beet een minuut of 10 de tweede volle laag horizontaal spuiten.
Dan de boel even goed bekijken op schrale plekken en of de onderliggende primer door de lak heen nog voor kleurverschil zorgt.
Indien nodig dan nog een laag en die dan diagonaal.
Hoe meer ik er over schrijf, hoe harder gaat het kriebelen.
Heb het altijd een prachtig beroep gevonden en krijg er spontaan weer zin in om een projectje te doen.
Toch zou ik voor een project als die van Trigger er voor kiezen om een bovenbeker en perslucht te gebruiken i.c.m. 2k lak die je dan zelf aan mengt met verharder en verdunner.
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Trigger op 29 mei 2018, 11:10
Zoals jij het nu beschrijft ga ik het ook doen, maar dan met een tank die helemaal mechanisch in orde is. Deze heeft een hoop butsen, en ik vond ook op de binnenzijde 2 kleine plekjes roest. Ik beschouw dit dus maar als oefenmateriaal, en ik heb er inderdaad een hoop punten van opgepikt. Dank voor de tips, aan iedereen trouwens :).
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Trigger op 30 mei 2018, 20:36
(https://tweakers.net/ext/f/yq3HEsIFYaZJE05l7aQ12NKZ/full.jpg)

(https://tweakers.net/ext/f/5mh9uFBnFavitP4EI9P5SfhY/full.jpg)

(https://tweakers.net/ext/f/kPGHaYRyicEtxOTTHzRrjHBh/full.jpg)

Het gaat nog niet helemaal lekker. Het FPP3 masker werkt voor geen zier, dus ik moet steeds naar buiten lopen voor frisse lucht om niet in te ademen in de cabine. Dat maakt dat ik te gehaast heb gewerkt en daardoor heb ik wat druipers hier en daar, ik moet dus nu extra lang wachten voor ik dat weg kan schuren.

De verf is een hele mooie volle tint, maar ook errug dun, dus ik ga heel veel lagen nodig hebben om het dekkend te krijgen.

Ik hoopte in ieder geval de zadeldelen en het spatbord voor af te hebben, die zijn makkelijk te monteren en dan zitten er in ieder geval al een paar stukken op voor het ITT morgen :).
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: jeroen emke op 30 mei 2018, 21:25
Uh als je mooi rood wil hebben eerst witte grondverf daarna geel /oranje dan rood
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Trigger op 30 mei 2018, 21:54
Uh als je mooi rood wil hebben eerst witte grondverf daarna geel /oranje dan rood

Ja, dank je. Dat ben ik dus in geen enkele how to tegengekomen en nu drogen alle panelen in verschillende kleuren op. Echt behoorlijk kut dit. Deze verf dekt ook in geen duizend lagen de reparaties in het plastic.
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Trigger op 30 mei 2018, 21:59
Ik vind het behoorlijk kut dat ik dit niet wist, valt dit nog te redden? Kan ik terug schuren, een witte basecoat gebruiken en dan opnieuw rood spuiten? Of moet alle rood er weer af? Letterlijk alles is een andere kleur rood: De zadelpanelen donkerrood, het neusje felrood, de tank hetzelfde maar dan mat (helemaal kut dat), het spatbord is paars-rood, en de tankdelen zijn bijna transparant waarbij je alle schuurdelen, plamuur en reparaties gewoon dwars door de verf ziet zitten.
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: dropken op 30 mei 2018, 22:08
Met wit eroverheen lakken geeft roze doorschijn. Dan moet je eerst zwart lakken. Maar als je de lak doodschuurt en dan gewoon met een bekerspuit gaat werken krijg je er beter effect dan met die spuitbussen dan krijg je dat poedereffect op de tank ook niet zo snel want dat heeft alles te maken met afstellen spuitpistool en manier van spuiten wat met een spuitbus een stuk moeilijker is. En ik zou de tank ook beter glad schuren en de deukjes wegplamuren. Iets meer aandacht en tijd geeft een beter resultaat. Net als Steffie jeuken mijn handen om het je voor te doen maar helaas dat mag ik niet meer.
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: xrvtuur op 30 mei 2018, 22:37
maar in limburg misschien nog code rood , dus dan ziet niemand al die verschillende tinten rood op jouw motor :P
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: jeroen emke op 30 mei 2018, 23:15
R334 en de primer heb ik gebruikt voor het Tamiya model van de AT
de primer is roze en RAl 3017 kom het dichts bij qua kleur
alles wat nu gespoten laten uit harden en op schuren
en dat masker wat je gebruikt is waardeloos je kan net zo goed zonder spuiten
https://www.nonpaints.com/nl/colad-wegwerp-spuitmasker-2-1-gratis
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: TransAlpGhost op 30 mei 2018, 23:15
Zonder te weten of dit het beste middel is werk ik graag met de alblastine spuitplamuur. Is een grijze basis laag.

Mogelijk zijn er betere versies voor plastic te krijgen.
Verder ben ik een prutsende spuit amateur en kan mijn motor alleen maar mooier worden  :o
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Trigger op 31 mei 2018, 07:40
Nou, na een nacht slapen voel ik me al een stuk beter :).

Kleurverschil is minder bij ochtend/daglicht maar nog wel aanwezig. De verfbussen staan er al dus een pistool is geen optie. Ik ga gewoon een grijze primer/basecoat regelen, want die kleur was de Primer van de tank ook, dan hou ik dat hetzelfde.

Na het ITT de boel opnieuw schuren en deze keer echt goed spuiten, gelukkig heb ik nog 3 van de 5 bussen over.
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Steffie op 31 mei 2018, 10:35
Hi Trigger.
Ik denk dat je, met alle delen nu in een bijna zelfde rode kleur, alles best in de zelfde kleur krijgt mits je bij het schuren van de delen niet door de nieuwe lak heen schuurt.
Niet te dik spuiten, rustig aan, laagjes opbouwen met genoeg droogtijd tussen door.
Dit is de reden waarom ik adviseerde om alles naar een schadeherstelbedrijf te brengen en in de 2k high solid voor je te laten spuiten.
Als dit spul goed is uitgehard schuurt het heel fijn en gemakkelijk met 600 en 800 en veel water.
Alle delen hebben dan ook de zelfde kleur als basis waardoor kleurverschil niet snel zal optreden.
De (te hoge) verdunning van de lak bij 2k spuitbussen zorgt er voor dat de dekking minder is als bij spuiten met perslucht.
Normaliter bij het spuiten van UNI kleuren was ik, buiten het waasje dat ik eerst aanbracht als zogenoemde piklaag, na 2 lagen verf klaar.
Uni kleuren zijn kleuren zonder metallic of mica die niet afgesloten behoeven te worden met blanke lak.
Eigenlijk dus wat je nu in die spuitbussen hebt, alleen mengde ik die zelf af met verharder en verdunner.
Dit dan in een bovenbeker die je op de gewenste breedte straal en doorvoersnelheid kan afstellen.
Klein proefstukje op wat afplakpapier en gaan met die banaan.
Volkswagen heeft of had een hele mooie UNI kleur rood.  Kleurcode was of is LY3D
Ik geloof dat de naam Tornado rood was.
Maar goed, dat misschien voor een volgend project.
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Trigger op 07 juni 2018, 20:48
Ik ga nu gewoon opnieuw schuren, daarna bepaalde delen zoals de tank doorschuren tot korrel 3000 en dan een gladde dekkende primer aanbrengen. Dan krijg ik overal dezelfde tint rood en een spiegelgladde finish, want de panelen zijn echt heel mooi glad opgedroogd.

Sneak preview van de kleurstelling met het nieuwe ruitje:

(https://tweakers.net/ext/f/sTVjuPtBIsILMdbGD9VY3JX5/full.jpg)
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Sandra op 07 juni 2018, 21:16
Na het primer spuiten, ook  de primer schuren met 1200 nat. Over de primer kun je een lichte zwarte waas nevelen, dan kun je goed zien of je alles al hebt gehad.
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: The Headless Horseman op 07 juni 2018, 22:00
WoW  :o, mooi ruitje  8)
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Trigger op 07 juni 2018, 22:01
WoW  :o, mooi ruitje  8)

Gaat leuk staan met de carbon uitlaat straks :).
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Trigger op 09 juni 2018, 20:22
(https://tweakers.net/ext/f/QYft3GW8zGDUXbN66DAD0kEh/full.jpg)

Kostte wat moeite, want deze is nog met een Hornbach bus gedaan (Maston lak - niet kopen, grote troep, goedkope bussen, poedert als de neten). Omdat het toch maar een carterbak was, 2 laagjes primer en daarna zo dik als mogelijk de metaallak eroverheen. Ben benieuwd na hoeveel tochtjes ik door de lak heen gebutst heb >:D.
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: dropken op 10 juni 2018, 00:52
Wat jij poederen noemt klopt niet in de lak zit geen poeder het ligt aan de Manier hoe je spuit je moet iets dikker en gelijkmatiger spuiten zodat de lak mooi kan vloeien. Kleurverschil na het spuiten duid erop de je teveel banen gelakt hebt die niet gelijkmatig Van dikte zijn daardoor krijg je kleurverschil op een deel van de laklaag die heeft Dan een verschillende dekking.
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Trigger op 10 juni 2018, 12:50
De foto's doen de kleur geen recht aan in verband met lichtinval, schaduw en dergelijke, maar alles is nu lekker egaal en vooral belangrijk: alles is dezelfde kleur :).

(https://tweakers.net/ext/f/O9L2qpsWccCRe1yWUkJMWnkG/full.jpg)

(https://tweakers.net/ext/f/vPqMWoSMHxWog3DCwOZ9ko8p/full.jpg)

(https://tweakers.net/ext/f/Eywk1hN2JdVJbLrlCuPalWr7/full.jpg)

En ik liep tegen een set bijpassende handschoenen aan, dus die heb ik maar opgepikt als kadootje:

(https://tweakers.net/ext/f/ODo3nL4p2CD4MjwwFb4z1PmC/full.jpg)
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Trigger op 10 juni 2018, 16:21
(https://tweakers.net/ext/f/P6HodyblI0335ZOkSJvN5tnJ/full.jpg)
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: ChrisvdSchoot op 10 juni 2018, 16:44
Fraaie kleur, gaat er nog blanke lak overheen?
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Trigger op 10 juni 2018, 18:11
Dank je :).

Aflakken hoeft hiermee niet meer. Het is 2-componentenlak die al een verharder heeft en benzinebestendig is (wanneer uitgehard).
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: dropken op 10 juni 2018, 19:24
Ja ziet er goed zit plak je nog stickers? Of laat je het zo. Over stickers wel blank lakken is aan te raden.
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Trigger op 10 juni 2018, 19:55
Ik ga wat zwart/wit stickers plakken met wat uitspraken, maar moet ik dan het hele paneel opnieuw lakken of alleen de sticker? Of het risico eigenlijk alleen de sticker verweert?

(https://tweakers.net/ext/f/AWDgzO24wxnnQ2lszZ35UP2r/full.jpg)
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: dropken op 10 juni 2018, 20:10
Het gaat erom dat de sticker er niet afgaat door rijwind opkruld etc. Maar zou Dan wel het hele paneel lakken Want anders krijg je op de randen dat poedereffect Van jou
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Trigger op 10 juni 2018, 20:17
Maar de stickers die eraf kwamen (van honda) hadden geen lak. Hoe zit dat dan?
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: honda2x op 10 juni 2018, 20:57
Respect je durft tenminste   ;)  als de laag die je gespoten hebt dik genoeg is ? kun na een week eerst alles rustig laten uit harden de rode verf weer schuren  met 800 of 1000 en dan polijsten  met commandant .

 Dan ben je dat  als ik me zo voorzichtig  uit mag drukken  :-*  dat sinaasappelhuidje  kwijt  dat vergt wel weer wat moet 

 maar wel doen ! voor dat de stickers erop gaan

succes  met de rest   groetjes Frits
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Trigger op 10 juni 2018, 21:18
Ik ga het er niet op gokken. Uit laten harden, stickers erop een gaan met dat ding.

Voor een eerste spuitjob ben ik tevreden.
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Trigger op 11 juni 2018, 12:57
Er zit was roest in de tank maar het is oppervlakkig, Ad zegt "niks aan doen voorlopig" dus vanavond is het zo ver.
Moest eerst nog even boutjes en 'rawl nuts' halen want die van mij zijn ver aan het desintegreren, dus dat werd een naked ritje:

(https://tweakers.net/ext/f/U7A8SRVoAOs07Un2wSu33JCb/full.jpg)

Best fijn, die schone lucht langs je helm, maar tering wat trekt dat aan je armen als ik alle 60pk's uitgooi >:D.
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Trigger op 11 juni 2018, 17:11
En dan komt het moment dat de kapjes eraf gaan...

(https://tweakers.net/ext/f/JWV6SYTiiALUp8M47HzgvU9f/full.jpg)

En dan is het ineens een hele kale Alp!

(https://tweakers.net/ext/f/NfhQxadSDOaVebbgZE9diFzp/full.jpg)

De tank was nog even hannesen, want ik had natuurlijk niet vooruitgedacht en het ding zat nog bijna vol. Ik heb met een klein beetje knoeien en een trechter de boel overgeheveld in een jerrycan (in stappen van 5 liter, want meer ging daar niet in) en 2x5 liter in de tank van onze toyota gemieterd, die had nog plek :).

Het resterende beetje, nog zo'n 5 liter, ging opnieuw in deze (nu weer lege) jerrycan, en daarmee was de oude tank leeg.
En dan staat ze er zo bij:

(https://tweakers.net/ext/f/AjwV7actJGoPkgzInP7xvdmj/full.jpg)

Ik heb bij Ad nieuwe boutjes en RAWL NUTS gehaald (wat een gave naam voor je product), maar de rubbers in de tank waren nog te redden. Voor de zekerheid even behandeld met een beetje Gummi pflege om ze lekker soepel te houden:

(https://tweakers.net/ext/f/8JAvBuRBorPsMGh5J5aIk2Ns/full.jpg)

En toen kon de nieuwe tank erop!

(https://tweakers.net/ext/f/4vcjgZfKHnZkrk7LkRsUAPRs/full.jpg)

Bij de montage van het voorspatbord was ik zo voorzichtig, maar helaas toch wat kleine krasjes in de lak gemaakt.
Natuurlijk komt ze van de eerstvolgende offroadrit helemaal gehavend terug, dus ik moet niet zeiken, maar als je er net zoveel tijd in gestoken hebt is het toch een beetje jammer :-[.

(https://tweakers.net/ext/f/DttYNeCCZLJ7IBHebhMGlguY/full.jpg)

Stukje bij stukje bouwen de boel weer op. Nou had ik toch weer gedonder met de oude panelen: de knippers wilden niet los... sowieso draaiden de busjes dol in de plastic pijpjes (jammer, maar valt nog te lijmen zodra ik nieuwe busjes heb) maar het koste me nog aardig wat WD40, zweet en tranen om de schroeven uit de busjes te krijgen. Eentje was zo verroest dat hij zelfs met de dremel niet los wilde, dus ik heb heel voorzichtig een hapje uit het plastic gedremeld en de hele oude bus eruit geschoven. Nieuwe bout op maat gedremeld en met een rubbertje in de nieuwe kap gezet, samen met het metalen roostertje (dat gelukkig wel meewerkte).

(https://tweakers.net/ext/f/VxaYCtBGQePotooBuDwoLdFI/full.jpg)

Het zijpaneel gaf natuurlijk weinig problemen, maar de bout van het zadel ging niet echt heel lekker het frame in. Die heeft waarschijnljik een nieuwe draad nodig, er staat binnenkort toch nog een bezoekje Ad op de planning zodra de uitlaat binnen is.

Les: Als je een ruit monteert, wacht dan nog even met de plastic paneeltjes achter de kuip, anders kun je er niet bij, en dan nog is het gehannes. Een van de bussen in de kuip zat toch niet lekker vast maar e.e.a. zich stevig vast dus ik laat het even zo.

(https://tweakers.net/ext/f/PoKnqgRIOGxeITjA9h6gYdsG/full.jpg)

En dan zijn we voor vandaag klaar :). Achterspatbord moet nog, maar dan moeten de knippers er ook af, en aangezien die toch vervangen moeten worden wacht ik daarmee tot de uitlaat er is, dan pakken we het allemaal in een keer mee.

(https://tweakers.net/ext/f/hHZiBDspXjsL0xTppxUxXKGu/full.jpg)

(https://tweakers.net/ext/f/eccPmJ3jGgeiaK87MrUB9Uw2/full.jpg)

De stickers moeten ook nog binnen komen (ergens eind van de week, begin volgende week verwacht ik) maar de eerste sticker is alvast een eerbetoon aan mijn technische steun en toeverlaat. Het is eigen een kentekenhoudersticker (3x woordwaarde) maar ik wilde niet over de transalpclub heen plakken ;).

(https://tweakers.net/ext/f/CroLum8kCN7YF5nHVex9ANuh/full.jpg)

Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: ChrisvdSchoot op 11 juni 2018, 17:27
Nou mooi rood is niet lelijk, knap werk hoor, zeker gezien de (beperkte) middelen die hebt gebruikt. En dan bedoel ik dat je geen spuitcabine hebt gebruikt etc etc. Voorlopig heb je een motor die weer fris & fruitig is. Ik benijd je want ik zit nog in de demontage fase (we gaan groen...project). Veel rijplezier en laat hem nog even zien als de bestickering is aangebracht.
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: dropken op 11 juni 2018, 19:14
Zo rood ziet hij er wel verrekte mooi uit. Veel plezier ermee maar dat zal wel goed komen.
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Trigger op 11 juni 2018, 19:29
Net al even een ritje gemaakt om de tank weer vol te gooien ;D.

Die Mitas banden rijden gewoon helemaal niet lekker op alles boven de 2 bar :o. Heb ze maar weer op 2,0/1,8 gezet.
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: The Headless Horseman op 11 juni 2018, 22:00
Hij’s mooi hoor  8) Ik dénk (vind ik dan hè) dat ik nog wel een leuke sticker voor je heb, voor op het ruitje  :)
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Trigger op 11 juni 2018, 22:02
Hij’s mooi hoor  8) Ik dénk (vind ik dan hè) dat ik nog wel een leuke sticker voor je heb, voor op het ruitje  :)

Stuur maar een foto :).
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Janno op 11 juni 2018, 22:15
Gave Transalp geworden.  Compliment Trigger!
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: The Headless Horseman op 11 juni 2018, 22:19
Je hebt mail Trigger  :)
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Steffie op 12 juni 2018, 11:35
Ziet er gaaf uit Trigger.
Gefeliciteerd met een zeer geslaagd project.

Steffie.
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Trigger op 12 juni 2018, 11:51
Dank voor alle toffe reacties :). Het geeft erg veel voldoening en ben er zo blij als een kind mee.
Ik zou het bijna jammer vinden haar straks weer door het terrein heen te jagen.

Nu wil ik nog wat details aanbrengen, maar dat word lastig. Een rooster voor de koplamp bijvoorbeeld, heb ik nergens, maar dan ook nergens kunnen vinden. Op zich begrijpelijk, want hoe ga je dit monteren? Maar dat zou ik dus graag willen. En dan nog wat standaard spul: er moeten mistlampjes/verschijners op de crash bars komen, en ik wil een mount aan de binnenzijde van de ruit maken voor mijn audiorecorder, en voor mijn telefoon (navi) zodat ze ook gelijk opgeladen worden. 12v socket heb ik al in de kuip zitten.

Ik zou ook mijn ronde plastic Hepco & Becker koffers willen vervangen voor iets rechthoekigs en van (zwart) metaal, maar daar is niet echt budget voor omdat het eigenljk ook niet nodig is, vind ik. Meer een hebbeding.
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Mama Africa op 12 juni 2018, 12:02
Erg mooi geworden Trigger! Wat een verschil met hoe ik je motor gistermiddag zag haha :P  ik kan me goed voorstellen dat een carbon uitlaat hem helemaal afmaakt.

Veel plezier ermee!
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Helikees op 12 juni 2018, 12:51
Volgens mij had je nog een Dakar-sticker van me tegoed!
En ik heb een koplamprooster voor dit model. Als ik zelf toch voor de KTM-achtige rallykuip ga...
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Brombeer op 12 juni 2018, 12:57

Ja gaaf ding geworden zo! Veel rij plezier..  :)


Nu wil ik nog wat details aanbrengen (..) Een rooster voor de koplamp bijvoorbeeld (..) hoe ga je dit monteren?

Even onafhankelijk van wat je daar monteert, als er geen bestaande bevestigingspunten in de buurt zijn, dan boor je gaten in je kuip en zet je het vast met de jou bekende Rawl Nuts met een rvs lenskop boutje. Heb ik ook gedaan op mijn AT.


Goed adres voor werkelijk elk type bout of moertje, ook in rvs, is bijvoorbeeld Patrick Saes (https://www.montagetechniek.nl/).
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Trigger op 12 juni 2018, 13:58
Volgens mij had je nog een Dakar-sticker van me tegoed!
En ik heb een koplamprooster voor dit model. Als ik zelf toch voor de KTM-achtige rallykuip ga...

Doe ff een foto van dat rooster aub! En welke kleur is die sticker?

Qua boutjes ben ik tot nu toe heel goed geholpen door Ad, die had verbazingwekkend veel liggen, maar ik hou die naam in gedachten Brombeer! Ik ben erg blij dat ik zwarte bouten kon krijgen, past goed bij de rest van de motor. Koplamprooster moet ook zwart zijn (of worden natuurlijk).
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Trigger op 12 juni 2018, 15:31
Ok, hier moet dus nog een lampie op komen:

(https://tweakers.net/ext/f/YK4nrJHgXzPKA0GFNzsn4kJZ/full.jpg)

Daar hoop ik niet de hoofdprijs voor te gaan moeten betalen, maar het moet ook geen meuk zijn die na 1 modderpoel kortsluiting maakt.
Ze komen op een apart schakelaartje en zijn vooral bedoeld omdat bij slechte(re) weersomstandigheden de Alp gewoon te weinig licht produceert. En groot licht is ook weer zo wat, ik wil niemand verblinden.

Nou, voor de cockpit moet ik nog wat uitvinden. Ik heb een audio recorder:

(https://www.deadcat.eu/82-large_default/master-sound-wsr-zoom-h2n.jpg)

En die moet op een plek gezet kunnen worden die:

1) redelijk uit de wind is (veel gebruiken een rugzak maar ik wil geen belemmeringen tijdens het rijden
2) redelijk beschermd tegen water is (ik ga er niet mee in de regen rijden maar een plas water of modder kan gebeuren)
3) vrij van trillingen (want dat hoor je allemaal in de opname terug)

Ik had dus bedacht dit in de binnenzijde van de ruit te doen:

(https://tweakers.net/ext/f/rXINXlCET7F4iKUdxXLqHOLZ/full.jpg)
(https://tweakers.net/ext/f/q9YxtxEXPPxSRF9hCiKNYMRZ/full.jpg)

Dus mijn voorlopige plan is om een soort bracket te maken en die te bekleden met dik foam, en de voorkant open te werken zodat scherm en opnameknop bereikbaar/zichtbaar blijven. Het foam vangt de trillingen op en ik kan hem vanaf het stuur aan en uit zetten.
Er zit overigens een schroef-mount optie aan de onderzijde maar dat heeft weinig zin die te gebruiken, dan geeft het nog steeds alle trillingen door immers (ik luister graag naar een goed tegenargument overigens).

Ik zou naast deze mount een mount kunnen maken voor mijn telefoon? Een soort klem of houder zodat mijn telefoon, indien gebruikt voor navigatie, ernaast gehangen kan worden. Ja, dat kan op het stuur maar dat heb ik geprobeerd en vind ik vervelend, nog meer poespas aan mijn stuur. Liever in die kuip, daar is hij immers voor.

Iemand een idee?

Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Waffie op 12 juni 2018, 17:31
 ;D
zwarte wielen..... dat maakt af  sven

enkel de velgen zwart maken
de wielen lijken dan zoveel groter
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Trigger op 12 juni 2018, 17:41
;D
zwarte wielen..... dat maakt af  sven

enkel de velgen zwart maken
de wielen lijken dan zoveel groter

En hoe doen we dat, beste Ad?
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Sandra op 12 juni 2018, 18:40
Er bestaat een rooster die qua afmeting past van: zundapp! Bel maar eens naar Massink in Steenderen. Die heeft jaren geleden een mannetje  met bus door heel europa laten rijden om alles van zundapp op te kopen bij fetsemakers.
Wel even zelf stangetjes aan de onderkant lassen. Via de onderkant v/d koplamp zou ik hem bevestigen. Ik heb zelf zo' n rooster gehad, Herbert heeft het weggegeven.  Voordat ik hem op de motor had bevestigd, had ik de transalp verkocht. Nu een NC750S
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Trigger op 13 juni 2018, 18:46
Mijn vrouw heeft onlangs de hele achtertuin verbouwd, en nu staan daar zoveel plantjes dat er niks meer bij kan. Dus wilde ze nu aan de voortuin beginnen, dwars in mijn 'route' vanaf mijn 'parkeerplek' naar het tuinhek toe.

Tja, dan zit er maar 1 ding op.

(https://tweakers.net/ext/f/9m84cALufguw7V1wS0E5qPdw/full.jpg)

(https://tweakers.net/ext/f/mpVuXAicdtk3rzLJgKsl9KX3/full.jpg)

Mijn eigen tuinhek en oprijlaan 8).

Er komt nog een gereedschapsbak aan de muur met compressortje, olie en andere zaken die ik veel gebruik. Daar gaat dan ook de hoes in als ik hem niet gebruik. Mettertijd word het draaihek vervangen door een dubbel verend klaphek zodat ik binnen en buiten kan rijden zonder af te stappen C:-).
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Trigger op 14 juni 2018, 15:54
Binnen ;D.

(https://tweakers.net/ext/f/p099wlAh2vZ8d1zKkuI4GbS0/full.jpg)

Gelijk maar even gemonteerd. Filmpje met geluid volgt nog :).
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Trigger op 14 juni 2018, 16:22
(https://tweakers.net/ext/f/xfEUge9B57BfbDHj45nIEcaR/full.jpg)
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Trigger op 14 juni 2018, 20:48
En hier alvast een snelle impressie:

https://youtu.be/Vxlns3DOBM0
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Sandra op 14 juni 2018, 21:57

Leuke sound, die knalletjes vind ik ook altijd heerlijk... :P
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Trigger op 15 juni 2018, 15:25
Met grote dank aan The Headless Horseman:

(https://tweakers.net/ext/f/muRFwMOUMB9PMeCJCj4L359j/full.jpg)
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: jagerb op 15 juni 2018, 17:47
Erg tof geworden!
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: The Headless Horseman op 15 juni 2018, 19:05
Graag gedaan  :) Staat ‘m goed 8)
Komt de kleur een beetje overeen?
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Trigger op 15 juni 2018, 19:17
Graag gedaan  :) Staat ‘m goed 8)
Komt de kleur een beetje overeen?

Overeen? Het is dezelfde kleur! Wat was de kans :D.
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Trigger op 15 juni 2018, 22:29
En nu een fatsoenlijke opname van de nieuwe uitlaat:

https://youtu.be/YP6Vl97LGOY
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Trigger op 16 juni 2018, 14:13
Eindelijk het spatbordje erop, en een nieuwe knipper omdat de oude verkoold was:

(https://tweakers.net/ext/f/ztcZ9jhCfPIlwFRWduARs1z6/full.jpg)
Titel: Re: Project: CRF-Alpje
Bericht door: Trigger op 04 november 2018, 08:14
En toen was het alweer tijd voor wat onderhoud:

- nieuwe (en dikkere) vorkolie met progressieve vering
- nieuwe balhoofdslagers
- nieuwe remschijf en blokken
- nieuwe pakking tussen de achterste cylinder
- winterbandjes erop (de Michelin Sirac's terug)
- luchtfilter uitgewassen en opnieuw ingevet

We kunnen er weer een flink aantal kilometers tegen in ieder geval. De rode kleurstelling bevalt me nog steeds érg goed.
Krijg ook van klanten en collega's veel complimenten op de looks, en op de absentie van enige vorm van gezond verstand omdat ik mij ook in de winter op dit apparaat begeef 8).


Het was een avontuurlijke dag... er stonden niet minder dan 4 Transalpjes te blinken bij Ad, allemaal in verschillende staat van onderhoud C:-). Er zijn ook flinke wat onderdelen doorheen gegaan tussen ons vier...
We werden geconfronteerd met technische uitdagingen: de luchtvoorziening faalde dus Ad moest aan de slag en ik heb mijn banden manueel van de velg gelicht, bouten die waarschijnlijk nog nooit los waren geweest, een balhoofdslager die enige 'overtuiging' nodig had dat het écht tijd was om te gaan, een luchtfilter dat serieus zand had gezien (dank aan Marco en de TCN500 :D), driemaal kleppen stellen (ze lagen toch open), met je blote vingers pakking smeren tussen een klepdeksel...