Transalpclub Forum
Techniek => Honda Dominator => Topic gestart door: Hans van den Berg op 11 december 2018, 18:34
-
Mijn Dominator heeft ontstekingsproblemen. Hij slaat makkelijk af en is erg moeilijk te starten. Als ik de vonk test, zie ik dat er een vonk komt bij het indrukken van de startknop, maar bij verder draaien van de startmotor is er geen vonk. Als ik de knop weer loslaat volgt nog een vonk.
Bij doormeten volgens het overzicht uit het handboek, meet ik overal gewone weerstanden. De cdi is pas een half jaar oud.
Wel zie ik dat bij het gebruik van de startmotor de spanning daalt tot onder de 11amp.
Ik weet het niet meer... Hopelijk een van jullie?
-
Al een nieuwe accu geprobeerd ?
Of een starthulp/accu ?
-
Is het probleem alleen starten of ook lopen ?
Alleen starten.ga ik met Rob mee.
SR en/ of ACCU.
Bij lopen...... bobines en bougies
-
Als de startmotor wel goed draait maar geen vonk verdenk ik de bougie dop en dan vervolgens de bougie
probeer die eens
-
Dank voor jullie snelle reacties.
De accu en de bougie heb ik al eens gewisseld, helaas zonder succes. De primaire en secundaire poel van de bobine geven de voorgeschreven weerstanden. Dus ga ik nu, zoals Waffie aanraadt, de bougie dop + kabel eens vervangen.
Het probleem treedt op als ik bij stilstand het toerental te ver laat zakken, waarna hij vervolgens erg lastig start. Dat komt wel overeen met wat ik nu zie. Een vonk als ik de startknop indruk, daarna niets en een vonk als ik de startknop weer loslaat.
Wordt vervolgd.
-
Ook de nieuwe bougie dop levert geen verbetering.
De dealer waar ik die dop kocht, suggereerde de pulse-generator. Het vreemde vonk gedrag zette hem op dat spoor. Tsja gelukkig heb ik nog een reserve ook liggen.
-
Aan de hand van je beschrijving zie ik niet zo gauw dat de pick-up spoel problemen geeft. Die dingen doen het, of doen het niet. Heel soms doen ze het koud wel, maar als ze warm worden door gebruik gaan ze opspelen. Maar als ik jouw beschrijving iets ontleed, zou ik eerder ergens anders beginnen:
(..) Als ik de vonk test, zie ik dat er een vonk komt bij het indrukken van de startknop, maar bij verder draaien van de startmotor is er geen vonk. Als ik de knop weer loslaat volgt nog een vonk.
en
Wel zie ik dat bij het gebruik van de startmotor de spanning daalt tot onder de 11amp.
Het eerste zou het gevolg kunnen zijn van het laatste. Als de accuspanning daalt tot onder de nominale spanning die de cdi nodig heeft om een puls voor de bobine te genereren, zal de bobine misschien wel een spanning opwekken voor de bougievonk, maar is die spanning misschien niet hoog of sterk genoeg om die te laten overspringen op de bougie.
Het werd al geopperd, test met een bewezen gezonde en volledig opgeladen accu.