Transalpclub Forum
Techniek => Honda Transalp => Topic gestart door: Yke de Vries op 25 december 2018, 13:06
-
Hi Guys,
Eerder ook ontzettend goed op weg geholpen met hulp op dit forum en loop weer tegen het eea aan met mn Transalp 600 uit 93.
Wanneer ik het knipperlicht inschakel (links af of rechts) gebeurd er een hele tijd niks. Pas daarna springt het knipperlicht aan. Dit kan willekeurig tussen de 2 of 10 seconde duren.
Ik heb gemerkt dat 1 van mijn knippers achter het niet goed meer doet. Wellicht dat het vervangen van deze knipper het gehele probleem verhelpt maar al jullie inzichten zijn welkom. Zelf heb ik beperkt inzicht in motortechniek maar als ik weet in welke richting ik moet kijken scheelt het al een hoop.
Groet, Yke
-
waarschijnlijk dit:
http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=12777.msg123425#msg123425
Zie ook http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=6573.0
Gr. Jan
-
Is een bekend euvel. Het vet in je bedienunit is uitgehard.
Oplossing is de bedienunit gedeeltelijk uit elkaar halen, het oude vet eruit, en nieuw vet erin.
Opletten bij het uit elkaar halen dat je de veertjes niet verliest..
P.S. Jan was eerst :)
-
Samenvatting van alle genoemde links en reacties daarin:
- PDF met How To & Fotos hoe schoon te maken van Herman (http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?action=dlattach;topic=6573.0;attach=9984)
- contactspray versus WD40 blijft een debat
Mij is verteld dat beiden contact maken, maar WD40 droogt eerder uit, dus moet je vaker inspuiten
-
Ik heb een aantal jaren lang hier meerdere malen last van gehad.
Regelmatig gevet en toch deed de richtingaanwijzer het na verloop van tijd niet goed meer.
Totdat bij de laatste keer er een klein stukje van het veertje afbrak. Ik dacht dat ik de klos was maar heb het weer in elkaar gezet.
De schakelaar voelt nu wel week maar ik heb sinds die tijd geen probleem meer (jaar of 4 geleden)
-
Voor zover ik geinformeerd ben,
Olieen en vetten zijn hygroscopisch (nemen van nature vocht op) waardoor de chemische samenstelling veranderd. Daarnaast trekken vocht en/of vet van nature ook omgevingsvuil aan, waardoor de stof zich indikt. Dat is al dubbelop.
Logisch dat na jaren het vet verhard door verschillende omstandigheden en dan zelfs tegen kan werken, zoals in dit geval. Zoals je ketting, de motor-olie of de remhendels, heeft deze schakelaar ook periodiek onderhoud nodig.
Waarom men er dan niet direkt WD40 (https://wd40.nl/) i.p.v. vet in duwt is niet helemaal duidelijk, maar het kan zijn omdat het dikkere vet slijtage van de contacten vertraagd?
Maar, eenmaal bekend, een simpel en snel klusje om te verhelpen.
Ik had ook een héél klein klusje: vriest hier regelmatig en voorlopig rij ik niet, dus accu naar binnen gehaald :)
-
Voor zover ik geinformeerd ben,
Ik ga hier vast dingen fout zeggen, want heb de kennis ook maar van een kennis...
- Contactvet in de schakelaar droogt uit waardoor de geleiding afneemt en het (sleep)contact niet meer werkt
- WD-40 (Water Displacement-40) geleid wel, maar is zeer vloeibaar en er komt dusdanig veel vocht in de schakelaar waardoor het wegspoelt,
metaal gaat dan oxideren, en oxidatie geleid niet (als ze nou goud hadden gebruikt...) - Contact spray is dan net wat beter dan WD-40, want blijft langer zitten
- Nog beter is contact vet (wat er af-fabriek al in zat)
Corrigeer aub, want ik heb het ook maar van iemand anders
-
Nee hoor, ik vind dat close-enough.
Het is soms niet van belang om expertkennis te bezitten - in dit geval smering. Dit specifieke contact is gesmeerd voor soepele loop en om slijtage aan de bewegende delen te vertragen. Omdat het niet afgeschermd is, zitten daar de genoemde nadelen aan.
Als het de kop op steekt, even schoonmaken wat vettigs erop.
-
>>Het is soms niet van belang om expertkennis te bezitten
Hmm..
Iemand draaide een keer 2 draadjes van de lamp in elkaar om het door een gaatje in de muur te proppen...
En stak toen de stekker in een contact om de juiste afstand te bepalen... :angel: