Transalpclub Forum
Techniek => Honda Africa Twin => Topic gestart door: RENO op 02 september 2018, 22:10
-
Vanaf 7k op de klok van mijn AT, begon ik bij 70 tot 90 km/h steeds meer een "hoppend" voorwiel te ervaren.
nu bij km-stand 15k en een voortijdig vernieuwde set banden verder, begint het me toch behoorlijk te irriteren.
Op naar Hyperpro Alphen, waar me duidelijk gedemonstreerd werd wat het probleem is: stick-slip op een bepaalde stand van de vork.
Het binnenwerk staat daar (en op ADV-rider site) bepaald niet bekend om de fijne passingen en materialen die toegepast zijn.
Oplossing zou worden:
progressieve veren erin, uitshimmen van de glijbussen, frictie vrije keerringen erin, andere olie en voor de zekerheid een paar vuilnis-sokken aantrekken.
Over 2 weken zijn de spullen binnen, a-shock doe ik er zelf onder frutten maar de poten breng ik in Alphen. Zodra ik test gereden heb, laat ik het hier weten wat de bevindingen zijn.
-
Succes
-
Reno
Had een tussentijdse olie wissel dit kun voorkomen? Rij jij veel offroad of meer op de weg?
Ik heb er zelf nu pas 6000 op zitten en ben niet de lichtste dus als ik dan op voorhand een oliewissel laat doen zo ik misschien dat probleem kunnen voorkomen. Maar er zijn hier ook mensen die er al meer dan 30k op hebben staan en die hebben nog geen problemen.
-
Dit probleem had ik bij een andere motor. Voor mij was het een kwestie van oliewisselen en goed schoonmaken. Vorkrubbers houden de boel goed schoon.
-
Nope! rij nooit naast het asfalt. Probleem is een materiaal kwaliteit gerelateerd probleem. Eerst maar weer eens naar de dealer voor een garantie-coulance regeling want pas 13k op de teller/ 2 jr en 4 maanden is dit wel erg snel een probleem geworden.....
-
Oh ja dat is wel rap!
-
Reno hoorde jij als je het voorwiel over een riggel oid rolde ook een tik uit het vooronder komen?
Kan je het hoppen iets nauwkeuriger omschrijven? Bij hoppen denk ik aan een dempingsprobleem en dat zie je terug komen in de slijtage patroon van de voorband. Mogelijk dat jij iets anders onder hoppen verstaat.
Naast het feit dat ik een tik hoor die ik stationair op de middenbok niet kan reproduceren vind ik de voorvork wat springerig en wil ik wat aan de demping gaan doen. Nu ik jou verhaal lees moet ik mogelijk rekening houden met iets anders.
Ik hoor graag van je. 21 september voor een beurt naar de dealer en die zou ik graag direct op het juiste spoor willen zetten.
-
@ V-Twin: U-got meel !
-
De Honda ori-shock is eruitgepeuterd (link-systeem los en a-wiel helemaal omhoog met een spanbandje, spanningsregelaar naast het frame hangen) en de HyperPro-Shock is er ingezet. Morgen proefritje naar de zaak maken. Ik hoop dat Honda garantie coulance levert (via BenJan motoren) en een set nieuwe voorpoten levert, dan kunnen die direct getweakt worden door HyperPro.
Hoop morgen meer te horen....... ::)
-
I'll keep my fingers crossed
-
beide poten slijtplekken in de binnenkant op de plek van de onderste kroonplaat
speling op de glijbussen
diepe krassen op het te zachte chroom van de binnenpoot
(http://i66.tinypic.com/2sanp01.jpg)
(http://i67.tinypic.com/25q3pll.jpg)
maar de modificatie door Bas van HyperPro Alphen a/d Rijn hebben er voor gezorgd dat de CRF stuurt als een mes, alleen hoelang dat goed blijft gaan zijn de twijfels over uitgesproken, eerst maar eens de Honda dealer zijn werk laten doen a.d.h.v. verstrekte pic's, to be continued.....
-
Reno nog iets verder gekomen met de Honda dealer?
-
Vandaag bij de dealer langsgereden, hij heeft de aandacht van Honda, maar nog geen uitsluitsel wat ze gaan doen.
-
Wat heeft Bas precies gedaan?
-
Materiaal:
Hyper-pro voorvorkveren + olie uit de "street-BOX" (BOX-set die ook de a-schokbreker bevat)
Low friction keerringen
stalen vul-strips (voelermaatjes materiaal) in de groeven van de glijbussen om deze beter te laten "dragen" in de buitenpoten
neopreen sokken met ty-wraps om vuil buiten te houden
Werkzaamheden:
het polijsten van de groeven uit de stalen binnenpoten
reinigen buitenpoten
pas maken glijbussen (met passen en meten, wordt....)
plaatsen keerringen en vullen van olie in de poten, testen en voorinstelling van de reboundschroeven
Nadat ik de poten weer terug gemonteerd had, heeft Bas de voor en achterzijde getest op reactie en e.e.a. getuned (iets meer rebound voor)
De terug-rit naar huis was een verademing, eindelijk geen "hopping front" gevoel meer in de pols!
p.s. nog géén nieuws vanuit het Honda-kamp......
-
Maar,
Zetten ze nu die clampbolts van de onderste kroonplaat nu nog steeds met die 256Nm vast? Want dat was toch een verdachte van de vroegtijdige slijtage van binnen- en buitenpoten?
Brom
-
gewoon slechte materialen/harding/coating >:(
-
Ik ga een afspraak maken met Bas, mijn hyperprovering moet na 2 jaar en 80K wel weer eens gereviseerd worden. Kan ie mooi naar de voorvork kijken
-
Ik ga een afspraak maken met Bas, mijn hyperprovering moet na 2 jaar en 80K wel weer eens gereviseerd worden. Kan ie mooi naar de voorvork kijken
Als je dan toch in de buurt bent, kom je ff een bakkie doen ;)
-
Aan de Foreestlaan? Ik laat wel weten wanneer ik ga.
-
https://advrider.com/f/threads/another-crf1000l-fork-thread-reg-vs-adv-sport-forks.1346588/page-2#post-36730364
-
De volgende stap in een Honda-waardig product is gezet !
Voila ! hier de nieuwe uitvoering voorvorkpoten, onder coulance, wel de arbeid, olie enz. zelf betalen.
Nu maar hopen dat deze langer meegaan......
Binnenkort bij Bas (HyperPro) de boel maar eens fijntjes laten monteren.
(http://i66.tinypic.com/2mdp6yu.jpg)
-
Reno dat is een hoop werk.
Ik heb bij die van mij nog fork stiction gemerkt.
Als ik deze video bekijk van Dave Moss snap ik wel een beetje waarom Honda terug houdend is.
Volgens dat filmpje. Heeft het ook te maken met onderhoud.
https://youtu.be/qK6_7oTF_bI
-
Wat hebben ze dan onder coulance vernieuwd aan die poten?
-
Alleen materiaal geleverd, olie en veren zet Bas wel over van de oude vorkpoten
-
Welk materiaal? Keerringen en bussen? Of nieuwe binnenpoten (zoals bij mij)?
-
zo te zien op de foto hier boven een binnen en een buitenpoot
-
geleverd zijn de bi-bu poten, keeringen en glijbussen van het 2018 standaard model
-
Verdorie, ik kreeg alleen binnenpoten en de keerringen. Is ook al anderhalf jaar geleden. Sindsdien geen problemen overigens
-
euhhhh...krijgen? ik heb ooit voor kwaliteit betaald ! en die is nu dan eindelijk afgeleverd... Grap kost me uiteindelijk 2 x €150,-- aan arbeid e.d. voor HyperPro
-
Koopje, ik heb aan elke GS meer uit moeten geven om `m goed te krijgen ;-)
-
Reno moet je de oude poten terug sturen of mag je ze houden?
Het gaat misschien wat ver maar anders zou je een metallurgische onderzoek kunnen overwegen. Als daar uit blijkt dat het product niet voldoet aan de specs dan kun je je beroepen op het consumentenrecht m.b.t. verwachte levensduur. Het zou dan zo kunnen zijn dat Honda alle kosten aan jouw moet vergoeden. Als je een rechtsbijstand verzekering hebt zou je die ook kunnen raad plegen.
Hoe er wel rekening mee dat het onderhoud door een dealer moet zijn uitgevoerd en dat er geen modificaties plaats hebben hebben gevonden die van invloed kunnen zijn.