Transalpclub Forum
Techniek => Honda Varadero => Topic gestart door: Anne Blokland op 27 december 2018, 20:36
-
Maandag 24-12
Op de terugweg van werk naar huis begint mijn motor (Honda xl1000 Varadero SD01 van 2001) een heftig bijgeluid te maken. Ik stop vrijwel direct en laat mij naar huis slepen door een maatje.
Eenmaal thuis prop mijn motor in mijn te kleine schuurtje en pak mijn gereedschapskisten. Tap de vloeistoffen af (koelwater en olie) het koelwater ziet er normaal uit maar stond iets onder maximum waar hij normaal op staat. De Olie was boven peil (geen lucht in het peilglas) en was troebel van water.
Dinsdag 25-12
Eenmaal het kleppendeksel van de voorste cilinder verwijderd te hebben kom ik tot de conclusie dat de nokkenassen verkeerd staan en de nokkenasketting slap. ik verwijder de nokkenaskettingspanner, die zit zo vast als een huis.
Woensdag 26-12
Na een passende dop 14 op de zaak gehaald te hebben de kop eraf gehaald. ik tref 4 kromme kleppen aan, de klepgeleiders, klepzittingen, zuiger en cilinder lijken nog in takt. in de kop zelf heb ik ook geen haarscheurtjes kunnen ontdekken.
Donderdag 27-12
Ik heb de waterpomp afgeperst op 1.25 Bar maar die is hartstikke dicht.
Ik kan spullen bestellen, dichtbouwen en karren, alles is te verklaren op een ding na, hoe komt dat water in de olie?
hebben jullie misschien ideeën?
Groetjes Anne Blokland
-
Ik ben geen Varaderokenner. Maar, op de nokkenas kettingspanner zijn ze onderhoudsgevoelig.
Koelvloeistof, kan i.i.g. via de waterpomp. Of een koppakking.
Daarnaast loopt koelwater rond de cilinderwanden en door de koppen. Normaal gesproken is daar nergens een open verbinding mogelijk. Misschien heb je toch een scheurtje in die kop opgelopen?
Dat je nu alleen maar 4 kromme kleppen ziet... op mechanisch nivo heeft zich daar een ramp voltrokken waar grote krachten mee zijn gemoeid. Je drukt zomaar een drijfstang krom. Of erger.
Maar, misschien valt het mee!
-
Hé Anne :)
Balen zeg >:( Geen antwoord van mij op je vragen helaas, maar hoop dat je eea snel en vlotjes opgelost krijgt.
Er komen hier nog wel antwoorden van Varadero kenners!
Grtz,
René
-
Hoe kan de nokken as opeens verkeerd komen te staan?
-
Die kettingspanners zijn bagger. Dan verspringt de ketting een tand of meer op het nokkenas tandwiel en dan bam klaar.
-
De kettingspanner van de voorste cilinder gaat bij de SD01 kapot omdat er te weinig olie bij het veertje komt, omdat de spanner schuin naar beneden staat loopt de olie eruit , en op den duur breekt dat veertje. Ik vervang die spanners preventief om de 50000 km. Er zijn ook spanners die je handmatig moet stellen, dan heb je dus geen probleem met brekende veertjes maar bij een Varadero moet je dan iedere keer de tank er af halen om er bij te kunnen als je wilt stellen.
wbt je koelwater in je olie. Waar je eens naar kan kijken is de pakking van het rechter zijdeksel , dat is 1 grote pakking ook voor de waterpomp. De originele honda pakking heeft rond de waterpomp een soort van rubber randje, alle aftermarket pakkingen die ik heb gezien hebben dat niet . ik kan me voorstellen dat dat zou gaan lekken.
-
normaal gesproken komt er geen koelwater bij de olie tenzij een pakking lekt,( waterpomp seal,koppakking of het koppelingsdeksel pakking)
ook bij deze storing zou een dergelijke lekkage niet aan de orde mogen zijn.
je hebt dus feitelijk 2 verschillende storingen
prijstechnisch is de zoektocht naar een andere cilinder kop gunstiger tenzij hier de marktprijs al flink van is gestegen
succes
-
Cilinderkop voor de voorste cilinder is nauwelijks vindbaar, want iedereen denkt maar door te kunnen rijden met versleten nokkenaskettingspanner. Terwijl het een bekend verhaal is.
Voor wat het waard is, een cilinderkop van een SD02 past er ook zo op.
-
De conclusie.
Ongeveer 3 weken verder en de Varadero loopt weer als nieuw. 4 kleppen uit een 2ehands kop van een achter cilinder gehaald, opnieuw geslepen en ingesleten(voordeel als je bij een Diesel bedrijf werkt) een spanner en wat pakkingen. Het was een aardige operatie maar dat was het waard. Voor 250 euro kan ik weer de weg op.
Het koelwater in het Carter is voor 99% zeker vanaf het koelkanaal tussen de kop door de nokkenas ketting schacht ingelopen. De 6 kopbouten zitten maar met 53nm vast dus waarschijnlijk is door de klap van zuiger tegen de kleppen de kop iets gelicht.
Nu heb ik geen problemen meer
Iedereen bedank voor het meedenken!
-
Klinkt goed, succes weer met je Varadero!
-
Ha Anne bij welke km stand is dit allemaal gebeurd
Grt L1
-
72000 km
Niet gek veel dus.
-
Wel weer voor de voorste nokkenasketting geleider, dan ;)