Transalpclub Forum

Techniek => Techniek Algemeen => Topic gestart door: SylAlp op 23 augustus 2018, 14:13

Titel: Verbindingsonderdelen: hoe heten ze?
Bericht door: SylAlp op 23 augustus 2018, 14:13
Hallo,

Weet iemand hoe het blauwe verbindingsonderdeeltje heet op de foto hieronder? Het rode ding links is volgens mij een scotch lock (klopt dat?) maar hoe het blauwe (rechts) heet weet ik niet en ik wil er graag een paar gaan kopen....

Titel: Re: Verbindingsonderdelen: hoe heten ze?
Bericht door: martijnal op 23 augustus 2018, 14:18
https://www.google.nl/search?q=ring+connector&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj17-P2k4PdAhVHJ1AKHQMzCN8Q_AUICigB&biw=1535&bih=726
Titel: Re: Verbindingsonderdelen: hoe heten ze?
Bericht door: Jeroen op 23 augustus 2018, 15:02
elke bouwmarkt heeft ze in t assortiment! Kijk even bij de automaterialen afdeling, of (bij de gamma) bij de tangen van Kinzo.
Titel: Re: Verbindingsonderdelen: hoe heten ze?
Bericht door: SylAlp op 23 augustus 2018, 15:09
Een ringconnector (of kabelschoen)!
Bedankt, martijnal en Jeroen!

Titel: Re: Verbindingsonderdelen: hoe heten ze?
Bericht door: Brombeer op 23 augustus 2018, 17:47

In de volksmond heten deze specifieke stekkertjes "amp stekkers".


Naast verschillende vormen (rond, echt, mannetje/vrouwtje enz.), komen ze in 2 typen: die waar je de draad in de stekker soldeert en degenen waar je de kabel met een tangetje samenknijpt (zgn. krimpen).


Just so you know..  ;)

Titel: Re: Verbindingsonderdelen: hoe heten ze?
Bericht door: SylAlp op 23 augustus 2018, 18:26
Dank je Brombeer, ik heb die amp stekkertjes (of kabelschoentjes) gekocht die je samen moet knijpen (met een krimtang, inderdaad, het is krimpen).

(en de 'scotch lock' vond ik als 'afzweigklemme'...aftapklem).
Titel: Re: Verbindingsonderdelen: hoe heten ze?
Bericht door: Brombeer op 23 augustus 2018, 20:00

Die Scotch-dingen moet je niet gebruiken/verwijder ze. Ze snijden door de isolatie van de kabels heen en daardoor zijn ze storings/corrosie gevoelig. Ook voor de kern van de kabel waar ze zijn toegepast.

Het is een cheap-ass automotive oplossing die door bepaalde bedrijven wordt gebruikt om snel een voeding of een massa af te tappen en zo rommel in je auto te bouwen. In auto's zijn dingen redelijk afgeschermd, maar op je motor zit alles midden in de elementen.


Loose them..  ;)