Transalpclub Forum

Algemeen => Over mijn (nieuwe) motor, mijzelf en/of waarom ik lid ben geworden => Topic gestart door: Albert Oosting op 31 oktober 2018, 14:39

Titel: Africa twin RD04 2.0
Bericht door: Albert Oosting op 31 oktober 2018, 14:39
Yes! ik rij weer een AT. Na enkele jaren met een KTM 620 Adventure te hebben gespeeld, was ik toch echt weer toe aan een Africa Twin. Het blok en de betrouwbare techniek zijn een verademing ten opzichte van de KTM.

Wel wist ik dat ik de vering en gewichtsverdeling van de KTM zou gaan missen. Maar na enig speurwerk online wist ik de oplossing.

OMBOUWEN DIE MACHINE!

De basis: Een Engelse RD04 van 1990/91, in 1993 met nul km in Duitland voor het eerst aangemeld. De eerste vijf jaar van de ene broer, de 20 jaar daarna van de andere broer. Volledige boekhouding erbij, vanaf de orderbon en aanbetaling in DM aan toe. Een veel te vertroetelde motor, met net aan 18000 mile op te teller.

Titel: Re: Africa twin RD04 2.0
Bericht door: Albert Oosting op 31 oktober 2018, 14:43
Een prachtige machine. Maar ik heb hem omgebouwd naar mijn wensen.



Titel: Re: Africa twin RD04 2.0
Bericht door: Albert Oosting op 31 oktober 2018, 14:47
lijst met aanpassingen en werkzaamheden:

 
Na een vakantie naar Tsjechië is sbj een mijlenstand van 21402 de Honda omgebouwd naar een Boano Rally en is de nieuwe KOSO teller in gebruik genomen. De totaalstand van de KOSO teller is ingesteld op 34443.2 kilometer. Vanaf deze stand wordt de totale afstand in kilometers verder bijgehouden.
Uitgevoerde werkzaamheden bij deze kilometerstand:
•   Frame gepoedercoat (wit)
•   Zijpanelen van motorblok gespoten met Motip in originele kleur. Nieuwe pakkingen en keerringen geplaatst.
•   Nieuwe krukas afdekbout geplaatst
•   Klepdeksels nieuw gespoten (VHT paint)
•   Volledige motorservice uitgevoerd
   Oliewissel + oliefilter vernieuwd
   Kleppen gesteld
   Bougies gewisseld (iridium)
   Nieuwe uitlaatpakkingen tussen kop en uitlaat
   Koelvloeistof gewisseld
   Nieuwe temperatuur sensor (KOSO)
   Benzineslangen en benzinefilter gewisseld
   Carburateurs ultrasoon gereinigd en gesynchroniseerd
   Slangen en verbindingsrubbers gecontroleerd (geen bijzonderheden, alles bijzonder netjes)
•   Accu vernieuwd (lithium)
•   Arrow rally replica demper gemonteerd
•   Twinair schuimfilter kit gemonteerd
•   KTM 640 adventure 2006 model voorvork geplaatst.
   Voorvork heeft volledige service beurt gehad en is aangepast aan gewicht door Van Laar suspension. (veren van 950 adventure R)
   Balhoofdpen vervangen voor een plug en play variant van Rugged Roads. (geplaatst door Dondorf Beilen, bekent met aanpassen balhoofden etc voor racemotoren)
   T-stuk goud gepoedercoat
   Topklamp zwart gepoedercoat
•   Haan Wheels voorwiel gemonteerd
•   Achterwiel omgespaakt naar 18 inch door Haan Wheels
•   Nitron schokdemper geplaatst. (hydrolyse preload, compressie en rebound verstelbaar, 15mm langer als origineel + 12 mm vrij verstelbaar)
•   Zijstandaard 8 cm verlengd
•   Boano Ivan Replica Kit gemonteerd
   Nieuwe tank (polyester)  Tank is geleverd met een lek in de rechter helft, is gerepareerd
   Nieuwe zijpanelen (polyester)
   Nieuwe voorkuip (polyester)
   Nieuwe cockpit (carbon)
   Nieuwe bashplate (carbon)
   Nieuw “kontje”
   Nieuw subframe achter
   Led achterlicht en kentekenplaat verlichting
   Nieuw subframe voorkant
   Dubbele Ledlamp voorkant (1 lamp bij dimlicht, 2 lampen bij groot licht dmv 2x 1 richting diode)
   Nieuw zadel
   Polyester delen gespoten door Poepe autoschade herstel
   Stickerset geplaatst door De Rappe bestickering Assen
•   Stuurverhoging  5 cm  Rox Risers 28 mm
•   28 mm stuur (Renthal RC High fatbar Gold)
•   KOSO RX-2N cockpit unit. (totale km stand ingesteld op 34443.2 km)
•   Domino 714 handvatten
•   R Tech FLX aluminium handkappen met verstelbaar aluminium bevestigingskit
•   Nieuwe staal omvlochten remslang (zwart met gouden aansluitingen)
•   Nieuwe stelschroef rempomp voor
•   Nieuwe remblokken, glijpinnen, klemplaatjes
•   Remklauw voor zwart gespoten met motip remschoen verf
•   Remvloeistof vervangen
•   Remhendel vervangen voor 2 vinger variant
•   Motomaster 320 mm flame remschijf
•   Motomaster 320 brake bracket (zwart)
•   Sw-motech verstelbare voetsteunen
•   Klapspiegels gemonteerd
•   Toxx led knipperlichten met lastonafhankelijk relais gemonteerd
•   Dyno stage 3 tuningkit gemonteerd en afgesteld door Nolen Motors. (Dyno testbank)
•   


Titel: Re: Africa twin RD04 2.0
Bericht door: Albert Oosting op 31 oktober 2018, 15:07
Inmiddels heb ik wat km's gereden met de nieuwe set-up.

De motor loopt geweldig, maar de versnellingsbak hapert soms. Met name de vijfde versnelling kiezen gaat soms pas bij de 2e keer, en terugschakelen bij lage snelheid vraagt ook extra aandacht. Bekent probleem??

-  Door de afslankkuur is de AT veel speelser. Op het achterwiel is in de eerste versnelling geen probleem meer en bij opschakelen
    naar de 2e blijft het voorwiel dan ook mooi in de lucht. Niet nuttig, wel erg leuk. ;)
-  Doordat het zadel deels doorloopt over de tank gaat het insturen offroad een stuk makkelijker.
-  Door de extra bodemvrijheid zijn obstakels makkelijker te nemen.
-  Het stuur geeft minder trillingen door
-  de stepjes geven meer trillingen door
-  Het verbruik is behoorlijk gedaald. van 1-13 naar zo'n 1-17

De achterschokdemper is geleverd met een te harde veer voor deze motor. Ik verwacht dat de fabrikant het gewicht van een originele AT heeft aangehouden, wat niet past bij de huidige set-up. Het is een prachtig product met een geweldige afwerking en een groot stelbereik. Ik verwacht dan ook dat ik na het wisselen van de veer de perfecte set-up kan vinden in verschillende situaties.

In zal hier foto's plaatsen van komende ritten en avonturen en bijhouden wat ik aan onderhoud en/of werkzaamheden doe om de motor gaande te houden. nog eens 25 jaar misschien??

Titel: Re: Africa twin RD04 2.0
Bericht door: Albert Oosting op 31 oktober 2018, 15:16
Donderdag een KNMV offroad training gevolgd.

Zaterdag voor mijn eigen bedrijf een groepje gegidst.
Titel: Re: Africa twin RD04 2.0
Bericht door: Shenkie op 31 oktober 2018, 15:36
Wat een gaaf ding heey!!  :o

Titel: Re: Africa twin RD04 2.0
Bericht door: Albert Oosting op 31 oktober 2018, 15:43
Wat een gaaf ding heey!!  :o

Dank je!  :D
Titel: Re: Africa twin RD04 2.0
Bericht door: Grubeater op 31 oktober 2018, 15:47
Ziet er erg gaaf uit. 8)
Ik hoop dat je nog foto's hebt van de ombouw, dat is altijd interessant om te zien.
Titel: Re: Africa twin RD04 2.0
Bericht door: Albert Oosting op 31 oktober 2018, 15:49
Ziet er erg gaaf uit. 8)
Ik hoop dat je nog foto's hebt van de ombouw, dat is altijd interessant om te zien.

Ja. Daar heb ik nog wel foto's van. Ik zal ze met jullie delen.
Titel: Re: Africa twin RD04 2.0
Bericht door: Brombeer op 31 oktober 2018, 16:39

Poehee, Albert! Dat is ook geen half werk! Erg mooi... :)

Mijn Boano kuip is in de maak. Ik ga ook iets aparts doen, maar ik neem gewoon de originele RD07 kuip, carbon uit één stuk. De achterpanelen worden dan hun 2x 4,5L tanks.

Een 640-usd is bij mij ook één van de opties, inderdaad met een SM-remschijf om het verlies van de andere te compenseren. Maar ik wil per-sé dat lage spatbord houden en dat wordt dan weer een dingetje om netjes te krijgen.

Ik wel wat vragen aan je:

Welk kleurnummer van Motip zijn de motordeksels?
Welk schuimfilter heb, is dat plug&play aftermarket?

En, hoe rijdt de combo van offset enduro-stuurklemmen en veel rechter enduro stuur? Ik heb bij mij nu de kroonplaten van een XR650 met het Renthal Dakarstuur al veel meer naar voren. Maar als ik daarbij mijn Renthal Twinwall erop pas dan wordt ik zowat over de tank heen getrokken, zover staat het naar voren t.o.v. origineel. Geen last van..? Omdat AT's al erg kopzwaar zijn en je op die manier nog meer (lichaams-)gewicht naar voren brengt?


Ik ben ook wel erg benieuwd naar project-foto's..


Brom
Titel: Re: Africa twin RD04 2.0
Bericht door: Albert Oosting op 31 oktober 2018, 18:58
Poehee, Albert! Dat is ook geen half werk! Erg mooi... :)
            Dank je. Er zitten idd vele uren werk in. ;)

Mijn Boano kuip is in de maak. Ik ga ook iets aparts doen, maar ik neem gewoon de originele RD07 kuip, carbon uit één stuk. De achterpanelen worden dan hun 2x 4,5L tanks.
           Dan heb je een behoorlijke voorraad brandstof! heb je een reis in de planning die dat vereist?


Een 640-usd is bij mij ook één van de opties, inderdaad met een SM-remschijf om het verlies van de andere te compenseren. Maar ik wil per-sé dat lage spatbord houden en dat wordt dan weer een dingetje om netjes te krijgen.
          De 640 adventure van 2006, europees model heeft van zichzelf een 320mm remschijf. De R variant heeft 2x een 280 of 300
          mm remschijf. Eigenlijk gelijk aan die van de 950 adventure. De vorken met een enkele schijf worden in duitsland geregeld
          aangeboden, en het 320mm remsysteem kan op alle 48mm usd voorvorken met enkele remschijf.  Let op met een 4 zuiger
          remklauw van een supermotard. Die passen niet met een 21inch spaakwiel.

Ik wel wat vragen aan je:

Welk kleurnummer van Motip zijn de motordeksels?
            Ga ik voor je uitzoeken. ;)
Welk schuimfilter heb, is dat plug&play aftermarket?
           Ik heb een schuimfilterkit van twin-air. Besteld bij Boano, specifiek voor de RD04. Misschien hebben ze ook een kit voor de
           RD07

En, hoe rijdt de combo van offset enduro-stuurklemmen en veel rechter enduro stuur? Ik heb bij mij nu de kroonplaten van een XR650 met het Renthal Dakarstuur al veel meer naar voren. Maar als ik daarbij mijn Renthal Twinwall erop pas dan wordt ik zowat over de tank heen getrokken, zover staat het naar voren t.o.v. origineel. Geen last van..? Omdat AT's al erg kopzwaar zijn en je op die manier nog meer (lichaams-)gewicht naar voren brengt?
        Bij mij werkt de combo zeer goed in samenwerking met de 640 adventure top kroonplaat. Misschien is de offset daarvan anders
        dan bij een enduro. De Rox risers zijn volledig vrij instelbaar omdat ze kunnen draaien in de bevestiging. Een foto van de setup
        is bijgevoegd.


Ik ben ook wel erg benieuwd naar project-foto's..


Brom
Titel: Re: Africa twin RD04 2.0
Bericht door: Albert Oosting op 31 oktober 2018, 19:05
De foto's van de verbouwing.

Eerst maar een goede motorheftafel gekocht. Had geen zin om de hele tijd op de knieën te moeten zitten. Kan ik ook helemaal niet... ;)
Titel: Re: Africa twin RD04 2.0
Bericht door: Albert Oosting op 31 oktober 2018, 19:10
Steeds als er onderdelen binnenkwamen was het feest! Dit was de levering van Rugged Roads uit Engeland.
Titel: Re: Africa twin RD04 2.0
Bericht door: Albert Oosting op 31 oktober 2018, 19:18
Na vier maanden wachten, 6-8 weken was beloofd, leverde Boano dan eindelijk de kit. Het was wel heel erg netjes verpakt.

veel foto's van uitpakken heb ik helaas niet.

Titel: Re: Africa twin RD04 2.0
Bericht door: Albert Oosting op 31 oktober 2018, 19:36
Demonteren. Alle slangen en kabels krijgen een kleurcodering met ty-wraps en alles is op de foto gezet. Hiermee kon ik bij het opbouwen de juiste routing van het geheel weer herleiden.
Titel: Re: Africa twin RD04 2.0
Bericht door: Albert Oosting op 31 oktober 2018, 19:43
motorblok uit het frame. is een bijzonder klusje. Er zit behoorlijk gewicht in het blok en het moet er met een rare draai uit. Bij de RD04 helpt het om de klepdeksels te verwijderen.

Met het blok eruit kon ik eenvoudig bij de zij deksels van het blok en de klepdeksels waren natuurlijk ook goed toegankelijk. goed moment om ze opnieuw in de lak te zetten.

lak verwijderen door middel van een goedje uit een spuitbus. Werkte top! Motip voor de zijpanelen, VHT paint voor de klepdeksels.
Titel: Re: Africa twin RD04 2.0
Bericht door: Albert Oosting op 31 oktober 2018, 19:48
Het Frame is terug van poedercoaten en ook de voorvork clamps zijn gecoat. De achterbrug, het link systeem en het balhoofd hebben nieuwe lagers gekregen. Het link systeem ook een nieuwe laklaag. Tijd om weer te beginnen met opbouwen.
Titel: Re: Africa twin RD04 2.0
Bericht door: Janno op 31 oktober 2018, 19:49
Gave motor is dat. Complimenten daarvoor!

mvg, Jan
Titel: Re: Africa twin RD04 2.0
Bericht door: Albert Oosting op 31 oktober 2018, 19:56
Motorblok kan er weer in. Wel eerst de middenbok geplaatst. Daarmee stond het frame stabieler. Ik moest even goed nadenken in welke volgorde de onderdelen weer geplaatst moesten worden. Ik heb ervoor gekozen eerst de kabelboom te plaatsen, daarna het luchtfilterhuis, daarna de achterbrug, link systeem, shock, en de carbs ergens tussendoor. Dat bleek de juiste volgorde te zijn.
Titel: Re: Africa twin RD04 2.0
Bericht door: Albert Oosting op 31 oktober 2018, 19:57
Gave motor is dat. Complimenten daarvoor!

mvg, Jan

Dank je Jan.
Titel: Re: Africa twin RD04 2.0
Bericht door: Albert Oosting op 31 oktober 2018, 20:32
Het monteren van de voorrem gaf aanvankelijk nogal een uitdaging. Ik was ervan overtuigd dat het originele remsysteem een 300mm remschijf had. Ik wilde graag een 320mm remschijf om het gebrek van de 2e remschijf te compenseren. Op marktplaats een prachtige set gevonden. Dikke brembo 4 zuiger remklauw, met spacer en en rempomp. 320mm floating disc zat er ook bij. Helaas paste deze set niet. de remklauw komt tegen de spaken aan.

na wat speurwerk op KTM parts list (het is een KTM voorvork met bijbehoren remsysteem) bleek het originele remsysteem gebruik te maken van een 320mm remschijf icm met een 2 zuiger remklauw. uiteindelijk ben ik voor het estitische voor een zwarte motomaster bracket gegaan, icm met een zelf zwart gespoten remklauw en een motomaster flame 320mm remschijf. De 320mm schijf ik die ik van marktplaats had kwam tegen de bracket aan.

Ik heb nu remkracht genoeg. offroad is 1 vinger genoeg. Op de straat blokkeert het voorviel als ik met 2 vingers vol door knijp. Meer remkracht is voor mij niet nodig.
Titel: Re: Africa twin RD04 2.0
Bericht door: Albert Oosting op 31 oktober 2018, 20:59
Met het aansluiten van de nieuwe verlichting en het dashboard heb ik ervoor gekozen de originele kabelboom ongemoeid te laten en alle aftermarket onderdelen aan te passen.

De KOSO teller/kockpit is redelijk eenvoudig aan te sluiten. De juiste signaalkabel opzoeken in de kabelboom, stekkertje erop en het werkt. Wat extra gedaan moet worden is de snelheidsindicator op de voorvork plaatsen en de temperatuursensor wisselen op de thermostaat. Ook is het mogelijk om de olieplug te vervangen voor een van KOSO met een temperatuur sensor. Dan kun je in het dashboard ook de olietemp aflezen.

De kabelboom van één van de koplampen heb ik uitgerust met met 2x een 1 richting diode. De ledlampen hebben maar 1 stuurdraad, waardoor ze dus ook maar op 1 stuurkabel van de kabelboom aangesloten kunnen worden. of dimlicht, of groot licht. Verbind je de stuurdraad van de led door op beide, loopt de stroom door de lamp ook altijd naar de andere en branden beide lampen altijd... lastig verhaal? Op de tekening is het duidelijker denk ik. ;)

Door de 1 richtingdiodes kan de stroom maar 1 kant op en brand nu 1 lamp met dimlicht en 2 lampen bij groot licht.
Titel: Re: Africa twin RD04 2.0
Bericht door: V-Twin op 31 oktober 2018, 21:02
Petje af, geweldig!!!
Titel: Re: Africa twin RD04 2.0
Bericht door: Albert Oosting op 31 oktober 2018, 21:05
De kuipdelen en de tank zijn terug van de spuiter. tijd voor wat testritjes.

https://youtu.be/17lu9qwWE60
Titel: Re: Africa twin RD04 2.0
Bericht door: Albert Oosting op 31 oktober 2018, 21:10
Het stickers plakken was een klein drama. Geen van de sticker past perfect. Met veel creatief plakken zijn ze er toch nog aardig opgekomen.

Later zijn over de zijkanten stickers gekomen met mijn bedrijfsnaam. Voornamelijk om het slecht uitlijnen van de stickers te camoufleren.
Titel: Re: Africa twin RD04 2.0
Bericht door: Albert Oosting op 31 oktober 2018, 21:22
Voor nu heb ik volgens mij alles mbt de ombouw omschreven. Time to ride! ;)
Titel: Re: Africa twin RD04 2.0
Bericht door: Floris op 31 oktober 2018, 22:17
Wat een geweldig mooi resultaat!
Titel: Re: Africa twin RD04 2.0
Bericht door: The Headless Horseman op 31 oktober 2018, 22:17
Tjeeeee, Wát een gaaf ding geworden Albert  :o Errug mooi  8)
Misschien een onbeschaamde vraag, maareh aan wat voor budget moet je denken bij zoiets?

Grtz,
René
Titel: Re: Africa twin RD04 2.0
Bericht door: Albert Oosting op 31 oktober 2018, 22:19
Wat een geweldig mooi resultaat!

Dank je!
Titel: Re: Africa twin RD04 2.0
Bericht door: Albert Oosting op 31 oktober 2018, 22:21
Tjeeeee, Wát een gaaf ding geworden Albert  :o Errug mooi  8)
Misschien een onbeschaamde vraag, maareh aan wat voor budget moet je denken bij zoiets?

Grtz,
René

Dank je René. Wat betreft het budget. Je hebt PM. ;)
Titel: Re: Africa twin RD04 2.0
Bericht door: xrvtuur op 31 oktober 2018, 22:31
heel mooi geworden, wereld wijd in productie en je loopt binnen ;)
Titel: Re: Africa twin RD04 2.0
Bericht door: Albert Oosting op 31 oktober 2018, 22:51
heel mooi geworden, wereld wijd in productie en je loopt binnen ;)

Om Yamaha voor te blijven met de bouw van de Tenere700 kan ik eerst nog een jaar op vakantie ook! haha.

Maar alle gein terzijde. Als iemand interesse heeft ga ik graag voor hem of haar aan de slag. Zo'n ombouw kan ook minder uitgebreid als daar interesse naar is. ;)